🎞در فیلم سینمایی نفس نمایش خاصی از زنان را شاهد هستیم. ممکن است متصور شوید این فیلم قصد سیاه نمایی کسانی که انقلاب کردند یا مذهبی ها را دارد. چراکه:
1⃣مادر بزرگ زن بدخلقی و غرغرویی است که دختر را در خانه می گذارد تا به روضه برود. به تحصیل و کتاب خوانی دختر توجهی ندارد و آن را سبب دیوانگی می داند😤
2⃣زن حاضر در اجتماع را با چهره بی توجه به دیگران و زمخت نشان می دهد .در صحنه حضور امام، بهار را در یک صحنه محصور در بین زنان با چادر مشکی می بینیم با چهره هراسان که دیگران هیچ توجهی به او ندارند😥
3⃣داستان فیلم الگو های نا صحیح برای دختران را نشان می دهد. بهار در داستانها تخیلیش خود را به جای بدری، زلفا و… می بیند و منتظر مرد رویایی است که او را نجات دهد. رویا های او برگرفته از کتاب های کانون پرورش فکری است📕
📯قبل از انقلاب وضعیت آموزشی، تربیتی، فرهنگی و عرفی جامعه به حدی افتضاح بود که شیوه تربیت کودکان به همین شکلی بود که در فیلم نفس دیدم. واقعا بچه ها را در اتاق زندانی می کردند تا به کارهایشان برسند. بازیگوشی را مختص پسر ها می دانستند. فرهنگ کتاب و کتاب خوانی که هیچ خود کتاب مفید هم در جامعه در دسترس نبود. نرگس آبیار با نشان دادن این مسائل سعی داشته وضعیت عرفی و فرهنگی آن زمان ایران را ترسیم کند✏️
💢پس چنین نمایشی سیاه نمایی نبوده بلکه حاصل تحقیق دقیق نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی بوده👌
مقاله کامل نقد فیلم سینمایی نفس را از اینجا بخوانید👇
https://inaghd.ir/breath/
@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_فیلم #نفس
⛪️معمولا در انیمیشن های والت دیزنی هیچ رد پایی از خدا و دین وجود ندارد. پس ما یا شاهد بی خدایی هستیم یا شاهد خدای بازنشسته (دئیسم). از آن سو که در انیمیشن هایی مثل دایناسور خوب، به نظریه تکامل داروین بها می دهند، به احتمال زیاد شاهد همان بی خدایی یا عدم وجود خدا هستیم👁🗨
🖥در برخی از انیمیشن های والت دیزنی شاهد همتایانی برای خدا یا خدایان جایگزین برای خدای احد و واحد هستیم. برای مثال در انیمیشن خرس برادر گفته می شود اجداد و گذشتگان وفات یافته که روحشان در شفق های قطبی زندگی می کند، عامل اصلی تغییراتی همچون تغییر فصول، بزرگ شدن بچه ها و… در روی زمین هستند. به زبان ساده قدرت خدایی دارند🌌
📀در انیمیشن موآنا نیز شاهد خدای مادی هستیم. خدای خشکی یا جزیره ها. خدایی که به شدت ضعیف است و برای بقا و محافظت از خود نیازمند یک سنگ است. خدایی که حتی نمی تواند از خود در برابر یک نیمه خدا محافظت کند😣
@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_کوتاه #موآنا #خرس_برادر #انیمیشن
از کمیک📓 تا فیلم ابرقهرمانی🔱
از مانگا📑 تا انیمه🎎
از کارتون🖼 تا انیمیشن🧝♀
از فیلم های کلاسیک🎥 تا فیلم های امروزی📹
از فیلم های هالیوودی🌎 تا فیلم های ایرانی🌏
از بازی تخته ای🎲 تا بازی های معروف رایانه ای👾
همه و همه و همه توی این کانال هستند 👇
@inaghd_ir
🤩نقد، تحلیل، بررسی و آموزش سواد رسانه در قالب سرگرمی و با معرفی باحال ترین های تاریخ
#آی_نقد
معرف ما باشید
👑به دلیل انحصار سینما در دستان یهودیان، هنرمندان ضد صهیونیست و منتقدان بنیادین تمدن غرب، جایگاه چندانی در سینمای غرب و شرق ندارند📭
💵به دلیل پر هزینه بودن هنر سینما و موسیقی، فرد مجبور است که همراه با سیستم صهیونیستی یا لااقل با محافظه کاری حرکت کند، و الا به راحتی حذف می شود یا محصولش از سیستم گسترده توزیع و پخش حذف می شود😒
@inaghd_ir
#آی_نقد #سواد_رسانه
🔶انیمیشن قرمز شدن محصول ۲۰۲۲ والت دیرنی در مورد دختری است که به صورت موروثی به پاندای سرخ تبدیل می شود و باید با چالش های آن کنار بیاید. اما این تنها چالش او نیست بلکه او با چالش های درون خانوادگی هم مواجه است. تقابل مدرنیته و سنت ها را به خوبی می توان در این انیمیشن مشاهده کرد👀
🔶انیمیشن قرمز شدن قصد دارد تا خود را مخالف کمونیسم نشان دهد. المان های ضد کمونیسمی و در نهایت اسیر کردن روحیه کمونیسمی چین(اسیر کردن پاندای قرمز بزرگ)، این مسئله را به ما می فهماند. اما دلیلی برای این کار وجود ندارد. زیرا شوروی که نابود شده و چین هم آن روح کمونیسمی غالب سابق خود را کنار گذاشته. پس کمونیسم هدف والت دیزنی نیست. خود چین است که هدف قرار گرفته. اسارت پاندا به معنای اسیر کردن سنت ها و اعتقادات شرقی است و شخصیت اصلی(می می) نمادی از مدرنیزه شدن این سنت ها و عقیده ها در نسل جدید است. چین در تفکر و در رفتار باید غربی شود. اما می تواند ظاهر، لباس و معماری خود را حفظ کند🎎
🔶در این انیمیشن هدف استعمارگونه غربی به خوبی بیان شد. زنگ خطر چین به صدا در آمده و راه متوقف کردن آن رسانه است. مهم ترین و کارآمد ترین ابزار رسانه ای غرب در شرق، کیپاپ است🇰🇷 پس باید یک درس بزرگ از این انیمیشن گرفت. این انیمیشن اصلی ترین مهره فعلی غرب و آمریکا را برای نفوذ در نسل جوان شرقی فاش کرده. مهم ترین و کارآمد ترین مهره رسانه امروز غرب و آمریکا طبق گفته خودشان “کیپاپ” است🕺
@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_کوتاه #قرمز_شدن #انیمیشن
✈️انیمه وقتی باد بر میخیزد✈️
🇯🇵این انیمه در مورد یک طراح هواپیماست که در ژاپن زندگی می کند🎌
⛏ژاپن در صنعت بسیار عقب مانده است و جرقه های نفرت جنگ را زده💣
📐در این انیمه شاهد شخصیت های مختلفی هستیم که در شرایط سخت مالی و صنعتی با تمام توان برای ساخت هواپیما تلاش می کنند👌
⚙نکته ای که بارها به آن اشاره می شود عقب ماندگی صنعتی ژاپن است. اصلی ترین چیزی که باید بر آن غلبه می کرد🔧
🌬نشان دادن خدا و سرنوشت در روح باد و درام فوق العاده عاشقانه داستان مکمل های زیبایی برای داستان این انیمیشن ژاپنی هستند💞
@inaghd_ir
#آی_نقد #پیشنهاد_تماشا #باد_بر_می_خیزد #انیمه
📓نقش کمیک بوک در قدرت رسانه ای غرب📓
📝اگر بخواهیم روند داستان سرایی را مرور کنیم به خط زمانی زیر می رسیم👇
اساطیر⬅️ شعر و نثر ⬅️ رمان ⬅️ نمایشنامه ⬅️ سینمای کلاسیک ⬅️ رمان های مصور(کمیک) ⬅️ سینماینو و انیمیشن ⬅️ گیم(بازی رایانه ای)
🏛شعر و نثر قوی اولین نیاز برای رسانه قدرتمند است. رسانه روایتگرغرب بر روی آثاری همچون کمدی الهی دانته و آثار شکسپیر که از نثر و شعر های قدرتمند غربی هستند استوارند🗿
🗽اما این تازه شروع خط قدرت رسانه است. رمان های قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی دومین نقطه عطف پیشرفت رسانه ای غرب بودند📙
📽در ادامه با ظهور سینما و هالیوود روند قدرت ادامه پیدا کرد اما دوران طلایی کمیک بود که تاثیر به سزایی در ادامه روند سینما و صنعت انیمیشن گذاشت🗞
🎌ژاپن نیز با تقویت صنعت مانگا(کمیک ژاپنی) و لایت نول(رمان ژاپنی) برنامه ریزی پیشرفت رسانه ای خود را آغاز کرد تا جایی که امروزه صنعت انیمه و بازی ژاپن در دنیا شناخته شده و بی نظیر است👀
🇮🇷کشور ما از نظر شعر و نثر بی رقیب و بی نظیر است. اما در دوران رمان درگیر حکومت های نا لایق و شرایط بد حکومتی شد و دچار عقب افتادگی شد. راه حل تقویت رسانه ملی و آثار فاخر رسانه ای داخلی بها دادن به رمان و داستان های مصور است. اینکار می تواند نقطه عطفی باشد تا در دهه آینده از برترین قدرت های انیمیشن سازی و بازی سازی جهان شویم🗣✍
@inaghd_ir
#آی_نقد #کمیک #مانگا #لایت_نول
🎞فیلم سینمایی کودا برنده جایزه اسکار ۲۰۲۲ در مورد خانواده ای است که پدر مادر و پسر ناشنوا هستند اما دختر خانواده شنواست. در طول این داستان شاهد چالش های این خانواده هستیم 👁👁
🏠شاید فیلمهای خانوادگی و درامهای عاشقانه دو دهه آخر قرن بیستم هالیوود آمریکا را از یاد نبرده باشیم😋
🤤فیلمهای شیرینی که حتی برای ما که با فرهنگ و جامعه آنجا پیوند زیستبومی نداریم نیز خاطره انگیزند. فیلم هایی که در جشنواره های مختلف سینمایی دست پر بودند🏆
😫اما در سالهای اخیر با توجه بیشتر مراسمهایی مانند اسکار به جریانات سیاسی و اجتماعی خاصی و تلاش برای برجسته کردن فیلمهای کممایهای که با جهت و فشار وارد مراسم میشدند و همچنین تأثیر این جریان بر شاکله کلی سینمای هالیوود، کمتر فیلمهایی از این دست ساخته میشد که حسوحال امیدآفرین و پرنشاط به زندگی را نشان دهد😕
🤓فیلمهایی که بهنظر میرسد میتوان از آنها بهعنوان فیلمهای رؤیای آمریکایی یاد کرد دارای یک ویژگی مشترکاند و آن عبارت است از تصویری بهشتگونه و بسیار لطیف و رؤیایی از زندگی در زیستبوم آمریکا، نه اینکه فیلم به فضا و البته طبیعی است که در این حالت نتیجه سیاسی آن نیز بهطور غیر مستقیم به بار خواهد نشست💰
@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_کوتاه #کودا #فیلم
🎥فیلم سینمایی یک مکان ساکت محصول سال 2018 یکی از جذاب ترین آثار در ژانر پسا آخرالزمانی و ترسناک است. در این فیلم موجوداتی با حس شنوایی قوی ظهور کرده اند و یک آخرالزمان را به وجود آورده اند. در این بین یک خانواده پنج نفره در این فضا در حال گذراندن زندگی است👨👩👧👦
🤭دو نمونه بارز این فیلمها جعبه پرنده و یک مکان ساکت هستند. در آنها اگر انسانها موجود بیگانه را ببینند یا صدایی از آدمها خارج شود موجودات بیگانه به آنها حمله میکنند. بیگانهها را نباید دید و نباید با آنان صحبت کرد🤫
👽به تعبیر دیگر ارتباط مستقیم با آنها اشتباه است بلکه باید از راه دور و از طریق رسانه آنان را نابود کرد. این ایده مرکزی فیلم یک مکان ساکت است. چیزی که میتوان از آن به جنگ رسانهها نام برد📻
👹اهریمنان یک مکان ساکت از یک نقطه ضعف فرکانسی رنج میبرند و بعد هم با شلیک کشته می شوند. در دوره پسا آخرالزمان هم که دشمنان زیادی غرب را تهدید میکند با استفاده از رسانه و حتی استفاده از رسانههای سنتی میتوان در دل دشمن نفوذ کرد. امواجشان را بفرستند، دشمن را مسخ کرده و در نهایت آنها را نابود کنند🎮
☢جالب است بدانید در قسمت دوم سینمایی یک مکان ساکت ظهور بیگانگان با حادثه ای شبیه ۱۱ سپتامبر همراه است و انتشار خبر حمله بیگانگان با عکس کعبه صورت می گیرد🕋
مقاله کامل نقد فیلم یک مکان ساکت را از لینک زیر بخوانید👇
https://inaghd.ir/a-quiet-place/
@inaghd_ir
#آی_نقد #نقد_فیلم #فیلم #یک_مکان_ساکت