🌺 سیره متقین
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 5
💠 الإمامُ امیرالمؤمنین سلام الله علیه: سَهـَرُ اللَّيـْلِ شِعارُ الْمُتَقينَ وَ شيمَةُ الْمُشْتاقينَ. [ ميزان الحكمة 2: 1376 ح 8953]
🔹 بيدارى شب شعار پرهيزكاران و منش مشتاقان است.
🌺 حاجاتی که در سحر مطرح میشوند
افزایش رزق و روزی
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 6
💠 عَنْ أبى جَعْفَرٍ سلام الله علیه: إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ كُلَّ دَعّاءٍ، فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ فى السَّحَرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَإنَّها ساعَةٌ تُفْتَحُ فَيها أبوابُ السَّماءِ، وَتُقْسَمُ فيهَا الْأرْزاقُ، وَتُقْضى فيها الْحَوائِجُ العِظامِ. [ عدّة الداعى: 67]
🔹 حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه: خداوند متعال از میان بندگانش، هركسى را كه زيادتر از دیگران دعا می كند بیشتر دوست مى دارد، پس بر شما باد دعاى در سحر تا طلوع آفتاب، زيرا آن زمان ساعتى است كه دربهاى آسمان گشوده مى شود ورزق انسانها تقسيم مى گردد و نيازهاى بزرگ و مهمّ برآورده مى شود.
🔴 ملعون
💠 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الدُّنْیَا مَلْعُونَهًٌْ مَلْعُونٌ مَنْ فِیهَا مَلْعُونٌ مَنْ طَلَبَهَا وَ أَحَبَّهَا وَ نَصَبَ لَهَا وَ تَصْدِیقُ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ وَ قَوْلِهِ کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ.
⛔️ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پسر مسعود! دنیا ملعون است و ملعون است هرچه در اوست و ملعون است هر که به آن عشق بورزد و طالب آن باشد و آن را هدف نهایی خود قرار دهد و گواه این مطلب، این آیه قرآن است که میفرماید: کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ.* وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الجَلالِ وَ الْإِکْرامِ و [همچنین] فرمودهی خدا: همهچیز جز ذات [پاک] او فانی میشود. (قصص/۸۸)».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۸ مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۳۸/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۱۰۵/ مکارم الأخلاق، ص۴۵۳
🔹 سوره مبارکه الرحمن آیه 27
💠 وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ
🔹 و باقی می ماند وجه پروردگار تو که صاحب جلال و اکرام است
▫️ وجه الله چه کسانی هستند؟
💠ذالسّجّاد (سلام الله علیه)- قَالَ عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ (علیه السلام) نَحْنُ الْوَجْهُ الَّذِی یُؤْتَی اللَّهُ مِنْه.
🔹 حضرت علی بن الحسین سلام الله علیه: ما همان وجه خدا هستیم که از آن به سوی خداوند میروند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۱۰ القمی، ج۲، ص۳۴۵/ البرهان/ نورالثقلین
آیه ۴۵ - سوره هود
💠 وَ نادى نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْني مِنْ أَهْلي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمينَ
🔴 نوح به پروردگارش عرض کرد: «پروردگارا! پسرم از خاندان من است؛ و وعدهی تو [در مورد نجات خاندانم] حقّ است؛ و تو بهترین حکمکنندگانى».
آیه ۴۶ - سوره هود
قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ
فرمود: «اى نوح! او از خاندان تو نیست؛ او عمل غیرصالحى است (فرد ناشایستهاى است)؛ پس آنچه را از آن آگاه نیستى، از من مخواه؛ من به تو اندرز ميدهم که از جاهلان نباشي».
آیه ۴۷ - سوره هود
قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاَّ تَغْفِرْ لي وَ تَرْحَمْني أَكُنْ مِنَ الْخاسِرينَ [47]
عرض کرد: «پروردگارا! من به تو پناه مىبرم که از تو چیزى بخواهم که از آن آگاهى ندارم. و اگر مرا نیامرزى، و بر من رحم نکنى، از زیانکاران خواهم بود
🔴 اگر میخواهی گریه کنی...
💠 الإمامُ الرِّضا سلام الله علیه: يَا بنَ شَبيبٍ ، إن كُنتَ باكِيا لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ [بنِ عليِّ ]بنِ أبي طالِبٍ عليهما السلام ؛ فإنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذبَحُ الكَبشُ، و قُتِلَ مَعَهُ مِن أهلِ بَيتِهِ ثَمانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً ما لَهُم في الأرضِ شَبيهونَ .[عيون أخبار الرِّضا: 1/299/58 .]
🔹 حضرت امام رضا سلام الله علیه: اى پسر شبيب! اگر مى خواهى براى چيزى گریه کنی، براى حضرت اباعبدالله الحسين سلام الله علیه گريه كن؛ زيرا همان گونه كه گوسفند را سر مى برند آن حضرت را سر بريدند و از افراد خانواده او هيجده مرد كشته شدند، كه در روى زمين نظير نداشتند.
🔹 صفات مؤمن
💠 امیرالمؤمنین سلام الله علیه: المؤمنُ بِشْرُهُ في وجهِهِ و حُزنُهُ في قلبِهِ، أوسَعُ شَيءٍ صَدْرا، و أذَلُّ شَيءٍ نَفْسا، يَكْرَهُ الرِّفْعةَ، و يَشْنَأُ السُّمْعةَ، طويلٌ غمُّهُ، بَعيدٌ هَمُّهُ، كثيرٌ صَمتُهُ، مَشغولٌ وقتُهُ، شَكورٌ، صَبورٌ، مَغمورٌ بفِكرَتِهِ، ضَنينٌ بخَلّتِهِ، سَهلُ الخَليقةِ، لَيِّنُ العَرِيكةِ، نَفسُهُ أصْلَبُ مِن الصَّلْدِ، و هُو أذَلُّ مِن العبدِ .[بحار الأنوار: 69/410/127 .]
🌺 حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه: مؤمن شادى اش در چهره اش مى باشد و اندوهش در دلش، سينه اش فراخ است و نَفْسش از هر چيز رامتر؛ بلند پايگى را ناخوش مى دارد و شهرت را دشمن مى شمارد، اندوهش دراز است و همّتش بلند؛ بسيار خموش است و اوقاتش به بيكارى نمى گذرد؛ شكور است و شكيبا؛ غرق در انديشه خويش است و در پايبندى به دوستى خود [با ديگران ]حريص. نرمخو و مهربان است، اراده اش سخت تر از سنگ خار است و با اين حال از يك برده، خوارتر و افتاده تر است.
🔴 مؤمن از پاره های آهن محکم تر است
💠 قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ سلام الله علیه: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَشَدُّ مِنْ زُبَرِ اَلْحَدِيدِ إِنَّ اَلْحَدِيدَ إِذَا دَخَلَ اَلنَّارَ لاَنَ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَوْ قُتِلَ وَ نُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ وَ نُشِرَ لَمْ يَتَغَيَّرْ قَلْبُهُ
المحاسن, جلد۱, صفحه۲۵۱
🔹 حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: مؤمن از پاره های آهن محکم تر است زیرا آهن با داخل شدن در آتش نرم میشود، اما اگر مؤمن کشته شود و تکه تکه شود سپس زنده شود و دوباره کشته شود و تکه تکه شود، کوچکترین تغییری در قلبش ایجاد نمیشود.
🔹 سوره مبارکه عنکبوت آیه 2
💠 أَ حَسِبَ النّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لايُفْتَنُونَ
آيا مردم گمانكردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم»، به حال خود رها مىشوند و آزمايش نخواهند شد
آیه ۳
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ
ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم [و اينها را نيز امتحان مىكنيم]؛ تا خداوند كسانى را كه راست مىگويند و كسانى را كه دروغ مىگويند مشخص سازد
🔴 شدت امتحانات الهی در همه زمان ها
💠 عَنْ أَبِیالْحَسَنِ الرِّضَا سلام الله علیه قالَ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْنَاقِکُمْ حَتَّی تُمَیَّزُوا وَ تُمَحَّصُوا فَلَا یَبْقَی مِنْکُمْ إِلَّا الْقَلِیلَ ثُمَّ قَرَأَ الم* أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرْجِ حَدَثاً یَکُونُ بَیْنَ الْمَسْجِدَیْنِ وَ یُقْتَلُ فُلَانٍ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ خَمْسَهًَْ عَشَرَ کَبْشاً مِنَ الْعَرَبِ.
🔹 حضرت امام رضا سلام الله علیه فرمودند: «آنچه انتظارش را میکشید محقّق نخواهد شد تا اینکه خالص گشته و آزمایش شوید تا آنجا که عدّهی کمی از شما باقی بمانند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: الم* أحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ؛ پس از آن فرمود: «یکی از علامتهای فرج، اتّفاقی است که بین دو مسجد رخ میدهد و فلانی از طائفهی فلان، پانزده نفر از عرب را میکشد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۳۰۶ الإرشاد، ج۲، ص۳۷۵/ کشف الغمهًْ، ج۲، ص۴۶۱/ نورالثقلین
🔴 بدعت
امام صادق علیه السّلام فرمودند: «مردی در گذشته دنبال مال حلال را گرفت ولی نتوانست به آن دست پیدا کند و بعد دنبال مال حرام رفت و به آن هم نرسید، در این هنگام شیطان رسید و به او گفت: ای مرد تو دنیا را از طریق حلال خواستی بدست آوری به آن نرسیدی و بعد در نظر گرفتی از طریق حرام به آن برسی آن را هم نیافتی.
اکنون تو را به چیزی راهنمائی میکنم اگر آن را انجام دهی مال زیاد بدست میآوری و پیروانت زیاد خواهند شد، گفت: آن چیست بگوئید تا به آن عمل کنم.
شیطان گفت: بیائید دین جدیدی درست کنید و مردم را بطرف آن دعوت نمائید.
او هم دستور شیطان را بکار گرفت و دین جدیدی را پایه افکند و مردم را بطرف آن فرا خواند گروهی دعوت او را قبول کردند و مال زیادی بدست آورد، بعد از آن روزی با خودش فکر کرد و گفت: این چه کاری بود که من کردم، دینی ساختم و مردم را به آن دعوت کردم.
کار بدی کردم فکر میکنم خداوند توبه مرا قبول نکند مگر اینکه من مردم را بار دیگر دعوت کنم و جریان را به آنها بگویم و از آنها بخواهم دست از این دین بردارند او مرتب به یاران خود مراجعه میکرد و به آنان میگفت: دینی که من شما را بسوی آن دعوت کردم باطل است و من آن را پدید آورده ام.
مریدان او گفتند: تو دروغ میگوئی! آن دین حق میباشد تو در آن به شک و تردید گرفتار شدهای و از آن بازگشتهای.
او بعد از این زنجیری بدست آورد و آن را بر گردنش آویخت و سر دیگرش بر میخی بر زمین کوبید و گفت: این زنجیر را از گردن بیرون نخواهم کرد تا خداوند مرا بیامرزد.
در این هنگام خداوند به یکی از پیامبران وحی فرستاد و فرمود: به آن مرد بگو، سوگند به عزت و جلال خودم اگر مرا به اندازه ای بخوانی تا بند بند اندامت جدا شود تو را اجابت نخواهم کرد، تا آن گاه کسانی که بر این دین مرده اند از آن عقیده برگردند.»
(علل الشرائع ج ۲ ص ۱۷۸ و بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۲۱۹: عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كَانَ رَجُلٌ فِی الزَّمَنِ الْأَوَّلِ طَلَبَ الدُّنْیَا مِنْ حَلَالٍ فَلَمْ یَقْدِرْ عَلَیْهَا وَ طَلَبَهَا مِنْ حَرَامٍ فَلَمْ یَقْدِرْ عَلَیْهَا فَأَتَاهُ الشَّیْطَانُ فَقَالَ لَهُ یَا هَذَا إِنَّكَ قَدْ طَلَبْتَ الدُّنْیَا مِنْ حَلَالٍ فَلَمْ تَقْدِرْ عَلَیْهَا وَ طَلَبْتَهَا مِنْ حَرَامٍ فَلَمْ تَقْدِرْ عَلَیْهَا أَ فَلَا أَدُلُّكَ عَلَی شَیْ ءٍ تَكْثُرُ بِهِ دُنْیَاكَ وَ یَكْثُرُ بِهِ تَبَعُكَ قَالَ بَلَی قَالَ تَبْتَدِعُ دِیناً وَ تَدْعُو إِلَیْهِ النَّاسَ فَفَعَلَ فَاسْتَجَابَ لَهُ النَّاسُ وَ أَطَاعُوهُ وَ أَصَابَ مِنَ الدُّنْیَا ثُمَّ إِنَّهُ فَكَّرَ فَقَالَ مَا صَنَعْتُ ابْتَدَعْتُ دِیناً وَ دَعَوْتُ النَّاسَ مَا أَرَی لِی تَوْبَةً إِلَّا أَنْ آتِیَ مَنْ دَعَوْتُهُ إِلَیْهِ فَأَرُدَّهُ عَنْهُ فَجَعَلَ یَأْتِی أَصْحَابَهُ الَّذِینَ أَجَابُوهُ فَیَقُولُ لَهُمْ إِنَّ الَّذِی دَعَوْتُكُمْ إِلَیْهِ بَاطِلٌ وَ إِنَّمَا ابْتَدَعْتُهُ فَجَعَلُوا یَقُولُونَ كَذَبْتَ وَ هُوَ الْحَقُّ وَ لَكِنَّكَ شَكَكْتَ فِی دِینِكَ فَرَجَعْتَ عَنْهُ فَلَمَّا رَأَی ذَلِكَ عَمَدَ إِلَی سِلْسِلَةٍ فَوَتَدَ لَهَا وَتِداً ثُمَّ جَعَلَهَا فِی عُنُقِهِ وَ قَالَ لَا أَحُلُّهَا حَتَّی یَتُوبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیَّ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ قُلْ لِفُلَانٍ وَ عِزَّتِی لَوْ دَعَوْتَنِی حَتَّی تَتَقَطَّعَ أَوْصَالُكَ مَا اسْتَجَبْتُ لَكَ حَتَّی تَرُدَّ مَنْ مَاتَ إلی [عَلَی] مَا دَعَوْتَهُ إِلَیْهِ فَیَرْجِعَ عَنْهُ.)
🔵 حبس نفس برای خدا و اهل بیت سلام الله علیهم
کمال الدين و تمام النعمة , جلد۲ , صفحه۶۴۴
عنوان باب : الجزء الثاني [الروايات الواردة عن النّبي صلّى اللّه عليه و آله و الأئمة المعصومين عليهم السّلام في وقوع الغيبة للإمام المهدي عليه السّلام ] 55 باب ما روي في ثواب المنتظر للفرج
قائل : ابی جعفر سلام الله علیه
وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ اَلْوَاسِطِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ لَقَدْ تَرَكْنَا أَسْوَاقَنَا اِنْتِظَاراً لِهَذَا اَلْأَمْرِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَبْدَ اَلْحَمِيدِ أَ تَرَى مَنْ حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَجْعَلُ اَللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً بَلَى وَ اَللَّهِ لَيَجْعَلَنَّ اَللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَيْنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قَالَ قُلْتُ فَإِنْ مِتُّ قَبْلَ أَنْ أُدْرِكَ اَلْقَائِمَ قَالَ اَلْقَائِلُ مِنْكُمْ أَنْ لَوْ أَدْرَكْتُ قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ نَصَرْتُهُ كَانَ كَالْمُقَارِعِ بَيْنَ يَدَيْهِ بِسَيْفِهِ لاَ بَلْ كَالشَّهِيدِ مَعَهُ .
عبدالحیمید واسطی میگوید
به حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه عرض کردم: اصلحک الله، ما بازار های خود را رها کرده ایم به خاطر انتظار این امر
حضرت فرمودند: ای عبدالحمید آیا دیده ای کسی نفس خود را برای خداوند متعال حبس کرده باشد و خدا راه خروجی برای او قرار ندهد؟ بله، به خدا قسم قطعا خداوند متعال برای او راه خروجی قرار می دهد. رحم میفرماید خداوند متعال به بنده ای که نفس خود را برای ما حبس کند. رحم می فرماید خداوند متعال بنده ای را که امر ما را زنده بدارد.
عرضه داشتم: اگر بمیرد قبل از اینکه قائم را درک کند چه میشود؟
حضرت فرمودند: هرکدام از شما که اراده این را دارد که اگر قائم آل محمد را درک کند او را یاری کند، می باشد مانند کسی که پیشاپیش او شمشیر میزند، بلکه مانند کسی است که در رکاب حضرت به شهادت میرسد.
🌺 اوج عزت
💠 قال امیرالمؤمنین سلام الله علیه: مَن أرادَ الغِنى بِلا مالٍ و العِزَّ بِلا عَشيرَةٍ و الطّاعَةَ بِلا سُلطانٍ فَلْيَخرُجْ مِن ذُلِّ مَعصِيَةِ اللّه ِ إلى عِزِّ طاعَتِهِ فإنَّهُ واجِدٌ ذلكَ كُلَّهُ .[تنبيه الخواطر : 1 / 51.]
🔹 حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه: هر كه مى خواهد بدون داشتن مال و ثروت بى نياز باشد و بدون داشتن ايل و تبار عزتمند و بدون برخوردارى از قدرت، فرمانش برده شود، پس بايد از خوارى معصيت خدا به عزّت طاعت او در آيد؛ در اين صورت همه آنها را مى يابد.
🔴 عزت و ذلت واقعی
💠 عنه صلى الله عليه و آله : مَن أذَلَّ نَفسَهُ في طاعَةِ اللّه ِ فهُوَ أعَزُّ مِمَّن تَعَزَّزَ بِمَعصِيَةِ اللّه
كنز العمّال : ۴۳۰۸۴
🔹 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه خود را در طاعت خدا خوار گرداند، عزيزتر از كسى است كه با نافرمانى خدا به عزّت رسد.
3.77M
🔵 حبس نفس برای خدا و اهل بیت سلام الله علیهم
کمال الدين و تمام النعمة , جلد۲ , صفحه۶۴۴
عنوان باب : الجزء الثاني [الروايات الواردة عن النّبي صلّى اللّه عليه و آله و الأئمة المعصومين عليهم السّلام في وقوع الغيبة للإمام المهدي عليه السّلام ] 55 باب ما روي في ثواب المنتظر للفرج
قائل : ابی جعفر سلام الله علیه
وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ اَلْوَاسِطِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ لَقَدْ تَرَكْنَا أَسْوَاقَنَا اِنْتِظَاراً لِهَذَا اَلْأَمْرِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَبْدَ اَلْحَمِيدِ أَ تَرَى مَنْ حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَجْعَلُ اَللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً بَلَى وَ اَللَّهِ لَيَجْعَلَنَّ اَللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَيْنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قَالَ قُلْتُ فَإِنْ مِتُّ قَبْلَ أَنْ أُدْرِكَ اَلْقَائِمَ قَالَ اَلْقَائِلُ مِنْكُمْ أَنْ لَوْ أَدْرَكْتُ قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ نَصَرْتُهُ كَانَ كَالْمُقَارِعِ بَيْنَ يَدَيْهِ بِسَيْفِهِ لاَ بَلْ كَالشَّهِيدِ مَعَهُ .
🔹 ۱۴ خرداد ماه؛ سالگرد رحلت بزرگ مرد تاریخ، احیاکننده سیره انبیاء و اولیاء الهی، رسواکننده طواغیت زمان، رهبر آزادگان جهان، حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی (قدس الله نفسه الزکیه) بر تمامی پیروان راستین آن جان گرامی، تعزیت و تسلیت باد.🏴*
🔻 حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی): «آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!» ۱۴۰۱.۰۳.۱۴
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يا عِبادَ اللّه ِ! أنتُم كالمَرضى و رَبُّ العالَمِينَ كالطَّبِيبِ ، فَصَلاحُ المَرضى فيما يَعلَمُهُ الطَّبيبُ و تَدبِيرُهُ بهِ ، لا فيما يَشتَهِيهِ المَريضُ و يَقتَرِحُهُ ، ألا فَسَلِّمُوا للّه ِِ أمرَهُ تكونُوا مِنَ الفائزِينَ .[تنبيه الخواطر : 2/117 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى بندگان خدا! شما مانند بيماريد و پروردگار جهانيان چون طبيب، و صلاح بيمار در آن چيزى است كه طبيب مى داند و تشخيص مى دهد، نه در آنچه بيمار مى خواهد و پيشنهاد مى كند ؛ هان! پس كار خدا را به خود او بسپاريد ، تا از رستگاران باشيد .
🌺 اهمیت نشر معارف اهل بیت سلام الله علیهم
💠 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ إِلَى النَّاسِ وَ يُسَدِّدُهُ فِي قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَبُثُّ فِي النَّاسِ وَ يُسَدِّدُهُ فِي قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
الکافي , جلد۱ , صفحه۳۳
🔹 معاوية بن عمار گويد: به امام صادق سلام الله علیه عرض كردم: مرديست كه از شما روايت بسيار نقل می كند و ميان مردم انتشار می دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار می كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد كدام يك بهترند؟
🔹 حضرت فرمودند: آنكه احاديث ما را روايت می كند و دلهاى شيعيانمان را استوار می سازد از هزار عابد بهتر است.
4.81M
🔵 احساسات بر مبنای جهل و تعقل بر مبنای علم