🟣 امامصادق، رفاه، امنیت، عدالت
✍️رضا احمدی
امام صادق (ع) تجربه زندگی در حکومت نژادپرست، اشرافی و خودسر بنی امیه و حکومت دینی، متعصب بنیعباس را داشت. عباسیان با ائتلافی که با ایرانیان به رهبری ابومسلم خراسانی و علویان داشتند، توانستند انقلابی علیه رژیم اموی به راه اندازند و حکومت عباسیان را پایهگذاری کنند. عباسیان، با خیانت به ایرانیان و نیز خیانت به ابومسلم و علویان، توانستند حکومت مطلقه دینی را پایهریزی، خود را جانشین رسول خدا معرفی کنند.
معترضان میانهرو
عباسیان به همراه خیل عظیم فقها و محدثان درباری و نیز با فتاوای فقها و احکام قضاتِ آلت دست دربار، با حربههای دینی چون تکفیر و ارتداد، و... مخالفان خود را از میان بر میداشتند؛ حتی علویان میانهرو را که کمتر به سیاست ورود کرده بودند را بر نمیتابیدند و آنها را تحت فشار دائم و در حصر یا به قتل میرساندند.
رفاه، امنیت، عدالت
امام صادق (ع) میفرماید: همه مردم بیتوجه به هر دین و آیین آنها، در زندگی سه نیاز اولیه و حیاتی دارند و نظامهای حاکم موظف به رعایت و انجام این سه وظیفه اولیه در رابطه با مردم خود هستند. « ثَلاثَةُ اَشْياءَ يَحْتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَيْها: اَلاَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ» [تحف العقول، چاپ انتشارات اسلامی، ص۳۲۰] نیازهای اولیهء حیات بشری سه چيز است كه همه انسانها به آنها نياز دارند: امنيّت، عدالت و رفاه. پس از تحقق این سه نیاز ، نوبت به نیازهای ثانوی میرسد.
رفاه
انسان و دیگر حیوانات در نیازهای زیستی همسان هستند. تأمین غدا، پوشاک و ازدواج نیازهای طبیعی هر انسانی است. در این روایت منسوب به امام صادق (ع)، رفاه از نیازهای اولیه جامعه است. رفع گرسنگی و.تقسیم فقر و... رفاه محسوب نمیشوند. رونق اقتصادی پیش نیاز رفاه می باشد. در اقتصادهای رانتی،رفاقتی، رفاه بهدست نمیآید. تقسیم ثروت ملی بین رفقا و خودیها و هزینهکردن ثروت ملی در راههای بیسرانجام ، دودکردن هستی یک ملت است. این مسیر ثمرهای جز فقر عمومی و افراشته شدن فاصلههای طبقاتی نخواهد بود. پس هیچ حاکمی نمیتواند، با اتخاذ سیاستهای بیبرنامه و بیهدف، مردم خود را به فقر و تحمیل فقر دچار مینمایند. نتیجه فقر، کفر، دینگریزی، اخلاق ستیزی و عقبماندگی ملت و نیز افول تمدنی است.
امنیت
یکی دیگراز نیازهای اولیه که در روایت آمده، امنیت است. در جامعهای که امنیت فردی، اجتماعی نباشد، استعدادهای انسانی شکوفا نمیشود. امنیت اجتماعی، روانی، سیاسی و اقتصادی، پیش نیاز زندگی است. پس وظیفه حکومت است که امنیت شهروندان خود را تأمین نماید.
عدالت
عدالت امری فطری است و یکی از آرزوهای بشربرای برقرای عدالت و جامعه ایدهآل است. پیامبران برای برقراری عدالت مبعوث شدهاند. عدالت موجب بقای جامعه است و فقدان آن زمینساز سقوط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی است. جوامع برای دوام خود نيازمند عدالتند.
جمعبندی
این سه نیاز مربوط به همه انسانها است، آنها ممکل یکدیگرند تا امنیت و عدالت فراهم نیاید، رفاه عمومی شکل نمیگیرد. حکمرانان باید برای مردم خود نظامی عادلانه برقرار نمایند و از تبعیض بین شهروندان برحذر باشند. با تحقق نیازهای اولیه، زمینه برای تعالی انسانها را فراهم میآورد. بهدنبال آن نیازهای فکری، فرهنگی، دینی، هنری و... نیازهای ثانوی هستند که این نیازها هم باید با جدیت برآورده شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ایران امروز بپیوندید👇
🆔@Iraneemrooz ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟣 امامصادق(ع) پیشوایی در تراز الگو
✍سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار ۱۴۰۲
گرچه همه پیشوایان شیعی همانند هم تلقی میشوند، اما امام ششم ویژگیهای الگوشدن بیشتری دارد.
در تفکر شیعی، امامان با هدف یگانهای پیش آمدهاند، جز این که تابع اقتضائات، نیازها و ضرورتهای زمان و زمانه نقشهایی متفاوت ایفاءکردند. طبیعی است پیروان آنان به آنی تمسک میجویند که با طبع، توان و خواستشان سازگارتر است. در این میان، امام صادق(ع) گاه در حد شعار و رفتارهای مناسکی محدود میماند، در حالیکه برای امروزیان، ایشان در تراز الگویی متمایز قابل طرح است.
ابتدا باید تاکید کرد، تصویر ارائه شده از امامان، عملا آنان را از الگوبودگی دور ساخته تا جایی که نمیتوان آنان را انسانهایی برتری که میتوان بمانند آنان زیست، بهشمار آورد؛ تاکید بر عصمت و علمغیب، ناخواسته راه را بر الگوشدنشان میبندد، چنانکه چنین شدهاست!
با چشمپوشی ازین نگاه، سه ویژگی مهم، او را برای جامعه امروز، نمونه میسازد:
۱. در عرصه معارف دینی، بیش از هرچیز بر بیان حقایقی روی داشت که در جدال فخرجویانه مکاتب گوناگون، دچار انحراف و بیراههروی شده بود؛ تاکید بر بنیادهای عقیدتی و نیز شریعت اصیل اسلامی و تبیین بدور از کژیها، به ویژه اصرار بر این که دین را نباید در ظرف قیاسها و مصلحتسنجیهای اقتدارمحور یا سیاستگذار گنجاند؛ قاعدهای بسیار اساسی که مانع سودجوییهای سیاسی داعیان قدرتدینبنیاد میشد.
۲. در عرصه سیاسی، تمرکز بر زندگی تمدنی و بدور از ستم، دغدغه متمایز آن جناب بود که به رغم فراهم شدن بسترهایی برای تصدی حکومت و رهبری سیاسی، از آن پرهیخت، از آن رو که هدف دیانت را در برخورداری آدمیان از زندگی برابر، شایسته و انسانی میدید، نه آن که خود بر اریکه قدرت باشد. وی در کشاکش قدرت و خدمت، به دومی روی آورد و به مثابه پشتوانه و ملجأی برای مردم، نقش آفرید.
۳. سهدیگر تلاش در اصلاح انحرافات فکر مذهبی و پیراستن مشی شیعی از خرافهها، اغراقها، بلکه غلوهایی بود که هم زمینهاتهام دیگران را فراهم میساخت، هم مایه مرزبندی میان مسلمانان میگردید. او کوشید تا نشان دهد، اندیشه امامت و امامی، اندیشه اصیل دینی و در خط درست نبوی است، نه چیزی برتر یا ابداعی در کنار آن!
جهان تشیع، امروز به چنین نگاهی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ایران امروز بپیوندید👇
🆔@Iraneemrooz ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 بارش برف در ورزقان و سراب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ایران امروز بپیوندید👇
🆔@Iraneemrooz ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟣 هشدار نخست وزیر سابق تل آویو درباره روابط ایران و مصر
به نقل از منابع فلسطین، «یائیر لاپید»، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه نزدیکی بین ایران و مصر به کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هشدار داد.
لاپید در توییتی نوشت: «نزدیکی مصر و ایران با منافع (رژیم) اسرائیل و منطقه در تضاد است.»
@Iraneemrooz
🟣 به میهن خوش آمدید
بازگشت پیروزمندانه ناوگروه۸۶ به میهن پس از گردش دریایی دور دنیا و استقبال خانوادهها از پدران و همسران و فرزندانشان.
#زن_زندگی_آزادی
@Iraneemrooz
🟣 انتقاد شدید توانگر از اظهارات نماینده رفسنجان: برای منفعت سیاسی هرکاری میکنند، حتی دروغگویی
مجتبی توانگر،نماینده مردم تهران در پاسخ به این که آیا ادعای جلالی نماینده رفسنجان مبنی بر این که رئیس مجلس از اعطای خودروها مطلع بوده درست است یا نه،: خود آقای جلالی بهتر از هرکسی میدانند که دروغ میگوید،آقای قالیباف نه تنها در جریان این موضوع نبوده بلکه به محض اطلاع از تلاش برخی در معاونت اجرایی برای انعقاد قرارداد درباره خرید خودرو برای نمایندگان، جلوی این اقدام را با قاطعیت گرفت و آن را لغو کرد.
چنین افرادی با سوءاستفاده از ارزشها و احساسات مردم بهدنبال منافع سیاسی شخصی خود هستند اما چرا باید بهخاطر تخریب آقای قالیباف و کسب منفعت سیاسی برای خود، مردم را به نظام و جریان انقلابی و بهخصوص مجلس انقلابی بدبین کنند؟
چرا مجلس انقلابی را هزینه کارهای سیاسی و جریانی خود میکنند؟
من نمیگویم که گروه جبهه پایداری با این موضوع و اینچنین اقداماتی موافق است و لذا توقع دارم که گروه پایداری که آقای جلالی منتسب به آنهاست، نسبت به رفتارهای غلط کسانی که به آنها وابسته هستند، اعلام موضع کند/ایلنا
@Iraneemrooz
🟣 در خانهٔ ما هیچ مردی این اجازه را به خودش نمیداد کاری را که خودش میتوانست بکند از خواهرش، دخترش یا زنش بخواهد
✍ حورا صدر، دختر ارشد سیدموسی صدر
بابا همیشه میگفت اگر روزی شرایط من جوری باشد که بتوانم فقط یکی از شما را به مدرسه بفرستم آن یک نفر حوراست، نه صدری یا حمید! من در خانهای بزرگ شدم که پدرم به مهمان تعارف نمیکرد خانه بیاید، مگر اینکه قبل از آن با مادرم مشورت کرده باشد.
من در خانهای بزرگ شدم که در آن هیچ مردی این اجازه را به خودش نمیداد کاری را که خودش میتوانست بکند از خواهرش، دخترش یا زنش بخواهد.
[کتاب هفت روایت خصوصی]
به ایران امروز بپیوندید👇
🆔@Iraneemrooz
🟣 قم، آنگونه که من شناختهام
تجربه زيسته دانشجویی از شهر قم به بهانه زادروز حضرت معصومه (س)
✍حميده [ساره] اميريزداني دانشجوی دکترای ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
🔸 تجربه زيستن چندسالهام در قم، به من آموخت که قم هم شهری مثل ديگر شهرهاست؛ شهری پر از مردمانِ نيك و بد، شهری نه يكدست مذهبی و نه يكدست دور از آن. تجربه دانشجویی من در قم، ترسم را از این شهر ریخت. دیگر آن را تنها به آب شور و هوای گرمش معرّفی نمیکنم، دیگر مثل اوّلها که به قم آمدم، تحصیل در این شهر را پنهان نمیکنم.
🔸 آن اوّلها که دانشجوی این شهر شده بودم زورم میآمد که بگویم قم درس میخوانم، چون گمان میکردم دیگران هم مثل من از قم تصویر ناخوشی دارند. به من خُرده نگیرید، خیلی را میشناسم که قمی بودنشان را بههمین دلیل پنهان میکنند، برخیها بهتر میدانند [که] پلاک ماشینشان ایران ۲۲ و ایران ۶۶ و ۵۵ و... باشد تا ایران ۱۶. خلاصه، چیزی شبیه ترس یا دلزدگی و از "قمی خطاب شدن" در ميان مردمان اين شهر ديده میشود. برخی در همان آغاز گفتوگو میگویند که قمی نیستند و از سرِ ناچاری در اين شهر ماندهاند و از جفای زمانه شاکیاند.
🔸 با افراد بسياری در طول اين سه سال در مكانهای عمومی چون بوتيك و اسنپ گپ زدم كه بابت دانشجوشدن در اين شهر برايم ابراز تأسف و همدردی كردند و تشويقم میكردند هرچه زودتر به شهر خودم بازگردم؛ اما این سه سالی که من در قم هستم کلّی نظرم تغییر کرده است. چیزهایی دیدهام که برای ناهموندان قمی باورش سخت است. این درست که حرم و جمکران قم باصفاست ولی این همهی ماجرا نیست؛ قم سالن سینما، کتابفروشی، كافههای دلنشين و دنج، فستفودهای مدرن، خانههای سنتی، بازار قدیمی و مراکز خرید مدرن، فلكه بستنی، پارکِ آبی، سالن تئاتر و سالن اسپا و بوستانهای بزرگی هم دارد؛ اما جذّابیّت قم برای شخصِ من اين است كه اين شهر، شهر علم است. شهر كتابخانه و کتابخوان است. شهر گعدههای علمی و دانشگاهی است، شهر همنشينی اهلِ فكر است. شهر گشادهنظری است. استادهای من با هم دوستی سیساله دارند و تفاوتهای همدیگر را محترم شمردهاند. در این شهر تازهترین حرفها، مدرنترین نظریههای علمی را شنیدهام. الآن دیگر تردیدی ندارم که علمیترین ادبیات را میتوان یافت. اینجا اختلافهای علمی را محترماند.
🔸 گرچه بيشتر جماعتی كه در اين سالها با آنها معاشرت داشته و دارم، زادهی قم نيستند و سالهاست در اينجا به دلايلی نظير طلبگی، دانشجويی، كار يا كوچ خانوادگی، یا به دليل اشتغال و سرپرستی خانوار در اینجا ساکناند؛ اما آنها هستند و بودند که قم را برای من معنا کردند و من این شهر را از طریق آنها شناختهام. به همین دلیل این شهر را چندفرهنگه یا "مرکّبفرهنگی" یافتهام.
🔸 پيش از دانشجويی تنها يكبار، آنهم براي زيارت به اینجا آمده بودم امّا امروز بهعنوان يك قموند، این شهر را توصیف میکنم. من دیگر فوبیای قم ندارم، آن را تافته جدا بافتهای نمیدانم. اینجا هم شهری است مثل جای جای ایران. پر از چیزهای معمولی و زندگی عادی. دیگر دانشجوی قم بودنم را کتمان نمیکنم. من دانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و مذاهب قم هستم. با آب و هوای علم و دین، با مسئولانی همدل، کتابخانهای بینمونه و استادهایی که نصاب تدریس را برای من بالا بردهاند.
@Iraneemrooz
🟣 استقلال فینالیست جام حذفی شد
تیم فوتبال استقلال با پیروزی برابر نساجی مازندران در مرحله نیمه نهایی رقابتهای جام حذفی به دیدار فینال راه یافت و باید منتظر حضور احتمالی پرسپولیس باشد تا انتقام شکست در دربی صدم را بگیرد.
@Iraneemrooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 سرزمین جبههها یادت بهخیر
@Iraneemrooz
🟣 سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید: آمریکا از حمله به خاک روسیه حمایت نمیکند
@Iraneemrooz
🟣 احتمال ازسرگیری روابط ایران و مصر
پایگاه نشنال بهنقل از مقامهای مصری گزارش داد ایران و مصر ظرف چند ماه آینده تبادل سفیر خواهند کرد. برای دیدار روسای جمهور دو کشور هم توافق کلی شکل گرفته و احتمالا این دیدار تا آخر سال انجام میشود.
@Iraneemrooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 پلی که هیچ مسئولی در ساخت آن نقش نداشت!
@Iraneemrooz
📌 باکو: به اسرائیل اجازه نمیدهیم از خاک آذربایجان به ایران حمله کند
🔸️معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان: باکو در مناقشات سایر کشورها مداخله نمیکند؛ بنابراین به اسرائیل اجازه حمله به ایران را نخواهد داد.
متاسفانه روابط جمهوری آذربایجان با ایران در پایینترین سطح خود قرار دارد.
🔸️باکو بهطور فعال در احیای روابط میان ترکیه و اسرائیل مشارکت داشته است. این دو، دوستان قدیمی و خوب ما هستند.
@Iraneemrooz
🟣 رونمایی از موشک خرمشهر۴
🔺 سخنگوی وزارت امور خارجه: رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک خرمشهر نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی ایران است.
این موشک برای ایجاد قابلیتهای تاکتیکی، به یکی از پیشرفتهترین موتورهای سوخت مایع تجهیز گردیده و به نحوی طراحی شده است و موتور در مخزن سوخت قرار گرفته که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است. مهر
@Iraneemrooz
🟣 باب فراموششده اعتراض و انتقاد سیاسی در فقه شیعه
آیتالله سیدمحمدعلی ایازی، قرآنپژوه معاصر، مجتهد شیعه و استاد دانشگاه در رشته الهیات، بر این باور است که در اطلاق عنوان محاربه، هم جنگیدن و فسادانگیزی علیه جامعه شرط است و هم در دست داشتن سلاح جنگی آماده استفاده. با این وصف مشکل بتوان رفتار عکسالعملی برخی معترضان را محاربه قلمداد کرد. از منظر این عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به سبب فردگرایی مسلط بر فقه شیعه، مقوله اعتراض سیاسی و انتقاد بهعنوان یک باب مستقل در فقه در نظر گرفته نشده است و در این زمینه خلأهای جدی وجود دارد. به عقیده این عالم نوگرا، بازاندیشی و بازسازی فقه شیعه از یکسو و پرهیز از تقدسبخشی بیپشتوانه به تصمیمات اجرایی، رویهها و قوانین رایج حکومت از سوی دیگر دو ضرورت کلیدی برای کاستن از ابعاد تنشزای مناسبات جامعه و حکومت در افق درازمدت است.
ادامه گفتوگو در لینک زیر👇
http://majmaqom.ir/%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1/%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87
@Iraneemrooz
🔸ضرورت تشکیل شورای فتوا
✍رضا احمدی
مقدمه
اجتهاد مصطلح دیگر پاسخگوی عصر ما نیست. برای تحول در دانش فقه و بهروزرسانی، کارآمدی و اثربخشی باید حرکت در دو سطح آغاز شود. شورایی و تخصصی شدن اجتهاد و نیز تحول متدولوژی اجتهاد بر اساس ضوابط و قواعد خاص و استخراج احکام از منابع و بر اساس ادله معتبر است و با عبور اجتهاد مصطلح و بهرهگیری اصول قواعدی چون عدالت، کرامت انسان، اخلاق و حقوق بشر، مقدمهای خواهد بود تا دانش فقه شکوفا شود.
تفصیل این مباحث در جلد اول و دوم کتاب شورای فتوا در آرای اندیشمندان پرداخته شده است.👇
http://majmaqom.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7
🆔@Iraneemrooz
🟣 چرا اعدام
✍محمدتقی فاضل میبدی
معروف است که مرحوم امام خمینی در موردی، حکم سنگسار را متوقف کردند، چون در این روزگار وهن به اسلام تلقی میشد و از نگاه عقلا نیز مذموم شمرده میشود. آیا حکم اعدام برای کسی که میگویند به مقدسات توهین کرده است، وهن به دین تلقی نمیشود؟
آیا این اعدامهای پی در پی خلاف مصلحت نظام نیست؟
چرا باید جمهوری اسلامی جزو کشورهایی تلقی شود که رقم بالای اعدام را دارند؟
در حوزهها آموختهایم که فقیهان بر اساس روایات متواتر، در فتاوای خود، کمال احتیاط را در دماء و نفوس و اجرای حدود داشتهاند. قاعده 《درأ》 که به معنای دفع است، از قواعد مهم در مجازاتهای اسلامی است. یعنی هرجا که اندک شک و شبههای در اجرای حدود، بهویژه اعدام و قصاص پیش آید، اجرای حکم در آنجا متوقف میشود.
امام علی به مالک میفرماید: واقبل العذر و ادرأ الحدود بالشبهات، پذیرای عذر خطاکاران باش و اجرای حدود را با وجود شبهه، متوقف ساز.
