eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
426 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻کوهی استوار در برابر نفوذی‌ها ⚫️به مناسبت ارتحال حاج سیداحمد خمینی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹یکی از موارد آقای منتظری حمله به ست، از سیداحمد خمینی دل پردردی داشت چون آن‌ها امید داشتند به همان نحو که به بیت منتظری از طریق مهدی هاشمی ورود کردند و توانستند بر ایشان سوار شوند و نظرات خود را بر آقای منتظری تحمیل کنند، این انتظار را داشتند که در بیت امام نیز این نفوذ را داشته باشند؛ دور را گرفتند و با ایشان رفت و آمد کردند و جایی که ایشان صحبت کرد صحبت‌های سیداحمد آقا را منتشر کردند تا از طریق ایشان نقشه خود را در پیاده کنند در حالی که سیداحمد خمینی دست پرورده حضرت امام بود و در مکتب امام رشد کرده بود و بسیار انسان هوشمندی بود. 🔸سید احمد خمینی کوچکترین رخصتی نداد که ‌آن‌ها بتوانند در بیت امام جای پایی داشته باشند از این رو منافقین به شدت از حاج احمد آقا دل‌گیر و خشمگین بودند، یا از آقای که فردی بسیار و بود و مورد بغض منافقین نیز قرار داشت اما همه کسانی که مورد بغض منافقین بودند مورد بغض‌ آقای منتظری هم هستند. 🔹مصیبتی که اتفاق افتاد این بود که بعد از رحلت حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی در برابر نفوذی‌ها از دنیا رفت، چیزی که منافقین را عصبانی می‌کرد این بود که ایشان دست رد به سینه کسی نمی‌زد و با همه می‌نشست و گپ می‌زد و همه را راه می‌داد و آنها فکر می‌کردند که نقشه‌هایشان اجرا شده اما بعد می‌دیدند که سید احمد مانند کوهی استوار در مقابل آنها ایستاده است. با رفتن ایشان کسانی آنجا (بیت امام) بودند که یا چیزی از خط امام نمی‌فهمیدند یا در زمان امام کودکانی بودند که در کوچه بازی می‌کردند و نه امام را می‌شناختند و نه خط امام را و به یکباره یادگار امام شدند.(مصاحبه تفصیلی خبرگزاری فارس، مرداد1395) 🇮🇷 @IRANeMOASER
سلاح تبلیغات، برنده ترین سلاحها‏ 🔻 | 25 اسفند ◀️امام خمینی قدس سره الشریف در دیدار با وزیر ارشاد و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ‏‏‏🔹ما باید در همۀ امور هماهنگی را حفظ نماییم، مخصوصاً هماهنگی در که از‏‎ ‎‏اهم امور است باید بیشتر حفظ شود. باید سعی کنید و هماهنگی را به صورتی‏‎ ‎‏حفظ نمایید که هر گونه را از بین ببرید.‏ 🔸‏می دانید که تبلیغات، برنده تر از کاربرد سلاح در میدانهای جنگ است؛ باید از‏‎ ‎‏اسلحه تبلیغات آنها بیشتر ترسید و متأسفانه ما در این زمینه ضعیف هستیم. ما باید روحیۀ‏‎ ‎‏خود را تقویت کرده و با تمام وجود این را بپذیریم که می توانیم روی پای خودمان‏‎ ‎‏بایستیم. این خیلی مهم است که ما اتکا به خود کرده اند. شما ببینید‏‎ ‎‏که محمدرضا چه ضربه ای به روحیۀ پزشکان ما زده، او با طبیبان به گونه ای برخورد کرده‏‎ ‎‏بود که ـ مثلاً ـ برای یک عمل جزئی باید روانه خارج شد. این خود نقشه ای بود برای‏‎ ‎‏تضعیف روحیۀ متخصصین ما تا خیال کنند در تمام زمینه ها عقب افتاده هستند. ما امروز‏‎ ‎‏باید مصمم باشیم تا در تمام رشته ها جلو بیفتیم.‏ 🔹‏شما که قسمتی از تبلیغات دستتان است، باید در این زمینه کوشش کنید تا باور‏‎ ‎‏کنند چیزی از سایرین کم ندارند. هر چند رادیوهای بیگانه در دست است، ولی‏‎ ‎‏مردم می دانند که آنها می گویند. شما با اتکا به خداوند باشید. هر موضوعی را‏‎ ‎‏باید از نو ساخت و آنقدر دنبال کرد تا تداوم پیدا کند. درست است که شما تازه روی کار‏ ‏آمده اید، ولی این معنا را در نظر بگیرید که می خواهید برای کار کنید، نه و‏ ‎‏. ما می خواهیم کشورمان از هر جهت باشد، پس باید برای رضای خدا‏‎ ‎‏دنبال این کار را بگیریم تا نه تنها کشورمان، بلکه تمام مردم را مستقل کنیم.‏‎ ‎‏امیدوارم با هماهنگی و در تمام دسیسه های دشمن خنثی شود. دشمن حملۀ‏‎ ‎‏نظامی نمی کند، زیرا می داند از حملۀ نظامی کاری ساخته نیست. آنها می خواستند از‏‎ ‎‏داخل خود ما ضربه ای بزنند، ولی دیدند نشد و نمی توانند، با این وجود دست از تبلیغات‏‎ ‎‏بر نداشتند، می خواهند به وسیلۀ تبلیغات سوء، ما را از بین ببرند. پس شما هر چه‏‎ ‎‏می توانید بیشتر هماهنگ شوید، همه یک هدف را دنبال کنید. امیدوارم در کارهایتان‏‎ ‎‏موفق باشید و بتوانید به مردم خدمت کنید.‏ ‏‏والسلام علیکم و رحمة الله (25 اسفند 60، صحیفه امام، ج 16، ص 113و114) 🇮🇷 @IRANeMOASER
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندانیان منافق و محاربه علیه نظام اسلامی 📼کتاب صوتی /صوت هفتم از فصل دوم به شهادت منابع رسمی منافقین، تقریبا یک‌پنجم از کشته‌شدگان منافقین در عملیات مرصاد از اعضای زندانی آزاد شده توسط آقای منتظری بودند. منافقین با طراحی استراتژی نظامی «گلوله برفی» در داخل و خارج از زندان علیه مردم ایران اقداماتی را کردند که البته به شکست مفتضحانه آنان در عملیات مرصاد منتهی شد. 🔹در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: طراحی نظامی منافقین علیه ملت ایران و سوءاستفاده منافقین زندانی از فضای امن ایجاد شده توسط آقای حسینعلی منتظری(صص200-196) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️چرا امام از ابتدا آقای منتظری را کنار نگذاشت؟ ⚫️بازخوانی مرحوم حاج احمد خمینی به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان/۱ «سؤالی که ممکن است مطرح گردد این است که چرا نظام از اول چنین برخوردی ننمود و با علم به یک سلسله ضعف‌ها و اشکالات مؤید شخصیت و موقعیت شما [آقای منتظری] گردید؟ باید در جواب گفت که امام بخاطر علاقه شدیدی که به جنابعالی داشتند همواره در صدد و و حفظ و نگهداری و رهایی شما از چنگال بوده اند که شاید از مسیر ابهام آمیز خود برگردید و ثانیا «اخیراً» حضرت امام به مسائلی برخورد کردند که دیگر درنگ را جایز ندانستند.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تمام حزب‌اللهی‌ها در آخرت جلوی شما را خواهند گرفت! ⚫️بازخوانی مرحوم حاج احمد خمینی به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان/2 حضرت آیت اللّه [منتظری]: اگر از منافقین و لیبرال ها و طیف مهدی هاشمی جدا نشوید مطمئن باشید تمامی اللّهی‌ها در آخرت در مقابل جلوی شما را خواهند گرفت. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ اسفند ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴امام در مقابل مصلحت نظام و اسلام از هیچ چیزی نمی‌گذرند ⚫️بازخوانی مرحوم حاج احمد خمینی به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان/3 «من به آقای در یکی از ملاقات های چند ساعته‌ام گفتم که آقای منتظری مانند می‌ماند و امام ظرف فلزی‌اند، اگر به هم بخورند ایشان . به ایشان بگویید امام نشان داده است که در مقابل از هیچ چیزی نمی گذرند. ولی متأسفانه بعداً که از ایشان پرسیدم که به آقای منتظری گفتی؟ گفت نه مطلب تند بود.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم تاریخی امام و حمایت آقای منتظری از تروریست‌های منافق 📼کتاب صوتی /صوت هشتم از فصل دوم بعد از صدور حکم مجازات «منافقین توبه‌نکرده و محارب» نسبت به منافقین تازه دستگیر شده در بین برخی مسئولین قضائی و امنیتی نوعی تردید به وجود آمد. امام در این مرحله نیز بر مجازات منافقین توبه‌نکرده و اجرای حکم بعد از رسیدگی قضائی تأکید کردند. صدور حکم امام اعتراض شدید آقای منتظری را به دنبال داشت و وی بدون در نظر گرفتن اقدامات تروریستی منافقین به حمایت از آنان پرداخت. اغراق و تناقض‌گویی در تعداد کشته‌های مجاهدین خلق از ویژگی‌های 🔹در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: حمایت منتظری از تروریست‌های منافق و اغراق و تناقض‌گویی در تعداد اعدام مجاهدین خلق(صص ۲۰۷-۲۰۰) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴خون دلی که امام خورد! ⚫️بازخوانی مرحوم حاج احمد خمینی به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان/4 🔸«ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می کرد که ایشان کنار بروند.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️آشنایی کوتاه با «نهضت امام خمینی» 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی اولین جلد نهضت امام خمینی را با عنوان «بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۶ در بیروت منتشر کرد. وی نگارش این جلد را از سال ۱۳۵۱ در نجف اشرف آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵ در همان جا به پایان برد و در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر شد 🔹 هجمه هایی علیه این کتاب ضورت گرفت و برخی عناصر به واسطه نارضایتی از محتوای روشنگرانه کتاب، از امام خواستند که حمایت خود را از انتشار این اثر سلب کنند اما امام که خود بخش مهمی از جلد اول را قبل از چاپ مطالعه کرده بودند، قاطع در برابر هجوم و تهمت به سید حمید روحانی ایستادند و کلیت کتاب را تأیید و سرانجام طبق نامه 1367.10.25 به ایشان مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی را سپرد. 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین در دومین جلد از کتاب نهضت امام خمینی گزارش و مستنداتی گیرا و خواندنی از تبعید امام خمینی قدس سره الشریف به ترکیه و عراق ارائه می‌کنند. سومین جلد از این اثر به دلیل دربرداشتن مطالبی درباره روشنفکران، دکتر شریعتی، مبارزه مسلحانه چریک های چپ گرا و سازمان مجاهدین خلق، و... بیشترین چالش ها را برانگیخت و چهارمین جلد با محوریت پیشینه حکومت اسلامی است منتشر گردید. ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 37741698-025 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهادت‌طلبی آیت‌الله کاشانی در راه دفاع از منافع دینی و ملی به روایت روزنامه‌نگار مشهور مصری ❇️۲۹اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت 🔻حسنین هیکل، روزنامه نگار معروف مصری که در آن زمان در ایران اقامت داشت آن روز تاریخی را چنین توصیف می کند: 🔹صدای آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در تمام گوشه و کنار دنیا چنین می پیچید: سگ های انگلیس! از کشور ما شوید و نفت ما را کنید. 🔸رزم آرا با هفت تیر از میدان اخراج شده بود و در نتیجه موقعیت کاملا تحت سیطره و نفوذ آیت الله در آمده بود... 🔹 اولین قسمت از سری عجایب، قصه صدهزار نفری بود که آیت الله به هنگام مناقشه در مجلس به آن امر کرد. 🔸 سیل جمعیت از طریق خیابان هایی که به میدان بهارستان منتهی می شد، در حال فریاد و شعار دادن پیش می رفتند. 🔹در میان صفوف متظاهرين شایع شده بود که پلیس در صورت نزدیک شدن جمعیت به مقر پارلمان دستور دارد به سوی آنها تیراندازی کند! و این خبر به منزل آیت الله نیز رسیده بود. 🔸 در این هنگام شنیده شد که ایشان به پسرش می گفت: کفن مرا بیاور، کفن برای ایشان آورده شد. سپس آیت الله بعد از غسل و دو رکعت نماز، کفن را پوشیده و برای ملاقات با مرگ، در جمعیت به راه افتاد... 🔹جمعیت با جوش و خروش مانند امواج دریا و مانند قضا و راهی به سوی پارلمان پیش می رفتند، ولی هنگامی که مردم به مقر پارلمان رسیدند ناگاه افراد پلیس که بالای ساختمان مجلس بودند، مواضع خود را ترک کردند؛ زیرا طبق یک دستور از گفته می شود که در مقابل آیت الله نکنید. 📔آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت،ص163 به نقل از ایران کوه آتشفشان محمد حسنین هیکل، ص72- 70 🇮🇷 @IRANeMOASER
‏لزوم تجهیز حوزه ها به ابعاد مختلف 🔻 | 29 اسفند 🔹... همان طوری که ابعاد مختلفه دارد به حَسَب ابعادی که انسان دارد اسلام برای‏ #‎‏انسان آمده است، برای انسان سازی آمده است، کتاب انسان سازی است ـ همان‏‎ ‎‏طوری که قرآن دارد حَسَب ابعادی که انسان دارد، هم باید ابعاد مختلفه‏‎ ‎‏داشته باشند در ، حَسَب ابعادی که اسلام دارد و حَسَب ابعادی که انسان دارد. 🔸البته‏‎ ‎‏یک نفر نمی تواند همۀ این ابعاد را جوابگو باشد؛ لکن یک مرکب از ده هزار نفر یا‏‎ ‎‏حوزه های از ـ مثلاً ـ سی هزار نفر، اینها می توانند دسته دسته باشند و هر دسته ای‏‎ ‎‏یک بُعدی را اداره بکند: یکی جهات عقلی را، یکی جهات سیاسی را، یکی جهات‏‎ ‎‏اینهایی که همه در اسلام است؛ همۀ این جهات در اسلام هست و باید حوزه ها آنطور‏‎ ‎‏باشند، مجهز بشوند و همان طوری که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ اسلام ابعاد مختلفه هست، حوزه ها هم ابعاد‏‎ ‎‏مختلفه داشته باشد: اشخاص مختلف برای هدایت مردم. 🔹و اگر چنانچه از این حوزه ها‏‎ ‎‏اشخاص صحیح و اشخاص به دردبخور، از این حوزه ها بلند نشود، جای دیگر ما توقع‏‎ ‎‏باید نداشته باشیم. باید اینها همین طوری که فقه را و انحای فقه را تعلم و تعلیم می کنند،‏‎ ‎‏سایر موارد اسلام را، سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند، و‏‎ ‎‏اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت بکنند.‏ ... (29 اسفند 57، صحیفه امام، ج 6، ص 400و401) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️آیت‌الله کاشانی خطاب به مردم : به نمایندگان خود بگویید، کشته شوید ولی نفت را به بیگانگان ندهید؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بی‌شرافت است. 🛢سالروز ملی شدن صنعت نفت 🔸اوایل آبان ۱۳۲۹، در حضور جمعی از طرفداران که در منزل ایشان تجمع کرده بودند بر لزوم رد قرارداد الحاقی تأکید کرد و از مجلس خواست از تصویب آن جلوگیری کند. 🔹آیت‌الله سپس از مردم خواست را تقدیم اجنبی نکرده و اجازه ندهند نفت را که به منزله آن‌هاست انگلیسی‌ها بیفتد. 🔸 آیت الله، نفت را میراث اجداد و نیاکان مردم دانست و درخواست کرد این میراث را برای آیندگان و خود ذخیره کنند و مانع به یغما بردن آن توسط بیگانگان شوند. 🔹مقارن ساعت ده صبح جمعه سوم آذر ۱۳۲۹ عده‌ای از نمایندگان مجلس، مدیران و خبرنگاران جرايد و طرفداران آیت الله کاشانی برای مذاکره درباره لایحه الحاقی در منزل آیت‌الله کاشانی تجمع کردند. 🔸 آیت الله در این جلسه بار دیگر بر لزوم جلوگیری از غارت نفت توسط انگلیسی‌ها تأکید کرد و ضمن تشبیه نفت ایران به چنین هشدار داد: «در صورتی که نفت شما را بردند، ناموس شما را هم خواهند برد؛ زیرا زنان شما از گرسنگی و بیچارگی فاحشه خواهند شد». 🔻آیت الله از مردم خواست مقابل مجلس اجتماع کرده و به نمایندگان خود بگویند، آن‌ها را بکشند ولی نفت‌شان را به بیگانگان ندهند؛ زیرا مرگ باشرافت بهتر از زندگی بی شرافت است. 🔹 ایشان در ادامه خطاب به مردم گفت: ما خودمان عرضه و آن را داریم که نفت خودمان را استخراج و از آن بهره‌برداری نماییم. شما باید به دولت فشار آورید و اجازه ندهید این عمل انجام شود. دولت شما آنهاست... بيدار شوید وقت تنگ است. باید و اتفاق داشته باشید. 🔸در همین هنگام یکی از طرفداران آیت الله کاشانی فریاد زد: «ما تا پای جان ایستادگی خواهیم کرد». 🔹 آیت الله کاشانی در ادامه موضوع سختی زمستان و بیکاری را پیش کشید و گفت: با این نفت تمام بیکاران سر کار خواهند رفت. ولی اکنون نوکران انگلیس ها با کمال آسایش زندگی می کنند و به اربابان خود وعده داده اند که نفت را دو دستی تقدیم خواهند نمود. مردم مقاومت و مبارزه کنید و نگذارید دوباره این عمل تجدید و نفت به انگلیس ها داده شود. ( آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت، ص ۱۳۵-۱۳۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
یک اشتباه تکراری 🔻سالروز ملی شدن صنعت نفت 🔻«دولت مصدق سیاست موازنه منفی داشت و می گفت نه شوروی، نه انگلیس، نفر سوم. نفر سوم آمریکا بود. مصدق همه امید خود را در سبدی تحت عنوان سیاست موازنه منفی گذاشت که آن سبد در جمهوری اسلامی تبدیل به سبد برجام شد. متاسفانه این سبد ها خیلی شبیه هم است.» (دکتر مظفر نامدار، 12آبان 99 وبینار شیطان بزرگ بدون روتوش) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش اول 🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست و بدسلیقگی رئیس‌جمهور در استفاده از لباس خارجی به زخم بسیاری از تولیدکنندگان نمک پاشید. 🔸توصیه علما به حمایت از تولید ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست و در تاریخ قاجار هم مسبوق به سابقه است و حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «نساجی اسلامیه» نمونه‌ای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیه‌هایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و منع استفاده از محصولات بیگانگان کردند. 🔹نکته جالب توجه این‌که این شرکت نساجی توسط یکی از علمای اصفهان یعنی مرحوم آقانجفی اصفهانی و به همراه برادر خود آقانورالله و میرزا ابوالقاسم زنجانی به همراهی بازرگانانی همچون حسین آقا امین‌الضرب اصفهانی، محمدحسین کازرونی،سلیمان خان رکن‌الملک شیرازی، کاکو حسین کازرونی و ملک‌التجار در سال 1316 ه.ق/1898 م. شرکت اسلامیه را با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج تاسیس کرد. ریاست این شرکت به عهده حاجی محمدحسین کازرونی بود که سابقه و تجربه اداره شرکت مسعودیه را دارا بود و چهار تن از بازرگانان اصفهان به عنوان وکلا و امنای اداره مرکزی اصفهان برگزیده شدند. (شرکت اسلامیه: نماد اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر ایران، پیمان رهبری حق، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران) 🔸پس از تأسیس این کارخانه؛ حمایت علما با جدیت بالا روانه ایران شد. مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران به سامان بخشی و استفاده از محصولات شرکت اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند: 🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و را از خود به البسه اسلامیه، صاحب شرع را دارند. کهن جامه خویش پیراستن به از جامه عاریت خواستن (مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 102-74) 🔸مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) نیز طی نامه‌ای نوشت: بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در (استحکام، استواری) اساس و این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و اقمشه خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر حذر و برکنار دارند. 🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من می‌شوید همان‌طور که آنان دشمن من‌اند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمی‌دهد تا این‌که آن‌ها خودشان را تغییر دهند.»(همان ،ص75) 🔸شیخ عبدالله مازندرانی نیز نوشت: اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در ، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة می‌نمایند.(همان) 🔹مرحوم محمد غروی شربیانی مرقوم داشت: امری که و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین به نظر نمی‌آید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم 🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه: بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب و سدّ ابواب از ممالک خارجه، از این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آن‌که) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 76) 🔸میرزا فتح الله شیرازی: عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان) 🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) : به چه لسان شکر کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست. 🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند. با کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77) 🔹ابن صدر الدین موسوی: بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78) 🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری): با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار . 🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، ، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند. علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟ نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمی‌بینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت روحانیت شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم 🔹مرحوم محدث نوری: با دست خبیث به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند. 🔸تشبّث به ، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند. 🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند.... 🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند). ... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80) 🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی: موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق ... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند. 🔹آخر هیچ می‌دانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102) 🇮🇷 @IRANeMOASER
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعدام منافقین بر اساس فتوای آقای منتظری 📼کتاب صوتی /صوت نهم از فصل دوم 🔹اجرای حکم اعدام برای عنوان «مفسد»، بر اساس مبانی فقهی امام خمینی برای دشوار بود و لذا به درخواست آقای در این امور بر طبق فتوای آقای منتظری عمل می‌شد. 🔸امام خمینی نیز در حکم تاریخی خود فقط «زندانیان بر سر موضع» را با تأکید بر آن‌ها از اسلام، محارب بودن، جنگ‌های کلاسیک شمال و غرب کشور و جاسوسی آن‌ها برای رژیم بعث عراق به عنوان محارب می‌دانند و حکم اعدام آن‌ها را صادر می‌نمایند و البته تشخیص آن را به اکثریت جمع مشخص شده واگذار می‌کنند. 🔹در ادامه آقای منتظری با چرخشی صد و هشتاد درجه‌ای به منتقد این حکم بدل شد. انتقاداتی که حتی شاگردان وی آن را فاقد می‌دانند. 🔹در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: مستندات فتوای اعدام منافقین (صص 213-207) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️توصیه نوروزی امام خمینی؛ عمل به سیره انبیاء و دوری از هوای نفس ❇️گزیده‌ای از آخرین پیام نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف 🔹امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید - سلام اللَّه علیه- که احیاکننده دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم ولی عصر- ارواحنا له الفداء- که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است. و عمده این است که از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است.(صحیفه امام ج۲۱ ص۳۲۴) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب عید نوروز را صمیمانه به همه هم‌میهنان و فارسی‌زبانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
ده فرمان ✳️گزیده‌ای از پیام‌های نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف در ده سال رهبری/1 🔹سال 1359 ‏‏ جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر،‏‎ ‎‏سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه‏‎ ‎‏خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت‏‎ ‎‏به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود‏‎ ‎‏پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.‏ 🔸سال1360 ان شاءالله این آثار شوم جنگ نابکار صدامی، که دست نشاندۀ قدرتهای بزرگ‏‎ ‎‏است، از بین برود. و تمام کشور ما توجه به این معنا داشته باشند که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ آثار جنگ البته‏‎ ‎‏این مسائل هست. و ما همۀ این آثار را از دشمنها می دانیم، نه از دوستها. دولت با تمام قوا‏‎ ‎‏مشغول این است که امور را به پیش ببرد و مردم را در رفاه نگه دارد، لکن آثار جنگ‏‎ ‎‏است. در آن سالی که متفقین آمدند به ایران، من خوب یاد دارم که در قم که ما بودیم،‏‎ ‎‏تقریباً تمام دکانهای نانوایی بسته شده بود و قحطی وجود پیدا کرده بود، حتی یک روز،‏‎ ‎‏که اواخر امور بود، من با یک بچه ای که همراهم بود داشتیم می رفتیم، یکدفعه این بچه به‏‎ ‎‏من گفت: آی نون! که نان را، مدتها بود نان سنگک را ندیده بود. شما می دانید که ما الآن‏‎ ‎‏در حال جنگ هستیم؛ و به حسب حال جنگ، آن هم جنگ با تمام ابرقدرتها و آن هم‏‎ ‎‏اینکه ما را محصور کرده اند، مدتهاست ما محصور اقتصادی هستیم و مشغول جنگ‏‎ ‎‏هستیم، مع ذلک با کوشش خود ملت و با کوشش دولت اینجا باز رفاه نسبی هست. 🔹سال 1361 مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همۀ کسانی که قدرت ایمانشان به رشد‏‎ ‎‏رسیده است، و امید است به حد اعلای رشد برسد، و نثار کردن خون پیش آنها با‏‎ ‎‏شجاعت و با تصمیم عزم، یک چیز تازه ای است و یک چیزی است که تحقق پیدا کرده‏‎ ‎‏است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان شاءالله در آتیه خواهد رسید. و من‏‎ ‎‏امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم‏‎ ‎‏تمام ارگانهای دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و‏‎ ‎‏پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگر چه مشکلات زیاد داریم، لکن در‏‎ ‎‏برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در‏‎ ‎‏پشتیبانی از او ما داریم. 🔸سال1362 در اعیادی که اسلام به ما عنایت‏‎ ‎‏فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئلۀ ذکر و‏‎ ‎‏دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است‏‎ ‎‏و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می بینیم که در روایتی که وارد‏‎ ‎‏شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن‏‎ ‎‏است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال‏‎ ‎‏خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته‏‎ ‎‏باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. 🔹سال1363 امیدواریم که ملت ما همان طوری که جوانان ما تحول پیدا کردند و راه صد ساله را با‏‎ ‎‏یک شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسیمی از این مسائل در‏‎ ‎‏این کشور وزیده است، و لهذا پیروزیهایی که ما داریم پیروزیهایی نیست که مال یک‏‎ ‎‏ملت چهل میلیونی که دارای هیچ نیست باشد، اینها پیروزی ای است که اسلام برای ما‏‎ ‎‏آورده است، خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است. هر کس از شرق و غرب هر‏‎ ‎‏چه می خواهد بگوید، ما راه خودمان را داریم می رویم. و امیدواریم که این راه را به آخر‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER