eitaa logo
فرهنگ موضوعی علت ها, حکمت ها, راهکارها
26 دنبال‌کننده
32 عکس
23 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*قیام مسجد گوهرشاد چرا و چگونه اتفاق افتاد؟* ۲۱ تیرماه؛ سالروز و روز عفاف و حجاب واقعه تجمع مردم مشهد در تیر ماه سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط رضاخان بود که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. ✊ علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن و کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی (در پی اعتراض به قوانین تغییر لباس) بود. 🔰 در ۲۰ تیرماه، درگیری اولیه در مسجد باعث کشته شدن ۲۰ نفر شد. پس از آن بر تعداد متحصنین افزوده شد و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد آمدند. 💣 فردای آن روز در ۲۱ تیرماه و پس از آنکه تلاش نظامیان برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم رو به رو شد، راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد بسته و دستور شلیک صادر شد. 💔 بدین ترتیب این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر شدند و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند. 🔆 ویژه 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 www.hadana.ir
🔰برکندن ریشه صفات رذیله 🔹حضرت علامه طباطبایی : باید دانست که سالک باید متوجّه باشد که در جنگ انفسی به طور کامل از عهده ی جنود شیطان برآید و آثار نفسانیّه ی خود را به کلّی قطع کند و اصول آنها را از زوایای مخفیّه ی خانه ی دل برکند؛ چه اگر ذرّه ای از حبّ مال و جاه و منصب و کبر و شخصیّت طلبی و خویشتن دوستی در او باقی باشد، هرگز به کمال نخواهد رسید. لهذا بسیار دیده شده است که کثیری از کمّلین پس از سالها ریاضت و مجاهده به کمالات نرسیده و در جنگ انفسی شکست خورده اند. و علّت آن اینست که ریشه ی بعضی از صفات هنوز در خانه ی دلشان باقی بوده، لیکن پنداشته اند که آن ریشه به کلّی از بین رفته است؛ لذا در مواقع امتحان الهی و در مظانّ بروز نفس و جلوه ی آثارش، آن ریشه ها ناگهان جوانه داده و نموّ نموده و کار سالک را ساخته اند. توفیق غلبه بر نفس و جنود آن منوط به دستگیری و عنایات خاصّه ی حضرت ربّ الأرباب است؛ چه طیّ این مرحله بدون توفیق و دستگیری خاصّ او صورت نبندد. گویند: روزی مرحوم سیّد بحرالعلوم -رضوان اللّه علیه- را شاگردانش خندان و متبسّم یافتند، سبب پرسیدند، در پاسخ فرمود: پس از بیست و پنج سال مجاهده، اکنون که در خود نگریستم، دیدم دیگر اعمالم ریائی نیست و توانسته ام به رفع آن موفّق گردم. فتأمّل جیّدا!» 📚رساله ی لب اللبالب - علامه سید محمد حسین طهرانی 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 www.hadana.ir
🔰مقدمه 🌷نمونه راهکارهای کلی داستانی ✍️روزی حکیمی ،مردی را دید که خیلی ناراحت و متآثر است. علت ناراحتی اش را پرسید. ⭐️پاسخ داد: در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم. سلام کردم،جواب نداد و با بی اعتنایی و خود خواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم. 👈حکیم گفت: چرا رنجیدی؟ مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت کننده است 👈حکیم پرسید: اگر درراه کسی را می دیدی که به زمین افتاده و از درد و بیماری به خود می پیچد آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی؟ ⭐️مرد گفت: مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم . آدم از بیمار بودن کسی دلخور نمی شود 👈حکیم پرسید: به جای دلخوری چه احساسی می یافتی و چه می کردی؟ ⭐️مرد جواب داد: احساس دلسوزی و شفقت و سعی می کردم طبیب یا دارویی به او برسانم 👈حکیم گفت: همه این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی. آیا کسی که رفتارش نا درست است روانش بیمار نیست؟ پس از دست هیچ کس دلخور مشو و کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست مده. بدان که هروقت کسی بدی می کند در آن لحظه بیماراست. @Abdiahmadali🌐
