eitaa logo
امام شناسی
373 دنبال‌کننده
532 عکس
187 ویدیو
2 فایل
ارتباط با ادمین @BehnazEmam نشانی صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/imamology.info/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۙ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ» (محمد/2) 🔆 🔆 و آنان که گرویدند و نیکوکار شدند و به قرآنی که بر صلی اللّه علیه و آله و سلم نازل شد که البته بر حق و از جانب خدایشان بود آوردند خدا از گناهانشان درگذشت و امر (دنیا و دین) آنها را اصلاح فرمود. 🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱 ✍🏻 علی بن ابراهیم قمی همچنین گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند: 🌱 «والذِینَ آمَنُوا وعَمِلوا الصَّالحَاتِ» در باره سلمان، ابوذر، عمار و مقداد نازل شده است كه و پیمانشان را نقض نكردند. 🌼 «وآمَنُوا بِمَا نُزِّل عَلی مُحَمَّدٍ» یعنی بر ولایتی كه خداوند آن را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل كرد، ثابت قدم ماندند. 🌱 «و هُو الحَقُّ» كه منظور از آن امیر المؤمنین علیه السلام ‌است. 🌼 «مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وأَصْلحَ بَالهُمْ» یعنی وضعیت آنها را اصلاح كرده است. سپس اعمال آنها را ذكر نموده و می‌فرماید: «ذَلكَ بِأَنَّ الذِینَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا البَاطِل» كه منظور از آن دشمنان صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام است. «وأَنَّ الذِینَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ». 📚 تفسیر قمی / ج2 / ص301
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#حدیث 💎 حضرت صادق علیه السلام فرمودند: 👀 .... همانا شیعیان ما دارندگان چهار چشمند ، دو #چشم در سر و دو چشم در دل دارند ، آگاه باشید که همه بندگان چنین هستند ولی خدای عزوجل چشم های باطن شما #شیعیان را باز کرده و چشم های باطن آنان را کور نموده است. 👀 📚 اصول الکافی / ج8 / ص214 @Imamology
🌼 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼
⁉️⁉️ ❕❕چرا با من بیعت نکردی؟! ❕❕⁉️⁉️ 🔰 امام محمد باقر علیه السلام فرمود: ◾️ پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، در حالی كه مردم در جمع شده بودند، امیرالمؤمنین علیه السلام ‌با صدای بلند فرمود: ☀️ «الذِینَ كَفَرُوا وصَدُّوا عَن سَبِیل اللهِ أَضَل أَعْمَالهُمْ» ☀️ ✔️ ابن عباس به آن حضرت گفت: ای ابو الحسن! چرا این آیه را خواندی؟! 🌱 امیرالمؤمنین فرمود: خواستم آیه‌ای از را بخوانم. ✔️ ابن عباس گفت: حتماً منظور خاصی داشتی كه این آیه را خواندی. 🌱 امام فرمود: آری! خداوند در كتابش فرموده است: «ومَا آتَاكُمُ الرَّسُول فَخُذُوهُ ومَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» (الحشر/7) «و آن چه را فرستاده (او) به شما داد آن را بگیرید و از آن چه شما را باز داشت بازایستید» آیا تو شهادت می ‌دهی كه صلی الله علیه و آله و سلم را به خلافت پس از خودش، برگزیده باشد؟ ✔️ ابن عباس پاسخ داد: من نشنیدم كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم كسی جز تو را خود قرار داده باشد. 🌱 علیه السلام فرمود: پس چرا با من نكردی؟ ✔️ ابن عباس پاسخ داد: مردم ابوبكر را انتخاب كردند و من نیز یكی از آنان بودم. 🌱 امام فرمود: این كار آنها مانند و اتفاق بنی اسرائیل بر پرستش گوساله بود. شما نیز مانند پیشینیان به خطا رفتید: ☀️ «كَمَثَل الذِی اسْتَوقَدَ نَارًا فَلمَّا أَضَاءتْ مَا حَولهُ ذَهَبَ اللهُ بِنُورِهِمْ وتَرَكَهُمْ فِی ظُلمَاتٍ لاَّ یُبْصِرُونَ * صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» (البقره/17) ☀️ ☀️ «همچون مثل كسانی است كه آتشی افروختند و چون پیرامون آنان را روشنایی داد. خدا نورشان را برد و در میان تاریكیهایی كه نمی ‌بینند، رهایشان كرد ؛ كرند،لالند، كورند. بنابراین به راه نمی ‌آیند». 📚 تفسیر قمی / ج2 / ص301
