سیدجمالالدین اسدآبادی و فکر معاصر جهان اسلام، حمید پارسانیا.mp3
36.62M
سیدجمالالدین اسدآبادی و فکر معاصر جهان اسلام
حمید پارسانیا
۱۸اسفند۱۳۹۹
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#صوت
@hparsania
بسمهتعالی
ویژهبرنامۀ «آیه در آینه»، سلسله گفتوگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق
- زمان:
از ۱۴ ماه رمضان (۷اردیبهشت) تا ۲۳ ماه رمضان (۱۶اردیبهشت)، ساعت ۱۴
- موضوعات:
◾️ محمد لگنهاوسن:
وظایف اخلاقی خداوند در قرآن
◾️ محسن جوادی:
اوصاف اخلاقی قرآن از دریچۀ فرااخلاق
◾️ امیر غنوی:
نگاهی نو به مبانی اخلاق در قرآن کریم
◾️ سیدطاهر غفاری:
اخلاق در قرآن کریم از منظر نصایح لقمان حکیم
◾️ سیداحمد فقیهی:
اخلاق قرآنی و اخلاق یونان؛ تفاوتها، شباهتها
◾️ مهدی علیزاده:
رهیافت اخلاقی قرآنپژوهان از دریچۀ مبانی کلامی
◾️ سیدحسن اسلامیاردکانی:
دعوت به شگفتی
◾️ حمید پارسانیا:
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
◾️ محمد حاجابوالقاسمی:
ارزشهای قرآنی، عصری یا فراعصری؟
◾️ محمد عالمزادهٔنوری:
ما و مسیر تربیت اخلاقی
- پخش زنده:
http://instagram.com/ethicshouse
خانۀ اخلاقپژوهان جوان
#اطلاعیه
@EthicsHouse
@hparsania
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
@elahiat_isu
@hparsania
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
حمید پارسانیا
۲۲اسفند۱۳۹۹
هفتمین دورهٔ علمیپژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
#صوت #فلسفه
@hparsania
بسمهتعالی
عقلانیت وحیانی به روایت تسنیم
- زمان:
دوشنبه ۲۰اردیبهشت۱۴۰۰، ساعت ۲۲
- پخش زنده:
https://www.instagram.com/iranianhht.ir
خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی
#اطلاعیه
@iranianhht
@hparsania
بسمهتعالی
اطلاعیهٔ درس اسفار
ادامهٔ درس اسفار استاد پارسانیا از فردا (یکشنبه، ۲۶اردیبهشت۱۴۰۰) شروع میشود انشاءالله. زمان برگزاری کلاس در ۶ ماه ابتدایی سال، از ساعت ۸ تا ۹ صبح است.
پیوند کلاس:
https://el.esra.ir/ch/asfar-jeled-6-elaahiat
#اطلاعیه #فلسفه #حکمت_متعالیه
@hparsania
بسمهتعالی
رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا
- زمان:
۲۹ و ۳۰اردیبهشت۱۴۰۰
- زمانبندی:
http://rihu.ac.ir/fa/news/37432
- پیوند ورود:
http://vc.rihu.ac.ir/ch/gos
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#اطلاعیه
@rihu_ac_ir
@hparsania
بسمهتعالی
تعامل کلام اشعری و حکمت اسلامی در مکتب شیراز
- زمان:
شنبه، ۱خرداد۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۳٠ تا ۲۰
- مکان:
شیراز، مدرسهٔ علمیهٔ خان
- پخش زنده:
https://engage.shatel.com/b/3hp-xja-kqn-xjb
مجمع عالی حکمت اسلامی
#اطلاعیه
@hekmateislami
@hparsania
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان، حمید پارسانیا.mp3
26.81M
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
حمید پارسانیا
۱۴اردیبهشت۱۴۰۰
ویژهبرنامهٔ «آیه در آینه»، خانهٔ اخلاقپژوهان جوان
#صوت #اخلاق #عرفان
@ethicshouse
@hparsania
عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم، حمید پارسانیا.mp3
22.55M
عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم
حمید پارسانیا
۲۰اردیبهشت۱۴۰۰
سلسهنشست وضعیت تفکر در ایران معاصر، خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی
#صوت #عقل #قرآن #تفسیر #علامه_جوادیآملی
@iranianhht
@hparsania
بسمهتعالی
تحولات اجتماعی ایران در دولتهای پس از انقلاب
- زمان:
۱۱ تا ۳۰خرداد، ساعت ۲۱
🔸 ۱۱خرداد، عبدالحسین کلانتری
🔸 ۱۳خرداد، سیدمجید امامی
🔸 ۱۵خرداد، محمدرضا قائمینیک
🔸 ۱۶خرداد، غلامرضا جمشیدیها
🔸 ۱۸خرداد، محسن صبوریان
🔸 ۲۰خرداد، سیدحسن موسویچلک
🔸 ۲۲خرداد، مجید سلیمانی
🔸 ۲۴خرداد، یونس نوربخش
🔸 ۲۵خرداد، فرشاد مهدیپور
🔸 ۲۶خرداد، سجاد صفارهرندی
🔸 ۲۹خرداد، حمید پارسانیا
🔸 ۳۰خرداد، عماد افروغ
- پیوند ورود:
https://skyroom.online/ch/tarhehekmat/hekmat10
- پخش زنده:
https://instagram.com/skm_ac.ir
انجمن علمی گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
#اطلاعیه
@utsaiss
@hparsania
هدایت شده از KHAMENEI.IR
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | ضرورت اخلاق در انتخابات
🔻گفتگوی ویدیویی KHAMENEI.IR با دکتر پارسانیا
💻 @Khamenei_ir
بسمهتعالی
اندیشههای سیاسی و اجتماعی آیتالله فاضللنکرانی
- زمان:
یکشنبه ۶تیر۱۴۰۰، ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳٠
- مکان:
قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام)، طبقهٔ دوم، سالن امام خمینی
- پیوند ورود:
www.markazfeqhi.com/live
مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام)
#اطلاعیه
@hparsania
بسمهتعالی
نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه
- مهمانان:
تقی آزادارمکی
حمید پارسانیا
- زمان:
چهارشنبه ۱۳مرداد، ساعت ۲۲
- پخش:
شبکهٔ ۴ سیما، برنامهٔ زاویه
#اطلاعیه
@hparsania
بسمهتعالی
محفل عزای اباعبداللهالحسین(علیهالسلام)
- با سخنرانی حجتالاسلام پارسانیا و مداحی مداحان
- زمان:
۶ تا ۱۲محرم۱۴۴۳، ساعت ۶ تا ۷ صبح
- پیوند محفل:
https://el.esra.ir/ch/asfar-jeled-6-elaahiat
#اطلاعیه
@hparsania
بسمهتعالی
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی (فرهنگ و انقلاب اسلامی)
- ارائهدهنده:
حمید پارسانیا
- دبیر علمی:
سیدجواد میرخلیلی
- زمان:
چهارشنبه، ۲۴شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲
- پیوند جلسه:
Dte.bz/cptconf
پژوهشکدهی علوم و اندیشهی سیاسی و مرکز همکاریهای علمی و بینالملل
#اطلاعیه
@isca24
@hparsania
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و فرهنگ، حمید پارسانیا.mp3
44.44M
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و فرهنگ
حمید پارسانیا
۲۴شهریور۱۴۰۰
پژوهشکدهی علوم و اندیشهی سیاسی و مرکز همکاریهای بینالملل
#صوت #حکمت_متعالیه #انقلاب_اسلامی #فرهنگ
@isca24
@hparsania
بسمهتعالی
علوم اجتماعی و نهضت حسینی
-ارائهدهندگان:
محمدمهدی کرمی
حمید پارسانیا (هویت فرهنگی مناسک اربعین)
یونس نوربخش
جبار رحمانی
- زمان:
یکشنبه، ۲۸شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۳
- مکان:
دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار گفتوگو
- پیوند نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/social5
سلسهنشست علوم اجتماعی و ایران معاصر، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
#اطلاعیه
@hparsania
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، ج۱، حمید پارسانیا.mp3
19.99M
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، جلسهی یکم
حمید پارسانیا
۱۵بهمن۱۳۸۶
مجمع عالی حکمت اسلامی
#صوت #درسگفتار #فلسفهی_سیاسی #علم_دینی
@hparsania
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، ج۲، حمید پارسانیا.mp3
18.16M
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، جلسهی دوم
حمید پارسانیا
۲۹بهمن۱۳۸۶
مجمع عالی حکمت اسلامی
#صوت #درسگفتار #فلسفهی_سیاسی #علم_دینی
@hparsania
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، ج۳، حمید پارسانیا.mp3
14.63M
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، جلسهی سوم
حمید پارسانیا
۶اسفند۱۳۸۶
مجمع عالی حکمت اسلامی
#صوت #درسگفتار #فلسفهی_سیاسی #علم_دینی
@hparsania
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، ج۴ و پایانی، حمید پارسانیا.mp3
13.04M
چیستی فلسفهی سیاسی اسلامی، جلسهی چهارم و پایانی
حمید پارسانیا
۲۰اسفند۱۳۸۶
مجمع عالی حکمت اسلامی
#صوت #درسگفتار #فلسفهی_سیاسی #علم_دینی
@hparsania
نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه.mp3
36.52M
نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه
حمید پارسانیا
تقی آزادارمکی
۱۳مرداد۱۴۰۰
شبکهی چهار سیما، برنامهی زاویه
#صوت #مشروطه
@hparsania
بسمهتعالی
پیام تسلیت ۱۱۰ تن از اساتید حوزهی علمیه از جمله حمید پارسانیا در پی ارتحال علامه حسنزادهیآملی
بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال اندوهبار و جانسوز عالم ربانی و حکیم صمدانی، فانی در ولای اهلبیت و عترت طاهره(صلواتاللهعلیهم) حضرت استاد، آیتالله حسنزادهیآملی(طیّباللهثراهوجعلالجنةمنقلبهومثواه) را به محضر انور حضرت بقیةالله الأعظم(أرواحمنسواهفداه) مراجع معزز، حوزههای علوم دینی، دانشگاهیان، علاقهمندان، شاگردان، بستگان ایشان و به مردم خونگرم مازندران تعزیت میگوییم و از خداوند رحمان و رحیم برای آن فقید عزیز رَوْح و ریحان و رضوان و حشر با انبیا و اولیا الهی مسئلت میکنیم.
آیتالله حسنزاده عمری را با تعلم و تعلیم معارف دین به سرآورد و صدها طالب علم را از آبشخور معارف زلال ثقلین، با بیانی شیرین و کلامی دلنشین سیراب میکرد و شاگردان و علمآموزان را با محبت و علاقهی شدید به اهلبیت(علیهمالسلام) بهویژه حضرت سیدالأوصیا امیرالمؤمنین(علیهافضلصلواتالمصلِّین) و حضرت صدیقهی طاهره(سلاماللهعلیها) میپرورانید و اصرار داشت که از حضرت مولی با تعبیر «وصی» و «سیدالأوصیا» یاد کند. نیز چنان علاقهی وافری به تراث ارجمند شیعه و عالمان شیعه بهویژه بزرگانی امثال کلینی، شیخ طوسی، محقق طوسی و علامهی حلی داشت که خواهناخواه شاگردان ایشان نیز به امثال این بزرگان علاقهمند میشدند و اصول کافی شریف را نخستین بار ایشان اعرابگذاری و مشکول کرد.
تواضع علمی و عملی و مهربانی و رأفت شدید او با همه بهخصوص جوانان و عموم مردم زبانزد بود و سفارش ایشان به تهجد و تعبد و تأمل در معارف ثقلین بر دل و جان مینشست؛ زیرا خود عالم عامل و سالهای سال سه ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را روزهدار بود.
چنان علاقهای به تربیت طلاب و شاگردان امام صادق(علیهالسلام) داشت که ایام تعطیل نیز برای آنان جلسهی تدریس برگزار میکرد.
جامعیت علمی، آزادگی، شیوایی بیان، صفای باطن، علاقهی شدید به مردم و طبقهی محروم و فروتنی ایشان، باعث میشد که نصایح ایشان نه تنها بر دلها بنشیند، بلکه به اعماق روح و روان شنونده نفوذ کند.
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
از خداوند رحمان و رحیم و غفار و غفور مسئلت میکنیم که ایشان را با اولیای خود محشور بفرماید.
پیوند خبر:
https://hawzahnews.com/xbmqw
#پیام
@hparsania
بسمهتعالی
هویت فرهنگی مناسک اربعین
بریدهای از گزارش:
زمانی که دربارهی فرهنگ یا هویت فرهنگی سخن میگوییم، واحد تحلیلمان فردی نیست؛ زیرا فرهنگ خصلتی جمعی دارد. اربعین دارای ابعاد مختلفی است و فرهنگ نیز یکی از ابعاد آن است. بنابراین، زمانی که از هویت فرهنگی اربعین سخن میگوییم، حقیقت آن را به بُعد فردی تقلیل نمیدهیم. همچنین باید بدانیم که عاملان فرهنگ (افراد) چه نسبتی با فرهنگ دارند. برخی از رویکردها، عاملان فرهنگ و افراد را مستهلک در فرهنگ میدانند. از سوی دیگر، گروهی فرهنگ را به کنشهای فردی تقلیل میدهند.
تدین برای تحققیافتن، هم جنبهی فردی و هم جنبهی فرهنگی دارد. بعد فرهنگیاش با مناسک جمعی بروز و ظهور مییابد. در برخی از آیات قرآن درباره تفاوتهای بعد فردی و جمعی صحبت شده است. گاه ایمانآوردن صورت فردی دارد یا دعوت فردی است و گاه دعوت چهرهای اجتماعی پیدا میکند؛ مانند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ(آنگاه که نصرت الهی و پیروزی فراز آید)، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(و مردم را بینی که گروهگروه به دین الهی درآیند).»
پس از فتح مکه بروز اجتماعی دین را شاهد هستیم. کسانی به اسلام ایمان میآورند؛ اما از سوی دیگر عادات شبهجزیرهی عربستان مبتنی بر عصبیت قومی و قبیلهای است و کسانی که تا پیش از این ایمان نیاوردهاند، حین مشاهده قدرت دینداری، مجبور میشوند راه دیگری را در پیش بگیرند. در واقع، کافران در موضع ضعف جمعی قرار میگیرند و در زیر پوشش نفاق، دین را در حوزهی اجتماعی میپذیرند؛ اگرچه در بعد فردی نپذیرفتهاند.
دین ساحتهای گوناگونی دارد که برخی از آنها خصلت جمعی ندارند. حافظ میفرماید:
«در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری وان پردهنشین باشد»
به عبارت دیگر، گل پردهنشین است و گلاب در محیط پخش میشود و همهجا را فرامیگیرد. برخی از لایههای دین نیز بسان راز است و بروز نمییابد و برخی لایههای آن به صورت جمعی ظهور میکند. برخی از پدیدههای دینی، در یک لایه مستقر است و برخی به تنهایی، در چند لایه قرار میگیرد؛ برای مثال، تقوا یک امر درونی است و تا بخواهد ظهور و بروز یابد، امکان دارد به ریا تبدیل شود. اگرچه تقوا هویت جمعی نیز دارد، اما بیشتر یک امر فردی است. نماز هم به صورت فردی و هم به طور جمعی بروز مییابد که در هر شرایط نیز احکام خاص خود را دارد. حج بعد جمعی بسیار پررنگی دارد و بعد فردی کمی در آن دیده میشود.
در دین ابعاد خرد و کلان و هم تعامل بین کل و جزء وجود دارد؛ برای مثال، نبوت در انبیای صاحب شریعت یا اولوالعزم از هویتی جمعی و فرهنگی و بینالاذهانی برخوردار بوده و بر رسیدن پیام و اتمام حجت به همگان استوار است و این مهم بدون اعجاز، واقعیت تاریخی و فرهنگی پیدا نمیکند.
اربعین کاملاً از بعد فرهنگی برخوردار است و پدیدهای کلان و واقعشده در تاریخ است و حضور و تداوم آن با صرف عوامل فردی و خرد قابل تبیین نیست.
جریر بن عبدالحمید از راویان اهلسنت است که شیعیان هم از ایشان نقل کردهاند. شخصی میگوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا میآید. جریر میپرسد: «از عراق چه خبر؟» او خبر میدهد که هارونالرشید را ترک کرده در حالی که سختگیریهایی با زائران امام حسین(علیهالسلام) داشته است. آنها قبر امام حسین(علیهالسلام) را تخریب کرده بودند. در آنجا درخت سدری وجود داشت که زائران آن را نشانه قبر امام حسین(علیهالسلام) میدانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر میگوید و حدیثی را از پیامبر[صلیاللهعلیهوآله] نقل میکند که پیامبر[صلیاللهعلیهوآله] در آن، قطعکنندهی درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن الله قاطع السدرة). جریر میگوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم.
میدانیم اگر قرار است حسین(علیهالسلام) مصباح هدایت و سفینهی نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود. شهادت امام[علیهالسلام] یک عمل اجتماعی بود و نه فردی. مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است. اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(علیهالسلام) و قیام در همان صحرای کربلا تمام میشود.
۲۸شهریور۱۴۰۰
نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی»
متن کامل گزارش
#گزارش #اربعین #فرهنگ #امام_حسین(علیهالسلام)
@hparsania