✅نمونه علت های روائی حرف گ گناه ❇️علت اینکه انسان گناه می کند امام على "عليه السلام ": مَن جَهِلَ نَفسَهُ كانَ بِغَيرِ نَفسِهِ أجهَلَ . كسى كه خود را نشناسد، ديگرى را كمتر مى شناسد. ( غرر الحكم ) امام على" عليه السلام ": عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها ! در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد! ( غرر الحكم ) امام على" عليه السلام" : مَن عَرَفَ قَدرَ نَفسِهِ لَم يُهِنْها بِالفانِياتِ . كسى كه ارزش خود را بشناسد، خويشتن را با امور فناپذير خوار نگرداند.( غرر الحكم ) 🌐یعنی علت اینکه انسان گناه میکند چون ارزش و شان و منزلت خودش را نمیشناسد شما وقتی که جای دعوت باشید آیا میروید داخل آشپزخانه شون و از غذاشون تست بکنید؟؟ خیر چون شان و منزلت مهمان را میدانید لذا صبر میکنید تا غذا بیاورند ⭐️امروز انسان همه چیز را می شناسد الا خودش را بهتر بگویم دنبال شناخت همه چیز میروند بجز خودش @Abdiahmadali
💫 آیا بیشتر مردم نمی فهمند؟ ✍️معنای واکثرهم لایعقلون و اکثرهم لایعلمون چیست؟ جهت توضیح و تفسیر این مساله، سراغ بیانات مقام معظم رهبری میرویم ۱۳۷۱/۰۳/۰۶ بیانات درجلسه بیست وهشتم تفسیرسوره بقره بسم‌الله الرحمن الرحیم ✍️ س۱: اینکه فرمودید توده‌ی مردم مسائل رابه خوبی میفهمند، دراین رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر لا یعقلون، یعنی و راچگونه معنی میفرمائید؟ 💎 ج۱: درپاسخ بایدعرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثر الناس لایعقلون اصلاً در چنین چیزی لکن عبارت: «اکثرهم لایعقلون»، (۱) یعنی بیشترآنان نمیفهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لایعقلون و «اکثرهم لایعقلون»، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چندمیلیاردانسان راشامل میشود وچنین قضاوتی درقرآن نیست. چگونه بیشترمردم نمیفهمند؟! 👈و حال اینکه تقریباً . اما اگرگفتیم: «اکثر هم لایعقلون»، یعنی بیشترآنان نمیفهمند، این ضمیر «هم» برمیگردد به آن تعبیر وجمله‌ی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است. مثلاً فرض کنید اگرگفته میشود آیات الهی اینگونه است وخدا مثلاًچنین قدرتی دارد، ولکن، «اکثرهم لایعقلون» : بیشترآنها نمیفهمند. این برمیگردد به چون اگر منکرین میفهمیدند منکرنمیشدند، ولذا آن راکه به آنها ارائه شده این را والان هم میشود گفت: وقتی ما حقیقت را بر یک گروهی عرضه میکنیم، میبینیم آنها انکارمیکنند وهمانطورکه درآیه قبل انکارشان ذکر شده، بایدبگوئیم که بیشترآنها نمیفهمند ودرعین حال انکارمیکنند. پس علت انکار بیشترمردم نفهمیدن است. ✍️ وقتی شما یک حقیقتی را بر گروهی از مردم عرضه بکنید اگر قبول کردند معلوم است که میفهمند، و اگر انکار کردند، این انکار آنها حاکی از این است که بیشتر آنها حقیقت را درک نکردند و یک عده‌ی اقلیتی هم هستند که حقیقت رادرک کرده‌اند لکن ازروی عناد قبول نکردند، یک چنین تعبیری درقرآن وجوددارد، امااین، خیلی فرق دارد بااینکه ما بگوئیم اکثرمردم دنیا اصلاً نمیفهمند! چه چیزی رانمیفهمند؟ این نمیفهمند یک چیزمطلقی است، مثل اینست که بگوییم اصلاً دارای فهم نیستند واین غلط است. پس این تعبیر اکثرالناس لایعقلون، درقرآن نیست، اما«اکثرالناس لایعلمون» (۲) یعنی بیشترانسانها نمیدانند هست آنهم بطور که گفته باشد اکثرانسانها نمیدانند عینی هیچ چیزرا نمیدانند چنین چیزی نداریم، باز هم قرآن چندآیه را من یادداشت کردم: «قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء ویقدر» (۳): بگو به تحقیق این خدای من است، که روزی انسانهارا بازمیکند وبسته میکند واین یک حقیقتی است که خدای متعال روزی رابرای بعضی گشاده وبرای بعضی تنگ میکند، بعددنبالش میگوید: «ولکن اکثرالناس لایعلمون» : امابیشترمردم این حقیقت رانمیدانند، وحقیقت هم همین است که بیشترمردم نمیدانند که ملاک روزی وسررشته‌ی روزی دست خداست وخداست که روزی رابرای انسانها بازمیکند ومیبندند،اماکیفیت آن چگونه است؟