گیرم کسی توهین به مقدسات کرده باشد، مگر حکم اعدام درباره چنین فردی اجماعی و اتفاقی است و همه فقیهان در آن اتفاق نظر دارند؟
آیا در اعدام مرتد همه فقیهان نظر یکسانی دارند؟
هستند فقیهانی که در اینگونه مسائل علاوه بر اختلاف نظر، دست کم اجرای چنین احکامی را در زمان غیبت جایز نمیدانند. فقیه نامدارشیعی مرحوم محقق در شرایع اجرای حدود را تنها در اختیار امام معصوم یا منصوب خاص امام میداند. بعدا میگوید: قیل یجوز للفقهاء العارفین اقامة الحدود فی حال الغیبة. یعنی: گفته میشود برای فقهای آشنا به احکام، اجرای حدود جایز است. میدانیم که در ادبیات فقهی قول ضعیف را به “ قیل’ تعبیر میکنند. قضات محترمی که حکم اعدام صادر میکنند، میپرسم ، آیا اختلاف در فتوای اعدام در اینگونه موضوعات یا اختلاف در اجرای حد در زمان غیبت، شک و شبهه ایجاد نمیکند؟
در اینجا قاعده” درأ” جاری نیست؟
از همه مهمتر اینکه اجرای حد در زمانی اجرا می شود که سایر احکام اسلامی نیز اجرا شود [سیداحمد خوانساری در جامع المدارک]
آیا عدالت اجتماعی که نص قرآن و سیره حکومت امام علی است، تحقق یافته است؟
آیا در جامعهای که گرفتار تورم ۵۰درصد است و گرانیها و مشکلات اقتصادی کمر مردم را تا کرده است و فساد اقتصادی غالب نهادهای حساس را گرفته میتوان انتظار داشت که سایر احکام اجرا شود؟
نمیتوان روح دین را در جامعه از بین برد و انتظار داشت تا مناسک و احکام آن اجرا شود. امام علی میفرماید: العدل حیاة الاحکام. عدالت روح احکام است. همین مشکل در مسئله حجاب نیز وجود دارد. چرا ما اصول و اساس دین را رها کرده و تمسک به فروعات کردهایم؟
گفتههای بزرگانی چون طالقانی، مطهری و بهشتی که درباره آزادی فکر و عقیده در اوایل انقلاب گفتهاند و در کتابها موجود است، چرا باید در این روزگار نادیده انگاشت؟
میدانیم که در فلسفه مجازاتها، هدف کاهش جرم در جامعه هست. آیا با اعدامها، فی المثل در مواد مخدر، چه میزان جرم را در جامعه کاهش دادهایم؟
در نظام سیاسی و اجتماعی، حاکمان مامور به اخذ نتیجه هستد و نه مامور به ادای تکلیف.
چه زیبا گفت سعدی:
مکن تا توانی دل خلق ریش
وگر میکنی میکنی بیخ خویش
رعیت نشاید به بیداد کشت
که مر سلطنت را پناهند و پشت
🆔@Iraneemrooz
🟣 چرا شکاف دولتملت بيشتر میشود؟
✍دکترمحمدرضا یوسفی
بهنظر میرسد سطح اعتماد اجتماعی در كشور ما در سطح بسيار نازل بوده، شكاف دولتملت در حال گسترش است. در اين يادداشت از چهار زاويه به دلايل اين رخداد پرداخته مي شود.
از مقامات میشنویم كه گرچه مشكلاتی نيز وجود دارد اما ايران در حال پيشرفت است. آنان معمولا برای اثبات ادعای خود و موفقيت دولت به معيارها و شاخصهایی مانند تحرک و سفرهای متعدد، ميزان ساعات زياد حضور در محل كار، ساده زیستی برخی مقامات، راهاندازی برخی کارخانجات، ایجاد نمایشگاههای توانمندی، تعداد مقالات ISI، قرار گرفتن مواردی نظیر نانو و زیست فناوری در رده کشورهای برتر دنیا، پیشرفت در عرصه سلامت، هوافضا، هستهای، دفاعی، زیرساختها، مراکز بهداشتی و درمانی، پالایشگاهها استناد میکنند. اين درحالی است كه مردم اثری از شاخصهای يادشده در زندگی خود نه تنها احساس میکنند، بلكه با معيارهایی مانند تورم، نرخ ارز، بيكاری، آسیبهای اجتماعی و... احساس بدترشدن اوضاع را دارند. متخصصان نيز مشكلات زيادی مانند بحران آب، خشکسالی، صندوقهای بازنشستگی، ناترازی بانکها، رشد نقدینگی، تورم، بودجه، فساد سيستماتيك و... را ذكر كرده كه برخی از آنان به مراحل بحرانی رسیدهاند. اين معضلات به تحلیل علمی نیاز دارند تا بتوان برای حل آنها اندیشه کرد. آنان توقع دارند تا مسئولان، تحلیلی علمی، شفاف و رسمی از این موضوعات داشته يا از ظرفیت علمی كشور در اين راستا استفاده شود.
مردم وقتی میشنوند كه در اواخر اسفند سال۱۴۰۰، دستور رفع فقر مطلق تا پایان سال داده میشود یا وعده قطعی آقای رئیسی را میشنوند كه آینده را برای اقتصاد، سفرۀ مردم و معیشت بسیار روشن میبینیم.از خود میپرسند بر اساس كدام عملكرد و چه شاخصهایی چنين ادعای قاطعی شده است. معیارهای ارزیابی عملكرد، کارآمدی است. زمانی دنگ شیائو پينگ گفته بود مهم نیست که گربه سفید باشد یا سیاه، مهم این است که موش بگبرد. بنابراین از نظر مردم، کارایی حاکمیت در ایجاد رفاه، امنیت، تضمین حقوق مردم اهمیت دارد و برای ارزيابی وضعيت اين متغيرها، شاخصهای علمی وجود دارد.
در حوزه روابط بينالملل، روابط معدود به تعدادی از كشورها شده است و موازنه مثبتی ديده نمیشود. مقامات اين امر را به استكبار جهانی و فشار امريكا به ديگر كشورها در جهت كاهش روابط با ايران بيان میکنند. اين تلقی به نحوی سادهنگری به روابط بینالملل بوده، از ديپلماسی منفعل كشور حكايت میکند. آنان اين انزوا را محصول استكبار ستيزی دانسته و مايه افتخار و در راستای منافع ملی میدانند. اين در حالی است كه همه كشورهای جهان تاثير قدرت امريكا بر نظم جهانی را میدانند و با همين فرض، چگونگی تامین منافع ملی خويش، پيگيری ارمانها، رفاه و امنيت ملی خويش را تعريف میکنند. يك نمونه بارز آن چين است كه با وجود تخاصم ديرينه و رقابت تنگاتنگ، با امريكا تعامل همراه با رقابت داشته و با همين سياست توانست از يكی از فقيرترين كشورهای دنيا به قدرت دوم اقتصادی جهان تبديل شود. روابط تجاری گسترده چين موجب شده است تا هيچ كشوری نتواند چين را تحريم كند. اما ايران با سهم ۲۴صدم درصد [سهم در تجارت جهانی] به راحتی تحريم میشود و جهان احساس زيان نمیکنند.
بهنظر میرسد نه تنها معیارهای سنجش متفاوت است بلکه حتی مفاهیم نیز در نزد حاکمیت و مردم با یکدیگر تفاوت میکنند. یکی از آنان مفهوم پیشرفت است. آقای رئيسی، پیشرفتهای بهدست آمده در دولت سیزدهم را از علل اعتراضات اخیر بیان كرده كه دشمن برای متوقفكردن قطار پيشرفت طراحی كرد. اما برای مردمی که نرخ تورم ۴۶.۵درصد، رشد بیش از ۹۲درصدی نرخ ارز، بالابودن نرخ بيكاری، رشد پايين اقتصادی و انزوای بينالمللی را تجربه میکنند، دركی از اين پيشرفت وجود ندارد. از منظر كارشناسان نيز بدون انجام اصلاحات در زیرساختهای اجتماعی، سیاسی یا تکنولوژیکی و بهبود متغيرهای اقتصادی اجتماعی نمیتوان دم از پيشرفت زد.
علاوه بر تفاوت در مفاهيم و معیارها، تفاوت در دغدغهها نيز مطرح است. دغدغه دولت و مجلس بيشتر اموری مانند حجاب، جرم انگاری اظهارنظرها، محدودکردن فضای مجازی و... است در حاليكه دغدغه مردم ثبات اقتصادی، بهبود وضعيت معيشتی و رعايت حقوق شهروندی است.
نتیجۀ تفاوت در مفاهيم، شاخصها، دغدغهها و نظام مسائل موجب شده است فاصله مردم از دولت بيشتر از گذشته شود. در شرايطی كه از پيشرفت دو برداشت وجود دارد. شاخصهای ارزيابی متفاوت است. دغدغهها دوچيز كاملا جداست. مقامات به مونولوگ روی آورده، گفتوگویی میان حاکمیت از يكسو و جامعه علمی و مردم از سوی ديگر شکل نمیگیرد درنتيجه اقناعی صورت نمیگیرد و چون مردم خود را فاقد نمايندگانی در درون حاكميت میدانند، شكافها گسترده شده، بستر براي ناهنجاری اجتماعی و سیاسی فراهم میشود.
@Iraneemrooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 مختصصان ایرانی دستگاه اصلاح عملکرد دست را داخلیسازی کردند
🔸این دستگاه برای توانبخشی دستِ بیمارانِ سکتۀ مغزی کاربرد دارد.
@iraneemrooz
🟣 پهپادِ قاتل زیردریایی
فرمانده نیروی دریایی ارتش: پهپاد ضد زیردریایی نداجا قادر است در بردهای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، زیردریاییهای دشمن را منهدم کند.
این پهپاد میتواند اژدر مارک ۴۶ و اژدر ضدکشتی را حمل کند.
@Iraneemrooz
🟣 جزییاتی درباره درگیری امروز مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان افغانستان
۱. این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است؛
۲. در این درگیری از سلاحهای سبک و نیمهسبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهرهگیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است؛
۳. اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیریها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است؛
۴. پس از شروع درگیریها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار میشود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیریها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.
@Iraneemrooz
🟣 تازههای رسمی از درگیری در مرز ایران و افغانستان
مرکز اطلاعرسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیهای جزئیاتی از درگیری در مرز ایران و افغانستان را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.
در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.
مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.
اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام میشود.ایرنا
@Iraneemrooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 کارشناس عرب از قدرت منطهای ایران میگوید
احمد عجاج تحلیلگر سیاسی عرب: قدرت منطقهای و نظامی امروز تهران، نتیجه فداکاری مردم ایران است/این موشک پیامی به اسرائیل است مبنی بر اینکه هرگونه حمله به ایران با سلاح پیشرفته، پاسخش حمله با سلاح پیشرفته خواهد بود.
پیامی هم به چین و روسیه است مبنی بر اینکه اگر میخواهید به منطقه وارد شوید باید از دروازه ایران ورود کنید.
اکنون شاهد رقابت بین برنامه اسرائیلی و برنامه ایرانی در منطقه هستیم و ما عربها بین این دو قرار گرفتهایم... .
@Iraneemrooz
🟣 تراز تجاری کشورهای عربی خلیج فارس به شکل بیسابقهای افزایش یافت
سازمان تجارت جهانی با نشر آماری، از ثبت رکورد جدیدی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تراز تجاری خود در سال ۲۰۲۳، خبر داد.
الخلیج آنلاین نوشت؛ طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی و سازمان آمار کشورهای عضو شورای همکاری، این کشورها توانستهاند با صادرات نفت، گاز و بهبود صادرات غیر نفتی خود تراز تجاری مثبتی را به ثبت برسانند.
طبق این گزارش؛ رشد ۴۵درصدی صادرات در برابر رشد ۲۱درصدی واردات را میتوان دلیل اصلی ثبت این رکورد تاریخی کشورهای عضو شورای همکاری دانست.
در ادامه این گزارش آمده که کشورهای عضو شورای همکاری با مجموع مازاد تجاری به ارزش ۶۰۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان رشد [۹۲درصد] را از سال ۲۰۱۸ داشته است.
🆔 @Iraneemrooz