پیامبر ص فرمودند:
من رزق صلاة الليل من عبد أو أمة و أقام لله عز و جل مخلصا فتوضأ وضوء سابغا و صلى لله تعالى بنية صادقة و قلب سليم و بدن خاشع و عين دامعة جعل الله تعالى خلفه تسعة صفوف من الملائكة من كل صف ما لا يحصي عددهم إلا الله تعالى آخر طرفي كل صف بالمشرق و آخر بالمغرب قال فإذا فرغ كتب الله له بعددهم درجات.
هر مرد و زنى كه سعادت نماز شب به او ارزانى شود و با خلوص براى خداى عز و جل از جاى برخيزد و وضو بگيرد و با نيت صادق و دل پاك و بدن خاشع و چشم گريان نماز گزارد، خداوند نُه صف از فرشتگان را پشت سرش قرار مى دهد كه همراه او نماز گزارند و شمار فرشتگان هر صف را كسى جز خدا نمى داند. يك سر هر صف در مشرق و سر ديگر آن در مغرب است و چون بنده از نماز شب فارغ مى شود، خداوند به شمار آن فرشتگان براى او حسنه مى نويسد.
📚 روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة) ؛ ج2 ؛ ص316.
🆔 @huoooo
حکایت
برادر علامه طباطبايي ، سيد محمد حسن الهي می گوید: من يكي از علماء گذشته را به فاتحه اي ياد مي كردم. يك روز با حالت گله با خود مي انديشيدم كه ما گاهي براي شما فاتحه اي مي فرستيم، اما چيزي نمي بينيم؛ شما هم از ما يادي بكنيد! گويا شب بعدش بود كه آن عالم به خوابم آمد و گفت: از ما گله كردي؟! يادت نيست كه در فلان روز در فلان اداره كاري داشتي گرفتاري ات حل نمي شد، مي خواستند كارت را درست نكنند؛ اما يك مرتبه ديدي تعلل ها كنار رفت، كارت را درست كردند و مشكلت حل شد؟! آن، كار من بود!
📚 نکته ها از گفته ها ج۱ ص۷۱.
🆔 @huoooo
امير المؤمنين «ع» فرمودند:
كانت الفقهاء و الحكماء إذا كاتبوا بعضهم بعضا كتبوا بثلاث ليس معهن رابعة
من كانت الآخرة همه كفاه الله همه من الدنيا و
من أصلح سريرته أصلح الله علانيته و
من أصلح فيما بينه و بين الله عز و جل أصلح الله له فيما بينه و بين الناس.
شيوه فقها و حكما اين بود كه در نگارشات خود بهم سه چيز مي نوشتند و چهارمى نداشت.
1- هر كس همّ او آخرت باشد خدا هم دنيايش را كفايت كند.
2- هر كه درونش را اصلاح كند خدا بیرونش را اصلاح كند.
3- هر كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خدا ميان او و خلق را اصلاح نمايد.
📚 الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص34.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزه شدن و شب زنده داری یکساله شیخ حسنعلی نخودکی رحمه الله برای دیدار امام زمان عجل الله فرجه
🎙 حجه الاسلام هاشمی نژاد
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
ستة لا تفارقهم الكآبة الحقود و الحسود و حديث عهد بغنى و غني يخشى من الفقر و طالب زينة يقصر عنها قدره و جليس لأهل الأدب و ليس منهم
از شش نفر حزن و اندوه مفارقت نمي كند:
۱. از کسی كه كينه در دل داشته باشد.
۲. از كسى كه حسد در دل داشته باشد.
۳. از كسى كه تازه بدولت رسيده باشد.
۴. از ثروتمندی كه از فقر بترسد.
۵. از طالب مرتبه اى كه قدرت بر دستیابی به آن مرتبه را نداشته باشد.
۶. از كسى كه با اهل ادب بنشيند و از ادب بهره اى نداشته باشد.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص53.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
لَيْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا يَشْغَلَـنَّـكُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنيا.
هيچ عملى نزد خداوند، محبوبتر از نماز نيست، پس هيچ كار دنيايى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد.
📚 خصال: ص 621، ح 10.
🆔 @huoooo
عن يونس الشيباني قال: قال لي أبو عبد الله ع كيف مداعبة بعضكم بعضا قلت قليلا قال هلا تفعلوا فإن المداعبة من حسن الخلق و إنك لتدخل بها السرور على أخيك و لقد كان النبي ص يداعب الرجل يريد به أن يسره.
يونس شيبانى می گوید: حضرت صادق (ع) بمن فرمود: شوخى شما با يك ديگر چگونه است؟
گفتم: كم است.
فرمودند: چرا شوخى نمي كنيد كه شوخى از خوش اخلاقى مايه مى گيرد و با شوخى می توانی دل برادر (مؤمن) خود را شاد كنى.
پيغمبر (ص) با مردم شوخى مي كرد براى آنكه آنان را خوشحال كند.
📚 مكارم الأخلاق ؛ ص21.
🆔 @huoooo
حکایت
خداوند را باید برای خداوند عبادت کرد، نه برای عطایای او
پادشاهی در هر سال روزی را انتخاب نموده و در آن روز تمام سلاطین جهان و بزرگان از امراء و رجال کشور خود را به ضیافت دعوت مینمود، و به مقدار آنان طَبقهائی از طلا و نقره و اقسام جواهرات مملوّ گردانیده و به آنها رخصت میداد که هرکس هر کدام را که میخواهد، برود و دست خود را روی آن طبق قرار دهد، آن وقت در دفتر، آن طَبق را به اسم او ثبت میکردند.
یکی از روزهائی که بدین منوال میگذشت و شاه امر به انتخاب طبقها نمود یکباره تمام مدعوّین از کرسیهای خود برخاسته و به طرف طبقها در باغ روان شدند، جز غلام پادشاه که ابداً حرکتی ننموده بلکه دست خود را روی شانۀ پادشاه قرار داد!
پادشاه از غلام پرسید: چرا نرفتی و سهمیه خود را انتخاب ننمودی؟ غلام گفت: شاها من طالب وجود تو هستم و با وجود تو چشمی به طلا و نقره ندارم!
پادشاه از علوّ همّت غلام تعجّب کرد و صبر کرد تا وقتی تمام اعیان و سلاطین طبقها را انتخاب نموده و مراجعت کردند. مطلب را به آنان بیان کرد و گفت: غلام من چنین عملی از او سرزده، یعنی برای خاطر من از هرچه بوده گذشته، چون مرا برای من خواسته نه برای مال من، سزای او این است که من هم او را برای او بخواهم و هرچه دارم بدو واگذار کنم؛ لذا وصیّت کرد که پس از وی سلطنت برای او باشد و تمام کلید خزائن و جواهرات را به وی سپرد.
✍ راجع به عبادت پروردگار نیز مطلب چنین است. هر وقت انسان خدا را برای خدا عبادت کرد، خداوند هم هرچه دارد به او میدهد؛ و این مفاد حدیث شریف است: «عبدی أطِعْنی حتّی أجْعلَک مِثلی، بنده ی من مرا اطاعت کن تا تو را مثل خودم قرار دهم».
📚 مطلع انوار ج1 ص124.
🆔 @huoooo
امام صادق ع فرمودند:
إن الله تبارك و تعالى يقول ما من شيء إلا و قد وكلت [به] من يقبضه غيري إلا الصدقة فإني أتلقفها بيدي تلقفا حتى إن الرجل ليتصدق أو المرأة لتصدق بالتمرة أو بشق تمرة فأربيها له كما يربي الرجل فلوه و فصيله فيلقاني [فيأتي] يوم القيامة و هي [هو] مثل جبل أحد [و أعظم من أحد].
براى هر عمل خيرى، كسى را وكيل كرده ام كه آن را تحويل بگيرد، غير از صدقه كه خودم با دستم فورا آن را مى گيرم ممكن است مردى يا زنى يك دانه يا يك نصف دانه خرما صدقه بدهد، من آن را آنقدر بزرگش مى كنم مانند بزرگ كردن كره اسب يا بچه شتر (كه چگونه در ابتدا بسيار كوچك است ولى بعدها به صورت حيوان عظيم الجثه در مى آيد) تا جايى كه روز قيامت مرا ملاقات مى كند در حالى كه آن يك دانه يا نيم دانه خرما به اندازه كوه احد گرديده است (يعنى كوه احد چند برابر يك دانه خرماست؟ به همين نسبت روز قيامت به او پاداش خواهم داد).
📚 عدة الداعي و نجاح الساعي ؛ ص68.
🆔 @huoooo
نبى اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
ثلاثة أصوات يحبها الله عز و جل صوت الديك و صوت الذي يقرأ القرآن و صوت المستغفرين بالأسحار.
خداوند سه صدا را دوست دارد:
۱. صداى خروس.
۲. صداى قارى قرآن.
۳. صداى استغفار كنندگان در سحرگاهان.
📚 مكارم الأخلاق ؛ ص313.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انفاق بی نظیر حضرت علی اکبر علیه السلام
🎙 شیخ حسین انصاریان.
🆔 @huoooo