یک تعبیری داردکه حالا نمیخواهیم وارداین مقوله بشویم، لکن این حقیقت که سررشته‌ی روزی انسانهابه دست خداست وتقدیرات الهی درآن تأثیردارد، این رابیشترمردم نمیدانند، نه اینکه هیچ چیزرا نمیدانند. یا آیه دیگری که میفرماید: «و ما ارسلناک الاّ کافه للناس بشیراً و نذیزاً» ماتو رانفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده وانذار کننده برای همه‌ی مردم دنیا، و بعددنبالش دارد که: «و لکن اکثرالناس لا یعلمون» (۴) ولی اکثر مردم نمیدانند. و این یک حقیقت است که اکثرمردم دنیا نمیدانند که خدای تعالی پیغمبر خاتم رابرای تبشیر وانذار انسانها فرستاده، پس یک را میگوید: «اکثرالناس لایعلمون»ویا یک آیه‌ی دیگر که میفرماید:«والله غالب علی امره ولکن اکثرالناس لایعلمون» (۵) خدابرکار خودش غالب است، یعنی مسلط برکارخودش هست وبدون تردید اراده‌ی خودش راتحقق میبخشد، اما اکثرمردم خبرندارند که خدای متعال اراه‌ی خودش راتحقق میبخشد. پس اینطور نیست که ماتصور کنیم قرآن کریم اکثریت انسانهارا بطور گفته باشد نمیفهمند، تا اگر مسائل را ، یکی بگوید شما چطور میگوئید بخوبی میفهمند و حال اینکه خدا میگوید نمیفهمند؟ 💫 چنین چیزی نداریم که خداگفته باشد نمیفهمند، بلکه حقیقت این است که توده‌ی مردم حقایق ومسائل رابه خوبی میفهمند البته هیچ انسانی همه‌ی حقایق رابخودی خود نمیفهمند، اما وقتی کسانی باشندکه برای مردم و کنند چون ،برخلاف روشنفکران غرب‌زده مسائل را و را . @fameninhowzeh
✅نمونه راهکارهای تفسیری ❇️دقت در عبارت ها 💫 آیا بیشتر مردم نمی فهمند؟ ✍️معنای واکثرهم لایعقلون و اکثرهم لایعلمون چیست؟ جهت توضیح و تفسیر این مساله، سراغ بیانات مقام معظم رهبری میرویم ۱۳۷۱/۰۳/۰۶ بیانات درجلسه بیست وهشتم تفسیرسوره بقره ✍️ س۱: اینکه فرمودید توده‌ی مردم مسائل رابه خوبی میفهمند، دراین رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر لا یعقلون، یعنی و راچگونه معنی میفرمائید؟ 💎 ج۱: درپاسخ بایدعرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثر الناس لایعقلون اصلاً در چنین چیزی لکن عبارت: «اکثرهم لایعقلون»، (۱) یعنی بیشترآنان نمیفهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لایعقلون و «اکثرهم لایعقلون»، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چندمیلیاردانسان راشامل میشود وچنین قضاوتی درقرآن نیست. چگونه بیشترمردم نمیفهمند؟! 👈و حال اینکه تقریباً . اما اگرگفتیم: «اکثر هم لایعقلون»، یعنی بیشترآنان نمیفهمند، این ضمیر «هم» برمیگردد به آن تعبیر وجمله‌ی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است. مثلاً فرض کنید اگرگفته میشود آیات الهی اینگونه است وخدا مثلاًچنین قدرتی دارد، ولکن، «اکثرهم لایعقلون» : بیشترآنها نمیفهمند. این برمیگردد به چون اگر منکرین میفهمیدند منکرنمیشدند، ولذا آن راکه به آنها ارائه شده این را والان هم میشود گفت: وقتی ما حقیقت را بر یک گروهی عرضه میکنیم، میبینیم آنها انکارمیکنند وهمانطورکه درآیه قبل انکارشان ذکر شده، بایدبگوئیم که بیشترآنها نمیفهمند ودرعین حال انکارمیکنند. پس علت انکار بیشترمردم نفهمیدن است. ✍️ وقتی شما یک حقیقتی را بر گروهی از مردم عرضه بکنید اگر قبول کردند معلوم است که میفهمند، و اگر انکار کردند، این انکار آنها حاکی از این است که بیشتر آنها حقیقت را درک نکردند و یک عده‌ی اقلیتی هم هستند که حقیقت رادرک کرده‌اند لکن ازروی عناد قبول نکردند، یک چنین تعبیری درقرآن وجوددارد، امااین، خیلی فرق دارد بااینکه ما بگوئیم اکثرمردم دنیا اصلاً نمیفهمند! چه چیزی رانمیفهمند؟ این نمیفهمند یک چیزمطلقی است، مثل اینست که بگوییم اصلاً دارای فهم نیستند واین غلط است. پس این تعبیر اکثرالناس لایعقلون، درقرآن نیست، اما«اکثرالناس لایعلمون» (۲) یعنی بیشترانسانها نمیدانند هست آنهم بطور که گفته باشد اکثرانسانها نمیدانند عینی هیچ چیزرا نمیدانند چنین چیزی نداریم، باز هم قرآن چندآیه را من یادداشت کردم: «قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء ویقدر» (۳): بگو به تحقیق این خدای من است، که روزی انسانهارا بازمیکند وبسته میکند واین یک حقیقتی است که خدای متعال روزی رابرای بعضی گشاده وبرای بعضی تنگ میکند، بعددنبالش میگوید: «ولکن اکثرالناس لایعلمون» : امابیشترمردم این حقیقت رانمیدانند، وحقیقت هم همین است که بیشترمردم نمیدانند که ملاک روزی وسررشته‌ی روزی دست خداست وخداست که روزی رابرای انسانها بازمیکند ومیبندند،اماکیفیت آن چگونه است؟