بسمهتعالی
نخستین دورهی آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علم دینی
- مهلت ثبتنام: ۲۹مرداد۱۴۰۱
- زمان دوره: ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور
- وبگاه: www.hamandishi.info
- ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴
دبیرخانهی هماندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)
#اطلاعیه
@hparsania
جامعهشناسی مقاومت
بسمهتعالی انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربهی زیستهی انقلاب - با حضور: حمید پارسانیا سعید خورش
بسمهتعالی
نشست دوشنبه ۲۴مرداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.
#اطلاعیه
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی مقاومت
بسمهتعالی
هویت فرهنگی مناسک اربعین
بریدهای از گزارش:
زمانی که دربارهی فرهنگ یا هویت فرهنگی سخن میگوییم، واحد تحلیلمان فردی نیست؛ زیرا فرهنگ خصلتی جمعی دارد. اربعین دارای ابعاد مختلفی است و فرهنگ نیز یکی از ابعاد آن است. بنابراین، زمانی که از هویت فرهنگی اربعین سخن میگوییم، حقیقت آن را به بُعد فردی تقلیل نمیدهیم. همچنین باید بدانیم که عاملان فرهنگ (افراد) چه نسبتی با فرهنگ دارند. برخی از رویکردها، عاملان فرهنگ و افراد را مستهلک در فرهنگ میدانند. از سوی دیگر، گروهی فرهنگ را به کنشهای فردی تقلیل میدهند.
تدین برای تحققیافتن، هم جنبهی فردی و هم جنبهی فرهنگی دارد. بعد فرهنگیاش با مناسک جمعی بروز و ظهور مییابد. در برخی از آیات قرآن درباره تفاوتهای بعد فردی و جمعی صحبت شده است. گاه ایمانآوردن صورت فردی دارد یا دعوت فردی است و گاه دعوت چهرهای اجتماعی پیدا میکند؛ مانند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ(آنگاه که نصرت الهی و پیروزی فراز آید)، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(و مردم را بینی که گروهگروه به دین الهی درآیند).»
پس از فتح مکه بروز اجتماعی دین را شاهد هستیم. کسانی به اسلام ایمان میآورند؛ اما از سوی دیگر عادات شبهجزیرهی عربستان مبتنی بر عصبیت قومی و قبیلهای است و کسانی که تا پیش از این ایمان نیاوردهاند، حین مشاهده قدرت دینداری، مجبور میشوند راه دیگری را در پیش بگیرند. در واقع، کافران در موضع ضعف جمعی قرار میگیرند و در زیر پوشش نفاق، دین را در حوزهی اجتماعی میپذیرند؛ اگرچه در بعد فردی نپذیرفتهاند.
دین ساحتهای گوناگونی دارد که برخی از آنها خصلت جمعی ندارند. حافظ میفرماید:
«در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری وان پردهنشین باشد»
به عبارت دیگر، گل پردهنشین است و گلاب در محیط پخش میشود و همهجا را فرامیگیرد. برخی از لایههای دین نیز بسان راز است و بروز نمییابد و برخی لایههای آن به صورت جمعی ظهور میکند. برخی از پدیدههای دینی، در یک لایه مستقر است و برخی به تنهایی، در چند لایه قرار میگیرد؛ برای مثال، تقوا یک امر درونی است و تا بخواهد ظهور و بروز یابد، امکان دارد به ریا تبدیل شود. اگرچه تقوا هویت جمعی نیز دارد، اما بیشتر یک امر فردی است. نماز هم به صورت فردی و هم به طور جمعی بروز مییابد که در هر شرایط نیز احکام خاص خود را دارد. حج بعد جمعی بسیار پررنگی دارد و بعد فردی کمی در آن دیده میشود.
در دین ابعاد خرد و کلان و هم تعامل بین کل و جزء وجود دارد؛ برای مثال، نبوت در انبیای صاحب شریعت یا اولوالعزم از هویتی جمعی و فرهنگی و بینالاذهانی برخوردار بوده و بر رسیدن پیام و اتمام حجت به همگان استوار است و این مهم بدون اعجاز، واقعیت تاریخی و فرهنگی پیدا نمیکند.
اربعین کاملاً از بعد فرهنگی برخوردار است و پدیدهای کلان و واقعشده در تاریخ است و حضور و تداوم آن با صرف عوامل فردی و خرد قابل تبیین نیست.
جریر بن عبدالحمید از راویان اهلسنت است که شیعیان هم از ایشان نقل کردهاند. شخصی میگوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا میآید. جریر میپرسد: «از عراق چه خبر؟» او خبر میدهد که هارونالرشید را ترک کرده در حالی که سختگیریهایی با زائران امام حسین(علیهالسلام) داشته است. آنها قبر امام حسین(علیهالسلام) را تخریب کرده بودند. در آنجا درخت سدری وجود داشت که زائران آن را نشانه قبر امام حسین(علیهالسلام) میدانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر میگوید و حدیثی را از پیامبر[صلیاللهعلیهوآله] نقل میکند که پیامبر[صلیاللهعلیهوآله] در آن، قطعکنندهی درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن الله قاطع السدرة). جریر میگوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم.
میدانیم اگر قرار است حسین(علیهالسلام) مصباح هدایت و سفینهی نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود. شهادت امام[علیهالسلام] یک عمل اجتماعی بود و نه فردی. مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است. اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(علیهالسلام) و قیام در همان صحرای کربلا تمام میشود.
۲۸شهریور۱۴۰۰
نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی»
متن کامل گزارش
#گزارش #اربعین #فرهنگ #امام_حسین(علیهالسلام)
@hparsania
بسمهتعالی
از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی، موضوع حجاب
- زمان: یکشنبه، ۱۰مهر۱۴۰۱، ساعت ۹ تا ۱۴
- مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)، اتاق جلسات ریاست دانشگاه
#اطلاعیه
@hparsania
بسمهتعالی
درس اسفار استاد پارسانیا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۸ در مدرس معصومیهی حوزهی فیضیه برگزار میشود.
همچنین میتوانید از طریق پیوند زیر بهطور برخط در این کلاس شرکت کنید:
http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601
#اطلاعیه
@hparsania
هدایت شده از حمید پارسانیا
احتراما به استحضار می رساند که جلسات مجازی استاد از طریق کانال استاد پارسانیا در دسترس می باشد.
@parsania_net
💢 گفتوگویی درباره وقایع اخیر
🔸 فقه آن وضعیت مطلوب زندگی و زیست را بیان میکند؛ اما علوم و معرفتهای کاربردی و دانشهای تجربی چگونگی برنامهریزی و رسیدن به آن قلمرو را ذکر میکنند
🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
🔸 تعبیر قرآن کریم لا اکراه فی الدین است؛ یعنی دین به زور اجرایی نمیشود. خداوند وقتی با حضرت موسی سخن میگوید، موسی میگوید: من خودم و برادرم را میتوانم عملاً به اجرای احکام الهی دعوت کنم و دیگران را نمیتوانم. این، امر تکوینی مسائل اجرایی و مدیریت مربوط به خود را به دنبال دارد. اگر در جامعه میبینید که برخی موارد قانون، مردم را الزام میکند، آن محدودهی الزام را ظرفیت فرهنگی جامعه میپذیرد؛ یعنی وقتی که ظرفیتی وجود نداشت، گاهی الزام هم نمیتوانید کنید.
🔸 ما بین فقه و قانون فاصلهای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوبهایی است که دین میخواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوبها توسط خود فقه انجام نمیشود؛ بلکه توسط دانشهایی است که شرایط اجرا را نشان میدهد و معرفی میکند.
🔸 برنامهریزی متناسب برای عبور از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب لازم است که این برنامهریزی از مجرای همراهی باور و عمل و همگامی مجموعهی جامعه در سطوح مختلف میتواند شکل بگیرد و بهوجود بیاید.
👈 ادامه متن را اینجا مطالعه کنید
🆔 @hparsania
هدایت شده از حمید پارسانیا
✅ تحلیل جامعهشناسان از وقایع اخیر
👤 حمید پارسانیا:
🔸 @parsania_net
🔸 @hparsania
🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
🔸 انسانها باید بتوانند به کمالاتی که حقشان است برسند و این کمالات بهصورت یکسان در دسترس آنها قرار گیرد. اموال باید به گونهای در جامعه چرخش و دوران داشته باشد که بین گروه خاصی دست به دست نچرخد.
🔸 ما بین فقه و قانون فاصلهای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوبهایی است که دین میخواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوبها توسط خود فقه انجام نمیشود؛ بلکه توسط دانشهایی است که شرایط اجرا را نشان میدهد و معرفی میکند.
📌 https://parsania.net/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88-%d8%a7%d8%ba%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b4/
👤 یوسف اباذری:
🔸 از پی درگذشت مهسا امینی، یکی از مهمترین غلیانهای اجتماعی در ایران رخ داده و در فضایی لبالب از احساس یگانگی، مردمانی از گروهها و اقشار متفاوت را به هم پیوسته است. غلیان اجتماعی پدیدهای متناقض است: از یکسو اندوهگذاریای عظیم است و از سوی دیگر شادی بیکران.
🔸 هیئت حاکمهی ایران نیز هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگیشان شود.
🔸 این خیزش، کلیهی ابعاد زندگی ایرانی را در برمیگیرد، زندگیای که هماکنون در خطر انهدام قرار دارد. اگر ایران را خانه متصور شویم، باید اعتراف کنیم که این خانه در معرض نابودیست.
📌 https://pecritique.com/2022/09/26/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b0%d8%b1%db%8c/
👤 آرش حیدری:
🔸 شعار «زن، زندگی، آزادی» مسئله مرکزیاش خیلی روشن، خود زندگی و حق زندگی شاد است. فروکاست این حرکت اعتراضی به شکاف نسلی و آن تحلیلهای عجیب و غریب درباره گیمر بودن، مجازی بودن و خیالاتی بودن جوانان، ندیدن حداقل دوهزار سال تاریخ و دستکم ندیدن مشروطه به این سو است. این تحلیلهای فروکاستگرای پوزتیویستی با نگاهی غیر تاریخی پدیدهها را مبهمتر میکنند تا آشکارتر.
🔸 شکاف میان ایدئولوژی رسمی و زندگی روزمره انسان ایرانی است. ایدئولوژی رسمی از فقه سنتی تغذیه میکند، سیاستهای فرهنگی رسمی رابطهای تقابلی با زندگی روزمره و قیوداتش دارند و پیشاپیش بخش بزرگی از جریانهای معمول زندگی را ذیل نوعی ابتذال و آسیب میفهمند.
🔸 برهنگی به معنای جنسیکردن همهچیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه میشود. مسئله خود زندگی، بدن زنده و طبیعی و حق زندگیشاد است. مسئله بر سر بدن متحرکطبیعی است، نه بدن تحریککننده. این تیپ تحلیل نوعی فرافکنی بنبستهای گفتمانی جریانغالب سیاستفرهنگی در ایران است. مسئله بر سر انسان بدنمند ذیحق است.
📌 http://isa.org.ir/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87/6033-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C
👤 علیرضا شجاعیزند:
🔸 با تحلیلهای طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم.. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیانهای معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشههای نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تنآسایی» یاد کرده است.
🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکافهای دیگر را نیز فعال میسازد، شکاف اسلام و مدرنیته است. اعتراض و آشوبهای اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکافهای قومی و نسلی و جنسیتی میتوان تحلیل کرد.
🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و بهمعنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویههای فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند
📌 https://farhikhtegandaily.com/news/75093/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%B9%D9%87-%C2%AB%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B6%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
🔸 جامعهشناسی اسلامی
✅ @edallatkhahi
مرکز تحقیقات امام علی (ع) بهمناسبت روز جهانی فلسفه و سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبائی، نشستی با شرح زیر برگزار میکند:
بازخوانی رساله امام علی(ع) و فلسفه الهی
تألیف مرحوم علامه طباطبائی (ره)
سخنران:
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
دبیر علمی نشست:
دکتر مالک شجاعی جشوقانی
یکشنبه، 22 آبان 401
ساعت: 10:30 تا 12
پیوند (لینک) ورود رایگان:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-nad-p2d-y7h
@hparsania
مکتب علوم اجتماعی علامه طباطبایی
دوشنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۹
حمید پارسانیا
@hparsania
چیستی و نحوه وجود فرهنگ
استاد علیاکبر رشاد
استاد حمید پارسانیا
استاد سید یدالله یزدانپناه
پنجشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۵
دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
@hparsania
🔻 دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی
🔸 حمید پارسانیا
🔸 علیرضا قائمینیا
🔸 حسن خیری
🔸 علی راد
👤 دبیر نشست:
🔹 علیرضا پیروزمند.
🔻 زمان:
🗓 پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۸
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🌐 لینک حضور در جلسه
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco
🆔 لینک پخش زنده در ایتا
@scorazavi
@hparsania