اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
هدف خداوند از واجب کردن نماز چیست؟
فلسفه مصيبتها و شدائد براى تكامل بشر
مصيبتها و شدائد براى تكامل بشر ضرورت دارند. اگر محنت ها و رنج ها نباشد بشر تباه مى گردد.
قرآن كريم مى فرمايد :
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ
«همانا انسان را در رنج و سختى آفرينش دادهايم».
در ناز و نعمت زيستن و از سختی ها دورى گزيدن
امير المؤمنين علیه السلام در يكى از نامه هاى خود به عثمان بن حنيف، فرماندار خويش در بصره نوشتند :
در ناز و نعمت زيستن و از سختی ها دورى گزيدن، موجب ضعف و ناتوانى مى گردد، و برعكس، زندگى كردن در شرايط دشوار و ناهموار، آدمى را نيرومند و چابک مى سازد و جوهر هستى او را آبديده و توانا مى گرداند. ...
درختان بيابانى كه از مراقبت و رسيدگى مرتّب باغبان محروم مى باشند
درختان بيابانى كه از مراقبت و رسيدگى مرتّب باغبان محروم مى باشند، چوب محكم تر و دوام بيشترى دارند، برعكس، درختان باغستان ها كه دائماً مراقبت شده اند و باغبان به آنها رسيدگى كرده است، نازک پوست تر و بى دوام ترند.
خداوند متعال در قرآن كريم مى فرمايد :
وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ.
«حتما شما را با اندكى از ترس، گرسنگى و آفت در مال ها و جان ها و ميوه ها مى آزماييم، و مردان صبور و با
استقامت را مژده بده.
يعنى بلاها و گرفتاری ها براى كسانى كه مقاومت مى كنندسودمند است
يعنى بلاها و گرفتاری ها براى كسانى كه مقاومت مى كنند و ايستادگى نشان مى دهند، سودمند است و اثرات نيكى در آنان به وجود مى آورد.
خدا براى تربيت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشريعى و تكوينى دارد
خدا براى تربيت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشريعى و تكوينى دارد و در هر برنامه، شدائد و سختی ها را گنجانيده است.
برنامه تشريعى
در برنامه تشريعى، عبادات مثل روزه، حج، جهاد، انفاق، نماز، شدائدى است كه با تكليف ايجاد گرديده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تكميل نفوس و پرورش استعدادهاى عالى انسانى است.
برنامه تکوینی
در برنامه تکوینی گرسنگى، ترس، تلفات مالى و جانى، شدائدى است که بطور قهرى انسان را در بر مى گيرد.
مجموعه آثار استاد مطهرى ، ج ۱ ، خلاصه ای از ص ۱۷۶ تا ۱۷۸
سوره بقره آیه ۱۵۵
سوره بلد آیه ۴
🌲⚘️🌱احکام مستثنیات از قاعده طهارت🌱⚘️🌲
گرچه مراجع عظام تقلید فرموده اند👈وقتی نمی دانیم چیزی پاک است یا نجس، باید بنابر پاک بودن بگذاریم،
ولی در چند مورد باید بنا را بر نجس بودن بگذاریم👇
۱- وقتی که چیزی قبلا نجس بوده مثلا فرشی که قبلا نجس بوده نمی دانیم آب کشیده ایم یا نه، باید بنا بگذاریم بر نجس بودن مگر این که مطمئن شویم قبلا آن را آب کشیده ایم.(۱)
۲- وقتی که یکی از دو چیز نجس شده، نمی توانیم بنا بگذاریم بر پاک بودن هیچ یک ، بلکه باید هر دو را نجس بدانیم و هر دو را آب بکشیم.(۲)
۳- وقتی کسی که شیئی در اختیارش بوده بگوید نجس است و برای انسان اطمینان به گفته او حاصل شود باید بنا بر نجس بودن آن چیز بگذارد.(۳)
۴- وقتی که دو شخص عادل شهادت بر نجس بودن چیزی دهند، در این صورت هم بنا بر نجس بودن آن می گذاریم.(۴)
___
۱ - به علت قاعده استصحاب.
۲ - توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۸۹.
۳ - هما ن ،ص۸۵.
۴ - زیرا بینه حجت است
~﷽~
✅ هرچیزی حکمتی دارد
حضرت موسي عليه السلام فقيري را ديد كه از شدت تهيدستي ، برهنه روي ريگ بيابان خوابيده است.
چون نزديك آمد ، او عرض كرد : اي موسي ! دعا كن تا خداوند متعال معاش اندكي به من بدهد كه از بي تابي ، جانم به لب رسيده است.
موسي علیه السلام براي او دعا كرد و از آنجا (براي مناجات به كوه طور) رفت.چند روز بعد،موسي عليه السلام از همان مسير باز مي گشت.ديد همان فقير را دستگير كرده اند و جمعيتي بسيار در گردن اجتماع نموده اند ، پرسيد : چه حادثه اي رخ داده است ؟
حاضران گفتند : تا به حال پولي نداشته تازگي مالي بدست آورده و شراب خورده و عربده و جنگجويي نموده و شخصي را كشته است . اكنون او را دستگير كرده اند تا به عنوان قصاص ، اعدام كنند!
پس موسي عليه السلام به حكمت الهي اقرار كرد ، و از جسارت و خواهش خود استغفار و توبه نمود
خداوند در قرآن مي فرمايد : اگر خدا رزق را براي بندگانش وسعت بخشد ، در زمين طغيان و ستم مي كنند.
چه زیباست در برابر حوادث و اتفاقاتی که از علت آنها بی خبریم، به خداوند مهربان اعتماد کنیم و زبان حالمان همیشه این باشد:
"الهی رضا برضائک،صبرا علی بلائکْ و تسلیماً لاَمرْک "
ولو بسط الله الرزق لعباده في الارض .سوره شوري : 27
📚 حكايتهاي گلستان ص 160
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
بسم الله
هُنرِ مومن، خوب شنیدن است.
مومن هر حرفی رو میشنوه، امّا بهترینِ اون حرفها رو تبعیّت میکنه
از ما خواستند که آزاداندیش و آرمانخواه باشیم
در منابعِ دینیِ ما، خیلی تاکید شده که به فکر و ذهنِ خودمون زنجیر نبندیم، و اون رو در چارچوبِ خاصی محدود نکنیم.
از ما خواستند سخنانِ مختلف رو گوش کنیم، و از بهترینِ اونها پیروی کنیم
فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
بندگانِ مرا بشارت بده.
همان کسانی که سخنان را میشنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی میکنند.
آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید
امام_علی (ع)، امامِ آزاداندیشانِ عالم در نهجالبلاغه میفرماید حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید. حتّی منافق و مشرک.
نگاه نکنید کی این حرف رو میزنه، ببینید چی داره میگه:
: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ، حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.»
حكمت را بياموز، در هر جا كه باشد، زيرا حكمتى كه در سينۀ شخص #منافق باشد مضطرب و ناآرام است، تا اين كه از دل او بيرون آيد و در سينۀ مومن، صاحبِ اصلى حكمت قرار گيرد».
نگاه كن به آن چه گفته میشود، نه به گويندهی سخن
«خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ».
حكمت را از هر كسی كه نزد تو میآورد فرابگير، و نگاه كن به آن چه گفته میشود، نه به گويندهی سخن.»
: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال».
حكمت را هر جایی که هست فرا بگير، و نگاه كن به آنچه گفته میشود، نه به گويندهی سخن»
حکمت گمشدهی مومن است.
«الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ».
حكمت گمشدۀ مومن است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص منافق باشد
دقّت کنیم.
الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ.
حکمت گمشدهی مومن است.
آدم وقتی که گمشده داره، هر جایی که باشه میره سراغش.
حرف خوب رو، هر جایی که هست باید شنید
اگر من یه گوهر یا طلایی گم کنم، هر جایی میرم دنبالش میگردم.
توی لجنزار... یا سبزهزار...
اینطوری نیست که فقط توی سبزهزار دنبالش بگردم. بلکه توی لجنزار هم دنبالش میگردم.
اگر توی لجن هم باشه برمیدارم و تمیزش میکنم و استفاده میکنم.
.
حکمت ۷۱ نهجالبلاغه
. زمر/۱۷و۱۸
حکمت ۷۲ نهجالبلاغه
غررالحکم و دررالکم
حکمت ۷۷ نهجالبلاغه
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم*
اعظم الله اجورکم
*ویژگی های اخلاقی تربیتی حضرت فاطمه سلام الله علیها*
*فاطمه زهرا برترین بانوی عالم*
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، برترین بانوی عالم هستند. پیامبر بزرگوارمان در مقام و منزلت دخترشان می فرمایند: بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است.
امام عصر عجل الله تعالی فرجه در یکی از نامه هایشان می فرمایند: در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است.
آن کس که خواهان سعادت و رسیدن به بهشت است، بر اوست که از دخت نبی بزرگوار اسلام الگو گیرد و ادامه دهنده راه او باشد. برای اینکار بهتر است با بارز ترین خصوصیات اخلاقی آن حضرت آشنا شویم تا بتوانیم هر چه بیشتر خود را شببه ایشان کرده و راه سعادت را طی کنیم.
پنج ویژگی حضرت زهرا سلام الله
۵ ویژگی حضرت زهرا سلام الله علیها به طور کلی عبارتند از:
۱- حیا و عفت
۲- حضور در صحنه اجتماع
۳- ساده زیستی
۴- ایثار و بخشندگی
۵- اهمیت دادن به خانوده و خانه داری.
*زیستی سعادتمندانه و الهی همراه باامام علی علیه السلام*
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.»
*ویژگی حضرت زهرا علیهاالسلام اززبان امام علی*
همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: «هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.»
*بفکردیگران بودن ودعا برای همنوعان*
امام مجتبی(ع) نقل فرموده اند که: «مادرم فاطمه(س) را دیدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برخاسته است و تا نمایان شدن سپیده صبح در عبادت و رکوع و سجود می بود، و می شنیدم که برای مؤمنین و مؤمنات دعا می فرمود و آنان را نام می برد و برایشان دعا می کرد، و برای خود هیچ دعا نمی کرد، به او گفتم: مادر! چرا همان طوری که برای دیگران دعا می فرمایی برای خودت دعا نمی کنی؟»
فرمود: «پسرم، ابتدا همسایه سپس خانه خود.»
*حضرت زهرا علیهاالسلام وپختن نان درمنزل*
امام صادق(ع) می فرماید: «… علی(ع) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد، و آن بانوی گرامی از زیباترین مردم بود و گونه های مطهرش از زیبایی مثل گل بود. درود خدا بر او و پدر و فرزندانش باد.»
*حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام انجام کارهای منزل باعلاقه*
امام علی(ع) فرموده است: «فاطمه به قدری با مشک آبکشی کرد تا بر سینه اش اثر گذاشت، و به قدری با آسیاب دستی آرد کرد تا دست هایش مجروح شد و آنقدر خانه روبی کرد و برای پخت و پز آتش زیر دیگ نهاد که لباس هایش گردآلود و دودی گردید؛ و در این امور زحمت و رنج بسیار به او می رسید …»
*تثبیت روحیه تعبد وعبادتگرایی درفرطندان*
حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت و از همان آغاز به آنها علم آموخت و آنها را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری، آماده می کرد،
ینابیع المودة (قندوزی)، ص ۲۹۵.
۱ملحقات احقاق الحق ، ج ۱، ص ۲۳۷.
الصواعق المحرقه (ابن حجر
بخاطر داشته باشیم و فراموش نکنیم ایمانِ بادآورده را، باد میبرَد
مومن هیچ سخنی را ناشنیده نمیگذاره
مومن هیچ سخنی را ناشنیده نمیگذاره. هنرِ مؤمن شنیدنِ همهی قولها، و سپس انتخابِ بهترینِ اونهاست.
اینکه آدم گوشش رو به روی حرفها و سخنهای مختلف ببنده، و فقط به یکسری سخنانِ «تأییدصلاحیتشده» و «گزینششده» گوش بده كه هنر نيست.
قرآن کریم میفرماید هر سخنی خوب است
امّا برای شنیدن (إستماع)،
نه برای تبعیّتکردن و دنبالکردن (إتّباع).
خداوند از پیامبرش خواسته که مژده و بشارت بده به بندگانی که هر سخنی رو میشنوند، امّا بهترین و خوبترینِ اونها رو دنبال میکنند. چنین کسانی هستند که خداوند اونها رو هدایت کرده، و صاحبانِ جانِ خالص هستند:
فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
بندگانِ مرا بشارت بده.
همان کسانی که سخنان را میشنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی میکنند.
آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
هر سخنی خوب است برای شنیدن.
نه برای تبعیتکردن
دقّت کنید!
هر سخنی خوب است برای شنیدن.
نه برای تبعیتکردن.
اتفاقاً آیهی قبل از این آیه، صحبت از طغیانگرانِ در برابر خدا و هستیست، و آیهی بعد از این آیه هم صحبت از اهل عذاب است.
☜ در میانهی طاغوت و عذاب، صحبت از شنیدنِ اقوالِ مختلف مطرح شده.
یعنی هر قولی حتّی از اهلِ طاغوت و اصحاب عذاب، در مقامِ شنیدن خوب است، امّا نه در مقامِ تبعیتکردن.
هنرِ عقلِ مؤمنان و تشخیصِ مرزِ میانِ شنیدن و تبعیتکردن
البته تشخیصِ مرزِ میانِ شنیدن و تبعیتکردن، هنرِ عقلِ مؤمنان است...
مؤمنانی که چُنین هُنری داشته باشند، سزاوارِ این بشارتِ پیامبر، و سزاوارِ این هدایتِ خداوند هستند.
