eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 📌 هجدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ دکتر در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
❇️ نشست "خانواده و قوامیت مردان" 🎙 با حضور دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه 8 تیرماه، ساعت 11:00 ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 ac.whc.ir/vuneshast 🆔 @iictchannel
🔲 | آسیب‌های عدم توجه به فلسفه و تحولات غرب در حوزه علمیه 🔻حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔙 بعد از علامه طباطبایی آسیب‌هایی داشتیم از جمله اینکه فلسفه با مارکسیست درگیر شد، گرچه آن دوره، مارکسیسم رشد زیادی داشت و نیاز به این کار هم بود ولی آیا ما دائما باید منفعل باشیم تا یک مکتب فلسفی بیاید و چالشی ایجاد کند و بعد به آن پاسخ دهیم؟ 🔙 اساسا خود مارکسیست هم متأثر از پوزیتیویست‌هاست و حتی شاگردان علامه مانند مرحوم مطهری هم درگیر آن بودند. ما باید افراد زبان‌دان و عالم داشته باشیم که صرفاً برخورد سلبی نباشد. در حالی چنین تحولاتی در غرب رخ داده است که ما اساساً به این مباحث در حوزه علمیه توجه نداریم و فلسفه اسلامی با این موضوعات درگیر نیست. 🆔 @iictchannel
| لروزم مـراقبت از هویت فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر در این باره ➕حجت‌الاسلام دکتر ، عضو شورای علمی گروه پژوهشگاه: 💠 بنده از علامه مصباح یزدی توصیه‌ای خواستم و ایشان فرمودند مراقب باشید رگه‌های نسبیت و شکاکیت در فلسفه غرب شما را نگیرد و این حرف برای من خیلی مهم بود زیرا واقعاً شکاکیت در فلسفه غرب به عریانی دیده می‌شود، به اعتقاد بنده نباید اجازه دهیم هویت فلسفه اسلامی دچار تغییر و به سرنوشت فلسفه غرب یعنی نسبیت گرفتار شود و این مستلزم آشنایی با فلسفه غرب و روزآمد شدن مباحث فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر در این زمینه است. 🆔 @iictchannel
◽️مجلس نسبت به مالکیت آب ورود کند 🔸 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: ▪️نگاه به موضوع آب را، نباید تنها با پیگیری روایات اسلامی پیش برد، بلکه ادبیات عقلی مانند مقاصد شریعت می‌تواند باعث ایجاد گفتمان بین المللی در این مسئله شود، بر همین اساس پیشنهاد می شود، نسبت به موضوع آب، یک پرونده در دو قسمت سنتی (نگاه فقهی و روایی) و غیر سنتی (نگاه عقلی) تشکیل شود. 🆔 @iictchannel
◽️مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پارادایم مواجهه با موضوع آب را صورت‌بندی کند 🔸 دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ مواجهه با موضوع آب باید بر اساس مباحث عقلی و به زبان عقلانی باشد و نه صرفاً زبان فقهی و حقوقی. همچنین مواجهه با مردم در مسئله آب، باید بر اساس نرم (ضمن ارائه جایگزین) باشد و نه حقوق سخت (مقابله سخت گیرانه با مردم). ◾️ وظیفه دولت و مردم در تامین آب بهداشتی، صنعتی، تصفیه آب، توسعه منابع آب، تکنولوژی در استفاده آب و تکنولوژی در استحصال آب، دسترسی به منابع آبی، مصرف و بازیافت و تولید آب، از جمله مسائلی هستند که باید با ادبیات عقلی و حقوق نرم به آن پرداخته شود. 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۷ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۷ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Khordad1401.pdf
4.78M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 خرداد ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 bit.ly/3j8gMKd 🆔 @iictchannel
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دخالت دین در سیاست 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 💠 هرکس تصوری درستی از دین داشته باشد ،به جمله شهید مدرس می رسد که می گوید سیاست ما عین دیانت ما است، در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر هم به این موضوع اشاره شده که دین در تمام مسائل دنیا لازم است اگر سیاست را از دین بگیریم دین را تحریف کردیم. 📺 برنامه شبکه 3 سیما 🆔 @iictchannel
◽️مقایسه دیدگاه ملاصدرا، مولوی و سروش در نسبت قرآن با آورده های فیلسوفان و عارفان 🔸 سلسله یادداشت های حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نقد عبدالکریم سروش؛ 🔖 نوشتار اول 🔻 صدرالمتألهين(ره) که به گفته سروش آموزه هايي نو و فراتر از قرآن آورده، خود در اين زمينه چنين مي نويسد: ▪️ هيچ علم ربّاني و مسأله اي الهي و حکمت برهاني و معرفت کشفي و شهودي نيست مگر آنکه اصل و فرع و مبدأ و غايت و ثمر و مغز آن در قرآن موجود است؛ در هر سوره اي از سوره هاي قرآن، غايت افکار حکماي اولين و نهايت اسرار اولياء پيشين موجود است. ◾️ همچین كتاب «قرآن و مثنوي، فرهنگ‌واره تأثير آيات قرآن در ادبيات مثنوي» در حدود سه هزار آيه و عبارت قرآني را كه مولوي در مثنوي آنها را تضمين يا تلميح و تلويح كرده است، نشان مي‌دهد. در تعظيم و تكريم حضرت ختمي مرتبت(ص) هم چه بسيار حرف و بيش از يكهزار نقل و اشاره به حديث دارد. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 📌 هجدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی معضلات بنیادین در مواجهه با ساخت فرهنگ 🎙 با حضور و 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ حضور به صورت مجازی: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 🆔 @iictchannel
👤|انسان در نگاه شهید بهشتی 🔹شهید بهشتی یک نگاه واقع بین نسبت به انسان دارد و هم یک نگاه آرمان گرایانه ، یعنی انسانی که هست و انسانی که باید باشد، هر دو درنگاه شهید بهشتی مطرح است. 🔸 در مباحثی که ایشان داشتند این نکات کاملا روشن است که از منظر شهید بهشتی انسان به ما هو انسان مورد تکریم و حرمت است و حقوق بشر از نکات محوری است که در اسلام مطرح است. 🔹به اعتقاد شهید بهشتی اومانیسم غربی یک اومانیسم بدلی، سطحی نگرودرافق محدود است. آنچه باید به آن بیندیشیم انسان گرایی اسلامی است. برای همین در نظر ایشان موضوع مردم سالاری برجسته است. سرچشمه همه این موارد نگاهی است که ایشان به انسان دارد. 🆔 @iictchannel
|تربیت بهشتی ➕در نگاه شهید بهشتی آموزش و پرورش کاملا در هم آمیخته است. ما بدون آموزش نمی توانیم کار تربیتی انجام دهیم و کار آموزشی هم بدون تلفیق با تربیت تنها به انتقال مفاهیم می انجامد و به انسان سازی منتهی نمی شود. در نگاه ایشان ویژگی های خلاقانه انسان است که او را برجسته می کند. ➕شهید بهشتی هم در مبانی نظری شناخت اسلام این امر {کرامت انسان} را مهم می‌دانست و هم در تعامل و سلوک خویش به این نکته توجه داشت و از نظر اوتکریم مخاطب بسیار مهم بود. 🆔 @iictchannel
🔹|مواجهه با مسئله آب باید مواجهه‌ای تمدنی باشد 🎙 دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 💧در ابتدا باید چالش های اصلی در حوزه آب مطرح شود. در گام بعدی مسائل اساسی مرتبط با آن احصا شود و در گام سوم، اقدامات لازم برای حل مسائل ذکر شود تا قانون گذار بتواند دید کلی و دید سیاستگذاری به این موضوع پیدا کند، مرکز تحقیقات اسلامی باید پارادایم مواجهه با موضوع آب را صورتبندی نماید{...}. با توجه به اینکه تمدن بشری بر اساس آب شکل گرفته است، مواجهه ما با این مسئله باید مواجه‌ای تمدنی باشد و تاریخ تمدن بشری در آن لحاظ شود. 🆔 @iictchannel
☑️|در حوزه حقوق آب باید با حفظ هنجارهای فقهی از نگاه نو نیز استفاده شود 🔽 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: ⬅️ ابعاد فقهی مسئله حقوق آب دارای ابهاماتی است؛ لذا باید با حفظ هنجارهای فقهی و همچنین استفاده از نگاه های نو مانند نگاه اجتماعی، این موضوع دنبال شود{...}. در ابتدای انقلاب به منظور ایجاد امنیت غذایی و جلوگیری از تهدید تحریم گندم، کشاورزی توسعه پیدا کرد و کشاورزان به حفر چاه‌های غیر مجاز رو آوردند، اکنون اگر قرار است قانونی تصویب شود باید دید که آیا این تفکر توسعه کشاورزی بر اساس روش‌های سنتی استحصال آب، هنوز پابرجا است یا خیر؟ 🆔 @iictchannel
💯 📸 🔖 برپایی نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته قوه قضائیه 💠 با حضور فعال انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ‼️ 20 درصد تخفیف ویژه 🏢 تهران، کاخ دادگستری 🆔 @iictchannel
▫️انسان ترازِ آینده مطلوب انقلاب اسلامی کیست؟ 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در نشست علمی مطرح کرد: ◾️ آینده‌سازی یعنی همه نقش فاعلی‌شان را باید حفظ کنند. همه باید به میدان بیایند. جامعه‌ای به پیروزی می‌رسد که همه چراغ‌های آن روشن شوند و شروع کند به نورافشانی و کار کند. فردی هم می‌تواند به تزکیه و به فلاح و پیروزی برسد که خودش را بسازد. وجودش را مدیریت کند. 🔻 برای ساختن آینده ، «انسان سازی» و احیای نقش فاعلیت انسان، کلیدواژه آینده پژوهی انقلاب اسلامی است. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی 📚 «خدا ازمن دفاع خواهد کرد» 🔖 بررسی جریان‌های منجر به شهادت شهید بهشتی(ره) ✍️ به قلم سیدمحمدهاشم پوریزدان‌پرست 🔸 گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📺 #ببینید 💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی 📚 #معرفی_کتاب «خدا ازمن دفاع خواهد
✍️ در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی توسط دشمنان آن، اقدامات گوناگونی از جمله ترور شخصیت‌های انقلاب، کودتا، نفوذ در ارگان‌های انقلابی و انحراف آنها و همچنین تخریب چهره خدمتگذاران انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شد. 🔹 در این میان آیت‌الله بهشتی مورد تهاجم گسترده دشمنان قرار گرفتند، به صورتی که حتی نیروهای انقلاب در این تهاجم دور از انصاف و اخلاق، تحت تأثیر قرار گرفتند و ایشان مظلومانه و صبورانه و راست قامت در برابر این تهاجمات ایستادند و شهادت ایشان دشمنان را رسوا و از صحنه سیاسی ایران حذف و خط امام را در کشور و میان توده‌های مردم تثبیت نمود. 🔸 این کتاب روایت تحلیل جریانات منتهی به شهادت ایشان است که به قلم یکی از خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی که از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز بوده است، نگاشته و از این رو،در زمره آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی محسوب می‌گردد. 📦‼️ هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند با 20 درصد تخفیف ویژه اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/6278 🆔 @iictchannel
▫️مواجهه با آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر تئوری‌های علمی باشد 🔸دکتر رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه مطرح کرد: 🔻 در حوزه این نکته وجود دارد که متفکرین غربی در این ساحت تمرکز زیادی داشته‌اند ولی در بین متفکرین اسلام این بحث از غنای کافی برخوردار نیست. البته مباحثی در بین فیلسوفان اسلامی‌ در این زمینه وجود دارد که باید استخراج شود و از همین جهت یکی از پژوهش‌های فعلی گروه در همین راستا است. 🆔 @iictchannel
◽️سلام فرمانده، پروپاگاندای دولتی نیست 🔸 حجت‌الاسلام عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشگاه: ▪️بیایید اصلاً فرض کنیم که این کار یک پروپاگاندای دولتی بوده. آیا این اولین‌بار بوده که حکومت قصد تبلیغ پروپاگانداییِ یک اثر هنری را داشته؟ قبلاً در سینما، تئاتر، موسیقی و… نتیجۀ پروپاگاندای حکومتی را تجربه نکرده‌ایم؟ آن سکنجبین‌هایی که صفرا فزوده است را ندیده‌ایم؟ همۀ حرفم در این مورد و موارد مشابه دیگر این است که تا جایی که می‌توانیم ساده فکر نکنیم. ▪️پیچیدگی‌های امور را لحاظ کنیم و از جواب‌های آنی اجتناب کنیم. سختی راه تفکر را به جان بخریم، بلکه برای این راز جوابی – اگرچه ناقص – بیابیم. تلاش کنیم هر کداممان قطعه‌ای از این پازل را جور کنیم تا بلکه با در کنار هم چیدن قطعات این پازل به تصویری – اگرچه تار و مبهم – از دلایل این توفیق برسیم. 🆔 @iictchannel
◽️گذار از «تکثّر بینشی» در عرصۀ حکمرانی 📌 همزمان با فرارسیدن ایام شهادت آیت‌الله 🔸 یادداشت عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: ▪️جریان لیبرالِ وطنی که تجربۀ طولانی در روایت‌پردازیِ وارونه از انقلاب و مسائل انقلاب دارد، سال‌هاست که دست تعدّی و تحریف به سوی شهید آیت‌الله بهشتی نیز دراز کرده و می‌کوشد چهره‌ای از وی بسازد که با انگارۀ «اسلام رحمانی»، سازگار باشد، حال‌آن‌که واقعیّت این‌چنین نیست. ▪️از جمله باید به نامۀ محرمانه‌ای اشاره کرد که شهید بهشتی آن را در تاریخ 1359/12/22 خطاب به امام خمینی نوشت و در این نامه، ذهنیّت خود را از منطق و سبکِ حاکمیّت در نظام جمهوری اسلامی، به‌صورتی شفاف بیان کرد. 🆔 @iictchannel
👤|اگر انسان سازی انقلاب نبود این انقلاب پیروز نمی‌شد 🔻حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: ⬅️ انقلاب اسلامی یکی از هنرهایش این بود که انسان مورد نیازش را بازسازی کرد و از این پراکندگی و چندگانگی‌ آزاد کرد، یک انسان متعهد و معتقد ساخت که تا پای جانش بایستد و بگوید «یا مرگ یا خمینی». نهضت اسلامی انسانی درست کرد و با این انسان متناسب با هویت خودش، انقلاب کرد. اگر انسان‌سازی انقلاب نبود، این انقلاب پیروز نمی‌شد.لذا ما انقلاب اسلامی را انقلاب انسانی می دانیم. ⬅️ الان ما می‌خواهیم با همین انسان آینده را بسازیم. آیا همین انسانی که آن روز ما به این شکل او را درست کردیم، با همان سلامت مانده است که ما با او آینده را درست کنیم؟ همان انسان با همان توقعات، با همان مبانی فکری، با همان زیرساخت‌هایش، با همان اعتقاداتش مانده که ما الان برویم آینده را بسازیم؟ 🆔 @iictchannel
🔛 |دوگانگی در نظام در اندیشه شهید بهشتی 🖋یادداشت عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🖇 نخستین اختلاف از نظر شهید بهشتی این بود که یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهادی است که در عین زنده‌بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به «تعهد در برابر کتاب و سنّت» باشد، بینش دیگر در پی «اندیشه‏ها و برداشت‏های بینابین»، که نه به‌کلّی از وحی بریده و نه آن‏چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‏بند است. ◾️به‌این‌ترتیب، بینش دوّم دچار التقاط و اقتباس از غرب شده و روایتش از اسلام، اعتبار و اصالت ندارد؛ چراکه اسلام را چونان «امر تاریخی» می‌انگارد و می‌کوشد با «عقب‌نشینی از ارزش‌های اسلامی»، صورتی از اسلام بیافریند که با اقتضاهای تحمیلی عالَم تجدّد، سازگار و متناسب افتد. ازاین‌رو، نه کامل به اسلام تعهد دارد و نه کامل در مرداب تجدّد غربی فرورفته است، بلکه در وضع برزخی قرار گرفته و هویّتش سیّال است. 🆔 @iictchannel