حمله لیبرالها به جریان تمدنساز قم را امام سالها پیش پاسخ دادند
امام خمینی :
مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عدهای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» میخوانند...
@hzamanim
آقای رئیسی بزرگوار!
دغدغه جریان انقلابی که به هزار امید به شما رای دادهاند، بازگرداندن بازیگران فاسد عصر پهلوی به کشور نیست.
@hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ۱۰۹ ثانیه را با دقت گوش کنید!
آبان ۹۸ دکتر جبرائیلی در گفت و گو با رادیو اقتصاد، درباره گرانی بنزین یک هشدار امنیتی داد و گفت قطعا بحران به وجود خواهد آمد. نسخه را چه کسانی نوشته بودند؟ اقتصاددانها!
اقتصاددانها نه دغدغه امنیتی داشتند، نه فهمی از امنیت داشتند، صرفا چرتکه انداخته بودند و به نسخه گرانی بنزین رسیده بودند. البته همان محاسبات چرتکهایشان هم درست از آب در نیامد. چون گرانی بنزین چنان تورمی به اقتصاد تحمیل کرد که به زودی یارانهای که دولت روحانی پرداخت کرده بود، بیارزش شد.
اما پیشبینی امنیتی دکتر جبرائیلی درست درآمد و شد آنچه نباید میشد.
قسمت جالب ماجرا اینجاست که محمدحسن قدیری ابیانه با گرایش سیاسی اصولگرا، برای دفاع از طرح گرانسازی بنزین دولت روحانی در رادیو حضور یافته بود و با جبرائیلی مناظره میکرد! درست مثل دفاع امروز سعید لیلاز اصلاحطلب از سیاست دولت اصولگرای آقای رئیسی در حذف ارز ۴۲۰۰!
حکایت جالبی است. دیروز کارشناسان اقتصادی اصولگرا از سیاستهای اقتصادی روحانی دفاع میکردند. امروز کارشناسان اقتصادی اصلاحطلب از سیاست اقتصادی رئیسی دفاع میکنند. ظاهرا ما در این کشور دو جناح نداریم. یک جناح داریم که با هم رقابت درونی دارند!
لذا تعجب نکنید اگر امروز میبینید اصولگرا و اصلاحطلب متحد شدهاند و از آزادسازی نرخ ارز، جهانیسازی قیمتها، سرکوب دستمزد کارگران و... دفاع میکنند. تعجب نکنید اگر میبینید در برابر دلارزدایی از اقتصاد ایران ایستادهاند و متحد هستند...
@hzamanim
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 شگرد همیشگی برای فریب مردم و گران کردن سفره مردم
با واژه بی منبع "بخش مهمی" برای ملت نسخه گرانی میپیچند، در چند دهه اخیر این جملات بارها مبنای گرانی سفره مردم قرار گرفته و دور باطل تخریب ارزش پول ملی ادامه داشته...
آنقدر عبارات تکراریست که با یک سرچ ساده میفهمید این جملات از افراد مختلف در سالهای متفاوت صادر شده
#مکتب_گران_کن
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید رسایی چقدر دقیق وضع این دولت را وصف میکند. آقای رئیسی! ما همه تلاش کردیم شما پشت فرمان بنشینید، اما در همان مسیر قبلی میروید! سازوکار همان است که قبلا بود، فقط آدمها عوض شدهاند.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@hzamanim
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوای ما با حسن روحانی سر انتخاب نسخههای غلط بود، نه اجرای غلط نسخههای صحیح | برشی از برنامه «روایت امین» با موضوع #دولت_جوان_حزبالهی
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جبرائیلی : در مکتب نئولیبرالیسم، آنچه اصالت دارد، صرفا و صرفا بیشینهسازی سود است. تمام مسائل از زاویه سودمندی اقتصادی تحلیل میشود. فقط پول است که قداست دارد. هر چیزی با سودآفرینی در تعارض قرار گیرد، باید کنار زده شود، ولو دین باشد. یک ارزش دینی تاجایی محترم شمرده میشود که مانع سودآفرینی نشود. از میان «رعایت حرمت مسجد» و «کسب سود از گردشگری»، قطعا دومی انتخاب میشود. از میان «جلوگیری از فنای فرهنگی جامعه» و «رهاسازی اینترنت»، دومی برگزیده میشود؛ و تا سخن از ضرورت رعایت اصول اسلام در فضای مجازی و برخورد با سکوهای متخلف خارجی میشود، در مقابل، بحث کسب و کار را پیش میکشند! مسئولین واداده و بیمبنا نیز بدون کمترین مقاومتی عقبنشینی میکنند. هم چوب را خواهند خورد، هم پیاز را...
