#شهیدانه
🔆خاطرهای از شهید فریدون کریمی
🍃✨تقریباً دو روز بود که هیچ آب و غذایی به من نرسیده بود، هر چی با کد و رمز اعلام میکردم فایدهای نداشت، ما تو خط بودیم، چند تا از دوستانم شهید شده بودند و مجروح، آتش جنگ دشمن هم خیلی سنگین بود، کسی اجازه تردد به خط را نداشت، الا در مواقع ضروری مثلاً برای بردن مجروح و انتقال مهمات، دیگر نتوانستم تحمل کنم و پشت بیسیم بیرمز و به زبان مازندرانی گفتم: از گشنگی و تشنگی بَمِردِمِه، کسی دَنیِه مِه وِسِه آذوقه بیاره؟
🍃شهید غلام فضلی این دلاور و چشم و دیدهبان باتجربه بهشهری با اینکه مشغله زیادی داشت از پشت بیسیم متوجه سن و سال کم من شد و با آن وضعیت برایم آب، بیسکوئیت و آبمیوه با کلی وسایل خوراکی آورد، از شدت صدای مهیب مهمات جنگی، متوجه اطرافم نشدم به خودم آمدم دیدم یکی مرا صدامیزند. یک جیپ جلوی سنگرم بود، وسایل را ریخت توی سنگرم، برنج را داد دستم و به شوخی به زبان مازندارنی گفت:
🍃بَییر، وِشنامِه وِشنامِه! اینم غذا، اَمه آبرو رِه بَوِردی. باورم نمیشد، وقتی جیپ را دیدم، تمام بدنه ماشین، سوراخ سوراخ شده بود، از چادر جیپ فقط تکه پارچهای مانده بود، هر چی اصرار کردم صبر کن کمی خط آرام شود، بعد برو، قبول نکرد و برگشت و رفت سر پست.
🍃شهید غلام فضلی بهعلت جراحات جنگ و خیلی غریبانه و مظلومانه بعد از مدت کوتاهی بعد از جنگ به درجه والای شهادت نائل شد.
✨یاد و خاطره شهید فضلی و همه دیدهبانان لشکر ویژه ۲۵ کربلا و شهدای گرانقدر ادوات گرامی باد.✨
✾@Imamalipour
تفاوت نماز و روزه
نماز و روزه چند تفاوت دارند که برخی از مردم به آن ها بی توجهند:
💢 کسی که مریض یا در سفر است، نباید روزه بگیرد، ولی نماز با سفر و مرض ساقط نمی شود.
💢 کسی که نماز قضا بر عهده اوست، می تواند نماز مستحبی بخواند، ولی کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نباید روزه مستحبی بگیرد.
💢 خانم هایی که در حال حیض و نفاس اند، نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند، ولی بعد از پاک شدن، باید قضای روزه ها را بگیرند، اما قضای نمازها لازم نیست.
💢 ترک نماز و روزه بدون عذر، گناه زیادی دارد، در عین حال ترک نماز کفاره ندارد، اما ترک روزه کفاره دارد.
💢 خوابیدن حتی برای یک لحظه، نماز را باطل می کند، ولی روزه را باطل نمی کند؛ حتی اگر انسان شب قبل تصمیم داشته باشد که فردا روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد، روزه اش صحیح است.
┏━✨🌹✨🌸✨━┓
🍀@Imamalipour
┗━🌸✨🌹✨━┛
»»» آیه ی روز :
**********
لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
بقره-225
خداوند شما را به خاطر سوگندهایی که بدون توجه یاد میکنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهای شما کسب کرده، (و سوگندهایی که از روی اراده و اختیار، یاد میکنید،) مؤاخذه میکند. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.
**********
نکته ها:
سوگندهایى كه از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فكر و اراده و یا پر حرفى وعجله و سبق لسان از انسان سرمى زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگندهایى است كه با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام كار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب الاجرا مى باشد و شكستن آن حرام مى باشد و كفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد كردن یك برده و در صورت عدم امكان هیچ یك از اینها، سه روز روزه گرفتن. [642]
-----
642) مائده، 89 .
**********
پیام ها:
- مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش هایى را كه در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى بخشد. «لا یؤاخذكم اللّه باللغو»
- انگیزه و نیّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كسبت قلوبكم»
- یكى از جلوه هاى حِلم ومغفرت الهى، گذشت از خطاهاى غیر عمدى انسان است. «لا یؤاخذكم اللّه... غفور رحیم»
**********
@Imamalipour
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: آیا دهان و لب های نجس با خوردن یک لیوان آب پاک می شود؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: خیر، لب را باید با آب تطهیر کرد و با خوردن آب، پاک نمی شود. (بلکه لیوان هم نجس می شود).
(رهبر معظم انقلاب: اگر عین نجاست نباشد و آب در دومرحله بر آن ریخته شود، پاک می شود.)
اما داخل دهان بعد از زائل شدن عین نجس، خود به خود پاک می گردند. همچنین خونی که از لای دندان ها بیرون می آید، اگر بواسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، پاک است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📝 فتوای آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم
📗 منبع: رساله مصوَّر، جلد یک، استفتاء ٧۶، صفحه٨۶
✨﷽✨
🔴عفو بی نظیر
✍عبدالله بن عباس گوید: وقتی #پیامبر(ص)به جنگ بنی اَنمار می رفت،در محلی فرود آمد و سپاه اسلام نیز توقف کرد.
در آنجا از لشکر دشمن کسی دیده نمی شد.پیامبر برای قضای حاجت از لشکر دور شد. در همان حال باران شروع به باریدن کرد.به طوری که آب زیادی بر زمین جاری شد و باعث شد تا برگشت پیامبر دشوار شده وبین او ولشکر فاصله بیفتد.
پیامبر بدون هر وسیله دفاعی در زیر درختی نشست تا باران و جریان آب بند بیاید که در این هنگام حویرث بن حارث محاربی اورا مشاهده کرد. به یاران خود گفت:این محمد است که از اصحاب خود جا مانده است،خدا مرا بکش اگر او را نکشم!
به طرف پیامبر حرکت کرد،چون نزدیک او رسید شمشیر کشید وحمله کردو گفت:چه کسی تو را از دست من نجات می دهد؟
پیامبر درزیر لب این دعا را زمزمه کرد:
«اللهُم اکفِنی شَرَّ حُویرث بنِ الحارِث بِما شِئتَ»
خدایا!هرگونه که می خواهی مرا از شر حویرث حفظ فرما.
همین که حویرث خواست شمشیر خود را با قدرت بر حضرت فرود آورد،لغزید و شمشیر از دست او افتاد.
پیامبر به سرعت شمشیر را از زمین برداشت و فرمود: اکنون چه کسی تو را از دست من نجات می دهد؟
عرض کرد: هیچ کس.
حضرت فرمود: ایمان بیاور تا شمشیرت را به تو باز گردانم.
گفت:ایمان نمی آورم ولی پیمان می بندم که با تو و پیروانت نجنگم و به کسی که بر علیه توست کمک نکنم.
حضرت شمشیر را به او داد.حویرث سلاح خود را گرفت و گفت:والله!تو از من بهتری!
حضرت فرمود:من باید از تو بهتر باشم!
وقتی حویرث به طرف یاران خود برگشت،پرسیدند:چه شد که شمشیر کشیدی اما پیروز نگشتی؟ وچه شد که افتادی در حالی که کسی تو را نینداخت؟
گفت:همین که شمشیر کشیدم مثل این که کسی بر کتف من بزند بر زمین افتادم وشمشیر از دستم افتاد.محمد آن را برداشت و اگر می خواست مرا بکشد می توانست،ولی نکشت به من گفت:اسلام بیاور!
قبول نکردم اما پیمان بستم با او نجنگم و کسی علیه او نشورانم.
📚 محجه البیضاء ، ج 4 ، صفحه 147.
@Imamalipour
💬 اگه تماس با مرده با دستكش باشه، آیا باز هم
#غسل_مس_ميت لازمه؟
🔹همه مراجع: نه عزیزم.
در این صورت، دیگه غسل لازم نیست.
📚العروةالوثقى، فصل فى غسلالميت.
»»» آیه ی روز :
**********
وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَىَ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ
سبأ-37
اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمیسازد، جز کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالحی انجام دهند که برای آنان پاداش مضاعف در برابر کارهایی است که انجام دادهاند؛ و آنها در غرفههای (بهشتی) در (نهایت) امنیّت خواهند بود!
**********
نکته ها:
خداوند، ایمان و عمل صالح و انفاق و اخلاص را وسیله ى قرب به خود قرار داده است، ولى گروهى مال و فرزند و نژاد را عامل قرب و سعادت مى پندارند.
در آیه 15 سوره ى تغابن مى خوانیم: «انّما اموالكم و اولادكم فتنة و اللّه عنده اجر عظیم» همانا اموال و فرزندان، وسیله ى آزمایش شما هستند و خداست كه نزد او پاداش بزرگ است. البتّه ذكر مال و فرزند، از باب مثال است وگرنه جز ایمان و عمل صالح هر چه باشد وسیله ى قرب نخواهد بود.
كسانى كه به مال و فرزند زیاد افتخار مى كنند بدانند كه كثرت مال و فرزند همیشه نشانه ى گشایش رزق نیست، بلكه گاهى خداوند افرادى را با سرمایه عذاب مى دهد. «فلا تعجبك اموالهم و لا اولادهم انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها»(514)
-----
514) توبه، 55.
**********
پیام ها:
- به تبلیغات و تفكّرات غلط دشمنان پاسخ دهید. كفّار (در آیه 35) مى گفتند: ما با داشتن اموال و فرزندانِ بیشتر، عذاب نمى شویم. «نحن اكثر اموالاً و اولاداً و ما نحن بمعذبین»، این آیه پاسخ مى دهد: كه مال و فرزند سبب در امان ماندن از عذاب نیست. «و ما اموالكم و لا اولادكم...»
- قرب به خدا، همیشه براى انسان یك هدف بوده امّا گاهى انسان براى رسیدن به آن راه ها و وسایل نادرستى را انتخاب كرده است، نظیر بت پرستى. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الى اللّه زلفى »(515)، «و ما اموالكم... عندنا زلفى »
- داشتن مال و فرزند و سایر امكانات، نشانه ى رشد و كمال نیست، بلكه بهره گیرى صحیح از آنها كمال است. «و ما اموالكم... الاّ مَن آمن و عمل صالحاً» (آرى، اگر مال و فرزند در راستاى ایمان و عمل صالح باشد، وسیله ى قرب است.) «و ما اموالكم... الاّ من امن و عمل»
- گرچه پاداش دو برابر داده مى شود ولى باز هم در برابر عمل است. «جزاء الضعف بما عملوا»
- در انتخاب مسكن علاوه بر امنیّت، ویژگى هاى دیگر را هم در نظر بگیرید: داشتن غرفه و طبقه ى بالا، چشم انداز بهتر، نور بیش تر، هواى لطیف تر. «فى الغرفات آمنون»
- در بهشت، هیچ گونه بیمارى، ترس، اندوه و اضطرابى وجود ندارد. «آمنون»
-----
515) زمر، 3.
**********
@Imamalipour