🔻
🔶 آیا حُبّ وطن، نشانهی ایمان است؟
🔰 پاسخ:
🔘 این حدیث که حُبّ الوطن مِن الإیمان در منابع اصلی حدیثی شیعه و سنّی ذکر نشده است. اما در مآخذ درجه دوم به نقل از پیامبر آمده است. ولی معنای آن چیست؟
👈🏻 اگر حُبّ وطن، نشانهی ایمان باشد، پس آیا حضرت ابراهیم (علیه السلام) که برای همیشه از وطنش "هجرت کرد"، آیا بیایمان بود؟ یا سلمان فارسی (رضوان الله علیه) که در راه خداوند و برای رسیدن به حقیقت، از وطنش بیرون شد، بیایمان بود؟ خیر... پس اگر حبّ وطن، نشانۀ ایمان باشد، حُب خداوند و میل به حقیقت، بهتر و بالاتر از حُبّ وطن است.
⭕️ شیخ بهایی در شرح «حُبّ الوطن مِن الإیمان» مینویسد که منظور از وطن، یک منطقه جغرافیایی (با معنی ناسیونالیستی امروزیاش) نیست. بلکه وطن، در این حدیث به معنیِ خاستگاه معنوی انسان است. وطن همهی انسانها، جوارِ الله است. چنانکه این گونه سرودند:
این وطن مصر و عراق و شام نیست
این وطن شهرى است کانرا نام نیست
از سویی، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهما السلام) روایت شده که «عُمِّرَتِ الْبُلْدَانُ بِحُبِّ الْأَوْطَانِ». سرزمینها با حب وطن آباد میشوند.» این صحیح است. با وطندوستی، سرزمینها آباد میشوند. وطندوستی از این زاویه، نشانهی ایمان است. چون موجب آبادانی و آسایش مردم میشود. اما حب الله در هر حال و همواره مهمتر از حب وطنِ دنیوی است.
مشاهده اسناد نوشتار:
adyannet.com/fa/news/41133
🔶 عصاره کلام اینکه حُب وطن نشانهی ایمان است. اما کدام وطن؟ جوارِ الله... حب وطن، در معنی ایراندوستی هم چون مایهی آبادانی وطن است، امری مثبت است.
@ir_bastan
🔻
🔰 تأثیر انقلاب اسلامی بر جامعه زرتشتیان
🔸 عضویت رهبر جامعه زرتشتیان در مجلس خبرگان قانون اساسی
🔹 احترام قانون اساسی به زرتشتیان
🔸 برافراشتگی پرچم جمهوری اسلامی ایران در معابد زرتشتیان هندوستان
🔹 بازیگران زرتشتی در صدا و سیما
🔸نقش فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون زرتشتیان در زندگی اجتماعی آنان
🔹 رفتار کریمانه نظام در قبال برخی زرتشتیان هتاک
📎 #انقلاب_اسلامی
@ir_bastan
🔻
#تاریخ_ایران
🔶 چاه چهل دختران | جای جلاد و شهید، عوض نشود
❌ برخی مدعی اند که چاه "چهل دختران" در فَهرَج یزد، جایی است که زنان و دختران زرتشتی، خود را درون آن انداختند تا عربها به آنان دستدرازی نکنند.
🔰 در پاسخ میگوییم:
1️⃣ طبق اسناد زرتشتی، مردان زرتشتی، خود بیشترین ظلم و بدرفتاری را در حق زنان و دختران خود مرتکب میشدند. چنان که جمشید کرشاسب چوکسی، استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا مینویسد دختران زرتشتی آرزو داشتند با مردان مسلمان ازدواج کنند تا از دست دین زرتشتی راحت شوند.
2️⃣ داستان واقعی چاه #چهل_دختران این است که برخی زرتشتیان، قصد داشتند به زنان و دختران مسلمان، دستدرازی کنند اما آنان برای حفظ پاکیشان، خود را درون چاه انداختند. به عبارتی، این چاه محل شهادت زنان و دختران مسلمانی است که از سوی برخی زرتشتیان مورد تعقیب و آزار قرار گرفته بودند.
🔘 مشاهده اسناد نوشتار:
https://www.adyannet.com/fa/news/40985
@ir_bastan
#زن_زندگی_آگاهی
🔶 شکنجه و آزار دادنِ زن | مقایسه اسلام و زرتشتیگری
❌ گفت: در قرآن، آیه 34 نساء آمده که زنان را کتک بزنید! این یعنی اسلام حقوق زن را زیر پا گذاشته است!
☑️ گفتم: قضیه کاملا بر عکس است. این آیه در مقام دفاع از حقوق زن است...
@ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻
🔶 نمادی از آشور باستان، نه درفش کاویان!
🔰 هوادران پهلوی، در کنار پرچم شیر و خورشید، از پرچمی دیگر هم استفاده میکنند و از سر نادانی، آن را درفش کاویانی مینامند. حال آنکه این، یک نماد باستانی آشوری است.
#شیر_و_خورشید هم طبق اسناد تاریخی، نه یک نماد پارسی، بلکه نمادی مغولی و از سویی یک نماد عربی است. لطفاً هر سه ویدیو را ببینید:
eitaa.com/ir_bastan/2200
@ir_bastan
Cheetah.jpg
436.9K
🔻
🔶 در باور زرتشتی، کشتن یوزپلنگ، کردار نیک است
🔰 در روایت پهلوی (نام یک متن کهن زرتشتی) آمده که اهورامزدا به زرتشت گفت: یوز، موجودی اهریمنی (خرفستر: Xrafstar) و کشتن آن کردار نیک است.
👈🏻 هرچند مرگ پیروز، یوزپلنگ ایرانی، مشکوک به نظر میرسد و چه بسا توطئه و رذالتی از سوی نفوذیهای برانداز باشد، ولی این حادثه، هر چه باشد، جریان نو زرتشتی و باستانپرست حق اعتراض ندارد. حق ناله کردن ندارد. وقتی خودشان، کشتن یوزپلنگ را کردار نیک میدانند.
@ir_bastan
🔻
🔶 نگاهی به رفتارهای کمبوجیه پسر کوروش
❌ گفت: مسلمانها تروریست هستند.
☑️ گفتم: اگر ما تروریست بودیم، دشمنان ما جرئت نمیکردند چشم در چشم، به ما توهین کنند. خیالشان راحت است که از جانب ما آسیبی به آنها نمیرسد، پس توهین میکنند. اما اینها آن وقتی که قدرت به دست داشتند، همه گونه جنایت مرتکب میشدند.
🔰 برای مثال، کمبوجیه پسر کوروش، خواهر خود را کُشت. او ۱۲ نجیبزاده پارسی را زنده به گور کرد و در تازش به مصر، جسد مومیایی شده پادشاه مصر را به آتش کشید.
📚 حسن پیرنیا و عباس اقبال آشتیانی، تاریخ ایران از آغاز تا انقراض قاجاریه، تهران، نشر کتابفروشی خیام، ۱۳۸۰، ص ۷۵.
@ir_bastan