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ» (البقره/17) 🌕 🔆 «مثل ایشان مانند کسی است که آتشی بیفروزد، و همین که روشن کند پیرامون او را، خدا روشنی آنان را ببرد و رها کند ایشان را در تاریکی ا‌یی که هیچ نبینند». 🌕 ☀️🌕☀️🌕☀️🌕☀️🌕☀️ ✍🏻 جابر، از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت كرده است كه: 🌿 ایشان در تفسیر كلام خدای عز و جل «كَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ» (البقره/17) فرمود: 🌳 همچون نورافشانی ، نور محمّد صلی الله علیه و آله زمین را روشن كرد. خداوند خورشید را مثلی برای صلی الله علیه و آله و ماه را مثلی برای وی برشمرد ، 🌿 و فرمود «هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء وَالْقَمَرَ نُورًا» (یونس/5) «اوست كسی كه خورشید را روشنایی بخشید و ماه را تابان كرد». 🌳 و نیز «وَآیَةٌ لَّهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ» (یس/37) «و نشانه‌ ای (دیگر) برای آنها است كه روز را (مانند پوست) از آن برمی ‌كنیم و به ناگاه آنان در فرو می ‌روند». 🌿 و نیز «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لاَّ یُبْصِرُونَ» (البقره/17) یعنی چون محمّد صلی الله علیه و آله درگذشت و تاریكی پدیدار شد آنان برتری وی علیهم السلام را ندیدند و در نیافتند؛ 🌳 از این رو خداوند عز و جل می‌فرماید: «وَ إِن تَدْعُوهُمْ إِلَی الْهُدَی لاَ یَسْمَعُواْ وَتَرَاهُمْ یَنظُرُونَ إِلَیْكَ وَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ» (الاعراف/198) «و اگر آنها را به (راه) فرا خوانید نمی ‌شنوند و آنها را می ‌بینی كه به سوی تو می ‌نگرند در حالی كه نمی ‌بینند». پذیری 📚 اصول الکافی / ج8 / ص380 / ح574 (بخشی از حدیث)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ما بازماندگان پیغمبرانیم... ❣️ ✍🏻 عبد اللَّه بن جندب گوید: امام رضا (ع) به او نوشت: ⚪️ اما بعد ، به راستی (ص) امین خدا بود در خلقش و چون وفات کرد ما خانواده وارثانش بودیم و ما امناء خدائیم در خدا، نزد ما است علم بلاها و مرگ و میرها و انساب عرب و علم پیدایش و به راستی ما هر مردی را ببینیم می شناسیم که از روی حقیقت است یا است، ⚪️ ما به نام خودشان و پدرشان ثبت دفترند، خدا از ما و آنها تعهد گرفته، شیعیان ما از سرچشمه ما آب نوشند و به راه ما می روند جز ما و آنها کسی در کیش اسلام نیست، ⚪️ ما نجیب و ناجی هستیم و ما بازماندگان پیغمبرانیم و ما زادگاه اوصیائیم و ما صاحبان امتیاز در کتاب خدای عز و جل هستیم، ما از همه مردم به شایسته تریم و ما از همه مردم به رسول خدا نزدیک تریم، ⚪️ ما هستیم که خدا دین خود را به حساب ما تشریع کرده و در فرموده: ☀️ «شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ» (الشوری/13) ☀️ ☀️ «مقرر کرد برای شما ای از دین، آنچه وصیت کرد بدان نوح را (به ما سفارش داده همان را که به نوح (ع) سفارش داده) و آنچه را به تو وحی کردیم (ای محمد) و آنچه را به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش دادیم (خدا به ما آموخته و رسانیده آنچه را باید بدانیم و به ما سپرده علم آنان را، ما وارثان رسولان اولو العزمیم) برای آنکه را برپا دارید (ای آل محمد) و در آن نشوید و جدائی نیاندازید (و متحد باشید) بر مشرکان بسیار سخت ناگوار است (هر که در ولایت علی مشرک است) آنچه را بدان دعوتشان کنید (از بلا فصل علی (ع) به راستی خدا (ای محمد) هدایت کند هر که به جانب او برگردد» (یعنی ولایت علی (ع) را از تو نپذیرد). ☀️ 📚 اصول الکافی / ترجمه کمره ای / ج 2 / ص195
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#دعای_فرج 🌛 بسم الله الرحمن الرحیم 🌜 🙏 إلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ. 🍃 گاهی به یک تبسم خود مینوازی ام 🍃 گاهی به شعله های غمت میگدازی ام 🍃 من مرد روزهای #ظهور تو نیستم 🍃 باید خودت برای ظهورت بسازی ام 💫 @Imamology
⛰☀️ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️⛰ ▫️ پیام ِغدیر تعیینِ تا آخرین روز دنیاست ، و خطابه ی غدیر زنده ترین سند «ولایت مطلقه ی الهیه ی دوازده امام علیهم السلام» است. ▫️ به عنایت پروردگار غدیر چشمه ای شد زلال و جوشان تا انتهای تاریخ ، پیامی که از ابتدای خلقت قطره قطره در جان بشر چکید و از زبان پیامبران و پیام آوران ، تشنگانِ راه خدا را سیراب کرد ، این بار در سرزمین غدیر خُم سر باز کرد و جوشید و جوشید تا امروز به های ما رسیده است و فردا بر قلب های آیندگانِ ما جاری خواهد شد. ▫️ تنها به خطابه ای ختم نمی شود ، بلکه جاده ایست که خداوند آن را صراط مستقیم خوانده است. گویی نقطه ایست که خداوند در پایان جمله بشر گذاشته است. ◻️ آری ، ؛ عجیب ترین خلقت پروردگار! ▫️ نقطه ای بود و از آن گسترش یافت ، و آن زمینِ زیر بود تا زادگاه صراط مستقیم باشد. ▫️ (ع) نقطه ای بود در زیر باء بسم الله تا بدون او چیزی آغاز نشود. ▫️ و غدیر نقطه ای بود تا حدود الهی کامل شود و کسی از آن فراتر نرود. 🌴 باشد که به یاری پروردگار و عنایت وارث غدیر ، حضرت صاحب الزمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) ما نیز در زمره ی رسانندگان پیام حقانیت (ع) و رذالت غاصبانِ حقش باشیم. 🔥 انشاءالله. 🌳 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🌿 مقصود از آیه 🔆 «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ؛ وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب» (الشرح/7-8) 🔆 این است که چون از و تبلیغ رسالت فراغت یافتی علی علیه السلام را به و ولایت و وصایت خود منصوب کن و فضیلت او را به طور آشکارا اعلام نما تا مردم به وجود مقدس علی علیه السلام هدایت بشوند و به سوی پروردگار در امر نصب کردن علی علیه السلام راغب شو و میل نما و مشتاق باش و به نگرانی و کراهت متوجه مباش. 📚 اصول الکافی / ج1 / ص294
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام شناسی
حاجیان کجایید ! 🕋 حسین (ع) حج خود در کربلا خواهد گذاشت... @Imamology
🕋 حسینی ☀️ وفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (الصافات/107)
🌍 ✍🏻 سید بن طاووس و شیخ احمد بن ابی طالب طبرسی و غیر ایشان از محدثان خاصه و عامه به طرق متعدده از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: 🌳 چون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم جمیع شرایع خود را به مردم رانید غیر از حج بیت الله الحرام و ولایت امام همام علی بن ابی طالب علیه السلام ، پس جبرئیل بر آن جناب نازل شد و گفت: 🌿 یا محمد! به درستی که خداوندِ علّام تو را می رساند و می فرماید که: من قبض نکرده ام روح پیغمبری را از پیغمبران خود را و نه رسولی از رسولان خود را مگر بعد از تمام کردن دین خود و کامل گردانیدن حجت خود ، و از جمله ی آنها دو چیز بزرگ مانده است که باید البته آنها را به قوم خود برسانی ، 1️⃣ یکی فریضه ی 2️⃣ و دیگری فریضه ی و خلافت بعد از تو ، 🌐 به درستی که من خالی نگذاشته ام هرگز خود را از حجتی و بعد از این خالی نخواهم گذاشت از حجت تا روز قیامت ؛ پس در این وقت حق تعالی تو را امر می فرماید که برسانی به قوم خود شرایع حج را ، پس باید که تو به حج بروی و با تو بیاید هر که استطاعت حج داشته باشد از اهل حضر و از اهل اطراف و عَرَبانِ بادیه و تعلیم نمائی به ایشان مسائل حج ایشان را چنانکه تعلیم ایشان نمودی نماز و زکات و روزه را و این شریعت را تعلیم ایشان نمائی. 🕋 🔻 ادامه دارد... 🔻 📚 حیات القلوب / علامه مجلسی / ج4 / باب حجة الوداع / ص1392
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍 📣 منادی رسول خدا (ص) در میان مردم ندا کرد که: 🕋 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اراده ی حج کرده است و می خواهد که را تعلیم شما نماید چنانکه سایر شرایع دین را تعلیم شما نموده است ، پس حضرت بیرون رفت از و مردم با او بیرون رفتند و همگی متوجه آن حضرت بودند و نظر به افعال رسول خدا (ص) می کردند که آنچه او به جا آورد ایشان متابعت نمایند و با ایشان افعال حج را به جا آورد ؛ و با رسول خدا (ص) حاضر شده بودند در حج از اهل مدینه و اطراف و نواحی و اعراب هفتاد هزار کس یا زیاده موافق عدد اصحاب حضرت موسی (ع) که ایشان هفتاد هزار کس بودند و حضرت موسی (ع) بیعت هارون را از ایشان گرفت پس بیعت را شکستند و متابعت کردند ؛ و همچنین آن حضرت گرفت از برای علی بن ابی طالب علیه السلام به خلافت از جماعتی که به عدد اصحاب حضرت موسی بودند و ایشان نیز بعد از رسول خدا (ص) بیعت آن حضرت را شکستند و متابعت گوساله ی سامری این امت که ابوبکر و عمر بودند کردند ، سنتی بود موافق سنت گذشته و مثلی بود موافق مثل امم سابق. 🔻 ادامه دارد... 🔻 📚 حیات القلوب / علامه مجلسی / ج4 / باب حجة الوداع / ص1392
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍 🔰 چون رسول خدا (ص) روانه حج شد از کثرت هجوم مردم تلبیه (لبیک اللهم لبیک ... ) متصل شد در میان مکه و مدینه ، پس چون رسول خدا (ص) در وقوف نمود جبرئیل از جانب حق تعالی به نزد آن حضرت آمد و گفت: 🔆 یا محمد! خداوند عالمیان تو را سلام می رساند و می فرماید که تو نزدیک گردیده است و مدت عمر تو به آخر رسیده است و من تو را می طلبم به سوی آنچه نزد توست از علومی که من به سوی تو فرستاده ام و علوم پیغمبران گذشته که به تو میراث داده ام و سلاح و تابوت و جمیع آنچه نزد توست از معجزات و علامات پیغمبران (ع) ، و هم را تسلیم نما به خود و خلیفه ی خود که حجت بالغه ی من است بر خلق من علی بن ابی طالب (ع) ، پس او را عَلَمی و نشانه گردان در میان مردم که به او را بیابند ، و تازه گردان عهد او و میثاق او و بیعت او را بر مردم ، و به یاد ایشان بیاور آنچه من بر ایشان گرفته ام از خود و میثاق و پیمان هایی که بر ایشان محکم گردانیده ام ..... 🔆 ⭕️ پس حضرت رسول (ص) ترسید از قوم خود که مبادا اهل شقاق و نفاق پراکنده شوند و به جاهلیت و کفر خود برگردند ، زیرا که حضرت می دانست که عداوت ایشان با علی بن ابی طالب (ع) در چه مرتبه است و کینه ی او در سینه های ایشان جا کرده است. 🔻 ادامه دارد... 🔻 📚 حیات القلوب / علامه مجلسی / ج4 / باب حجة الوداع / ص1393-1394
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍 صبح آن روز که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم از حرکت کردند ، جمعیتی بیش از صد و بیست هزار نفر همراه حضرت به سوی غدیر خم آمدند. با رسیدن به منطقه غدیر ، حضرت مسیر حرکت را به سمت راست جاده تغییر دادند و دستور دادند منادی ندا کند: «همه ی مردم متوقف شوند و آنان که پیش رفته اند بازگردند و آنان که پشت سر هستند توقف کنند ، تا همه در محل از پیش تعیین شده جمع شوند». شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغی زمین به حدی بود که مردم – و حتی خود حضرت- گوشه ای از لباسشان را بر سر انداخته و گوشه ای از آن را زیر پای خود قرار داده بودند. پیامبر (ص) به سلمان و ابوذر و مقداد دستور آماده سازی زیر درختان کهنسال را دادند. پس منبری به بلندی قامت حضرت ساختند. 🔻 ادامه دارد... 🔻 📚 الغدیر / ج1 / ص10 ، 22 ، 58 ، 271 ، 274 ، 291
🌍 ▫️ به پایان رسید. مردم ناظر بودند که پیامبر (ص) بر فراز منبر ایستادند ، و به امیرالمومنین علیه السلام دستور دادند بالای منبر بیاید. آن حضرت نیز بالای منبر رفته و یک پله پایین تر در طرف راست پیامبر (ص) ایستادند. 🌳 پس ندایِ آسمانیِ حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در میان زمین و آسمان طنین انداز شد و خطابه ی خویش را چنین آغاز فرمود: 📣 حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که بلند مرتبه است در یگانگی خود ، و نزدیک است به خلائق در یکتایی خود ، و جلیل است در پادشاهی خود ، و عظمت او ظاهر است در جمیع مخلوقش ، و علمش به همه چیز احاطه کرده است با علوّ مکان او ، و مقهور و مغلوب گردانیده است جمیع خلق را به توانایی و هویدایی خود ، پیوسته صاحب مجد و بزرگواری است و همیشه مستحق و ستایش خواهد بود ... 📚 الغدیر / ج1 / ص10 ، 22 ، 58 ، 271 ، 274 ، 291