بہ عنوان نمونہ نوع تفکر شیخ محمود حلبۍ
در بابِ مھدویت و تشکیل حکومت در عصرِ پیش
از ظھـور، مورد قبولِ همہ شاگردانش نبوده است.
هرچند همہ شاگـردان حلبۍ از یک نـوع تفکـر
بهرهمند بودند، اما بہ دلیل سست بودن مبانۍ و
اصول این انجمن بسیارۍ از بـزرگان این جریـان،
همـانندِ "سیـد عـلـۍ اکبــــر پـــرورش" تـوانستنـد
بہ انحرافهاۍ نهفتہ در انجمن پۍ برده، و از این
انجمن خارج بشوند🌿.
#تاریخچہ
شیخ محمود حلبۍ کہ از مـراتـب علمۍ_سنتۍ
بالایی بـرخـوردار بود در مقطعۍ از زندگۍاش،
یکفعالسیاسۍتمامعیـار بود و سخنرانۍهاۍ
آتشین سیاسۍاش در شھـرت او بۍتأثیـر نبود!
او در جریان جنبش ملۍ شدن نفت، از
شخصیتهایۍ بود کہ ارتباطِ خوبۍ با
آیت الله کاشانی، مصدق و شھید نواب
صفوۍ داشت.
مواضع سیاسۍ و سخنرانۍهاۍ مھیّج او
در ترغیب مردم بہ حمایت از ملۍ شدن نفت و
حمایت از آیت الله کـاشـانی تـأثیــرات بسزایۍ
داشت !
در مورد نقشآفرینۍ حلبۍ در حمایت از جنبش
ملۍ شدن نفت در مشھـد چنین نقـل شـده است
کہ وۍ پـرچمۍ در دست گرفتہ بود، لبـاس آماده
رزم بر تن کرده و بر ایوانۍدرمشھد ایستاده بود
و مـردم را بہ مـبـــــارزه علیہ انگلیسۍها، فــــرا
مۍخواند🏴!
از دیگر جلوههاۍ سیاسۍ زندگۍ شیخ محمود
حلبۍ این است کہ وۍ در فھـرست کـاندیـداهاۍ
مجلس شوراۍ ملۍ در سـال ۱۳۳۲ قـرار داشت و
خانۂ او نیز محل رفت و آمد نیروهاۍ منتسب بہ
جبھـہ ملۍ بود🔦.
اما حوادث آنسالها باعث شد تا هیجانسیاسۍ
شیخ فروکش کند و باسپردن فعالیتهاۍسیاسۍ
بہ دست سیـاستمداران، بہ فعـالیـتهاۍ مذهبۍ
دل خوش باشد؛ تشدید چنین دیدگاهۍ باعث شد
تا تفکر جدایۍدیانت از سیاست در انجمـنحجتیہ
نھادینه شود..!
در مورد نقشآفرینۍ حلبۍ در حمایت از جنبش
ملۍشدنِنفت در مشھد چنین نقل شده است کہ
وۍ پرچمۍ در دست گرفتہ بود، لباس آماده رزم
بر تن کرده و بر ایـوانۍ در مشھد ایستاده بود و
مـردم رو [ مثہ شیر ] به مبارزه علیہ انگلیسۍها
فرا مۍخواند🐯🗿!
کسۍ کہ انجمن رو تاسیس کرد، شیخ محمود
حلبۍ بود.[ کہبالاترراجبشیکمصحبتکردیم ]
استاد شیخ کۍ بود؟
-میـرزا مھدی اصفهانی!
کسی کہ مکتب تفکیک رو تشکیل داد !مکتب تفکیک دیگر چیست استاد؟! [ مکتب تفکیک یـا مکتب مَـعـارفۍ خـراسـان، اندیشهاۍمبتنۍبر خالصسازۍ آموزههاۍدینۍ، تفکیک و جدایۍ آنھا از اندیشہهـا و آمـوزههـاۍ فلسفۍوعرفانۍ است، اینمکتبتوسّط مرحـوم آیتالله میـرزا مھدۍ اصفھـانۍ، در مشھـد شکل گرفت و پس از آن توسط پيروانوۍ درحوزههاۍ علمیہ مشھـد، قم و تهران رواج پیدا کرد. ] #بزرگحجتیہ
بر همین اساس ساختار فکرۍ انجمن حجتیہ
در مباحث عقلۍو نقلۍ، نشأت گرفتہ از مکتب
تفکیک میرزامھدۍاصفهانۍ استکہباروشهاۍ
متعددۍ توسط شاگردش شیخ محمود حلبۍ
در انجمن رسوخ پیدا کرده است💆🏻🧠:)!
تا اینجا درباره تاریخچه انجمن و موسس انجمن
اطلاعاتی کسب کردیم ..اما یکم راجب فعالیتهای این انجمن قبل از انقلاب صحبت کنیم ..
اگرچه مبارزه با بهائیت از مهمترین اهداف
انـجمـن حجتیـہ بیان شده اما آنھـا در این
مبارزه،مسیرۍ تک بعدۍ را در پیشگرفتند
بہ طورۍ کہ با یک نگاه عمیق بہ بھـائـیـت،
مۍتوانبہصورتآشکارادستهاۍاستعمـار-
-گران و سیاستمداران انگلیسۍ را در شکل
گیرۍ آن مشاهده کنیم💀؛
در واقع نقش سیاستمداران اسلام ستیـز در
ایجاد بھائیت آنقدر پررنگ است که میتوان
از بهائیت به عنوان یک شبکه جاسوسی نام
برد.به همین دلیل اعضای حجتیه باید علاوه
بر مبارزهفرهنگۍبہمبارزهسیاسۍ با بھائیت
مۍپـرداختند اما چـون روحـانیـان سکـولــار
حجتیـہ نگاهۍ خـاص بہ سیـاسـت داشتـنـد
مبـارزه با بھـائیـت نیز بہ صـورت تک بعدۍ
صورت مۍگرفت.
#تفکرات
هنگامۍ کہ انقلابیون با برخۍ بھائیان از جملہ
هویــدا نخست وزیر شـاه، دکتــــر ایادۍ پزشک
مخصوصشاه،پرویز ثابتۍ رئیس ساواک تھران،
و ســـایر دولتمـردان بھـایی بـرخـوردمۍکردند،
انجمنحجتیہ هیچگونہ موضعگیرۍ و حمایتی
از خود نشان نمیداد !
(
درواقع مثه ماست عمل میکردن🍚
)[ اکثر چهرههاۍ جریانساز بھائیت در پستهاۍ کلیدۍ حکومت پهلوۍ جا خوش کرده بودند و چون شخصیتۍ سیاسۍ داشتند، حجتیہای ها نیز با شعار دروغین عدم دخالت در سیاست، با آنھا کارۍ نداشتند. #تفکرات
در واقع روحانیونۍ کہدر انجمنحجتیہ حضور
داشتند بہ جاۍ اینکه ریشہهاۍ بھائیت کہ در
سیاست استعمارۍ جا خوش کرده بود را قطع
نمایند، بہ قطع شاخ و برگهاۍ شجـره ملعـونہ
بھائیت مشغول بودند.
#تفکرات