مدرسه تابستانی اصفهان _حجت الاسلام خطاط.mp3
38.84M
🎧 صوت/ «همبستگی مضامین فقهی قرآن و حدیث»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط
🗓 مدرسه تابستانه حدیث «همبستگی قرآن و حدیث»؛ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲؛ اصفهان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردهایم/ به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود/ اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
✔️استاد احمد واعظی:
🔹تمدن در جایی شکل میگیرد که زمینههای فرهنگی آن باشد، جایی که پویش مردمی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی باشد. پیشرانهای تمدن و بار اصلی تمدن به دوش جامعه، مردم، فرهیختگان و نخبگان است. این آرمان منقح روشن را گفتمان انقلاب اسلامی تأمین میکند.
🔸تمدن با مولفههای سخت قدرت ایجاد نمیشود. در تمدن قدرت نرم و نرمافزارانه آن خیلی کارکرد دارد. در این مطالعات اسلامی، به گفتمان انقلاب اسلامی نقش محوری داده شود و احیا شود. به عدالت، کرامت انسانی و مردم سالاری اهمیت داده شود. به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود. به اسم مولفههای سخت، قدرت مردم در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست به کنار زده نشوند. امروز یک بلیّه که در جمهوری اسلامی داریم در بیانیه رهبری هم بود، وضعیت اقتصادی است و این به خاطر کجراههای هست که از ابتدای انقلاب بنا گذاشته شد و آن کاهش نقش مردم در اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد دولتی است.
🔹یکی از خطاهای ما این است که ما بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردیم. حکمرانی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک وجه آن حاکمیتی هست، یعنی نقش آفرینی دستگاهها دولتی و حاکمیتی، وجه دیگر آن بخش غیر رسمی یعنی به خود مردم باز میگردد یعنی به گروههای اجتماعی و گروههای مردمی باز میگردد. اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد.
👈 ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72985
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نیازی به اضافهکردن دلیلی به دانش اصول، برای حل مسائل فقه معاصر وجود ندارد/ با اصول عملیه هم میشود امور دنیای مردم را بهصورت کارآمد حل کرد
✔️استاد سیفالله صرامی در گفتگو با «اجتهاد»:
✂️راجع به تمسک به اصول عملیه، باید در نظر داشت که هر اصل عملی، مجرایی دارد که اگر آن مجرا تمام باشد، کسی نمیتواند آن را جاری نکند و باید طبق آن اصل عملی، عمل کند. مثلاً اگر در جایی، حالت سابقه ملحوظه وجود داشت، باید بر طبق استصحاب عمل کند و اگر جایی شک بدوی بود، باید به برائت عمل نماید؛ بنابراین اصلاً دست ما نیست که به اصول عملیه تمسک کنیم یا نکنیم.... جایی را سراغ ندارم که لازم باشد دلیل خاصی را بر دانش اصول فقه اضافه کنیم تا بتوانیم به مسائل آن پاسخ دهیم؛ پس با اصول عملیهای که حجت هستند میتوان فتاوای کارآمدی که زندگی دنیای مردم را نیز تنظیم کند به دست آورد.
👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» با مدیر پژوهشکده فقه و حقوق: http://ijtihadnet.ir/?p=72981
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ملاحظاتی در باب فقه المقاصد
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
✔️از پایگاه مبانی استاد سید احمد مددی میتوان دو ملاحظه و از اندیشههای استاد سید مهدی میرباقری میتوان سه ملاحظه را در باب فقه المقاصد مطرح کرد.
دراینجا دیدگاههای استاد علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار دادهایم. آنچه در ادامه میآید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد.
شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست. استاد علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمیتوان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه میتوان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد میتواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند.
حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم میداریم؟ پاسخ میدهند: اولاً میدانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه میکنند. اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک میباشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد.
توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که...
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73002
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازسازی فقه شیعه از مقاصد سکولار تا مکتب امام خمینی
✍️حجتالاسلام سیدعلی موسوی
✂️اساسا ادبیات ساخت یافته مقاصد به نظر حقیر برای فقه شیعه مسموم به سکولارسازی فقه است و بازسازی فقه شیعه نیاز به مبادی دیگری دارد که از علامه در المیزان و امام در متون اصوال و فقه خود و امثال رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری در فرمایشتشان راهش را باز کردهاند. از سویی دیگر تلقیهای ما از مقاصد فاصله بزرگی از واقعیت مجادلات فقه مالکی با حنفیها دارد. به خلاف فقه حنفی در مدرسه کوفه که در هوس انقلابینمایی، برای قرابت سیاسی و به تبع فقهی مکتب اهلبیت (ع) به حقیقت ناچار از خلاص شدن از میراث حدیثی به دلیل انقطاع صد ساله کتابت و سستی نقلها شد و به سرعت به قدرتی بینظیر در تفریع رسید و فضای اداره سیاسی جهان اسلام را قبضه کرد، فقه مالکی به دلیل مواجهات ارتدوکس و محافظه کارانه زاییده مدینه، خود چنین قدرتی را در خود نداشت، لذا در شمال آفریقا خصوصا پس از تغییر ذائقه با حاکمیت فقه شیعی دعائم ناچار به بازاندیشی و بدل سازی مشروع بود؛ شاطبی را در این چهارچوب باید روایت کرد.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72996
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محتاج تولید یک فقه جدید هستیم/ روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند/ تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند/ دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک هستم
✔️گفتگو با استاد شیخ حیدر حب الله/ بخش پایانی:
🔹من در کتاب «اجتهاد مقاصدی» حوزات را دعوت به نگارش موسوعه علل الشرایع جدید نمودهام. نصوص علل الشرایع را از قرآن و سنت و هر آنچه در تراث اهل سنت و شیعه و حتی اباضیه و زیدیه و اسماعیلیه است جمع و دستهبندی کنیم و سپس ببینیم که آیا ذهنیت پیامبر و اهل بیتش ذهنیت تعلیلی بوده یا ذهنیت اینکه؛ فرد مکلف چیزی نمیفهمد!.. ایجاد یک موسوعه عللی که از تمام تراث اسلامی استفاده کند، همین مجموعه آفاق جدیدی را در مقابل ما ایجاد میکند... من روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند.
🔸اگر ما آگاهی تاریخی را از خلال سیاقات تاریخی لبی مسکوت کشف کنیم و تعلیلات نصی که هزاران یا حداقل صدها نص هستند را جمع کنیم، گام اول تفکر مقاصدی را بطور حقیقی و عملی برداشتهایم و این گام ما را از تفکر جامد تعامل با نصوص رهایی میبخشد.
🔹تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند. من تمام آنها را جمع کردم و تک تک آنها را به اندازه توانم مورد تتبع از مصادر مختلف قرار دادم و به این رسیدم؛ آن قیاسی که این نصوص از آن نهی میکنند فقط یک شکل قیاس است. این روایات از قیاس سنی نهی نمیکنند، از تلاش برای اکتشاف علت هم نهی نمیکنند، بلکه فقط و فقط از کنار گذاشتن نص بخاطر تفاوت با مزاج عقل نهی میکنند! اینکه بگوییم این نصوص با نظر من هماهنگ نیست وحال اینکه قضاوت ما تنها بر اساس ظنون و تخمینات است.
🔸به نظر من بر اساس روایات تنها قیاسی مردود است که منجر به عصیان عقل در مقابل سلطه نص بشود و این عصیان به نظر ما امروز هم مرفوض و مردود است. در حقیقت مسئله اصلی این است که اهل بیت میخواستند که سلطه نص باقی بماند و حفظ شود. ما امروز هم مخالف سقوط سلطه کتاب و سنت و نصوص هستیم. ما معتقد نیستیم که کتاب و سنت سلطه ندارند، بلکه معتقد به خلق خوانش جدیدی از کتاب و سنت هستیم. اگر ما مخالف سلطه کتاب و سنت بودیم در گام اول از حجیت قرآن و سنت بحث نمیکردیم. کنار گذاشتن قرآن و سنت رویکرد دیگری است و غیر از روش مقاصدیین است.
🔹ما محتاج تولید یک فقه جدید هستیم، به چند دلیل این احتیاج وجود دارد؛ ما مشکلات روشی در فقه موجود داریم، مثلا فقه موجود خیلی مهندسی و فهمش از نصوص خیلی حرفی است، طریقه تعاملش در تعارض نصوص، در اطلاق و عموم همچنین سلطه اجماع و شهرت ملاحظاتی دارد. بههرحال منهج اجتهاد فعلی مشکلات جدی دارد و نتایج خوبی نمیدهد، بلکه در برخی موارد نتیجه عکس میدهد و با این توصیفات نمیتواند باقی باشد.
🔸 شخصا بارها از مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی شنیدم که میگفت اداره حکومت با تحریر الوسیله ممکن نیست. کسانی که تجربه دولت و اداره و قوانین مدنی و جزایی و جنایی معاصر و پیچیدگیهای عمل را داشتهاند میدانند که فقه موجود توانایی پاسخ به این مسائل را ندارد. البته فقه ما غنی است اما درعینحال نمیتواند بسیاری مسائل را پاسخگو باشد و باید برخی روشها عوض شود.
🔹تطبیق فقه موجود بر وقایع زندگی مشکل است و امروزه ۹۰ درصد این مشکلات فقهی را با عناوین ثانوی یا عنوان ولی امر حل میکنیم. اما آیا ما نمیتوانیم سیستم فقهی ایجاد کنیم که از این دو عنوان استفاده نکند و خودش بتواند مسائل و مشکلات را بدون کمک این دو عنوان حل کند؟!
🔸معتقد به شمول الشریعه نیستم و دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک و منظم هستم. نمیشود قوانین امروز نامنظم و حاوی تناقضات داخلی باشد، درحالیکه امروز ما تهافتهای قانونی را در فقهمان شاهد هستیم... شهید سید محمد باقر صدر وقتی کتاب اقتصادنا را مینوشت این نگاه را کشف کرد و گفت برای حل برخی مسائل مکتب اقتصادی اسلام و ایجاد انسجام در نظام اقتصادی میتوانیم به سراغ فتاوای فقهای دیگر برویم حتی اگر فقیهی مرده باشد.
🔹خلاصه آرای فقهی بنده با همین رویکرد در سایت شخصى من منتشر شده است. حدود ۳۰۰ فتوا در این مباحث ممکن است مخالف مشهور و منسجم با مزاج مقاصد الشریعه باشد، البته این فتاوا بر اساس تطبیق قواعد و کاملا منضبط است چون من به این نتیجه رسیدهام که رهایی از این پنجگانه یعنی اجماع، شهرت، خبر واحد، تسامح در ادله سنن و احتیاط و شروع در سهگانه فهم تاریخی از خلال سیاقات، تعلیلات نصی و انضمام بعضی از این تعلیلات به دیگر تعلیلات، باعث تغییر حقیقی و مبنایی در صدها مسئله فقهی میشود.
👈 متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72994
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢بحث مقاصد الشریعه وارد حوزه علمیه قم شده است/ تکمیل نظریه فقهالمقاصد آخرین هدف تحقیقاتی من است ✔️
💢گذار از چالشهای مقاصدگرایان
✍️دکتر هادی ولیپور
نشر کتاب «رویکرد تعلیلمداری در اجتهاد» به قلم استاد نواب، بُشرای تازهای از ادامه گفتمان کشف مقاصد شریعت و تفکر مقاصدی و تعلیلمحور میان فقیهان فرازدانش امامیه است.
بهگفته اساطین غایتاندیش فقه معاصر، باید از میان پنجراهه نصبسندگان محض، مقاصدبسندگان محض، نصمحوران مقاصدگرا، نصپذیران مقاصدمحور، و نصبسندگان مقاصدگرا راه میانهای یافت و برای رسیدن به فقهی نظاممند از وادی نصمحوران مقاصدگرا به حوزه نصبسندگان مقاصدگرا گام نهاد.
اگرچه فقه مقاصدی و تعلیلمحور از جمله رویکردهایی است که بر فرض اثبات میتواند در حوزه فقه حکومت، نظامسازی و طراحی الگوهای مختلف سیاسی، اقتصادی و... نقشآفرینی کند، اما تا این مکتب فقهی غایتگرا نظامنامه دقیق روشی و ارزشگذاری منبعی خود را تدوین نکند و چالشهای اساسی پیشِروی را پاسخ ندهد در رسیدن به مقاصد، ناکام و در دو راهی تعارض مقاصد مستنبطه با ادله شرعیه تا ابدالدهر سرگردان است.
استاد نواب با همین رویکرد دست بر نهاد نا آرام چالشها نهاده و با تشریح مباحثی چون تبعیت احکام از اسماء، نهی از قیاس فقهی، تالی فاسد تأسیس فقه جدید، نهی از تقدسمآبی در فقه سنتی، و تبیین مرزهای فقه مقاصدبسندگان محض خواسته است تا در دو حوزه اثبات مقتضیات و انتفای موانع برای توسعه فقه تعلیلمحور گامی بنیادین بردارد.
مقصود کتاب تعریفی تازه از فقه مقاصدی یا ابداع اصطلاحی جدید مانند اجتهاد تعلیلمحور و فقه تعلیلمدار نیست، بلکه عناوین گوناگون تنها از باب عبارَاتُنا شَتَّی وَحُسْنُکَ واحِدٌ به کار رفتهاند. هدف اصلی نویسنده کنکاشی دقیق در تاریخ اجتهاد فقهای امامیه برای نمایاندن ریشههای گونهای از فقه تعلیلمحور است تا با استفاده از آنها، موانع توسعه رویکرد نصبسندگی مقاصدگرا را برطرف سازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه الاخلاق» در ۳ جلد منتشر شد
✔️دوره سه جلدی کتاب «فقه الاخلاق» تألیف حجتالاسلام والمسلمین قدیرعلی شمس، استاد خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم در ۱۵۸۵ صفحه به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
👈 جزئیات + خرید با ۲۰٪ تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=73012
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹حکم فقهی که فقط علامه طباطبایی رعایت میکرد؛ حیوانی که خودت بزرگ کردی را قربانی نکن!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واقعیتهای اقتصاد ایران از نگاه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در یادداشتی به واقعیت اقتصاد ایران و راههای برون رفت از مشکلات اشاره کرد.
🔻مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این یادداشت ضمن بیان موفقیتهای اقتصادی دولت، نسبت به جهتگیری اقتصادی دولت نوشت:
🔹بهرغم تلاشهای فراوان اقتصادی دولت، اما اقتصاد ایران همچنان دچار مشکل تورم، فاصله طبقاتی شدید، بیعدالتی اقتصادی است که این امر فشار زیادی به دهکهای پایین جامعه وارد میآورد.
🔹در اقتصاد ایران یک چرخه باطل سه گانه وجود دارد که علت اصلی سایر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. در این دور باطل باید ریشه اصلی را شناخت و آن را از بین برد:
چرخه اول: وادادگی ارزی و افزایش قیمت آن و کاهش قدرت پول ملی
چرخه دوم: خلق پول و بهویژه توسط بانکهای خصوصی
چرخه سوم: انحصارات گسترده در همه بخشهای اقتصادی
📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=73020
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان حمایت از آثار پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی
🔻محورهای فراخوان:
الف: آسیبشناسی نظریههای سیاست اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی
ب: طرحهای اصلاح ساختاری اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی
ج: طرح اصلاح سیاستهای اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی
📌پژوهشگران گرامی در صورت تمایل میتوانند با شماره تماس ۳۶ و ۰۲۵۳۳۱۳۳۸۳۵ یا ۰۹۳۶۷۵۶۸۸۰۰ تماس حاصل کنند.
📌نشانی دبیرخانه: قم - جمکران - مرکز مدیریت حوزههای علمیه - معاونت پژوهش
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان نخستین همایش ملی اندیشههای قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی
⏳مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان شهریورماه
🌐نشانی وبسایت: www.jij.ir
👆توضیحات در پوستر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا سعودی جدید، وهابیت را از بین میبرد؟
✍️ علیرضا کمیلی
این مدعا که سعودی جدیدی در حال تولد است که دیگر مولفه محوری او، دین نیست حالا خیلی نیاز به استدلال ندارد. از چند سال قبل زمزمههای این مساله به خوبی قابل شنیدن بود. بن سلمان چند بار در مصاحبههای تلویزیونی خود با شبکههای غربی، صراحتا از اینکه آمریکاییها برای مقابله با شوروی خواستند که وهابیت توسعه پیدا کند و ما هیچ وقت این عقیده تندروانه را نداشتیم سخن گفت!
وقتی در سری سوم سریال عاصوف، عملا شرطههای امربهمعروف سعودی مورد تمسخر واقع شدند باید انتظار میداشتیم که در میدان عمل هم این شرطهها جمع بشوند و دیگر حق تذکر تند و تیزی که قبلا درباره اجرای شریعت میدادند را نداشته باشند. شاید ظهور تام این تغییر در راه اندازی سینماها و دیسکوها و همچنین عدم دخالت در مراسمات حج و سختگیری بر شیعیان بود که اخیرا شاهد آن بودیم.
شاید شنیدن این آمارها که در عربستان بیش از ۸۷ درصد مردم سواد دارند و خصوصا اینکه ۸۲ درصد زنان باسوادند و شهرنشینی هم بیش از ۸۴ درصد شده و نرخ رشد جمعیت از ۷ در ۱۹۸۶ به ۲.۸ در ۲۰۲۲ رسیده و حدود ۷۰ درصدشان اکانتی در شبکههای اجتماعی دارند و مصرف یوتیوب هم خیلی بالاست، برای فهم اینکه جامعه ناشناخته این کشور – به خاطر محدودیت شدید رسانهای و سیاسی- در زیر پوست خود باندازه کافی مدرن شده که از اصلاحات مدرنیستی بن سلمان حمایت و استقبال کند، کافی باشد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73006
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی
✍️دکتر شریف لکزایی
«خلق تمدن» به تعبیری که امام موسی صدر دارد، یعنی خلق فرهنگ (اندیشه و تفکر و علوم و بعد نرم افزاری) و مدنیت (جلوههای بیرونی و عینی و ملموس) که مبتنی بر الزامات مختلفی است. از جمله مهم ترین الزامات عملی آن در دوره جدید، مشارکت و همراهی و حضور مردم و نخبگان و وجود پشتیبانیهای مختلف از سوی دولتها و نهادهای رسمی است.
در این میان افزون بر توجه به ابعاد نظری، فلسفی و دینی این واقعه، داشتن تشکل و سازمان، واجد اهمیت بسیاری است. در واقعه پیاده روی اربعین بیشتر تشکلهای موجود، تشکلهای مردمی است و اساسا خلق حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و تداوم و استمرار آن نیز با وجود و حضور مردم ممکن خواهد شد.
حضور هیاتهای عزاداری مردمی به معنای وجود سنخ خاصی از تشکلهای مردمی است که به تمهید پیاده روی اربعین پرداخته و نیازهای موجود را با وجود و حضور مردم و ایثار و فداکاری عاشقانه و خالصانه مردم تامین میکنند. این تشکلها باید تقویت شده و بدون وابستگی به سازمانهای دولتی همچنان با قوت به فعالیت بپردازند. دولتها بویژه دولت عراق و ایران با حضور در کنار مردم، باید موانع را از سر راه بردارند.
👈چند کار در اینجا اتفاق میافتد که قابل اهمیت است و باید به صورت جدی محافظت شود و تداوم یابد: http://ijtihadnet.ir/?p=73015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺 رهبر انقلاب: راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبههی مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه میافتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همهی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝مروری بر ابعاد مسئلهٔ اربعین و توصیههای رهبر انقلاب در این زمینه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانات استاد احمد عابدی در مورد پیاده روی و زیارت اربعین
🔹پیاده روی به کربلا سیره علمای شیعه در طول تاریخ بوده و معمولا علمای نجف روزهای پنجشنبه این پیاده روی را داشتند. چهارشنبه درس که تمام میشد حرکت میکردند و شب جمعه را پیاده میرسیدند به کربلا برای زیارت سیدالشهداء علیه السلام؛ یعنی در طول بیش از هزار سال این متعارف بوده که علمای شیعه این پیاده روی را داشتند.
🔸غیر از این، در روایات هم داریم رفتن به زیارت امام حسین «راجلا». اگر هیچکدام از اینها نبود، فعلا شعار شیعه است و اینکه ما شیعه ها هم کم نیستیم، درست است که در عالم اسلام شیعه مثلا یک مذهب حساب میشود و اسلام واقعی همین تشیع است ولی خوب مردم دنیا که نمی دانند کدام اسلام واقعی است؟ غربی ها و اروپایی ها و شرقی ها اینطوری نگاه می کنند که مسلمان ها اکثریتشان سنی ها هستند.
🔹یک آقایی هست در آمریکا که خیلی متدین نیست، کتابی نوشته و در ان ذکر کرده که من پسرم را مجبور کردم حتما در این زیارت اربعین و این پیاده روی شرکت کند و هدفم فقط این بود که فرزندم برود آنجا، بفهمد که ما شیعیان هم کم نیستیم، ما هم یک جمعیت بسیار زیادی هستیم.
🔸کسی که مسلمان شیعه بوده و در آمریکا زندگی کند نگاه می کند سه چهار تا آدم شیعه می بیند چون همه بی دین هستند یا مسیحی اند یا یهودی اند. اما وقتی در مراسم اربعین شرکت کند و ببیند که بزرگ ترین راهپیمایی در تمامی ادیان برای شیعه است آن هم در اربعین، این خودش خیلی قوت قلب و اعتماد به نفس می آورد برای شیعیان، با زیارت اربعین شیعیان خیلی احساس هویت می کنند.
🔹لذا اگر هیچ دلیلی شرعی هم برای آن نداشتیم، از نظر اجتماعی بسیار بسیار کارپسندیده و خوبی است و ترغیب به این کار هم خوب است که انجام شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیههای آیتالله وحید خراسانی به مناسبت اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
🔳بسم الله الرحمن الرحیم
زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا میروند و به زیارت چه کسی مشرف میشوند، سر از پا در این سفر نمیشناسند.
جایی که میروند و مقصد آنان در این سفر، به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - عرش خداست.
و آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان زوار خدایند.
قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام؟ قَالَ: كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ. قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [أَحَدَكُمْ]؟ قَالَ: كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله.
حدیث صحیح که عقل را مبهوت میکند، این است: عن ابن محبوب، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج.
هیچ پیغمبری نیست، یعنی از آن آدمی که شد صفی الله و مسجود تمام ملائکة الله و آن نوحی که نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا دعوت کرد و شد نجی الله و آن ابراهیمی که خدا او را مبتلا کرد به کلمات و بعد از تمام آن کلمات از نبوت و رسالت و خلت گذشت و به مقام امامت رسید و آن موسایی که خدا درباره او فرمود: ونادیناه من جانب الطور الأیمن وقربناه نجیا و شد کلیم الله و آن عیسایی که از دم روح القدس به وجود آمد و شد کلمة الله و روح الله، همه اینان مسألتشان از خداوند تبارک وتعالی این است که به آنان اذن دهد که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام مشرف شوند.
آیا در آن بقعه چه غوغا است که مطاف تمام انبیا و اولوا العزم از فرستادگان خداست. فوجی از آسمان به زمین نازل و فوجی از زمین به آسمان صاعد و آن فوج، مرکب از ملائکه مقربین و انبیا و مرسلین است و تا قیامت امر بر این منوال است.
خوشا به حال کسانی که قدر این نعمت را بدانند و بعد از این سفر که از هر گناهی پاکیزه میشوند، مراقب باشند که خود را آلوده نکنند و خدا و امام زمان علیه السلام را هرگز فراموش ننمایند.
و هر ماهی یک ختم قرآن بکنند و به روح رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام نثار کنند و همه قرآنی را که در دوره ی سال برای چهارده معصوم قرائت کردند، به حضرت ولی عصر صاحب العصر والزمان علیه السلام هدیه کنند که این عمل آنان را با امام زمان علیه السلام محشور خواهد کرد و کسی که با او باشد با تمام انبیا و اوصیا است.
سزاور است کسانی که از ایران مشرف میشوند، به نیابت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهما السلام بروند و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب میشوند، به نیابت سائر معصومین علیهم السلام مشرف شوند و در این سفر پر برکت چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سید الشهدا علیه السلام به آن نائبان به رعایت منوب عنه آنان موجب سعادت دنیا و عقبی است.
امید است زوار محترم و مواکب خدوم همه با هم صبح روز اربعین با قرائت دعای فرج برای تعجیل فرج آن حضرت و رفع گرفتاری از مسلمانان دعا کنند که از مهمترین موارد اجابت دعا، دعای دسته جمعی است إن شاء الله.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖بسته ویژه «اجتهاد» بهمناسبت ایام راهپیمائی و زیارت اربعین حسینی (ع)
🔺تاریخچه حضور علما در راهپیمائی اربعین
🔺شرح آفتاب در آینه ستارهها/ فقها از اربعین میگویند
🔺مهندسی فرهنگ عمومی در راهپیمایی اربعین حسینی/ آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔺به جریان اربعین نگاه تقویتی داشته باشیم نه تشکیکی/ گفتگو با نجمالدین طبسی
🔺اربعین؛ ضرورت تعریف مناسک در ساحت فقه/ گفتگو با محسن الویری
🔺اربعین حرکت تقریبی و تجلی چند وجهی ارتباطی/ گفتگو با حسن بشیر
🔺حقیقت اربعین را نشناختهایم/ گفتگو با مرتضی جوادی آملی
🔺پیاده روی اربعین، بدعت نیست/ گفتگو با محمد باقری شاهرودی
🔺اهل سنت چه دیدگاهی نسبت به پدیده اربعین دارند؟/ گفتگو با شیخ تاج الدین الهلالی
🔺بگذاریم حرکت اربعین مردمی بماند/ گفتگو با مهدی فرمانیان
🔺منشأ اربعین امامحسین (ع) و اختلافنظرها درباره آن/ رسول جعفریان
🔺از زمینههای عرفی شدن پدیده اربعین تا ضرورت تحلیل جامعه شناسی آن/ محسن اراکی
🔺زیارت اربعین، «تجلی اقامه حقیقت توحید و ولایت» و «زمینهساز ظهور»/ سید محمدمهدی میرباقری
🔺پیاده روی اربعین، خروش پرصلابت است در امتداد راه امامت/ ناصر رفیعی
🔺تاریخچه زیارت اربعین و روایات معصومین دربارهی آن/ مجتبی صادقی
🔺تحلیل اربعین با «عقل حقگرا» قابل درک است نه با «عقل نفعگرا»/ محمود ریاضت
🔺قدرت متراکم و پرطپش «اربعین»، تجلی اقتدار دینی در سپهر جهانی/ نسیم کاهیرده
🔺رازمندی چهل و مکانت آن در تراث دینی/ محمد حسین صالح آبادی
🔺اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه
🔺سه رویکرد نظری درباره راهپیمایی اربعین/ سینا کلهر
🔺اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی/ سیدسجاد ایزدهی
🔺ظرفیت اربعین در مسئلهی امتسازی/ سیدمحمدمهدی میرباقری
🔺مفهوم ظرفیت تمدنی اربعین/ محسن الویری
🔺پیاده روی اربعین؛تالی تلو واجب کفایی/ میرزامحمد واعظی
🔺اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی/ شریف لکزایی
🔺پاسخ به تشکیککنندگان مراسم و زیارت اربعین/ سیدمنیر خباز
🔺تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود
🔺نظر آیتالله سیستانی درباره تنها رفتن زنان به زیارت
🔺احکام زیارت اربعین در فتاوای رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ
◾️ السَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ
◾️ اللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ
◾️ وصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ
◾️الْفاَّئِزُ بکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ
🏴 فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) بر ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و بر همه ارادتمندان و دلباختگان آستان قدسی آن حضرت تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺آیتالله جوادی: یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، زیارت «اربعین» است. در جریان زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (ع) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را میفهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است.
پس زیارت از «زیارت الله» شروع میشود که انسان با او گفتگو میکند، حرف خودش را میزند، خواسته خودش را در بین میگذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت میتواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست.
زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا میکند، انسان به حضور آنها مشرّف میشود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق میکند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در زیارت اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند.
اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این زیارت اربعین و سایر زیارتها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.۱۳۹۳/۹/۲۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کربلا فوق الشبهات.pdf
6.93M
📗 کربلاء فوق الشبهات
✍ علامه سید جعفر مرتضی عاملی
📖صفحات: ۲۸۶
🔻زبان: عربی
✂️مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این کتاب ۲۵ ادعا مرحوم استاد مطهری در کتاب حماسه حسینی را یک به یک مطرح کرده و نقد و بررسی مینماید. کتاب کربلا فوق الشبهات، نمونه بارز یک نقد عالمانه است؛ احترام بسیار زیاد ناقد به استاد مطهری و نیز ارجاع به منابع فراوان، ارزشی دوچندان به این کتاب داده است.
علامه سید جعفر مرتضی در این کتاب به خوبی نشان میدهد که بررسی و نقد تاریخی تا چه حد دقیق و سخت است.
لذا انتقاد اصلی وی به شیوه نقد وقایع تاریخی در کتاب حماسه حسینی است که بسیار بجاست، نقدهایی که متاسفانه مدتهاست -خصوصا در فضاهای غیر علمی- باب شده و تنها نتیجهاش باز شدن باب تشکیک و اتهام جعل در قضایای کربلا است./ کتابخانه شیعه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اربعین حسینی و رسوایی جریان تکفیری
✍ حجتالاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
جریان تکفیر در تاریخ اسلام هم با ظهور خوارج در زمان امیر مؤمنان علی(ع) پدید آمد که مشخصه اصلی شان، «جهل و نادانی» و «فقدان معرفت و بینش»، همراه با «تعصب و تصلب» و «خشونت و بی رحمی» بود. جماعتی که علی(ع) را به جرم ناکرده متهم به کفر کرده و اصرار داشتند که توبه کند. در نادانیشان همین بس که ابزاری در دست سیاستبازان اموی شدند تا اهداف آنان را پیش ببرند.
متأسفانه اشعری مسلکان در تاریخ اهلسنت و اخباریان در تاریخ تشیع نیز با حربه تکفیر به جان پیروان مذاهب دیگر اسلامی افتاده و چهرهای غیر منطقی و غیر عقلانی از اسلام به جهانیان ارائه کردند. گفتند عقل قدرت درک حسن و قبح اعمال و اشیاء را ندارد، درک عقلانی اعتبار ندارد، باید فقط به ظاهر روایات جمود ورزید و عمل کرد.
اشعریها وقتی به قدرت رسیدند، به قلع و قمع مخالفان عقاید خود دست زدند. به همین دلیل است که جریان جمود و تحجر و تکفیر نباید به قدرت سیاسی دست پیدا کنند. این جریان فاقد شرایط لازم برای دستیابی به قدرت است.
همین مقدار که امروزه در کشورهای اسلامی به قدرت، پول و اسلحه دست یافتهاند، جز جنایت و کشتار کاری نکردهاند. تصور کنید این جماعت که امروزه بلای دنیای اسلام شده، بتواند در منطقه حساس خاورمیانه، عراق و شام قدرتی سیاسی هم به دست آورد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در یکسانی ماهیت «جریان تکفیری و وهابیت در عصر ما» با «خوارج صدر اسلام» همین بس که عقائد و رفتارشان شباهت زیادی به هم دارند. «خود را حق مطلق پنداشتن و دیگران را کافر و مشرک خواندن»، «تعصب جاهلانه»، «تحریف آیات قرآن»، «خشونت بی حدّ»، «قساوت قلب» و «ارتکاب جرم و جنایت» از جمله شباهت های آنهاست.
جنایاتی که امروزه در کشورهای اسلامی مرتکب می شوند، شبیه جنایات کوفیان در کربلا است. هرزگی اعتقادی و اخلاقی، کشتن ناجوانمردانه بیگناهان، غارت اموال مسلمانان، اسیر کردن و به بردگی گرفتن زنان و کودکان نمونهای از رفتار مشترک آنهاست.
امام حسین(ع) در کربلا و در مقابل جماعت نادان کوفی نه تنها آنان را به خاطر آن که قصد کشتن فرزند پیامبر را داشتند، تکفیر نکرد، بلکه تلاش فراوانی به کار بست تا آنان را هدایت کند. اما افسوس که منطق تکفیری ها هلهله و فریاد است برای نشیندن صدای حق و حقیقت.
سید الشهداء(ع) با شهادت خود و یارانش، جماعت نادان کوفی و سیاستبازان اموی را در چهارده قرن قبل رسوا کرد، امروز هم اربعین حسینی و نمایش عشق و دلدادگی پیروان حسین، باید وهابیان و متحجران و حامیان سیاستباز آنان را رسوا نماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 علم غیب امامان علیهمالسلام، حجت فقهی بر ایشان نیست
🔺اگر حوزه این را تبیین میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم
✔️آیتالله جوادی آملی: علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست. اگر علم اصول این کار را میکرد، ما مشكل شهید جاوید و آن غائلهها و آن تشکیلات فراوان را نداشتیم. اینها هم طلبههای فاضل بودند، و گفتند: چه جور میشود امام بداند و عمداً زن و بچهاش را به کشتن بدهد!
ولی اگر در علم اصول ثابت میشد که علم غیب ممّا لا ريب فيه است، برای تبیین علم غيب اهل بیت یک روایت و دو روایت و صد روایت نیست؛ یک حادثه و دو حادثه و صد حادثه نیست؛ ولی علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد.
آنها [امثال نویسنده شهید جاوید] ناچار شدند بگویند که مگر میشود کسی علم داشته باشد او را میکشند زن و بچهاش را به اسارت میبرند؛ زن و بچهاش را میبرد؟! لذا معاذ الله میگفتند: سیّدالشهداء نمیدانست در کوفه چه میگذرد...
از بس مراجع، مخصوصاً سيدنا الاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه گفتند و اینها را توجیه کردند؛ کم کم آنهایی که نسخههای اصلی شهید جاوید نزدشان است میدانند حداکثر اصلاحی که کردند به جای اینکه بگوید حسین بن علی نمیدانست گفت مکه خبر نداشت، کوفه خبر نداشت؛ یعنی مسلم و حسین (سلام الله علیهما) را به مکه و کوفه تبدیل کردند.
اگر حوزه این کار را میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم.( درس خارج تفسیر قرآن کریم؛ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کاربست عقل در استنباط؛ بررسی سه دیدگاه
✔️استاد مهدی زمانیفرد:
1- دیدگاه حداقلی دیدگاه اخباریان است. آنان کاربست عقل را در فقه و قواعد استنباط فقه بسیار محدود میکنند... مرحوم شیخ در رسائل، چهار قرائت مختلف از دیدگاه اخباریان مطرح مینماید... به نظر مرحوم نائینی قدر مشترک دیدگاههای همه اخباریان این است که قطع حاصل از غیر طریق نقل حجت نیست.
2- دیدگاه حداکثری به این معنا است که کاربست عقل در علم اصول و فقه توسعه دارد، به گونهای که بسیاری از گزارههای اصولی به فلسفی تبدیل شده است. علم اصول در برخی تألیفات و نوشتهها، با فلسفه مندمج شده است. این گرایش و رویکرد از زمان وحید بهبهانی شروع شد. در بین شاگردان ایشان، پله پله رشد نمود.
3- زمینههای اولیه دیدگاه اعتدالی در فرمایشات محقق اصفهانی است. برای اولین بار بین اصولیین متأخر ایشان متعرض شدند. علامه طباطبایی نیز به این جرقههای مهم استادشان، به تفصیل پرداخته است. مرحوم امام خمینی نیز همین طور هست. مرحوم خویی نیز در جاهای مختلف بحث اعتباریت حکم را مطرح کرده است.
📌روش اعتدالی سبب میشود که قواعد فلسفی در اصول به کار گرفته نشود. استاد مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم میفرمایند اگر مبنای علامه طباطبایی در اصول اجرا شود، اصول متحول و زیر و رو میشود و بسیاری از مسائل کوچک و روش عقلایی خود را طی میکند.
👈 مشروح سخنان + نقد اساتید: http://ijtihadnet.ir/?p=73025
🆔 https://eitaa.com/ijtihad