eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
27 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5917869445262347290_230115_144517.pdf
291.9K
جنبش بازسازی عقل عملی ۱_ عقل عملی ۲_ انسان، مردم، کنشگر و جامعه ۳_ مکان، فضا، حاشیه ۴_ گفتگوی گونه‌ها و ایده‌ها ۵_ انسان انقلاب اسلامی؛ دیگری، دگرگونی و متفکران آن ۶_ روایت ۷_ مسئولیت اجتماعی علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در یک جامعه اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت، اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود، اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمی‌شود ملامت کرد. حکومت‌های آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروت‌های مادی و معنوی دست آن‌هاست باید مورد مواخذه، شماتت و عقوبت قرار بگیرند. رهبر انقلاب علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
زهى تصور باطل، زهى خیال محال! «آیا اگر حقوق مردم محفوظ و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفاى قلب و اعمال خوب بیشتر پیدا مى‏شود و زمینه براى وقوع معاصى و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است، یا اگر متعادل نباشد، و هرچه افراط و تفریط و اجحاف و مغبونیت و ناهموارى و اختلاف و تفاوت بیشتر باشد براى تزکیه نفس و صفاى روح بهتر است؟ کدام یک از اینها؟ یا شقّ سومى هست و آن اینکه اوضاع اجتماعى هر جور باشد هیچ تأثیرى در این امور ندارد و حساب این امور بکلى جداست؟ هیچ عاقلى نخواهد گفت که هرچه جامعه از لحاظ حق و عدالت آشفته‏تر باشد، زمینه براى عقاید پاک و تزکیه نفس و عمل صالح بهتر است. حداکثر این است که کسى بگوید بود و نبود عدالت و محفوظ بودن و نبودن حقوق، در این امور تأثیرى ندارد. عقیده بسیارى از متدینین ما فعلًا شاید همین باشد که دو حساب است و ربطى به یکدیگر ندارد. اگر کسى هم این‏طور خیال کند، باید به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خیال محال! مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افکار و عقاید مردم تأثیر دارد. در هر سه مرحله تأثیر دارد: هم مرحله فکر و عقیده، هم مرحله خلق و ملکات نفسانى، هم مرحله عمل» شهید مطهری؛ بیست گفتار، ص ۷۸ و ۷۹ علوم اجتماعی اسلامی @iisociology
جلسه دوازدهم.pdf
2.4M
توحید و نفی طبقات اجتماعی. رهبر انقلاب اسلامی علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
🔰 کدام خامنه‌ای؟! 🔸 آیا نگاه رهبر انقلاب درباره شکاف طبقاتی و عدالت اجتماعی تغییر کرده است؟ 🔻 درباره متن توحید و نفی طبقات اجتماعی، یکی از مخاطبان محترم پرسیده‌اند «این فایلی که از حضرت آقا گذاشتین به نام توحید و نفی طبقات اجتماعی، مطمئن هستین آقا امروز هم به این اعتقاد دارد؟ این مبنا سست و منافی خود آیات قرآن کریم است، و فضلنا بعضکم علی بعض لیتخذ بعضکم بعضاً سخریا. مرحوم علامه ازین آیه نظریه استخدام را کشف می کند و طبقاتی شدن طبیعت استخدام است.» ✅ این پرسش و عبارات شگفت‌انگیز رعب‌آور آن، برخاسته از نگرش رایجی بین طیف قابل توجهی از قشر مذهبی است که به نظر می‌رسد با منظومه فکری و ارزشی اسلام و رهبران انقلاب شکاف معرفتی جدی دارد: 1⃣ در منظومه معرفتی اسلام و رهبران انقلاب و در راستای تحقق تعالی توحیدی جمعی، عدالت جایگاه محوری و منحصر به فردی دارد به نحوی که رهبر انقلاب عدالت را تنها ارزش مطلق و مهم‌ترین مسئولیت حاکمیت و مبنای همه آرمان‌های اجتماعی مانند آزادی و وحدت و پیشرفت و استقلال و امنیت و.. می‌دانند. این در حالی است که طیف‌های مختلف مذهبی در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ..، چنین اعتقاد و التزامی به محوریت عدالت اجتماعی ندارند و دچار امنیت‌زدگی، توسعه‌زدگی، معنویت‌زدگی یا.. شده‌اند و در بهترین حالت، عدالت اجتماعی را یکی از ارزش‌های مطلوب در کنار سایر ارزش‌ها می‌دانند. در مکتب اسلام ناب محمدی، عدالت مهم نیست، مهم‌ترین است؛ عدالت، امکان تعالی و مبنای آزادی، امنیت و پیشرفت است. 📌 https://eitaa.com/Isocials/347 2⃣ شاید گفته شود که موافقت با شکاف طبقاتی به معنای مخالفت با عدالت اجتماعی و حتی محوریت آن نیست اما طبق تعریف رهبر انقلاب، شکاف طبقاتی، وضعیتی ناعادلانه بوده و توازن طبقاتی مهم‌ترین شاخصه عدالت اجتماعی است. ایشان عدالت را موازنه صحیح و نبود شکاف طبقاتی تعریف کرده و همواره و هنوز بر آن تاکید داشته و دارند. 3⃣ هر چند در مواردی تساوی و برابری، ضرورتی عادلانه دارد اما توازن به معنای تساوی مطلق نیست. البته عدم اعتقاد به لزوم تساوی مطلق به معنای جواز شکاف طبقاتی هم نیست. در واقع عدالت، برآیندی از توازن و تساوی به تناسب شرایط است. برای نمونه در مقابل قانون و در استفاده از حقوق اساسی مانند حیات و بیت‌المال اصل بر برابری است اما در مصرف و درآمد اصل بر توازن است. 4⃣ محل اصلی اختلاف، در جواز یا عدم جواز نابرابری طبقاتی است که طبق نگاه اسلام و متفکران انقلابی هرچند فاصله‌های نسبی مبتنی بر کار و تلاش و شایستگی، معقول و عادلانه است اما شکاف‌های نجومی و جهنمی طبقاتی در ثروت و مصرف و درآمد، به وضوح ضد عدالت اجتماعی اسلامی است. نفی طبقات اجتماعی یعنی نفی شکاف‌های طبقاتی و ساختار طبقاتی سرمایه‌محور و نه نفی تفاوت‌های نسبی متوازن. 5⃣ نکته اساسی دیگر در این زمینه مبنا نبودن سرمایه و ثروت در سیستم اجتماعی از جمله در ساختار منزلتی جامعه، و البته طبقاتی نشدن دسترسی‌ها و دارایی‌های اقتصادی است. باید بدیهی باشد که در اسلام معیار تفاوت منزلتی و توزیع فضیلتی، تقواست نه سرمایه اقتصادی. ذیل این نگاه، بهانه و محور قرار دادن ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی و معنوی جهت توزیع ناعادلانه و انحصارطلبانه فرصت‌ها و امکانات اقتصادی اجتماعی، سوءاستفاده‌ای خطرناک است. 6⃣ خلاصه این که نگاه رهبر انقلاب در زمینه نفی طبقات اجتماعی به واسطه مغایرت و ضدیت آن با توحید و عدالت، تغییر نکرده است. ضمنا متن محل بحث بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که از سال ۱۳۹۲ منتشر می‌شود و ایشان صریحا تاکید کرده‌اند که همچنان معتقد به این مباحث مبنایی هستند. البته این نکته صرفا جهت اطلاع مطرح شده و ریشه چالش در موارد و مبانی مذکور است. 📌 https://eitaa.com/Isocials/342 ⚠️ مسئله عادی‌نشدنی و آسیب‌زایی که سال‌هاست محسوس و مسلط است، سکوت مطلق برخی مدعیان مذهب و انقلاب و ولایت‌مداری در مواجهه با بی‌عدالتی‌های عینی و اجتماعی از یک‌سو و ایده‌ها و مطالبات عدالت‌خواهانه رهبر انقلاب از سوی دیگر است، سکوتی که اگر هم شکسته شود یا کلی‌گویی است و یا مقابله با وجوه بنیادین عدالت توزیعی توحیدی در جدال اسلام سرمایه‌داری و اسلام عدالت‌خواه. 📌 https://eitaa.com/edallatkhahi/424 ❇️ مهم‌ترین هدف این کانال بسترسازی برای آشنایی بهتر و بیشتر با اندیشه‌های مغفول متفکران در زمینه توحید، عدالت، جمهوریت، آزادی و..، و البته مشروعیت‌زدایی از نگرش‌ها و تعاریف تحریف‌شده و کنش‌های محافظه‌کارانه نسبت به این آرمان‌های بنیادین است. در همین راستا، برخی از بیانات صریح و مهم اما مغفول متفکران انقلاب در زمینه عدالت، طبقات اجتماعی و شکاف طبقاتی منتشر می‌شود ان‌شاءالله. 📌 https://eitaa.com/Isocials/345 📌 https://eitaa.com/Isocials/346علوم اجتماعی اسلامی@isocials
عدالتخواهی علیه شکاف طبقاتی در گام دوم انقلاب! 🔹 باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند. امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخش‌ها حقیقتاً این‌جوری نیست. 📌 ۶ شهریور ۱۴۰۰ 🔹 امیرالمؤمنین در خطبه‌ی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به شکاف اجتماعی، به فاصله‌های اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصله‌های اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی. 🔹 اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژه‌خواری است.. ضدّ تحجّر؛ افکار عقب‌مانده‌ی قدیمیِ این جوری را وارد میدان زندگی کردن، از فکر نو اسلامی و فکر نو امام بزرگوار فاصله گرفتن. اسلام، ضدّ اشرافی‌گری است؛ اسلام طرف‌دار محرومان است. اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصله‌های فقیر و غنی است. 📌 ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ 🔹 در درجه‌ی اوّل، مسئله‌ی معیشت طبقات فقیر است، ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست. 🔹 این که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت می‌کردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفه‌ی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم. 🔹 امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصله‌ی طبقاتی حسّاس‌تر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشان‌دهنده‌ی آن است که مردم با آرمان‌های انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمان‌هایند، لذا اعتراض می‌کنند.. آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرف‌داری و حمایت نشان می‌دهند؛ این خیلی مهم است و نشان‌دهنده‌ی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد. 📌 ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ 🔹 بشر با این همه پیشرفت‌های علمیِ حیرت‌آور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمی‌کند؛ بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بی‌عدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است. 📌 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ 🔹 نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومت‌های مادّی و سیستم‌های مادّی -چه.. سرمایه‌داری و تحت عنوان لیبرالیستی.. چه.. مارکسیستی و نظام سوسیالیستی..- تفاوت دارد. در نظام اسلامی، تولید ثروت ملّی یک ارزش است، توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است. 🔹 در اسلام، مساوات به آن معنای سوسیالیستی‌اش اصلاً معنی ندارد، امّا برخورداری عمومی چرا؛ عموم باید برخوردار باشند.. اسلام معتقد است به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه. 🔹 البتّه در جامعه، یک عدّه‌ای بیشتر دارند، یک عدّه‌ای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمی‌آید؛ آن شکاف و آن درّه‌های طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست. 📌 ۲۸ آبان ۱۳۹۸ 🔹 عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمان‌ها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه به ویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است.. 🔹 این‌جانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم‌انتظار آنها است صریحاً می‌گویم آنچه تا کنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. 🔹 در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به شدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌رو مورد قبول نیست. 📌 ۲۲ بهمن ۱۳۹۷؛ بیانیه گام دوم انقلاب علوم اجتماعی اسلامی ✅ @iisociology
☑️ فقر و تکاثر؛ ریشه آسیب‌های اجتماعی. 🔳 خطر فساد اقتصادی خواص فرهنگی. ▪️ تعدى به حقوق مالى مردم در ميان گناهان اهميت خاصى دارد.. آرى، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمى‌سازد، زيرا مهم‌ترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مى‌دارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده، ▪️ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز تمامى آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم‌كشى، گران‌فروشى، كم‌فروشى، غصب و ساير تعديات وادار مى‌كند، و يا ثروت بی‌حساب است كه انسان را به اسراف و ول‌خرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمت‌ها، شكستن قرق‌ها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وا مى‌دارد. ▪️ و همه اين مفاسد كه از اين دو ناحيه ناشى مى‌شود هر يك به اندازه خود تاثير مستقيمى در اختلال نظام بشرى دارد، نظامى كه بايد حيازت اموال و جمع‌آورى ثروت و احكام مجعول براى تعديل جهات مملكت و جدا ساختن آن از خوردن مال به باطل را ضمانت كند، ▪️ وقتى اين نظام مختل گردد و هر كس به خود حق دهد كه هر چه به دستش مى‌رسد تصاحب كند، و از هر راهى كه برايش ممكن باشد ثروت جمع نمايد قهرا سنخ فكرش چنين مى‌شود كه از هر راهى كه ممكن شد بايد مال جمع‌آورى كرد چه مشروع و چه نامشروع، و به هر وسيله شده بايد غريزه جنسى را اقناع و اشباع كرد چه مشروع و چه نامشروع، و هر چند به‌ جاهاى باريك هم بكشد. ▪️ و پر واضح است كه وقتى كار بدينجا بكشد شيوع فساد و انحطاط‌هاى اخلاقى چه بلائى بر سر اجتماع بشرى درمى‌آورد، محيط انسانى را به صورت يك محيط حيوانى پستى در مى‌آورد كه جز شكم و شهوت هيچ همى در آن يافت نمى‌شود، و به هيچ سياست و تربيتى و با هيچ كلمه حكمت‌آميز و موعظه‌اى نمى‌شود افراد را كنترل نمود. ▪️ و شايد همين جهت باعث بوده كه در آيه مورد بحث از ميان همه گناهان تنها مساله اكل مال به باطل آن هم از ناحيه احبار و رهبان كه خود را مربى امت و مصلح اجتماع قلمداد مى‌كنند ذكر شود. ✍ علامه طباطبایی ▫️ ترجمه المیزان، جلد ۹، ص ۳۳۱ ▫️ ☑️ جامعه‌شناسی انتقادی اسلامی ☑️ @iisociology
🔳 عدالت مهم نیست؛ مهم‌ترین است. 👤 رهبر انقلاب اسلامی: ☑️ ما باید امروز جامعه را جامعه عدالت بکنیم. در بنای جامعه، عدالت از همه چیز مهم‌تر است. ▫️ ۲۲ اسفند ۱۳۶۸ ☑️ عدالت و عدل، مهم‌ترین ارزش در جامعه است: «بالعدل قامت السّموات والارض»؛ آسمان و زمین به عدالت وابسته است؛ نظام اجتماعی هم به عدالت وابسته است. اگر عدالت نباشد، هیچ چیز در جامعه نیست. در یک جامعه آزاد - حتّی آزاد به همان سبک آمریکایی - اگر عدالت نباشد - که در آن‌جاها نیست و همان آزادی هم به نفع یک طبقه و علیه یک طبقه خواهد بود.. عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفّه و برخوردار و سوءاستفاده‌چی است. اگر عدالت نباشد، همه خیرات به یک طرف می‌رود.. عدالت مقوله‌ای نیست که چیزی جای آن را بگیرد. ▫️ ۷ تیر ۱۳۷۷ ☑️ همه‌ی این شعارهای بزرگ مثل آزادی و استقلال قیودی دارند و آنچه هیچ قیدی ندارد، عدالت است. عدالت به طور مطلق مورد نیاز و مورد مطالبه‌ی جامعه است. عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه است: "بالعدل قامت السّماوات والارض" آسمان و زمین به عدالت وابسته است؛ نظام اجتماعی هم به عدالت وابسته است. اگر عدالت نباشد، هیچ چیز در جامعه نیست. ▫️ ۱۵ بهمن ۱۳۸۱ ☑️ من معتقدم تلاش برای عدالت اجتماعی و پر كردن شكاف طبقاتی، بزرگترین مسئولیت ماست. ▫️ ۲۲ مهر ۱۳۸۲ ☑️ مهمترین وظیفه‌ى مسئولان کشور این است که در جامعه عدالت را معنا ببخشند تا مردم عدالت را احساس کنند. ▫️ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ ☑️ صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جائی صلح خوب است، یک جائی صلح بد است، جنگ خوب است. اما عدالت این‌جور نیست؛ عدالت یک ارزش مطلق است؛ یعنی هیچ جا نداریم که عدالت بد باشد. خب، در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود داشته، سرلوحه‌ی دغدغه‌های نظام از اول انقلاب بوده. در بخش اجرای عدالت، انصافاً کارهای زیادی هم انجام گرفته؛ لیکن راضی کننده نیست. آن چیزی که ما نیاز داریم، آن چیزی که ما دنبالش هستیم، عدالت حداکثری است؛ نه صرفاً در یک حد قابل قبول؛ نه، ما دنبال عدالت حداکثری هستیم؛ ما می‌خواهیم ظلم در جامعه نباشد. تا این مرحله خیلی فاصله داریم. ▫️ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ☑️ ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی به‌هیچ‌وجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم. ▫️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ☑️ عدالت معنای وسیع و گستره‌ی بسیار زیادی دارد؛ هم در سطح داخل جامعه است، هم در سطح بین‌الملل است، هم در زمینه‌های اقتصادی است، هم در زمینه‌های سیاسی است؛ در همه‌ی زمینه‌ها عدالت یک مقوله‌ی بسیار مهمّی است. عدالت یک ارزش مطلق هم هست؛ یعنی ارزش‌های دیگر همه نسبی است به یک معنا، عدالت یک ارزش مطلق است. ▫️ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ☑️ اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است. خدای متعال می‌فرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب‌های آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه‌ی عدالت‌آمیز باشد. خب ما در این زمینه‌ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. ▫️ ۶ شهریور ۱۴۰۰ ◽️ ☑️ جامعه‌شناسی اسلامی ☑️ @iisociology
ماموریت مهدوی عدالت؛ رسالت ناتمام انبیاء و اولیا. قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی می‌فهماند.‏‎ ‎‏مِن جمله این‌که برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا‏‎ ‎‏بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و‏‎ ‎‏مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همۀ عالم بکنند لکن موفق نشدند. حتی‏‎ ‎‏رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای‏‎ ‎‏عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این‏‎ ‎‏معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد،‏‎ ‎‏نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‌فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه‏‎ ‎‏مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف‏‎ ‎‏عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این‏ ‎‏ایجاد عدالت است در انسان. در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که‏‎ ‎‏خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت‏‎ ‎‏برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت‏‎ ‎‏را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن‏‎ ‎‏خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که‏‎ ‎‏همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا‏‎ ‎‏آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.‏ صحیفه امام خمینی، ج ۱۲ ص ۴۸۰-۴۸۳ علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
شاخص نخبگی؛ حل مسئله. @isocials
علوم ناتوان. علوم حصولی در عقلی‌ترین شکل خود یعنی فلسفه، به خارج راه ندارند و مشکلی را نمی‌گشایند.. و درست بر همین اساس است که بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه به رغم دست‌یابی به علوم مختلف، در مقام عمل دست و پایشان می‌لغزد.. این علوم به تنهایی از تاثیر بر نفس عالِم خود ناتوان‌اند چه رسد به تاثیر در انسان‌ها و موجودات عالَم. علامه جوادی آملی امام مهدی عج موجود موعود، ص ۸۵ و ۸۶ علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
مشتاقان ظهور! چرا به این نکته توجّه نمی‌کنیم؟ نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عج است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر می‌کنید؟ «الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمی‌گویید که «یملأ اللَّه به‌الارض دیناً». این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمی‌کنیم؟ رهبر انقلاب؛ ۲۵ تیر ۱۳۷۶ علوم اجتماعی اسلامی @Isocials