یک تعبیری داردکه حالا نمیخواهیم وارداین مقوله بشویم، لکن این حقیقت که سررشته‌ی روزی انسانهابه دست خداست وتقدیرات الهی درآن تأثیردارد، این رابیشترمردم نمیدانند، نه اینکه هیچ چیزرا نمیدانند. یا آیه دیگری که میفرماید: «و ما ارسلناک الاّ کافه للناس بشیراً و نذیزاً» ماتو رانفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده وانذار کننده برای همه‌ی مردم دنیا، و بعددنبالش دارد که: «و لکن اکثرالناس لا یعلمون» (۴) ولی اکثر مردم نمیدانند. و این یک حقیقت است که اکثرمردم دنیا نمیدانند که خدای تعالی پیغمبر خاتم رابرای تبشیر وانذار انسانها فرستاده، پس یک را میگوید: «اکثرالناس لایعلمون»ویا یک آیه‌ی دیگر که میفرماید:«والله غالب علی امره ولکن اکثرالناس لایعلمون» (۵) خدابرکار خودش غالب است، یعنی مسلط برکارخودش هست وبدون تردید اراده‌ی خودش راتحقق میبخشد، اما اکثرمردم خبرندارند که خدای متعال اراه‌ی خودش راتحقق میبخشد. پس اینطور نیست که ماتصور کنیم قرآن کریم اکثریت انسانهارا بطور گفته باشد نمیفهمند، تا اگر مسائل را ، یکی بگوید شما چطور میگوئید بخوبی میفهمند و حال اینکه خدا میگوید نمیفهمند؟
💫 چنین چیزی نداریم که خداگفته باشد نمیفهمند، بلکه حقیقت این است که توده‌ی مردم حقایق ومسائل رابه خوبی میفهمند البته هیچ انسانی همه‌ی حقایق رابخودی خود نمیفهمند، اما وقتی کسانی باشندکه برای مردم و کنند چون ،برخلاف روشنفکران غرب‌زده مسائل را و را . @fameninhowzeh
🏴نظر ۱۸ تن از مراجع معظم و بزرگ تقلید شیعه، در خصوص قمه و تیغ زدن و آسیب رساندن به بدن در ایام عزاداری حسینی👇 ✅ حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه): عمل نشود.در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود. ✅ امام خامنه ای(حفظه الله): قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان­هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود.بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. ✅ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله): قمه و تیغ زدن فاقد سند صحیحه و مصداق بدعت و وهن دین است.بدعت گذاری و وهن دین را سبب شدن از گناهان بزرگ است. ✅ مرحوم آقا سید محسن امین(رضوان الله): قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد فاضل لنکرانی(رضوان الله): مسئله ‎ی قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی ‎شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره ای جز نتیجه ‎ی سوء نخواهد داشت. لذا لازم است علاقه مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند. ✅ مرحوم آقا سید محسن حکیم(رضوان الله)، فرزند ایشان شهید سید محمد باقر حکیم(ره) نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌ زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.» ✅ شهید آقا سید محمد باقر صدر(رضوان الله): آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام میشود از افعال عوام مردم و جاهلین آنها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آنها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می دانسته اند. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد تقی بهجت(رضوان الله): حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است. ✅ آقا سید علی سیستانی(حفظه الله): باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود. ✅ آقا شیخ حسین نوری همدانی(حفظه الله): هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. ✅ آقا شیخ ناصر مکارم شیرازی(حفظه الله): بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغ دار. ✅ آقا سید محمد علی علوی گرگانی(حفظه الله): چون موجب وهن تشیع است جایز نیست. ✅ آقا سید محمود هاشمی شاهرودی(حفظه الله): در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی شرایطی را مد نظر قرار داد، آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌ امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند. ✅ آقا شیخ جعفر سبحانی(حفظه الله): قمه زنى در زمان حاضر جایز نیست. ✅ آقا شیخ حسین مظاهری(حفظه الله): حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است. ✅ آقا شیخ عبدالله جوادی آملی(حفظه الله): چیزی‌ که در شرایط کنونی‌، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. ✅ آقا سید کاظم حائری(حفظه الله): خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است. ✅ آقا سید محمد حسینی زنجانی(حفظه الله): قمه زنی اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست. @fameninhowzeh
✅نمونه راهکارهای داستانی حرف ه ❇️هميشه در زندگی هدفمند باشيـم می گويند تيمور لنگ مادر زادی لنگ بـود و يه پايش کوتاه تر از ديگـری بـود . يک روز همه ی لشـکـرش را گـرد تـپـه ی پوشيده از برف که بر فـراز تپه يک درخـت وجودداشت، جهت مشخص کردن جانشين جمـع کـرد سرداران گرد تپـه حلقه زده بودنـد . تيمـور گفت همه تـک‌ تـک به سمـت درخت حرکت کننـد و هـرکـس رد پايـش يـک خـط راست باشه، جانشين ميشه. همه اين کار را کردند و به درخـت رسيـدنـد ، اما وقتی به رد پای بجا مانده بر روی بـرف پشت سر خود نگاه میکردند، همه ديدند درسته که به رسيدند ولی همه زيگزاگی و کج و معوج... در آخر خود تيمور لنگ به سمـت درخت راه افتاد و در کمال تعجـب با اينکه لنگ بود در يک خط راست به درخت رسيد به نظر شما چرا تيمور نتونست جانشين خود را در اون روزبرفی کند؟ ايراد سرداران چه بـود که نتوانستند مثـل تيمـور در يـک خط راست حـرکت کنند و جانشينش شوند؟ وقـتـی راوی عـلت را از خـود تيمـور جـويـا می شـود . تيمـور در پاسـخ ميگويـد هـدف رسيدن بـه درخـت بـود . مـن هـدف را نگاه ميکـردم و قـدم برميـداشتـم اما سپاهيانـم پـاهـايشـان را نگـاه ميکردنـد نـه را هميشه در زندگی هدفمند باشيـم نه پابنـد
✅نمونه راهکارهای تفسیری ❇️در فهم و بر داشت ها نباید جبر گونه تصور داشت . آیا عقیده به قضا و قدر انسان را از فعالیت و کوشش بازنمی‌دارد؟ 🔺تقدیر و سر نوشت حقیقت انکار نا پذیر است ولی در فهم و بر داشت از آن نباید جبر گونه تصور داشت . 🔺قدر و تقدیر نسبت به انسان این طور است که خداوند مقرر و اندازه گیری کرده که بشر افعال و کارهای خود را از روی اختیار انجام دهد، نه این که تقدیر، او را به انجام یک طرف مجبور سازد. پس تقدیر به معانی مجبور ساختن نیست. انسان به هر سو که رو آورد، قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب می‌کند. 🔺انسان فقط یک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت های گوناگونی در پیش دارد که ممکن است هر کدام از آنها جانشین دیگری گردد، مثلاً اگر کسی بیمار شود و معالجه کند و نجات یابد، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نیز اگر معالجه نکند و رنجور و بیمار بماند و یا بمیرد، باز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. 🔺سرانجام انسان هر طرفی را که اختیار کند نوعی سرنوشت اختیاری و قضا و قدر است و تحت قانون علیت عمومی است. بنابراین، عقیده به قضا و قدر انسان را از فعالیت و کوشش بازنمی‌دارد. 🔺پس مقدرات الهی یعنی خداوند براساس علل، معلول‌هایی را ایجاد می‌کند، مثلاً اگر نمک، آب و غذا را شور می‌کند، مقدر الهی است. هیچ وقت نمک، آب را شیرین یا ترش و تلخ نمی‌کند. خداوند برای هر معلولی، علتی قرار داده، یعنی مقدر کرده است تا علت ایجاد نشود، مقدر و معلول حادث نشود. در آیات می‌خوانیم که هر چیزی محدود به حدی است که از آن حد تجاوز نمیکند. 🔺در سوره طلاق آیه ۳ آمده: "قد جعل الله لکل شیء قدراً؛ خدا برای هر چیز مقدار و اندازهای قرار داده" در سوره حجر آیه ۱۲ می‌خوانیم: "و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم؛ هر چیزی خزائنش نزد ما است و جز به مقدار معین آن را نازل نمی‌کنیم". 🔺هم چنین به تقدیر و مشیت الهی است و هرگز خارج از محدوده علل و اسباب عالم که خدا آنها را مقدر کرده نیست. از جمله آنها این است که خداوند مقدر کرده انسان در اعمال خود مختار و آزاد باشد، از این رو برای ما تکلیف و مسئولیت قائل شده است. (۱) 📚پی نوشت ها: ۱. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۸۳ و ج ۱۰، ص ۱۳۷.
✅نمونه خاطره ای ❇️ شیوه غافلگیر کردن 💢استدلال علامه امینی در مورد امیر المومنین(ع) در حضور علمای اهل سنت و سوالی که بی جواب ماند 💚زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر بودن یا نبودن سند حدیث کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : 👇👇👇 قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است . سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند . سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : 👇👇 آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟ تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند 🔹اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد 🔹اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
✅نمونه علت های تمثیلی حرف گ 💢 بوی گناه 💠 آن کس که خود سیر خورده است، دیگر بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران احساس نمی‌کند. 🔶 کسانی این بوی سیر را احساس خواهند کرد که خود سیر نخورده باشند. ‼️ گناه نیز بوی بدی دارد که خود گناهکاران به علّت ارتکاب گناه، آن بو را احساس نمی‌کنند، اما آن‌ها که مرتکب گناه نمی‌شوند، کاملاً بوی نامطبوع آن را استشمام می‌کنند. 📚 تمثیلات آیت‌الله حائری شیرازی، ص 64. 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
💠 سبک زندگی امام رضا علیه السلام (2) 🔹 فلسفهٔ نماز 🔸 دربارهٔ علت واجب شدن نماز این طور می گفت: «تا بنده به خدایی خدا توجه و اقرار کند و مبارزه با شرک و ایستادن در برابر خدا در نهایت فروتنی و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش گناهان گذشته و گذاشتن پیشانی بر زمین، همه روزه انجام شود. همچنین انسان همیشه هوشیار باشد، غبار فراموش کاری بر دلش ننشیند، مست و مغرور نشود، افتاده و خاکی باشد و علاقه مند به نعمتهای دینی و دنیوی و طالب افزایش آن شود. همین توجه به خدا و ایستادن در برابر او، انسان را از گناهان باز می دارد و جلوی انواع فساد را می گیرد. (1) 📚 ۱ . تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۴. 📗کتاب «بر مدار آفتاب» درباره سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) - محمدحسین پورامینی 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
✅راهکار قرآنی حرف ص ❇️صلوات بر محمد و آل او 🌹 ❇️ اگر کسی توانایی ندارد کاری بکند که باعث پاکی گناهانش بشود، زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد! 🕋 إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً (احزاب: ۵۶ ) ⚜️ یکی از علمای یهود از امیر المومنین (علیه‌السلام) پرسید: ❓خدا کدام یک از مقامات پیامبران گذشته را به پیامبر شما داده است؟ حضرت فرمود: خدا مقامات بالاتر از مقامات پیامبران را به رسول اکرم داده است. ملائک در برابر حضرت آدم یک بار سجده کردند ولی خداوند می فرماید : 🕋«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِی» احزاب/۵۶ پس خداوند در عالم جبروت صلوات فرستاده است ـ که آن جا فوق عالم ملائکه است ـ و ملائکه دائم بر پیامبر صلوات می فرستند. 👈این صلوات مستمر از سجده بر آدم بالاتر است. 🔰 صلوات ریشه ی گناه را در می آورد. از امام رضا(علیه‎السلام) این روایت نورانی نقل شده که اگر کسی توانایی ندارد که کاری بکند که باعث پاکی گناهانش بشود زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد. «فإنها تهدم الذنوب هدما» [عیون اخبار الرضا]. 💢 صلوات همه ی عوالم وجودی انسان را تطهیر می کند.💢 🔰 در امت بنی اسرائیل شخصی بود که خودش و اجدادش مستجاب الدعوة بودند. خداوند برای آنها پیامبری فرستاد. بعد او هر چه دعا می کرد دعایش مستجاب نمی شد. او از پیامبر خواست که از خدا علت مستجاب نشدن دعایش را بپرسد. خداوند فرمود که پیامبر فرستاده ام، دیگر باید از طریق پیامبر بیایی. و باب های دیگر بسته شده است. وقتی خدا خلیفه می فرستد همه باید از آن باب بیایند. تا مقام تواضع در برابر معصوم در انسان پیدا نشود که تعبیر به سجده می شود، انسان نمی تواند وارد این وادی بشود. (مثل سجده ای که ملائک بر آدم کردند. ملائک بر آدم سجده کردند ولی او را که نمی پرستیدند. ملائک در مقابل خلیفه خدا مامور به سجده شدند) 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
📌 بهترین راه مقابله با خودکشی 🔸 اقدام به خودکشی به هر دلیلی امری غیرمعقول، غیرمنطقی است که در هیچ فرهنگ و دینی پذیرفته نیست. در نگرش اسلامی، زندگی موهبتی الهی است که کسی حق ندارد با کشتن خود، این موهبت را از بین ببرد. بدون تردید، ارتکاب چنین عملی سرنوشت اخروی فرد را تباه و جهنم را برای وی هموار می‌کند. 🔹 این عمل شیطانی به قدری برای اهل ایمان مذمت شده که امام صادق علیه‌السلام در این باره می فرماید: «مؤمن به هر بلایی مبتلا می‌شود و با هر نوع مرگی می‌میرد ولی خودکشی نمی‌کند.» در روایتی نیز آمده که خداوند خطاب به حضرت موسی علیه‌السلام گفت: «اگر کسی دست به خودکشی بزند او را صد هزار بار در جهنم خواهم کشت؛ مثل کسی که در دنیا به قتل رسیده است.» 🔸 فلسفه و علت این‌که فرد خودکشی کننده به آتش جهنم انداخته می‌شود این است که چنین فردی از فرامین الهی سرپیچی و نافرمانی نموده و نفس محترمه را که موهبتی الهی است و به عنوان امانت در اختیار او گذاشته شده از بین می‌برد. 🔹 راه های مختلفی برای کنترل این رذیله اخلاقی و اجتماعی وجود دارد اما دو چیز در بازسازی فرد و پیشگیری و درمان افراد متمایل به خودکشی بیش از دیگر امور موثر است؛ یکی بازسازی شخصیت و دیگری تقویت ایمان به خدا و زندگی پس از مرگ است. تقویت ایمان مذهبی، توجه به خدا و قیامت و زندگی پس از مرگ می‌تواند فرد را تا اندازه زیادی از افتادن در چنین توهمات شیطانی و واهی دور کند. btid.org/fa/news/208511 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
✅نمونه قرآنی حرف ش ❇️بزرگ داشت شعائر الهی 🌹 💠 خداوند متعال می فرماید: «وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ) و «هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست.) ( اعلی / ۱۴ و ۱۵ ) تعظیم شعائر الهی یکی از ویژگیهای عید سعید فطر می باشد. شعار تکبیر و تهليل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالی است که به روز عید جلوه خاصی می بخشد. 💢 یک مسلمان باید از راههای مختلف ندای حیاتبخش توحید را به گوش جهانیان برساند، که یکی از آن راهها بیان شعارهای مذهبی است. 💠 رسول خدا می فرماید: «زينوا اعيادكم بالتكبير؛ عیدهای خود را با [شعار تكبیر زینت دهید.» و در حدیث دیگری می فرماید: «زينوا العيدين بالتهليل والتكبير والتحميد والتقديس؛ عیدهای فطر و قربان را با شعارهای لا اله الا الله و الله اكبر و الحمدلله وسبحان الله زینت دهید.) (کنزلالعمال، ح ۲۴۰۹۴ ) 🔸 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خود نیز چنین می کرد. آن حضرت در روز عید فطر از منزل بیرون می آمد و تا رسیدن به مصلا با صدای بلند، شعار «لا اله الا الله» و «الله اکبر» سر می داد و حتی در میان خطبه ها و قبل و بعد از آن با صدای رسا این کلمات را تکرار می نمود. 🔹 حضرت امام رضا علیه السلام در مورد علت تكبیرهای زیاد در روز عید فطر می فرماید: «تكبير، تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال است و نوعی تشکر از هدایتها و نعمتهای پروردگار جهانیان می باشد.» (عیون اخبارالرضا علیه‌السلام ج ۱ ص ۱۲۲ ) 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
✅نمونه علت های روایی حرف م ✅ قال الإمام باقر عليه السلام: أتى النَّبيَّ صلى الله عليه و آله رَجُلٌ فقالَ :ماليَ لا اُحِبُّ المَوتَ؟ فقالَ لهُ : ألكَ مالٌ ؟ قالَ : نَعَم . قالَ : فقَدَّمتَهُ ؟ قالَ: لا، قالَ : فمِن ثَمّ لا تُحِبُّ المَوتَ . امام باقر علیه السلام می فرمایند: مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رسيد و پرسيد : علّت ناخوش داشتن مرگ چيست؟ حضرت فرمود : آيا ثروتى دارى؟ عرض كرد : آرى. فرمود : آيا آن را [براى آخرتت] پيش فرستاده اى؟ عرض كرد : خير. فرمود : از اين جاست كه مرگ را دوست ندارى. الخصال : 13/47 . @ahadith
✅نمونه علت های روایی حرف م 🔴 علت پنهان بودن اسرار بعداز مرگ! 💟 امیر مومنان فرمودند: 🔸آنچه را كه مردگان ديدند اگر شما مي ديديد، ناشكيبا بوديد و مي ترسيديد، و سخن حق رامي شنيديد و فرمان مي برديد. 🔸ولي آنچه آنها مشاهده كردند بر شما پوشيده است، و نزديك است كه پرده ها فروافتد. (مرگ به سراغ شما آید و پشت پرده غیب را مشاهده کنید) 🍃 ✴️ توضیح اینکه: با مشاهده ی عینی اسرار مرگ انسان ایمان آورده و اطاعت خدا را میکند،اما چنین ایمانی بی فایده و از سر اضطرار خواهد بود. 🍃اما نشانه های سخن حق آشکار است و با بصیرت میتوان به آن ایمان آورد. @ahadith
✅نمونه راهکارهای هشداری حرف ح ✍️عجیب است گاهی ما به کسی که در پُست و مقام یا ثروت از ما پیشی گرفته حسادت میورزیم اما هنگامی که کسی: در صف اول نماز یا در حفظ قرآن ازما پیشی گرفته، غبطه نمیخوریم و علت آن بسیار واضح است و آن عشق به دنیا و فراموش نمودن آخرت است. 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✨﷽✨ ✅نمونه علت های داستانی حرف د ✍️روزی ابراهیم ادهم از بازار بصره عبور می كرد. مردم اطراف او را گرفتند و گفتند: یا ابراهیم! خداوند در قرآن می فرماید: «مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم» ما دعا می كنیم اما دعای ما اجابت نمی شود، چرا؟ابراهیم گفت: ای مردم بصره علت آن ده چیز است؛ ١_ خدا را شناخته اید، ولی حق او را ادا نكرده اید. ٢_ قرآن را می خوانید، ولی عمل نمی كنید. ٣_ ادعاي محبت رسول خدا را دارید، در حالی كه با اولاد او دشمنی می كنید. ٤_ ادعاي دشمنی با شیطان دارید و حال آنكه در عمل با او موافقید. ٥_ مي گوييد بهشت را دوست داریم، اما برای رسیدن به آن عملی انجام نمی دهید. ٦_ اظهار ترس از جهنم می كنید، ولی خود را در آن انداخته اید . ٧_ مشغول عیب گويي مردم شده اید و از عیب خود غافل مانده اید. ٨_ ادعاي بیزاری از دنیا دارید، ولی در جمع آن حرص می ورزید . ٩_ اعتقاد به مرگ و قیامت دارید، ولی خود را آماده نكرده اید. ١٠_ مردگان را دفن می كنید، ولی از مرگ آنها عبرت نمی گیرید. 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✅نمونه علت ها حرف ع ♥️ آیت‌الله بهجت(ره): 🍃 گویا علت عقب‌ماندگی ما، ترک مستحبات است. علمای سابق، بدان ملتزم بودند. از قبیل زیارت و دعا و تلاوت قرآن و یا نماز اول وقت و ترک مکروهات، مانند خواب بین‌الطلوعین. تفاوت ما و علمای سَلَف، این است که آن‌ها در علم و عمل ترقی داشتند؛ و ما معترفیم به تقصیر در علم و عمل. 📖 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴۴ 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
خدا به حضرت "موسی"علیه‌ السلام فرمود قحطی خواهد آمد ، به قومت اطلاع بده که آماده شوند حضرت به‌ قومش اطلاع داد. آنها از دیوار خانه‌ها سوراخی ایجاد کردند که‌ در هنگامی‌که سختی آغاز شد به‌داد یکدیگر برسند تا قحطی بگذرد مدتی‌گذشت‌ و قحطی نیامد؛ حضرت موسی علیه‌السلام به خداوند عرض‌کرد خدایا علت نیامدن قحطی چیست؟ خداوند به‌او فرمود من دیدم که قوم تو به هم رحم کردند. من چگونه به‌‌ آنها رحم نکنم؟ به همدیگه رحم کنیم که خدا هم بهمون رحم کنه ... 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 علت رشد شیخ رجبعلی خیاط از زبان استاد عالی 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 امان از چشم شور ⁦♥️⁩ از ‏ عليه السلام نقل شده كه فرمودند: 🍃 اگر براى شما نبش قبر می‌شد (و علت مرگ‏‌ها معلوم می‌گرديد) هر آينه می‌ديديد كه اكثر مردگان شما از چشم زخم می‌باشند. 📖 بحار الانوار، ج60، ص25 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