eitaa logo
بسم الله الرحمن الرحیم
694 دنبال‌کننده
331 عکس
213 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
إبراهيم بن محمّد الهمدانيّ قال‏: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام: لأيّ علّة غرق اللَّه فرعون و قد آمن به؟ قال: لأنّه آمن عند رؤية البأس، و هو غير مقبول- إلى أن قال:- و لعلّة اخرى غرق اللَّه فرعون، و هي أنّه استغاث بموسى حين أدركه الغرق و لم يستغث باللَّه، فأوحى اللَّه إلى موسى، يا موسى، إنّك ما أغثت فرعون لأنّك لم تخلقه، و لو استغاث بي لأغثته. ابراهيم بن محمد همدانى می گوید: من به امام رضا ع عرض كردم: چرا خداوند فرعون را غرق كرد، در حالى كه فرعون ايمان آورده بود؟ حضرت فرمود: بواسطه اين كه فرعون پس از مشاهده عذاب ايمان آورد، ايمان در اين حال قبول نيست. بعد هم حضرت فرمود: غرق فرعون علت ديگرى هم داشت و آن اين بود كه فرعون هنگام غرق شدن از موسى كمك خواست نه از خداوند. پس خداوند به موسى وحى فرمود: اى موسى، تو به او كمك نکردی چون تو او را خلق‏ نكردى ولى اگر فرعون از من يارى مى ‏خواست من او را نجات مى ‏دادم. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص131. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: داو من جفاك تخجيلا. كسى را كه به تو جفا كرده است، شرمنده نيكى خود كن تا ترك جفا كند. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص66. 🆔 @huoooo
امیر المومنین ع: مَنْ حَفَرَ لِأَخِيهِ بِئْراً وَقَعَ فِيهَا وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ غَيْرِهِ انْكَشَفَ عَوْرَاتُ بَيْتِهِ‏ وَ مَنْ نَسِيَ زَلَلَهُ اسْتَعْظَمَ زَلَلَ غَيْرِه‏. هر كس سر راه برادران چاهى بكند خود در آن افتد، و هر كه پرده ديگران را بدرد عيوب خانه‏ اش از پرده بيرون افتد، و هر كه لغزشهاى خود را فراموش كند لغزشهاى ديگران را بزرگ شمارد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص19. 🆔 @huoooo
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:‏ الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ‏ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ‏ إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْشِ‏. رسول خدا ص: صبر بر سه قسم است: صبر بر مصيبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه. پس هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را با تسلى خوبى رد كند، خدا برايش 300 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد. هر كه بر طاعت صبر كند خدا برايش 600 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا عرش باشد. هر كه‏ از گناه صبر كند، خدا برايش 900 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه دیگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا پايان عرش باشد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‏2 ؛ ص91. 🆔 @huoooo
أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ ابْنَ آدَمَ اعْلَمْ أَنَّ الْخُلُقَ الْحَسَنَ يُذِيبُ السَّيِّئَةَ كَمَا تُذِيبُ الشَّمْسُ الْجَلِيدَ وَ أَنَّ الْخُلُقَ السَّيِّئَ يُفْسِدُ الْعَمَلَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ. خداوند به یکی از انبیاء وحی کرد که ای فرزند آدم بدان که اخلاق خوب گناه را آب كند چنانچه خورشيد يخ را آب كند و به راستى كه اخلاق بد عمل را تباه كند چنانچه سركه عسل را تباه کند. 📚 كنز الفوائد ؛ ج‏1 ؛ ص135. 🆔 @huoooo
حکایت اعتراض مادر شیخ انصاری رحمه الله شیخ انصاری قدس سره برادری داشت به نام شیخ منصور که از دانشمندان بزرگ و جلیل القدر بود، ولی بسی تنگدست و فقیر. روزی مادر وی به حالش رقّت کرد و به برادر بزرگترش شیخ انصاری که در آن هنگام مرجع یگانه شیعه بود، گله کرد و زبان به اعتراض گشود که: تو می دانی که برادرت منصور با این عائله سنگین، در شدّت فقر به سر می برد، و ماهانه ای که به او می دهی، سدّ احتیاجات او را نمی کند، در صورتی که این همه اموال تحت تصّرف توست و می توانی به او بیش از دیگران کمک کنی. شیخ به دقّت به سخنان مادر گوش فرا داد و هنگامی که سخنش به پایان رسید، کلید اتاقی را که وجوه شرعی در آن بود، تحویل مادر داد و خطاب به وی با لحنی مؤدّبانه و خاضعانه، چنین اظهار کرد: مادر بیا این کلید را بگیر و هر چه پول برای منصور می خواهی بردار؛ به شرط این که در قبال آن، من مسئولیتی نداشته باشم و وبال آن بر دوش خودت باشد و تو آن را تحمّل کنی این اموال که نزد من است، حقوق فقیران و مستمندان است و بین آنان به طور مساوی تقسیم می شود. همه تنگدستان در این باب یکسانند، و بسان دندانه های شانه. و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. مادر اگر جوابی برای فردای قیامت –در قبال این مبلغ اضافی که برای منصور برمی داری– داری، هر چه می خواهی انجام ده؛ ولی بدان که حسابی در پیش است بس دقیق و سخت و هولناک و بدون کمترین مسامحه. مادر شیخ وقتی این جملات را شنید، از خوف خداوند، لرزه بر اندامش افتاد و از گفته خویش، توبه کرد و در حالی که کلید را به فرزند تقدیم می کرد، از او پوزش طلبید و مستمندی منصور را به فراموشی سپرد. 📚: سیمای فرزانگان ص427. 🆔 @huoooo
امام باقر ع: لَمَّا تُوُفِّيَ الطَّاهِرُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ خَدِيجَةَ عَنِ الْبُكَاءِ فَقَالَتْ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَكِنْ دَرَّتْ عَلَيْهِ الدُّرَيْرَةُ فَبَكَيْتُ فَقَالَ أَ مَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَجِدِيهِ قَائِماً لَكِ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَإِذَا رَآكِ أَخَذَ بِيَدِكِ فَأَدْخَلَكِ الْجَنَّةَ أَطْهَرَهَا مَكَاناً وَ أَطْيَبَهَا- قَالَتْ فَإِنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ قَالَ ص اللَّهُ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَسْلُبَ عَبْداً ثَمَرَةَ فُؤَادِهِ فَيَصْبِرُ وَ يَحْتَسِبُ وَ يَحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ يُعَذِّبَهُ. زمانى كه طاهر فرزند رسول خدا ص فوت كرد ايشان خديجه ع را از گريه كردن منع فرمود. حضرت خديجه ع گفت: بلى اى رسول خدا! (كنايه از اينكه مطيع حرف شما هستم) و لكن شير در سينه ‏ام جارى شد و من گريه كردم. پیامبر ص فرمود: آيا نمى‏ خواهى كه او را جلوى درب بهشت ايستاده ببينى، و هر گاه تو را ديد دستت را بگيرد و به پاكترين و خوشبوترين مكان بهشت ببرد؟ گفت: آرى اين چنين است. پيامبر ص فرمود: خداوند عزيزتر و با كرامت‏تر از آنست كه ميوه دل بنده ‏اى را از او بگيرد و او صبر كند، و حسرت بخورد و حمد خدا را بگويد، آنگاه خداوند او را عذاب كند. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص23. 🆔 @huoooo
قَالَ‏ عَلِيٌ‏ ع: ثَلَاثٌ مَنْ حَفِظَهُنَّ كَانَ مَعْصُوماً مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ مِنْ كُلِّ بَلِيَّةٍ؛ مَنْ لَمْ يَخْلُ بِامْرَأَةٍ لَيْسَ يَمْلِكُ مِنْهَا شَيْئاً وَ لَمْ يَدْخُلْ عَلَى سُلْطَانٍ وَ لَمْ يُعِنْ صَاحِبَ بِدْعَةٍ بِبِدَعِهِ. امیرالمؤمنین ع: سه موضوع است كه هر كس آنها را مراعات كند، از شرّ شيطان و هر بلايى محفوظ مى‏ ماند: 1_ كسى با زن نامحرمى در جايى قرار نگيرد كه مانع باز دارنده ‏اى براى آنان وجود ندارد. 2_ كسى به سلطان(بد) پناهنده نشود. 3_ كسى بدعتگزارى را، در بدعتگزاريش يارى نكند. 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص14. 🆔 @huoooo
ان ذا القرنين قال لاستاده أرسطاطاليس انصح لى فقال: «ملكت البلاد بالفرسان فاملك القلوب بالاحسان». ذو القرنین به استادش ارسطاطالیس گفت تا او را نصحیت کند. استادش گفت: بلاد و سرزمینها را با مردان جنگجو مالک شدی پس قلوب را با احسان کردن مالک بشو. 📚 شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏11 ؛ ص219. 🆔 @huoooo
رسول خدا ص فرمودند: لَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ بِصِدْقِ النِّيَّةِ لَاحْتَاجَتْ إِلَيْهِ الْأُمَرَاءُ فَمَنْ دُونَهُمْ فَكَيْفَ يَحْتَاجُ هُوَ وَ مَوْلَاهُ الْغِنِيُّ الْحَمِيدُ. اگر مردى بر خدا توكّل كند و در نيّتش صادق باشد، بطور قطع فرمانروايان و غیر فرمانروایان محتاج به او مى ‏شوند(و او محتاج به کسی نمی شود). چگونه او محتاج شود در حالتى كه مولاى او بى ‏نياز و ستوده شده است؟ 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص18. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: خف اللّه تأمن غيره‏. از خدا بترس تا از غير او ايمن شوى. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص64. 🆔 @huoooo