کار بجایی رسیده است که ما باید برای اثبات ضرورت برخورد با سکوهای متخلف، ماجرای برخورد آمریکا با سکوی تیک تاک را نشان دهیم و بگوئیم از آمریکا یاد بگیرید.
از آیتالله دژکام عزیز بابت این مواضع انقلابی ممنونم. منتهی این وضعیت عارضه است. عوارض در دسترس بودن عوامل هوسانگیز و منحرفکننده است. عوارض سیطره و غلبه محصولات و رویدادهای فرهنگ غربی در فضای حقیقی و مجازی ماست. ما باید فضا را معکوس کنیم. غلبه، باید با محصولات و رویدادهای فرهنگ اسلامی باشد. باید با اقتدار تمام این سیاست را اجرا کرد.
@hzamanim
اصلاحات اقتصادی مشترک مسعود نیلی و میخائیل گورباچف
✍ حسین زمانی میقان
میخائیل گورباچف، آخرین رئیسجمهور شوروی، آغازگر اصلاحات اقتصادی نئولیبرال در روسیه بود. در واقع، گورباچف را میتوان مجری پروژه گذار از کمونیسم به لیبرالیسم دانست. به همین سبب، غربیها علاقه زیادی به او پیدا کرده بودند. سال ۱۹۸۷ مجله تایم او را به عنوان مرد سال انتخاب کرد. سال ۱۹۹۰ نیز جایزه صلح نوبل را به او دادند. جالب اینکه کمیته نوبل رسما اعلام کرد که این جایزه، نوعی پشتیبانی از «گذار» است.
گورباچف که محبوب قلب سران غرب شده بود، به شدت از سوی آنها و نیز صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی تحت فشار بود تا سیاست شوک درمانی را با سرعت اجرا کند. ۲۱ دسامبر ۱۹۹۰ صندوق بینالمللی پول گزارشی ۲ هزار صفحهای از اقتصاد شوروی تهیه کرد و در آن نوشت که اصلاحاتی که گورباچف تاکنون انجام داده، صرفا یک سری اصلاحات سطحی است و باید این اصلاحات عمیقتر شود.
ژوئیه ۱۹۹۱ که گورباچف برای اولین بار در اجلاس گروه ۷ شرکت کرد، پیام متفقالقول سران این گروه به وی این بود که باید شوکدرمانی را به صورت ریشهای اجرا کند. گورباچف درباره آنچه در این اجلاس شنیده بود، نوشت: «پیشنهادهای آنان، چه از نظر شتاب و چه از نظر روشهای گذار، حیرتآور بود». اسنادی منتشر شده است که نشان میدهد گورباچف به صورت جدی نگران فشار سنگین اجرای این سیاست روی مردم بوده، اما سرانجام به آن تن داده است.
حضرت امام خمینی(ره)، با مشاهده پروژهای که گورباچف برای گذار از کمونیسم به لیبرالیسم کلید زده بود، در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی، نامهای خطاب به وی نوشتند و ضمن استقبال از انگیزه وی برای تحول، از او خواستند حال که قصد تجدید نظر در مکتب کمونیسم را دارد، در سیاست دینزدایی تجدیدنظر کند: «مشکل اصلى کشور شما مسئله مالکیت و اقتصاد و آزادى نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعى به خداست. همان مشکلى که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید». امام، گورباچف را انذار دادند که از کمونیسم به لیبرالیسم پناه نبرد: «امروز دیگر چیزى به نام کمونیسم در جهان نداریم. ولى از شما جداً مىخواهم که در شکستن دیوارهاى خیالات مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید... اگر بخواهید در این مقطع تنها گرههاى کور اقتصادى سوسیالسیم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه دارى غرب حل کنید، نه تنها دردى از جامعه خویش را دوا نکردهاید، که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند».
اما همان اصلاحات اقتصادی که گورباچف در شوروی کلید زد، در ایران نیز توسط یک طیف خاص در داخل سازمان برنامه و بودجه، دنبال میشد. مسعود نیلی، جزو تیم اجرای اصلاحات نئولیبرال در اقتصاد ایران است که از اوایل دهه ۶۰ در پی اجرای این سیاستها بودند و با روی کار آمدن هاشمی رفسنجانی، سرانجام موفق شدند این سیاستها را پیادهسازی و در کشور نهادینه کنند. نیلی در کتاب «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی»، به صراحت از شباهت اصلاحات مد نظر خود با اصلاحات گورباچف در شوروی پرده برداشته است: «نظر سازمان برنامه، اجرای سختتر سیاستهای آزادسازی بود. این موضع در مقایسه با اصلاحات اقتصادی زمان گورباچف در شوروی، بیشتر قابل درک و فهم است. در آن زمان هم، یکی از مواردی که گورباچف با اتحادیه اروپا و کشورهای غربی مطرح میکرد، این بود که اگر بخواهم اصلاحات اقتصادی را در کشورم اجرا کنم، چون این کار همراه با یکسری فشارها بر روی مردم خواهد بود، احتیاج به منابعی دارم که بتوانم کالاهای مصرفی را در اختیار مردم قرار دهم. وی بر روی این خواسته خود اصرار زیادی داشت و اگر اشتباه نکنم، رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار برای تامین کالاهای مصرفی مردم که بتواند پشتوانه سیاست اصلاحات اقتصادی باشد را پیشنهاد داده بود. ما هم در آن زمان، شبیه وضعیت گورباچف در شوروی را داشتیم».
@hzamanim
این تعابیر رهبری، درباره آقای ظریف و تیم مذاکرهکننده هستهای دولت روحانی است.
درسی که باید گرفت این است که تعریف و تمجید رهبر انقلاب از یک فرد نباید مورد سوء استفاده حامیان آن فرد قرار گیرد و در پاسخ به هر نقدی بگویند چون رهبری تمجید کرده پس نباید نقد کنید!
@hzamanim
خبرگزاری رسمی دولت: خدا رو شکر آقای رئیسی رئیسجمهور شد دلار ۲۰۰تومن نشد!
@hzamanim
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
چرا روحانی درباره آبان۹۸ دروغ میگوید؟!
(انتشار برای اولین بار)
در نوامبر ۲۰۱۹ یا آبان ۱۳۹۸، ایران تقریبا آخرین کشوری بود که طی دوماه اخیرِ آن، درگیر ناآرامیهای ناشی از اصلاحات اقتصادی با محوریت سیاستهای پیشنهادی IMF شد.
در سودان جرقه قیمت نان در ژانویه، در هند قیمت پیاز در اکتبر،
در برزیل کاهش بودجه برای کتابهای درسی مدارس،
در لبنان مالیات بر استفاده از WhatsApp در اکتبر،
در شیلی افزایش کرایه مترو در اکتبر،
در اکوادور حذف یارانه سوخت و کاهش حقوق کارکنان دولتی،
در زیمباوه و هاییتی حذف یارانه سوخت،
و در ایران، افزایش ۳برابری قیمت بنزین محرک ناامنیها بودند.
در ایران نیز چندماه قبل از حوادث آبان۹۸، در بهار این سال هیاتی ۴نفره از IMF به مدت دو هفته در کشور مستقر شده و با جلسات متنوع اقتصادی در سطوح مختلف، سیاستهای اصلاحی خود اعم از گرانسازی قیمت سوخت با روش شوکدرمانی را ابلاغ نمودند که این روش عینا در کلام رییسجمهور وقت یعنی حسن روحانی با عبارت«منم صبح جمعه فهمیدم» و «اگر از پیش میگفتیم میدانید چه میشد» و.. نیز تجلی یافت.
در پایان باید خیلی زودباور و سادهاندیش باشیم که فکر کنیم ظرف چند صبح جمعه، تمام روسای جمهور کشورهای گوناگون جهان با ویژگی مشترک وجود منافع آمریکا در آن منطقه، به طور همزمان، فکر اجرای اصلاحات قیمتی اقتصادی به سرشان بزند و همزمان اجرا شود و همزمان اپوزیسیون و معترضان آن کشور هم آماده باشند تا شب اجرای آن سیاست، ساختاریافته و تشکیلاتی وارد میدان شوند!!
مطالعه متن کامل
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجتالاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی
۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمیگوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرحشده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالیکه امام خمینی (ره) در کتاب البیع میفرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد.
۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده میشود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایهداری نیست که با پنهانشدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع میدهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزههای آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آنها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسانها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمیکند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده میشود صرفا مباحث کارشناسی و محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد!
۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزههای شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمیتوان به سلاحهای پیشرفتهای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطهزنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟
۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزهکاریهای اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایهداری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالشهای روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روزافزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزهکاریهای اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی.
۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عدهای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشتهایم؟ یا بیجهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کردهایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نهتنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمیکند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشههای اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم میسازد و ضمن تضعیف تلاشهای متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم میسازد.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir