eitaa logo
دکترین بازار
119 دنبال‌کننده
72 عکس
8 ویدیو
1 فایل
کانال تبئین دکترین مارکت و بازار اسلامی ارتباط با ادمین @Mohammad_IMD
مشاهده در ایتا
دانلود
پارادایم یا وادی همان زمین کنش.دو سوپر پادادایم در عالم فعلی ظهور دارد . سوپر پارادایم اومانیسم (humanism) و ابر وادی تئوئیسم(خداگرائی) http://yon.ir/OjONg در اولی بشر مبنای تصمیمات است . بشر هر انچه را که تصمیم بگیرد صحیح است . به همین دلیل حق فقط برای بشر است. حقوق بشر زائیده همین تفکر است . یعنی در پارادایم ( هر پارادایمی با مرکز و پیرامونش تعریف می شود . هر انچه را که در مرکز است همه چیز با آن تعریف می شود و سایر عوامل به حاشیه می روند) بشر گرائی خدا در حاشیه است . لذا مالکیت نیر از نوع درجه یک می شود همان مالکیت خصوصی . با این تعاریف حقوف بشر زائیده تفکری است که خدا به حاشیه رفته است. ایجاد دوائر حقوق بشری در دانشگاه ها و حتی مراکز نظارتی پذیرش حاکمیت غیر خداست . اعلانیه جهانی حق خدا کجاست؟ ________ 🔖 کانال تخصصی تبیین بازار اسلامی و مارکت 📡 @I_M_Doctrine
توماس هابز انسان گرگ انسان است . فروید: انسان حیوان غیر قابل اعتماد است. سایر فیلسوفان : انسان حیوان ضاحک ، حیوان مدنی الطبع،حیوان ناطق و.. @I_M_Doctrine
دکترین بازار
توماس هابز انسان گرگ انسان است . فروید: انسان حیوان غیر قابل اعتماد است. سایر فیلسوفان : انسان حیوان
http://l1l.ir/4vgc 👈 با نگاه به نظر فیلسوفان و صاحبنظران اندیشه مدرن پی می بریم که نگاهشان به انسان صرفا حیوانی است و جهان را به منزله جنگلی بزرگی می دانند که انسان یک نوع حیوان آن است. نگاه داروین که بحث ماندن نژاد اصلح را مطرح می کند در کنار نگاه حیوانی به انسان در جنگل دنیا که وجود دارد در اقتصاد ( تامین منابع مالی محدود برای نیازهای نامحدود) اگراز نگاه کلی بنگریم برای منابع مالی محدودی که وجود دارد 7 میلیارد گرگ که به خون هم تشنه اند برای ماندن در تطور داروین برای کسب منابعی که به اندازه کل حیوانات در این جنگل نیست مالکیت خصوصی درجه یک که جولان دهد رحم و مروتی نیست. ‼️ اینجاست که خوی تکبر و دزدی و ... در تک تک این حیوانات متبلور است ⭕️ آدام اسمیت نیز در ثروت ملل خود اینگونه عنوان می کند در اقتصاد ، بازار افراد ناتوان را خود به خود حذف می کند. دقیقا سالها قبل از داروین این آدام اسمیت بود که ماندن نژاد اصلح را مطرح کرد . همانطور که در مبحث قبل() مطرح شد. چون در نگاه مدرن انسان محور است . مالکیت انسان مطرح است و توسط او همه چیز رقم می خورد لذا مالکیت او درجه یک است . ♨️ اما در اسلام خدا مالک همه چیز است. و بسط رزق توسط اوست پس منابع مالی محدود نمی شود و زمانی که قناعت مطرح باشد نیازها نامحدود نیست . آیا به راستی کدام اقتصاد در ایران جاری است؟ ______ 🔖 کانال تخصصی تبیین بازار اسلامی و مارکت @I_M_Doctrine
فلسفه همان حکمت نیست. حکمت گمشده مومن است. Ph.d همان فلسفه تبیین دکترین است. پس کسی که دکترین می دهد همان دکتر است و معادل اسلامی فقیه _____ @I_M_Doctrine
📢ا در سکوت رسانه‌ها در حال اجرایی شدن است! 🔴 لزوم هوشیاری در برابر طرح جدید 🔻درحالی ما در شرایط به سر می‌بریم که نه تنها گشایش اقتصادی رقم نخورده، بلکه چنین گشایش‌هایی منوط به واگذاری امتیازات و تعهدات بیشتری به غرب شده است. یکی از این تعهدات الزام‌آور، اجرایی شدن قوانین «» در نظام بانکی کشور است. این کمیته همانند سایر نهادهای بین المللی، سعی در یکسان‌سازی قوانین کشورها به شیوه غربی دارد. در سوئیس تشکیل میشود و وظیفه آن طراحی قوانین بین المللی بانک‌ها و اجرایی کردن این قوانین در کشورهای عضو و غیر عضو این کمیته است. 🔻پس از توافق ، نظام بانکی کشور امکان برقراری ارتباط و تعامل با غرب را نیافت؛ علت این امر سرباز زدن غربی‌ها از تعامل به خاطر رعایت نکردن قوانین نهادهای بین المللی هم‌چون “” و «کمیته بال» بوده است. دولت در دو سال گذشته تمام توان خود را در مسیر پیاده‌سازی غرب گذاشته است؛ تا جایی که در سال گذشته، در گام نخست سعی در اجرایی کردن قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FATF) را داشت و در حال حاضر، قصد پیاده‌سازی قوانین کمیته بال -تحت عنوان «اصلاح نظام بانکی» کشور- را دارد. در دو سال اخیر، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های رئیس بانک مرکزی و رؤسای بانک‌های کشور و همچنین متن مرحله اول اصلاح نظام بانکی، گویای الزام دولت برای اجرایی کردن این قوانین تا سال 2018 است! 🔻دولت و بانک‌ها برای سرپوش گذاشتن بر سر چنین آشکاری، از موج اصلاح‌خواهانه مردم برای حذف نظام مالی ربوی در حال سوء استفاده است تا نفوذ و تسلط قوانین غربی -که خود موجب ترویج و تجویز می‌شود- را در قالب و آن جلوه دهد! هیاهوی اصلاح نظام بانکی کشور در این روز‌ها، نه از روی جناب‌شان برای اسلامی و شرعی‌کردن بانک‌هاست، بلکه تنها از روی الزام و اجبار برای چیدن میوه ممنوعه تعامل با غرب و غربی‌سازی و پیاده کردن است! ♦️همان‌طور که یونسکو مصداق بارز نفوذ و تسلط غرب بر جمهوری اسلامی است، اجرایی شدن قوانین کمیته بال در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی اولاً موجب کاهش ضریب کشور خواهد شد و ثانیاً با باز شدن درب‌های اقتصاد کشور به سوی غرب، امکان به عمق اقتصاد کشور را به و اقتصادی خواهد داد تا بتوانند با دامن‌زدن به جنگ‌های ارزی و اقتصادی، توان را از مردم و حکومت بگیرند. ___________________ 🔖 کانال تخصصی تبیین بازار اسلامی و مارکت 📡 @I_M_Doctrine
📸 yon.ir/xoTMG 🔴 امام خمینی (ره) فرمودند: « » 👈 امروزه پول بدل به و شده است. 👈 بانک‌ها پول را تبدیل به کلا کرده‌اند 🏛 اما بانک‌ها چگونه این کار را کرده‌اند؟ 👈 نرخ سود علی الحساب سپرده های مشتریان + نرخ هزینه‌های بانک را به عنوان بهای تمام شده پول + ۴ درصد کارمزد ( برای اعمال نظر علما ) را به عنوان سود احتساب می‌کنند در نتیجه مجموع اینها را میزان نرخ بهره وام بانکی در نطر می‌گیرند که به مشتریان وام می دهند ( مثلا بهای تمام شده پول ۱۴ درصد می شود و نرخ بهره وام خود را ۱۸ می گیرند) 🔻آیا با این‌ حساب می‌توانیم بگوییم پول کار نمی‌کند؟ 🔻 ✍ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇 @Mohammad_IMD ________________ 📡 @I_M_Doctrine 📡 @reba_ir
📸 yon.ir/LnQ9W ✍ ما فکر می‌کنیم مکانی است برای تأمین مالی شرکت‌ها 🔸این موضوع تا جایی درست است که در بازار اولیه سهام یک کارخانه عرضه می‌شود اما پس‌ازآن در عمل به دلیل آنکه سهامدار در شرکت نمی‌تواند سهام خود را نقد کند با خریدوفروش آن ، سهامداران به سفته‌بازی دچار می‌شوند. ❌بعد از تأمین مالی شرکت‌ها عملاً خریدوفروش سهام در تولیدات یا تأمین مالی شرکت‌ها دخیل نیست ( ممکن است افزیش سرمایه مید فایده باشد اما عملاً شرکت خود را کنار می شکد )و با تفاوت قیمت خرید و فروش سهامداران سود می‌کنند یعنی عملا تولید شکل نمی‌گیرد در ضمن ، چند درصد شرکتهای تولیدی سهامی عام هستند که سرمایه گذاری در بورس می تواند به تولید کشور کمک کند ؟ 🔸به‌عنوان‌مثال خود تحلیل تکنیکال عملاً ابزاری است برای زمان کِی خریدن و فروختن ( یعنی بر اساس صورت مالی شرکتها یا سودآوری آنها نیست یعنی مولفه تولید عملاً کنار گذاشته شده است ) و حتی بازده سهامدار بخش عمده ای از آن با تغییر قیمت سهام نصیب سهامدار می شود به عبارت واضح‌تر این خریدوفروش‌ها نه چیزی را با امنیت‌تر می‌کنند نه تولیدی شکل می‌گیرد نه کار خاصی .... 🔸بر این اساس در بازار یا باید بخریم یا بفروشیم اگر سهام بخریم یعنی میدانیم در آینده این سهام رشد قیمتی دارد درواقع از طرف فروشنده سود می‌کنیم ( همان عمل قمار باز است که از ضرر رقیبش سود می‌کند که ان شاء الله توضیح داده خواهد شد) و بالعکس بر اساس تحلیل‌ها یا رانت‌های مختلف به تصمیم فروش می‌رسیم که باز اگر می‌دانیم قیمت سهام در آینده‌ای دور یا نزدیک کاهش پیدا خواهد کرد و اعلام نکنیم درواقع غش در معامله کرده‌ایم که کار اولی شبیه و دومی است. ✍ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD ___________________ 📡@I_M_Doctrine ✊ نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا 📡 @reba_ir
📸 yon.ir/FlHZu 🔴 اصولاً قمار دارای ۲ وجه است 🔻 ریسک مجدد و سود از ضرر طرف مقابل 👈برای نمونه قمار معروف ۲۱ به طور کلی و اجمالی به این صورت است 🔻 مجموع کارت‌هایی که انتخاب می‌کند قمار باز ، باید نزدیک به 21 باشد و بیشتر از آن نباشد و این نزدیکی به عدد 21 باید طوری باشد که از طرف مقابل بیشتر باشد تا برنده شود . 🔻 در بازی ۲۱ هر قماربازی که ریسک می‌کند که یک برگ بکشد تا به عدد ۲۱ نزدیک شود باید دوباره مبلغی را به بانک اعلام کند و آن مبلغ پیشنهادی را نیز به همراه داشته باشد که در صورت برنده شدن مبلغ موردنظر را از بانک برداشته و یا اگر ببازد باید مبلغ مورد نظر را به بانک پرداخت کند و اگر کل بانک را طلب کند و عدد کارت‌هایش به ۲۱ نزدیک‌تر باشد از طرف مقابل ، کل بانک یعنی مجموع آورده همه بازیگرها را صاحب می‌شود اگر ببازد که هیچ باید به همان اندازه پول به بانک پرداخت کند 👈 به سراغ بورس بروم 🔻در بورس، خریدار یا فروشنده سهام ( منظور از ای فرد کسی است که به سود سالانه شرکتها بسنده نکرده و با سفته بازی ِ تفاوت قیمتها خواهان کسب سود است ) بر اساس تحلیل‌ها و بررسی‌ها (روش تحلیل تکنیکال و ... که بعداً مفصل توضیح خواهم داد) تصمیم می‌گیرد سهمی را بخرد یا بفروشد و بررسی ای که صورت داده تصمیم می‌گیرد سهام مورد نظر را مثلاً در قیمت ۲۱ ریال خریداری یا به فروش برساند.(21 ريال در واقع نقطه اکسترمم قیمتی برای زمان کِی خریدن یا کی ِ فروختن است که سهامدار هر میزان به این عدد نزدیکتر بخرد یا بفروشد بیشتر سود می کند در واقع ریسک می کند که خود را به این عدد نزدیکتر کند ) 🔻لذا ریسک می‌کند که آیا الان زمان مناسبی برای خرید یا فروش هست یا نه، (زیرا هر چه به میزان اوج کاهش قیمت هنگام خرید یا اوج میزان قیمت هنگام فروش نزدیک‌تر باشد سود حاصل بیشتر خواهد بود) 🔻در نتیجه یا ریسک می‌کند که به نقطه اکسترمم نسبی قیمتی برسد یا خیر (در اینجا به عنوان مثال قیمت ۲۱ ریال) که اگر برسد که برنده است و بیشترین سود را از تفاوت قیمت به‌دست می‌آورد یا نه که در این صورت یا سود کمتری کسب می کند ( مانند کسی که در قمار 21 مبلغ اعلامی به بانک را هر میزان بیشتر اعلام کند در صورت برنده شدن بیشتر سود می کند ) 💢💢 با این اوصاف است که بیان می شود ریسک بیشتر بازدهی بیشتر دارد 🔻 یعنی در اصل از ضرر طرف مقابلش سود می‌کند؛ و یا اینکه خیر ریسک جواب نمی‌دهد و طرف مقابلش به عدد موردنظر نزدیک‌تر است لذا قمارباز طرف مقابلش از ضرر خریدار یا فروشنده مورد نظر سود می‌کند. 🔻اما یک مسئله اینجا نمود دارد و آن اینکه مبلغی را که قمارباز به بانک پرداخت می‌کند برای ریسک کار بعدی را نیز می شود شبیه به Margin Call در بورس نیز دید که ان شاء‌الله در توضیحات بعدی توضیح خواهیم داد. ✍ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD ______________ 📡@I_M_Doctrine ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
http://yon.ir/wgc2m 1 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی " ❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها 🔺🔻««» مكتب اعتقاد و اصالت به « » مابه ازاء واژه ي «اباحه» است كه از ريشه ي لاتيني«Liber» به معناي آزاد و رها، مشتق شده است. 🔻🔺 اصالت اباحه، تبيين مولفه هائی است كه چون بشر را «رها» می‌داند لذا همه چيز براي او «مباح» درنظر گرفته می‌شود و «حلال»، «حرام»، «مستحب» و «مكروه» نفي می‌گردند. ازاین رو لیبرالیسم را باید اباحه گرایی دانست. 🔸محصول ایدئولوژی لیبرالیسم در حوزه ی اقتصاد، اقتصاد اباحه یا Liberal Economy است. هنگامی که موضوعیت پیدا کرد ، به انسان این اجازه داده می شود که هرچه دلش خواست انجام دهد. 🔹 این اجازه ی مباح دانستن همه چیز ، منتج به «لسه فر» می شود. Lasseze Faire ❌در لسه فر آن چه که اجازه ی عرض اندام پیدا می کند، «هوای نفس» انسان است و نتیجه ی آن، «اصالت هوی» است. لسه فر یعنی انسان اجازه دارد هرکاری می‌خواهد انجام دهد و دراين راه هيچ امر و نهي، شرعي و غيرشرعي را برنتابد. مابه ازاء مفهوم لسه فر نيز، عبارت «يَتَصرَّفُ على هَوَاه»(هرچه كه بخواهد،انجام می‌دهد) درعربي بيان شده است. ⚠️نتیجه ی لسه فریسم در اقتصاد عملاً منتج به «بازار آزاد» می شود. در بازار آزاد، آنچه که اصالت دارد، سرمایه است 🔻🔺«واژه ي Capital از ريشه ي لاتيني Caput يا Capita ، به معناي سر و بالاترين قسمت هرچيزي است به نحوي كه بقاي زندگي آن چيز، بدون سر ممكن نباشد. 🔺🔻«این مفهوم در زبان عربی، معادل «رأس المال» خوانده می شود که درواقع همان مفهوم سرِ مایه را می رساند که «مایه» در زبان فارسی، برابر«مال» در زبان عربی می باشد. 🔸همان طور كه در بدن انسان، سر بالاترين و برترين قسمت، محسوب مي شود و علاوه بر انباشت داده ها و اطلاعات، فرماندهي كل بدن، اعضاء و جوارح، ديده باني و دريافت اطلاعات محيطي و محاطي، هم چنين تراوش اطلاعات را نيز به عهده دارد. ⭕️ سر به بدن مايه مي دهد و بدن نيز بدون سر امكان حيات و زندگي ندارد. در بازار آزاد، نيز آن چه موجب حيات و قوام ثروت است، كاپيتال يا سرمايه است. سرمایه میزانی از مال است که فرد در بازار شرکت می دهد و به دنبال کسب سود و افزایش بی حساب آن است. لذا قطعاً چنین رویکردی، منتج به تکاثر سرمایه و ثروت می شود ✍ ______________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD _________________ 🔖 کانال تخصصی تببین دکترین بازار اسلامی و لیبرال 📡@I_M_Doctrine
http://yon.ir/rTbMV 2 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی " ❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها 💢 🔻🔺«عبارتی فرانسوی است به معنی بگذار هر چه می خواهد انجام دهد. درست است که لسه فر یک واژه اقتصادی بود که توسط تبیین شد ، اما بسط این تفکر توسط افرادی چون ، و در حوزه های علوم اجتماعی، اخلاق، علوم سیاسی و... صورت گرفت که سبب شد لسه فر مبنای(سنگ بنا) تفکر اومانیسم و مدرنیسم در غرب قرار گیرد. 🔺🔻فلسفه لسه فر تبیین چرائی و چیستی این موضوع است که انسان اجازه دارد هرکاری که می خواهد انجام دهد و در این راه هیچ امر، نهی و شرعی را برنتابد. به عبارتی می توان آن را یکی از ستونهای پیدایش تفکر دانست یعنی برای کسب سود انسان می تواند به هر نحوی عمل کند. از این رو یکی از کتابهای اقتصاد لیبرال کتاب جِرِمی بِنِتام پدر ایئولوژی است به نام زیرا چون منفعت خوب است و منفعت می آورد پس باید انجام شود 🔺🔻در قرن اخیر ایدئولوژی که شالوده اکانومی نئولیبرال است. دو مدل عمده بازار آزاد در تفکر ها و نئومرکانتیلیسم را ارائه نموده است. 🔸اولی (بازار آزاد) به جدائی حکومت و فضای اقتصاد معتقد است و نقش حکومت را فقط تبیین قوانین و مقررات می داند تا کسب و کار، آزاد و شناور باشد. این دیدگاه سنتی است که به آدام اسمیت بر می گردد. 🔸 مدل دوم (نئومرکانتیلیسم) یا کورپوریتیسم، به اتحاد میان حکومت و فضای اقتصاد اعتقاد دارد. در این نوع منظر، یک حکومت ضروری است تا در موقع ضرورت چرخهای منافع اقتصاد را بچرخاند که البته باید برای جلب رضایت بنگاههای اقتصادی باشد این دیدگاه برگرفته از دیدگاه مرکانتیلیستهای قرن 17میلادی است و پیروانش ظاهراً پیروز این دو میدان هستند اما واقعیت رخ داده برتری نئومرکانتیلیسم به عنوان پشت پرده بازار آزاد است . 💢مرچنت محصول تفکر مکتبی مرکانتیلیسم ، مرچنت – سوداگرا - است. 💢فلسفه بورژوازی 🔺🔻برگرفته از واژه فرانسوی به معنای شهروند، به طبقه متوسط اجتماعی سوداگر(مرچنت) از سرمایه داران گفته می شود. 🔸اخلاق سوداگرانه بورژوازی، بشر مرچنت را به سوی بهره برداری هرچه بیشتر از دنیای مادی سوق می دهد. بسط این تفکر توسط مکتب نئوکلاسیک صورت گرفت. از دیدگاه آنان بر اساس لذت و رنج تعبیر می شود. 🔸از آنجا که بشر بورژوا به دنبال تمتع بیشتر و کار کمتر است، علم اقتصاد علمی می شود که با حداقل هزینه حداکثر رضایتمندی را برای بشر در دنیای مادی فراهم می آورد . 💢ایدئولوژی بورژوا در سایه آزادی اباحه () به دست آوردن ، برخورداری و تمنای تمتع مادی هر فرد که در زندگی مادی دنیا خلاصه می شود مهمترین هدف تفکر است. 💢دکترین بورژوا 🔺🔻محصول تفکر نئومرکانتیلیسم سبک زندگی بورژوازی است. بورژوا کسی است که تلاش و کوشش خود را صرف انجام معاملات تجاری سودآور می کند، برای او هر فعالیتی با نگاه ارزش پولی همراه است و در هر قدمی به سود و زیان آن می اندیشد. 🔸از نظر این آدم «جهان یک بازار بسیار بزرگ است. با عرضه و تقاضاهایش، بحرانهای خوب و بدش، سود و زیانش و پرسشی که همیشه بر سر زبانش این است که چقدر می ارزد؟ از آن چه میزان سود می توانم بسازم؟ احتمالاً پرسش نهائی او این است که قیمت کل دنیا چقدر است؟ دایره افکار او به انجام معاملات تجاری محدود است و تمام وقت خود را صرف انجام موفقیت آمیز تجاری می کند. 💢مارکت 🔺🔻 آن به واژه فرانسوی Marchiet و در فرانسه مدرن به Marché و در لاتین به واژه Mercātus می رسد. : در فرهنگ وبستر مکان و یا زمان فروش تعیین شده است. را این گونه تعریف می کند: هرکجا تولید کننده و مصرف کننده از یکدیگر تفکیک شدند، مکانیزمی شکل می گیرد که بین آن دو رابطه برقرار می کند. این مکانیزم هر چه که باشد من آن را بازار می نامم . ✍ ________________________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD _______________________ 🔖 کانال تخصصی تبیین دکترین بازار اسلامی و لیبرال 📡@I_M_Docrine
http://yon.ir/kUSgw 3 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی " ❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها 💢فطرت 🔺🔻اگر بشر را مانند یک فرض کنیم، جسم بشر سخت افزار و بخش آن یعنی نرم افزار ارتباطی میان سازنده (خدا) و بشر را فطرت می نامیم. 🔸 همانطور که سیستم عامل کامپیوتر رابط میان کامپیوتر و انسان (یه عنوان خالق آن) است. ، سیستم عامل نصب شده روی سخت افزار جسم انسان است «فطرت به عنوان « نظام عامل» انسانیت همان اسلام به عنوان نظام عامل انسان است. 🔸 انسان مسلمان تسلیم فطرت خویش است و کسی که تسلیم فطرت خویش گردید اسلام آورده است از این رو فطرت برابر با توحید شناخته می شود 💢حکمت بیع 🔺🔻 به معنی «»(هم به معنی فروش است و هم خرید) و از مفاهیم اضداد است 🔸داد و ستدی است که در اسلام تحت بیعت با خداست. خداوندی که مال و نفس مومنان را به قیمت بهشت می خرد و قیمت وعده داده شده آن مادی نبوده بلکه رستگاری عظیم «بایع» و «مبتاع» است. 💢قاعده معیشت 🔺🔻آنچه از بیع در زندگی دنیائی نصیب می شود، این است که معیشت او در مسیر صیرورت و اتصال به جهان آخرت قرار می گیرد بی آنکه دچار شقاوت گردد. 🔸 در این صورت میان دنیا و آخرت تضادی وجود ندارد بلکه دنیا مقدمه آخرت و وسیله ای برای رسیدن به آن است و به این گونه معاشی ، معادی می شود و دنیا، دنیای اُخروی. 💢قناعت 🔺🔻 از ماده «قَنَعَ» به معنای متوقف کردن خواهش های نفسانی و بذل تمام است. 🔸رضایت از رزق مقسوم از سوی که به آن قلباً راضی شد است . 🔸 کسی که قناعت ورزد هم از کبر و غرور به دور است و هرچه از آن کم بگذارد به دنیویت که بنیان هر شری است رغبت و بیشتری خواهد یافت. ملک قناعت زوال و نابودی ندارد و مرکبی است که خداوند راضی شده تا راکبش را به منزل برساند . 💢برکت 🔺🔻از ریشه « بَرَکَ » به معنای سینه شتر است. که فراخی و وسعت از آن مستفاد می شود . برکت، خیر و فزونی و بخشش الهی در چیزی است. 🔸تعبیری که از آن برداشت می شود به معنی بارش باران و روئیدن نعمات الهی در روی زمین است. مفاهیمی همچون گشایش، بارش و جوشش از جانب فیض الهی مانند :« لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکات مِنَ السماء و الاَرض». 🔸 چون خیرات و برکات از ناحیه ای نازل می شود که محسوس و مادی نیست و بر وجهی بر بندگان می رسد که حد و حصری ندارد بنابراین بر هرچیزی که فزونی و زیادتی از منبعی غیر محسوس در آن مشاهده می شود براین اساس بابرکت و مبارک است بنابراین برکت یعنی فزونی در خیرات . 🔸این مفهوم به عنوان محصول پارادایم و نظام قرآنی بیع می باشد. بنابراین در بیع دستیابی به الهی به عنوان اساس و مبنا قرار می گیرد. 💢حکمت خُلَّت 🔺🔻از ریشه «خُلّ» به معنای شکاف، سوراخ یا منفذ می باشد که در معنای اصطلاحی فقر و احتیاج را می رساند. براین اساس، مفهوم خُلَت به محبت و دوستی گفته می شود که در عمق جان نفوذ کند و همچون تیری را که سینه را می شکافد به جان می رسد و درآن اثر می کند به طوری که نیاز شدید به طرف مقابل را درقلب ایجاد می کند از این جهت خداوند را «» خوانده است یعنی محبت آن در ژرفای قلبش نفوذ نموده و همه توجه نیازش به سوی خداوند بود. 💢حکمت غنا ضد فقر به معنای کم شدن نیاز و احتیاج تا رسیدن به حد بی نیازی نفسانی است به گونه ای که در برآورده شدن احتیاجات «» حاصل شود. حکمت غنا گونه ای از است که به تبیین چیستی و چرائی غنای انسان از غیرخدا و فقر روز افزون او نسبت به خداوند می پردازد. 💢سوق المسلمین بدترین مکانها روی زمین اسواقند، چرا که میدان عمل است. 💢دکترين بنيادين حاکم بر رفتار، کردار و اعمال بدون قيد و قدرت قانوني است و شامل سه بخش ، چرائی و است . چیستی و چرائی و چرائی ، چگونگی ، را شامل می شود «بخش «چگونگی» در ، خود به سه جزء تفکیک می شود؛ 1. سطح ، که کنش فنی است، مانند ساخت یک اتومبیل. 2. سطح ، که کنش مدیریتی و نحوه ی اداره ی یک پدیده است، مانند اقدامات راه سازی، وضع قوانین راهنمایی و رانندگی، فراهم سازی سوخت و پمپ بنزین و ... برای آن اتومبیل. 3. سطح ، که کنش طرح ریزی و برنامه ریزی و خط مشی کلان در هماهنگی نهادهای مرتبط به مثال حمل و نقل است ✍ _______________________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD ______________________ 🔖 کانال تخصصی تبئین دکترین بازار اسلامی و لیبرال 📡@I_M_Doctrine
👈 در حکومت اسلامی پول نباید کار کند (امام خمینی) (1362) 👈 امروز، خیلی از مسائل وجود دارد که فقه باید تکلیف اینها را معلوم کند؛ ولی معلوم نکرده است. مثلاً اصلاً پول چیست؟ (امام خامنه‌ای)(1374) 🔺 پس از انتشار مقاله در مورد بورس و سؤالاتی که پس ‌از آن از بنده شد متوجه شدم که دلیل این ابهامات نشناختن و سپس نسبت آن با بانک و بورس است و سپس نسبت آن با بازار. ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ از سال 74 با بروز تورم های بالای دوران سازندگی یکی از مطالبات امام جامعه بازتعریف پول بود که عملاً پول چیست و فلسفه وجودی آن برای چیست . قریب به 22 سال از این مطالبه گذشته است و همچنان این قضیه مغفول مانده است کما اینکه تحول در علوم انسانی (1391) ، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی فقهی در حوزه علمیه و خبرگان در خصوص زدودن ربا از اقتصاد (شهریور 90) و تقریباً هر چیزی که بوی تحول بدهد و جنبش نرم افزاری تولید علم ( 1382 یا 83 ) در سیستم عملاً انجام نشده است لذا بر آن شدم ⚠️⚠️ از پول تعریفی جدیدی ارائه بدهم تا حداقل در این مورد با کاستی مواجه نباشیم 🔸 ابتدا به کارکرد سنتی پول بپردازیم به صورا اجمالی ؛ اصولاً پول دارای سه کارکرد است. 1⃣ پول به‌عنوان وسیله مبادله: پول باعث می‌شود که مبادلات آسان‌تر انجام گیرد. 2⃣ پول به‌عنوان معیار سنجش ارزش: با پول کالاها به‌راحتی باهم مقایسه می‌شوند. 3⃣ پول وسیله حفظ ارزش: به‌وسیله پول می‌توانیم پس‌انداز کنیم. 🔹 پول قرار بود وسیله مبادله باشد اما بدل به هدف شده است و همه به دنبال جمع‌کردن آن به مقدار زیاد هستند یعنی عملاً وسیله مبادله بودن پول زیر سؤال است. ( دلیل آن خواهد آمد) 🔹 پول‌ها برای این خلق شدند که بتوانند کالاها باهم مقایسه شوند اما با توسعه بازار (مکانیسم حاصل از تفکیک تولیدکننده و مصرف‌کننده و کمبود طلاهایی که سکه شده بودند و سایر مسائل مربوط به پول، پول‌های کاغذی که درواقع اعتباری بودند از طلاهایی که سکه شده بودند گسترش یافتند و درواقع قانون گرشام که گفت: «پول بد، پول خوب را به حاشیه می‌راند» ) نقصان کارکرد مقایسه ای پول زیر سوال رفت درواقع کارنسی (اعتبار خلق‌شده به‌تبع طلاهای سکه شده) نقش پول بد را بازی کردند و طلا (پول خوب) را به حاشیه راندند و کلاً دیگر طلا پول به‌حساب نمی‌آمد. حالا دیگر پول کمیاب نیست. ( کارنسی) از حالا به بعد پول تعریف دیگری دارد ازاین‌پس، ✔️ اسکناس که همان کارنسی است پول محسوب شده و چیزی که قرار بود وسیله ای برای برای مقایسه کالا ها با هم باشد بدل به چیزی شد که با خودش مقایسه میشد ❌ فرض کنیم اینچ و سانتی متر هر دو یک فاصله را اندازه گیری می کنند ( اندازه یک چیز که تغییر نمی کند)چطور ممکن است سانتی متر ( دلار به عنوان یک ارز) با اینچ ( یورو یا ریال به عنوان ارز دیگر ) با یکدیگر مبادله شوند حال آنکه هر دو وسیله مقایسه یک اندازه هستند 🔹 تنها کارکردی که توانست خود را حفظ کند در دوران پول جدید ( کارنسی) وسیله پس انداز بودن آن است با تعریفی جدیدی که از پول خواهد شد؛ این کارکرد نمود بیشتری پیدا خواهد کرد هر چند همیشه این سؤال وجود خواهد داشت که 🔻 چطور وسیله ای هم برای مبادله است و همان وسیله را می‌توان به‌عنوان پس‌انداز استفاده کرد؟ 🔴 و اما پول چیست؟ ✍ /(قسمت اول) / 📸 yon.ir/7P3L8 🌐 yon.ir/AM0mV _______________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD _______________ 🔖 کانال تخصصی تبئین بازار اسلامی و لیبرال 📡 @I_M_Doctrine ✊ جنبش مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔴 و اما ؟ قسمت دوم 🔺🔻پول، بوروکراسی حاکم بر اقتصاد و بازار است. آن چیزی که ماکس وبر در بحث اصالت سازمان و بوروکراسی بر آن تأکید می‌کند این است که اگر فردی بهترین راننده باشد مادامی‌که گواهی‌نامه نداشته باشد رانندگی وی محلی از اعراب ندارد. یا اینکه هر کسی تا وقتی مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و یا دکتری نداشته باشد هر میزان سرشار از علم باشد هیچ ارزشی ندارد. نظام اداری و بوروکراسی قطعه‌ی کاغذی است که به فرد، هویت می‌دهد و لذا خود فرد هیچ ارزشی در رانندگی یا علم ندارد. بوروکراسی حاکم بر اقتصاد پول است؛ قطعه کاغذی که واقعاً ما به ازایی ندارد به عبارت دیگر پول است که اعتبار می بخشد و از آنجا که هر کس به دنبال افزایش اعتبار خویش است به افزودن اعتبار خود می افزاید فرضاً در حوزه دانشگاهی ممکن است فردی به دنبال داشتن چند مدرک دکتری یا ارشد برای حفظ آبروی خود باشد برای افزایش اعتبار خویش 💢با این تعریف فقط کارکرد سوم سنتی پول واقعاً عملی است با این تفاسیر سه کارکرد سنتی پول تبدیل به سه کارکرد جدبد می شوند 🔴 سه کارکرد جدید پول 1⃣ هرگز نمی‌خوابد و خواب ندارد زیرا هزینه فرصت محسوب شده و باید کار کند 2⃣ خالق است، محصولات را خلق می‌کند و هم خود به تکاثر خود می‌پردازد 3⃣ منبع قدرت است و در واقع اعتبار معامله گران بازار است پول با تعریف جدید عملاً خداست که هم لا سِنَهٌ و لا نومٌ دارد و هم به شخص اعتبار می دهد ( مانند لِلهِ عِزّه جمیعاَ ) و هم خالق است ( مانند الله فاطر السموات و الارض و الله خلق السماوات و الارض در اسلام ) کما اینکه ریشه Money خداست ( در پستهای بعدی اشاره خواهم کرد) در نتیجه در بازار لیبرال پول خداست و فراموش نکنیم إنّ شرک لظلمٌ عظیم و همه برای خدا شریک قائل شده ایم و همانطور که ما گذشتگان زمان ابراهیم نبی را بابت پرستش بت سنگی ملامت می کنیم قطعاً آیندگان ما را بابت پرستش کاغذی به نام پول ملامت خواهند کرد 💢لذا با این تعریف بشر : 🔸به ‌دنبال پول بیشتر و سود بیشتر در مدت زمان کمتر است جولان دادن در حوزه کارنسی آن‌ها را به‌تبع اعتبار آن ارزشمندتر می‌کند و اعتبار می بخشد «لذا پول اصلی به محاق می رود»(قانون گرشام) و گسترش نهادهایی که کارنسی را رقم می‌زدند شکل می گیرد. 🔵 نهادهائی که کارنسی را رقم می زنند تا اعتبار فرد در مدت زمان کمتری و به دور از تولید کردن ( زیرا تولید هم زمانبر است و هم سود کمتر دارد ) بیشتر شود به دسته های زیر تقسیم می شوند ( پول که در ذیل آمده همان کارنسی است و پول اصلی به محاق رفته است) 1⃣ بانک (شامل بانک‌های مرکزی و خصوصی و … زیرا ارز و اسکناس = پول) 2⃣ بورس (ورق سهام = پول، حق تقدم سهام = پول ، بورس کالائی، اوراق، و حتی فرابورس و NASDAQ در آمریکا) 3⃣ صنعت بیمه (تأمین اجتماعی، آتیه، زیرا با ارزش زمانی پول کسب سود می‌کنند) 4⃣ اوراق مشتقه (اوراق قرضه (در ایران اوراق مشارکت)، خزانه و …) 🔺 این نهادها به علت اینکه در مدت‌زمان کم، بهره بیشتر ارائه می‌کنند بدون اینکه حتی دغدغه زیان یا مشکلات تولید در آن مترتب باشد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند در اصل این ۴ نهاد هستند که پول خلق می‌کنند زیرا خود ورق سهم پول محسوب می‌شود، اوراق قرضه، و خود اسکناس هم پول محسوب می‌شوند. ✍ / قسمت دوم / 📸 yon.ir/7P3L8 🌐 yon.ir/AM0mV ________________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD _____________________ 🔖 کانال تخصصی تبئین دکترین بازار اسلامی و مارکت 📡@I_M_Doctrine ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
؟ قسمت سوم 🔴🔴 نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که تمام سودها که افراد فعال در در این ۴ بازار کارنسی کسب می‌کنند از طریق نوسانات قیمت و نرخ بهره است. خود قیمت پول را اقتصاددانان نرخ بهره می‌دانند یعنی بر اساس تغییرات قیمت افراد سود می‌کنند ، نتیجه‌ای که می‌شود در این خصوص رسید آن است که یک انسان مرچنت ( سوداگر ) چون برای کسب پول تلاش می‌کند لذا هر خرید یا فروشی انجام می‌دهد برای کسب پول است و یا از آن فراتر هر چیزی را که برای نوسان قیمت تجارت (خرید فروش) می‌کند در واقع پول محسوب می‌شود حتی اگر این سرمایه‌گذاری خریداری مستغلات، املاک و یا هر چیزی باشد که نه برای رفع نیاز بلکه برای کسب سود صورت می گیرد بر این تعاریف دو نکته قابل‌بیان است 🔻🔻اگر نوسانات قیمت، تورم و نرخ بهره و یا حتی تغییرات قیمتی را از نهادهای مالی بگیریم عملاً کسب سود غیرقابل دستیابی است = پاشنه آشیل اقتصاد مدرن که عملاً معضل همین تغییر قیمت است که چرا نباید قیمتها ثابت باشد ؟ 🔺🔺پول دیگر تعریفش معطوف به سهام، اوراق قرضه، مشتقات و …. نیست کما اینکه معطوف به سکه طلا نشد لذا با این تعاریف هر چیزی که تغییر قیمت ایجاد شود برای سرمایه‌گذاری پول تعریف می‌شود یعنی پول این‌گونه تعریف می‌شود 🔷 پول: هر چیزی که بشود آن را فروخت و یا خریداری کرد طوری که با تغییر قیمت آن حین فروش بشود سود برد پول است چند مثال تا به خوبی درک شود 🔸 دلالی که از باغدار میوه می خرد به تره بار می فروشد در اصل با خرید پول و فروش آن سود برده است زیرا میوه مورد معامله وسیله ای برای رفع نیاز نیست بلکه وسیله ای برای کسب اعتبار یا کارنسی است 🔸 بانک ها که پول را از مشتری ( صاحب حساب ) می گیرند و به وام گیرنده با افزودن درصدی سود پول وام می دهند در اصل پول را خریده و با افزودن کارمزدی روی آن سود برده اند ( مانند دلال میوه فروش) و البته خود مشتری بانک که با پول کمتری با اخذ سود روی آن با تفاوت قیمت سود می کند در اصل صاحب حساب مانند بانکدار پول را خرید و فروش کرده و از ما به التفاوت قیمت خرید و فروش پول سود می کند 🔸 سهامداری که سهام خود را خریده است و با افزودن درصدی ( چه با نوسان قیمت یا هر چیزی مثلا مبلغی بالاتر از قیمت خرید خود برای فروش) به خریدار سهام می فروشد در اصل با خرید و فروش پول سود کرده است ✍ / قسمت سوم/ ادامه دارد... 📸 yon.ir/7P3L8 🌐 yon.ir/AM0mV ____________ 🔖 کانال تخصصی تبیین دکترین بازار اسلامی و مارکت 📡 @I_M_Doctrine ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
/ قسمت چهارم و پایانی 🔸 دارنده ورقه قرضه که با قیمتی از دولت می خرد با نرخ بهره آن سود می کند در اصل با خرید و فروش پول سود کرده است 🔸 کسی که مستغلات یا باغی را خریداری کرده و به قیمت بیشتر می فروشد که نه برای رفع نیاز بلکه افزایش سود و کسب بیشتر اعتبار و کارنسی این کار را می کند در اصل با خرید و فروش پول کسب سود می کند و .. 🔸 صرافی هائی که وسیله سنجش و اندازی گیری را به بکدیگر مبادله می کنند و از تفاوت قیمت آن سود می کنند ذکر چند نکته ضروری است 🔻🔺 اینها تبعات مالکیت خصوصی است که هر کس حس می کند هر میزان کسب کرد حق دخل و تصرف دارد حال آنکه در اسلام مالکیت انسان درجه دوم است و انسان مالک نفس خویش نیز نیست چه اینکه خودکشی بزرگترین گناه است 🔻🔺 در تمام موارد فوق سود خریدار و فروشنده تضمین شده بود . این مصداق چه عملی در اسلام است ؟ 🔻🔺 با این موارد چه کسی پس تولید می کنند در صورتی که همه دلال هستند ؟ 🔻🔺 کل خیابانهای تهران از میدان راه آهن تا تجریش ( خیابان ولیعصر ( عج ) ) و کل بازار از خیابان ری تا مولوی ایضاً پاساژها و همه و همه آیا مصداق این دلالی نیستند؟ دوباره باید پرسید چه کسی پس تولید می کند یا به عبارتی چه کسی پس کار می کند؟ 🔻🔺 با این اوصاف دلائل عدم رونق تولید به خوبی نمایان شد 🔻🔺 حالا مشخص می شود چرا امام فرمود پول نباید کار کند .. 🔻🔺 انقلابی در راه است ، انقلابیون بپا خیزید ✍ / قسمت پایانی/ 📸 yon.ir/7P3L8 🌐 yon.ir/AM0mV ___________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇 ✉️ @Mohammad_IMD ____________ 🔖 کانال تخصصی تبئین بازار اسلامی و مارکت 📡 @I_M_Doctrine ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @Reba_ir
http://yon.ir/vDE1i 4 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی " 👈فلسفه بازار در واقع بازار چیست و سپس چرا از لحاظ سنتی ♦️بازار مکان و موقعیتی است که درآن خریداران و فروشندگان، کالاها و خدمات و منافع را خرید و فروش می کنند. برای هرکالا، خدمت یا منبعی که در اقتصاد مورد خرید و فروش واقع می شود بازاری وجود دارد. یا از منظر دیگر اینکه هرجا خرید،فروش و سرمایه گذاری رخ دهد، بازار شکل گرفته است اما معتقد است ❌ بازار نه پدیده ای است سرمایه داری و نه پدیده ای است سوسیالیستی بلکه درواقع پیامد مستقیم و اجتناب ناپذیر جدایی تولیدکننده از مصرف کننده است یعنی 👈 زمانی که تولید کننده از مصرف کننده جدا شود مکانیزمی شکل می گیرد که من آن را می نامم 🎯 شکل گیری یک رابط میان تولید کننده و مصرف کننده است که این مفهوم انتزاعی را قوام می بخشد و آن در ذات تفکیک این دو از هم است که به آن « » یا « » گفته می شود که برای کسب سود تلاش می کنند و کسب سود ازطریق تجارت و سرمایه گذاری که حول پول می چرخد رقم می خورد 🔸این انسان دلال یا است و شاخصه اش این است که است ✍ ____________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇👇 @Mohammad_IMD ______________ 🔖 کانال تخصصی تبئین دکترین بازار اسلامی و مارکت 📡@I_M_Doctrine
بازار باید یک بازار اسلامی باشد.mp3
866.6K
بازاری که در آن متاعی را ۱ تومن می خرد ۳۰ تومن می فروشد اسلامی نیست امام خمینی (ره) __ 🔖 کانال تخصصی تبئین بازار اسلامی و مارکت @I_M_Doctrine
5 منتخبی از پایان نامه " دکترین بازار اسلامی" 🔸چون پول ، اعتبار است و همین اعتبار باعث مشروعیت به افراد می شود که همان چیزی که ماکس وبر اعلام کرده بود لذا بازیگران مارکت برای کسب سود و البته کسب اعتبار بیشتر در مدت زمان کم تلاش می کنند 👈لذا در مکانهای تولید کارنسی فعالیت می کنند و توضیح داده شد که در بازار صرفاً با خرید و فروش پول ، سود کسب می شود ( که این پول هم اسکناس ، هم هر چیزی که مورد خرید و فروش است می باشد ) 🔑 چند مثال در خصوص پول زده شد تا دقیقاً درک شود پول چیست ، پول داخل بانک ، ورقه بهادار بازار بورس ، اجناس خریداری شده یک دلال برای فروش است اما می توان موارد دیگر را مصداق آورد زیرا برای تبئین بازار اسلامی مورد نیاز است تا مشخص شود تمامی مواردی که برای کسب سود خرید و فروش می شود تماماً پول است 📜 این پول می تواند مدرک دانشگاهی باشد که با پرداخت شهریه و صرف زمان خریداری می شود و باکسب درآمد از طریق آن فروخته می شود که ما به التفاوت آن سود خواهد بود پس 🔺🔻آن چیزی که در مارکت یا بازار لیبرالی به راحتی قابل فهم است این است که با این بازار که پول در آن خرید و فروش می شود تجارت و سرمایه گذاری نهفته است. با خرید و فروش پول هم تجارت رقم خورده است و هم سرمایه گذاری. به دلیل اضافه شدن مبلغی به عنوان کارمزد یا افزایش قیمت روی پول که سود پول است و خرید و فروش آن که Trade یا تجارت است. 🔹 ، همین جا معنا پیدا می کند با این حالت که منظور از خود و البته و سود فقط است و سایر طُرُق سرمایه گذاری به محاق رفته اند زیرا در بازار مدرنی که هم اکنون رقم خورده است ، پول هدف و وسیله سرمایه گذاری از دید یک انسان است. هر چند که نیازی به اشاره مجدد نیست که سرمایه گذاری به صورت انتزاعی بوده و هیچ ثروتی تولید نشده است. شاکله بازار مدرن ساختاری است که در آن فقط پول موضوعیت دارد و چرخه پول فقط صورت می گیرد ✍ __________ ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇 ✉️ @Mohammad_IMD ___________ 🔖 کانال تخصصی تبئین بازار اسلامی و مارکت 📡 @I_M_Doctrine