eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کرسی حقوق مترتب بر فضای شهری 🔰 گروه علمی مطالعات پیشرفت ایرانی اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه یکم تیرماه، ساعت 12 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/CA4Rn3f0bGBZ 🆔 @iictchannel
تحلیلی بر تفکرات اتوماتیک، اجتماعی و ذهنی 💠مطرح شده توسط امیر محمد تهمتن در نـشست عـلمی"یـافته هـای علــوم رفتاری و تاثــیر آن بر ســیاستگذاری" برگـزار شده توسط هسته علوم شناختی و بینش رفتاری مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🖇 تفکر اتوماتیک مبنای اغلب تصمیم گیری ها و علت عدم درک جامع از موقعیت است. همچنین تفکر اجتماعی نیز با توجه به نگاه افراد به یکدیگر بر اساس وزن اهمیت می تواند خوب یا بد باشد که مثالی در زمینه واکسن زدن برای تاثیر در تفکر اجتماعی با انجام مداخله ای در تغییر رفتار مبتنی بر هنجارها نشان داده شد. 💡همچنین تفکر تحت مدل های ذهنی بر مبنای واقعیتی که افراد در محیط خودشون ادراک می‌کنند می‌تواند مفید یا مضر باشد. به عنوان مثال در انتقال فقر بین نسل ها نقش دارد. این مدل به گونه فرهنگ هم قابل شناسایی است. 🆔 @iictchannel
🖼| نقش اصول در تحقق فقه نظام ساز 💠 سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نخستین همایش ملی فقه نظام ساز 🔹 دانش اصول فقه می تواند داده های بسیاری را در حوزه روش شناسی فقه نظام ساز و فقه نظام دار و نظام پرداز در اختیار ما قرار دهد؛ اما آنچه که هست کفایت نمی کند. 💡یکی از مباحث بسیار مهم که در اصول فقه موجود مطرح می شود، بحث تقسیم احکام است که چنانچه به صورت منسجم و کاربردی تدوین می گردید، معلوم می شد که همین مبحث اصول فقه چقدر می‌توانست ما را در تولید فقه نظام توانمند سازد. 🔰یکی از مسئله هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، تبیین مدل معرفتی است که ما برای تولید معرفت دینی باید از آن استفاده کنیم. 🌐 rashad.ir/nezamsaaz 🆔 @iictchannel
◽️تاملی در معادله تقابل سنت و مدرنیته: دینِ مدرن یا مدرنیته دینی؟ 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ تبیین و فهم درست ریشه‌های شکل گیری جریان در غرب، تا حد زیادی پاسخگوی بسیاری از تفاسیر نادرستی است که دینی نظیر اسلام را در نقطه مقابل مدرنیته و تجدد ارزیابی می‌کنند. ◾️ از این منظر، پس از فهم عمیق مساله، دوگانه‌سازی و دوگانه‌انگاری سنت و مدرنیته نیز خود به معادله‌ای تبدیل می‌شود که اساسا از بنیان مفهومی و مصداقی روشنی برخوردار نیست. 🆔 @iictchannel
◻️ معرفی آثار ◽️ نشر اخبار مرتبط ▫️ دسترسی آسان به دروس، مستندات جلسات و ... 🔸 صفحه رسمی حجت الاسلام 🔹 دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه ◀️ عضویت: eitaa.com/joinchat/4086890664C92a745ad6a
💠💠 تبادل موقت💠💠
◽️روحانیت گفت‌وگوی درون‌حوزوی را برای تبیین مناسبات خود با نهاد قدرت آغاز کند 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: ◾️ روحانیت گاهی خود را به یک جریان سیاسی تقلیل داده و از آن حمایت کرده است، باید گفت‌وگوی درون‌حوزوی انجام دهد. همانطور که نباید اصرار داشته باشیم که روحانیت در همه نهادهای قدرت حضور داشته باشد، نباید بگوییم که همه ارکان قدرت را رها کند، زیرا خطرناک است. ◾️ براساس متون فقهی، ضرورت دارد که روحانیت در برخی بخش‌های حکومت حضور داشته باشد و این مسئولیت‌ها متعلق به اصناف و گروه‌های دیگر نیست و خیلی محدود است، مانند امام جمعه و جماعت، قضاوت، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و... 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی موانع توسعه فرهنگ دینی 📌 چهاردهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه تخصصی پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ دکتر در این نشست به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
◽️شریعتی پایه‌گذار روشنفکری دینی در ایران است 🔻به مناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت دکتر ؛ 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: ◾️دکتر علی شریعتی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌ها در طول مبارزه نهضت انقلاب است. به دیده انصاف باید اذعان داشت که شریعتی سهم بسیار زیادی در طول این مبارزات ایفا کرده است. ◾️ هرچند در برخی موارد اندیشه‌هایی نظیر آرای او در باب روحانیت داشت، که همین امر موجب شد برخی از بزرگان انقلاب و مبارزان به دیده منفی به شریعتی نظر کنند؛ اما باید اعتراف کرد دکتر علی شریعتی در بسیج سیاسی جوانان، بالاخص جوانان تحصیلکرده نقش پررنگ و مهمی را ایفا کرد. 🆔 @iictchannel
◻️ جایگاه روحانیت در میان مردم نیازمند تبیین است 👤 دکــتر عبــدالوهـاب فـراتـی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی: 🔘روحانیت باید رهبری تحولات را بر عهده بگیرد و بیش از همه اقتدار مدنی خود را فراموش نکند؛ الان مردم تصور می‌کنند روحانیت مدافع تام و تمام وضع موجود است، در صورتی که نمی‌دانند بخش اعظمی از روحانیت در شرایط کنونی بیشترین لطمه را خورده‌اند و این مسئله نیازمند تبیین است؛ روحانیت هنوز به این توانمندی نرسیده که بین نقد قدرت و حمایت از آن رابطه برقرار کند. ✔️ اگر این رابطه تنظیم شود، هر گاه امر بین حقوق مردم و حقوق حکومت دایر شد و روحانیت در کنار مردم ایستاد، مردم هم احساس می‌کنند که آنها از جنس خودشان هستند، ولی اگر روحانیت به یک جریان سیاسی تبدیل شود و خودش را حامی جریانی خاص نشان دهد، مردم فاصله می‌گیرند. هنوز اقشار زیادی از مردم به روحانیت اعتماد دارند و آن را امین می‌دانند و نباید این نگاه را از دست بدهیم و روحانیت باید این روحیه را حفظ کند. 🆔 @iictchannel
🔍 تحلیلی بر شخصیت و اندیشه‌های دکتر شریعتی و حواشی آن 👤 دکتر محسن ردادی عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی: 🔻هرچند شریعتی دلبستگی و ارادت چندانی به روحانیت نداشت و بعضاً انتقادات تند و بی‌ادبانه‌ای نثار این صنف از جامعه می‌کرد، اما شاکله فکری و نظری او دارای چند مؤلفه بود که با نظر امام خمینی (ره) قرابت بسیار زیادی داشت. همین امر موجب می‌شد وقتی یک کت و شلواری تحصیلکرده فرنگ از این موارد سخن به میان بیاورد و برای خیلی از افراد به خصوص نسل جوان جذابیت و گیرایی داشته باشد. 🔺شریعتی در خیلی موارد حرف‌هایی می‌زد که روحانیون می‌زدند اما چون خیل کثیری از نسل جوان به دیده تردید به معممین نگاه می‌کردند، حرف‌های شریعتی برایشان قابل قبول‌تر بود. باوجود اینکه شریعتی هم نظیر بازرگان جزو روشنفکران دینی به حساب می‌آمد، اما بر خلاف آقای مهندس که دین را برای آخرت می‌دانست، معتقد بود که اسلام برای دنیا نیز برنامه‌ای دارد که با پیاده کردن آن نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد. 🆔 @iictchannel
🖼|نسبت دین و اخلاق 💢 با توجه به وجود ادیان تحریف شده یا غیرابراهیمی و برداشت‌های ضداخلاقی در آن‌ها و نیز تلقی وسیع از اخلاق تا آنجا که آداب و رسوم نیز گاهی اخلاق قلمداد می‌شود، اینکه چگونه می‌توان بین اخلاق و دین داوری کرد و کدام یک را باید مقدم داشت و وجود دیدگاه‌های متعارض در این‌باره، ضرورت یک تحقیق را روشن می‌سازد. 💢 از طرف دیگر ازآنجایی که گاهی معنویت بدون دین یا اخلاق بدون دین مطرح و پیشنهاد می‌شود، باید نشان داد که اساساً بدون اعتقاد به معاد و خداوند حکیم، اخلاق مبنای محکمی نخواهد داشت و اهمیت و جایگاه دین در اخلاق در مبنا و کاربرد و ضمانت جدّی است. 📔برگرفته از کتاب نسبت دین و اخلاق،‌ نوشته حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی محقق گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، صفحه 16 🆔 @iictchannel
▫️سناریوی وفاداری به میثاق ها، در آینده مطلوب انقلاب اسلامی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در نشست علمی مطرح کرد: ◾️ مهمترین عنصر در رابطه میان یک نظام و با مردمش،«وفاداری» است. تا زمانی که این وفاداری‌ها به انقلاب برقرار است، شهروندی و شهریاری پابرجا است و زمانی که این وفاداری میان مردم و نظام، میان مردم و رهبران نظام، میان مردم و ساختارهای نظام قطع شود، یعنی این نظام برقاعده خویش نیست . 🔻 بنابراین تداوم و اقتدار بر اساس «وفاداری مردم» است. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... ▫️نشست علمی موانع توسعه فرهنگ دینی 🎙 با حضور دکتر 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ حضور به صورت مجازی: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 🆔 @iictchannel
◽️ پیش اجلاسیه کرسی نوآوری بررسی و نقد مادیت نفس در نگره تفکیکی برگزار شد 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه: ◾️ رویکرد یا گرایش معارفی خراسان جریانی در و معارف اسلامی است که برای آن قدمتی نزدیک به یک قرن بیان شده است. بن­مایه گرایش تفکیکی این است که فلسفه و عرفان اندیشه‌­هایی بشری بوده که با وحی انطباق نداشته و برای خلوص معرفت دینی باید آنها را از ساحت اندیشه دینی زدود. 🆔 @iictchannel
🖼|تاثیر علم دینی در حل معضلات بشریت 🔹آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 علم دینی «ممكن»، «مجاز»، « مطلوب» و «ضرور» است، بلکه علم دینی بالمعنى الاوسع در پاره ای از حوزه ها مانند برخی رشته های علوم انسانی، هم اکنون محقق است هر چند نیازمند تحول و توسعه است؛ علوم طبیعی دینی اما در انتظار گام های تأسیسی مردان طريق است. 🔸 اساسا تحقق رسالت و غایت دین، در گرو تولید و توسعه ی علم دینی است، زیرا تجلی جامع دین در «افق معرفت آدمی» و تحقق تام آن در «افق معیشت» و حل معضلات بشر، در گرو دستیابی به علم دینی و کاربرد دستاوردهای آن در حیات و مناسبات چهارگانهی انسانی است. 📓برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی 🆔 @iictchannel
💠 | افتخار انقلاب اسلامی این است که پیرو امیرالمومنین است 🎙حجت الاسلام عضو هیأت علمی پژوهشگاه: ◻️ «مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ»، ای مسلمان‌های صدر اسلام اگر شما نسازید، شما آینده را نگیرید و زمینه را برای آینده نگاری و دوراندیشی فراهم نکنید، خدا خودش وارد عمل می‌شود. خداوند یک قومی را می‌آورد که آنها آینده را می‌سازند. 🌱 آنها سازندگان آینده هستند و خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند. طبق روایات پیامبر (ص) آن قوم را ایل و تبار سلمان فارسی(ع) معرفی کردند. ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر(ص) وعده داد که آینده‌ای این چنین ساخته می‌شود و انقلاب اسلامی تاکنون مصداق برجسته آن وعده است. ✅ ادعای انقلاب این بود که بر اساس وحی و قرآن و رسالت و امامت و ولایت، همان مسیر رسالت را ادامه داد. آیه بعد راه آن را هم نشان می‌دهد. می‌گوید اگر خواستید آینده را بسازید، باید زیر چتر ولایت الله، ولایت النبی(ص) و ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) قرار بگیرید و افتخار انقلاب اسلامی این است که پیرو امیرالمؤمنین(ع) است. 🆔 @iictchannel
👤| جایگاه انسان در مکتب خراسان 🔻 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر فهم دین پژوهشگاه: 🔳 مکتب خراسان، انسان را موجودی مادی، اما دوساحتی می‌­داند که حقیقت و «من» واقعی انسان را همان نفس یا روح دانسته، ولی بین نفس و بدن قائل به تفاوت جوهری نبوده، حتی روح پیامبر (ص) را واقعیتی مادی، تاریک و ظلمانی انگاشته است. 🔲 در این باره سوالاتی رخ می­‌نماید از جمله اینکه: اگر حقیقت انسان همین نفس یا روح است و آن هـم پـدیـده‌هـ­ای مـادی اسـت، تـمایز این نگــره با انسـان‌­شـناسی ماتـریالیستی و فیزیکـالیستی چیـست؟ دیدگاه فـوق توسط برخی از اندیشمندان مورد نقد قرار گرفته است، 🆔 @iictchannel
▫️نشست جایگاه فرهنگ در سیاست جنایی اسلام در مساله حجاب 📌 پانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ حجت‌الاسلام در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
◽️ جایگاه محوری مدیران در تحول نظام اداری 🔸نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه پژوهشگاه؛ ◾️ برای تحول برنامه های متنوعی ارائه شده است؛ تحول در ساختارها، تحول در فرآیندها، تحول در هنجارها از این قبیل هستند در حالی که باید تحول در مدیریت های (عالی، میانی و عملیاتی) و به کارگماری مدیران شایسته در صدر برنامه های تحولی قرار گیرد چرا که بدون مدیران شایسته و متعهد هیچ یک از برنامه های تحولی اجرایی نخواهد شد. ◾️ نظام اداری تحقق بخش اهداف فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور است و با بکارگماری مدیران غیرشایسته این اهداف عملیاتی نخواهد شد. 🆔 @iictchannel
🔸آسیب شناسی سده اخیر حوزه و آینده پژوهی فلسفه حوزوی قم 🔰 با همکاری گروه دانشی فلسفه دبیرخانه کنگره یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم و گروه پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه یکم تیرماه، ساعت 18 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
◽️شریعتی یک انقلابی تمام عیار و یک مصلح متفکر بود 🔻به مناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت دکتر ؛ 🔸 عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: ◾️ او در یک «آوارگی» و «بی‌موقعیتی» ظهور یافت. نه به طیف عوام‌زدگانی تعلق دارد که پیرو آداب و رسوم سنتی فرسوده‌اند، نه به روشنفکران سکولار که مدینه فاضله‌شان غرب و آمال و اهدافشان مظاهر تمدن مغرب‌زمین است، دلبستگی دارد. او نه آنجاست و نه اینجاست. شریعتی این لامکانی خود را به آوارگی تعبیر می‌کند. 🆔 @iictchannel
▫️مجازات زنا با محارم نسبی ناشی از زنا 🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه ◾️ اگر کسی با پدر، یا مادر، یا فرزند یا خواهر یا برادر، یا دیگر محارم نسبی زنا کند حد زانی و زانیه قتل است و فرقی بین محصن و غیر محصن نیست. این حکم مورد اتفاق فقهای فریقین است. ◾️ حد زنا اقسامی‌دارد که اولین قسم آن قتل است. پس قتل بر کسی که با محارم نسبی خودش مانند مادر و دختر و خواهر و امثال آن زنا کند واجب می‌شود… آیا مادر و دختر و مانند آنان که ناشی از زنا باشد به نسب شرعی ملحق می‌شود؟ در الحاق تردید است. احوط آن است که نسب ناشی از زنا به نسب شرعی ملحق نیست. 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی ابعاد فرهنگی مالکیت فکری 📌 شانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ دکتر در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
▫️عمران و آبادسازی امر الهی است و نیاز به مهندسی ژنتیک دارد 🔸 سخنرانی آیت‌الله در دومین بین‌المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر جمهوری اسلامی؛ ◾️ رئیس جمهور آمریکا معتقد بود که باید بشر را نجات دهد همزمان بوش اعلام کرد که کار در سلولهای بنیادی اخلاقی نیست و این کار دخالت در امر خداست. در آن زمان رهبر فرزانه ما دستور داد تا کار در این امر شروع گردد. ◾️دستور خداوند است که اگر کسی به کار، پیشرفت، علم و تمدن نپردازد، امر الهی روی زمین مانده است. در جای دیگر، خداوند متعال می‌فرمایند که ما شما را از خاک آفریدیم و به عمران آن مامور ساختیم. 🆔 @iictchannel