eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
282 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📝 مقاله « چيستي قضيه با تأكيد بر نقش اغراض تكلم » 🔸 چکيده در هر متن دست‌کم سه لايه معنايي مفردات (ماده)، ساختارهاي نحوي زبان (صورت) و اغراض تکلم، فهم‌پذير است. مقاله پيش‌رو، به بررسي چيستي قضيه باتوجه به ضلع سوم، يعني «غرض تکلم» پرداخته است. غرض تکلم عبارت است امري که مي‌تواند هدف متکلم از بيان يک جمله باشد. ساختارهاي نحوي، يکي از امکانات زباني در خدمت متکلم بوده و ممکن است يک ساختار نحوي مانند جمله خبري براي اغراضي متناظر مانند خبر يا غيرمتناظر مانند امر، استفاده شوند. جمله خبري در سطح دال، موضوع علم نحو است. در مقابل، جمله خبري در سطح مدلول عبارت است از تصور چند معناي مرتبط همراه با ادعاي تحقق آن ارتباط در عالم واقع. قضيه عبارت است از جمله خبري در سطح مدلول، به‌شرطي که غرض از آن، خبر باشد. بنابراين، جمله خبري در سطح دال که به لايه معناي نحوي مربوط است، بدون توجه به غرض تکلم، نه خبر است و نه انشاء و درنتيجه، بدون قرينه دال بر غرض، جمله خبري صرفاً مقتضي خبر بودن است. منطق‌دانان دو ديدگاه در تعريف منطق دارند. تعريف اول با محوريت صدق و کذب و تعريف دوم با محوريت ايقاع و انتزاع است. تعريف اول، تعريف به لازم است. تعريف دوم براساس هيئت قضيه در لايه معناي نحوي است و درنتيجه، در مواردي که غرض از هيئت جمله خبري، انشاء باشد، مانع اغيار نيست. 🔹 کلمات کلیدی: انشاء، خبر، قضيه، غرض تکلم، معنا ✍️ نویسنده: استاد مجتبی قربانی همدانی 🔍 لینک مقاله: http://manteghi.nashriyat.ir/node/82 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
Qorbani.pdf
411.5K
مقاله « چيستي قضيه با تأكيد بر نقش اغراض تكلم » 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h020.mp3
11.45M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 20 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: اقسام الفاعل / صفحه 37 🔹 پایان: اسلوب التاویل بالمصدر / صفحه 37 🕰 زمان: 31:48 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 در سوره مبارکه یوسف دو تعبیر داریم که به یک معنا اشاره می کنند: ✅ نخست درآیه 91 این سوره مبارکه خطاب برادران حضرت یوسف(ع) به ایشان (قالوا تالله لقد آثرک الله علینا و ان کنا لخاطئین) ✅ و سپس خطاب بردران به پدرشان در آیه 97 با عبارت (قالوا یا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انا کنا خاطئین) عبارت انتهایی هر دو آیه شریفه به خطاکار بودن برادران حضرت یوسف(ع) اشاره دارد اما در آیه 91 تاکید با ان مخففه از ثقیله و در آیه 97 تاکید با ان ثقیله آمده است. 🔹حال این سوال ایجاد می شود که چرا یک معنا با دو تعبیر بیان شده است؟ 👈 منتظر بیان نظرات اعضای محترم کانال هستیم👇👇👇👇 @serat_14 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h021.mp3
15.39M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 21 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: اسلوب التاویل بالمصدر / صفحه 37 🔹 پایان: الفاعل المضمر اما بارز / صفحه 38 🕰 زمان: 42:45 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
#چالش 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 در سوره مبارکه یوسف دو تعبیر داریم که به یک معنا اشاره می کنند: ✅ ن
1 در آیه ۹۱ سوره یوسف که با إن مخففه خطاب انجام شد دلیل این هست که چون فرض می کردند غیر از آن ها به جنایتشان،کسی خبر ندارد با شک گفتند که شاید ما خطا کار باشین لکن در آیه ۹۷ که با إن ثقیله آمده اینجا این اتفاق بعد از برملا شدن راز آن ها بود و به این دلیل دیگر جای شک نبود و باید اعتراف می کردند و به همین ان ثقیله استعمال شد تا بیان شود که حقیقت کار آن ها برای همگان واضح و معلوم شده است. از هیچ منبعی این مطلب رو استخراج نکردم و از قرائن خود آیه این معنا رو به دست آوردم.🌹 👈 منتظر بیان نظرات اعضای محترم کانال هستیم👇👇👇👇 @serat_14 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
#نظر_اعضای_محترم_کانال 1 #چالش در آیه ۹۱ سوره یوسف که با إن مخففه خطاب انجام شد دلیل این هست که چون
2 سلام وقت بخیر. در ایه ۹۱ اِن بمعنای هر چند است.برادران یوسف در برابر پیامبری پایین تر از شان پیامبری یعقوب قرار داشتند.مضافا اینکه شان پادشاهی یوسف از شان پیامبری پدرشان کمتر است لذا از ان خفیفه استفاده شده چون پشیمانی برادران معصیت کار از ته ته دل نبود. ولی در ایه ۹۷ برادران معصیت کار در برابر مقام عظمای رسالت قرار داشتند و به اخرین درجه پشیمانی رسیده بودند .ثقیله بودن انَّ نهایت پشیمانی انها رو نشان میدهند و وقتی استغفار الهی آن هم از زبان پیامبر عظیم الشانی مثل یعقوب ، محقق می شود که پشیمانی از سویدای قلب انسان معصیت کار باشد .این عمق پشیمانی با نهایت تاکید لفظی انّ بیان شده است .در واقع کاربرد ان ثقیله در ایه ۹۷ از یک طرف اوج بندگی یعقوب و اخلاص و عبودیت رو می رساند که این پیامبر الهی چه مقام سنگین و شامخی در نزد ما دارد بخاطر اون صبر جمیلش و اینکه حزن و اندوهش رو پیش احدی از بندگانم نگفت از انطرف خاکساری و ذلت و پشیمانی برادران معصیت کار به نمایش گذاشته شده .در واقع انَّ ثقیله نمایش ادبی و هنری یک اوج و یک حضیض است، اوج مقام شامخ صبر یعقوب و حضیض ذلت و خاکساری انسان معصیت کار پشیمان. 《نمایش ادبی قله رفیع یک کوه در برابر یک دره بسیار عمیق》 👈 منتظر بیان نظرات اعضای محترم کانال هستیم👇👇👇👇 @serat_14 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h022.mp3
10.93M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 22 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: الفاعل المضمر اما بارز / صفحه 38 🔹 پایان: انتهای صفحه (و ما یظهر فی بعض هذه المواضع) / صفحه 38 🕰 زمان: 30:20 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h023.mp3
14.52M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 23 📖 درس: 4 و 5. الفاعل / نائب فاعل 🔸 شروع: بیان نکته ای از مواضع استتار وجوب فاعل(و ما یظهر فی بعض...) / صفحه 38 🔹 پایان: مواردی که نائب از فاعل می شوند(الثانی:الظرف) / صفحه 41 🕰 زمان: 40:20 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h024.mp3
16.91M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 24 📖 درس: 5 نائب فاعل 🔸 شروع: توضیحاتی پیرامون اشیاءای که نائب از فاعل می شوند / صفحه 41 🔹 پایان: انتهای درس نائب فاعل وبیان ویژگی نائب فاعل / صفحه 42 🕰 زمان: 46:57 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحن لدینا الله سبحانه و تعالی ❤️ ما خدا را داریم 💟 تتکلم معه، والله یسمع ❤️ با او حرف بزن، خدا می‌شنود 💟 🌱 راهکار مقام معظم رهبری به سید حسن نصر الله در مواقع سختی و خستگی روحی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t