eitaa logo
حقوق بین‌ الملل
1هزار دنبال‌کننده
461 عکس
384 ویدیو
92 فایل
حقوق بین الملل کانالی برای حقوق بین‌ الملل https://ble.ir/intllaw https://virasty.com/intllaw https://t.me/intllaw1 برای ارسال انتقاد و پیشنهاد: https://gkite.ir/es/8887764
مشاهده در ایتا
دانلود
میلاد مسعود حضرت امام جواد مبارک باد https://eitaa.com/Intllaw
شش درس حقوق بشری از مدرسه امام علی (ع) 1. آزادی بیان: با من چنانكه با سركشان سخن مى گويند سخن مگوييد، و آنچه را در برابر مردم خشمگين پنهان مى كنند از من پنهان مداريد، و با مدارا و چاپلوسى با من معاشرت ننماييد، و گمان نكنيد كه شنيدن سخن حق بر من سنگين است، و مپنداريد كه تعظيم نابجاى خود را از شما درخواست دارم، زيرا آن كه اگر سخن حق به او گفته شود، يا عدالت به او پيشنهاد گردد بر او سنگين آيد، عمل به حق و عدل بر او دشوارتر است. (خطبه 216: فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ، وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي). 2. حقوق اقلیت‌های دینی: و به مال هیچکس، چه از آنان که نمازگزارند (مسلمانان) و چه آنان که هم پیمانند (غیرمسلمانان)، دست نیالائید و تعرض نکنید. (نامه 51: و لا تمسن مال احد من الناس مصل و لا معاهد). 3. حق بر توسعه: بايد انديشه ات در آبادى زمين از تدبيرت در جمع آورى ماليات بيشتر باشد، زيرا ماليات جز با آباد كردن زمين به دست نمى آيد، و هر كس بخواهد منهاى آباد نمودن ماليات بگيرد شهرها را خراب كرده، و بندگان خدا را به هلاكت انداخته، و حكومتش جز اندك زمانى نماند (نامه 53: وَلْيَکُنْ نَظَرُکَ فِي عِمَارَةِ الاَْرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِي اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاَِنَّ ذَلِکَ لاَ يُدْرَکُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ؛ وَمَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَة أَخْرَبَ الْبِلاَدَ، وَأَهْلَکَ الْعِبَادَ، وَلَمْ يَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلاَّ قَلِيلاً.) 4. حق حیات: از ريختن خون به ناحق بر حذر باش، زيرا چيزى در نزديك ساختن انتقام حق، و عظمت مجازات، و از بين رفتن نعمت و پايان گرفتن زمان حكومت به مانند خون به ناحق ريختن نيست. خداوند در قيامت اول چيزى كه بين مردم حكم مى كند در رابطه با خونهايى است كه به ناحق ريخته اند. پس حكومت را به ريختن خون حرام تقويت مكن، كه ريختن خون حرام قدرت را به سستى كشاند، بلكه حكومت را ساقط نموده و به ديگرى انتقال دهد. (نامه 53 خطاب به مالک اشتر: إِيَّاکَ وَالدِّمَاءَ وَسَفْکَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا، فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْنَى لِنِقْمَة، وَلاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَة، وَلاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَة، وَانْقِطَاعِ مُدَّة، مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا). 5. حق بر آموزش: در بامداد و شامگاه در يك مجلس عمومى با مردم بنشين، آنان كه پرسش هاى دينى دارند با فتواها آشنايشان بگردان، و ناآگاه را آموزش ده، و با دانشمندان به گفتگو بپرداز. (نامه 67: وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ). 6. حق بر شفافیت: انسان‌ها نسبت به چیزی که از آن جاهلند، دشمنی می‌ورزند. (حکمت 172: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا) برداشتی از کتاب حقوق عمومی در اسلام اثر دکتر https://eitaa.com/Intllaw
