eitaa logo
بِـسـْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحــیْم
496 دنبال‌کننده
252 عکس
188 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر عليه السلام فرمودند: قال موسى عليه السلام‏: يا ربّ أوصني، قال: اوصيك بك- ثلاث مرّات-، قال: يا ربّ أوصني، قال: اوصيك بامّك، قال: يا ربّ أوصني، قال: اوصيك بامّك، قال: يا ربّ أوصني، قال: اوصيك بأبيك، فكان يقال لذلك: إنّ للامّ ثلثي البرّ و للأب الثلث. موسى در مناجات به خداوند عرض كرد: خداوندا، به من توصيه و اندرز بكن. خداوند فرمود: اى موسى، من تو را سه مرتبه توصيه مى ‏كنم. موسى عرض كرد: خداوندا، بفرما. خداوند فرمود: تو را به اطاعت از امر مادرت توصيه مى‏ كنم. باز هم موسى عرض كرد: خداوندا، بفرما. خداوند فرمود: باز هم مادرت را توصيه مى‏ كنم. باز موسى عرض كرد: توصيه سوم را بفرما. خداوند فرمود: پدرت را به تو توصيه مى‏ كنم. بعد امام باقر عليه السلام فرمود: به همين جهت است كه گفته شده به مادر دو سوم محبت كن به پدر يك سوم. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص118. 🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه ای از قدرت خداوند متعال که پیشنهاد میکنم حتما تماشا کنید و به زیبایی خلقت بیاندیشید. 🆔 @huoooo
علامه لاهیجی رحمه الله: «مرحوم قاضى خيلى به سید هاشم حداد عنايت داشت، و او را به رفقاى سلوكى معرّفى نمى ‏كرد؛ كه مبادا رفقا مزاحم او شوند. او تنها شاگردى است كه در زمان حيات مرحوم قاضى موت اختيارى داشته است؛ بعضى اوقات ساعات موت او تا پنج و شش ساعت طول مى ‏كشيد. مرحوم قاضى ميفرمود: سيّد هاشم در توحيد ذات حقّ متعصّب است؛ و چنان توحيد را ذوق كرده و مسّ نموده است كه محال است چيزى بتواند در آن خلل وارد سازد.». 📚 روح مجرد، ص: 12. 🆔 @huoooo
امیر المومنین ع: الشَّرَهُ‏ جَامِعٌ لِمَسَاوِي الْعُيُوب‏. حرص زیاد، دربردارنده تمامى عيوب بد است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‏8 ؛ ص19. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: دوام السّرور رؤية الإخوان‏ . دوام شادى در ديدار دوستان است. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص66. 🆔 @huoooo
قال امیر المومنین ع: فِي سَعَةِ الْأَخْلَاقِ كُنُوزُ الْأَرْزَاق‏. در خوش خلقى گنجهاى روزى (نهفته) است‏. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‏8 ؛ ص23. 🆔 @huoooo
امام حسن عسکری ع: جُرْأَةُ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ فِي صِغَرِهِ تَدْعُو إِلَى الْعُقُوقِ فِي كِبَرِهِ. جرات فرزند نسبت به پدر در كوچكى موجب نافرمانى او مى ‏شود در بزرگى. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏75 ؛ ص374. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: دليل عقل المرء قوله، و دليل أصله فعله. گفتار آدمى نشانه عقل اوست، و كردار او نشانه اصالتش. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص66. 🆔 @huoooo
امیر المومنین ع: الْبَشَاشَةُ فَخُّ الْمَوَدَّةِ وَ الْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَة، لَا يُفْسِدُكَ الظَّنُّ عَلَى صَدِيقٍ أَصْلَحَهُ لَكَ الْيَقِين‏ . خوشرویی دامی برای دوست پیدا کردن است و دوست، خویشاوندی است که تو بدست اورده ای. دوستى را كه با يقين بدست آوردى به بدگمانى از دست مده. 📚 كنز الفوائد ؛ ج‏1 ؛ ص93. 🆔 @huoooo
إبراهيم بن محمّد الهمدانيّ قال‏: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام: لأيّ علّة غرق اللَّه فرعون و قد آمن به؟ قال: لأنّه آمن عند رؤية البأس، و هو غير مقبول- إلى أن قال:- و لعلّة اخرى غرق اللَّه فرعون، و هي أنّه استغاث بموسى حين أدركه الغرق و لم يستغث باللَّه، فأوحى اللَّه إلى موسى، يا موسى، إنّك ما أغثت فرعون لأنّك لم تخلقه، و لو استغاث بي لأغثته. ابراهيم بن محمد همدانى می گوید: من به امام رضا ع عرض كردم: چرا خداوند فرعون را غرق كرد، در حالى كه فرعون ايمان آورده بود؟ حضرت فرمود: بواسطه اين كه فرعون پس از مشاهده عذاب ايمان آورد، ايمان در اين حال قبول نيست. بعد هم حضرت فرمود: غرق فرعون علت ديگرى هم داشت و آن اين بود كه فرعون هنگام غرق شدن از موسى كمك خواست نه از خداوند. پس خداوند به موسى وحى فرمود: اى موسى، تو به او كمك نکردی چون تو او را خلق‏ نكردى ولى اگر فرعون از من يارى مى ‏خواست من او را نجات مى ‏دادم. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص131. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: داو من جفاك تخجيلا. كسى را كه به تو جفا كرده است، شرمنده نيكى خود كن تا ترك جفا كند. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص66.
امیر المومنین ع: مَنْ حَفَرَ لِأَخِيهِ بِئْراً وَقَعَ فِيهَا وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ غَيْرِهِ انْكَشَفَ عَوْرَاتُ بَيْتِهِ‏ وَ مَنْ نَسِيَ زَلَلَهُ اسْتَعْظَمَ زَلَلَ غَيْرِه‏. هر كس سر راه برادران چاهى بكند خود در آن افتد، و هر كه پرده ديگران را بدرد عيوب خانه‏ اش از پرده بيرون افتد، و هر كه لغزشهاى خود را فراموش كند لغزشهاى ديگران را بزرگ شمارد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص19. 🆔 @huoooo
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:‏ الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ‏ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ‏ إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْشِ‏. رسول خدا ص: صبر بر سه قسم است: صبر بر مصيبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه. پس هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را با تسلى خوبى رد كند، خدا برايش 300 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد. هر كه بر طاعت صبر كند خدا برايش 600 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا عرش باشد. هر كه‏ از گناه صبر كند، خدا برايش 900 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه دیگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا پايان عرش باشد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‏2 ؛ ص91. 🆔 @huoooo
أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ ابْنَ آدَمَ اعْلَمْ أَنَّ الْخُلُقَ الْحَسَنَ يُذِيبُ السَّيِّئَةَ كَمَا تُذِيبُ الشَّمْسُ الْجَلِيدَ وَ أَنَّ الْخُلُقَ السَّيِّئَ يُفْسِدُ الْعَمَلَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ. خداوند به یکی از انبیاء وحی کرد که ای فرزند آدم بدان که اخلاق خوب گناه را آب كند چنانچه خورشيد يخ را آب كند و به راستى كه اخلاق بد عمل را تباه كند چنانچه سركه عسل را تباه کند. 📚 كنز الفوائد ؛ ج‏1 ؛ ص135.
حکایت اعتراض مادر شیخ انصاری رحمه الله شیخ انصاری قدس سره برادری داشت به نام شیخ منصور که از دانشمندان بزرگ و جلیل القدر بود، ولی بسی تنگدست و فقیر. روزی مادر وی به حالش رقّت کرد و به برادر بزرگترش شیخ انصاری که در آن هنگام مرجع یگانه شیعه بود، گله کرد و زبان به اعتراض گشود که: تو می دانی که برادرت منصور با این عائله سنگین، در شدّت فقر به سر می برد، و ماهانه ای که به او می دهی، سدّ احتیاجات او را نمی کند، در صورتی که این همه اموال تحت تصّرف توست و می توانی به او بیش از دیگران کمک کنی. شیخ به دقّت به سخنان مادر گوش فرا داد و هنگامی که سخنش به پایان رسید، کلید اتاقی را که وجوه شرعی در آن بود، تحویل مادر داد و خطاب به وی با لحنی مؤدّبانه و خاضعانه، چنین اظهار کرد: مادر بیا این کلید را بگیر و هر چه پول برای منصور می خواهی بردار؛ به شرط این که در قبال آن، من مسئولیتی نداشته باشم و وبال آن بر دوش خودت باشد و تو آن را تحمّل کنی این اموال که نزد من است، حقوق فقیران و مستمندان است و بین آنان به طور مساوی تقسیم می شود. همه تنگدستان در این باب یکسانند، و بسان دندانه های شانه. و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. مادر اگر جوابی برای فردای قیامت –در قبال این مبلغ اضافی که برای منصور برمی داری– داری، هر چه می خواهی انجام ده؛ ولی بدان که حسابی در پیش است بس دقیق و سخت و هولناک و بدون کمترین مسامحه. مادر شیخ وقتی این جملات را شنید، از خوف خداوند، لرزه بر اندامش افتاد و از گفته خویش، توبه کرد و در حالی که کلید را به فرزند تقدیم می کرد، از او پوزش طلبید و مستمندی منصور را به فراموشی سپرد. 📚: سیمای فرزانگان ص427. 🆔 @huoooo
الامام الْبَاقِرِ ع قَالَ: لَمَّا تُوُفِّيَ الطَّاهِرُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ خَدِيجَةَ عَنِ الْبُكَاءِ فَقَالَتْ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَكِنْ دَرَّتْ عَلَيْهِ الدُّرَيْرَةُ فَبَكَيْتُ فَقَالَ أَ مَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَجِدِيهِ قَائِماً لَكِ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَإِذَا رَآكِ أَخَذَ بِيَدِكِ فَأَدْخَلَكِ الْجَنَّةَ أَطْهَرَهَا مَكَاناً وَ أَطْيَبَهَا- قَالَتْ فَإِنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ قَالَ ص اللَّهُ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَسْلُبَ عَبْداً ثَمَرَةَ فُؤَادِهِ فَيَصْبِرُ وَ يَحْتَسِبُ وَ يَحْمَدُ اللَّهَ ثُمَّ يُعَذِّبَهُ. امام باقر ع: زمانى كه طاهر فرزند رسول خدا فوت كرد ايشان خديجه عليها السّلام را از گريه كردن منع فرمود، حضرت خديجه گفت: بلى اى رسول خدا! (كنايه از اينكه مطيع حرف شما هستم) و لكن شير در سينه ‏ام جارى شد و من گريه كردم. فرمود: آيا نمى‏ خواهى كه او را جلوى درب بهشت ايستاده ببينى، و هر گاه تو را ديد دستت را بگيرد و به پاكترين و خوشبوترين مكان بهشت ببرد؟ گفت: آرى اين چنين است، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: خداوند عزيزتر و با كرامت‏تر از آنست كه ميوه دل بنده ‏اى را از او بگيرد و او صبر كند، و حسرت بخورد و حمد خدا را بگويد، آنگاه خداوند او را عذاب كند. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص23.
قَالَ‏ عَلِيٌ‏ ع: ثَلَاثٌ مَنْ حَفِظَهُنَّ كَانَ مَعْصُوماً مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ مِنْ كُلِّ بَلِيَّةٍ؛ مَنْ لَمْ يَخْلُ بِامْرَأَةٍ لَيْسَ يَمْلِكُ مِنْهَا شَيْئاً وَ لَمْ يَدْخُلْ عَلَى سُلْطَانٍ وَ لَمْ يُعِنْ صَاحِبَ بِدْعَةٍ بِبِدَعِهِ. امیرالمؤمنین ع: سه موضوع است كه هر كس آنها را مراعات كند، از شرّ شيطان و هر بلايى محفوظ مى‏ ماند: 1_ كسى با زن نامحرمى در جايى قرار نگيرد كه مانع باز دارنده ‏اى براى آنان وجود ندارد. 2_ كسى به سلطان(بد) پناهنده نشود. 3_ كسى بدعتگزارى را، در بدعتگزاريش يارى نكند. 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص14. 🆔 @huoooo
ان ذا القرنين قال لاستاده أرسطاطاليس انصح لى فقال: «ملكت البلاد بالفرسان فاملك القلوب بالاحسان». ذو القرنین به استادش ارسطاطالیس گفت تا او را نصحیت کند. استادش گفت: بلاد و سرزمینها را با مردان جنگجو مالک شدی پس قلوب را با احسان کردن مالک بشو. 📚 شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏11 ؛ ص219. 🆔 @huoooo
رسول خدا ص فرمودند: لَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ بِصِدْقِ النِّيَّةِ لَاحْتَاجَتْ إِلَيْهِ الْأُمَرَاءُ فَمَنْ دُونَهُمْ فَكَيْفَ يَحْتَاجُ هُوَ وَ مَوْلَاهُ الْغِنِيُّ الْحَمِيدُ. اگر مردى بر خدا توكّل كند و در نيّتش صادق باشد، بطور قطع فرمانروايان و غیر فرمانروایان محتاج به او مى ‏شوند(و او محتاج به کسی نمی شود). چگونه او محتاج شود در حالتى كه مولاى او بى ‏نياز و ستوده شده است؟ 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص18. 🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع: خف اللّه تأمن غيره‏. از خدا بترس تا از غير او ايمن شوى. 📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص64. 🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما در کار امام حسین ع مامور به تحقیق نیستیم. 🎤 مرحوم سید حسین یعقوبی از شاگردان ایت الله قاضی رحمه الله علیهما 🆔 @huoooo
حضرت امير المؤمنين ع: الرَّغْبَةُ بِالْآخِرَةِ عِنْدَ اللَّهِ تُورِثُ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ. رغبت و ميل كردن به سوى آنچه در نزد حق تعالى است، يعنى نعمتهاى آخرتى سبب رسيدن به رحمت خدا و راحتى بدن است، و ميل كردن به دنيا سبب حزن و اندوه است‏. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص19.