🇮🇷🇺🇸🇨🇭ژئوپلیتیک:
توافق آمریکا و ایران روز جمعه در اقامتگاه بورگناستوک در دریاچه لوسرن سوئیس امضا خواهد شد.
@irDefender
🇮🇷Defender IRAN🇮🇷
بعضی آدمها را خدا سر راهت نمیگذارد تا فقط آنها را ببینی... میفرستد تا چیزی از وجودشان در تو جا ب
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷اشکهای حاتمیکیا برای حاج یونس عزیز
برشی از مستند «در همسایگی مرگ»
ابراهیم حاتمیکیا چند سال پیش در مورد دیدارش با حاج یونس پیش از ساخت «به وقت شام» گفته بود: «سوریه که رفتم، حاج قاسم اجازه داد و یکی از بزرگترین افرادش را که آدم مؤثری در منطقه بود پیش من گذاشت. او شخصیت بزرگی در منطقه بود.
@irDefender
شهیدی که از ترس پهپاد تا صبح کسی به
پیکرش نزدیک نشد
بامداد حوالی ساعت ۴:۳۰ با خانواده محمد تماس گرفتند، گفتند ترکش به پایش اصابت کرده و مجروح شده است.
خانواده که در لرستان بودند، با شنیدن این خبر بلافاصله راهی مریوان شدند.
در طول مسیر، تنها امیدشان این بود که او زنده باشد و بتوانند کنارش باشند.
به آنها گفته شده بود جراحت از ناحیه پا بوده و تصور میکردند خطر جدی نیست.
اما وقتی به بیمارستان رسیدند، با خبری مواجه شدند که مسیر زندگیشان را تغییر داد.
به آنها اعلام شد محمد به شهادت رسیده است.
دردناکتر از خبر شهادت، جزئیاتی بود که بعداً شنیدند.
به گفته شاهدان، پس از اصابت، منطقه ناامن شده بود.
پهپادها بر فراز محل حادثه پرواز میکردند و خطر حمله مجدد وجود داشت.
به همین دلیل تا ساعتها کسی جرأت نزدیک شدن به پیکر محمد را نداشت.
پیکر او تا صبح در همان محل باقی ماند.
همرزمانش از ترس هدف قرار گرفتن دوباره، مجبور بودند فاصله بگیرند.
این انتظار اجباری، یکی از تلخترین بخشهای روایت شهادتش شد.
محمد در سکوت شب ماند تا روشن شدن هوا، و خانوادهاش در بیمارستان با خبر قطعی شهادتش روبهرو شدند.
از شهدای عزیز و شجاع سایت های موشکی لرستان
برخی اعلام کردن چند همرزم و رفیق محمد اول قصد نزدیک شدن به پیکر اون رو داشتن و در مسیر توسط پهپاد اسرائیل به شهادت رسیدند.
@irDefender
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصاویری تلخ از هواپیماهای ترابری و مسافربری که در جنگاخیر نابود شدند
@irDefender
1.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی پیش
اصابت شاهد ۱۳۶ با کلاهک انفجاری سنگین به مقر تروریست های تجزیهطلب در اربیل عراق
@irDefender
پشت پرده ی مذاکرات چیه؟
یه عده میگن هر چی داشتیم دادیم رفت، آمریکا تهِ این بازیا یه قرونم به ما نمیده.
بله این احتمالم ممکنه باشه!
خب پس چرا داریم توافق میکنیم؟
فکر کنم یه گریزی بزنیم به جنگ روسیه و اوکراین بد نباشه!
روز اول آلمانیا حتی زورشون میومد کلاهخود بدن به اوکراین، اما غرب آروم آروم تنش رو برد بالا.
از کلاهخود رسیدن به تانک لئوپاردو بعدم موشک ۳۰۰ کیلومتری و الانم زدنِ خاک روسیه و پالایشگاش!
@irDefender / #M
ما که با یه جنگِ مقطعی روبه رو نیستیم
بارها گفتم که نظم فعلی جهان داره از بین میره چیزی شبیه به اتفاقی که تو جنگ جهانی اول و دوم افتاد، اما با ابزارایی به مراتب هولناکتر!
خیال نکنین توافقی در راهه.
تو جنگ روسیه و اوکراین حتی در سطح تاکتیکی هم توافقی نشد.
پوتین تا آلاسکا رفت که با ترامپ ببنده، اما لاوروف صراحتاً گفت آمریکا حتی به توافقات آلاسکا هم پایبند نیست.
@irDefender / #M
این روسیه ای بود که میخواست سه روزه کارو تموم کنه، حالا داره رو پشتبوم های مسکو پدافند میکاره!
چرا؟
چون غرب پلهپله قدرتِ «پاسخِ خارج از قاعده» رو از روسیه گرفت. بعد روسیه رو تو یه تنش دائمی نگه داشتن و جنگ به خونه ها رسید.
حالا برگردیم سر وقت خودمون. چرا توافق؟
چون برآیند جنگای اخیر نشون داده که مدل جنگ عوض شده.
اگه تنش رو مدیریت نکنی، دشمن قدمبهقدم میاد جلو تا برسه به زیرساختهات.
تفاهمِ امروز، قرار نیست جیبِ ما رو پر پول کنه، این توافق فقط یه «سپر زمانیه».
داریم تفاهم میکنیم که تهِ بازیِ ما، نشه پدافند گذاشتن رو پشتبومای تهران و کیشومات شدنِ زیرساختهای انرژی.
🛡 @irDefender / #M
آمریکا در حال تبدیل غزه به یه «پایگاه بزرگ پادشاهیه» تا از آنجا رو کل خاورمیانه حکمرانی کنه.
اما روشِ تسلط ش دیگه لشکرکشیِ پرهزینهی سنتی نیست.
سلاحهای امروز چیاست:
فلجِ عصبیِ تصمیمگیرنده ها:
تسلط مطلق بر شنود، اینترنت و فضای فرکانسی.
با دیدنِ کوچکترین گفتگو بین دو نفر، حلقهی فرماندهی رو میزنن و تصمیمگیریِ دولتها رو مختل میکنن.
- جنگ زیرساختی: با زدنِ برق، گاز و اینترنت، جامعه رو از درون میپاشونن.
- ترور بیولوژیک: همونطور که روسها هشدار میدن، سرمایهگذاریِ عظیمِ غرب تو آزمایشگاههای بیولوژیک، فازِ جدیدی از جنگه که ممکنه جایگزین یا مکملِ جنگ فرسایشی و ترور بشه.
جنس و وسعت جنگ اینه
🛡 @irDefender / #M
پارادایمِ جدیدِ ایران چیه؟
این جنگ ممکنه دو سال، پنج سال یا ده سال طول بکشه. باید بپذیریم که این جنگ به راحتی و مقطعی تموم نمیشه.
پس باید یاد بگیریم:
تو جنگ زندگی کنیم
کاسبی کنیم
و ادامه بدیم
ما اختلال در GDP، برق، گاز و زیستِ روزمره داریم باید تابآوری داشته باشیم.
دنیای جدید به آدمایی نیاز داره که بتونن تو دلِ مشکل، راهکار پیدا کنن.
یعنی وقتی زنجیره تأمین جهانی مختل میشه، ما بلد باشیم چطور نیازامون رو از راههای جایگزین حل کنیم.
برای لحظاتِ سخت آماده بشیم و در هر توقفِ تاکتیکی برای راند بعدی خودمونو آماده کنیم.
@irDefender / #M
آمریکا نتوانست تنگه را باز کنه
ایران نتونست محاصره رو بشکنه.
پس:
ایران اجازه عبور نفتکشها رو میده و آمریکا اجازه ورود مواد اولیه رو.
این نه صلحه و نه پایانِ جنگه؛ فقط یه معامله برای دووم آوردنِ بیشتره.
برنده تو « قدرت تأمین» مشخص میشه
یعنی تأمین مواد اولیه، پیدا کردنِ مسیرای جایگزین و تطبیقِ جامعه و دولت با شرایط جنگی و نظامی
متحد بودن، راهکار جایگزین داشتن و قدرت تامین مرزِ بینِ نابودی و بقا رو مشخص میکنه.
@irDefender / #M
خلاصه که تو ساختار سیاست
صفر و یک نیست
وقتی درک درستی از دوران گذار بین المللی داشته باشیم
بهتر، صبورانه تر و حکیمانه تر برنامه ریزی میکنیم
جنگ خوب نیست
اما تسلیم شدن در دوران گذار یعنی نابودی
یعنی گوشتی که بندازی جلوی درنده ها
برای گذر از این دوران،
اتحاد و همدلی مردم
قدرت نیروهای نظامی
و تدبیر صحیح مسئولین
کمک میکنه تا با هزینهی کمتر اتفاق بیافته
در مورد دومی همه چیز درسته
اما اولی و سومی نیاز به تلاش بیشتر داره
مردم باید تو این شرایط اختلافات سیاسی و نظری رو کنار بذارن
و دولت مردان هم از گذشته و اشتباهات تکراری و فاحش و قبیله گرایی فاصله بگیرن
به امید به سلامت گذر کردن از این دوران سخت گذار بین الملل
و رسیدن به قلهی آرامش و پیشرفت
برای همهی مردم ایران و جهان
@irDefender / #M