میلاد فخر بشر، امیرمؤمنان علی علیه السلام بر همه مسلمانان مبارکباد @Intllaw
انعکاس مطالب کانال در رسانه‌های دیگر با تشکر از لطف دوستان در انعکاس مطالب کانال در رسانه‌های دیگر https://www.fordu.ir/5786/برای-مسلمانان-هند/ @Intllaw
روز جهانی نوروز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2010 با تلاش دولت‌های آسیایی همانند ایران، قطعنامه 253/64 را با عنوان « نوروز» به‌تصویب رساند و در آن، 21 مارس هر سال را به‌عنوان «روز بین‌المللی بزرگداشت عید نوروز» برگزید. این موضوع از چند منظر اهمیت دارد: 1. نخست اینکه نوروز، جشن مشترک بسیاری از کشورهای آسیایی است و می‌تواند مایه «همگرایی» آن‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه امور فرهنگی و اقتصادی گردد. از این‌رو یونسکو بر روی این عید و جشن‌های مشابه آن، متمرکز شده است. 2. تصویری که رسانه‌های جهانی از اعیاد و جشن‌های گوناگون برمی‌گزینند، عمده برخاسته از فرهنگ غربی (اروپایی و آمریکایی) است و تلاش دولت‌های آسیایی در ثبت یک روز بین‌المللی برای نوروز در راستای ترویج نگرش «تنوع فرهنگی» (Cultural Diversity) و غلبه اندک بر تصویرسازی یکطرفه در فضای بین‌المللی و امپریالیسم_ارزشی، تلاش ارزشمندی به‌شمار می‌آید (واکنش‌های بین‌المللی و نوشتارهای انگلیسی که پیوست‌شده گواه بر موفقیت نسبی این موضوع می‌باشد). 3. عموم کشورها می‌کوشند تا آداب و رسوم خود را با عنوان «میراث مشترک معنوی» یا «میراث مشترک ناملموس» (Intangible Cultural Heritage) به‌ثبت بین‌المللی برسانند و با این کار، ضمن حراست از فرهنگ بومی، اسباب انتشار پیام‌های مستتر در آن را فراهم آورند. از آ‌ن‌جا که جشن نوروز، دستاورد فرهنگی یک حوزه تمدنی می‌باشد، حراست از آن چه در سطح ملی و داخلی و در چه در سطح منطقه‌ای و فراملی حائز اهمیت فراوان است. 4. تعداد قابل‌توجهی از کشورهایی که اقدام به بزرگداشت عید نوروز می‌کنند، کشورهای مسلمان می‌باشند که طی هزاروچهارصد سال گذشته، آن را با پیرایه اسلامی مزین کرده‌اند. روح صفا، صمیمیت و صلح‌خواهانه نوروز، پیام بزرگی است که از نظر ملت‌های دل‌بسته به آن، مغفول مانده و ترویج آن با درون‌مایه دینی-ملی با فرصت‌های فراوانی روبه‌روست. پی‌نوشت: 21 مارس عموماً مصادف با اول فرودین است و هرچهارسال یکبار با دوم فرودین مقارن می‌گردد (همانند امسال). https://eitaa.com/Intllaw
پیام دبیرکل سازمان ملل به‌مناسبت نوروز امسال "هر سال، نوروز را به عنوان روز آغازهای جدید، برمی‌شماریم زیرا با امید و شادی به یک سال جدید می رویم. ما تجدید طبیعت و روز اول بهار را جشن می گیریم. امسال برای خیلی‌ها، نوروز در زمان غم و اندوه و اضطراب فرا می‌رسد زیرا ویروس کرونا در سراسر جهان از جمله مناطقی که این جشنواره باستانی را برگزار می‌کنند، سایه افکنده است. من عمیق‌ترین تسلیت‌های خود را برای کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و برای همه کسانی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، آرزو می‌کنم. امیدوارم جشنواره نوروز برای آرامش و گذراندن اوقات فراغت با خانواده، لذت بردن از زیبایی‌های فصل‌های درحال‌تغییر و به یادآوردن و تجلیل از بشریت مشترک ما، یک آغازی خوش برای شما فراهم کند. نوروز در حال تجدید است. با توجه به اینکه ورود آن را با آتش، غذاهای مخصوص، شاخه‌های سبز و سایر آیین‌ها همراه است، امیدوارم که حس مشترک دوستی و هماهنگی با طبیعت پیدا کنید. برای شما آرزوی نوروزی شاد، سالم، صلح‌آمیز و مرفه دارم" https://eitaa.com/Intllaw
عید مبعث رسول اعظم مبارک باد @Intllaw
رسول اسلام، رسول صلح و رحمت 🔸️در قرآن، از شخص پیامبر به عنوان بهترین الگو و اسوه، در تمام میادین و ابعاد زندگی نام برده می‌شود. 🔸️هیچ دینی مانند اسلام و هیچ کتابی مثل قرآن و هیچ پیامبری همچون محمّد -صلّی الله علیه وسلّم- به تعامل، همبستگی و همکاری و پرهیز دشمنی و اختلاف و پراکندگی توصیه نفرموده است. 🔸️ ایمان، بین افراد یک جامعه ارتباط ویژه‌ای را پدید می‌آورد؛ به‌گونه‌ای که بین افراد متعدّد‌ و گوناگون از جهت جنسیّت‌، زبان، قومیت‌ و جغرافیا، گروه واحد و یگانه‌ای را شکل می‌دهد. 🔸️قرآن به‌عنوان یک قانون کلّی‌ و عمومی برای همیشه و همه جا، رسالت پیامبر را به‌عنوان سفیر صلح و دوستی و ایجاد اخوت‌، اعلان می‌دارد. در این‌جا، قرآن این را به‌عنوان یک وظیفه مطرح می‌کند که فرد مسلمان مسئولیّتی دینی دارد که از نزاع و درگیری و خونریزی میان مسلمانان جلوگیری کند و برای خود این زمینه‌ی مسئولیّت‌ را قائل باشد. چه تعبیر زیبا و گیرایی که همه‌ی مؤمنان برادر یکدیگرند و نزاع و درگیری میان آن‌ها را درگیری میان برادران نامیده که باید به زودی جای خود را به صلح و صفا بدهد و به تعبیر دیگر، اسلام تمام مسلمانان را به حکم یک خانواده می‌داند. 🔸️یکی از عوامل مهمّی‌ که در جذب و گسترش اسلام مؤثّر‌ بوده است، برخوردهای بسیار خوب و سازنده‌ی پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- بوده است، به گونه‌ای که در هیچ شرایطی از آن عدول نکرده است؛ «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»(سوره‌ی آل عمران آیه‌ی ١٥٩)؛ «اگر تو تندخو و با‌ قساوت می‌بودی، از طرف تو پراکنده می‌شدند.» 🔸️به گفته‌ی «ویل دورانت»، پیامبر اسلام، تنها مُصلحی است که توانسته تمام آرزوهای خود را در جامعه عملی کند و هم‌چنین فضائل و خصلت‌های برجسته‌اش، ایمان به دعوت و رسالت خویش، ‌اتّکا‌ به تاییدات حق‌‌، کوشش در نشر دعوت، ثبات و پایمردی و شجاعت و فداکاری». نوشتاری از دکتر https://eitaa.com/Intllaw
گزارش از ایران 1. در سال 2006 میلادی به‌دلیل نقصان‌های عملکردی «کمیسیون حقوق بشر ملل متحد»، مجمع عمومی تصمیم گرفت تا شورای حقوق بشر را جایگزین آن کند تا با تضمین بیشتر بی‌طرفی، تمامی دولت‌های جهان را تحت رصد حقوق بشری قرار دهد. 2. شورا در حال حاضر از سه سازوکار برای نظارت حقوق بشری بهره می‌برد: الف) ارائه گزارش موضوعی (Thematic) که در آن، وضعیت یک موضوع خاص را در همه جهان بررسی می‌کند. موضوعاتی همانند حق بر آموزش، کار کودکان و ...؛ ب) ارائه گزارش وضعیت ویژه (Situation) که در آن با تعیین یک گزارشگر ویژه، گزارش ویژه از وضعیت حقوق بشر دریک کشور یا مورد خاص را ارایه می‌دهد (درخصوص ایران چند بار، گزارشگر ویژه انتخاب شده است)؛ پ) بررسی دوره‌ای جهانی (Universal Periodical Review) یا همان «یو.پی.آر» که براساس آن در دوره‌های پنج‌ساله، وضعیت حقوق بشر در تمامی کشورهای جهان بررسی می‌گردد. امتیاز این بررسی‌ها آنست که انحصار اظهارنظر در مورد حقوق بشر را از دست دولت‌های قدرتمند خارج کرده و حتی خود این دولت‌ها را در معرض بررسی قرار می‌دهد. 3. دوره سوم «یو.پی.آر» درخصوص ایران در ماه‌های اخیر شروع شد و گزارش غیرنهایی آن نیز منتشر گردید. این گزارش‌‌‌ها ضمن استفاده از دو سازوکار نخستین، مبتنی بر شکایت شاکیان فردی، گزارشات سازمان‌های غیردولتی و همچنین اخبار منتشرشده در رسانه‌های داخلی و خارجی هر کشور تنظیم می‌گردد. 4. در دوره‌های قبلی «یو.پی.آر»، تعداد زیادی از سازمان‌های غیردولتی فعال در خارج از کشور (اعم از ایرانی و خارجی) علیه جمهوری اسلامی ایران گزارشهایی داده بودند و همین موضوع، فضاسازی‌ شدیدی را علیه ایران در شورای حقوق بشر به‌همراه آورد. این موضوع سبب شد تا دست‌اندرکاران امر، سازمان‌های مردم‌نهاد حامی جمهوری اسلامی ایران را در این اقدامات فعال کنند و با خروج از انفعال، ضمن حمایت از اقدامات حقوق بشری صورت‌گرفته در ایران، علیه نقض حقوق بشر در دیگر کشورها (نظیر آزار اقلیت‌های مسلمان و ) ابتکارعمل را دست بگیرند. 5. هرچند عملکرد شورا نسبت نهاد سلفش بهبود یافته اما تاثیرپذیری گزارش‌های آن از فشار دولتها غربی، بهره‌گیری از ملاکهای حقوق بشری غربی، سازمانهای غیردولتی همانند منافقین و عفو بین‌الملل و رسانه‌های خارجی منجر به درج اطلاعات غیرموثق یا غیرقابل‌قبول در آن‌ها می‌شود. همین عامل منجر شده تا دولت ایران همواره ددر قبال این گزارش‌ها اعتراض داشته باشد. 6. گزارش اخیر شورا به‌موضوعاتی همانند حق حیات (لغو مجازات اعدام و اعدام افراد زیر 18 سال)، بازداشت افراد دوتابعیتی (افراد متهم به جاسوسی و فعالان زیست‌محیطی)، حق آزادی بیان و تجمعات، حق بر حریم خصوصی (آزادی در اینترنت و فیلترینگ)، اقلیت‌های قومی و مذهبی، حق بر بهداشت و توصیه‌ به همکاری با شورا می‌پردازد. 7. بخش ویژه‌ای از گزارش با عنوان «زنان و دختران» به موضوعات مرتبط با ایشان اختصاص یافته است. موضوعاتی نظیر تبعیض در قانون در مواردی مانند اشتغال زن بدون اذن شوهر و حق بر حضانت، خشونت خانگی، سن قانونی ازدواج، ازدواج کودکان، اسیدپاشی علیه زنان و مشارکت زنان در مشاغل سیاسی مهم‌ترین موضوعاتی است که در این گزارش بررسی شده است. شورا برای اولین بار، متن گزارش فوق (گزارش سالانه کمیساریای عالی) را به زبان فارسی منتشر ساخته است که فایل متن کامل برای استفاده پژوهشگران در ادامه پیوست شده است. https://eitaa.com/Intllaw
نمایی از شورای حقوق بشر https://eitaa.com/Intllaw
۲۵ مارس یاد بود قربانیان بردگی و تجارت برده ار آن سوی اقیانوس اطلس Annual International Day of Remembrance of the Victims of Slavery and the Transatlantic Slave Trade https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی از دوران برده‌داری فرانسویان در آفریقا پرتاب غلات و خوراکی برای بردگان گرسنه https://eitaa.com/Intllaw
به‌ بهانه هفته بین‌المللی همبستگی با مردمانی که با تبعیض نژدای مبارزه می‌کنند (21 الی 27 مارس) 🔸️اصل منع تبعیض (Non-Discrimination) از اصول کلیدی حقوق بشر به‌شمار می‌آید. از این اصل با عنوان اصل تساوی (Equality) نیز یاد می‌کنند. 🔸️این اصل، نخستین بار در قالب مبارزه با تبعیض مبتنی بر نژاد، ملیت، قومیت، مذهب و زبان در اسناد بین‌المللی منعکس شد. 🔸️به تدریج تبعیض‌های مبتنی بر جنسیت، معلولیت، سن، عقیده و دیگر زمینه‌های تبعیض‌آمیز نیز تحت شمول اصل یادشده قرار گرفت. 🔸️هفته همبستگی با مردمان درگیر با تبعیض نژادی در پاسخ به شرایطی همانند حکومت‌های آپارتایدی آفریقای جنوبی شکل گرفته است. 🔸️یکی از زمینه‌های بروز تبعیض، وجود تصویر کلیشه‌ای (Stereotype Picture) است. فرهنگ عمومی با ساخت «تصویر کلیشه‌ای»، منجر به نهادینه شدن تبعیض در یک جامعه می‌شود. برای مثال، تصویر کلیشه ای از یک سیاهپوست، تصویر انسانی خشن، بزهکار، تنش‌جو و فقیر است. این تصویر در دیگر زمینه‌های تبعیض نیز وجود دارد مثلاً تصویر کلیشه‌ای در تبعیض مبتنی بر سن (Ageism) بیانگر آنست که تمام افراد سالمند را انسان‌هایی مریض، ناتوان، ناسازگار، سربار و غیرمولد ترسیم می‌کند؛ درحالیکه واقعیت چیز دیگری است. 🔸️تصویر کلیشه‌ای زمینه اِعمال تبعیض در جامعه را هموار می‌کند؛ از این‌رو یکی از اقدامات در مقابله با تبعیض، مقابله با تصویر کلیشه‌ای است. در ادامه به کلیپی کوتاه درخصوص نحوه عملکرد تصویر کلیشه‌ای در تبعیض نژادی توجه فرمایید: https://eitaa.com/Intllaw
میلاد سرور آزادگان، امام حسین مبارکباد حركت امام حسين (ع) مشروعيت بالايي دارد و به يك فرهنگ بزرگ جهاني تبديل شده است. نوعي در عاشورا به تدريج در حال پيدا شدن است. ما مي‌توانيم از ذخيره فرهنگ عاشورا براي پيشبرد مفاهيم بشري استفاده كنيم. نامه‌ها و خطابه‌هاي امام حسين (ع) و حضرت امير كه در ادبيات ما وجود دارد، وسیله‌ای براي ارزش‌هاي ديني خودمان و بومي‌سازي ارزش‌هاي جهاني است. دکتر https://eitaa.com/Intllaw
سخنرانی_فلسفه_حقوق_بشری_نهضت_امام_حسین_2)_صفحه_آرایی_شده.pdf
692K
کتابچه ظرفیت‌های حقوق بشری نهضت امام حسین (ع) (مجموعه سخنرانی) https://eitaa.com/Intllaw
میلاد امام زین العابدین (ع) مبارکباد https://eitaa.com/Intllaw
مقایسه اجمالی اعلامیه جهانی حقوق بشر و رساله حقوق امام سجاد (ع) آن چه در این رساله آمده، وظائفی است که فرد در رابطه با افراد مختلف دارد. با توجه به این که این وظایف نسبت به همه افراد جامعه مطرح‌شده و همه می‌توانند آن‌ها را از یکدیگر مطالبه کنند، در نتیجه با مفهوم حقوق بشر کنونی، فاصله ندارد. در این رساله پس از بیان حق‌الله و حق النفس، نوبت به حقوق اجتماعی می‌رسد. حقوق اجتماعی مندرج در رساله امام علی‌بن‌الحسین (علیهماالسلام) شامل موارد زیر می‌شود: حق فرمانروا، حق آموزگار، حق مالک، حقّ رعیت، حقّ دانش آموز، حقّ همسر، حقّ برده و غلام، حقّ مادر، حقّ پدر، حقّ فرزند، حقّ برادر، حقّ مولا بر بنده آزادشده او، حقّ بنده آزادشده بر مولا، حقّ احسان‌کننده، حقّ مؤذّن، حقّ امام جماعت، حق همنشین، حق همسایه، حق دوست، حق شریک، حق ثروت، حق بستانکار، حق معاشر، حق طرفین دعوا، حق مستشیر، حق مشاور، حق نصیحت‌خواه، حق نصیحت کننده، حق بزرگ سالان، حق خردسال، حق سائل (درخواست کمک کننده)، حق مسوول، حق شخص شادمان کننده، حق بدی‌کننده، حق هم‌کیش، حق اهل ذمّه. تفاوت اعلامیه جهانی حقوق بشر با رساله حقوق بشر: 1. انگیزه اصلی تدوین‌کنندگان اعلامیه، تأمین زیرساخت زندگی مسالمت آمیز بشر در جوامع انسانی بوده است اما امام سجاد علاوه بر هدف یادشده، به جنبه‌های فراطبیعی و الهی نیازهای بشر نیز نظر داشته‌اند. 2. اعلامیه با دیدی سکولار و انسان‌محور به بررسی حقوق بشر پرداخته، درحالی‌که رساله حقوق با نگاهی جامع، حق خداوند، نفس و افراد جامعه را در یک منظومه بررسی کرده است. 3. اعلامیه رویکرد حق‌‌محور صرف دارد، در حالی که رساله حقوق ضمن بیان تفصیلی حقوق به بیان صاحبان حق و مخاطبین آن نیز پرداخته است (این رویکرد، بعدها به اسناد حقوق بشر نیز منتقل شد). 4. حتی اگر با نگرشی غیرالهی میان این دو مقایسه‌ای صورت پذیرد، مصادیق حقوق بشری مندرج در رساله حقوق امام سجاد نسبت به اعلامیه، از تعدد، تنوع و غنای محتوایی بیشتری برخوردار است. متن کامل در: https://hawzah.net/fa/Article/View/94489 https://eitaa.com/Intllaw