eitaa logo
کانال رسمی ایمیدرو
1.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
98 ویدیو
5 فایل
لطفا کانال ما را عضو شده و به دوستان خود معرفی نمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📲 انعکاس اخبار ایمیدرو در رسانه‌ها ✍️ خبرگزاري صدا و سيما: محدودیت برق فولادی‌ها با وجود تاکید رئیس جمهور بر حفظ تولید صنایع مهم و زیرساختی کشور https://www.iribnews.ir/00OPFb ✍️ خبرگزاري فارس: آغاز قطع برق صنایع فولادی https://farsnews.ir/MotamedMonfared/1780812739318206760 ✍️ خبرگزاري تسنیم: هشدار معاون وزیر صمت درباره تبعات قطع برق فولادسازان https://tasnimnews.ir/3610423 ✍️ چیلان: انتقاد شدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از محدودسازی برق صنایع فولادی https://chilanonline.com/2026/06/07/74617/ ✍️ باشگاه خبرنگاران: مسئولیت کاهش تولید فولاد برعهده وزارت نیرو است https://www.yjc.ir/00cA0H ❤️ روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 🆔 @IMIDRO
سمیعی‌نژاد معاون وزیر صمت: *طرح سامان‌دهی پساب فاضلاب بندرعباس و انتقال آن به صنایع سرعت گیرد* رئیس هیأت عامل ایمیدرو تأکید کرد: با توجه به افزایش سرمایه تصویب شده، طرح سامان‌دهی پساب فاضلاب بندرعباس و انتقال آن به صنایع غرب این شهر سرعت گیرد. محمدمسعود سمیعی‌نژاد معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس اظهار داشت: تکمیل سریع‌تر طرح سامان‌دهی پساب فاضلاب بندرعباس و انتقال آن به صنایع غرب این شهر به عنوان یک طرح مسئولیت اجتماعی، زیست محیطی و دارای انتفاع اقتصادی بسیار مهم است. وی ادامه داد: امروز صنایع منطقه خلیج فارس به آب حاصل از این طرح نیاز دارند. امیدواریم با افزایش سرمایه شرکت یاد شده از سوی سهامداران، اجرای طرح مذکور سرعت گیرد و به موقع راه اندازی شود. *پیشرفت 82.5 درصدی طرح سامان‌دهی پساب فاضلاب بندرعباس* شهروز شجاعی، مدیر عامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس با بیان اینکه این شرکت طرح بزرگ بازچرخانی آب و فاضلاب را در 6 فاز اصلی اجرایی کرده و در مجموع 82.5 درصد پیشرفت دارد، گفت: این فازها شامل احداث مخزن ذخیره 10 هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه بندرعباس (100 درصد) و بازسازی و ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه موجود و ارتقای ایستگاه پمپاژ اصلی (89.41 درصد) است. وی افزود: فازهای دیگر اصلی مشتمل بر تأمین لوله و اجرای خط انتقال پساب تصفیه شده (100 درصد)، احداث تاسیسات تصفیه تکمیلی و شیرین‌سازی (66.8 درصد)، احداث مخزن ذخیره در سایت شمالی منطقه (100 درصد) و احداث شبکه توزیع پساب تصفیه شده (100 درصد) است. به گفته شجاعی، با اجرای این طرح، سالانه 36.5 میلیون متر مکعب پساب شهر بندرعباس تصفیه و از ورود به دریا جلوگیری می‌شود. این میزان آب با تکمیل طرح یاد شده، به صنایع غرب منطقه ویژه خلیج فارس انتقال داده می‌شود. در این جلسه، افزایش سرمایه شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس به مبلغ 22 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران که به تصویب اعضای هیأت مدیره این شرکت رسیده بود، در مجمع عمومی فوق‌العاده مصوب و تأیید شد. یادآور می‌شود؛ ایمیدرو در شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس 19.98 درصد سهام دارد. https://imidro.gov.ir/s/mfaW7k 📌عضو کانال‌های رسمی شوید: [ایتا](http://eitaa.com/imidro ) | [بله](http://ble.ir/imidro) | [سایت](https://imidro.gov.ir/s/mfaW56) | [تلگرام](https://t.me/imidro) | [آپارات](https://www.aparat.com/Imidro) ❤️ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 🆔 @IMIDRO
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خبر داد: *رشد ۳۲ درصدی صدور بیمه‌نامه‌های معدنی در سال ۱۴۰۴* علی خطیبی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به عملکرد صندوق در سال گذشته، مدیریت ریسک، افزایش شفافیت و توسعه خدمات بیمه‌ای را سه محور اصلی فعالیت‌های صندوق و مطابق با سیاست‌های توسعه‌ای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) عنوان کرد. وی افزود: استقرار انضباط در فرآیندهای پذیرش، انجام ارزیابی‌های دقیق فنی و مالی و اخذ تضامین مناسب، از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای حفظ سلامت مالی صندوق و مدیریت مؤثر ریسک بوده است. خطیبی با اشاره به اصلاح فرآیندهای داخلی صندوق افزود: الکترونیکی‌سازی خدمات، استانداردسازی چک‌لیست‌های فنی و مالی و حذف امضای طلایی موجب افزایش شفافیت، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و امکان رهگیری مستمر درخواست‌ها توسط متقاضیان شده است. همچنین تعامل با شبکه بانکی و نهادهای مالی با هدف تسهیل ارائه خدمات و مدیریت متوازن ریسک توسعه یافته است. وی توسعه هدفمند پوشش بیمه‌ای پروژه‌های معدنی، تقویت مدیریت مطالبات، ارتقای توانگری مالی و استفاده از ابزارهای جدید تأمین سرمایه را از مهم‌ترین برنامه‌های صندوق برشمرد. وی همچنین از صدور ۱۳ بیمه‌نامه اعتباری به ارزش ۳۶ هزار میلیارد ریال در حوزه فرآوری مواد معدنی خبر داد. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در پایان اعلام کرد: تعداد بیمه ‌نامه‌های صادرشده از ۹۱ فقره در سال ۱۴۰۳ به ۱۲۰ فقره در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد فعالیت‌های حمایتی صندوق در بخش معدن است. یادآور می شود، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی زیرمجموعه ایمیدرو است. منبع: روابط عمومی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی 📌عضو کانال‌های رسمی شوید: [ایتا](http://eitaa.com/imidro) | [بله](http://ble.ir/imidro) | [سایت](https://www.imidro.gov.ir/s/mfaW5N) | [تلگرام](https://t.me/imidro) | [آپارات](https://www.aparat.com/Imidro) ❤️ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 🆔 @IMIDRO
🔺 کوره شماره ۸ فولاد مبارکه با تکیه بر توان مهندسان ایرانی بازسازی شد 🔹 وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازسازی و راه‌اندازی مجدد کوره شماره ۸ مجتمع خبر داد و گفت: با تکیه بر دانش فنی مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران غیور ایرانی، عملیات بازسازی و نوسازی این کوره در 45 روز به سرانجام رسید. 🔹 به گزارش روابط عمومی ایمیدرو از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت، که به منظور بازدید و نظارت بر راه‌اندازی مجدد شماره ۸ در محل مجتمع فولاد مبارکه حضور یافته بود، اظهار کرد: _صنعت_فولاد به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد و اشتغال کشور، نقشی حیاتی در توسعه ایران دارد و در این میان، فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد تولید کشور، همواره جایگاهی استراتژیک داشته است. 🔹 وی با اشاره به حوادث اخیر که منجر به آسیب دیدن مجموعه فولاد مبارکه شد، افزود: این کوره که مورد هدف حملات آمریکایی- صهیونی قرار گرفت، اکنون با تکیه بر دانش فنی مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران غیور ایرانی، عملیات و این کوره در 45 روز به سرانجام رسید. 🔹 وزیر صمت با تأکید بر اینکه این پروژه با همکاری تنگاتنگ جامعه فنی کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های بومی به اجرا درآمده است، تاکید کرد: بازسازی این کوره تنها یک اقدام فنی نبود، بلکه پیامی از پایداری و خودباوری ملی است. 🔹 اتابک همچنین گفت: ما شاهد بهره‌برداری مجدد از این تجهیز هستیم که با یاد و خاطره شهیدان گرانقدری که در زمان حمله دشمن در این مکان به فیض شهادت نائل آمدند، صورت گرفت. *راه‌های ارتباطی :* [ایتا](http://eitaa.com/imidro ) | [بله](http://ble.ir/imidro) | [سایت](https://imidro.gov.ir/s/mfaW56) | [تلگرام](https://t.me/imidro) | [آپارات](https://www.aparat.com/Imidro) ❤️ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 🆔 @IMIDRO
مصوبه حمایتی شورای‌عالی معادن برای بهره‌برداران ابلاغ شد؛ 🔺 *تمدید خودکار مجوزها و محاسبه حقوق دولتی بر اساس استخراج واقعی* 🔹 بر اساس این ابلاغیه و به‌منظور حمایت از فعالان معدنی در شرایط اضطرار، حقوق دولتی اسفند ۱۴۰۴ بر مبنای استخراج واقعی محاسبه شده و تمامی مجوزهای معدنی که در بازه زمانی بحران منقضی شده‌اند، تا پایان مردادماه ۱۴۰۵ به‌صورت خودکار تمدید اعتبار شدند. 🔹 «وجیه‌الله جعفری» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و عضو هیأت عامل ایمیدرو، با ارسال ابلاغیه‌ای به ادارات کل صمت استان‌ها، جزئیات مصوبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵ این شورا را تشریح و اظهار کرد: این تصمیمات با هدف حفظ وحدت رویه، کاهش بروکراسی اداری و حمایت از تولید در شرایط خاص کشور اتخاذ شده است. 🔹 وی با اشاره به مساعدت در پرداخت حقوق دولتی تاکید کرد: با توجه به شرایط اضطرار کشور در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۴، مقرر شد برای جبران بخشی از خسارات وارده به بهره‌برداران، حقوق دولتی اسفندماه سال ۱۴۰۴ صرفاً بر اساس «میزان استخراج واقعی» محاسبه و اخذ شود. این اقدام جهت جلوگیری از اعمال سلیقه در واحدهای استانی و تسهیل شرایط مالی معادن صورت می‌گیرد. 🔹 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، افزود: بر اساس بند دیگری از این مصوبه، تمامی مجوزهای اکتشافی و معدنی از جمله پروانه‌های اکتشاف، گواهی‌های کشف، مجوزهای برداشت و پروانه‌های بهره‌برداری که تاریخ انقضای آن‌ها در بازه زمانی نهم اسفندماه سال گذشته تا سوم خردادماه امسال بوده، به‌صورت خودکار تا تاریخ ۳۱ مردادماه امسال تمدید اعتبار شدند. 🔹 وی اضافه کرد: فعالان معدنی برای این تمدید نیاز به مکاتبات غیرضروری نداشته و این اقدام جهت ایفای تعهدات معوق مکتشفین و معدنکاران لحاظ شده است. 🔹 جعفری با تاکید بر اینکه اختیار به استان‌ها برای تأمین مواد اولیه تفویض شده، عنوان کرد: در راستای تسریع در تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و پروژه‌های عمرانی، تمامی اختیارات مربوط به صدور مجوزهای برداشت (موضوع ماده ۱۳ قانون معادن) در شرایط اضطرار، به «شورای معادن استان‌ها» تفویض شد. 🔹 وی در ادامه تصریح کرد: این اقدام به‌منظور حذف فرآیندهای طولانی اداری و پاسخگویی سریع به نیازهای فوری بخش صنعت و عمران کشور انجام شده است. 🔹 معاون وزیر صمت در پایان تأکید کرد که ادارات کل استانی صمت موظفند ضمن اجرای دقیق این مصوبه، گزارش اقدامات خود را به دبیرخانه شورای‌عالی معادن ارسال کنند. منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت 📌عضو کانال‌های رسمی شوید: [ایتا](http://eitaa.com/imidro) | [بله](http://ble.ir/imidro) | [سایت](https://www.imidro.gov.ir/s/mfaW5N) | [تلگرام](https://t.me/imidro) | [آپارات](https://www.aparat.com/Imidro) ❤️ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 🆔 @IMIDRO
استخراج طلا؛ اکسیدی یا سولفیدی؟ ⛏️ بررسی ذخایر کانسنگ‌های طلای کشور نشان می دهد که استخراج طلا در ایران همچنان عمدتاً بر کانسنگ‌های اکسیدی تکیه دارد؛ ذخایری که دستیابی به آن آسان تر است اما عمر کوتاه‌تری دارند. در مقابل، بخش مهمی از ذخایر سولفیدی با وجود ظرفیت بلندمدت، هنوز سهم محدودی در چرخه تولید دارد. ⛏️ ذخیره باقی‌مانده کانسنگ اکسیدی ۱۰۹.۹ میلیون تن برآورد شده و استخراج اسمی ۹.۸۴ میلیون تن ثبت شده است. استخراج واقعی از ۵.۹۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۶.۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ و سپس به ۷.۳۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. در این بخش، میانگین استخراج ۶.۶۸ میلیون تن ذکر شده و شاخص عمر پایان‌پذیری کانسنگ اکسیدی ۱۶.۴۵ سال محاسبه شده است. همچنین ضریب بهره‌برداری از معادن اکسیدی ۶۷.۸۸ درصد اعلام شده؛ عددی که نشان می‌دهد فشار بهره‌برداری بر ذخایر اکسیدی بالاست. ⛏️ در بخش کانسنگ طلای سولفیدی، ذخیره باقی‌مانده ۱۱۷.۴۲ میلیون تن برآورد شده و استخراج اسمی ۵.۴۸ میلیون تن گزارش شده است. استخراج واقعی سولفیدی‌ها نیز در سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۲۱ میلیون تن، در سال ۱۴۰۱ برابر ۱.۳۹ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ برابر ۱.۶۳ میلیون تن ثبت شده و میانگین استخراج این بخش ۱.۴۱ میلیون تن عنوان شده است. طبق اطاعات منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، شاخص عمر پایان‌پذیری کانسنگ سولفیدی ۸۳.۲۷ سال محاسبه شده؛ یعنی ظرفیت بلندمدتی که می‌تواند پشتوانه تولید آینده باشد. با این حال، شاخص ضریب بهره‌برداری از معادن سولفیدی ۲۵.۷۲ ذکر شده است؛ رقمی که از فعالیت کم بخش بزرگی از ظرفیت این معادن حکایت دارد و عملاً نشان می‌دهد ذخایر سخت‌تر، همچنان کمتر وارد مدار تولید شده‌اند. ⛏️ محتوای طلا (محتوای فلز در کانسنگ‌های اکسیدی و سولفیدی)، ذخیره باقی‌مانده ۲۶۹ تن اعلام شده و استخراج اسمی ۲۰.۱۸ ثبت شده است. استخراج واقعی طلا نیز در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۲ تن، در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۳.۵۷ تن و در سال ۱۴۰۲ برابر ۱۳.۵۴ تن گزارش شده است. در همین بخش، شاخص عمر پایان‌پذیری ۲۰.۸۶ سال و ضریب بهره‌برداری از معادن ۶۷.۰۹ درصد آمده است؛ ترکیبی که براساس جمع‌بندی جدول، به معنای عمر پایین در کنار بهره‌برداری بالاست. لزوم توسعه اکتشاف به‌عنوان مهم‌ترین راهکار مطرح می‌شود که البته برخی محدودیت‌های زیست‌محیطی در این مسیر قابل توجه است. همچنین بخشی از اطلاعات ذخایر و استخراج طلا نیز ممکن است به دلیل عدم دقت در ثبت محصولات جانبی معادن در آمار رسمی منعکس نشده باشد. بنابراین، عبور از طلاهای آسان‌تر و حرکت به سمت فعال‌سازی ذخایر سولفیدی که عمر ذخیره بالاتری دارند به عنوان یک ضرورت سیاستی و صنعتی مطرح می‌شود. برگرفته از: فارس / مرکز پژوهش‌های مجلس 📌عضو کانال‌های رسمی شوید: [ایتا]( http://eitaa.com/imidro ) | [بله](http://ble.ir/imidro) | [سایت](https://www.imidro.gov.ir/s/mfaW5N) | [تلگرام](https://t.me/imidro) | [آپارات](https://www.aparat.com/Imidro) ❤️ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 🆔 @IMIDRO