eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
696 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان» 📚 همراه با رونمایی از کتاب سالنمای دین و دین‌داری در ایران 👤 با سخنرانی اساتید: 🎙استاد عبدالحسین خسروپناه 🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی 🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل 🎙دکتر محمدتقی دشتی 🎙سرکار خانم دکتر برقعی ⏰ زمان: چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱، ساعت: ۹ الی ۱۲ 🏢 مکان: قم، بلوار امین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، سالن آیت الله شرعی(ره) 🔗 لینک پخش زنده مراسم: Live.whc.ir/marasem 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آینده‌ پژوهی فقه و پیشران‌های توسعه، تعمیق و تهذیب آن ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹دو نگاه نسبت به آینده فقه وجود دارد، یک نگاه معتقد است فقاهت موجود سنتی با شاخصه‌هایی چون تقلید و تعبد، جای خود را در آینده باز خواهد کرد که این نگاه خوش‌بینانه است؛ اما نگاه دوم که شاید قدری بدبینانه باشد می‌گوید ما در آینده با غول‌های بدیلی مثل بحث‌های حقوق بشری یا فقه‌های غیر منضبط مواجه خواهیم شد. 🔸ما با غول‌هایی مواجه هستیم که اگر به تکمیل، تعمیق و تهذیب فقه نپردازیم این غول‌ها با اطمینان و اقناع، جای‌ تعبد و تقلید را خواهند گرفت؛ یعنی اگر شخص با سخن مجتهد روبرو ‌شود باید قانع شود و الا به آن عمل نمی‌کند. یا ممکن است توهم کند که دارد تقلید می‌کند ولی واقعاً تقلیدی در کار نیست و از وجدان خود پی روی می‌کند. 🔹این احتمال می‌رود فقه نماهایی، جای فقه را بگیرند، مثلاً در حوزه و دانشگاه‌ها به اسم پویایی و مانایی فقه ممکن است پیشران‌های قوی ایجاد کنند، خطر وقتی است که از درون این، یک نوع تصلب و تجمد بیرون بیاید؛ از این سو، دو جریان مقابل هم راه می‌افتد، یکی فقه نماهایی که از انضباط بیرون می‌روند و دوم تصلب‌ها و تجمدهایی که بیشتر هم می‌شود. 🔸اکنون شدیدترین موضع را در طول تاریخ شیعه در مقابل عقل و مقاصد داریم، ما در قم تصلباتی داریم که می‌گویند مقاصد، دین را از بین می‌برد! این خیلی حرف عجیبی است، اینکه بگوییم مقاصد دین، دین را از بین می‌برد! مثل این است بگوییم اگر اهداف انقلاب را کشف کنیم این انقلاب را از بین می‌برد؛ این تناقض از صدر تا ذیل است که متأسفانه راحت گفته می‌شود و طرفدار هم پیدا می‌کند و آن شخص می‌شود فقیه سنتی، فقیه سترگ و فنی! به نظرم آن غول‌های بدیل، مقابل همین تصلب‌ها رشد پیدا می‌کند. 🔹معتقدم یکی از پیشران‌های فقه، توسعه اصول است؛ ما در اصول فقه ده‌ها مسئله داریم که کارتن خواب هستند و جایی ندارند. نمی‌خواهم بگویم اصول فقه باید سه برابر شود، ولی معتقدم مباحثی را می‌شود حذف نمود و به‌جای آن مسائلی را جایگزین گردد. بنابراین، اصول فقه ما مباحث زائد دارد ولی مسائل زائد ندارد، منتهی برخی مسائلش از یک درجه کارایی برخوردار نیستند. 🔸ما باید دفتری بازکنیم به نام «شئون معصوم». آیا معصومان ما متکلم واحد بوده‌اند؟ مگر نفرمودند کلام ما کلام واحد است، این عبارت خیلی بار دارد. ما الآن خاص عسکری را مخصص عام نبوی قرا می‌دهیم! گاهی هم برعکس، خاص نبوی را مخصص عام امام صادق قرار می‌دهیم! این مدل چه رفتاری است! بعد مخصص متصل یا مخصص منفصل درست می‌کنیم! 👈 متن کامل و اختصاصی سخنان استاد علیدوست را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70141 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 همایش ملی «آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی» برگزار می‌شود اولین همایش ملی «آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی» اردیبهشت‌ماه ۱۴٠۲ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد. دبیرخانه همایش در سه محور «فقه و حقوق»، «علوم سیاسی» و «عمومی» از تمامی اساتید، دانشجویان، محققان، متخصصان، صاحب‌نظران و علاقمندان جهت ارسال مقالات و تحقیقات ارزشمند خود تا ۱۵ اردیبهشت‌ ۱۴٠۲ دعوت به عمل آورده تا با ارائه دستاوردهای نوین خود در این همایش، در راستای ارتقای سطح علمی گامی موثر بردارند. 👈 جزئیات + محورهای آینده پژوهی در فقه و حقوق: http://ijtihadnet.ir/?p=70156 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شنبه‌های فقهی در امتداد یک سنت حوزوی ✍️ حجت‌الاسلام محمدمهدی مقیسه یکی از سنت‌های قدیمی طلاب علوم دینی از دیرباز، اشتغال حداکثری در غالب ساعات شبانه‌روز به مباحث علمی و فروعات درس‌ها بوده که قسمت عمده‌ای از گعده‌های آن‌ها را نیز به خود اختصاص داده است. لکن این سنت مبارکه طی سال‌های گذشته در بین طلاب مغفول یا متروک واقع شده و بحث‌های علمی و فروعات فقهی و اصولی جای خود را به بحث‌های کم‌فائده یا بی‌فائده داده است. جلسات «شنبه‌های فقهی» که چندین سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد، باهدف سبک‌سازی در ایجاد جلسات علمی کم مؤونه به‌صورت خودجوش و کاملاً مستقل شروع به کار کرده است. لجنه‌ای از اساتید و فضلای دغدغه‌مند باهدف احیاء این سنت بر آن شدند با تشکیل جلساتی مختصر این سنت را در بین فقه‌پژوهان جوان زنده کنند تا هم به احیاء این فرهنگ کمک کنند و هم با احیاء این سنت، روحیه کار و تلاش علمی در بین طلاب بالا رود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70146 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نقد کتاب «درسنامه جرایم علیه اشخاص (قتل)» 👤 باحضور مولف اثر دکتر احمد حاجی ده‌آبادی 👥 ناقدان: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی و دکتر محسن برهانی 📆 زمان: چهارشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ الی ۲۱ 🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، انجمن فقه و حقوق اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی و خوانش فروعات امر به معروف و نهی از منکر در فقه (با محوریت کتاب شریف جواهر الکلام) 🔺از سلسله نشست‌های علمی، با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه 👤در محضر استاد عالیقدر آیت‌الله اشرفی شاهرودی ⭕️ با نقد و مشارکت فضلاء و مدرسان 📆 زمان: چهارشنبه ۳ اسفندماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🏛مکان: مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی، انتهای شیرازی ۱۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺برنامه تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع «نوع مواجهه علما با حکومت رضاخان» 🔺بمناسبت ۳ اسفند ۱۲۹۹؛ سالروز کودتای انگلیسی رضاخان میرپنج 🎙با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوطالبی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ✔️ریشه و علل کودتای انگلیسی رضاخان و به حکومت رسیدن یک قزاق چه بود؟ ✔️مواضع علما نسبت به این کودتا و به حکومت رسیدن رضاخان چه بود؟ ✔️چرا در کودتای انگلیسی ۳ اسفند علما ورود نکردند و جلوی به حکومت رسیدن یک دیکتاتور را نگرفتند؟ 📆 زمان پخش: چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰ 🔗 لینک پخش با اینترنت رایگان: https://heyatonline.ir/pasokh.tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽 رونمایی نرم‌افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت» (نسخه2) ✔️حجت‌الاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از مراسم رونمایی از «نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه ۲»، با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: این مراسم روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، برگزار می‌گردد و همزمان به صورت مجازی از طریق آدرس live. noorsoft.org به صورت زنده پخش خواهد شد. مرکز نور که پیش از این در سال ۱۳۹۵ در راستای پاسخ به نیازها نرم‌افزار کتابخانه فریقین مشتمل بر ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد از اهم مصادر متقدم حدیثی امامیه و اهل سنت را در دسترس کاربر قرار داده بود، با ارتقا در محتوا و ساختار برنامه، نسخه جدیدی با عنوان جامع احادیث شیعه و اهل سنت را تولید کرد. نسخه جدید محتوا با افزایش چشمگیری همراه است و ۳۳۰ عنوان کتاب و رساله در ۹۰۴ جلد از منابع شیعه (اعم از امامیه، زیدیه و ..) و اهل سنت در اختیار کاربر قرار گرفته که این منابع از نظر زمانی آثار تا قرن ۵ را شامل می‌شود و منابع مربوط به بعد از قرن ۵ در برنامه ارائه نشده و پس از آماده‌سازی در نسخه‌های بعدی این نرم‌افزار ارائه خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تفاوت جایگاه «مناظرات مذهبی شیعه-سنی» و «مناظرات سیاسی-اجتماعی» از نگاه رهبر انقلاب 🔺رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم تبریز، به وجود اختلاف‌نظرهای کارشناسی در مسایل گوناگون کشور اشاره کردند و با تاکید بر حفظ اتحاد ملی، بر انجام گفت‌وگوها و مناظرات کارشناسان درباره‌ی مسائل کشور، در حوزه و دانشگاه و حتی در رسانه‌های عمومی تأکید کردند و البته شرط آن را، رعایت ادب و اخلاق و عدم نزاع دانستند. ❓اما آیا این توصیه رهبر انقلاب، شامل بحثهای بینامذهبی نیز می‌شود؟ آیا ایشان با کشانیدن مناظرات و مباحثات شیعه-سنی به رسانه‌ها و محافل عمومی نیز موافقند؟ ✅ پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این قطعه تصویری ۹۵ ثانیه‌ای بشنوید. ✂️«سر چیزهایی جزئی تنازع نباید انجام بگیرد، البته اختلاف نظر هست، در این اختلاف نظرها مباحثه خوب است، مناظره خوب است، اما منازعه خوب نیست؛ مناظره کنند، حرف بزنند، بحث کنند، در دانشگاه، در حوزه، در رسانه‌های عمومی، استدلال کنند با ادب، با حفظ حرمت دیگران؛ این خوب است.» (دیدار مردم تبریز، ۱۴۰۱/۱۱/۲۶) 🔹«اگر دوست دارند بحث علمىِ مذهبى بین علما و بین صاحبان فن بکنند، بنشینند این کار را بکنند؛ منتها نه در منظر و مرئاى مردم، بلکه در جلسات علمى.» (دیدار روحانیون شیعه و سنی کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰) / مجمع اسلامی حبل‌الله 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت فقه معاصر و چالش‌های پیش‌رو ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ ابوالقاسم ✂️ما حتما باید در دوره کنونی که زندگی بشر پیشرفت کرده و ساختار‌ها متفاوت شده و مصالح و مفاسد در شکل‌های کلان رخ نموده، به روش فقهی برای پیدا کردن خط مشی زندگی امروز بشر و باید‌ها و نباید‌های حاکم بر زندگی بشر بپردازیم و لذا می‌توان گفت که اهمیت فقه معاصر به اهمیت بندگی خدا در دوره معاصر بر می‌گردد. بنابراین وضعیت مطلوب فقه این است که اولا: به همه نیازهای امروز بشر در حوزه‌های مختلف پاسخ داده بشود و ثانیا: حجم ظرفیت مصروف‌شده در حوزه‌های فقهی متناسب با حجم اهمیت مسائل مبتلابه امروز بشر باشد. اگر ما بخواهیم به عرصه ساخت نظام اجتماعی ورود کنیم، باید بگوییم که بسیاری از روایات فرعی ما به این شکل نمی‌تواند پاسخ‌گوی آن نیاز‌ها باشد. ما مجبوریم به برخی از موضوعات و گزاره‌های کلان‌نگر شریعت مراجعه بکنیم که این گزاره‌ها عمدتا در قرآن و در برخی روایات مشاهده می‌شود. فقه معاصر برای اینکه شکل بگیرد اقتضائاتی دارد و ما در هر یک از این اقتضائات وقتی که ورود می‌کنیم به موانع متعددی برمی‌خوریم، یکی از آن اقتضائات کرسی‌های درس فقه معاصر است، کرسی‌های درس فقه معاصر با موانع متعددی روبرو است که من به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم: 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70150 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از احتیاط خود بکاه و سخت‌گیر مباش! ✔️مرحوم آیت‌الله حاج محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر در روزهای آخر زندگیش، دستور داد مجلسی تشکیل شود که همه علمای طراز اول نجف در آن شرکت کنند. مجلس مزبور در خدمت صاحب جواهر تشکیل گردید؛ ولی شیخ انصاری(ره) در آن حضور نداشت. صاحب جواهر(ره) فرمود: «شیخ مرتضی را حاضر کنید». پس از جستجو و تفحص بسیار دیدند، شیخ در گوشه‌ای از حرم شریف امیرالمؤمنین(ع) رو به قیام ایستاده و برای شفای صاحب جواهر دعا می‌کند و از خداوند می‌خواهد تا او از این مرض عافیت یابد. پس از اتمام دعا، شیخ را به این مجلس هدایت کردند. صاب جواهر شیخ مرتضی را بر بالین خود نشاند و دستش را گرفته بر روی قلب خود نهاد و گفت: «الآن طاب لی الموت»؛ اکنون مرگ بر من گواراست. سپس به حاضرین فرمود: «هذا مرجعکم من بعدی»؛ این مرد پس از من، مرجع و رهبر شما خواهد بود. بعد رو به شیخ انصاری کرد و گفت: «قلل من احتیاطک فان الشریعه سمحة سهلة»؛ یعنی از احتیاط خود بکاه و بسیار سخت‌گیر مباش؛ زیراکه دین اسلام دین سهل و آسان است. 👈 نگاهی گذرا به خدمات علمی و اجتماعی صاحب جواهر: http://ijtihadnet.ir/?p=70167 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رمز ماندگاری جواهرالکلام ✔️با اینکه از زمان تألیف «جواهرالکلام، قریب به ۱۸۰سال می‌گذرد؛ ولی این کتاب هم‏چنان مثل خورشید درخشان، در تاریخ فقه و فقاهت می‌درخشد و از محکم‏ترین و متقن‌ترین کتاب‌ها در فقه استدلالی به‌شمار می‌آید. 🔹امام خمینی‌(قدس سره) تمام حوزویان را به فراگیری فقه جواهری سفارش کرده‌‏اند و نیز، ملاک برتری دیدگاه‌های فقهی را با فقه جواهری مشخص فرموده‌‏اند. به‌راستی راز و رمز این موفقیت در چیست؟ چرا در میان آن همه شرح‌هایی که بر «شرایع» نوشته شده است، تنها جواهر درخشید و...؟ در جواب باید اذعان داشت که بدون تردید اگر اخلاص، صفای باطن، همّت، پشتکار و مدد الهی شامل حال این بزرگ مرد الهی نمی‌شد، قطعاً توفیق نوشتن و اتمام چنین اثر ماندگاری نصیبش نمی‌شد. او در این راه مرارت‌های فراوانی را متحمل گردید که محدّث قمی(ره) به یکی از آنها چنین اشاره می‌کند: «فرزند بزرگ صاحب جواهر تمام کارهای پدر را انجام می‌داد و باعث شده بود تا ایشان با خاطری آسوده مشغول تألیف کتاب باشد؛ اما به‌ناگاه از دنیا رفت. شیخ گفت: از این پیشامد غمی جانکاه بر دلم نشست و سینه‌ام را فشرد و جهان را به چشمم تیره و تار نمود. فکرم پریشان شد و شب و روز با دلی اندوهگین در اندیشه بودم، تا اینکه شبی از مجلس به منزل برمی‌گشتم. در بین راه از پشت سر و صدایی به گوشم رسید که گفت: «ناراحت نباش! خدا با توست.» نگاهم را به عقب برگرداندم؛ ولی کسی را ندیدم. سپاس خدای را بجای آوردم و دل به او سپردم و از آن پس، درهای رحمت الهی به رویم گشوده شد و کارم سامان یافت و حالم خوب شد.». شیخ به‌قدری در کار خود جدی و مصمم بود که وقتی فرزند رشیدش از دنیا رفت، با دلی پرخون و چشمی اشکبار بر سر جنازه جگر گوشه‌اش نشست و مشغول نوشتن کتاب شد و پس از آنکه نماز میت را بر عزیزش خواند و او را راهی گورستان نمود و خود به تألیف جواهرالکلام ادامه داد. 🔺به مناسبت اول شعبان سالگشت رحلت آیت‌الله محمدحسن نجفی اصفهانی(ره) معروف به صاحب جواهر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان شنيدنی حضرت امام خمينی(ره) در مورد مناجات مشهور ماه شعبان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «اسرار و باطن ماه شعبان» در کلام آیت‌الله جوادی آملی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
🔖منشور روحانیت؛ پیام تاریخی و مهم امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیون سراسر کشور - سوم اسفند 1367 🔺از مهم‌ترین پیام‌های معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) پیام معظم‌له به حوزه‌های علمیه است که به "منشور روحانیت" معروف گردیده، که در آن علاوه بر تجلیل از علمای راستین و نقش آنان در اعتلای پرچم دین و خدمات حوزه‌های علمیه، آسیب‌ها و چالش‌های فرا روی حوزه به خوبی ترسیم گردیده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 توصیه أکید رهبر انقلاب درباره مطالعه مکرر منشور روحانیت ✂️حقیقتاً اگر انسان بخواهد درباره‌ى این پیام صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جمله‌ى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع ✂️هر جمله‌اى از این پیام جا دارد كه انسان درباره‌اش بحث كند و حرف بزند، توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعه‌ى علماى اسلام و روحانیون و طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند. ✂️خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هر چى انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمه‌ى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند! ۶۷/۱۲/۱۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سخنان کمتر شنیده شده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح منشور روحانیت ✔️سوم اسفند سال ۱۳۶۷، سالروز صدور پیام امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب، ائمه جمعه و جماعات کشور با عنوان «منشور روحانیت» است که در این مطلب به بازخوانی گزیده‌ای از سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع حوزویان تهران در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۶۷ خواهیم پرداخت. ✂️بر اساس پیام اخیر حضرت امام تکلیف امروز روحانیت رفع سؤالات و شبهات در مورد اسلام و ابعاد وسیع انقلاب اسلامی، ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم با افراد جامعه و انتقال اصول و مباحث منطقی و صحیح به مردم و مطالعه دقیق موضوعات اسلامی به‌طور گروهی و هماهنگ است تا یک جبهه پرتوان فکری بر اساس اسلام گشوده شود. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70165 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری همایش «منشور روحانیّت» در مشهد 🔺به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره) 🎙با سخنرانی استاد شب‌زنده‌دار؛ فقیه شورای نگهبان 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۸:۳۰ 🏢 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله بهجت ۲۵، سالن همایش هتل آفتاب ولایت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نخستین آئین تجلیل برترین آثار پژوهشی «موضوع شناسی فقهی» در نیم قرن اخیر 🎙سخنران ویژه: استاد سیدهاشم حسینی بوشهری 🗓 زمان: پنج شنبه ۴ اسفندماه، ساعت ۱۵:۳٠ 🏢 مکان: قم، بلوار 15 خرداد، انتهای شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تالار علامه مجلسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «مشق اجتهاد» ویژه طلاب دروس خارج اصفهان ✔️اولین جلسه: آشنایی با چالش‌های فقه در دنیای معاصر و دستیابی به مدل حل مسأله 🎙با حضور حجت‌الاسلام مصطفی دری، قائم مقام پژوهشکده فقه معاصر 📆 زمان: پنج‌شنبه ۴ اسفند ۸ صبح تا ۱۱ 🏢 مکان: سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 👈 اطلاعات بیشتر: http://b2n.ir/n45098 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی 🎙با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔹انقلاب اسلامی و ضرورت روش‌شناسی در علوم اسلامی با سخنرانی استاد مجتبی الهی خراسانی 🔸مطالعات خاورشناسی در حوزه حدیث بعداز انقلاب اسلامی ایرانی با سخنرانی دکتر سهیلا پیروزفر 🔹طلیعه موج سوم اقتصاد اسلامی؛ معالم روشی و نهادی با سخنرانی حجت‌الاسلام علی نعمتی 🔸اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد؛ نگاهی به واقعیت‌ها با سخنرانی دکتر مسعود درخشان 🔹رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر محمود حکمت‌نیا 🔸بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی 🔹انقلاب اسلامی و فقه‌های مضاف با سخنرانی استاد ابوالقاسم علیدوست 🔸جلوه‌هایی از نقش فقه تربیتی در پشبرد اهداف انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجعفر علوی ☝️ جدول زمان بندی نشست‌ها در پوستر 📆 زمان برگزاری: ۶ تا ۱٠ اسفند ۱۴٠۱ ⏳افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح 🕌مکان برگزاری: مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔗 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه پایانی یازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ✔️یازدهمین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری عصر امروز، چهارشنبه ۳ اسفند، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای 10بندی به پایان رسید. 👈متن این بیانیه که توسط استاد سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری قرائت شد، به شرح ذیل است: http://ijtihadnet.ir/?p=70161 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔔 هم اندیشی علمی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه» 🔖 با قرائت پیام: آیت‌الله نوری همدانی
💢 پیام آیت‌الله نوری همدانی به هم‌اندیشی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه» ✍️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ. با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛ یکی از موضوعات مهم، نقش فقه و فقاهت است و قرآن کریم از هیچ قشری همانند فقها وعلماء تجلیل نکرده است و علت عظمت این تکریم برای آن است که آنچه در فقه ما است و فقهای ما از آن سخن می‌گویند آن است که فقه ما مستقیم از پروردگار متعال گرفته شده است و همان طوری که حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .» (بحارالانوار، جلد 2،صفحه 179) فقها کسانی هستند که در دفاع از دین، زمان و مکان نمی‌شناسند و از ایثار جان دریغ نمی‌کنند بلکه شهادت را برای خود فخر می‌دانند، و موضوع فقه و فقاهت از زمان رسول خدا (ص) شروع شد و هر روز گسترده‌تر گردید و در زمان حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) به اوج خود می‌رسد و تربیت شاگردانی همانند ابو بصیر و یونس ابن عبدالرحمان و ابان بن تغلب و دیگران برای نقل فتوا در میان شیعیان دلیل بر همین مطلب است و وقتی شخصی همانند معاذ بن مسلم به حضرت مراجعه و از بیان سؤالات فقهی و پاسخ آن به شیعیان سخن می‌گوید مورد تکریم قرار می‌گیرد. فقه علمی است که عهده‌دار استنباط وظایف و حقوق انسان در عرصه‌های مختلف زندگی بشری است و اصول نیز در دامنه علم فقه است و فقها بزرگ ما برای استنباط علوم دینی قواعد و مقرراتی دارند که با توجه به آن علم اصول شناخته می‌شود و به بیان دیگر فهم زبان دین علم اصول است و قواعد علم اصول در فقه کمک بسیار شایانی دارد و باید توجه داشت این علم در زمان امام صادق (ع) به اوج رسید و هشام ابن حکم رساله‌هایی در این دانش نوشت و بعد‌ها شیخ مفید و سید مرتضی این مسیر را ادامه دادند و امروز حوزه‌های علمیه ما در این موضوع مهم یعنی فقه و اصول مشغول هستند و تأکید ما به این است که حوزه‌ها باید همان مسیر علماء بزرگ را ادامه دهند و این دروس را تقویت کنند. الحمدالله در این سال‌های اخیر جهش بسیار خوبی صورت گرفته است، و یکی از آثار ارزنده که در حوزه علمیه اثرگذار شده است آثار قلمی آیت‌الله سیفی مازندرانی است و باید عرض کنم ایشان در هر رشته‌ای وارد شده با دقت و زحمت فراوان کارکردِ فقه، اصول ، تفسیر و کلام را با دقت بررسی نمود و توانست کار کاملی انجام دهد و بعنوان یک فقیه پرتلاش در حوزه علمیه حضور داشته باشد و این جلسه که بعنوان نقش قواعد اصولی در حال برگزاری است و از آثار فقهی این شخصیت ممتاز حوزه علمیه قم رونمایی می‌شود بسیار مبارک است و لازم می‌دانم از همه عزیزان برگزار کننده‌ی این مراسم تشکر نمایم. البته بحث پیرامون مباحث فقه و اصول فرصت مناسبی می‌طلبد و در این مختصر نمی‌گنجد. هدف تجلیل از خدمات ارزنده‌ی حضرت آقای سیفی مازندرانی بوده است که با اخلاص و علمیّت مشغول تربیت فضلا خوبی در حوزه مبارکه قم می‌باشد. حسین نوری همدانی- ۱۴٠۱/۱۲/۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومتداری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی ✔️استاد محسن اراکی: 🔹حاکمیت یعنی یک اراده ای وجود داشته باشد که حق الزام بر اراده های دیگر را داشته باشد هویت و جوهر هر حکومتی چه سکولار چه کومونیست و یا هر چیز دیگر این اراده است. این حق الزام کردن یعنی حاکم می تواند کسانی را که مانع برقرار کردن نظم توسط او می شوند و یا به نظمی که حاکم می خواهد تن نمی دهند را کیفر کند. 🔸اینکه انسان به اراده خود به دنیا نیامده نشان می دهد که ولایتی فوق ولایت انسان وجود دارد، هستی ما از ابتدا متقوم به وجود یک اراده ای برتر از اراده ما است. اینکه انسان به دنیا آمدن و رفتنش دست خود او نیست نشان می دهد که در طول زندگی هم باید گوش به فرمان خداوند متعال باشد. 🔹اسلام هر حاکمیتی را به صرف وجودش مشروع نمی داند بر خلاف غربی ها، که مبنای حاکمیتشان همین است که یک حکومت را بوجود بیاورند و بعد بگویند چون وجود دارد و واقعیت این است باید آن را پذیرفت. در اسلام حاکمیت باید مشروعیت داشته باشد، حاکمی که حق حکومت ندارد خروج بر او مشروع است. حاکمیت باید به اذن خداوند باشد، و خداوند به کسی اذن حاکمیت می دهد که فرمان او را بداند و اجرا کند. 🔸کسی که فرمان خدا را می داند فقیه است و کسی فرمان او را اجرا می کند که عادل باشد لذا مبانی حکومت اسلامی کسی را حاکم معرفی می کند که فقیه عادل باشد. حکومت داری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی، به همین جهت حاکم مشروع واجب الاطاعت است و باید نصرت شود، فرمانروا به همراه مردم حکومت می کند./ پژوهشکده شورای نگهبان- ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنانی از آیت‌الله‌ شبیری زنجانی؛ ویژه صدسالگی حوزه علمیه قم ✂️در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزه‌های علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگی‌های ممتاز حوزه‌های علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد. بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad