eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞گوشه‌هایی از هزینه‌های سیرک شاهانه 🔸تزئین و آماده کردن چادرها را یک هیأت فرانسوی به عهده دارد که در این گروه فقط صد مهندس و دکوراتور عضویت دارند و قریب به 1500 🔸مهندس و کارگر ایرانی این گروه را همراهی می کنند. هر یک از چادرها به رنگ مورد علاقه شخصیتی که در آن زندگی خواهد کرد تزئین شده و دو اتاق خواب، یک هال و پذیرایی و سرویس کامل دارد. 🔸برای آرایش خانم ها و آقایان آرایشگران معروف الکساندر، کاریتا و الیزابت آردن به شیراز خواهند آمد و در یکی از چادرها در اقامتگاه سران زندگی می کنند. (1) 🔸... برای دکور چادرهایی که در تخت جمشید زده اند 37 هزار متر پارچه مخمل و غیره خریداری شده است و سیصد نفر روی آنها کار می کنند و همچنین متخصصین معروفی برای باغبانی و پرچم و فواره و درختکاری از خارج آورده اند و گل ها طوری نگهداری می شوند که در ساعت معین باز شوند و در ضمن برای تفریح میهمان ها، کلوپ و قمارخانه در تخت جمشید دایر کرده اند و مقدار پنج تن خاویار مخصوص و گران قیمت از نوع طلایی رویال و خاکستری رویال سفارش داده شده است.(2) —--------------------- 1 - اطلاعات؛ 12 تیر 1350. 2 - زن روز؛ 26 تیر 1350. 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سند_2030 و بعد از تذکرات #ولی فقیه چرا؟؟؟ 🇮🇷 @iranemoaser
🗞اوضاع ایران در ایام ساله شاهنشاهی 🗓بیستم مهر 1350 ... در ضلح جنوب غربی میدان شوش یک کوچه خاکی و کثیف با گذشتن از یک پیچ کوتاه ما را به نخستین گود از ناحیه معروف به گودهای جنوب شهر هدایت می کند. این گود حدود سه هکتار وسعت دارد و در حدود ده متر عمق میان گود زباله های جمع آوری شده سطح شهر، آهن قراضه، پاره های ماشین های اسقاط شده، تکه حلبی ها و مقواهای فرسوده به چشم می خورد؛ به علاوه استخوان های کله و پاچه و فضولاتی که در حال فساد و تباهی هستند، بالای گود ردیفی از منزل ها و باراندازها و چند قهوه خانه، مشتریان این قهوه خانه ها را غالباً دزدان و جیب بران و قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند. پایین گود به نظر غیرمسکونی می آید اما حقیقت این است که بر دیوارهای گود زاغه هایی تعبیه شده که آدم هایی در آنجا زندگی می کنند، کف این زاغه ها با مقوا و کاغذهای مستعمل مفروش است و جای روشن تر آن خاص معتادان است که هم دسترسی بیشتر به مواد مخدر دارند و هم دور از چشم می توانند به کار خود مشغول باشند. غیر از این زاغه ها دکه هایی نیز با قطعات ماشین های قراضه برقرار است که برای همین مصرف تعبیه گردیده است. این گودها به اصطلاح جای کسب است و گودهای دیگر و زاغه های دیگر نیز هست که جای زندگی آدم هاست .... (1) —---------------- 1- خواندنی ها؛ س 32، ش 31 (بهمن 1350)، ص 22. 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سند_2030 و بنیاد راکفلر 🇮🇷 @iranemoaser
🔻 ننگی بدتر از بود/ ملت را تحقیر و دولت ایران لبخند زد/ بیان لغو برجام، جنگ زرگری برای اجرای برجامی دیگر است🔻 💠 به گزارش خبرگزاری فارس از ، حجت‌الاسلام _روحانی عصر امروز در جمع جوانان شهرستان گرگان در پاسخ به این سوال که به نظر شما تاریخ از برجام چگونه یاد می‌کند، خاطرنشان کرد: برجام ننگی مانند قرارداد ترکمنچای و حتی بدتر از ان بوده است. وی تاکید کرد : برجام وقتی تحقق پیدا کرد که آمریکا به شدت در بن‌بست قرار گرفت و تحریم آمریکا نتوانسته بود پاسخ دهد و مقاومت مردم ایران، آمریکا را به چالش کشید و شرکای آمریکا در جهان دچار چالش شده و به آمریکا اعتراض می‌کردند و این شرکت‌ها در حال دور زدن آمریکا بودند. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: بزرگترین دستاورد آمریکا در این مذاکرات این بود که تبلیغات بزرگی را علیه ایران به راه انداخت با این عنوان که راه انقلاب و مقاومت به بن بست رسیده و ایران نتوانست مقاومت کند و تسلیم شده است روحانی گفت: آمریکا در این تبلیغات سعی کرد که آزادی خواهان جهان را که راه مقاومت را در پیش گرفتند و از ایران الگو گرفته بودن را مایوس کند و تاکید کرد که راه ایران راه نجات دنیا نیست. وی اضافه کرد: آمریکا ملت ایران را تحقیر کرد و ایران لبخند زد و امام یکی از بزرگترین رسالتی که به انجام رساند این بود که سعی کرد به ملت ایران عزت ببخشد. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: قبل از انقلاب زمانی بر مردم گذشت که مردم به خصوص جوانان احساس پوچی می‌کردند و امام به نسل جوان فرمود که جوان ایرانی استعداد و توانایی دارد که اگر استعداد تو شکوفا شود کارهای بزرگی را می‌تواند انجام دهد. روحانی گفت: متاسفانه در برجام سعی شد این شخصیت و هویت از ملت ما گرفته شود و روحیه یاس و ناامیدی بار دیگر بر این کشور حاکم شود و سعی می‌کنند از این راه به جوانان بگویند ما بدون آمریکا نمی‌توانیم زندگی کنیم و حتی آب خوردن ما نیز باید با کمک آمریکا تامین شود. وی تاکید کرد: از همه بدتر این بود که آمریکا با این مذاکرات و برجام توانست جهش ملت ایران را در مسائل ملی و فنی و هسته‌ای متوقف سازد و فعالیت‌های هسته‌ای را گل بگیرد و به طور کلی زحمات شهدای هسته‌ای را بر باد دهد و هیچ قدمی برای ایران بر نداریم و اگر غیر از این بود باید در عقل و ابرقدرتی آمریکا شک می‌کردیم زیرا سیاست آمریکا حقیر کردن ملت‌ها و کشورها است. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر شمر یک قطره آب به امام حسین(ع) داد، آمریکا نیز قدمی در عرصه اقتصادی برای ایران بر می‌دارد، آمریکا به دنبال زمین‌‌گیر کردن ایران است تا بتواند خودش حاکم ملت ایران باشد. وی در پایان گفت: این برجام خدمات ارزنده‌ای را به آمریکا کرد و برای ایران جز سرشکستگی چیزی نداشت. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این همه دروغ برای چه بوده که می‌گویند تحریم برداشته شده و بعد می‌بینیم هیچ اتفاقی نیافتاده، می‌گویند باز شده بعد می‌بینیم مشکلات بانکی همچنان برقرار است. روحانی تاکید کرد: در تاریخ می‌بینیم بزرگترین ضربه به ایران را کسانی زدند که بیشترین ارتباط را با و دشمنان ایران اسلامی داشتند. وی تاکید کرد: این سر و صداهای راجع به برجام یک بازیگری بین آمریکا، و برخی مسولان ایران است و سعی می‌کنند به رئیس جمهور ایران آبرو ببخشند. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: در آن زمان گفته بود که برجام مرحله اول اقدامات آمریکا است و برجام دیگری در راه است. روحانی افزود: آمریکا اگر قرار است که قدم دوم را تحقق ببخشند، باید قدم اول را فتح‌الفتوحی برای ایران بنمایاند و جنگ زرگری را برای لغو برجام راه بیاندازند تا در قدم بعدی توسط همین دولت و برجام دوم اتفاق بیافتد. وی درباره شکل‌گیری بیان کرد: آمریکایی‌ها دریافتند که به شدت در بین کشورهای اروپایی و غربی نفوذ کرده و کارشناسانشان پیش‌بینی کردند که آینده جهان غرب از آن اسلام است. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: اول سعی کردند با تبلیغات از پیشرفت اسلام جلوگیری کنند که دیدند فایده‌ای ندارد و وارد فاز بدنام کردن اسلام شدند بعد دیدند نتیجه‌ای ندارد و وارد فاز شکل‌گری جنایاتی شدند که با نام اسلام و توسط اسلام‌نماها اجرا شود تا اسلام را دین خشن و آدم‌خوار معرفی کنند. روحانی گفت: هدف دوم استکبار جهانی نابود کردن بیداری اسلامی بود که خطر آن برای جدی است و برای درهم شکستن این بیداری اسلامی باید خون و خونریزی و آدم‌کشی در جهان اسلام شکل می‌گرفت تا کسی اندیشه مبارزه با استکبار را در ذهن نداشته باشد. 🇮🇷 @iranemoaser
وی با اشاره به اینکه آرزوی دشمنان این بود که ایران را نیز به این سمت بکشانند اما تا امروز موفق نشدند، گفت: امروز وحشت از بیداری اسلامی به حدی است که اگر آمریکا به ایران دست پیدا کند، ایران را همانند به حمام خون تبدیل خواهد کرد. رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: تجزیه کشورهای اسلامی یکی از نقشه‌های بزرگ و اصلی آمریکا و ابرقدرت جهان است. گفت: این تجزیه باعث درگیری کشورهای مسلمان با یکدیگر می‌شود تا هم در امان باشد هم آمریکا به اهداف خود برسد و مطمئن باشید بعد از ، اتفاق مشابه دیگری همانند داعش رقم خواهد خورد تا مسلمانان جهان به فکر مبارزه با استکبار، آمریکا و اسرائیل نباشند. 🇮🇷 @iranemoaser
📆 ترور نافرجام آيت اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش) 💠 پس از آنكه رضاخان پهلوي به قدرت دست يافت، درصدد برآمد تا از آيتاللَّه سيدحسن مدرس انتقام بگيرد و او را از سر راه خويش بردارد. به همين منظور ده نفر از مأموران شهرباني را مأمور ترور وي نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسي هنگامي كه آيتاللَّه مدرس از كوچهاي در تهران عبور ميكرد از اطراف، مورد سوء قصد و شليك گلولهها قرار گرفت. وليكن بدون اينكه به خود تزلزلي راه دهد با چابكي از مهلكه نجات يافت و تنها از ناحيه كتف و ساعد زخمي گشت و به بيمارستان منتقل گرديد. وی از بيمارستان پيام فرستاد: به رضاخان بگوييد كه به كوري چشم بدخواهان، من هنوز زندهام. با اين حال، رضاخان وجود او را تحمل نكرد و پس از چندي او را به خواف در استان خراسان تبعيد كرد و پس از سالياني تبعيد، به شهادت رساند. . 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سند_2030 و خیانت به مردم 🇮🇷 @iranemoaser
#سند_ساواک اوضاع ایران در ایام #جشن‌های_2500 ساله شاهنشاهی 🗓بیستم مهر 1350 🇮🇷 @iranemoaser
[Forwarded from اتچ بات] ( https://attach.fahares.com/gb6qVddnH1B2OrmRfkQymw== ) 🔻سید حمید روحانی با حضور در غرفه «خط اعتدال» در نمایشگاه مطبوعات گفت: از مهمترین نکاتی که در اسلام نام میبرند می توان به عدالت ،عدل و انصاف اشاره کرد که نقش بسیار مهمی دارد،با عدالت حکومت کردن و حق را در نظر گرفتن از اصول مهم اسلام است.🔻 💠 وی افزود:در اسلام عدل جزء اصول مذهب ماست و هر جا درحوادث و مسایل پیش آمده قطعا به مساله عدالت توجه خاصی شده است وی در ادامه گفت:،پیش نماز باید عادل شاهدباید عادل ، قاضی باید عادل بوده و در هر کاری عدالت بسیار مهم است وی گفت:در اسلام، دیده می شود که حتی نهضت عدالت خواهی که شهید شیخ فضل الله نوری سرش بالای دار رفت برای همین بود که خواهان عدالت بود،متاسفانه در کشور ما عناصر وابسته و مغرض و بسیاری از بیگانگان سعی کردند که از همه ی واژه ها و از همه ی اصول به نحوی سو استفاده کنند،که از جمله می توان به مساله عدالت اشاره کرد. وی ادامه داد:عدالت از نظر برخی به معنای این است که یک سلسله محافظه کاری خود باختگی را تسلیم پذیری و از ان با عنوان عدالت یاد میکنند در صورتی که عدالت این نیست عدالت دفاع از حق مردم محروم تسلیم نشدن و مدارا نکردن در راه دفاع از حقوق انسان ها ست .در واقع،عدالت ان است که انسان بتواند حق مظلومی را از ظالم بگیرد،امام بزرگترین انسان عادل بود که در راه اجرای عدالت دیدیم که به همه ی مشکلات و مصیبت ها تن در داد زندان،تبعید،حتی فرزندش را به شهادت رساندند و پروا نکرد رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تصریح کرد: عدالت خواهی هم همین که در روز احیای کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ با تمام قدرت به صحنه امد و هیچ پروا نکرد که شاید حمله به امریکا چه مشکلاتی را برای ایشان ایجاد کند،اما انهایی که خواهان عدالت نبودند میبینیم که در قضیه کاپیتولاسیون هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند،همان هایی که دم از ناسیونالیسم میزدند و خود را طرفدار ایران میدانستند و ادعای وطن پرستی داشتند اما در مقابل چنین ظلمی هیچ واکنشی نشان ندادند به همین بهانه که هرگونه حمله به امریکا برای ما مشکل افرین می باشد،اما امام از انجا که فردی پیرو اعتدال و عدالت خواه بود وقتی دید به ملتش این ظلم شده با تمام قوا در مقابلش ایستاد مبارزه ای که امام علیه رژیم شاه و استکلبار جهانی دنبال میکرد بر مبنای اعتدال و عدالت بود و در مقابل سازش کردن در مقابل ظلم و زور در دنیا یک نوع بی عدالتی و چشم پوشی از عدالت است 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی برخی از منشورات #بنیاد_تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و نحوه تهیه آنها 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غرفه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نمایشگاه مطبوعات 1396 🇮🇷 @iranemoaser
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غرفه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نمایشگاه مطبوعات 1396 (شماره 2) 🇮🇷 @iranemoaser
🔻روزگار خواری و سرافکندگی🔻 💠 در عالم دیپلماسی و روابط بین المللی رسم بر این است که وقتی یکی از مقامات کشوری بر آن است به کشور دیگری سفر کند و یا قراردادی با آن کشور امضا کند در گام نخست از سوی دولت میهمان هفته ها و گاهی ماه ها پیش از این سفر تلاش می شود که تلخی ها و کدورت های گذشته، فیما بین زدوده شود و صفحه صاف و شفاف و روشنی از حسن روابط پدید آید. حتی گاهی از برخوردها و عملکردهای گذشته نسبت به کشور میزبان عذرخواهی رسمی به عمل می‌آید، لیکن اکنون می بینیم که ایران در سایه سیاست حکیمانه! و مدبرانه «دولت تدبیر و امید»!! تا آن پایه خوار و ذلیل و بی ارزش شده است که برخی از دولتها، پیش از آمدن به ایران و حتی هنگام قراردادهای پرسود و گاهی استعماری با ایران با کمال گستاخی و بی شرمی کشور و ملت ما را مورد بدترین اهانتها و نسبت های ناروا قرار می دهند و بدون هیچگونه پروایی رهسپار ایران می شوند، در ایران نیز در کنار قراردادها و امتیازها بیکار نمی نشینند و بی پروا با عناصر ضد انقلاب که نقشه براندازی دارند ارتباط برقراری می کنند و در یکی از سفارت خانه های غربی که به راستی لانه جاسوسی به شمار می آید با ضد انقلاب دیدار می کنند و توطئه هایی علیه استقلال و امنیت ایران تدارک می بینند. در سال گذشته اردوغان پیش از آمدن به ایران در جمع سران کشورهای خلیج فارس حضور یافت و با آنها در موضع گیری هایشان علیه ایران همصدا شد و به دنبال آن به ایران سفر کرد بدون اینکه توضیح دهد که روی چه اصول دیپلماسی اعلامیه ضد ایرانی قارونک های شکمباره و بدکاره خلیج فارس را امضا کرده است. اکنون نیز سخن از آمدن قریب الوقوع برخی از مقامات خیانت پیشه فرانسه در میان است دولتی که با ارسال خون آلوده به کشور ما بیماری ایدز را برای ملت ما به ارمغان آورد و اینک که وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه و انگلیس یکی پس از دیگری در سایه سیاست «تعامل با دنیا» بر آنند به ایران سفر کنند و حتما از دولت تدبیر و امید در تسلیم ایران به جهانخواران غربی ستایش فراوان می کنند، ایران را تا آن پایه پست و عقب مانده و بی ارزش می بینند که رئیس جمهور فرانسه رسماً اعلام می کند: من خواستار ایستادگی قاطع و محکم در برابر ایران در خصوص برنامه موشک بالستیک و نفوذ تهران در خاورمیانه هستم.!! وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه رسماً اعلام کرد: ... پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقص کرده کاملاً جدی می گیرد واز تهران می خواهد تا به همه تعهدات بین المللی‌اش پایبند باشد. وزیرخارجه فرانسه گفته است که انتظار یک دیدار و نشست چالش برانگیز را با همتای ایرانی خود در تهران خواهد داشت. واکنش دولت تدبیر و امید که همه گره مشکلات فزون خواهانه غرب را با سر انگشت تدبیر خود به خوبی باز کرده و باز می کند. در روزنامه ایران، ارگان دولت چنین به نمایش گذاشته شده است: 40 شرکت برتر غذایی اروپا در تهران – ایران و فرانسه تفاهمنامه همکاری کشاورزی امضا کردند!! کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا: فارغ از موضع آمریکا به برجام کاملاً متعهدیم. (ایران 21 آبان 1396) ذلت پذیر دولت در برابر سخنان اهانت آمیز و شدید الحن مقامات فرانسوی تنها همین نیست که در روزنامه دولتی در بالا آمد بلکه وزارت امور خارجه ایران با لحن زبونانه و با شیوه سخن گفتن یک نوکر به ارباب، خطاب به رئیس جمهور فرانسه، ملتمسانه اظهار میدارد: فرانسه تحت تأثیر القائات و آدرس های غلط برخی کشورهای منطقه علیه ایران قرار نگیرد. سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با ابراز تأسف از اظهارات ماکرون گفت انتظار ما از فرانسه این است که نسبت به تحولات منطقه [مانند همیشه!!] واقع بین منصف و دوراندیش باشد!!! در این میان ارتباط تلفنی رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور فرانسه پس از آن دهن کجی‌ها و خط و نشان کشیدن های قلدرمآبانه علیه ایران، بار دیگر زبونی، ذلت پذیری و وادادگی این دولت را به نمایش گذاشت و نشان داد که سردمداران برجام بی فرجام در راه سازش و تسلیم در برابر جهانخواران و دشمنان ملت ایران، به هیچ حد و مرزی پایبند نیستند و در راه کنار آمدن با دشمنان فزون خواه تا مرز روسیاهی، تباهی و اسارت ملت ایران آمادگی دارند.
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عزتمندی و سربلندی بود که به ملت ایران ارزانی داشته شد رژیم های ضد ملی قاجار و پهلوی تا آنجا که توانستند با وادادگی، خودباختگی و ذلت پذیری در برابر جهانخواران، ملت ایران را به بی هویتی، سرافکندگی و خواری کشاندند، لیکن امام با نهضت و مبارزه درازمدت و با تحمل رنجها و زجرها و تن دادن به زندان و تبعید توانست عزت، شرافت و کرامت انسانی را به ملت ایران بازگرداند و مردم ایران را در دنیا سربلند وعزتمند سازد لیکن امروز کسانی که همان خوی ننگین شاهان خودفروخته را دارند با عنوان «تعامل با دنیا» (بخوانید تعامل با آمریکا) برآنند که عزت و شرافت ملت ایران را سودا کنند. باید به هواداران باندی و فریب خورده این دولت گفت باش تا شام ذلتت بدمد که این هنوز از نتایج برجام بی ثمر است. سیدحمید روحانی 🇮🇷 @iranemoaser
📚 نقد و بررسی خاطرات _طباطبایی (1) 💠 از آنجا كه پيمان بسته‌ايم با هر فرد، گروه يا جرياني، در هر موقعيت و مقامي كه هست اگر ذره‌اي از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، راه خميني كبير و آرمان‌ها و باورهاي او قدم به بيراهه گذاشت سر سازش نشان ندهيم، تلاش مي‌كنيم به شكل سلسله مقالاتي بيراهه‌پويي‌ها، تحريف‌گري‌ها، دروغ‌پردازي‌ها، گزافه‌گويي‌ها و خودبزرگ‌بيني‌هاي اين خاطرات را با توجه به اسناد تاريخي و منطق تعادل و ترجيح صحت روايت‌ها و تناقضات عقل و نقل نشان دهيم؛ باشد كه به سهم خود و در مرز توان خويش با تحريف‌گري‌ها رويارويي كنيم و واقعيت‌هاي تاريخي را پاس داريم. آقاي صادق طباطبايي كه از دنباله‌رو‌هاي صادق قطب‌زاده و سمپات نهضت آزادي است در خاطره‌نويسي خود چند انگيزه را پي گرفته است: 1. تلاش نفس‌گير و سرسختانه‌اي كرده است كه وانمود كند به امام خميني نزديك و مورد اعتماد امام بوده و يار غار ايشان به شمار مي‌رفته است! به منزل امام در نجف وارد مي‌شده، با امام شام و ناهار صرف مي‌كرده و «خوش و بش» داشته است. او با به نمايش گذاشتن عكس‌هاي خود با امام و بيان چند خاطره دروغ و راست كوشيده است رفاقت! و مصاحبت! خود با امام را واقعي بنماياند. 2. با اينكه از امام فراوان دم زده و خود را يار گلخانه و گلستان امام جا زده است! از تلاش در راه پديد آوردن ذهنيت منفي نسبت به امام و ادعاي تأثيرپذيري امام از ديگران غفلت نورزيده و با شيوه‌ها و شگردهاي مرموزانه‌اي كوشيده است امام را به زير سؤال ببرد. از مقام و شخصيت امام اعتبار و آبرو كسب كند، ليكن از اعتبار امام بكاهد!! 3. از هشيارمرداني كه در پي سفرهاي او و آقا صادق قطب‌زاده به نجف، فريب آنان را نخورده‌اند، به ماهيت آنان پي برده و نقشه‌ها و نيرنگ‌هاي آنان را به درستي دريافته‌اند، مانند آيت‌الله شهيد حاج سيدمصطفي خميني (ره) و برخي ديگر از همراهان امام انتقام بگيرد و با آنان تسويه‌حساب كند. 4. خبط و خطاهاي آقا موسي صدر را از هر راهي توجيه كند و او را رهبري انقلابي همانند امام بلكه بالاتر بنماياند! و آن كساني را كه گوشه‌هايي از لغزش‌ها و كاستي‌هاي او را نشان داده‌اند و از او انتقاد كرده‌اند، بكوبد،‌ بدنام كند و زير سؤال برد. از اين رو، يك جلد از كتاب خاطره را به «پروپاگاند» براي آقاموسي صدر اختصاص داده است! 5. با آوردن نام حجت‌الاسلام والمسلمين حاج آقاموسي صدر در كنار نام آيت‌الله شهيد حاج سيدمحمدباقر صدر و نسبت دادن اتهام دروغ و خودساخته «جيره‌خواران امپرياليسم و صهيونيسم» به آن دو بزرگوار، تلاش كرده است مقام و موقعيت علمي، سياسي و فكري آن دو را يكسان بنماياند. 6. خود را از چهره‌هاي اسطوره‌اي و انقلابي جا بزند كه انگار در همه جريان‌ها، رويدادها و مسائل سياسي و كليدي كشور نقش داشته، نخود هر آشي بوده! و در تصميم‌گيري‌هاي كلان سران كشور نقش مؤثري ايفا كرده است! 7. جريان كنفدراسيون دانشجويان ايراني و گروه‌هاي دانشجويي برون‌مرزي را با اينكه هيچ ارتباطي به كار او و خاطرات او نداشته است به نگارش كشيده و بخشي از كتاب خاطرات خود را به اين مسائل و جريان‌ها اختصاص داده است. 🇮🇷 @iranemoaser
📚 نقد و بررسی خاطرات _طباطبایی (2) 💠 پيش از پرداختن به نقد و بررسي خاطرات نامبرده يادآوري اين نكته بايسته است كه از نظر ملت آگاه و با بصيرت ايران، همنشيني، وابستگي و نسبت فاميلي با امام به خودي خود نمي‌تواند به كسي اعتبار و شخصيت ببخشد. اين ويژگي‌ها آن‌گاه ارزشمند است كه با تقوا، پرهيزكاري و باورمندي به اصل ولايت فقيه همراه باشد و راه و خط امام را استواري بخشد. 🔻ارتباط گاه‌ و بي‌گاه اين آقازاده! با امام براي احترامي بوده است كه پدر او (آيت‌الله سلطاني) نزد امام داشته و نيز به سبب نسبتي بوده است كه به بركت خواهر بزرگوارش با امام يافته است، نه اينكه شخصاً محلي از اعراب داشته است. 🔻بني‌صدر نيز ساليان درازي با امام در نجف رفت و آمد كرده و شايد او نيز ادعا داشته باشد با ايشان شام و ناهار صرف كرده است! و همانند آقاصادق عكس‌هايي نيز براي روز مبادا گرفته است! ليكن در برابر، آقاي رجايي تا روز پيروزي انقلاب اسلامي نه امام را ديده بود و نه اين افتخار نصيبش شده بود كه خواهرش عروس امام باشد تا بتواند هر وقت و بي‌وقت به بيت امام وارد شود! او تا روز شهادتش با امام شام و ناهاري صرف نكرد و «خوش و بشي» هم نداشت، با وجود اين مي‌بينيم كه او در ميان ملت ايران از جايگاه بالايي برخوردار بود و مردم آگاه و هشيار ايران، آن روز كه دريافتند راه بني‌صدر از راه ولايت و امامت بيگانه است دست رد بر سينه‌اش زدند و او را از قدرت پايين كشيدند و رجايي را كه پوست و گوشت و خونش با ولايت آميخته بود، به رياست‌جمهوري برگزيدند و با او پيمان بستند. 🇮🇷 @iranemoaser
📚 نقد و بررسی خاطرات _طباطبایی (3) 💠او ادعا كرده است كه نخستين‌بار به صورت ناآشنا و به عنوان «دانشجويي كه از اروپا آمده» به خدمت امام رسيده و امام او را شناخته است! در خاطرات او آمده است: 🔻سال 1348... زماني كه وارد نجف شدم به حجره آقاي دعايي رفتم و بعد از مدتي گفت و شنود به ايشان گفتم دلم مي‌خواهد در شرايطي خدمت آقا برسم كه ايشان مرا نشناسد يعني فقط به عنوان يك دانشجويي كه از اروپا آمده... لذا وقتي به در منزل امام رسيديم، آقاي دعايي به آقاي رضواني ـ مسئول دفتر امام در آن ايام ـ گفتند كه ايشان يكي از دانشجويان مقيم اروپا هستند و مي‌خواهند با آقا ديدار كنند. آقاي رضواني اطلاع دادند و گفتند بفرماييد داخل... ايشان يك نگاهي به من كردند و گفتند شما آقا صادق هستيد يا آقا جواد؟! من از حافظه و حضور ذهن ايشان خيلي تعجب كردم. گفتم ماشاءالله... 🔸اولاً در سال 1348 مسئول دفتر امام آقاي شيخ عبدالعلي قرحي بودند، نه آيت‌الله رضواني. از سال 1354 كه آقاي قرحي به ايران آمدند، آقاي رضواني مسئوليت دفتر امام را بر دوش گرفتند. ثانياً برنامه امام اين گونه نبود تا هر كسي اعلام كرد «دانشجويي است كه از اروپا آمده» بي‌درنگ او را به حضور بپذيرد و بگويد «بفرماييد»! حضرت امام تا از ريز ماهيت و مأموريت او آگاهي نمي‌يافت او را نمي‌پذيرفت يا اينكه ديدار با او را در نشست عمومي و همراه با ديگر ديداركنندگان قرار مي‌داد و اگر از طلاب كسي او را همراهي مي‌كرد، نخست آن طلبه را به حضور مي‌خواست و از او درباره اين تازه‌وارد تحقيق مي‌كرد. ثالثاً از اين پرسش امام كه «شما آقاصادق هستيد يا آقاجواد» به دست مي‌آيد كه به امام گفته بودند پسر آقاي سلطاني از اروپا آمده است و درخواست ملاقات دارد؛ البته اگر همين خاطره‌اي كه آورده است راست باشد. 🔹ﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﺁﺧﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻗﺎﻱ ﺻﺎﺩﻕ ﺁﻗﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻳﺴﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻗﻢ، ﺍﻭ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﭼﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻫﺎ ﻭ ﺩﻳﺪﺍﺭﻫﺎﻳﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﻣﺸــﺎﻭﺭﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ؟ !ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﻗﻢ ﺑﺎ ﺍﻭ ﭼﻪ ﮔﻔﺖ‌و گوهایی داشته و چندبار ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺠﻒ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷــﺖ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺳﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ .ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺴــﺘﻲ ﺳــﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1348ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺎﺷﺪ. 🇮🇷 @iranemoaser
📚 نقد و بررسی خاطرات _طباطبایی (4) 💠 از ديگر دروغ‌پردازي‌ها و نارواگويي‌هاي آقاصادق در خاطرات خود، پيرايه‌اي است كه به نگارنده (حجت الاسلام سيد حميد روحاني) نسبت داده و در چند جاي كتاب آن را تكرار كرده است. ادعاي او بدين شرح است: 🔻... در يك سفري به عراق كه به نظرم سال 1349 بود، يك شب منزل آقاي شيخ حسن كروبي بودم. عده‌اي از جمله آقايان محتشمي، شريعتي، سجادي و زيارتي هم آنجا بودند... آن شب آقاي زيارتي- سيد حميد روحاني- سخنان تندي عليه امام موسي صدر و سيدمحمدباقر صدر اظهار كرد؛ از جمله اينكه آقاموسي صدر عامل و جيره‌خوار امپرياليسم و صهيونيسم است و طوري هم حركت كرده كه هيچ ردپايي از خودش به جا نگذاشته است؛ دليل هم اينكه ايشان مروج آقاي خويي است نه امام خميني... (1) او در دنباله اين دروغ‌پردازي آورده است: 🔸 فردا بعد از ظهر با امام قرار داشتم، رفتم خدمتشان، گفتم: آقا! شما وقتي كه در حضور خودتان اجازه نمي‌دهيد افراد با بي‌احترامي از مراجع نام ببرند چه برسد به اسائه ادب و غيبت كه اصلاً تحمل نمي‌كنيد، پس چرا عده‌اي از كساني كه به شما منتسب هستند، از شاگردان و اطرافيان كه فكر و گفتار و اعمال و كردار آنها به حساب شما گذاشته مي‌شود، به خودشان اجازه مي‌دهند در مورد بعضي از شخصيت‌هايي كه به هر دليل اختلاف نظر و سليقه با آنها دارند چنين اتهاماتي را مطرح كنند؛ از جمله در مورد آقا سيدمحمدباقر صدر و آقا موسي صدر اين مطالب گفته مي‌شود؟ پس از آنكه من اين حرف‌ها را زدم امام خيلي متأثر شدند به حدي كه من احساس كردم كه نمي‌بايستي اين مطالب را با ايشان در ميان مي‌گذاشتم. هيچ پاسخي ندادند، سكوت كردند و يك حالت نگران‌كننده‌اي در چهره‌شان نمايان شد. (2) ♦️او در جاي ديگري از كتاب خاطرات خود (صفحه 199) دوباره اين موضوع را مطرح مي كند و مي گويد: «ماجرا را عيناً به امام منتقل كردم امام به حدي از اين مطلب ناراحت شدند و بر زانوان خود زدند كه در يك لحظه از گفته خود پشيمان شدم...». همچنين آقاي طباطبايي در گفت‌وگويي با سايت بازتاب درباره اين موضوع گفته است: «امام خودشان را جمع كردند و خيلي ناراحت شدند. طوري سكوت كردند كه من حقيقتاً پشيمان شدم كه چرا اين حرف را زدم؛ گزي خرد كردند و با هم خورديم»!! در مورد اين ادعاها نكاتي در خور بررسي است: 1. چنانكه مي‌بينيد او در يك جا ادعا كرده است كه امام در برابر دروغ‌پردازي‌هاي او «پاسخي ندادند، سكوت كردند» و در جاي ديگر آورده است «بر زانوان خود زدند»! و در جاي سوم ادعا كرده كه «گزي خرد كردند با هم خورديم»! نخست بايد پرسيد كداميك از اين ادعاها مقرون به صحت است؟! 2. طبق موازين اسلامي و فرمان قرآني: ان جائكم فاسق بنبأ فتبينوا؛ خبر واحد حجت نيست و امام نبايد و نشايد ادعاي نامبرده را بدون بررسي، وارسي، پيگيري و كاوش مي‌پذيرفت و باور مي‌كرد و به آن ترتيب اثر مي‌داد. به ويژه اين‌كه دأب امام اين بود كه گزارش‌هاي رسيده را حتي اگر مورد تأييد كساني قرار داشت كه عمري شاگرد او و حاصل عمر او به شمار مي‌آمدند، مانند آقاي منتظري، تا وارسي همه‌جانبه نكرده و به كنه و ريشه آن پي نبرده بود نمي‌پذيرفت و باور نمي‌كرد؛ (3) با وجود اين چگونه امام در برابر ادعاي جناب آقاصادق- بنابر ادعاي او- سكوت كرده و حتي از او نپرسيده است كه اين سخنان سيدحميد روحاني در چه محفلي و در حضور چه كساني و به چه مناسبتي مطرح شده است؟ —------------------- 1. صادق طباطبايي، خاطرات سياسي، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام، 1387، ج1، ص108. 2. در ادامه اين مطلب آقاي طباطبايي به نقل از آقاي كروبي مي گويد: «چيزي به آقا گفته ايد؟گفتم مگر چه شده؟ گفت بعد از صحبتهاي شما آقا به اندازه اي ناراحت بود كه براي اولين بار نماز مغرب را در جماعت چهار ركعت خواندند.» حجت‌الاسلام روحاني در فصلنامه 15 خرداد، شماره 28 به طور مفصل به نقد اين سخن پرداخته اند. 3. چنانكه در كتاب نهضت امام خميني دفتر سوم (ص605-589) آمده، برخي از روحانيان ايران مانند آقاي منتظري، آقاي طالقاني، آقاي هاشمي رفسنجاني و... طي نامه‌هايي به امام «سازمان مجاهدين خلق» را مورد تأييد قرار دادند، ليكن امام به اين تأييد و توثيق اطمينان نكرد و به جستار درباره اين گروه پرداخت و به انحراف فكري آنان پي برد. 🇮🇷 @iranemoaser 👇👇👇ادامه
3. داستانسرايي و خيال‌پردازي آقاصادق، مبني بر نگراني و ناراحتي امام از اتهام ناروا به آقايان صدر براي اين است كه به اصطلاح عظمت و شخصيت ويژه آنان را در نزد امام به نمايش بگذارد و چنين بنماياند كه نامبردگان در پيشگاه امام تا آن پايه قداست و عظمت داشتند كه امام از شنيدن اهانت به آنان آشفته و از خود بي‌خود شدند. 4. آقاصادق‌ با ساختن اين دروغ كه نگارنده، آقاي صدر را «عامل و جيره‌خوار امپرياليسم و صهيونيسم» خوانده است، بر آن است به يك كرشمه دو كار كند: نخست خرده‌گيري‌هاي منطقي و مستند نگارنده و ديگر مبارزان و روشن‌انديشان متعهد و فرزندان انقلاب درباره آقا موسي صدر را خدشه‌دار و بي‌اعتبار كند و واقعيت‌ها را با جاروجنجال دروغي، هوچي‌بازي و پشت‌هم‌اندازي و بهتان‌تراشي پوشيده دارد؛ دوم امام را به زير سؤال برد كه انگار همانند برخي از مقامات روحاني، در برابر باند اطرافي خود، مسلوب‌الاختيار بوده و جز غصه‌خوردن و بر زانوان خود زدن و... كاري از او برنمي‌آمده است!! بايد دانست آن گاه كه پاي مصالح اسلام به ميان مي‌آمد امام فرزندان، نورچشمان، آقازاده‌ها و اطرافي‌ نمي‌شناخت و كساني را كه وجودشان در بيت و در كنار او، مايه ضرر و زيان براي اسلام و روحانيت بود، بي‌درنگ از خود مي‌راند و دست رد بر سينه آنان مي‌زد. 5. ديدار و گفت‌وگوي نگارنده با آقاصادق‌ در منزل آقاي شيخ حسن كروبي نبود. در پي طرح حكومت اسلامي از سوي امام در بهمن‌ماه 1348 و در اثناي چاپ كتابچه‌هاي حكومت اسلامي، ميان نگارنده و آقاي كروبي اختلافي پيش آمد و از آن تاريخ ارتباط ما به كلي قطع شد و در سال 1350 كه آقاصادق‌ به نجف آمد، تا آنجا كه نگارنده به ياد دارد آقاي كروبي خانواده‌اش را به ايران فرستاده بود و اصولاً منزلي نداشت تا از نامبرده در آنجا پذيرايي كند. ديدار و گفت‌وگوي نگارنده با آقاصادق در سال 1350 كه به همراه مرادش آقاصادق قطب‌زاده به نجف آمده بود، در منزل برادر گرامي حجت‌الاسلام حاج آقا فاضل فردوسي انجام گرفت. نامبردگان دو شبي ميهمان او بودند. نگارنده به ياد دارد كه شب تا سحر در بام منزل با آنان نشست و گفت‌وگو داشت. انتقادات و نظريات خود را درباره رفتار آنان و نيز عملكرد آقاسيد موسي صدر مطرح كرد كه شرح آن را در كتاب نهضت امام زير عنوان «ملي‌گراها و طرح حكومت اسلامي» آورده است. (4) 6. آنچه را كه آقاصادق در خاطرات خود زير عنوان «ناراحتي امام از بدگويي اطرافيان نسبت به آقايان صدر» آورده است، بافته و ساخته ذهن بيمار خود اوست و او چنين گفت‌وگويي با امام نداشته است. او هرگز و هيچ گاه به خود رخصت نمي‌داد كه در نزد امام چنين سخن دروغي بر زبان آورد. او به خوبي مي‌دانست كه امام، رادمرد راستي و درستي و حق و حقيقت است و سعايت و سخن‌چيني و سمپاشي بر ضد ديگران را هرگز برنمي‌تابد و از كنار آن بي‌تفاوت نمي‌گذرد. او اگر به راستي چنين دروغي را در نزد امام مطرح مي‌كرد، امام نه سكوت مي‌كرد، نه بر زانوان خود مي‌زد، نه غصه مي‌خورد، نه گز مي‌خورد و نه آشفته مي‌شد، بلكه در نخستين گام به تحقيق و وارسي دست مي‌زد و تا به ريشه جريان پي نمي‌برد و صحت و سقم خبر را به دست نمي‌آورد، از تحقيق و بررسي دست برنمي‌داشت. —------------— 4. سيدحميد روحاني، نهضت امام خميني ، ج2، ص737- 736. 🇮🇷 @iranemoaser
📚 نقد و بررسی خاطرات _طباطبایی (5) 💠آقاصادق ارتباط آقاموسي صدر با رژيم فاسد پهلوي و ديدار او با شاه را چنين توجيه مي‌كند كه بنا به پيشنهاد آيات شهيد مطهري، بهشتي و... براي نجات جان چند تن از سران نفاق مانند حنيف‌نژاد بوده است!! (1) 🔻نخست بايد دانست كه نسبت ناروا به بزرگاني كه حيات ندارند و ديده از جهان فروبسته‌اند از شگردهاي شيطاني كساني است كه بر آن هستند لغزش‌ها و لرزش‌هاي زشت خود يا سردمداران خود را به گونه‌اي توجيه كنند! دوم اين نكته را نمي‌توان ناديده گرفت كه مردان مبارز و انقلابي معمولاً از كساني مي‌خواستند كه براي نجات يك زنداني در پيشگاه ملوكانه وساطت كنند كه مي‌دانستند با دربار و درباريان در ارتباط هستند لذا از رابطه آنها با رژيم حاكم دست‌كم در مواردي كه امكان داشت تا به نفع مبارزان كاري صورت دهند، استفاده مي‌كردند؛ ليكن از آن راست‌قامتاني كه هيچ‌گاه و هرگز به دستگاه فاسد پهلوي نزديك نمي‌شدند و به دربار و درباريان روي خوش نشان نمي‌دادند چنين پيشنهادي و چنين انتظاري نبود. سوم اينكه ارتباط آقاي سيدموسي صدر با رژيم شاه تنها به ديدار او با شاه محدود نمي‌شد؛ او در لبنان و ايران با مقامات دولتي و درباري ارتباط‌هايي داشت و حتي يك بار ملكه پهلوي (مادرشاه)- بنابر گفته برخي از ايراني‌ها- شبي در لبنان ميهمان آقاي موسي صدر بود و روابط نزديك او با ديكتاتورها و ارتجاع منطقه مايه بدبيني و ذهنيت منفي آزادي‌خواهان منطقه شده بود. 🔸اين نوشتار را با خاطره‌اي به پايان مي‌برم: مرحوم موسوي شاه‌عبدالعظيمي از منبري‌هايي بود كه با دربار و حكومت جبار در ارتباط بود. در سفري به نجف اشرف و در ديداري با امام اظهار كرده بود: علت و سبب ارتباط من با دستگاه دولتي براي گشودن گره از مشكلات مردم و مبارزان اسلامي است؛ از جمله آن روز كه حاج سيدمصطفي خميني دستگير و به زندان قزل‌قلعه گسيل شد، اين من بودم كه با تلاش شبانه‌روزي زمينه استخلاص ايشان را از زندان فراهم كردم. امام بي‌درنگ پاسخ داده بود: من راضي بودم مصطفي در زندان بماند و بميرد، ليكن شما با اين جباران ارتباط نداشته باشيد. (نزديك به اين مضامين) —------------ 1. صادق طباطبايي، همان، ج2، ص210. 🇮🇷 @iranemoaser
✂️برشی از یک کتاب 🔻ایجاد عنوان ع-ر-ب-ی توسط انگلستان برای نخستیبن بار در 1958 /1337 💠 «اولین بار روزنامه تایمز در سال 1958م، کلمه «خلیج ع-ر-ب-ی» را عنوان کرد و اولین کشور عربی هم که این را دنبال کرد عراق بود نه مصر. انگلیسی ها به طور کلی سیاست شان در قبال ایران و اعراب از این قرار بوده است که هر جا اختلاف نظری بین ما و اعراب وجود داشت جانب اعراب را می گرفتند نه بطور مستقیم، بلکه به طور غیر مستقیم. هر جا اعراب مدعی بودند و متجاوز بودند انگلیسی ها می گفتند ما بی طرفیم در حالی که وقتی کسی در چنین مواردی بی طرف بماند عملاً حق را داده است به متجاوز». 📚دیپلماسی و سیاست خارجی ایران از سوم شهریور 1320 تا 22 بهمن1357، احمد میرفندرسکی در گفتگو با احمد احرار،162 🇮🇷 @iranemoaser
📅 به مناسبت سالگرد آیت‌الله شهید 💠 آیت‌الله شهید دکتر محمد مفتح در 27 خرداد 1307 در یک خانواده مذهبی در همدان به دنیا آمد. پدر ایشان محمود مفتح در حوزه علمیه همدان تدریس می‌کرد از این رو تحصیلات مقدماتی را نزد پدر فرا گرفت. در ادامه برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل در حوزه علمیه قم در سال 1328 با فاطمه جابری انصاری دختر آیت‌الله حاج شیخ حیدر علی جابری انصاری ازدواج کرد که ثمره آن 4 دختر و 4 پسر بود. همزمان با کسب درجه اجتهاد، وارد دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران شد و موفق به اخذ درجه دکتری شد. مبارزات سیاسی خود را با شروع نهضت اسلامی آغاز کرد و در کنار این فعالیت‌ها، طلاب همدانی مقیم حوزه علمیه ی قم و انقلابیون شهر همدان را نیز سازمانی و راهنمایی می‌کرد. در جریان حمله رژیم به مدرسه فیضیه در فروردین 1342 به شدت زخمی شد. با شروع ایام محرم سال 1342 به دستور امام خمینی به آبادان رفت و با سخنرانی‌های متعدد مردم این شهر را نسبت مسائل دینی و وظایفی که داشتند آگاه می‌کرد که با مخالفت های ساواک مواجه شد. پس از ممنوع المنبر شدن به فعالیت‌های فرهنگی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی و مسجد جاوید پرداخت. این بار نیز فعالیت های ایشان از چشم ساواک دور نماند و منجر به دستگیری وی و تعطیلی مسجد جاوید شد. با اوج نهضت اسلامی در سال‌های 1356-1355 امامت مسجد قبا را برعهده گرفت. وی اولین کسی بود که فاجعه سینما رکس آبادان را در یک سخنرانی افشا و دولت را مقصر آن دانست. از دیگر فعالیت‌های ایشان، شرکت در جامعه روحانیت مبارز، کمیته استقبال، شورای انقلاب و حزب جمهوری اسلامی بود. ایشان در کنار مبارزات سیاسی، کارهای فرهنگی از جمله تدریس در حوزه و دانشگاه، تأسیس مجمع اسلام‌شناسی و انتشار پژوهش‌هایی در این مجمع را نیز دنبال می‌کرد. در نهایت در 27 آذر 1358 در دانشکده الهیات توسط گروه فرقان به شهادت رسید. —--------------- 📚(رحیم نیکبخت، زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید دکتر محمد مفتح)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، صص 20-15 📚محمد زرگر،حدیث عاشقی(زندگی‌نامه شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 73-57 🇮🇷 @iranemoaser