ایلیا🇵🇸 ༄
یهودیان و منجی:
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mashiah) است.
ایلیا🇵🇸 ༄
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mash
اندیشه ماشیح باوری سیر اعتقادی متزلزلی داشته که آن را میتوان به صورت زیر تعریف نمود:
ایلیا🇵🇸 ༄
اندیشه ماشیح باوری سیر اعتقادی متزلزلی داشته که آن را میتوان به صورت زیر تعریف نمود:
⭕اندیشه اول:
در باور های اولیه که بر اساس مفاهیم واقعی حضرت موسی علیه السلام شکل گرفته،
یهودیان اندیشه موعود باوری شان بر محور مسیحای شخصی آن هم از غیر قوم خود استوار بوده اگرچه در طول زمان انحرافاتی یافته است.
[کتاب رومیان،باب ۱۱، آیه ۲۱]
ایلیا🇵🇸 ༄
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mash
مشیحایی که اینجا ذکر شده، در بعضی جا میگن
منظور همون عیسی مسیح -ع- هست
اما در ادامه ذکر شده که مسیح یهود با مسیح
مسیحیت تفاوت داره❗
⭕ اندیشه دوم:
در باور بعدی آنان اصرار داشتند که مسیحا از قیام خود آنان بوده، شخصی خواص است.
مردی از فرزندان داوود دارای سلطنت و بهره مند از شخصیت فوق طبیعی همانند پسر انسان که به نوعی مرموز تعریف می شود.
[کتاب اشعیای نبی، باب ۵۲، آیه ۲۰]
⭕ اندیشه سوم:
پس از گذشت سالیان یهود به مسیحای دوگانه اعتقاد یافته اند.
⭕ اندیشه چهارم:
در مرحله بعد یهودیان معتقدند که موعود گاهی از پادشاهان و شاهان خاندان داووداند.
اینان آرمان مسیحایی خویش را با سلسله ای از پادشاهان تعریف میکردهاند.
[همان، باب ۱۱ و ۲، آیات ۲ و ۴. کتاب میکاه نبی،
باب ۱۴، آیه ۴ ]
⭕ اندیشه پنجم:
پس از قرن ۱۳ و اخراج یهودیان از اسپانیا و پرتغال قبّاله گرایی در یهودیت ظهور یافت این نظریه با نوعی عرفان همراه بود در این نظریه به جای تکیه بر یک ناجی خاص، جریان نمادی مسیحای گرائی عرفانی مورد نظر می باشد...
⭕ اندیشه ششم:
نظریه خنثی سازی عنصر مسیحایی از طریق حسید گرایی باطنی در قرن هجدهم اندیشه فوق مجدداً با عنوان حسید گرایی به وسیله بشت[۱۷۰۰_۱۷۶۰] در شرق اروپا تجدید حیات یافت این جنبش فکری عقاید سنتی مسیحایی را در نزدیکی به خداوند از طریق باطن معنوی یا خلسه تعریف نمود
⭕ اندیشه هفتم:
نظریه مدرنیستی مسیحا باوری در همان زمان که تفکر هزینه گرایی مسیحایی برای یهودیان فقیر اروپای شرقی طرح و تحکیم شد می گردید یهودیان اروپای غربی به دنبال عرضه مسیحا باوری بر اساس آزادی مدنی، همان سازی و اصلاح آیین یهود بودند
ایلیا🇵🇸 ༄
مسیحیت و منجی:
با اینکه اندیشه غالب جامعه مسیحیت
بر بازگشت ناگهان موعود در قالب
مسیح علیه السلام استوار است،
ولی در عین حال آنان از گرایشهای نظری
متفاوتی پیرامون موعود برخوردارند که میتوان این گرایشات را در باور های ذیل دسته بندی کرد :
باور دوم:
فرد مشخصی بوده و این فرد همان عیسی مسیح -ع- هست که به زودی و در زمانی که تصور آن نمیرود دوباره باز خواهد گشت و حکومت هزار ساله دینی تشکیل خواهد داد و حاکمیتی خواهد داشت که به روز داوری[قیامت] ختم خواهد شد.
این باور در بخش های قدیمیتر عهد جدید مانند رساله دوم پولس به نام تاکونیکیان منعکس شده، اگرچه در رساله های بعدی پولس بر اساس سیاست تحریف گراییاش به تیموتاوس و تیس تغییر یافته و بیشتر به بُعد اجتماعی مسیحیت توجه کرده است.
مثلاً:
مسیح موعود در زبان لغویان به چنیستوز[یا چنیستوس] یعنی مسیح ترجمه شده تا بدین وسیله عیسی مسیح را با امید های مسیحایی یهودیت یکسان تلقی کنند.
باور سوم:
اخیرا نفوذ جریان صهیونیسم در مجامع دینی مسیحیت به خصوص حضور جدی شرکت های اقتصادی صهیونیسم در مجامع فکری و تبلیغی مسیحیت و تبدیل شدن قدرت های سیاسی موجود در جهان به ابزاری برای آنان اینان به تاسیس تفکر و باوری جدید از موعود در جوامع مسیحیت دست زدند که نه تنها به تحریف فرهنگ موعود باوری سنتی مسیحیت پرداخته بلکه آرام آرام در صدد جانشین سازی مسیحای یهودی به جای مسیحای عیسوی از یک طرف، و جانشین سازی عصر مسیحای یهودی به جای عصر مسیحای شخصی از طرف دیگر بر آمده اند