📝 فراخوان چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان «حکمرانی دینی و تنظیم گری در مسائل اساسی معاصر»
♻️در چهار محور
✔️دین و حکمرانی فرهنگی
✔️دین و حکمرانی سیاسی
✔️دین و حکمرانی اقتصادی
✔️دین و حکمرانی اداری
📆 زمان: دی ماه ۱۴۰۲
🔻موضوعات ویژه این کنفرانس شامل:
* حکمرانی دینی و نظام تعلیم و تربیت،
* حکمرانی دینی و زن و خانواده،
* حکمرانی دینی و محیط زیست،
* حکمرانی دینی و حقوق،
* حکمرانی دینی و رمزارزها،
* حکمرانی دینی وفضای مجازی،
* حکمرانی دینی و نظام پولی و مالی،
* حکمرانی دینی و اقتصاد دانش بنیان،
* حکمرانی دینی و معماری و شهرسازی،
* حکمرانی دینی و عدالت حقوقی و قضایی هنر ورزش و گردشگری
⏳ زمان نهایی ارسال مقالات: پایان آبان ماه ۱۴۰۲
🌐وب سایت: zil.ink/cmir.parliran
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه»
🎙با حضور: آیتالله سید احمد علمالهدی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت، سالن جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت شناسی رشته فقه سیاسی و ضرورت تحصیل در آن»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان
ناقدان: استاد جواد حبیبی تبار و حجتالاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا
🗓 زمان: چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲
🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات
🔗حضور برخط: http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تاریخ فقه و فقها.pdf
3.71M
📚 دانلود کتاب «فقه و فقها»
✍️ اثر دکتر ابوالقاسم گرجی
📖 صفحات: 328
مقدمه
بخش اول: عصر تشریع
دوره تشریع
گوشههایی از زندگانی رسول اکرم (ص)
کاتبان وحی
تدوینکنندگان حدیث
بخش دوم: مختصری درباره ادوار فقه اهل سنت و معرفی فقهای آنان
دوره اول: عصر صحابه
دوره دوم: عصر تابعین
دوره سوم: عصر پیشوایان مذاهب
دوره چهارم: دوره توقّف اجتهاد و گزینش مذاهب
دوره پنجم: عصر تقلید محض
دوره ششم: عصر حاضر
بخش سوم: ادوار فقه شیعه و معرفی فقها و دانشمندان شیعه
دوره اول: عصر تفسیر وتبیین
دوره دوم: عصر محدثان
دوره سوم: عصر آغاز اجتهاد
دوره چهارم: عصر کمال و اطلاق اجتهاد
دوره پنجم: عصر تقلید
دوره ششم: عصر نهضت مجدد مجتهدان
دوره هفتم: عصر پیدایش مذهب اخباریان
دوره هشتم: عصر جدید استنباط
دوره نهم: عصر حاضر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جهاد در مقابل اسرائیل یک واجب شرعی است/ مسلمانان جهان باید براساس شرایط خود در مقابل این جنایتها حرکتی داشته باشند
✔️در گفتگو با استاد سیدمجتبی نورمفیدی:
🔸فقهای ما در بیان اقسام جهاد یکی از اقسامی که برای جهاد ذکر میکنند جهاد دفاعی است و مرحوم صاحب جواهر و همچنین مرحوم کاشف الغطاء میگویند که؛ جهاد برای دفع متجاوز از سلطهی بر جان و ناموس مسلمین واجب است. جهاد در برابر کفاری که ترس سلطهی آنها بر سرزمین اسلامی وجود دارد، واجب است. جهاد برای کسانی که وارد دارالاسلام شدهاند و آنجا را غصب کردهاند واجب است برای اینکه آنها را اخراج کنند. بنابراین این جهت هم حتما میتواند این حق را به آنها بدهد که از خودشان دفاع کنند.
🔹به علاوه قاعدهی نفی سبیل اقتضاء میکند هر گونه راهی که موجب سلطه و تسلط کافران بر مسلمین شود بأی نحوٍ کان، باید جلوی این مسدود شود. خداوند متعال در قرآن صریحا میفرماید: «وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا»، عمومیت این آیه اقتضاء میکند هر نوع سبیلی، هر نوع سلطهای باید نفی شود و مسلمین در برابر آن بایستند و این یک مسئلهای است که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت.
📝متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73849
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسطین از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است/ حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست
✔️ استاد عباس کعبی:
🔹فلسطین سرزمین اسلام بوده و از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است. فلسطین سرزمین مقدسی است که به تمام انبیای الهی تعلق دارد. حتی اگر به آن جا بگوییم سرزمین موسی، یعنی سرزمین ایمان و بندگی خدا و این در مقابل سرزمین کشت و کشتار و جنایت است. زیرا آیین انبیای الهی هرگز تجاوز به ملتها و آواره نمودن آنها را نمیپذیرد.
🔸حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست. اینکه فلسطینیها املاک و زمینهای خود را به صهیونیستها فروختهاند، در وهله اول کذب است و در وهله دوم فروختن زمینهای یک شهر یا یک کشور هرگز به معنای واگذاری حاکمیت آن نمیباشد. در مقابل مقام معظم رهبری بارها بر اساس قاعده الزام راه حلی را پیشنهاد کردهاند که در آن میفرمایند حال که غربیها دم از دموکراسی و مردم سالاری میزنند میبایست به برگزاری یک همه پرسی با مشارکت همه فلسطینیها اعم از آوارگان و غیرآوارهها از همه ادیان و مذاهب اقدام نمایند تا مردم این سرزمین حکومت مطلوب خود را انتخاب کنند.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73845
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رضایت یا سکوت در قبال ظلم به معنای همراهی با آن است/ تمام نظامیان کشوری که خودش را مدافع کشور ظالم میداند، حلال الدم هستند/ حاکم اسلامی حق برخورد با تایید و همراهیکنندگان ظلم را دارد
✔️استاد محمد قائنی نجفی:
🔹در این چند روز حالت انقلاب خاصی در من وجود داشت. مکررا با دیدن اخبار و تصاویر جنایاتی که اتفاق افتاده است گریهام میگرفت و حتی گاهی صدای من در گریه هم بی اختیار بلند میشد از این بی رحمی و قساوتی که نسبت به ضعفاء و زنان و کودکان اتفاق میافتد. اینکه یک عدهای از مردم ناتوان و زنها و کودکان در هر نقطهای این طور مورد ظلم قرار میگیرند جدای از مساله تدین، عواطف انسان به صورت جدی منقلب میشود. علاوه براین که ما مسلمان هستیم و وظیفهی مسلمانی ما اقتضاء میکند نه فقط نسبت به مسلمان حتی نسبت به غیرمسلمان، اگر کسی مظلوم و مضطر است، تا جایی که برایمان مقدور است از او دفع ضرورت کنیم.
🔹رضایت به گناه دیگران خودش گناه است، نفرت از گناه دیگران به قلب و اظهار لازم است و کسانی که راضی به گناه دیگران باشند در این حدی که شما میبینید الان دارد اتفاق میافتد که رئیس یک دولت معتبر سینه سپرد کند و بگوید که من آمدهام، هر غلطی اینها بکنند، من دفاع میکنم، تأیید میکنم، سلاح هم میفرستم که ادامه دهند. از نظر حقوقی و از نظر فقهی، قاعده این است که حاکم اسلامی حق دارد آن کسی که اینگونه مشارکت کند، نه فقط سکوت کردن که اعلام اینطوری کردن، با آنها برخورد کند.
📝 متن کامل سخنان را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73843
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غصب بودن سرزمین فلسطین با نظر مجامع بینالمللی قابل تغییر نیست/ گستره فقه و حقوق بینالملل اجازه دفاع را به مردم فلسطین میدهد
✔️ در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی:
🔹رژیم صهیونیستی عملا نسبت به قواعد بینالمللی تمکین نمیکند و از مواضع غاصبانخ خویش حتی نسبت به تصمیمهای نظام سلطهی بینالمللی هم تمکین نمیکند، و نسبت به آنها گردن نمینهد، چارهای جز جنگ مسلحانه نیست، چارهای جز استفاده از ابزار نظامی و ابزار قانونی و عرفی نیست که طبعا در جنگ اخیر هم استفاده شده و این حق مشروع در حقوق بینالملل هم به رسمیت شناخته شده است و طبعا اینها از آن استفاده میکنند و چارهای هم جز این نیست؛ چون بحث دفاع مشروع جز به واسطهی این کار حاصل نمیشود.
🔹مقابله با دشمن، ظالم و غاصب، در منطق جهانی، مفروض و پسندیده شده است، اخلاق در جنگ آری، حقوق بشردوستانه در جنگ آری، اما گسترهی دفاع مشروع و آن چیزی که در دفاع مشروع چه در فقه ما و چه در حوزهی حقوق بینالملل وجود دارد، آنها به رسمیت شناخته شده است. نه تنها مجاز است؛ بلکه لازم است که کشورها برای تضمین سرنوشت خودشان نسبت به ظالم و نسبت به غاصب حقوق خودشان را ایفا کنند و دشمن را به عقب برانند.
📝 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73852
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها مبارزه با غصب یک سرزمین و لزوم دفاع از مظلوم است
✔️حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته:
🔹آیتﷲ کاشف الغطاء در زمرهی اولین مراجع بزرگ شیعه بوده که از همان آغاز تأسیس، نزدیک به ۷۰ سال پیش و شاید حتی قبل از آنکه این رژیم در سرزمینهای اشغالی تأسیس شود نسبت به این مسئله هشدار و فتوا داد، اعلام جهاد مقدس برای نجات فلسطین کرد و این جهاد را نه تنها برای اعراب و مسلمانان صادر کرد، بلکه برای تمام انسانهایی که دارای یک وجدان بیدار هستند واجب شمرد و همهی معتقدان به ادیان را برای این جهاد فراخوان داد.
🔸وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها اولا مسئله غصب یک سرزمین و وجوب مبارزه با متجاوزان است، ثانیا دومین دلیل فقهی که میتوان برای این رویکرد در نظر گرفت، لزوم دفاع از مظلوم است. به نظرم از همه مهمتر سیاست ضد اسلامی و توسعهطلبی است که تفکر صهیونیستی مبتنی بر این توسعهطلبی است. شعار حکومت از نیل تا فرات را سر میدهند. اگر فرصت کنند به سراغ سوریه میروند، به سراغ عراق خواهند آمد، به سراغ ترکیهای که امروز از آنها حمایت میکند خواهند آمد. شعار اینها این است.
🔹به همین دلیل مراجعی مثل آیتﷲ فاضل لنکرانی را میبینید که فتوا میدهند، حتی در حوزهی تعامل اقتصادی فتوای ایشان این است که هر گونه تعامل اقتصادی، هر گونه رابطهی تجاری با این رژیم مطلقا حرام است. به عقیدهی من مبانی فقهی آن کاملا روشن است و هیچ انسان متشرعی نمیتواند چنین وضعیتی پذیرا باشد و تن به این ذلت بدهد.
🔗 این گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نشست تبیین مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از نگاه امامین انقلاب.mp3
25.3M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از دیدگاه امامین انقلاب »
🎙با ارائه استاد عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری
02:40 رویکردهای متفاوت در بررسی مبانی فقهی مقاومت اسلامی
03:53 ضرورت موضوع شناسی در مسأله مقاومت اسلامی
08:30 اتفاق نظر علمای شیعه و سنی بر وجوب آزادسازی قدس
09:14 ذکر برخی از فتاوای پویای علمای شیعه
12:12 پاسخ به شبهه فروش زمین به یهودیان توسط فلسطینیان
19:54 توضیح چرایی عدم ضمانت اجرایی این فتاوا
29:01 تفاوت فتاوای مراجع گذشته و مراجع حال حاضر در ضمانت اجرایی
29:30 ضرورت شناخت تاریخ فلسطین و تاریخ انقلاب اسلامی در موضوع شناسی مقاومت اسلامی
40:00 ویژگی های انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب تمدن ساز
46:03 یکی از مؤلفه های مهم تمدن ساز
48:22 سناریوی اول در عملیات طوفان الاقصی
50:12 سناریوی دوم در عملیات طوفان الاقصی
52:12 سناریوی سوم در عملیات طوفان الاقصی
54:24 سناریوی چهارم در عملیات طوفان الاقصی
55:00 مقایسه عملیات طوفان الاقصی و عملیات طریق القدس در دفاع مقدس
57:18 عقبه فقهی مقاومت اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️بیانیه پایانی نشست مجمع علمای یمن در حمایت از مقاومت فلسطین
✔️رابطة العلماء الیمن، نشستی فراگیر را با شعار (الزام حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و منع کوتاهی جنبشهای جهاد و مقاومت) در صنعا برگزار و بیانیهای را در انتهای این مجمع فراگیر صادر کرد.
🔻در این بیانیه ضمن تبریک عملیات طوفان ألاقصی و تمجید از استواری افسانهای مردم غزه در مقابله با جنگ، نسلکشی و سیاست آوارگی صهیونیستها، از ادامه دفاع جنبشهای جهادی و مقاومت فلسطین قدردانی و عملیات حزب الله در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی مورد تمجید قرار گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما بر ضرورت حمایت همه جانبه مالی، جانی، رسانهای و… از مردم مظلوم فلسطین و جنبشهای جهاد و مقاومت تاکید میکنیم. ما بر ضرورت اعلام بسیج جهادی و عمومی و اعلام جهاد فی سبیل الله علیه رژیم صهیونیستی و اعلام وجوب حمایت از همه کسانی که برای دفاع و مبارزه در این مسیر حرکت میکنند، تاکید می کنیم.
از علمای اسلام میخواهیم علیه صهیونیستها و پایگاههای آمریکایی و غربی در منطقه اعلام بسیج و جهاد کنند و مسئولیت تبیین و آگاهیبخشی خود را به نحو احسن انجام دهند.
ما با صدای رسا اعلام میکنیم که از آنچه توسط سید بدرالدین الحوثی، رهبر انقلاب یمن در مورد مشارکت در حمایت از مردم فلسطین و جنبش های جهاد و مقاومت اعلام شد، حمایت و آن را تحسین می کنیم.
جنبشهای مردمی و رسمی در داخل و خارج یمن که در حمایت از مردم فلسطین به پا خواستهاند را می ستاییم و بر لزوم تداوم آن با شتاب بیشتر در راه خدا تاکید میکنیم.
ما از همه امت اسلامی در تمامی جهان می خواهیم که کالاهای اسرائیلی، آمریکایی و غربی را تحریم کنند زیرا تحریم، جهاد فی سبیل الله است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «پیامدهای منفی اهدای اسپرم (بررسی فقهی و اجتماعی)»
🎙ارائه: استاد محمد جواد فاضل لنکرانی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۹
🕌مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره)
🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ماهیت پول»
🎙ارائه: استاد حسن نظری شاهرودی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۱
🏛 مکان: خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «صورت بندی فقهی از ابعاد اخلاقی و حقوقی حجاب در جامعه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۳
🏢 مکان: مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی واقع در ابتدای خیابان آیتالله واعظ طبسی(ره)، طبقه دوم، اتاق جلسات
📌آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «آیتالله مهدوی کنی و فقه نظام ساز»
👤 باحضور:
🎙حجتالاسلام والمسلمین حسینی
🎙حجتالاسلام والمسلمین اسلامی
🎙دکتر آقا مهدوی
🗓زمان: چهارشنبه ۰۳ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
🔗 پیوند حضور در جلسه: https://vc.isu.ac.ir/ch/research-politics
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نظام قواعد فقهی مدیریت و بهکارگیری هوش مصنوعی
🎙ارائه: حجتالاسلام هادی عجمی، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه
🗓 زمان: چهاشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🔗لینک ورود مجازی: https://www.hawzahnews.com/service/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی بررسی اجتهادی مسائل منتخب علم اصول (تفاوت ماهوی اصل و اماره)
🎙با استفاده از بیانات استاد معظم آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰
🏛 مکان: مشهد، انتهای خیابان آیتالله شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان نشریه (دوفصلنامه) موضوعشناسی فقهی
✔️دوفصلنامه علمی تخصصی موضوعشناسی فقهی پذیرای مقالات اساتید و محققان در زمینههای ذیل میباشد.
🔹مبانی نظری موضوعشناسی: ضرورت موضوعشناسی/متصدیان شناخت موضوع/ منابع ابزارها و راههای شناخت و...
🔸روش شناخت موضوعات: روش شناخت موضوعات مستنبطه/ روش شناخت موضوعات عرفی منصوص و غیرمنصوص/ روش بهره برداری از سایر علوم در شناخت موضوعات و ...
🔹موضوعات فقهی مضاف: اقتصادی،اخلاقی، اجتماعی، بنیادین، پزشکی، تغذیه، حقوقی، خانواده، سیاسی، کلامی، فرهنگی، هنری و ...
💥قابل توجه پژوهشگران محترم
"بعد از ارزیابی چند شماره ابتدایی مجله و کسب امتیاز لازم علمی پژوهشی، مقالاتی که در شمارههای قبلی چاپ شده باشند نیز علمی پژوهشی به حساب می آیند."
✍️ارسال مقاله: http://mozooshenasi.ir/?p=11380
📞راه های ارتباطی:
☎️شماره تماس: 32936045-025
📨پست الکترونیک: info@mozooshenasi.ir
🌐وب سایت: www.mozooshenasi.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استفاده از تجربیات بشر در فرآیند اجتهاد فقهی
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از خدا خواهيم توفيق ادب
✍️محمدباقر ملکیان، محقق و تراثپژوه
پرونده نزاعهای فکری هيچ گاه مختومه نمیشود، شايد کمرنگ و بی سر و صدا شود، اما تمام نه. نزاع اخباری و اصولی هم از اين قاعده مستثنا نيست. ساليانی است درباره اين نزاع و ريشههای آن و پيامدهايش، کتابها و مقالات بسياری خواندهام. وجود شخصيتهای طراز اول در هر دو مدرسه فکری، باعث شد نتوانم بهراحتی از کنار اين نزاعها بگذرم، و طبيعی است که نتوانم دربست حرف دستهای را بپذيرم و يا سخن دسته ديگر را واضح البطلان بدانم، از اين رو گاه در مسألهای حق را به اخباری میدهم، و گاه در داوری بين اين دو مدرسه، به سمت مدرسه اصولی متمايل میشوم. اينها مهم نيست، آنچه در اين نزاعهای فکری مهم است، رعايت اخلاق گفتگوست.
مرحوم سيّد محمّد بن علی موسوی عاملی معروف به صاحب مدارک از جمله شخصيتهای مهم علمی در دوره صفوی است، و بسياری از اشکالات اخباريون بر اصوليون، حول رويکرد او در فقه و روايات است. اين که او بسياری از احاديث را به خاطر مبنايش در اعتبار سنجی روايات ردّ کرده است، يا اين که او در بحثهای استدلالیاش اهل تتبّع در روايات نبوده است، و همين باعث شده که به جای تمسّک به روايات، سراغ اصول فقه برود که از نگاه اخباریها سنی زدگی و تبعيت از عامه است 1، از جمله اشکالات علمای اخباری مسلک بر اوست.
ناگفته پيداست که در جبهه مقابل، شخصی مثل علّامه محمّدباقر مجلسی با اين نگاه اصلاً سر سازش ندارد، خصوصاً مثله کردن روايات کتب اربعه به دليل اشکالات سندی، کاری غير قابل قبول از نگاه علّامه مجلسی است. در اينجا نمیخواهم بين اين دو نگاه داوری کنم، و حق را به طرفی بدهم و ديگری را محکوم کنم، هرچند عملکرد فقهای شيعه در دورههای بعدی، نشان داد آنها (حتی مشاهير علمای اصولی) به نگاه صاحب مدارک در مواجهه با روايات روی خوش نشان ندادند.
آنچه در اين بين برای من به عنوان طلبهای نوآموز، جالب توجّه و تأسی است، تعبيراتی است که علامه مجلسی در مورد صاحب مدارک بکار برده است. علامه مجلسی در کتاب ملاذ الأخيار (که شرح تهذيب الأحکام شيخ طوسی است) و مرآة العقول (که شرح کافی ثقة الإسلام کلينی است) و بحار الأنوار در موراد متعدّدی از صاحب مدارک نقل قول میکند، آن هم با تعابيری که نشانگر جلالت و عظمت صاحب مدارک است: «سيّد المحقّقين»2، «السيّد المحقّق»3، «السيّد المدقّق»4، و «سيّد المدقّقين»5.
اصلاً اگر کسی از نزاعهای بين مدرسه اخباری و اصولی بی خبر باشد، چه بسا گمان کند علامه مجلسی و صاحب مدارک نمايندگان يک تفکرند و هر دو سرسپرده يک مدرسهاند. رحم الله معشر الماضين که به مردی قدم سپردندی.
نمیدانم چرا بسياری از ما در گفتگوهايمان نه از سيره اين بزرگان پيروی میکنيم و نه به اصول اخلاقی باور داريم، گويی: «وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى»6 نه در کتاب آسمانی ماست و نه خطاب به ما؛ يکی داستان است پرآب چشم.
————————
۱. برای نمونه نک: لؤلؤة البحرين شيخ يوسف بحراني: ۴۵ ـ ۴۷ و ۲۹۸؛ الإجازة الكبيرة شيخ عبد الله سماهيجی: ۱۳۵ ـ ۱۴۰.
۲. ملاذ الأخيار، ج۳، ص۴۸۹؛ ج۹، ص۴۹۲؛ ج۱۳، ص۹ و ۱۲ و۲۸ و۳۰ و۱۲۸ و۱۷۱ و۱۷۹ و۱۹۴ و۱۹۵ و۲۶۲ و۲۶۶ و۴۹۵ و۴۹۶ و۵۱۶ و۵۱۹ و۵۲۳؛ ج۱۴، ص۱۰ و۱۸ و۴۸ و۵۱ و۵۳ و۷۵ و۷۶؛ مرآة العقول، ج۱۶، ص۲۰۰ و۲۱۲ و۲۹۳ و۳۱۰ و۳۵۳ و۴۱۵ و۴۲۳؛ ج۱۷، ص۸۵ و۱۶۵ و۱۷۲ و۲۱۴ و۲۳۶ و۳۲۴ و۳۴۵؛ ج۱۸، ص۳۳؛ ج۲۰، ص۴۰؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص ۲۹ و۱۵۸؛ ج۸۲، ص۸۹.
۳. ملاذ الأخيار، ج۷، ص۲۵۰؛ ج۸، ص۱۱۰؛ مرآة العقول، ج۱۳، ص۸۹؛ ج۱۴، ص۱۱۸.
۴. مرآة العقول، ج۱۳، ص۹۰.
۵. بحار الأنوار، ج۱، ص ۲۰.
۶. مائده: ۸.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️سلام بر تو ای دختر رسول خدا، سلام بر تو ای دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر تو ای دختر امیرمؤمنان، سلام بر تو ای دختر حسن و حسین، سلام بر تو ای دختر ولی خدا، سلام بر تو ای خواهر ولی خدا، سلام بر تو ای عمّه ولی خدا، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای دختر موسی بن جعفر
🏴 فرارسیدن سالروز وفات کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض مینمائیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نام تو آمد... بیانات رهبر انقلاب درباره حضرت معصومه سلاماللّهعلیها
🏴 سالروز وفات حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥معنای «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» و «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🎙آیتالله جوادی آملی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت فقه سیاسی و مناسبات آن با علوم انسانی و حقوق عمومی»
🎙ارائه: استاد محمدجواد ارسطا
🗓 زمان: پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۷:۳۰ الی ۹ صبح
🏛مکان برگزاری: مشهد مقدس، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad