eitaa logo
کانال تبلیغی امامعلی پور
99 دنبال‌کننده
124 عکس
49 ویدیو
0 فایل
کانال پاسخ به سوالات شرعی ودینی @jabimamalipour
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 🌷 ...!! 🌷توی عملیات فاو، یکی از بچه‌های غواص زخمی شده بود. مدام تماس می‌گرفت: شفیعی حالش خوبه؟ گفتیم: باید هم خوب باشه. حالا حالا ها کارش داریم. اصلاً گوشی رو بده به خودش. به بچه‌های امداد بی‌سیم می‌زد بروند بیاورندش عقب. می‌گفت: حتماً يكى از پیغام هاش را نشنیدم. از بی‌سیمچیش پرسیدم: چی می‌گفت؟ گفت: بابا! حسین آقا هم ما رو کشت با این غواصاش. 🌷با غیظ نگاهش می‌کنم. می‌گویم: اخوی! به کارت برس. می‌گوید: مگه غیر اینه؟ ما این‌جا داریم عرق می‌ریزیم تو این گرما؛ آقا فرمانده لشکر نشستن تو سنگر فرماندهی، هی دستور می‌دن. تحمّلم تمام می‌شود. داد می‌زنم: من خودم بلدم قایق برانم ها. گفته باشم، یه کم دیگه حرف بزنی، همین جا پرتت می‌کنم توی آب، با همین یه دست تا اون‌ور اروند شنا کنی!! اصلاً ببینم تو تا حالا حسین خرازی رو دیده ای که پشت سرش لغز می‌خونی؟ می‌خندد. می‌خندد و می‌گوید: مگه تو دیده ای؟ 🌷باید اول خودش خط را می‌دید. می‌گفت: باید بدونم بچه‌های مردم رو کجا می‌آرم. گفت: حالا شما برید من این‌جا نشسته‌ام، هواتونو دارم بدوین ها. پریدم بیرون. دویدیم سمت خط. جای پایمان را می‌کوبیدند. برمی‌گشتیم. یکی افتاده بود روی زمین. برش گرداند، صورتش را بوسید. گفت: بچه تهرونه ها، اومده بوده شناسایی. دست انداخت زیرش، کولش کند. نمی‌توانست، به ما هم نمی‌گفت.... 🌹خاطره اى به ياد فرمانده شهيد حاج حسین خرازی : رزمنده دلاور امیرحسین فرشادنیا
🌸 در آیات و روایات از دو نوع فتنه سخن به ميان آمده است: ۱_ به معناي امتحان الهي يا کيفري که خداوند به گنهکاران مي دهد، ۲_ به معني آشوب و طغيان و ايجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسيله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود مي آيد. 1⃣🔹 فتنه به معناي اول کار خداوند است و آثار تربيتي دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار مي سازد و اين معنا در موارد متعددي از قرآن کريم آمده است مانند: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. عنکبوت/1. آيا مردم گمان مي کنند که به صرف اينکه بگويند ايمان آورده ايم، به حال خود رها مي شوند و مورد امتحان قرار نمي گيرند؟ 2⃣🔹فتنه به معناي دوم در قرآن کريم به عنوان چيزي که بدتر و شديدتر از آدمکشي است آمده است و جامعه اسلامي به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است؛ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ. بقره/191 فتنه سخت تر از کشتار است. و در مقابله با فتنه گران می فرماید: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ. بقره،/ 193 با آنان بجنگيد تا فتنه اي باقي نماند. برای دور ماندن از فتنه، نیاز به بصیرت داریم: حالا مؤلفه‌های انسان بصیر چیست؟ این روایت کمک می کند تا بفهمیم ✳️اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: 🔸اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً 🔹 انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند. 📚 نهج‌البلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴
آیت الله جوادی آملی امام علی علیه السلام: لَا تَجْتَمِعُ الفِطْنَةُ وَالبِطْنَةُ . با پرخورى ، تيزهوشى [در كار ]نيست. یعنی فطانت و هوشمندی با پرخوری یکجا جمع نمی شود و پرخور هرگز خرمند نمی‌گردد زيرا تمام تلاش و کوشش روح او این است که غذاها را هضم کند و دیگر فرصت اندیشیدن ندارد.. درست مثل این است که شما یک انسان متخصص و دانشمند را به رفتگری در کوی و برزن بگمارید تا زباله ها را جمع کند. روح انسان می‌تواند یک استاد و مربی خوب باشد پس حیف است که او را به رفتگری جسم بگماریم. حضرت در جای دیگر میفرماید : " لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ" برخی افراد اهل سورچرانی هستند و دوست دارند که هر روز میهمان یک نفر باشند انسان سور چران اهل عزم و اراده نیست . نسیم اندیشه دفتر اول ص۱۴
👌دو نکته خیلی مهم از بحث محرمیت ازدواج: ‏ 🤔صیغه خواهر و برادری چیست؟ آیا چنین صیغه‌ی داریم؟ ✍️ در اسلام فقط صيغه عقد ازدواج است که باعث محرميت می‌شود و چيزی بنام صيغه خواهر و برادری نداريم. 👌منظور از صيغه محرميت همان صيغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) است. 📚امام استفتاءات ج‌3، ص 113 س 87؛ بهجت استفتاءات ج‌4، س4960؛ صافی پاسخ به 300 پرسش ج 1 س221 مکارم استفتاءات ج 3 س611 سیستانی سایت، محرمیت؛ دفتر مراجع. 😥 خانواده‌های ناباروری که کودک از بهزیستی می‌گیرند اگر پسر انتخاب می‌کنند 👌 باید زیر دو سال باشد و با شرایط شیر خوردن محرم شود. ❌ اگر دوران شیرخوارگى پسربچه گذشته باشد راهى براى محرمیت او نیست. 🤔دقت شود چرا راهی برای محرمیت نیست؟ یعنی چرا نمی‌توان آن پسر را به عقد مادر و مادر بزرگ این زن نابارور درآمد تا با او محرم شود چون: ناپدری تا آميزش نکند به فرزندان و نوه‌های زن محرم نمی‌شود. 📚توضیح المسائل مراجع م 2386؛ امام استفتائات ج3 ص106س 75 ص 118 س 99 ص 119 س 100 ص 121 س 108، فاضل استفتائات ج1 س 1451 تا 1453، مکارم استفتائات ج1 س 718 تا 725، و ج2 س 933 و 940 و ج3 س 637 ، صافی 300 پرسش ج2 س 236 ، نوری استفتاءات ج1 س 700 و 701 و ج2 س 641 ، وحید استفتاءات بخش ازدواج و حجاب س 19 و20، سیستانی سایت، محرمیت؛ دفتر مراجع.
🔹 برای ایجاد این محرمیت با شیر خوردن چندین شرط لازم است که مهمترین آنها به طوری کلی عبارتند: 🌱پانزده مرتبه، يا يك شبانه روز يا مقداري شير به او بدهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است. 👶 نوزاد زیر دو سال باشد. 🍃 بچه شير را از سینه زن بمكد. اگر شك كنند بچه به مقداري كه علت محرم شدن است شيرخورده يا نه، محرم نیستند. 🍀ارث بردن 🤔 آیا کسانی که به واسطه شیر خوردن محرم می شوند مانند بقیه اقوام از هم ارث می‌برند؟ ✍️ كسانى كه به واسطه شیر خوردن با يكديگر خويشاوند مى‏شوند مستحب است يكديگر را احترام كنند، ولى حقوق خويشاوندى ندارند و از يكديگر ارث نمى‏برند. 🤔 آیا مادربزرگ می‌تواند به نوه خود شیر دهد؟ ✍️ مادر بزرگ به نوه پسری شیر بدهد اشکال ندارد اما به نوه دختری نمی‌تواند شیر بدهد. ✍️طبق نظر آیت الله مکارم اشکال ندارد. 👌نکته: اگر خانمی نمی‎دانست و به نوه دختری خود شیر داد می‌شود در این مسئله (استثناءً) از آقای مکارم تقلید کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 2472، ۲۴۷۴، 2490 و 2497؛ مکارم جامع المسائل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر طنز جنجالی این خانوم در حضور رهبر معظم انقلاب درباره مردهایی که ابرو بر می دارند و قرص اکس می خورند را گوش کنید اولین بار بود که شعری در این سبک در حضور رهبری خوانده می شد ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
📆به استقبال از یک ولادت تکرار نشدنی 🟢روح زندگی فاطمی ✍ به نام خدای ظاهر و باطن ✅تعداد اطاق و وسائل خانه و جهیزیه و مهریه و ... "پوسته زندگی"  است ، باید در جستجوی "روح زندگی فاطمی" بود. ♈️۱) روح زندگی حضرت فاطمه "عرفان‌" است و عرفان چشیدن حضور خداست. این مقام برای کسانی است که ایمان و ارتباط با غیب این جهان دارند ؛ "الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ"(بقره/۳) فاطمه زهرا (س) از چنان ارتباطی با خدای متعال بهرمنداست که وقتی پیامبر رحمت (ص) به او از قول جبرییل و نهایتا خدای سبحان ، میگوید ؛ چرا در عبادت ، از خدا چیزی طلب نمیکنی ؟ به پدر میگوید : "آن چنان غرق مناجات با خدا و لذت از آن مقام هستم که متوجه طلب چیزی نیستم ؛ شَغَلنی عَن مَسئلتِه.." ♈️۲) زاویه دیگر از روح زندگی فاطمی (س) ؛ فهم و درک و استفاده از رسول الله (ص) است. خود آن سرور زنان عالَم فرمود: " نظر به رسول الله را دوست دارم ؛ حببت النظر الی وجه رسول الله" . مقصود فاطمه (س) از "نظر" ، صِرف دیدن ظاهری یک فرزند و پدر نیست . بلکه ؛ نظری است که در آن نظر و نگاه ؛ عمق شخصیت و زندگی و منش و معنویت رسول الله (ص) مورد توجه خاص قرار میگیرد و سپس آن الگوی دریافت شده ، در جان و زندگی فاطمه پیاده میشود. اجازه دهید همینجا از طرف خود و به نمایندگی از شما ؛ اظهار تاسف کنم که امروز بخشی از جامعه ، گرفتار بی توجهی به حجج الهیه شده است و در نتیجه یا نفی مقامات آنان بخاطر روشنفکرنمایی میکند ، و یا دوری از محتوا و باطن دعوت و سبک و سیره اولیاء الهی (ع) دارد و پسنده به پوسته و ظواهری از نام علی و فاطمه و حسین (علیهم السلام) دارد. ♈️۳) "ایثار و احسان" شعبه دیگر از روح زندگی فاطمه (س) است . او فرمود : " انفاق را دوست دارم ؛ حَبَبتُ .. انفاقَ فی سبیل الله" صدیقه طاهره (س) در این ادعا کاملا صادق بود ؛ او همه درآمد "فدک" که سالانه از ۲۴ هزار سکه تا ۷۰ هزار سکه گفته اند را انفاق میکرد .. او به حقیقتی از انفاق رسیده بود که دست امثال من از فهم آن کوتاه است. امام خمینی در تعلیقات بر "فصوص" مینویسد : "انفاق و احسان کننده در اندیشه ی اظهار نمودن کمال خدایِ محمود است." و البته اعتراف میکنم ؛ فهم این جمله ، سالها درس خواندن میخواهد. ♈️۴) جلوه دیگرِ روحِ زندگی فاطمه زهرا (س) فهمِ جامعه ، و شجاعت برای ورود به حساس ترین مسائل مهم شهروندان و مسلمانان است. سخنرانی او در مسجد النبی (ص) نه فقط برای فدک ، بلکه برای ناراحتی از به زیر کشیدن جامعه عقلانی و معنویی بود که سال ها پیامبر رحمت (ص) برای تعالی او خون دل خورده بود.‌ کافی است یک فراز از آن سخنرانی را ملاحظه کنید که میفرماید: « دینداری تان رنگ باخته ! ؛ قد سَمَل جِلبابَ الدین» آن حضرت(س) دینداری مردمان را به لباس رنگ باخته تشبیه نمود. جالب اینجاست که نفرمود جامعه اسلامی بی دین شدند بلکه فرمود رنگ دینداری را ندارد یعنی ادعای دین و اعتقاد به دین وجود دارد ولی در مقام عمل دین نقش اصلی را ندارد. ♈️۵) اشراق دیگر روحِ زندگی فاطمی ، زندگی خصوصی اوست. زندگی داخل خانه اش ؛ یک زندگیِ زنده و مملو از حیات است. او ؛ شوهر را نه تنها دوست میداشت، بلکه او را "درک" کرد‌. با افتخار در خطاب به او میفرمود : "خانه ، خانه توست و من کنیز تو هستم البیت بیتک و انا امتک." و او فرزند را "فهم" نموده و نه فقط محبت مادرانه داشته باشد. دلیل این ادعایم این است که او ؛ "زبدگان فرزندان آدم" را ، تحویل بشریت داد . سلام الله علیها یوم ولدت و یوم استشهدت و یوم تبعث حیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 انسیة الحوراء... ✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔹خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ 🔸نور فاطمه سلام الله عليها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد، ❓بعضی از مردم گفتند: يا رسول الله! پس بنابراين، فاطمه از جنس بشر نيست؟! 🔹فرمودند: فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ 🔸فاطمه حوريه‌ ای انسيه است. ❓گفتند: يا رسول الله! چگونه مي‌شود كه زهراء سلام الله عليها حوريه و انسيه باشد؟ 🔹فرمودند: خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَی آدَمَ 🔸خدای توانا قبل از اینکه حضرت آدم را بیافریند، فاطمه اطهر را هنگام خلق ارواح خلائق از نور خود آفرید. هنگامی که آدم علیه السّلام را خلق کرد، فاطمه را به وی عرضه کرد. ❓گفته شد: يا رسول الله فاطمه سلام الله عليها در آن وقت كجا بود؟! 🔹فرمودند: کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ 🔸نور او در ميان يک حُقه در زير ساق عرش جای داشت، ❓گفتند: ای رسول خدا! غذای وی چه بود؟ 🔹فرمودند: التَّسْبِیحُ وَ التَّقْدِیسُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِیدُ 🔸تسبيح و تقديس و تهليل (یعنی: لااله الا الله) و حمد خدا بود، 🔸موقعی كه خدا حضرت آدم را آفريد و مرا از صُلب او بيرون آورد خداي عزّوجلّ دوست داشت كه زهرا سلام الله عليها را از صُلب من خارج كند، پس او را از يک سيب بهشتي قرار داده و آن سيب را جبرئيل نزد من آورد و به من گفت: «يا مُحمّد! السّلام عليك و رحمة الله و بركاته»، 🔸گفتم: جبرئيل «و عليك السّلام و رحمة الله و بركاته». 🔸او گفت: يا محمّد! خدا تو را سلام مي‌رساند، 🔸گفتم: سلام از او است و به سوی او باز خواهد گشت، 🔸گفت: يا محمّد! اين سيبی است كه خدای مهربان آن را از بهشت براي تو فرستاده، من آن سيب را گرفتم و به سينه خود چسباندم، 🔸جبرئيل گفت: يا محمّد! خداوند مي‌فرمايد: اين سيب را تناول كن! هنگامي كه آن سيب را دو نيمه كردم پس ديدم نوری از آن ساطع شد كه من ترسان شدم!! 🔸گفت: يا رسول الله! پس چرا آن را تناول نمي كني؟ ميل كن و نترس. زيرا اين نور آن بانويی است كه در آسمان منصوره و در زمين فاطمه ست. 🔸گفتم: اي حبيب من جبرئيل! چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه ست؟ 🔹گفت: سُمِّیَتْ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِیعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ [روم آیه۴ و ۵] یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّیهَا. 🔸بدين جهت در زمين فاطمه ناميده شده كه شيعيانش از آتش بريده شده اند و دشمنان وي از محبّتش محروم خواهند بود و در آسمان بدين لحاظ منصوره است كه خدا فرموده: در آن روز - يعني روز قيامت - مؤمنين بخاطر نصرت خداوند -كه هر كس را بخواهد ياري می‌كند- خوشحال مي‌شوند، منظور از اين نصرت، همان نصرتيست كه فاطمه سلام الله عليها براي دوستان خود خواهد داشت. 📚 بحارالانوار ج۴۳ ص۴
مثالی برای دنیا: فردی دچار بیماری گِل خواری بود و چون چشمش به گِل می افتاد، اراده اش سست می شد و شروع به خوردن آن می نمود. وی روزی برای خریدن قند به دکان عطاری رفت. عطار در دکان سنگِ ترازو نداشت و از گِل سرشوی برای وزن کشی استفاده می کرد. عطار به مرد گفت: من از گِل به عنوان سنگِ ترازو استفاده می کنم. برای تو مشکلی نیست؟ مرد گفت: من قند می خواهم و برایم فرق نمی کند از چه چیزی برای وزن کشی استفاده کنی. در همین هنگام مرد در دل خود می گفت: چه بهتر از این! سنگ به چه دردی می خورد برای من گِل از طلا با ارزش تر است. اگر سنگ نداری و گِل به جای آن می گذاری باعث خوشحالی من است. عطار به جای سنگ در یک کفه ی ترازو، گِل گذاشت و برای شکستن قند به انتهای مغازه رفت. در همین اثنا، مرد گِل خوار دزدکی شروع به خوردن از گِلی که در کفه ی ترازو بود کرد. او تند تند می خورد و می ترسید مبادا عطار متوجه ماجرا شود. عطار زیرچشمی متوجه ی گل خوردن مشتری شد ولی به روی خودش نیاورد. بلکه به بهانه پیدا کردن تیشه قند شکن، خود را معطل می کرد. عطار در دل خود می گفت: تا می توانی از آن گل بخور. چون هر چقدر از آن می دزدی در واقع از خودت می دزدی! تو بخاطر حماقتت می ترسی که من متوجه دزدیت بشوم. در حالیکه من از این می ترسم که تو کمتر گل بخوری! تا می توانی گل بخور. تو فکر می کنی من احمق هستم؟ نه! این طور نیست. بلکه هنگامی که در پایان کار، مقدار قندت را دیدی، خواهی فهمید که چه کسی احمق و چه کسی عاقل است این داستان یکی از حکایت های زیبای مولوی در مثنوی معنوی است. مولانا با ظرافتی ستودنی گل را به مال دنیا و قند را به بهای واقعی زندگی آدمی تشبیه می کند. در نظر او آنان که به گمان زرنگ بودن تنها در پی رنگ و لعاب دنیا هستند همانند آن شخص گِل خواری هستند که پی در پی از کفه ترازوی خود می دزدند که در عوض از وزن آنچه در مقابل دریافت می کنند، کاسته می شود. خداوند فرمود: (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون‏) [سوره انعام: 32]. «و زندگى دنيا جز بازى و هوسرانى هيچ نيست و همانا سراى ديگر براى اهل تقوا نيكوتر است، آيا تعقل نمى‏كنيد؟».
🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان تسلیت عـــــرض می‌نماییم
🌺هدیه ای ویژه به والدین در شب جمعه/نمازی که والدین فوت شده آرزو می کنند زنده شوند و پای فرزندشان را ببوسند 💢کیفیت نماز هدیه به والدین: ♦️هر کس این نماز را بخواند چنان چه پدر, مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند. ♦️چنان چه والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند. ♦️این نماز چنان موجب شادی پدر و مادر می شود که آرزو میکنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند. ♦️خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود. -به خاطر سوره نوح آیه 24 هر مهمانی که وارد منزل می شود مورد لطف خدای منان قرار می گیرد. ♦️این نماز انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد. 🌹بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود طریقه خواندن نماز هدیه به والدین این نماز دو رکعت است: در رکعت اول : بعد از حمد به جای خواندن سوره ,10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم خوانده می شود، یعنی آیه زیر: " رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ " پروردگارا، مرا و بر پدر و مادرم و همه مومنان را ببخشاى در روزى كه حساب برپا مى‏شود. در رکعت دوم: بعد از خواندن سوره حمد 10 مرتبه آیه 28 سوره نوح خوانده می شود، یعنی آیه زیر: " رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ " پروردگارا بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى. پس از سلام نماز بدون تغییر حالت نماز , ده مرتبه آیه 24 سوره اسرا خوانده می شود: " رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً " پروردگارا: همچنان که پدر و مادر مرا به مهربانی از کودکی پرورش دادند. تو نیز در حق آنها مهربانی نموده و رحمت خود را شامل حالش بفرما. 📚مفاتیح ص ٤٠٩
💎 ۱۴ توصیه اخلاقی💎 🌱🌷 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشته‌اند: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". ۳. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". ۴. قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵ .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". ۱۳. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد".
(۱) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: گرفتن ناخن و کوتاه کردن سبیل 💠 ابوکهمس گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: دعایی برای نزول رزق و روزی به من یاد بدهید. 💠 حضرت فرمودند: خُذْ مِنْ شَارِبِکَ وَ أَظْفَارِکَ وَ لْیَکُنْ ذَلِکَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ. 💠 سبیل و ناخن خود را در روز جمعه بگیر. (یعنی این‌ عمل روزی تو را می‌رساند) ✨ امام صادق علیه السلام فرمودند: ✨تَقْلِیمُ الْأَظْفَارِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی وَ إِنْ لَمْ یَحْتَجْ فَحُکَّهَا حَکّاً ✨ گرفتن ناخن در روز جمعه [انسان را] از جذام و پیسی و کوری حفظ می‌کند و اگر لازم نباشد سر آن را سوهان زند. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ ثُمَّ قَالَ: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُعْطِیَ بِکُلِّ قُلَامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقُ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ. 🔹هر کس در هر جمعه ای ناخن‌ها را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند و آنگاه بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» {به نام خدا و برای خدا و بر اساس سنت محمد و آل محمد} در برابر هر ناخن و مویی که ریخته شده، ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل به او داده می‌شود. 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمودند: 🔸مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ أَنَامِلِهِ الدَّاءَ وَ أَدْخَلَ فِیهِ الدَّوَاءَ وَ رُوِیَ أَنَّهُ لَا یُصِیبُهُ جُنُونٌ وَ لَا جُذَامٌ وَ لَا بَرَصٌ. 🔸 هر کس ناخن هایش را روز جمعه بگیرد، خداوند از انگشتان او بیماری را خارج می‌کند و دوا را وارد می‌کند. و روایت شده که او به جنون و جذام و پیسی مبتلا نشود 📚 خصال ج۲ ص۳۹۱ حدیث: ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سه گروه تاریخ ساز آخرالزمانی در قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله فرجه، سه گروه ایشان را یاری خواهند کرد: 🌕 گروه اول: نخستین کسانی که گرد امام جمع می‌شوند و دعوت جهانی امام با آن‌ها آغاز می‌شود؛ ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت هستند که فرماندهان و کارگزاران سپاه ایشان را تشکیل می‌دهند. امام حسین علیه‌السلام فرمودند: و از اصحابش سیصد و سیزده تن به تعداد اصحاب بَدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند. 🌕 گروه دوم: لشکری ۱۰ هزار نفری از یاران که تحت فرماندهی یاران خاص حضرت هستند و با جمع شدن این عده، قیام حضرت آغاز می‌شود. امام جواد علیه‌السلام فرمودند: و چون «عقد» که عبارت از ده هزار نفر باشد، کامل گردد، به اذن خدای عزیز و جلیل قیام می‌کند... 🌕 گروه سوم: در ادامه قیام توده‌های انبوه مردم که از ظلم و ستم خسته شده‌اند، برای یاری به امام می‌پیوندند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: وَ يَبلُغَ سُلطَانُهُ الْمَشرِقَ وَ المَغْربَ. زمین به نورش روشن گردد و حكومتش به شرق و غرب عالم خواهد رسید 📗كمال الدين، ج ۱، ص ۲۸۰ 👈اگر جزء «سیصدوسیزده» نفر نیستی حداقل بین آن «ده‌هزار» نفر باش! ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال میشود شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه مقام معظم رهبری حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.(۱) سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنی‌آدم مسلّط بشوم، دیگر غصّه‌ی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا می‌آورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنی‌آدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟ 🔹اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه؛ یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه میکند میگوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاه‌ها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام میدهد. اوّلین ضربه‌ای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او -یعنی ابلیس- باز میشود این است؛ ما گاهی هم بعضی‌ها را می‌بینیم که میگویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار میکنیم»؛ به نظرشان آن کاری که میکنند زیاد می‌آید؛ خود را مقایسه نمیکنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ می‌آید. 🔹وَ نَسیَ ذَنبَه؛ دوّم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همه‌ی عادات ماها که به خودمان به چشم حسن‌ظن نگاه میکنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه می‌بینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار میشود -اَللهُمَّ‌ اغفِر لِیَ‌ الذُّنوبَ‌ الَّتی‌ تَهتِکُ‌ العِصَم-(۲) تا که انسان به یادش بیاید؛ یا درباره‌ی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى‌ عَلى‌ ذَنبِه»،(۳) بنشیند بر گناه خود، به گناه‌هایی که کرده بگرید؛  [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند. 🔹وَ دَخَلَهُ العُجب؛ سوّم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجسته‌ای هستیم»! گاهی هم انسان گله‌مند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبی‌های ما را؟ چطور قدر نمیدانند؟ بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّه‌ی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همه‌ی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود. .......................................... منابع: ۱) خصال، روایت هشتادوششم،  ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به‌ جا آورد پریشان‌خاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.» ۲) مصباح‌المتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲ ۳) روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲
🔮✨✨🔮 ✍حکایتی بسیار زیبا و خواندنی برای یه کار اداری رفته بودم شهرداری، توی اون قسمتی که به کار من مربوط میشد یه خانوم جوان کارمند حضور داشت که قبل از هر چیزی، قبل از کارمند بودن، قبل از دختر خانواده بودن و حتی به نظرم قبل از همسر بودن یه مادر بود... یه زن وقتی مادر میشه اولویتش میشه فرزند... این خانوم مجبور بود برای چند ساعت از دخترش توی محل کار نگهداری کنه. اره میدونم اداره جای این کارا نیست اما حتما مجبور شده بود حواسم بهش بود، تمام سعیش رو میکرد یه موقع کارش عقب نیفته آدم خوب رو از حرکات سر و دست و گردن میشه شناخت... یه دختر بچه یکی دو ساله رو با لباس زمستونی صورتی تصور کن، بچه ها همشون شیرینن، خواستنی ان، این بچه هم تو دل برو بود، هر کس میومد داخل نگاهش که میکرد لبخند مینشست روی لبش یه مقدار سرما خورده بود توی اون چند دقیقه ای که اونجا بودم با چشمای خودم دیدم که مادرش با چه سختی داروهاش رو میداد و ازش مراقبت میکرد خیره شدم به چشمهای مهربون و پاک اون دختر بچه میدونی به چی فکر میکردم؟ به اینکه بیست سال دیگه این بچه این روزا رو یادش نمیاد اون شبایی که باعث بی خوابی مادرش شده اون نه ماه که راحتی رو ازش سلب کرده... هزار تا چیز دیگه اینارو یادش میاد؟ نمیاد! آخه پریشب یه دختر بیست ساله دیدم توی همین میدون ولیعصر داشت با یه لحن بد سر مادرش غر میزد که اه، مامان اینجا میدونه، دوتا چهارراه بعدی باید پیاده میشدیم، اونجا میشه چهارراه ولیعصر.... من ذوق رو توی چشمای مادرش دیدم که حالش خوب بود از اینکه با دخترش اومده بیرون... کسی که ذره ذره آب شده تا اون بچه ذره ذره قد بکشه.... خیلی دلم خواست از اون دختر بپرسم اگه با دوستاتم بیرون میومدی از پیاده روی دوتا چهارراه عصبانی میشدی یا خوشحال؟ از کجا میدونی؟ شاید مامانت دلش میخواست چهارقدم باهات راه بره...نگاهت کنه حواست هست رفیق؟ میترسم یه وقتی به خودمون بیاییم که دیر شده .....
چرا خداوند شیطان را آفرید؟ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بسيارى مى پرسند: با اين كه خداوند مى دانست او سرچشمه همه وسوسه ها و گمراهى ها و فريب كارى ها مى شود و همه بدبختى هاى انسان از او خواهد بود، آن هم موجودى هوشيار، زرنگ ، كينه توز، پرفريب و مصمم . چرا او را آفريد؟ اگر خدا انسان را براى تكامل و رسيدن به سعادت ، از طريق بندگى خود آفريده ، وجود شيطان كه يك موجود ويران گر و ضد تكامل است چه دليلى مى تواند داشته باشد؟ در پاسخ مى توان گفت : اولا، خداوند شيطان را از آغاز آفرينش انسان نيافريد، چون خلقت او از اول پاك و بى عيب بود و به همين دليل ساليان درازى در ميان صف فرشتگان مقرب خدا جاى گرفته بود. اگر چه از نظر خلقت و آفرينش جزء آنان نبود، ولى بعدا با سوء استفاده از آزادى ، بنا را بر طغيان و سركشى گذاشت و رانده درگاه خداوند و فرشتگان گرديد و لقب شيطان گرفت . ثانيا؛ اگر اندكى فكر كنيم خواهيم دانست كه وجود شيطان ، اين دشمن خطرناك نيز كمكى است به پيشرفت و تكامل انسان ها و براى آن كسانى كه ايمان دارند و مى خواهند راه حق را بپيمايند وجود او مضر و زيان آور نيست ، بلكه پيشرفت و تكامل آنان است . راه دور نرويم هميشه نيروهاى مقاوم در برابر دشمنان سرسخت ، جان مى گيرند و سير تكاملى خود را مى پيمايند، وجود يك دشمن قوى در مقابل انسان باعث پرورش و ورزيدگى او مى گردد. هم چنين هميشه در ميان تضادها بالندگى و رشد معنا پيدا مى كند، هيچ موجودى راه كمال را نمى پويد مگر اين كه در مقابل دشمن نيرومندى قرار گيرد. به عبارت ديگر، انسان تا در برابر دشمن نيرومند و با قدرت قرار نگيرد هرگز نيرو و نبوغ خود را بروز نمى دهد و به كار نمى اندازد، همين وجود دشمن مايه جنبش هر چه بيشتر انسان و ترقى او خواهد بود. مثلا فرماندهان و سربازان ورزيده و نيرومند، كسانى هستند كه در جنگ هاى بزرگ ، با دشمنان سخت در گير بوده اند. سياست مداران با تجربه و پر قدرت ، آنهايى هستند كه در بحران هاى سخت سياسى با دشمنان نيرومند دست و پنجه نرم كرده اند. قهرمانان بزرگ ، كسانى هستند كه با حريفان نام آور و سخت ، زور آزمايى كرده اند؛ بنابراين ، چه جاى تعجب كه بندگان بزرگ خدا با مبارزه مستمر و پى گير در برابر شيطان ، روز به روز قوى تر و نيرومندتر شوند. دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود ميكرب هاى مزاحم مى گويند: اگر آنها نبودند، سلول هاى بدن انسان در يك سستى و بى حالى فرو مى رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از 80 سانتى متر تجاوز نمى كرد و همگى به صورت آدم هايى كوتوله بودند و به اين ترتيب ، انسانهاى كنونى با مبارزه جسمانى با ميكرب هاى مزاحم ، نيرو و نمو بيشترى كسب كرده اند. هم چنين است روح انسان در مبارزه با شيطان ، گر چه او در برابر اعمال خلاف و زشت خود مسئول است ، ولى وسوسه هاى او براى بندگان خدا و آنهايى كه مى خواهند در راه حق قدم بردارند ضرر و زيانى نخواهد داشت ، بلكه به طور غير مستقيم براى آنها ثمر بخش خواهد بود. 3️⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از رسول خدا صلى الله عليه وآله سؤال مهمى شد كه حضرت به اين سؤال ، چهل پاسخ دادند . در حقيقت ايشان با اين چهل پاسخ ، فرهنگ جامع تربيتى ، خانوادگى ، اجتماعى ، مادى و معنوى را ارائه فرموده اند و پاسخ حضرت فقط براى آن سؤال كننده نبوده است . سؤالى كه آن مرد كرد ، در ارتباط با خودش بود ، اما پاسخ هايى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله دادند ، در ارتباط با تمام انسان ها تا روز پايان اين دنيا است . اين سؤال و پاسخ در منابع مهم حديثى شيعه نقل شده است ، از جمله در جلد دهم »مستدرك سفينة البحار « آمده است : » جاء رجل الى النّبى صلى الله عليه وآله فقال : أتأذن لى أن اتمنّى الموت ؟ «(1) خدمت وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه وآله عرض مى كند : آيا شما به من اجازه مى دهيد كه مرگ خودم را از خدا بخواهم ؟ مردن خودم را بخواهم و تمنّا يا آرزوى مرگ كنم ؟ ديگر در اين دنيا نباشم و از دنيا بيرون بروم ؟ مرگ ؛ حقيقتى اجتناب ناپذير پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله به او فرمودند : » فانّ الموتَ شى ءٌ لابدّ منه « مرگ ، مردن و انتقال به عالم بعد ، حقيقتى است كه از آن چاره اى نيست و حكم مرگ بر كلّ موجودات زنده جهان نوشته شده است . خداوند متعال براى هر موجود زنده اى زمان محدود و معيّنى را قرار داده است كه هرگاه اين زمان تمام شود و به سر آيد ، آن موجود زنده به عالم ديگر انتقال پيدا مى كند . » و سفر طويل « اين جاده ، جاده اى طولانى و اين سفر ، سفر طول و درازى است . عالمى بين مرگ و قيامت است ؛ يعنى بعد از مرگ تا برپا شدن قيامت ، كه خدا در قرآن مى فرمايد آن عالم را برزخ نام گذارى كرده است . زمانش خيلى طولانى است .
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* *بهترین شکلِ قبولی اعمال ازنگاه قرآن وعترت* *اخلاص لازمه قبولی اعمال* اگر کسی در انجامِ اعمال و عباداتش با باشه، خداوند اعمالش رو به بهترین شکل، قبول میکنه. قرآن می‌فرماید خدا نذرِ مادرِ حضرت مریم رو به بهترین شکل قبول کرد، چون اخلاص داشت: *فَتَقَبَّلَهٰا رَبُّهٰا بِقَبُولٍ حَسَنٍ.* *قَبُولٍ حَسَنٍ* یعنی به بهترین شکلِ ممکن قبول شد. *نتیجه عمل آلوده به ریا* نماز، روزه، انفاق، عبادت و... که آلوده به ریا باشه، هیچ فایده‌ای نداره و قبول نمیشه، در واقع چیزی جز حمّالی نیست... ولی اگر عبادات همراه با اخلاص باشه، به بهترین شکل قبول میشه. طرف نماز که میخونه، وقتی تو جمع باشه بیشتر نمازش رو طول میده... میخواد انفاق کنه، جلو دیگران این کار رو میکنه، و دوست داره ازش تعریف کنن... وقتی یه کار خیری انجام میده، اگه ازش تشکر نکنن ناراحت میشه. و... حدیث داریم که خدا می‌فرماید: *اَنَا خیرُ شریکٍ، مَن اَشرَکَ مَعی غیری فِی عَمَلِه لَم اَقبَلهُ اِلاّ مَا کَانَ خَالِصا* من بهترین شریک هستم، اگر کسی در اعمالش با من شریک قائل شود، همه‌ی سهم خودم را به آن شریک می‌بخشم و فقط آن مقدار از اعمال که خالص انجام داده است را می‌پذیرم. *اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم* به بهلول گفتند: فلانی هنگام تلاوت قرآن، آنچنان از خود بیخود میشه که نقش بر زمین میشه و غش میکنه! بهلول گفت: سر دیوار بذاریدش تا قرآن بخونه؛ اگر باز هم غش کرد، معلومه راست میگه. حالا خودمون ببینیم، چقدر اعمالمون اینطوری بوده. اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۴۳ سوره آل عمران آیه ۳۷ *اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ* *اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ* *اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ* *وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ*