eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
423 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۵۸-۵۹ منتشر شد. ♨️ شماره ۵۸ و ۵۹ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخ­پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.فصلنامه 15 خرداد 🔸در این دو شماره، با توجه به آغاز دهه پنجاه انقلاب اسلامی، موضوع محوری سخن سردبیر و میزگرد در بخش ویژه که با حضور چند تن از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر تشکیل شده بود، به بازخوانی شیوه­های رویارویی خط مقاومت و خط سازش که یکی از نقاط کانونی راهبردهای انقلاب اسلامی است، اختصاص دارد؛ و در کشاکش مباحثات میزگرد مذکور، خط مقاومت به عنوان جریانی که به دنبال آرمان­های راستین انقلاب اسلامی است در تقابل با جریان سازشکار که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم وابستگی و پشت ­پا زدن به آرمان­های اصیل انقلابی است، قرار می­گیرد. 🔹در بخش مقالات، دکتر مظفر نامدار در مطلب «مکتب امام خمینی و بازتولید فقه اجتماعی شیعه در چله انقلاب اسلامی» به بررسی توان دین اسلام و سنت اجتماعی فقه شیعه در حل مسائل و مشکلات جهان امروزی و پیوند ناگسستنی سیاست با دیانت می­پردازد. همچنین مقاله «تنها گزینه در گرانیگاه چله انقلاب اسلامی؛ استقلال یا وابستگی» نوشته سید­حامد پورمحب­حسینی، با ابتناء بر قاعده نفی­ سبیل بر اساس آیه شریفه ۱۴۱ سوره نساء و با تمرکز بر دیدگاه­های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفاهیمی فریبنده همچون: تعامل جهانی، جهانی شدن، بین­المللی شدن، عضویت در جامعه جهانی برای رسیدن به رفاه، توسعه و… را به چالش می­کشد. 🔹در بخش فلسطین، علیرضا سلطانشاهی در مطلبی با عنوان «اختراع­های مسئله­ساز صهیونیستی» کتاب اختراع قوم یهود اثر شلومو ساند را معرفی و نقد می­کند و نشان می­دهد که ساند گرچه در کتاب خود پایه­های اسطوره­های صهیونیسم را به لرزه درآورده اما در واقع با آسیب­شناسی تاریخی و نظری سابقه و اندیشه صهیونیسم، به بقای یهودیتی که بدان تعلق دارد، یاری رسانده است. 🔹در بخش نقد متون، منابع و دیدگاه­های این دو شماره، قسمت سوم از سلسله مقالات نقد متون در خصوص نقد کتاب الف لام خمینی نوشته هدایت­الله بهبودی به قلم حجت­الاسلام­و­المسلمین دکتر سید­حمید روحانی به نگارش درآمده است که در آن مانند قسمت­های پیشین، گوشه­هایی از آورده­های خلاف واقع و به دور از روش پژوهشی متقن و مستدل کتاب الف لام، با دلایلی علمی، عقلی و منطقی مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین در این بخش سید­محمد میرصالحی در مقاله­ای با عنوان «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی»، ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی نیکی کدی، به زمینه­های نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن پرداخته است. 🔹در بخش مناسب­ها، حجت­الاسلام­و­المسلمین دکتر­سید­حمید روحانی در مقاله­ای با عنوان «گذری بر نهضت امام و قیام حماسی ۱۵ خرداد» که قرار است در شماره­های آتی نگارش بخش­های دیگری از آن ادامه یابد، به بررسی و تحلیل قیام ۱۵ خرداد ۴۲ به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر ایران پرداخته است و نگارنده نشان می­دهد که نهضت ۱۵ خرداد توانست تمامی رخدادهای گذشته را با روندها و فرآیندهای تحولات ساختاری ایران که منجر به انقلاب اسلامی شد، پیوند بزند. 🔹در بخش از تاریخ این شماره نیز، ضمن ارائه اسنادی از فراگیری نهضت ۱۵ خرداد ۴۲، رساله­ای از سید­صدرالدین صدر در خصوص تبیین شیوه­های نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی با مقدمه و تحشیه محمدحسن رجبی معرفی شده است. 🇮🇷 @iranemoaser
📚فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۵۸-۵۹ منتشر شد. 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه 6 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔻خاطره ای از پدر شهید رجایی . 🔹کربلایی عبدالصمد تو راسته بازار قزوین مغازه ی خرازی داشت. روحیه مذهبی و رعایت حلال و حرام باعث شده بود که احترام خاصی بین بازاریان داشته باشه. حتی دوست نداشت به ماموران دولتی کالایی بفروشد، چرا که پولشون را شبهه ناک میدانست . هروقت هم مجبور میشد چیزی به آنها بفروشد پول آن را جدا نگه میداشت تا هرگاه مامور مالیات بیاید به خودشان برگرداند. . 🔹پاییز ۱۳۱۶ ش، وقتی از سفری که برای خرید کالاهای مغازه اش به قزوین برمیگردد، توسط مامورانی که حاضر نشده بود به آنها باج دهد، دستگیر میشود. دوماه زندانی شدن تو محیط آلوده زندان ، اورا مبتلا به بیماری سختی کرد که حتی با آزادی از زندان هم بهبودی حاصل نشد و از دنیا رفت. شهید محمدعلی رجایی دست پروده چنین پدری بود. . 📚 سوخته عشق، نسرین خدایاری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر . 🎙گزیده ای از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 📍در نشست "خط ترور رجایی ، باهنر و لاجوردی " ۱۳۹۶/۶/۹ 🇮🇷 @iranemoaser
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین « در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذی‌حجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از علما خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضه‌خوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو می‌کند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن می‌پرسد و کنسول می‌گوید: «پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایب‌السلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... : 1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یک‌جا 2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران 3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن 4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط 5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است. 6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگ‌ترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16) 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🔻مقاله صوتی/بخش دوم🔻🔻 💢الف لام خمینی؛ کتابی که با شیوه‌ای عجیب به کتاب سال جمهوری اسلامی بدل شد. کتابی که تحریف‌های مهلکی علیه شخصیت #امام_خمینی اعلی الله مقامه‌الشریف و البته حمایت‌های ضمنی از #رئیس_دولت_اعتدال دارد. ✳️ اکنون بخش دوم از مقاله صوتی آماده عرضه است. امید است با آگاهی و بصیرت هرچه بیش‌تر جریان انقلاب جلوی هرگونه تحریف در خصوص شخصیت و سیره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گرفته شود. 🇮🇷 @iranemoaser
💢مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام ◀️« رضا شاه برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت ممنوعیت کامل عزاداری اموری را از قبل به اجرا گذاشت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها بدین گونه بود: ⚫️1. محدود کردن و ممنوع کردن بعضی اقسام عزاداری رضاشاه برای زمینه‌سازی جهت ممنوعیت کامل عزاداری، نخست محل روضه قزاق‌خانه را در تهران به تکیه دولت انتقال داد و از شکوه و جلال و مدت آن کاست... ⚫️2. تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا رضاشاه خیال می‌کرد که اگر همه چیز شکل غرب مسیحی را به خود گیرد، کشور پله‌های ترقی را طی خواهد کرد و به دروازه‌های تمدن خواهد رسید یا شاید می‌خواست را از درون بپوساند و آن را منحرف سازد، یا می‌خواست از جاذبه‌های سنتی آن بکاهد. به هر حال او دستور داده بود در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بنشینند و زنان از استفاده نکنند. در هشتم محرم 1355ق/ 1315ش استانداری خراسان طی نامه‌ای محرمانه به حکومت قائنات اعلام می‌کند: « در صورت حضور خانم‌ها در مجالس روضه‌خوانی، زن و مرد با هم روی صندلی و نیمکت نشسته استماع روضه نمایند... ⚫️3. خرافه شمردن عزاداری یکی از بهانه‌های رژیم پهلوی برای مبارزه با عزاداری‌ها، مبارزه با بود. هرچند در مواردی، بعضی اشکال عزاداری شکل افراطی داشت، اما این دلیل نمی‌شد که او همه عزاداری‌ها را خرافه معرفی کند. مشخص بود که مسأله خرافه بهانه‌ای بیش نیست. چنان‌که عین‌السلطنة بعد از اشاره به این مباحث می‌نویسد: ◀️ من نمی‌گویم آن دستجات، آن قمه‌زدن‌ها خوب بود؛ اما روضه در مسجد یا خانه یا نماز جماعت چرا بد بود و متروک شد. به پادشاهی که رسید ، و جمعی دیگر از لامذهب‌ها، چاپلوس‌ها دورش جمع شدند، خودش هم مایل بود و آبادی و تمدن را روی اصول بی‌دینی تصور کرد، اوضاع دگرگون شد.... 🔆 امام خمینی : در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی علیه‌السلام برپا می‌شود ما و هیچ‌یک از دین‌داران نمی‌گوییم که با این اسم هرکس هرکاری می‌کند خوب است. چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان بسیاری این کارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگیری کردند . چنان‌که می‌دانیم بیست و چند سال پیش از این، عالم عامل حاج شیخ عبدالکریم [حائری، مؤسسه حوزه علمیه قم] در قم شبیه‌خوانی را منع کرد... ولی و باز در این مجالس صورت می‌گیرد و به خاطر همین ثواب‌های بسیاری برای عزاداری مقرر کرده‌اند تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس که پایه‌اش بر بنیان کندن پایه‌های ظلم و جور و سوق دادن مردم به توحید و عدالت بود، کهنه شود.»( کشف اسرار ص174-173) حکومت پهلوی در اجرای این برنامه، طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها و فرمان‌داری‌ها در اسفند 1316، از طرح به عنوان طرح بیرون کردن خرافات از سر مردم نام برده است.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص29-27) ✳️پی‌نوشت: امروز نیز دنباله‌روهای رضاخان دیکتاتور هستند که در آستانه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با عناوین و ترفندهای مختلف بخواهند روح حسینی را در جامعه کم‌رنگ کنند. کسانی که خود غرق خرافه‌های مدرنیته‌اند و فلسفه عمیق و ژرف عزاداری سیدالشهدا را نمی‌توانند درک کنند. تاریخ نشان داد آن‌گاه که اینان قدرت را در دست داشتند کاری از پیش نبردند و امروز که انقلابی حسینی برپا شده به درجه بالاتر نخواهند توانست ضربه‌ای بزنند. 🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر . 🔹شهیدرجایی: سیاست اصلی ما بر اساس خواست مردم است . «... برای ما مسأله‌ای نیست که ریگان آمده و کارتر رفته. یک موقعی بود که سیاست مملکت ما به دست امریکائیان بود. آن وقت مهم بود که چه کسی انتخاب بشود. امروزه این مردم ما هستند که سیاست خودشان را ترسیم می‌کنند. بنابراین باید ریگان فکر کند که آمده روی کار و با ما چگونه رابطه داشته باشد. ما راه خودمان را می‌رویم. برنامه‌ریزی اصلی سیاست ما بر اساس خواست مردم است و همچنانکه گفته‌ام تعیین‌کننده جنگ نیز ملت ما هستند. بنابراین آنقدری که شاید برای #امریکا و کشورهای اقمارش مهم باشد که چه کسی می‌آید و چه کسی نمی‌آید، برای کشوری که مستقل شده و می‌خواهد این استقلالش را ادامه بدهد و به خودش متکی است، اهمیت ندارد و تکرار می‌کنم که این آنها هستند که باید فکر کنند با ما چگونه رفتار می کنند...» . 🗞روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۱۷ آبان ۱۳۵۹ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴 تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! ◾️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1 وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه‏ اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأت‏هاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده‏ كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب به‏پا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند. ساواك التزام نامه‏ اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مى‏خواستند به منبر بروند وادار مى‏كرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام‏ نامه آمده بود: 1. كليه مطالبى كه اظهار مى‏دارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مى‏شوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم. 2. از آيت‏اللّه‏ خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد. 3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد. 4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت. ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام ‏نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29‏‏ارديبهشت‏‏42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه ‏اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مى‏آوريم: «1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك تهيه و تقديم خواهد شد.) 2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه‏ خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم. 3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران. 4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجه‏بندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطه‏نظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس). 5. تعيين تعداد خانه‏ ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مى‏دهند...‏‏. 6. تقسيم مجالس روضه‏ خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به‏ طور جداگانه (تفكيك مسئوليت). 7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران. 8. صدور دستورات مشابه به ساواك‏هاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم...‏‏. (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @iranemoaser
📷 دهه محرم سال 1394- تهران - بنیاد امید ایرانیان 🔻یکی از راه‌های مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود. ظاهرا با مرگ این پرونده بسته نشده و در عرصه فرهنگ و دین فعال‌اند. 🇮🇷 @iranemoaser