#شورای_علمی
#گزارش_تصویری
#پژوهشکده_فرهنگ
📸 یکصد و هفتاد و پنجمین شورای پژوهشکده #فرهنگ_و_مطالعات_اجتماعی پژوهشگاه با حضور آیتالله #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران؛ 20 خردادماه ۹۸
🆔 @iictchannel
📢 #عکس_نوشت | ارتباط سیستمی بین حوزه و حاکمیت وجود ندارد
🔰 حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه:
🔶 متاسفانه نه #حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت های #حوزه_علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند
🔶 و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.98/03/18
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
#تفسیر_سیاسی_قرآن
🔶 حجت الاسلام #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه در جدیدترین یادداشت خود مطرح کرد:
🔰 #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #فعالیت_اعضا #تفسیر_سیاسی_قرآن 🔶 حجت الاسلام #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژ
#یادداشت_هفته
#تفسیر_سیاسی_قرآن
✒️ مختصری از یادداشت حجت الاسلام #محمد_عابدی
✅ #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
💢 به رغم تمام بی مهریها به علوم انسانی در جهان سوم، امروزه این باور جمعی به بلوغ خود رسیده است که علوم انسانی پیشران و تدبیر کننده حیات جمعی بشر است و با توجه به این نقش «تقابل علوم سیاسی وارداتی» با «معرفت سیاسی قرآنی» به یکی از اساسیترین دغدغهها در مباحث فلسفه سیاسی عصر ما تبدیل شده است. کافی است نگاهی به وضعیت تدبیر حیات سیاسی در کشورهای اسلامی در دهههای گذشته بیندایم تا حاصل سلطه علوم انسانی و بویژه علوم سیاسی با مبانی غیر دینیِ وارداتی بر مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی شهروندان را در مسائلی چون مشروعیت در کسب قدرت، استفاده از قدرت و حفظ آن؛ غایات و اهداف حکومت و…. مشاهده کنیم.
🆔 @iictchannel
♨️ در کشور ما نیز البته فارغ از محصولات این دانش در زمان پهلوی، باید توضیح داد که در مراحل تشکیل و نیز استمرار نظام سیاسی اسلامی، مهمترین دشمنیهای علمی با آن، از طریق مبارزات زیرساختی و تشکیک در مبناهای حاکمیت اسلامی وپاسخهایی سامان مییافت که این نظام به مسائل مهم فلسفه سیاسی(مانند اهداف و غایات فراملی حکومت؛ مسئله عدالت سیاسی و اجتماعی؛حق یا تکلیف بودن مشارکت سیاسی و…. )میداد. نهایت اینکه سرگذشت مدیریت جامعه اسلامی ما را ملزم به «تحول در علوم انسانی» از جمله در سیاست میسازد.
🔰علوم انسانی در یک تلقی، شامل سه دسته گزاره”بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها،و هستها و نیستها” است که در این بین سرنوشت دو گروه اول در گرو نوع نگاه به گروه سوم است و جملگی این امور با تفسیر سیاسی قرآن کریم به صورت جامع و معتبر و منضبط در اختیار خواهد بود و با تولید معرفت سیاسی قرآنمحور، مانع مهمی در مسیر سلطه مذکور پدید خواهد آمد.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#ویدئو
#آپارات
#روابط_عمومی
👉👉👉 www.aparat.com/iictchannel
✅ صفحه ویدیویی #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶 گپی با نویسندگان، اعضا هیأت علمی
🔶 تماشای ویژه برنامههای تلویزیونی، گفتگوها و غیره...
با ما همراه باشید...
🎥 هم اکنون در #آپارات بروز هستیم.
🆔 @iictchannel
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔰 کاری از گروه #سیاست #پژوهشکده_نظام_های_اسلامی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سیاست #ثبات_سیاسی 📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران» ✒️ نویسنده: #مسعود_پورفرد 🔰 کاری از گرو
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔻 در این کتاب می خوانیم:
در این تحقیق، ثبات سیاسی ابتدا در "وضعیت مطلوب" وسپس در "وضعیت موجود جمهوری اسلامی ایران" (مدل نظام مردم سالار دینی) مورد بررسی قرار گرفته است که نشانهها حاکی ازثباتی است که وقوع آن مستلزم فراهم آمدن شرایط هشت گانه در فرآیند تغییرات سیاسی و اجتماعی است و بالعکس، بیثباتی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران پدیدهای سادهای خواهد بود که با از بین رفتن یکی از این شرایط، ممکن است ظهور و بروز یابد.
🆔 @iictchannel
♨️ بدیهی است که هر کدام از عوامل سه شاخص ثبات سیاسی آسیب پذیر شوند وضعیت نظام سیاسی موجود جمهوری اسلامی ایران احتمالاً با بی ثباتی روبرو خواهد شد. ونیز این نکته حائز اهمیت است که چگونه تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در عین مثبت بودنشان مانع از ثبات سیاسی تلقی نشوند.
🆔 @iictchannel
🔻شایان ذکر است رویکرد در این تحقیق جامعه شناسی سیاسی است و موضع محقق برمحور نظم وتضاد اقتضایی است وهیچکدام را اصل قرار نمیدهد زیرا هر دو جزء مفاهیم اساسی جامعه شناسی سیاسی است، نظم و تضاد دوپارادیم در حال چالش با یکدیگر تصور شده و به فرا خور اقتضائات جوامع اهمیت مییابند و تلفیقی از این دو حکایت از تحول پذیری یک نطام سیاسی واز طرف دیگر ثبات و نظم را دارد، منتهی وزن اصلی بر اساس شرایط وزمینه های منطبق با مصالح اسلام است. همچنان که در دوره گفتمان پهلوی معارضه وتضاد با رژیم از مصالح اسلام ناب محمدی بود و در دوره گفتمان علی (ع) معارضه گروهها بر خلاف مصالح اسلام تلقی میشود.
🆔 @iictchannel
#دیدار
#تعاملات
#گزارش_تصویری
📸 دیدار دکتر #علی_دیواندری رئیس پژوهشکده پولی مالی بانک مرکزی با ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران، ۲۲ خرداد ۹۸
🆔 @iictchannel
#سخنرانی
🔶 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در پی هنجار شکنی برخی سفارتخانه ها:
🔰 جنایات #دولت_انگلیس هرگز از خاطره تاریخی #ملت_ایران زدوده نخواهدشد
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/rashadsokhan
🆔 @iictchannel
#اینفوگرافی
#کارنامه_نشر
#اطلاع_نگاشت
#سازمان_انتشارات
📊 اینفوگرافیک(اطلاع نگاشت) کارنامه نشر #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🗂 مشاهده آرشیو اینفوگرافیک (اطلاع نگاشت):
🌐 iict.ac.ir/infographic
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#یقه_سفیدی
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام #محمد_حسنی در نوشتاری عنوان کرد؛
🔰 قصه پر غصه #سیر_تقنینی مبارزه با جرایم اقتصادی #یقه_سفیدان
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/yaghesefidi
🆔 @iictchannel
#جلسات
#شورای_پژوهشگاه
📸 #گزارش_تصویری هزار و سی و پنجمین جلسه شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌 تهران، ۲۵ خرداد ۹۸
🆔 @iictchannel
📢 سخننگاشت | جنایات بیحد و حصر دولت سراسر نکبت و نحوست #روباه_پیر هرگز از خاطره تاریخی #ملت_ایران زدوده نخواهدشد؛
🔻 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در #اجلاسیه شورای #حوزه_های_علمیه استان تهران:
🔹 دولت استکباری آمریکا یکی از محصولات منحوسه این شجره ملعونه است. دولت انگلستان همیشه و همچنان در حال جنگ با ماست؛
🔹 عجیب است که برخی میخواهند برای دشمن مرموز و مزوّر ملت جشن بگیرند. کسانی که در چنین آیینی حضور پیدا کنند بدانند، در صورت شرکت در این مراسم منحوس از نظر مردم ما در زمره منفورترین خواهند بود. 98/3/23
🗂 مشاهده آرشیو #عکس_نوشت:
🌐 iict.ac.ir/axnevesht
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #یقه_سفیدی #فعالیت_اعضا 🔶 حجت الاسلام #محمد_حسنی در نوشتاری عنوان کرد؛ 🔰 قصه پر غصه #سیر_
#یادداشت_هفته
#جرایم_اقتصادی
✒️ مختصری از یادداشت حجت الاسلام #محمد_حسنی
✅ قصه پر غصه سیر تقنینی مبارزه با #جرایم_اقتصادی یقه سفیدان
💢 «امروز کشور ما تشنهی فعالیّت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایهگذاری مطمئن است. و این همه به فضائی نیازمند است که در آن، سرمایهگذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جویندهی کار و همهی قشرها، از صحّت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند. اگر دست مفسدان و سوءاستفادهکنندگان از امکانات حکومتی، قطع نشود، و اگر امتیازطلبان و زیادهخواهان پرمدّعا و انحصارجو، طرد نشوند، سرمایهگذار و تولید کننده و اشتغالطلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد. خشکانیدن ریشهی فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گرهگشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیلهی قوای سه گانه مخصوصاً دو قوهی مجریه و قضائیه است. قوهی مجریه با نظارتی سازمان یافته و دقیق و بی اغماض، از بروز و رشد فسادمالی در دستگاهها پیشگیری کند، و قوهی قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد».
🆔 @iictchannel
♨️ با مشخص شدن عدم کارآیی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بعد از یازده سال از فرمان رهبری یعنی در سال 1391 طرحی تحت عنوان « طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی» با امضای 50 تن از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که تا زمان حاضر به تصویب نرسیده است. بعد از طرح آن در مجلس در سال 1391 و مخالفت نمایندگان بر طرح دوفوریتی آن، جهت بررسی به «کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی» ارجاع گردید و بعد از کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس، نتیجه کارگروه خود را طی گزارشی و با بررسی ضرورت تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، ویژگیها و فوایدتشکیل این سازمان و بررسی نارکارآمدی اقدامات راجع به مبارزه با مفاسد اقتصادی، در اختیار کمیسیون یاد شده گذاشت و این کمیسیون متن اصلاحی را در مورخه 24/3/ 1394 به مجلس شورای اسلامی فرستاد.
🆔 @iictchannel
🔰 دوباره در سال 1395 در کمیسیون یاد شده مورد بررسی مجدد قرار گرفته و با تغییر عنوان طرح مورد اشاره به « طرح مبارزه با جرائم اقتصادی » در مورخه 13/2/1395 و با اصلاحات و الحاقاتی به تصویب کمیسیون رسید و رئیس کمیسیون بر اساس ماده 171 آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی اجرای آزمایش آن را به مدت پنج سال پیشنهاد کرد. در 16/5/ 1397 طرح مبارزه با جرائم اقتصادی در 51 ماده در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسید و برای بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه مجلس ارسال شد و هنوز منتظر تصویب است که این امر نشانگر بیتوجهی و مسئله نبودن مفاسد اقتصادی بعد از گذشت هفده سال از فرمان رهبری است.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید👇
🌐 iict.ac.ir/yaghesefidi
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#اندیشه_مهر
#در_رسانه_ها
🔸 سی امین شماره مجله الکترونیکی "اندیشه مهر" منتشر شد...
🔰 حاوی مطالبی شامل گفتگو، گزارش و ... از #اعضای_هیأت_علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻هم اکنون در مجله اندیشه مهر بخوانید:
🌐 yon.ir/iictmehr
🆔 @iictchannel