eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
685 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 ترجمه فارسی معرفی کتاب: واقعیت های زنان و انتخاب ها(گزینه ها)ی زنان انتشار واقعیت‌های زنان، انتخاب‌های چند رشته‌ای - اولین متن میان رشته‌ای برای یک دوره مقدماتی در مطالعات زنان- یعنی ظهور عصر مطالعات زنان. نتیجه تلاش جمعی برای تدبیر یک مسیر که از مرز دانشگاهی سنتی فراتر می‌رود، این متن کاملاً در رویکرد چند رشته‌ای است. این شاخه تحقیق، همه رشته‌های اصلی از جمله روانشناسی، فلسفه، دارو، و علوم سیاسی را شامل می‌شود؛ پیشرفت زنان از دوره کلاسیک تا زمان حاضر را پوشش می‌دهد؛ و یک متن علمی قابل فهمی را برای زمینه مطالعات زنان فراهم می‌کند. در حالی که هدف اصلی این متن، شناساندن و معرفی تحقیق و تئوری‌هایی به دانشجویان است که مورد توجه محققان مطالعات اسلامی قرار دارند، متن همچنین گستره وسیعی از موضوعات بحث‌برانگیز مربوط به تبعیض جنسی، مانند نژادپرستی، همجنس گرایی، و اختلاف طبقاتی را مورد خطاب قرار می‌دهد. "خلاصه" ممکن است نسخه دیگری از این عنوان باشد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
BOOK REVIEW Women's realities, Women's Choices.pdf
50.6K
📒 گزارش یک صفحه ای از کتاب: 📝 Women's Realities, Women's Choices 📝 واقعیت های زنان و انتخاب ها(گزینه ها)ی زنان @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
👤 (Annemarie Schimmel) (۱۹۲۲-۲۰۰۱م)، عرفان‌پژوه، اسلام‌پژوه و شرق‌شناس آلمانی که علاقه بسیاری به اسلام و جهان شرق داشت و آثار متعددی در زمینه الهیات، عرفان و فرهنگ اسلامی به زبان‌های مختلف تألیف کرد. او تصویر اسلام، مسلمانان و پیامبر اسلام در اروپای قرون وسطی را مخدوش و تحریف‌شده می‌دانست. شیمل در برابر سلمان رشدی و کتاب «بدون دخترم هرگز» موضع‌گیری‌هایی داشت؛ با این حال، برخی صاحب‌نظران معتقدند برداشت‌های او از اسلام و مذهب شیعه، به طور کامل با واقعیت سازگار نیست. آثار او در ایران مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و بزرگداشت‌هایی برای وی برگزار شده است. 📖 برخی از آثار او عبارتند از: 🔹جایگاه خلفا و قضات در پایان زمامداری ممالیک (۱۹۴۲) 🔹خلیفه و قاضی در اواخر قرون وسطی در مصر (۱۹۴۳) 🔹شمع و پروانه، نوشته قره عثمان اوغلی یعقوب قدری (ترجمه ۱۹۴۷) 🔹مجموعه شعر نوای نی (۱۹۴۸) 🔹زبان تصاویر مولانا (۱۹۴۹) 🔹پژوهشی در مفهوم عشق عرفانی در دوره‌های نخستین عرفان اسلامی (۱۹۵۱) 🔹ادیان جهان: مختصر تاریخ ادیان (۱۹۵۱) 🔹گزیده‌ای از مقدمه ابن خلدون (۱۹۵۱) 🔹شعر شرق (۱۹۵۲) 🔹جاویدنامه (ترجمه ۱۹۵۷) 🔹 قرآن (ترجمه ۱۹۶۰) 🔹تأثیرات اندیشه مولانا در شرق و غرب (ترکی ۱۹۶۳) 🔹بال جبرئیل (۱۹۶۳) 🔹پیام شرق (ترجمه ۱۹۶۳) 🔹گزیده دیوان شمس (ترجمه ۱۹۶۴) 🔹پاکستان؛ قصری با هزار دروازه (۱۹۶۵) 🔹جهان شعر، جهان آشتی است (۱۹۶۷) 🔹نام‌های اسلامی (۱۹۸۹) 🔹مقدمه‌ای بر اسلام (۱۹۹۰) 🔹برادرم اسماعیل، خاطرات ترکیه(۱۹۹۰) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📗 معرفی کتاب کتاب «محمد» نوشتۀ Karen Armstrong پر فروش ترین کتاب سال آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر است. انگیزه او از نوشتن این کتاب، دفاع از اسلام و روشن کردن ذهن مسیحیان غربی نسبت به چهره نورانی پیامبر خدا (ص) است که پس از انتتشار آیات شیطانی سلمان رشدی در غرب دچار ابهام شده بود. خانم آرمسترانگ به خاطر نوشتن این کتاب در سال ۱۹۹۹مفتخر به در یافت جایزه رسانه شورای امور عمومی مسلمانان گردید. ✅ کتاب «زندگینامه پیامبراسلام(ص)» آرمسترانگ که یک ماه پس از حادثه یازدهم‌ سپتامبر انتشار یافت و به پرفروش‏ترین کتاب سال امریکا تبدیل شد، با چه انگیزه‏اى به نگارش درآمد؟ آرمسترانگ در پاسخ به این پرسش مى‏نویسد: 1⃣ ــ در برابر مخالفت یک کنگره اسلامى انگلیسى، شیوخ عربستان و علماى الازهر با فتواى آیت‌الله خمینى(ره)، معرفى دنیاى اسلام به خونخوارى، متعصب دانستن اسلام و مسلمانان و ارائه چهره وحشتناک از سیماى محمد(ص) واکنشى صورت نمى‏گیرد، در حالى که محمد(ص) یکى از انوار تاریخ بشریت است؛ 2⃣ ــ غیرمنصفانه است که اقدام چند مسلمان افراطى را به آیین پیامبر اسلام(ص) نسبت دهیم و دین او را دین ترور، قتل و وحشت بنامیم. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
(به انگلیسی: Karen Armstrong) (زادهٔ ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسی‌ست که تاکنون دوازده کتاب درباره دین‌شناسی تطبیقی تألیف کرده‌است. 🍁 وی به مدت ۷ سال راهبه‌ای کاتولیک بوده سپس در ۱۹۶۹ در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. وی چندین برنامه تلویزیونی نیز درباره پولس رسول و تاریخ کلیسا تهیه کرده‌است. او سپس به نوشتن کتاب‌هایی در زمینه اندیشه دینی روی آورد در حالی که جهان نگری او بر آمده از بینش دینی مسیحی و خرد باوری غربی است. وی همواره کوشیده است به عنوان یک پژوهشگر به دین‌ها بنگرد. به سخن دیگر تلاش آرمسترانگ این بوده تا بنیاد مشترک دین‌های سامی را بیابد و میان آنان پلی بزند. 🌐 برخی از آثار او عبارتند از: 🔹 تاریخچه ای برای خداوند 🔹 دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی 🔹 حضرت محمد (ص): زندگینامه پیامبر اسلام 🔹تاریخ خداباوری 🔹 در جستجوی خدا 🔹 بنیادگرایی در آیین یهود، مسیحیت و اسلام 🔹 تاریخ اورشلیم: یک شهر 🔹 سه دین 🔹خداشناسی از ابراهیم تا کنون 🔹 از دل تو تا دل من @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 حدیث روز💠 🌹 امام سجاد (عليه السلام) ❇ حَقُّ أُمِّکَ فَأنْ تَعْلَمَ أنَّها حَمَلَتْکَ حَیْثُ لا یَحْتَمِلُ أحَدٌ أحَداً، و أعْطَتْکَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِها ما لا یُعْطِی أحَدٌ أحَداً،‌ وَوَقَتْکَ بِجَمیعِ جَوارِحِها... ✳ حقّ مادرت بر تو، این است که بدانی او تو را در جایی حمل کرده است که هیچ کس، دیگری را حمل نمی‌کند و از میوۀ دلش چیزی را به تو داد که احدی به دیگری نمی‌دهد و تو را با تمام اعضایش حفظ کرد... Your mother`s right to you is that you know she carried you in a place in where nobody carries someone else, gave you of her heart`s fruit something of which nobody gives others, maintained you by her all organs, etc. 📚 امالی صدوق، صفحه 371 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها (4) 🔍 وضعیت اداره: غير دولتي 👤 نام دبيرکل يا رئيس: مريم صانع پور 👥 هيأت مؤسس يا شوراي مرکزي: دکتر ثريا مکنون خانم فاضليان 📐 نوع مرکز: پژوهشي بين المللي 🕥 سال تأسيس: 1379 ⬅ آدرس: تهران، بزرگراه كردستان نبش سايه خيابان 64 پژوشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي 📞 تلفن: 88035457 88046891-4 ☎ نمابر: 88036317 📧 پست الکترونيک: mwro@exsite.com m-sanepour@hotmail.com @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://pssw.jrl.police.ir @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 معرفی برخی از موضوعات و مسائل مطالعات زنان(قسمت 4) 61. ازدواج در سنت نبوي و علوی 62. ازدواج در صغر سنی 63. ازدواج در قرآن و تورات 64. ازدواج در مسیحیت 65. ازدواج موقت و مقایسه آن با همزیستی بدون ازدواج در غرب، 66. ازدواج موقت، واقعیت ها و راهکارها 67. ازدواج، نفقه و تمکین 68. استقلال اقتصادی زنان از منظر فقه و قوانین 69. استقلال و مالكیت اقتصادی زنان در اسلام و سنت یهودی مسیحی 70. اسرار وجودی حضرت زهرا(س) 71. اسطوره‌های مؤنث در تاریخ 72. اسلام، زن و چالش های جهانی شدن 73. اسلام و روابط دختر و پسر 74. اسلام و مسئله جنسیت 75. اسلام و نفی خشونت در خانواده 76. اسلام، توسعه و نقش زن مسلمان 77. اشتغال خارج از منزل زن معاصر در غرب‌: تمایل شخصی یا اضطرار؟ 78. اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و حدیث 79. اشتغال زنان از منظر فقه و قوانین 80. اشتغال زنان در ایران‌؛ بررسی عوامل اجتماعی ـ اقتصادی تأثیرگذار 81. اشتغال زنان در قوانین موضوعه ایران 82. اشتغال زنان و سوء تغذیه کودکان 83. اشتغال مادران و تأثیر آن بر رشد فرزندان 84. اشتغال و مالکیت زنان در قرآن و سنت. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (3) 📘 👥 نویسندگان: آبوت پاملا و کلروالاس 📝 ترجمه: منیژه نجم عراقی 📌 مشخصات: چاپ چهارم، تهران، نشر نی، 1385، ص 371 📖 نویسندگان این کتاب خانم ها پاملا آبوت و کلروالاس، سال ها در دانشگاه های انگلستان مقدمات جامعه شناسی تدریس کرده اند، با نگاهی انتقادی به جامعه شناسی رایج در این کتاب به بررسی موضوعات جامعه شناسی با نگرشی فمینیستی پرداخته اند. انتقاد اصلی ایشان جانب داری از جامعه شناسی رایج است. 🔻 این کتاب یک مقدمه و هشت فصل دارد که از این قرار است: مقدمه؛ نقد فمینیستی جامعه شناسی مرد محورانه و اراده پیش روی 1ـ زنان و قشر بندی 2ـ دختران و زنان جوان 3ـ خانواده و خانوار 4ـ زنان، بهداشت و بیمار داری 5ـ زنان و اشتغال 6ـ زنان، جرم و خلافکاری 7ـ زنان و سیاست 8ـ تولید دانش فمینیستی. در مقدمه به نقدهای فمینیسم بر جامعه شناسی اشاره کرده، ضرورت جامعه شناسی از دید زنان و رویکردهای مختلف فمینیست ها را در این مورد بیان می کند. در فصل اول به طبقه بندی جنسیت اشاره نموده، حذف زنان از پژوهش های طبقاتی را بررسی می کند. در فصل دوم پس از تحلیل دوران کودکی و بلوغ دختران به موضوع آموزش دختران و دیدگاه های فمینیستی آموزش می پردازد. تلقی فمینیست ها از خانواده و جایگاه زن در آن موضوع فصل سوم می باشد. در فصل چهارم به جایگاه زنان در پزشکی و خدمات بهداشتی و نقد فمینیسم پرداخته است... @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
تمایزات شیعی سنی نگرش جنسیتی در ایران.pdf
940.9K
📒 عنوان مقاله: تمایزات شیعی - سنی نگرش جنسیتی در ایران 👤 نویسنده: یعقوب فروتن 📝 نوع مقاله: مقاله پژوهشی 📌 چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی مناسبات بین هویت مذهبی و است و شواهد پژوهشی به منظور شناخت بهتر برخی از مهم‌ترین الگوها و تعیین‌کننده‌های مرتبط با نگرش جنسیتی گروه‌های شیعی و سنی‌مذهب را ارائه می‌کند. مباحث این مقاله مبتنی بر تجزیه و تحلیل‌های یک بررسی پیمایشی است که جمعیت نمونة آن درمجموع 4267 نفر از مردان و زنان پانزده‌ساله و بالاتر ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان‌های اسفراین، اهواز، بابلسر، بجنورد، خرم‌آباد، سقز، کامیاران، گنبد کاووس، محمودآباد و همدان هستند. 🍀 مطابق با نتایج اولیه و مقدماتی این تحقیق می‌توان گفت در اغلب گویه‌های جنسیتی تحقیق، ‌نحوة نگرش دو گروه شیعی و ‌‌سنی‌مذهب کمابیش شبیه و همانند یکدیگر است. درعین‌حال بیشترین سطح تفاوت بین دو گروه شیعی و ‌‌سنی‌مذهب را می‌توان در ‌نحوة نگرش آنان دربارة اشتغال زنان در کار خارج خانه مشاهده کرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
نام و نام خانوادگی: سرکار خانم دکتر راحله کاردوانی تحصیلات دانشگاهی: دکتری مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس پست الکترونیک: rahelekardavani@yahoo.com / kardavani@wrc.ir هیات علمی مرکز تحقیقات زنان آدرس مطالعه رزومه: http://wrc.ir/scientific_group/view/65 📚 کتابها: 1. ترسیم مساله زن و خانواده در گفتمان مقام معظم رهبری (1393 انتشارات تلاوت آرامش) 2. بهترین همسر (1390 انتشارات ندای ملکوت). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده