📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا امام خمینی بعد از #ماجرای_فیضیه مرحوم کمالوند را به دیدار شاه و علم فرستادند؟
⚫️به مناسبت ایام وفات مرحوم کمالوند
🔸دومین دیدار آیت الله کمالوند که هم با اسدالله علم نخست وزیر بوده و هم با شاه، در اواخر فروردین ۱۳۴۲ انجام شده است.
🔹در روز ۲۰ فروردین ۴۲ ساواک گزارش داده است که در خرم آباد شایع بود که مشارالیه به پیشگاه همایونی شرفیاب شده. در بروجرد نیز این شایعات وجود دارد.»
🔸ساواک در روز ۱۱ اردیبهشت نوشته است که « مشارالیه در خرم آباد شایع نموده است که آقای علم نخست وزیر، در تهران ایام عید، منزل اینجانب آمده و مرا به حضور اعلی حضرت همایونی برده است که رابطه حسنه بین آقای خمینی و دولت برقرار نمایم. به طوری که وی گفته است آقای خمینی نظر موافق نشان نداده است.»(آیت الله کمالوند به روایت اسناد ساواک، ص۶۰)
🔹نکته مهمی که درباره دیدار آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر وجود دارد آن است که امام خمینی این بار، حاضر نشد تا آیت الله کمالوند را قبل از دیدارش با شاه و نخست وزیر، به حضور بپذیرد و در واقع واسطه گری سران رژیم پهلوی، برای تلطیف فضای موجود بین رژیم و روحانیت را نپذیرفتند.
اما علت اینکه امام این بار وساطت آیت الله کمالوند را نپذیرفتند چه بود؟
🔸با دقت در فضای این دیدار می توان گفت که دیدار دوم آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر، بعد از ماجرای حمله نیروهای رژیم به مدرسه فیضیه در روز ۲ فروردین ۴۲ بوده است و به همین دلیل امام حاضر نشده است که این بار وساطت آقای کمالوند را بپذیرد خمینی به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
🔹علی نخعی (افصح المتكلمين) در دیداری که با امام خمینی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ داشته از امام پرسیده است که «از آنجایی که شنیده ام آقای حاج آقا روح الله کمالوند را اعزام فرموده بودید، دیدن نخست وزیر (اسد الله علم)، راه عملی یافته و ترمیمی بدهند، دلخوش شدم و می خواستم عرض کنم محققا اقدام به صلح و اصلاح حضرت عالی با دولت، خیلی به موقع است.»
🔸 امام خمینی در جواب نخعی می گوید که درباره آقای کمالوند هم، ما ایشان را اعزام نکرده بودیم؛ بلکه آقای کمالوند را دولت طلبیده بوده است؛ و تلفنی از ما استجازه کردند که در سر راه، اول به قم بیایند. در جوابشان عرض کردم مطلقا راضی به آمدنشان نیستم مادامی که این دولت علم مصدر کار است، داخل هیچ قسم مذاکره صلح و مصالحه نخواهیم شد؛ و تن به چنین صلح و اصلاحی نخواهیم داد؛ و دلیلی هم محض اصلاح حاضر نمی بینیم؛ مگر ما چه کرده بودیم که مستحق قلع و قمع عليل النفسهایی امثال ایشان باشیم.(صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۲)
🔻سخن امام حاوی چند نکته مهم است:
۱- اینکه امام با صراحت می گوید که آقای کمالوند را ما اعزام نکرده بودیم. یعنی نماینده ما نبود و دولت ایشان را طلبیده بود
۲-امام سخن از دیدار با دولت کرده اند نه شاه
۳- امام علت #استنکاف از هر گونه مصالحه با دولت را ، برخورد بد دولت با روحانیت ذکر کرده اند به طوری که تماس روحانیت با نخست وزیر، به معنی انتحار روحانیت خواهد بود. چرا که در واقعه حمله به مدرسه فیضیه دولت نهایت دشمنی و کینه اش را با اسلام نشان داده است و دوستی با آن به معنای عدم اساس اسلام است.(نقدی بر مدخل«خمینی، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۴۶-۴۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸 تصویر اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از حضور حضرت امام خمینی و شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله کمالوندی/ 18اردیبهشت1343
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (37)
♨️ نیمه شب آقا را بردند
🔹... سال 41 بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی [تابستان] در امامزاده قاسم بودیم که مرحوم آقای سید عبدالهادی شیرازی درگذشت. آقای اشراقی از قم با شتاب آمد [و به امام گفت] که ایشان فوت کرده است، شما برایش فاتحه بگیرید. میدانیم که یکی از کارهای بزرگ [مراجع] برگزاری فاتحه بود ... [آقا] وقتی متوجه شد که او برای این کار راهی این دیار شده است ... گفت من اهل این حرفها نیستم ... دست از سرم بردارید و در فکر مرجعیت من نباشید
🔸شاه بعد از [فوت] مرحوم آیت الله بروجردی تصمیم داشت دین را کنار بگذارد و تکلیف دین و روحانیت را یکسره کند. البته این تصمیم را در زمان مرحوم آقای بروجردی گرفته بود، ولی قدرت ایشان اجازه چنین کاری را به شاه نمیداد ... بعد از [فوت] مرحوم بروجردی آقا علاوه بر درس و بحث ... خود را در مقابل حوادث واقعه مسئول میدانست ... و اعتقاد داشت که سکوت در مقابل ظلم، خود ظلمی بزرگتر است ... آقا معتقد بود که شاه قدم اول را با احتیاط برداشته است ولی قدمهای آیندهاش خطر جدی برای اسلام و استقلال کشور است لذا نمیتوانست در برابر حرکات ضد دینی شاه ساکت بماند ...
🔹... این مسایل از ابتدای محرم ادامه پیدا کرد تا عاشورا که منجر به ان خطابه آنچنانی [سخنرانی علیه شاه] شد و شب بعدش آمدند روح الله خمینی را دستگیر کردند. ابتدا ریختند منزل ما که گفتم بیرونی شده بود و کارگران را که در خانه میخوابیدند کتک مفصلی زدند که آقا کجاست. ظاهراً مهاجمین چتر بازانی بودند که به آسانی از بام منزلمان در حیاط میپریدند
🔸آقا ... از هیاهو و همهمهای که بلند شده بود فهمید که داستان از چه قرار است ... آمد بالای سر من که خانم گفتم بله گفت آمدهاند مرا بگیرند ناراحت نشو ... بقیه را بیدار کن و به آنها سفارش کن که آرام آرام باشند. چنان با آرامش حرف میزد که آرامش را در من تلقین کرد ... من صدای نفسهای تند و مضطرب نامردمانی را در پشت در حیاط احساس میکردم ... آرامش منزل را فریاد آقا بههم زد ... من روح الله خمینی هستم به کسی کاری نداشته باشید ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 212-214
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸هزینه سرسامآور جشن عروسی غلامرضا پهلوی
🔹در زمانی که مردم ایران در سختیهای اقتصادی فراوانی به سر میبردند؛ خاندان پهلوی هزینههای گزافی را صرف بریز و بپاشهای فامیلی میکردند.
🔸ریز مخارج سرسامآور این جشن اشرافی در سند بالا آمده است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ شکست «معجزهگری برجام»! و روسیاهی خط سازش
💠این یادداشت درباره فروپاشی برجام و شکست جریان سازش و پیامدهای آن برای انقلاب اسلامی است. خط سازش در همه جنبشهای اجتماعی یکی از اصلیترین علتهای ناکامی انقلابهای بزرگ است؛ زیرا منطق سازش، منطق عقبنشینی، تردید، وادادگی، استحاله، دنیازدگی، عوامگرایی، ناتوانی، اسطورهسازی از دشمن، بیاعتنایی به قدرت مردم و از همه مهمتر منطق پایان دگرگونی و پیروزی ضد انقلاب است. فهم منطق سازش به نوعی فهم منطق انقلاب و خط مقاومت نیز هست زیرا مفید و کارآمد بودن خط مبارزه انقلابی و جریان مقاومت را برای درک و شناسایی جهانی که بیش از همیشه درگیر مبارزه حق و باطل است، نمایان میسازد.
🔸برای ملت بزرگ ایران که در تاریخ معاصر با تمام وجود نفرتانگیز بودن خط سازش را در دو جنبش بزرگ اجتماعی مثل جنبش مشروطه و جنبش ملی شدن صنعت نفت، تجربه کرده است و با چشمانی غمبار شاهد از دست رفتن دستاوردهایی بود که با خیانت خط سازش، توسط کودتای سیاه یک پدر و پسر بیهویت، مزدور و بیگانه با استقلال و آزادی ایران، در پای منافع بیگانگان و در رأس آن انگلیس و امریکا قربانی شد، فهم این فرآیند بسیار روشن و آشکار است. برای آنهایی که در ورای استعمار- نظام کفر و استکبار، نابرابری، حرص، فقر، جهل، بیعدالتی و مادیگری- و سازش با جهانخوارانی که جز با مرگ و نابودی ملتهای دیگر نمیتوانند به حیات انگلی خود ادامه دهند، به امکان جهانی بهتر با ملتهای آزاد، مستقل، عدالتخواه و با معنویت باور دارند، موفقیت و پیروزی خط سازش در انقلابها یک ضایعه جبرانناپذیر است.
🔹ممکن است نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین و مبارک انقلاب اسلامی است مسائل و مشکلاتی داشته و هنوز به آرمانهای یک نظام الهی و انسانی به تمام و کمال نرسیده باشد اما با این همه، جوهر یک نظام آزادیخواه، استقلالطلب، حساس در مقابل ظلم و بیعدالتی و حقطلب را آن گونه که در آموزههای حکیمان، فیلسوفان و مصلحان تاریخ تعریف شده است، در خود دارد. انقلابی که یک نظام آلوده به ویروس کشنده جهل، بیعدالتی، ضد آزادی، وابسته و حقیر، بیهویت و خونریز را سرنگون کرد و به جای آن یک نظام مردمی، آزادیخواه و استقلالطلب با ریشههای اسلامی و انسانی مستقر ساخت و برای مردمش عزت، هویت، امنیت، استقلال، آزادی و پیشرفت به ارمغان آورد، همیشه مورد تقدیس و تعظیم جهانیان است حتی اگر نظام برآمده از این انقلاب نتواند به همه آرمانهای انقلاب جامه عمل بپوشاند.
👈🏻 ادامه مطلب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️سندی از زمینه سازی علما و روحانیون یزد برای برگزاری #چهلم شهدای واقعه یزد
🔹این سند تلاش روحانیون و مردم شهر یزد را برای برگزاری مراسم چهلم شهدای این شهر نشان میدهد و نشان میدهد که از نقاط مختلف کشور گروههای زیادی برای انجام این مراسم به یزد رفتهاند.
🔸در بخشی از این سند آمده است: «در شهر یزد اعلامیههایی پخش و گروههائی از طلاب و متعصبین مذهبی برخی از نقاط کشور برای شرکت در مراسم چهلم کشتهشدگان حوادث دهم فروردین ماه سال جاری این شهر وارد یزد شدهاند...»
در این میان نباید از نقش برجستهی «#شهید_آیتالله_محمد_صدوقی » در هدایت این اعتراضات غافل گردید.
🔹 در همین سند آمده است: «شیخ محمد صدوقی روحانی سرشناس مقیم یزد اعلامیهای خطاب به کلیه طبقات مردم یزد منتشر و در آن مطالب تحریک آمیزی درج و از عموم مردم خواسته در مراسمی که به مناسبت کشتهشدگان وقایع یزد، جهرم، اهواز، همدان و اصفهان در تاریخ ۳۷/۲/۱۹(۱۳۵۷) در مسجد حظیره یزد منعقد خواهد شد، شرکت نمایند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک(استان یزد)، ج۳، ص ۶۸-۶۷)
🇮🇷 @IRANeMOASER
شماره 62 فصلنامه 15 خرداد.jpg
142.5K
♨️شصت و دومین شماره فصلنامه ۱۵ خرداد منتشر شد
💠 شماره ۶۲ این فصلنامه منتشر شد. این شماره با محوریت پنجاهمین سال طرح حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در این شمار می خوانیم:
🔸درسگفتارهای ولایت فقیه منشوری (مانیفست) علیه نظام سکولار
🔹درسهای حکومت اسلامی امام خمینی در نجف اشرف و دشمنان آن
🔸امام خامنهای و بایستهای اصولی یک جامعه ولایی
🔹تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🚫عامل شکست حرکت #امام_حسن(ع)نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود.
🔹بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیهالسلام را شکست داد، نبودن #تحلیل_سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند.
🔸چیزى که فتنه خوارج را بهوجود آورد و امیرالمؤمنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همهى مردم که بىدین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!
🔹بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان به مناسبت "روز ملى مبارزه با استکبار " 1372/8/12
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️شیخ قاسم اسلامی و نقد جریان اسلام منهای آخوند
🔴سالگرد قمری شهادت شیخ قاسم اسلامی
🔹زبان و قلم اسلامی در مواجهه با دکتر #علی_شریعتی، زبان و قلمی تند و ستیزناک بود؛ زيرا وی گذشته از اینکه معتقد به وجود خبطها و اشتباهاتِ متعدد و بهزعم وی بنیادین و غیرقابلاغماض در افکار و آثار دکتر شریعتی در موضوعات گوناگون بود،شریعتی را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش میانگاشت و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال #کسروی، مشترکات بسیاری را حس میکرد و به همین دلیل هم وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در مخالفت با وی میدید.
🔸تأسیس #حسینیه_ارشاد، بهویژه در اوایل امر که روحانیت با آن همکاری داشت، بین علما امیدهایی را برانگیخت و تا مدتها تصور میشد که بحمدالله نسل جوان مسلمان کشور در برابر کاخجوانانها، پناهگاهی یافته است، اما خالی شدن حسینیه از حضور روحانیون فاضل و شناخته شده از یک سو و طرح مسائل شبههناک اعتقادی و تاریخی توسط دکتر از سوی دیگر، بر نگرانیها دامن زد و خصوصاً حمله و توهین دکتر در کتابهای خویش به چهرهای برجسته و خدوم تشیع نظیر #علامه_مجلسی، #شیخ_بهائی، #خواجه_نصیر_طوسی و...کسانی چون شیخ قاسم اسلامی را به این نتيجه رساند كه مجدداً با جریانی از سنخ کسرویگری روبرو هستیم که البته این بار، نقاب حمایت از تشیع راستین را بر چهره زده بود، اما در کلیت و نهایت، همان مقصد را دنبال میکند.
🔹در اوایل امر که دکتر شریعتی کارش را در حسینیۀ ارشاد آغاز کرد و سخنان وی که در قالب جزوات و کتب در سطحی وسیع منتشر ميشد، نگرانیهایی را در بین علما و متدینین ایجاد کرده بود، جلسهای مشترک از علما و ایشان كه در تهران برگزار شد، من هم حضور داشتم. هدف از تشکیل آن مجلس این بود که علما با دکتر گفتگو كنند و با بیان موارد اشتباه در افکار و آثار وی، موجب تنبه او شوند تا عقاید و اظهاراتش را اصلاح کند. مقداری که صحبت شد، من از نوع برخورد او با آقایان علما و حرفهای انان و آنچه در وجناتش خواندم، به این نتیجه رسیدم که او گوشش بدهکار این انتقادات و اصلاحات نیست و به قول معروف، آب ما با او در یک جو نمیرود؛ لذا از تفاهم با او و اصلاح کار وی مأیوس شدم و تکلیف شرعی خود را مخالفت با او دانستم، یأس من در آن مجلس از تغییر فکر و رفتار او در حدی بود که ادامۀ حضور خود در آن اتاق را بیفایده دانستم و در حالی که هنوز بحثها ادامه داشت، به اتاق دیگري رفتم و مشغول نماز قضا شدم!»
🔸او در خاتمه ميگويد: «خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروههایی مثل #فرقان و اینها احساس میکنید، برای من از مدتها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمیبرند، به شکلهای دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».
📄غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (38)
♨️ روزهای شوم فراق
🔹... [پس از دستگیری امام] خانه ما محل رفت و آمد خانمها شده بود. خانمهای میآمدند و [از شدت اندوه] غش میکردند و من سر آنها را در دامان خویش میگذاشتم و با آب و شربت حالشان را جا میآوردم. اینان زنان طلاب و طبقه فقیری بودند که واقعاً آقا را دوست داشتند ولی همان موقع زنان بعضی از افراد میآمدند و با حرفهای نیشدار قلب ما را میشکستند ولی ما تصمیم داشتیم آرام باشیم . مقایسه زنانی که از شدت تأثر از خود بی خود میشدند با زنانی که در آن حال هم ما را رها نمیکردند و زخم زبان میزدند، مقایسه فقر با غنا و سازشکاری بود ...
🔸[روزی] نزدیک غروب بود، در سطح شهر شایع کردند که امشب بناست به منزل آقا حمله شود و زنان را به اسارت گیرند. من باور نداشتم ولی این شایعات با اوضاعی که در شهر میگذشت یعنی با کشتار دسته جمعی مردم، مردها را به این فکر واداشت که ما را نقل مکان دهند، آقای اشراقی و مصطفی آمدند که امشب منزل را ترک کنید. به آنها گفتم ترسیدهاید؟ گفتند چنین شنیدهایم . گفتم دروغ است، من از این خانه تکان نمیخورم من حاضر به اسارت هستم ولی حاضر نیستم فرار کنم.
🔹مصطفی گفت این فرار نیست، هر لحظه باید موضعی داشت. گفتم موضع من همین است. رفتند دقایقی بعد آمدند که معطل نکنید، مسئله جدی است. من مقاومت کردم. مصطفی عصبانی شد گفت اگر شما را امشب ببرند، من چه کنم؟ . من وقتی دیدم پسرم اینگونه مضطرب است قبول کردم. خب حالا کجا برویم؟ قرار شد به منزل مادر آقای اشراقی در محله سیدان نقل مکان کنیم. خدا میداند که چقدر مشکل بود ولی تحمل کردم، رفتیم و فردایش برگشتیم و فهمیدند که حق با من است.
🔸نزدیک یکماه منزلمان محل جمعیت کثیری بود که عیادت ما میکردند یک روز جمع میشدند همه با هم قرآن میخواندند و چند دور قرآن را در یک روز تمام میکردند، روز دیگر ختم انعام، روز دیگر نماز حاجت حضرت رسول (ص) ، روز بعد حاجت از حضرت ابوالفضل، آنچه که زنان طبقه محروم و زنان طلاب آن روز توانستند کردند ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 238-240
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا رضا خان بساط #کاپیتولاسیون را در ایران برچید؟
◀️ به مناسبت ۱۹ اردیبهشت سالروز پایان صوری رژیم کاپیتولاسیون در ایران
🔹محمدرضا پهلوی، لغو کاپیتولاسیون را از شاهکارهای پدر خود (رضاخان) می دانست و همواره در سخنرانی ها و نوشته های خویش آن را از افتخارات دودمان پهلوی برمی شمرد!
🔸 امّا کیست که نداند یک عنصر دست نشانده که در خدمت بیگانگان بوده و با سرانگشت آنان به تاج و تخت دست یافته است، هیچ گاه نمی تواند برخلاف سیاست آنان گامی برداشته و اقدامی کند.
🔹در حقیقت سیر نزولی #رژیم_کاپیتولاسیون در ایران از سال 1297 (پیش از کودتای انگلیسی سید ضیاءالدین طباطبایی و به قدرت رسیدن رضاخان) آغاز شد.
🔸لازم به یادآوری است وزارت امور خارجه رژیم شاه بر خلاف این که تلاش کرده است لغو #کاپیتولاسیون را از «اراده سنیه» رضاخان نشان دهد اما اعتراف کرده است که:
«... تنها حوادث، اوضاع جهان و تغییر رژیم ها باعث گردید که استقلال این کشور... را از خطر سقوط، رهایی بخشد».
🔹از جملة این اتفاقات و حوادث، برافتادن حکومت تزارهای روسیه و تغییر نظام حکومتی این کشور بود که یکی از اقدامات اولیة آن و مردود دانستن تمام معاهدات، تحمیلات و زورگوییهایی بود که حکومت تزار به دولت و ملت ایران روا داشته بود.
🔸 رژیمهای سلطهگر دیگر نیز منافع خود را در مقابله با رژیم کمونیستی شوروی در نظر گرفتند و به الغای آن در ایران رضایت دادند! در نظر دول غرب مسلم بود که دیر یا زود دولت شوروی، ایران را مجبور به اعطای امتیازاتی از جمله #کاپیتولاسیون مینمود. این کار میتوانست پیشرفت تبلیغات کمونیستی در ایران را موجب شود و زیانهای بیشماری متوجه غربیها (از جمله روی کار آمدن دولتی کمونیست در ایران) بنماید، در نتیجه دول غرب برای جلوگیری از این وضع و خنثی نمودن فعالیتهای شوروی در ایران، از لقمه چربی مانند حق کاپیتولاسیون صرفنظر نمودند. (حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، ماهنامه زمانه، (دوره جدید)شماره ۲، ص۳۸-۳۰)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️کدام #شاهزاده_پهلوی جاسوس K.G.B بود..؟
🔸سند حاضر که در روزهای آخر عمر رژیم پهلوی توسط اداره ضد جاسوسی ساواک تنظیم شده است به رازی مهم اشاره میکند که دیگر امکان رازگشایی آن برای دستگاه از هم پاشیده سازمان اطلاعات امنیت کشور وجود نداشت.این سند پرده از جاسوسی یک شاهزاده برمیدارد که آنکسی نیست جز #غلامرضا_پهلوی.در آن هنگام،این شاهزاده به خارج از کشور گریخته بود و محمد رضا نیز یک ماه پس از او،از ایران گریخت.
🔻به کلی سری
بـه:تیمسار ریاست ساواک مورخه 1357/9/15
از:اداره کل هشتم
موضوع:والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی و بیژن جهانبانی
محترما به عرض عالی میرساند.
🔸در مهرماه سال 57 سرویس اطلاعاتی فرانسه اطلاع داد که یکی از خاندان جلیل سلطنت که در سال 1339 در حدود 30 سال داشته و مسئول امور جوانان و ورزش کشور ایران بوده با سرویس اطلاعاتی شوروی همکاری دارد که پس از بررسیهای لازم و جمعآوری قرائن مشخص شد که به احتمال زیاد این مأمور، والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی است که مراتب مشروحا به عرض رسید و مقرر گردید که مراقبتهای لازم به عمل آید.
🔹در اجرای اوامر صادره بر جمعآوری سوابق موجود تلفنهای دفتر والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی که رئیس دفتر آن تیمسار گیلانشاه میباشد تحت کنترل قرا گرفت و نتایج زیر حاصل:
1-نتیجه کنترل تلفن مورخه 57/9/8 دفتر شاهپور غلامرضا پهلوی حاکی است که یکی از اتباع شوروی با استفاده از تلفن مزبوربازرگانی شوروی با شخصی به نام نیکلاویچ شوالف مذاکره نموده و برای بیژن جهانبانی(برادر همسر غلامرضا) با وی قرار ملاقات گذاشته است.
2-سوابق موجود از بیژن جهانبانی حاکی است که مشار الیه از رابطینK.G.B در ایران است و با بوریس چیچرین افسر اطـلاعاتی K.G.B که از ایران رفته است تماس داشته و از طرف ستاد K.G.B به چیچرین دستور داده شده بود که ضمن تماس با جهانبانی به او بگوید که اطلاعاتی را که به K.G.B داده فاقد بهره میباشد.
3-نمایندگی ساواک در کشور فرانسه در سال 55 اطلاع داده بود،جهانبانی در چند سال قبل به منظور شرکت در کمیسیون اقتصادی به شوروی دعوت میگردد و با چند دختر روسی که همگی از عوامل K.G.B بودهاند به سر میبرد.
4-بیژن جهانبانی در تاریخ 7/آبان/57 نیز به مدت یک هفته در شوروی بوده است.
◀️متن سند:
🔹🔸https://eitaa.com/iranemoaser/2632
🇮🇷 @IRANeMOASER