و چنین کسانی هستند که این لیاقت رو دارند که خدا اونها رو «اولو الألباب و صاحبانِ جان خالص» خطاب بکنه.
کسی که عقلِ تشخیصِ این مرز رو نداره
کسی که عقلِ تشخیصِ این مرز رو نداره، و دیگران باید سخنها و حرفها رو براش گزینش کنند، و او در بینِ «سخنهای گزینششده» دنبال خوبترین باشه، این آدم چه هنری داره؟!
اصلاً چرا باید سزاوارِ #بشارت و هدایت و ستایشِ الهی باشه؟!
مگه خودش چکار کرده؟! چه زحمتی کشیده؟!
در این آیه، فرض بر اینه که ما میخوایم با شنیدن قولهای مختلف، به قولِ حق برسیم، پس به چنین کسی نمیشه گفت فقط قولِ حق رو گوش کن.
باید جرأتِ شنیدن داشت.
و باید دست از تقلیدِ کورکورانه برداشت
کسانی که یک فکر و عقیده رو پذیرفتند و میگن غیر از این نیست، و برخوردشون با سخن دیگران اینه که انگشت توی گوششون فرو کنند تا سخن دیگری رو نشنوند، مشمولِ این بشارتِ خدا نیستند. باید جرأتِ شنیدن داشت.
و باید دست از تقلیدِ کورکورانه برداشت.
بنیانِ مرصوص و بنایِ محکم
بعضیها میترسند که اگر دو تا حرفِ مختلف بشنوند، ایمانشون رو از دست بدن.
به قول معروف میترسند بیدِ ایمانشون بلرزه.
چنین مؤمنی، اونی نیست که قرآن صاحبِ مبنا و بنای محکم میدونه، و اون رو «بنیان مرصوص» خطاب کرده.
بنیانِ مرصوص و بنایِ محکم، اون مؤمنی است که همهی قولها و سخنها رو شنیده، و وسطِ معرکهی قولها و سخنها، ایمان آورده. اونم یه ایمانِ محکم و استوار. وگرنه:
(زمر/۱۷و۱۸)
📝با مادر سه تا شهید ، مشرف بودیم کربلا، داشتیم از بین الحرمین از جرم امام حسین به حرم ابوالفضل می رفتیم برادر شهید داشت ما وقع را تعریف می کرد : جنازه ی داداش هایمان را آوردند جنازه داداش اولی را آوردند جنازه سالم بود،می گفت رفتیم مادر آمد روی جنازه را باز کرد بوسید بردیم دفن کردیم . جنازه ی داداش دومی که آوردند دیدیم داداش ترکش خورده دست ها رفته تو بدن پر از ترکش است گفتیم این جنازه را مادر نباید ببیند. مادران شهدا ببخشید. آمد گفت من اولی را دیدم باید دومی هم ببینم . سینه را باز کرد دید بچه اش دست ندارد سرش را گرفت بالا خدایا شکرت بعد رو کرد به پسرش پسرجان ممنونتم ، تو باعث شدی روز قیامت من خجالت ام البنین را نکشم . بی بی جان اگر تو کربلا دست های بجه ات را قلم کردند ببین بجه ی من هم دست ندارد .
گذشت تا جنازه داداش سومی را آوردند ، شهید شده بود آمد دیدیدم ترکش خورده از سینه به بالا برده، سر ندارد . آمد نگاه کرد خدایا شکرت ؛ پسر جان ممنونم تو باعث شدی روز قیامت من جلوی فاطمه ی زهرا سربلند بشوم . بگویم بی بی جان اگر تو کربلا سر پسرت را از بدن جدا کردند سر پسر من هم ببین.
🔷 مادر این سه تا شهید را بعد از قصه ی کوه دانشگاه ، توی آن بحران از خدا بی خبر ها که بلند می شوند می آیند ، این مادر شهید را روز بعد عرفه دیدمش چند سال قبل، دیدمش گفت حاج آقا خدا شاهد است داغ سه تا عزیز به جگرم نشست خم به ابرو نیاوردم ، خواب بچه ها را دیدم آمدند تو بیابان ها شهدا جمع کثیری از شهدا آمدند نشستند دارند دعای عرفه می خوانند گفتم مادر شما آمدی؟ گفت آره ما آمدیم دعای عرفه بخوانیم . برای چی؟ آمدیم برای سلامتی آقا دعا کنیم برای سلامتی رهبر دعا کنیم ، این مادر شهید می گفت داغ سه تا عزیز به جگرم نشست خم به ابرو نیاوردم اما از لحظه ای که این بغض را تو گلوی این سید و اولاد پیغمبر دیدم احساس می کنم کمرم خم شده .
استاد مومنی
📌 مهمترین درس فاطمیه برای امروز ما چیست؟
✍️پاسخ
1️⃣بی گمان، شمار فراوانی از مردم پس از درگذشت پیامبر، میدانستند که خلافت و حکومت، حق امام علی علیهالسلام است. آنها روایات نبوی را شنیده بودند. در غدیر خم حاضر بودند و با امام علی علیهالسلام السلام بیعت کرده بودند. در عین حال، در دعوای میان حق و باطل، خود را کنار کشیده بودند و به کارهای معمولی خود ـ نماز، روزه، زکات و ... ـ پرداخته بودند.
2️⃣شاید بسیاری نیز معتقد بودند که چه فرقی میکند که ابوبکر خلیفه باشد یا علی علیه السلام؛ ازاینرو خودشان را وارد دعواهای سیاسی میان این دو نکردند.
3️⃣در این شرایط، آنکه سکوت نکرد، حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها بود. قیام فاطمی معنایش این بود که در این شرایط، تلاش برای حاکم ساختن کسی که حق حکومت با اوست، از هر واجبی واجبتر است.
4️⃣زیرا اگر به کارهای دینی خودت مشغول شوی و برایت مهم نباشد چه کسی حاکم باشد، ممکن است حتی دینت را نیز از دست دهی، چنانکه دیدیم با حاکمیت جبهۀ باطل، چه بدعت هایی در دین به وجود آمد.
4️⃣قیام فاطمی معنایش این بود که اگر در تشخیص اولویت ها دچار خطا شویم، عملاً پیروزی را تقدیم جبهۀ باطل کردهایم.
5️⃣مهمتر آنکه، همکاری نکردن با جبهۀ حق، عملاً به معنای کمک به جبهۀ باطل است. چون اهل حق در وسط میدان نیستند، حق تنها شده و باطل پیروز میشود.
6️⃣اینکه دلت با حسین علیه السلام باشد، کافی نیست، مهم آن است که شمشیرت همراه با حسین، علیه یزید باشد تا حسین علیه السلام پیروز شود و گرنه آنگاه مجبوری همچون کوفیان فقط عزادار حسین باشی.
#فاطمیه
🌸🍃﷽🍃🌸
⭕️مردم در قبال دین خداوند متعال چند حالت دارند.
1-بعضیها کمک دین خدا میکنند
2-بعضی کمک طاغوت میکنند
3-و بعضیها هم تماشاچی هستند
⭕️درباره طاغوت خداوند و نکته اساسی لازم هست.
بدانیم که طاغوت کیست و برنامههای طاغوت چیست؟.
🔺 واژهای قرآنی به معنای طغیانگر و متجاوز از حدود، به خصوص حدود دینی و اخلاقی.
🔺شناخت مصداق طاغوت در هر زمان بسیار لازم است به طور کلی(کفر نفاق و یهود...) از مصادیق طاغوت بیان میباشد.
🔰ماموریت همه پیامبران
"وَلَقَدۡ بَعَثنَا فِي كُلِّ أُمَّةࣲ رَّسُولًا أَنِ ٱعبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَۖ ( 36نحل)
🔰مقدمه ایمان
"فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ لَاانفِصامَ لَها وَ اللهُ سَمیعٌ عَلیم البقرة آیه ۲۵۶
🔰میل به باطل و زمینه گمراهی"
يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا( 60 نساء)
🔺موفّقيت شيطان، در سايهى اطاعت مردم از طاغوتهاست.
🔺مصداق طاغوت
🔸یهود
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ» (مائده/82)
🔸کفر
«إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِیناً»(نساء/101)
🟣برنامه طاغوت
♻️هیچ خیری برای شما ندارند.
«ما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لَا الْمُشْرِکِینَ» «أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ»(بقره/105)
♻️دائماً نقشه میکشند
. «إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْداً» (طارق/15
♻️دنبال غفلت شما جهت ضربه هستند.
«وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً ۚ» (نساء/102)
⁉️ آیا حاضر هستند اسرار علمیشان را توسط ماهواره و فضای مجازی و توسط تربیت شاگرد، حاضر هستند اختراعات خود را یاد ما بدهند؟ عکس سکس و فیلمهای سکسی هرچه بخواهی برایت میفرسند و دختر و پسر را مشغول غفلت میکنند. اما هنرشان و ابتکارشان را هم یاد ما میدهند؟
♻️به هیچ قانع نیستند "
وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ(بقره۱۲۰)
♦️همه پشت هم هستند و حمایت شعار نیل تا فرات جهت تشکیل دولت یهود
♦️نسل کشی شعار اینها و هیچ انسانی برایشان حرمتی ندارد.
⭕️برنامههای آنها هم مشخص است
2️⃣👈بعضیها در مقابل دین خدا ساکت هستند و تماشاچی هستند عبیدالله حره جفی و سعد وقاص از آن نمونهها هستند
🔻خطر سکوت و بیتفاوتی در جامعه بسیار بالاست تقویت باطل از آثار آن میباشد.
🔻 تقویت باطل و نتیجۀ راضی بودن به بقاء ظالمین در جریان صفوان بن مهران
🔻«وَ لَعنَ اللهُ اُمَّةً سَمِعَت بِذلِکَ فَرَضِیَت بِه( زیارت وارث. )
🔻شریک جرم"وَ قَالَ (علیه السلام): الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه. ( حکمت 154)
3️⃣👈دسته سوم کسانی هستند که کمک دین خدا میکنند با مالشان با جانشان و آبرویشان
🔺یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ (محمد آیهی ۷)
🔺یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللَّه. ِ کَما قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّه (صف۱۴)
🔺جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّه توبه 41
📚 داستان های آموزنده 📚:
#زندگی
☯️ تو مطب پزشک نشسته بودم و منتظر نوبت برای مادرم.
خانمی کنارم بود به من گفت:چه پولی در ميارن اين دکترا،
فکر کن روزی پنجاه نفر رو که ويزيت کنه ميشه.مشغول محاسبه در آمد تقريبی پزشک بود
که پيرمردی از روبرو گفت:
چرا به اين فکر نمیکنين که امشب پنجاه نفر راحتتر ميخوابن،
پنجاه خانواده خيالشون آسوده تره.
حالم با اين حرف پيرمرد جان گرفت.
پيرمرد همچنان حرف ميزد:
هر اتومبيل گرون قيمتی که از کنارتون رد شد نگيد دزده،کلاهبرداره،الهی کوفتش بشه از کجا آورده که ما نميتونيم.
بگيد الحمدلله که يک نفر از هموطنام ثروتمنده،فقير نيست،سر چهار راه گدایی نميکنه،نوش جونش" حال خيلی ها شايد عوض شد با اين حرف و نگاه قشنگ پيرمرد.
✨وقتی خدا بخواد بزرگی آدمی رو اندازه بگیره،
متر رو به جای قدش،دور “قلبش” میگیره،
خدا نگاه زيبای ما را دوست دارد ❤️
#هر_شب_یک_داستان_کوتاه
☯️ موی بشکافی به عیب دیگران
چو به عیب خود رسی کوری در آن
مرد جوانی با دختر جوان کم سن و سالی ازدواج کرد.دریکی ازروزها جمعی از دوستانش برای دیدنش به خانه آنها آمدند
مرد از دیدن دوستانش بسیار خوشحال شد و به رسم عادتشان در میهمان نوازی و بخشش ، لاشه ای گوشت تهیه و از همسرش خواست آن را بعنوان غذایی برای مهمانانش آماده کند.
اما در كمال تعجب همسرش گفت: كه نمیداند چطور آن را بپزد وآن را در خانه پدرش یاد نگرفته است.
مرد بسیار ناراحت و آزرده خاطر شد و بر همسرش خشم گرفت و از او خواست خودش را آماده کند تا او را به خانه پدرش باز گرداند ، چرا که او بلد نبود گوشت را بپزد و به او گفت: كه شايستگی اين را نداردکه همسرش باشد.
زمانیکه به خانه خانواده همسرش رسیدند ، مرد به پدر زنش گفت: این کالایتان است که به شما بازگردانده شده است دخترتان بلد نیست چگونه گوشت بپزد من نیازی به او ندارم مگر اینکه اصول آشپزی و پخت و پز را به او یاد دهید.
پدر حکیمانه و عاقلانه جواب داد و گفت : تا دوماه او را نزد ما بگذار در این فرصت، آنچه نمیداند به او یاد خواهیم دادوبعدازآن میتوانی همسرت را برگردانی.
زن به مدت دو ماه در خانه پدرش ماند.در موعد مقرر مرد آمد تا مجددا همسرش را برگرداند چونکه اموزش پخت و پز را به اتمام رسانده بود و بعد از اینکه پدر زنش به او گفت الان دخترش در هنر آشپزی بخصوص در پختن گوشت بسیارماهر شده است
گفت: پس در این صورت اجازه دهید ما به خانه مان بر گردیم.
اما پدر زنش مانع رفتنشان شد واصرار كردكه شوهر دخترش بايد قبل از رفتنشان ببيند كه همسرش پخت گوشت را بخوبی ياد گرفته
پس بلند شد و گوسفند زنده ای را آورد و به شوهر دخترش گفت : این را سر ببُرتا حقیقتا ببینیم دخترمان پختن گوشت را یاد گرفته است.
مرد گفت : اما من که بلد نیستم گوسفند سر ببرم پدر زنش به او گفت : بسیار خوب!! پس نزد خانواده ات برو تا مردانگی را به تو یاد دهند ، هر وقت یاد گرفتی بیا و همسرت را ببر.
هیچوقت تحت هیچ شرایطی از همسرت عیب نگیر و اگر خواستی عیبی از همسرت بگیری ، اول به خودت نگاه کن.
از یکی از صالحان پرسیده شد: ندیده ایم هیچوقت از کسی عیب بگیری ، گفت: کامل نیستم که بخواهم از کسی عیب بگیرم.
﷽
نماز؛ سوخت حرکت!
آدمی از راهِ یاد خدا تغذیه میکند، یاد خدا تغذیهکننده است، غذای راه ماست، غذای جانِ ماست و آدمی با آن زندگی میکند. ساییدهشدنهایی که در زندگی روزانه پیش میآید با یاد خدا ترمیم میشود –عین کاری که غذا میکند- «بدلِ ما یَتَحَلَّل» است و نیروهای تحلیل رفته، با یاد خدا بازیافته میشود.
این نمازهای پنجگانه اگر خوب خوانده بشود، برنامه جالبی است که اسلام برای ما مسلمانها تدارک دیده. دو ساعت، سه ساعت، چهار ساعت کار و غرق دنیا شدن، غرق کار شدن، ممکن است آدمی را به یک ماشین کار تبدیل کند. برای اینکه ماشین کار نشود و انسان بماند، ۵دقیقه با خود و خدایش که باشد جبرانکننده است و لذا نماز در اصلطلاح قرآن نامش هم «ذکر» و هم صلاه است. «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» که نماز برای ذکر است.
تصور کنید ماشینی که سوختِ آن در خودِ حرکتش تولید بشود؛ آیا دیگر توقف و ایستادن دارد؟ اگر ذکر خدا در دل ما و در درون ما به اینجا رسید، یعنی ما به آنجا رسیدیم که ذکر خدا برایمان تولید انرژیِ حرکت میکند؛ خود ذکر و هر حرکتی انرژیزاست و آنوقت دیگر ایستادن نخواهیمداشت.
📚شهید بهشتی، ۲۷جمله، ص۱۵۱
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
💠هفته بسیج گرامی باد
💠بسیجی واقعی کسی است که چشم بر حقایق نبسته و تا آخرین قطره خون خود از مظلوم دفاع خواهد کرد نه طرف ظالم است و نه دستش به خون مظلوم آلوده
زهرا پس از پدر همواره رنجور و بيمار بود و دستارى را كه از شدت درد به سر بسته بود هرگز باز نكرد. روز به روز زهرا لاغرتر و ناتوان تر مى شد. بعد از پدر هميشه زهرا را با چشمى گريان ديدند: مُنهَدَّةَ الرُكنِ اين جمله خيلى معنى عجيبى دارد. ركن يعنى پايه ، مثل يك ساختمان كه پايه هايى دارد و روى آن پايه ها ايستاده است . از نظر جسمانى ، پا و ستون فقرات ركن انسان است يعنى انسان كه مى ايستد روى اين بنا استخوانى مى ايستد. گاهى از نظر جسمانى ، انى ركن خراب مى شود، مثل كسى كه فرض كنيد پاهايش را بريده باشند يا ستون فقرابش درهم شكسته باشد. ولى گاهى انسان از نظر روحى آنچنان درهم كوبيده مى شود كه گويى آن پايه هاى روحى كه روى آن ايستاده است خراب شده است . زهرا را بعد از پدر اينچنين توصيف كرده اند. زهرا و پيغمبر عاشقانه يكديگر را دوست مى دارند. نگاه كه ميكند به فرزندانش امام حسن و امام حسين بى اختيار مى گريد، مى گويد: فرزندان من كجا رفت آن پدر مهربان شما كه شما را به دوش ميگرفت . شما را به دامن مى گذاشت و دست نوازش به سر شما مى كشيد.
(حكايتها و هدايتها در آثار استاد شهيد آية الله مرتضى مطهرى)
سيرى در سيره نبوى ، ص 58 .
اميرالمؤ منين عليه السلام به يكى از اصحاب فرمود:
- مى خواهى از وضع خود و فاطمه عليهاالسلام براى تو صحبت كنم ؟
فاطمه در خانه من آن قدر آب آورد كه آثار مشك بر سينه اش پيدا بود و آن قدر آسياب كرد كه دست هايش پينه بست و چنان در نظافت و پاك كردن خانه و پختن غذا زحمت كشيد كه لباسهايش كثيف و مندرس شد و او بسيار صدمه ديد!
به همين خاطر به فاطمه توصيه كردم خوب است محضر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم برسى و جريان را بيان نمايى ، شايد جهت كمك به تو خادمى بفرستد تا از اين همه زحمت خلاص شوى ! فاطمه عليهاالسلام اين توصيه مرا قبول كرد و نزد پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم رفت ، اما چون ايشان را مشغول صحبت با اصحاب مى بيند، بدون آنكه خواسته اش را بگويد، باز مى گردد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه متوجه شده بودند فاطمه براى حاجتى آمده و بدون هيچ گونه صحبتى به خانه خود برگشته ، فرداى آن روز به منزل ما تشريف آوردند، و پس از سلام در كنار ما نشستند و آن گاه فرمودند:
- فاطمه جان ! ديروز به چه منظور پيش من آمدى ؟
فاطمه عليهاالسلام از خجالت نتوانست حاجتش را بگويد: من عرض كردم :
- يا رسول الله ! آن قدر آب آورده كه بند مشك در سينه اش اثر گذاشته و آن قدر آسياب گردانيده كه دست هايش تاول كرده و... لذا گفتم محضر شما برسد شايد خادمى به ايشان مرحمت نماييد تا زحمت هايش كمتر شود.
رسول خدا فرمود:
مى خواهى مطلبى به شما بياموزم كه از خادم بهتر است . وقتى كه خواستى بخوابيد 33 مرتبه بگوييد سبحان الله و 33 مرتبه بگوييد الحمد لله و 34 مرتبه بگوييد الله اكبر.(1) اين ذكر صد مرتبه است ولى در نامه اعمال هزار حسنه (ثواب ) دارد.
فاطمه جان ! اگر اين ذكرها را هر روز صبح بگويى خداوند خواسته هاى دنيا و آخرتت را برآورده خواهد كرد. فاطمه زهرا در جواب سه مرتبه گفت :
از خدا و پيغمبر راضى هستم .(2)
در جاى ديگر آمده است :
وقتى كه فاطمه (ع ) شرح حالش را بيان كرد و كنيزى خواست ، ناگهان اشك در چشمان پيامبر صلى الله عليه وآله حلقه زد و فرمود:
- فاطمه جان ! به خدا سوگند! هم اكنون چهار صد نفر فقير در مسجد هستند كه نه غذا دارند و نه لباس ! مى ترسم اگر كنيز داشته باشى اجر و ثواب خدمت در خانه از تو گرفته شود! مى ترسم على بن ابى طالب عليه السلام در قيامت از تو مطالبه حق كند! سپس تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام را به آن بانو ياد داد، آن گاه به فاطمه عليهاالسلام گفتم :
- براى نيازهاى دنيوى نزد رسول خدا عليهاالسلام رفتى ، ولى خداوند ثواب آخرت به ما مرحمت فرمود.(3)
داستان هاى بحار الانوار
1- در برخى روايت 34 مرتبه الله اكبر و 33 مرتبه الحمدلله و 33 مرتبه سبحان الله نقل شده است .
2- بحار ج 43، ص 82 و 134، با كمى تفاوت .
3- بحار، ج 43، ص 85.
✨﷽✨
✅ بسیج مطلوب
در قرآن کریم، یک نفْر و بسیج نظامی آمده و یک نفْر و بسیج فرهنگی.
1️⃣ بسیج نظامی همان است که ما را به بسیج شدن در راه مبارزه علیه دشمن بیرون دعوت کرده است.
2️⃣ بسیج و اعزام فرهنگی و فقهی آن است که فرمود چرا یک عده بسیج نمی شوند، کوچ نمی کنند، به مراکز فقاهت نمی روند که فقیه بشوند تا هم مشکل خود را برطرف بکنند و هم مشکل جامعه خود را.
انسان یا باید در بسیج نظامی حضور داشته باشد یا بسیج فرهنگی یعنی یا خدمت علمی بکند یا خدمت نظامی؛ نه آن باشد و نه این، نارواست؛ اما هم آن باشد و هم این باشد، این مرحله کمال_بسیجی است. ن
ما برای اینکه ـ ان شاء الله ـ در این دو بسیج، موفق و کامیاب باشیم، یک شرط مشترک دارد و آن عبارت از این است که هیچ انسان دنیاطلب، نه توفیق آن را دارد که در بسیج نظامی حضور داشته باشد و نه آن کامیابی نصیب او می شود که در بسیج فقهی و فرهنگی شرکت کند؛
اولین شرطش آن است که خود را #مهذب کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1381/10/12
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