📆به استقبال از یک ولادت تکرار نشدنی
🟢روح زندگی فاطمی
✍#هادی_سروش
به نام خدای ظاهر و باطن
✅تعداد اطاق و وسائل خانه و جهیزیه و مهریه و ... "پوسته زندگی" است ، باید در جستجوی "روح زندگی فاطمی" بود.
♈️۱) روح زندگی حضرت فاطمه "عرفان" است و عرفان چشیدن حضور خداست.
این مقام برای کسانی است که ایمان و ارتباط با غیب این جهان دارند ؛
"الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ"(بقره/۳)
فاطمه زهرا (س) از چنان ارتباطی با خدای متعال بهرمنداست که وقتی پیامبر رحمت (ص) به او از قول جبرییل و نهایتا خدای سبحان ، میگوید ؛ چرا در عبادت ، از خدا چیزی طلب نمیکنی ؟ به پدر میگوید : "آن چنان غرق مناجات با خدا و لذت از آن مقام هستم که متوجه طلب چیزی نیستم ؛ شَغَلنی عَن مَسئلتِه.."
♈️۲) زاویه دیگر از روح زندگی فاطمی (س) ؛ فهم و درک و استفاده از رسول الله (ص) است.
خود آن سرور زنان عالَم فرمود: " نظر به رسول الله را دوست دارم ؛ حببت النظر الی وجه رسول الله" .
مقصود فاطمه (س) از "نظر" ، صِرف دیدن ظاهری یک فرزند و پدر نیست . بلکه ؛ نظری است که در آن نظر و نگاه ؛ عمق شخصیت و زندگی و منش و معنویت رسول الله (ص) مورد توجه خاص قرار میگیرد و سپس آن الگوی دریافت شده ، در جان و زندگی فاطمه پیاده میشود.
اجازه دهید همینجا از طرف خود و به نمایندگی از شما ؛ اظهار تاسف کنم که امروز بخشی از جامعه ، گرفتار بی توجهی به حجج الهیه شده است و در نتیجه یا نفی مقامات آنان بخاطر روشنفکرنمایی میکند ، و یا دوری از محتوا و باطن دعوت و سبک و سیره اولیاء الهی (ع) دارد و پسنده به پوسته و ظواهری از نام علی و فاطمه و حسین (علیهم السلام) دارد.
♈️۳) "ایثار و احسان" شعبه دیگر از روح زندگی فاطمه (س) است .
او فرمود : " انفاق را دوست دارم ؛ حَبَبتُ .. انفاقَ فی سبیل الله"
صدیقه طاهره (س) در این ادعا کاملا صادق بود ؛ او همه درآمد "فدک" که سالانه از ۲۴ هزار سکه تا ۷۰ هزار سکه گفته اند را انفاق میکرد ..
او به حقیقتی از انفاق رسیده بود که دست امثال من از فهم آن کوتاه است.
امام خمینی در تعلیقات بر "فصوص" مینویسد :
"انفاق و احسان کننده در اندیشه ی اظهار نمودن کمال خدایِ محمود است."
و البته اعتراف میکنم ؛ فهم این جمله ، سالها درس خواندن میخواهد.
♈️۴) جلوه دیگرِ روحِ زندگی فاطمه زهرا (س) فهمِ جامعه ، و شجاعت برای ورود به حساس ترین مسائل مهم شهروندان و مسلمانان است.
سخنرانی او در مسجد النبی (ص) نه فقط برای فدک ، بلکه برای ناراحتی از به زیر کشیدن جامعه عقلانی و معنویی بود که سال ها پیامبر رحمت (ص) برای تعالی او خون دل خورده بود.
کافی است یک فراز از آن سخنرانی را ملاحظه کنید که میفرماید:
« دینداری تان رنگ باخته ! ؛ قد سَمَل جِلبابَ الدین»
آن حضرت(س) دینداری مردمان را به لباس رنگ باخته تشبیه نمود.
جالب اینجاست که نفرمود جامعه اسلامی بی دین شدند بلکه فرمود رنگ دینداری را ندارد یعنی ادعای دین و اعتقاد به دین وجود دارد ولی در مقام عمل دین نقش اصلی را ندارد.
♈️۵) اشراق دیگر روحِ زندگی فاطمی ، زندگی خصوصی اوست.
زندگی داخل خانه اش ؛ یک زندگیِ زنده و مملو از حیات است.
او ؛ شوهر را نه تنها دوست میداشت، بلکه او را "درک" کرد.
با افتخار در خطاب به او میفرمود : "خانه ، خانه توست و من کنیز تو هستم البیت بیتک و انا امتک."
و او فرزند را "فهم" نموده و نه فقط محبت مادرانه داشته باشد.
دلیل این ادعایم این است که او ؛ "زبدگان فرزندان آدم" را ، تحویل بشریت داد .
سلام الله علیها یوم ولدت و یوم استشهدت و یوم تبعث حیا
🔰 انسیة الحوراء...
✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔹خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ
🔸نور فاطمه سلام الله عليها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد،
❓بعضی از مردم گفتند: يا رسول الله! پس بنابراين، فاطمه از جنس بشر نيست؟!
🔹فرمودند: فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ
🔸فاطمه حوريه ای انسيه است.
❓گفتند: يا رسول الله! چگونه ميشود كه زهراء سلام الله عليها حوريه و انسيه باشد؟
🔹فرمودند: خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَی آدَمَ
🔸خدای توانا قبل از اینکه حضرت آدم را بیافریند، فاطمه اطهر را هنگام خلق ارواح خلائق از نور خود آفرید. هنگامی که آدم علیه السّلام را خلق کرد، فاطمه را به وی عرضه کرد.
❓گفته شد: يا رسول الله فاطمه سلام الله عليها در آن وقت كجا بود؟!
🔹فرمودند: کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ
🔸نور او در ميان يک حُقه در زير ساق عرش جای داشت،
❓گفتند: ای رسول خدا! غذای وی چه بود؟
🔹فرمودند: التَّسْبِیحُ وَ التَّقْدِیسُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِیدُ
🔸تسبيح و تقديس و تهليل (یعنی: لااله الا الله) و حمد خدا بود،
🔸موقعی كه خدا حضرت آدم را آفريد و مرا از صُلب او بيرون آورد خداي عزّوجلّ دوست داشت كه زهرا سلام الله عليها را از صُلب من خارج كند، پس او را از يک سيب بهشتي قرار داده و آن سيب را جبرئيل نزد من آورد و به من گفت:
«يا مُحمّد! السّلام عليك و رحمة الله و بركاته»،
🔸گفتم: جبرئيل «و عليك السّلام و رحمة الله و بركاته».
🔸او گفت: يا محمّد! خدا تو را سلام ميرساند،
🔸گفتم: سلام از او است و به سوی او باز خواهد گشت،
🔸گفت: يا محمّد! اين سيبی است كه خدای مهربان آن را از بهشت براي تو فرستاده، من آن سيب را گرفتم و به سينه خود چسباندم،
🔸جبرئيل گفت: يا محمّد! خداوند ميفرمايد: اين سيب را تناول كن! هنگامي كه آن سيب را دو نيمه كردم پس ديدم نوری از آن ساطع شد كه من ترسان شدم!!
🔸گفت: يا رسول الله! پس چرا آن را تناول نمي كني؟ ميل كن و نترس. زيرا اين نور آن بانويی است كه در آسمان منصوره و در زمين فاطمه ست.
🔸گفتم: اي حبيب من جبرئيل! چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه ست؟
🔹گفت: سُمِّیَتْ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِیعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ [روم آیه۴ و ۵] یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّیهَا.
🔸بدين جهت در زمين فاطمه ناميده شده كه شيعيانش از آتش بريده شده اند و دشمنان وي از محبّتش محروم خواهند بود و در آسمان بدين لحاظ منصوره است كه خدا فرموده:
در آن روز - يعني روز قيامت - مؤمنين بخاطر نصرت خداوند -كه هر كس را بخواهد ياري میكند- خوشحال ميشوند، منظور از اين نصرت، همان نصرتيست كه فاطمه سلام الله عليها براي دوستان خود خواهد داشت.
📚 بحارالانوار ج۴۳ ص۴
مثالی برای دنیا:
فردی دچار بیماری گِل خواری بود و چون چشمش به گِل می افتاد، اراده اش سست می شد و شروع به خوردن آن می نمود. وی روزی برای خریدن قند به دکان عطاری رفت. عطار در دکان سنگِ ترازو نداشت و از گِل سرشوی برای وزن کشی استفاده می کرد.
عطار به مرد گفت: من از گِل به عنوان سنگِ ترازو استفاده می کنم. برای تو مشکلی نیست؟
مرد گفت: من قند می خواهم و برایم فرق نمی کند از چه چیزی برای وزن کشی استفاده کنی. در همین هنگام مرد در دل خود می گفت:
چه بهتر از این! سنگ به چه دردی می خورد برای من گِل از طلا با ارزش تر است. اگر سنگ نداری و گِل به جای آن می گذاری باعث خوشحالی من است.
عطار به جای سنگ در یک کفه ی ترازو، گِل گذاشت و برای شکستن قند به انتهای مغازه رفت. در همین اثنا، مرد گِل خوار دزدکی شروع به خوردن از گِلی که در کفه ی ترازو بود کرد. او تند تند می خورد و می ترسید مبادا عطار متوجه ماجرا شود.
عطار زیرچشمی متوجه ی گل خوردن مشتری شد ولی به روی خودش نیاورد. بلکه به بهانه پیدا کردن تیشه قند شکن، خود را معطل می کرد.
عطار در دل خود می گفت: تا می توانی از آن گل بخور. چون هر چقدر از آن می دزدی در واقع از خودت می دزدی! تو بخاطر حماقتت می ترسی که من متوجه دزدیت بشوم. در حالیکه من از این می ترسم که تو کمتر گل بخوری! تا می توانی گل بخور. تو فکر می کنی من احمق هستم؟ نه! این طور نیست. بلکه هنگامی که در پایان کار، مقدار قندت را دیدی، خواهی فهمید که چه کسی احمق و چه کسی عاقل است
این داستان یکی از حکایت های زیبای مولوی در مثنوی معنوی است. مولانا با ظرافتی ستودنی گل را به مال دنیا و قند را به بهای واقعی زندگی آدمی تشبیه می کند.
در نظر او آنان که به گمان زرنگ بودن تنها در پی رنگ و لعاب دنیا هستند همانند آن شخص گِل خواری هستند که پی در پی از کفه ترازوی خود می دزدند که در عوض از وزن آنچه در مقابل دریافت می کنند، کاسته می شود.
خداوند فرمود: (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون) [سوره انعام: 32].
«و زندگى دنيا جز بازى و هوسرانى هيچ نيست و همانا سراى ديگر براى اهل تقوا نيكوتر است، آيا تعقل نمىكنيد؟».
🌺هدیه ای ویژه به والدین در شب جمعه/نمازی که والدین فوت شده آرزو می کنند زنده شوند و پای فرزندشان را ببوسند
💢کیفیت نماز هدیه به والدین:
♦️هر کس این نماز را بخواند چنان چه پدر, مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند.
♦️چنان چه والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند.
♦️این نماز چنان موجب شادی پدر و مادر می شود که آرزو میکنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند.
♦️خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود.
-به خاطر سوره نوح آیه 24 هر مهمانی که وارد منزل می شود مورد لطف خدای منان قرار می گیرد.
♦️این نماز انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد.
🌹بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود
طریقه خواندن نماز هدیه به والدین
این نماز دو رکعت است:
در رکعت اول :
بعد از حمد به جای خواندن سوره ,10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم خوانده می شود، یعنی آیه زیر:
" رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ "
پروردگارا، مرا و بر پدر و مادرم و همه مومنان را ببخشاى در روزى كه حساب برپا مىشود.
در رکعت دوم:
بعد از خواندن سوره حمد 10 مرتبه آیه 28 سوره نوح خوانده می شود، یعنی آیه زیر:
" رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ "
پروردگارا بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى.
پس از سلام نماز بدون تغییر حالت نماز , ده مرتبه آیه 24 سوره اسرا خوانده می شود:
" رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً "
پروردگارا: همچنان که پدر و مادر مرا به مهربانی از کودکی پرورش دادند. تو نیز در حق آنها مهربانی نموده و رحمت خود را شامل حالش بفرما.
📚مفاتیح ص ٤٠٩
💎 ۱۴ توصیه اخلاقی💎
🌱🌷 مرحوم علامه حسنزاده آملی در کتاب "لقاء الله" چهارده توصیه به علاقهمندان سلوک توحیدی بیان میکند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشتهاند:
۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شدهاى، به حظ و بهرهات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند"
۲. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن".
۳. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را میمیراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است".
۴. قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد".
۵ .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمیپردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادىاش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند".
۶. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را میبیند و اقوالش را میشنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمیتواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.
۷. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفتهایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید".
۸. عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع میگردد.
۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است:
وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهرهمندی پارسایان از نعمتهای اخروی را شبزندهداری آنان معرفی میکند(ذاریات، ۱۵-۱۹)
۱۰. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱)
۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی
۱۲. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید".
۱۳. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کردهای".
۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیتالله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر میپنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسیمان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد".
#سنتهای_جمعه (۱)
🔰 از سنتهای مهم روز جمعه: گرفتن ناخن و کوتاه کردن سبیل
💠 ابوکهمس گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: دعایی برای نزول رزق و روزی به من یاد بدهید.
💠 حضرت فرمودند:
خُذْ مِنْ شَارِبِکَ وَ أَظْفَارِکَ وَ لْیَکُنْ ذَلِکَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ.
💠 سبیل و ناخن خود را در روز جمعه بگیر.
(یعنی این عمل روزی تو را میرساند)
✨ امام صادق علیه السلام فرمودند:
✨تَقْلِیمُ الْأَظْفَارِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی وَ إِنْ لَمْ یَحْتَجْ فَحُکَّهَا حَکّاً
✨ گرفتن ناخن در روز جمعه [انسان را] از جذام و پیسی و کوری حفظ میکند و اگر لازم نباشد سر آن را سوهان زند.
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ ثُمَّ قَالَ:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
أُعْطِیَ بِکُلِّ قُلَامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقُ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ.
🔹هر کس در هر جمعه ای ناخنها را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند و آنگاه بگوید:
«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
{به نام خدا و برای خدا و بر اساس سنت محمد و آل محمد}
در برابر هر ناخن و مویی که ریخته شده، ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل به او داده میشود.
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمودند:
🔸مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ أَنَامِلِهِ الدَّاءَ وَ أَدْخَلَ فِیهِ الدَّوَاءَ وَ رُوِیَ أَنَّهُ لَا یُصِیبُهُ جُنُونٌ وَ لَا جُذَامٌ وَ لَا بَرَصٌ.
🔸 هر کس ناخن هایش را روز جمعه بگیرد، خداوند از انگشتان او بیماری را خارج میکند و دوا را وارد میکند. و روایت شده که او به جنون و جذام و پیسی مبتلا نشود
📚 خصال ج۲ ص۳۹۱ حدیث: ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