eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه سوم 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و دوم ماه رمضان 🔸 اللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ فَضْلِکَ وَاَنْزِلْ عَلَى فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفِّقْنى فیهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِکَ وَاَسْکِنّى فیهِ بُحْبُوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّینَ 🔰 خدایا! درهای فضل خودت را بر من بگشای و برکاتت را در این روز بر من نازل کن و به آنچه خوشنودیت در آن است موفق بدار و در وسط بهشت هایت مرا سُکنا ده، ای اجابت کننده ی خواسته ها و دعاهای بیچارگان 🆔 @iictchannel
🔻 همزمان با ایام شهادت حضرت علی(ع) و در آستانه برگزاری انتخابات 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین در گفتگویی بررسی کرد: 🔸 سطوح مشارکت سیاسی و شایسته‌سالاری در سیره سیاسی ؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/alavvi 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 🔸 جهاد تبیینی(۱) 🔻 جهاد تبیینی با واژه:" جهادکبیر" در قرآن کریم مطرح شد:"فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا"(فرقان- ۵۲)، هماره "پرده نشین" بود که برای اولین بار توسط مقام ولایت حضرت امام خامنه ای(ادام الله ظله الوارف) وارد ادبیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و " شاهدبازاری" شد. 🔹 اکنون به نظر این کمترین آمد که اصطلاح بسیار گرانسنگ یاد شده را با تمهید مقدماتی اجمالی در قالب نکاتی تبیین کنیم تا بیشتر به رسالت خویش آگاهی یابیم: 1⃣ نکته اول: "جهاد" در فضای فرهنگ اسلامی و جغرافیای معارف وحیانی، واژه ای قدسی و دارای بارمعرفتی- معنویتی است. "مجاهد" عنصری فعال و اهل تدبر و تحمل است که در عُرفِ نهج البلاغه با مولفه "صبر" و "بصر" قرین شد و هرگاه جهاد به قید"فی سبیل الله" مقید شود، مجاهد با آرم "در راه خدا" ارتقای وجودی می یابد و بابی از ابواب جنت به رویش باز شده و او از اولیای خداست. 2⃣ نکته دوم: جهاد در فرهنگ وحیانی دو قسم است: 🔻 الف) جهاد بیرونی که جهاد با طاغوت بیرون و کفر و شرک بیرونی است و موسوم به "جهاد اصغر"=جهاد با دشمن بیرونی. 🔹 در عرف قرآن، یکی از مصادیق جهاد اصغر، جهاد فکری و فرهنگی است که از آن به "جهادکبیر" تعبیر شده است. 🔹 ب) جهاد درونی که جهاد با طاغوت درون و کفر و شرک درونی است و موصوف به "جهاد اکبر"= جهاد با دشمن درونی. 🔸 از آنجائی که جهاد اکبر و درونی یا به تعبیر متعارف در آموزه های اسلامی "جهاد با نفس" "نسبی" است خود به دوقسم تقسیم می شود: ۱- جهاد اوسط که جهادی اخلاقی بین فضائل و رذائل با هدف آراستگی به فضائل و پیراستگی از رذائل است. ۲- جهاد اکبر که جهادی عرفانی بین عقل استدلالی - جزیی و حسابگرانه با عشق برین و ملکوتی با انگیزه قرب وجودی به خدا، اتصاف به اوصاف علیا و مسمی به اسمای حسنای خدا شدن و از "درگاه" با "مقام محضر" به "بارگاه" یا "مقام حضور" و در نتیجه "شهود قلبی" و "وصول و لقاء الله" باریافتن است. 3⃣ نکته سوم: جهاد تبیینی در واقع جهاد در میدان "جنگ نرم" است و سلاحِ خاص به خود را می طلبد که در دو عنصر: ۱- درک دین(دین شناسی) ۲- درد دین( دینداری) تعین می یابد. 4⃣ نکته چهارم: در جهاد تبیینی، مجاهد باید آماده "ملامت کشیدن"، "ملالت دیدن"، با "تیغ تهمت" ساختن و سوختن زندگی کند و حرف و حدیث این و آن را بشنود و خم به ابرو نیاورد...عیب جویی و هرزه زبانی و هرزه بینی و هرزه گویی های این و آن را به جان خریدار باشد و مصداق:" ولایخافون لومه لائم"(مائده-۵۴) زیست جهادی اش را تدبیر کند. 🆔 @iictchannel
🔰 دکتر عضو هیأت علمی گروه در یادداشتی تبیین کرد: 🔸 امکان یا امتناع انتخابات در ؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/entekhabat-4 🆔 @iictchannel
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🔰 جایگاه در فلسفه حکمرانی امیرمومنان(ع) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/eejtemaei 🆔 @iictchannel
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه چهارم 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دعای روز بیست و سوم ماه رمضان 🔸 اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. 🔰 خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه وپاکم نما در آن از عیب ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها اى چشم پوش لغزشهاى گناهکاران. 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 🔸 جهاد تبیینی(۲) 🔻 جهاد کبیر در نگاه مفسران: فلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا﴿فرقان-۵۲﴾ 🔸 در تفسیر تبیان آمده است: " «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» يا محمد بالاجابة الى ما يريدون «وَ جاهِدْهُمْ» في اللَّه «جِهاداً كَبِيراً» شديداً، و الهاء في قوله «به» عائدة الى القرآن- في قول ابن عباس و الحسن- و قال الحسن: معنى «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» لا تطعهم فيما يصرفك عن طاعة اللَّه. و قيل: فلا تطعهم بمعاونتهم فيما يريدونه مما يبعد عن دين اللَّه، و جاهدهم بترك طاعتهم"(شیخ طوسی،التبیان فی تفسیرالقرآن،ج7،ص498). 🔻 مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان نوشته اند: " «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» فيما يدعونك إليه من المداهنة و الإجابة إلى ما يريدون «وَ جاهِدْهُمْ» في الله «بِهِ» أي بالقرآن عن ابن عباس «جِهاداً كَبِيراً» أي تاما شديدا و في هذا دلالة على أن من أجل الجهاد و أعظمه منزلة عند الله سبحانه جهاد المتكلمين في حل شبه المبطلين و أعداء الدين و يمكن أن يتأول عليه قوله رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبر"( طبرسی،مجمع البیان،ج7،ص273) 🔸 بنابراین از دیدگاه ایشان درس بزرگ این آیه آن است که برترین جهادها در پیشگاه خدا جهاد علمی، فکری و فرهنگی است، جهاد اندیشمندانی است که با توان علمی خود به مقابله با شبهه‌افکنی و وسوسه‌انگیزی دشمنان برخاسته‌اند. 🔹 علامه طباطبائی در تفسیر آیه می نویسند: "و ضمير «بِهِ» للقرآن بشهادة سياق الآيات، و المجاهدة و الجهاد بذل الجهد و الطاقة في مدافعة العدو و إذ كان بالقرآن فالمراد تلاوته عليهم و بيان حقائقه لهم و إتمام حججه عليهم. فمحصل مضمون الآية أنه إذا كان مثل الرسالة الإلهية في رفع حجاب الجهل و الغفلة المضروب على قلوب الناس بإظهار الحق لهم و إتمام الحجة عليهم مثل الشمس في الدلالة على الظل الممدود و نسخه بأمر الله، و مثل النهار بالنسبة إلى الليل و سبته، و مثل المطر بالنسبة إلى الأرض الميتة و الأنعام و الأناسي الظامئة، و قد بعثناك لتكون نذيرا لأهل القرى فلا تطع الكافرين لأن طاعتهم تبطل هذا الناموس العام المضروب للهداية. و ابذل مبلغ جهدك و وسعك في تبليغ رسالتك و إتمام حجتك بالقرآن المشتمل على الدعوة الحقة و جاهدهم به مجاهدة كبيرة"( طباطبائی، الميزان في تفسير القرآن، ج‏15، ص 229) 🔹 چنانکه در تفسیر نمونه نیز می خوانیم:" دو دستور مهم را كه دو برنامه اساسى پيامبران را تشكيل می ‏دهد بيان مى‏ كند، 🔸 نخست روى سخن را به پيامبر اسلام(ص) كرده مى ‏فرمايد:" بنا بر اين از كافران اطاعت مكن" (فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ). 🔸 در هيچ قدم راه سازش با انحرافات آنها را پيش مگير كه سازشكارى با منحرفان، آفت دعوت به سوى خدا است، در برابر آنها محكم بايست و به اصلاح آنها بكوش، ولى مراقب باش ابدا تسليم هوسها و خرافات آنها نشوى. 🔸 و اما دستور دوم اينكه" به وسيله قرآن با آنها جهاد بزرگى كن" (وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً). جهادى بزرگ به عظمت رسالت، و به عظمت جهاد تمام پيامبران پيشين، جهادى كه تمام ابعاد روح و فكر مردم را در بر گيرد و جنبه ‏هاى مادى و معنوى را شامل شود. 🔻 بدون شك منظور از جهاد در اين مورد جهاد فكرى و فرهنگى و تبليغاتى است، نه جهاد مسلحانه، چرا كه اين سوره مكى است و می ‏دانيم دستور جهاد مسلحانه در مكه نازل نشده بود"( مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج‏15، ص 122) ادامه دارد... 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه ✅ اصلاح ذات البین و رسیدگی به یتیمان 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه پنجم 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان 🔸 اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ 🔰 خدایا! امروز آنچه که خشنودی توست از تو مسئلت دارم و از آنچه موجب آزار توست به تو پناه می برم و امروز توفیق اطاعت و گناه نکردن را از تو می خواهم ای بخشنده درخواست کنندگان 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام والمسلمین 🔸 جهاد تبیینی(۳) 🔹 در قسمت قبلی دیدگاه مفسرانی مانند طبرسی در تفسیر مجمع البیان، علامه طباطبائی در تفسیر و آیه الله مکارم درتفسیر نمونه را ذکر کردیم. 🔻 در این قسمت به دیدگاه برخی دیگر از مفسران ذیل آیه:" فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا"﴿فرقان-۵۲﴾ اشاره می کنیم: 1⃣ آلوسی ضمیر "وَجاهِدهُم بِهِ" را به "اى بالقرآن" تفسیر کرده واینکه "جِهادًا كَبيرًا"جهاد فکری – فرهنگی است و در این جهاد نباید با دشمن مداهنه کرد و نوشته اند: " من عبادة الآلهة و اتباع دين الآباء و اغلظ عليهم و لا تداهنهم و اثبت على الدعوة و اظهار الحق"( روح البیان،ج6،ص227) 2⃣ ملامحسن فیض کاشانی نیزجهاد را فرهنگی و تبیینی دانسته و نوشته اند:" فقابلهم بالاجتِهاد في مخالفتهم و ازاحة باطلهم"( فیض کاشانی،تفسير الصافي، ج‏4، ص 19) 3⃣ سیوطی در الدرالمنثور نوشته اند"وَ جاهِدْهُمْ بِهِ قال بالقرآن"( الدرالمنثورفی تفسیرالمآثور،ج5،ص74) 4⃣ قشیری نیز به نکته ای عرفانی اشاره کرده اند که قیام به حق ما کن که ما در همه احوال یار و نگهدار توئیم(لطائف الاشارات، ج2،ص649) 5⃣ جمال‌الدین قاسمی عالم سلفی شافعی غیر از آنکه ضمیر را به قرآن ارجاع داده اند به نکات لطیفی نیز اشاره کرده اند مثل این نکته که در مواجهه با کفار اهل مدارا، تساهل و تسامح، تلطف، ضعف و فتور نبودن(محاسن التأويل، ج‏7، ص 432) 6⃣ فخر رازی در تفسیر"جِهاداً كَبِيراً" نوشته:"جامعا لكل مجاهدة"(مفاتیح الغیب،ج24،ص474) 7⃣ بانو امین(حاجیه بیگم اصفهانی) نوشته اند:" با آنها به قرآن كه برهان بزرگى است در دست تو يا با نفس خود مجاهده نما و خود را از دسيسه كارهاى آنها محكم نگاه دار كه مبادا فريب گفتارشان را بخورى"(بانو امین، تفسیر مخزن العرفان،ج9،ص202) 8⃣ ابن عربی نیز چنین نوشته اند:" وَ جاهِدْهُمْ لكونك مبعوثا إلى الكل جِهاداً كَبِيراً هو أكبر الجهادات كما قال: «ما أوذي نبيّ مثل ما أوذيت»، أي: ما كمل نبيّ مثل كمالي"(ابن عربی، تفسیر ابن عربی، ج2،ص87) ✅ بنابراین همه مفسران یاد شده ضمیر «به» را به قرآن برگردانده‌اند یعنی بوسیله قرآن با آنان جهاد کن. ادامه دارد... 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه ✅ حقوق گوناگون همسایگان 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه ششم 🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔸 كسى كه مقصدى غیر خدا داشته باشد، گم شود 📚 غررالحكم حدیث5907 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان 🔸 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 🔰 خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران. 🆔 @iictchannel
🔰 آیت الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: 🔸 حضرت علی(ع) حجتی برای حکمرانان و سیاست‌ورزان است ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hhokmran 🆔 @iictchannel
🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین  عضو هیات علمی گروه  پژوهشگاه: 🔸 جریان کفر و توحید همانند دو دریای شور و شیرین است ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/kofrt 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 🔸 جهاد تبیینی(4) 🔻 نگاه نو و تکمیلی مقام معظم رهبری در تفسیرآیه "جهاد کبیر"، تفسیر به تحقق "جهاد کبیر" از طریق عدم تبعیت و اطاعت از کفار: با عنایت به نگاه مفسران در خصوص آیه "فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جاهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا"، دو نکته قابل توجه است: 🔹 الف) اینکه عموم مفسرین و قرآن پژوهان ضمیر «به» را به قرآن برگردانیده‌اند یعنی بوسیله قرآن با آنان جهاد کن. 🔹 ب) اما مقام معظم رهبری ضمن اینکه برداشت دیگری از آیه دارد و ضمیر «به» را به عدم تبعیت پیامبر(ص) از کفار دانسته است بلکه "جهاد کبیر" را با عدم تبعیت از کفار قابل تحقق می داند و به تعبیر دیگر راه تحقق جهاد کبیر عدم پیروی از کفار است اگر پیامبر (ص) و مسلمانان از کفار تبعیت ننمایند جهاد کبیر محقق خواهد شد و شرح مطلب از این قرار است: 🔸 "(دشمنان انقلاب) میخواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایه‌ی اقتدار او است، تهی بشود و خالی بشود. وقتی ضعیف شد، وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ میخواهند او را وادار کنند به تبعیّت. 🔸 اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛ فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جاهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ 🔻 در تفاسیر گفته‌اند مراد از این ضمیر «بِه‌»، قرآن است، با اینکه حالا کلمه‌ی قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن، هم مرحوم طبرسی در «مجمع‌البیان» [گفته است‌]، هم مرحوم علّامه‌ی طباطبائی؛ مرحوم علاّمه‌ی طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که مراد از «بِه‌» یعنی «بالقرآن»؛ بنده هم آنجا همین را در سخنرانی گفتم؛ بعد که آمدم، 🔹 به ذهنم رسید که یک "وجه اوضحی" در اینجا وجود دارد که «فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جاهِدهُم بِه‌»، یعنی «بعدم الاطاعة»؛ عدم‌الاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا [میکند] و مستتر در آن فعل است؛ فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جاهِدهُم بِه‌، یعنی به این "عدم‌الاطاعة"، جِهادًا کَبیرًا؛ 🔻 پس عدم‌الاطاعة شد جهاد کبیر؛ این معنا اقرب به ذهن است؛ حالا من البتّه فحص نکردم ببینم در بین مفسّرین کسانی این احتمال را داده‌اند یا نه، لکن به‌هرحال این احتمال، احتمال مهمّی است. جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن.(6/3/95) بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری) سپس حضرت آقا به بخش فرهنگیِ این عدم تبعیّت،که جهاد بزرگی است،عنوان:"جهاد کبیر" اطلاق کرده و فرمود: 🔸 خرّمشهرها در پیش است" و دعوت به تجمیع استعدادهای موجود درخدمت پیشرفت کشور کرده و آن را بخشِ فعّالِ اجتماعیِ جهاد کبیر که ابعاد مختلف دارد نامیده اند(3/3/95 بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام). ادامه دارد... 🆔 @iictchannel
🔸 نوشتاری از عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه: 🔰 انقلابی و عرصه‌های بکر پیش رو ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/goftman 🆔 @iictchannel
🔸 نوشتاری از : 🔰 روز نماد حق طلبی و دادخواهی ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/jahanqods 🆔 @iictchannel
🔸 در گفتگو با حجت الاسلام تبیین شد؛ 🔰 استمرار و ارتقاء فعالیت‌های گروه در ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/marefatcrona 🆔 @iictchannel
💢 در نقد مناظرات دکتر ملکیان و دکتر سروش منتشر شد 🔸 نوشتاری از دکتر : 🔰 نقدی در باب تعریف روشنفکر و ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/mmohammadrezae 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه ✅ اهتمام در عمل کردن به قرآن... ✅ اهمیت فراوان به نماز... ✅ نقدی کوتاه به برنامه «زندگی پس از زندگی» ✅ اهتمام به حجاب در آموزه های دینی برای بانوان و نقد نظر کسانی که تنها عفاف را مهم می دانند نه حجاب 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه هفتم 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان 🔸 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین 🔰 خدایا کوششم را در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان 🆔 @iictchannel