eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻فرمانده عملیات نافرجام آمریکا در ایران: من تمام شده هستم 🔴اعترافات سردمداران آمریکا در خصوص شکست طبس/4 سرهنگ چارلی بکویث فرمانده عملیات نافرجام آمریکا در ایران: من از این‌که در نقطه‌ای در کویر ایران دستگیر شوم وحشت دارم. این امر برایم خوشایند نیست... آخر چه کسی دلش می‌خواهد کاری که ما آن‌چنان سخت برای انجامش [حمله به ایران] تلاش می‌کردیم، این‌چنین خاتمه یابد... ما از کجا می‌دانستیم یک [هواپیمای] سی-130 در آتش خواهد سوخت و آن اتفاقات خواهد افتاد؟... کار من ساخته است. من تمام شده هستم. ما واقعا بدشانسی آوردیم.(مقاله آمریکا در غرقاب جهنم طبس، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 31ص378) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻شکست بزرگ آمریکا 🔴اعترافات سردمداران آمریکا در خصوص شکست طبس/5 عضو مرکز تحقیقات استراتژیک و امور بین‌المللی دانشگاه جرج تاون آمریکا: ماجرای طبس یک شکست دردناک برای کارتر و یک پیروزی بزرگ برای ایران بود. ونس استعفا داد و موقعیت بین‌المللی آمریکا به شدت تضعیف شد. رادیوها و مطبوعات شوروی آمریکا را متهم کردند که قصد دست زدن به یک کودتای نظامی را در تهران داشته و عملیات نجات گروگان‌ها پوشش و مقدمه‌ای برای کودتا بوده است.(مقاله آمریکا در غرقاب جهنم طبس، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 31ص378) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴سناتور آمریکایی: ما ماتم‌زده هستیم 🔻اعترافات سردمداران و تحلیل‌گران آمریکا در خصوص شکست طبس/6 نان سناتور کنگره آمیرکا: مردم کشورمان از اتفاقی که در ایران افتاده است ناراحت هستند. کارهای ما خوب از آب درنمی‌آید. ما از شکست مأموریت نجات ماتم‌زده شده‌ایم. ما به چیزی احتیاج داریم که از این مهلکه نجات‌مان دهد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
آمریکا در غرقاب طبس.pdf
666.3K
آمریکا در جهنم طبس 🔹یکی از اقدامات غير قانونی سران كاخ سفيد انجام عمليات نظامی پنهان در كشورهای مخالف است كه با هدف سرنگون كردن دولت‌های مخالف و بر سر كار آوردن مهره‌های سرسپرده و وابسته به غرب صورت می‌گيرد. 🔸اين برنامه حداقل دوبار در كشور ايران تجربه شده است. بار اول در 28مرداد سال 1332بود كه سازمان سيای امريكا با انجام كودتایی شوم دولت دكتر مصدق را سرنگون كرد و محمدرضاشاه را برخلاف خواست مردم بر سر كار آورد. 🔹اما اين تجربه در پنجم ارديبهشت سال 1359 برای بار دوم تكرار شد؛ با اين تفاوت كه در عمليات اول هدف صرفاً روی كار آوردن حاكميت پهلوی و سركوب هواداران نهضت ملی بود؛ ولی در بار دوم علاوه بر سركوب انقلاب اسلامی، بخش مهمی از هدف عمليات، نجات گروگان‌های جاسوس امريكايی محبوس در تهران بود كه در پنجم ارديبهشت سال 59 در صحرای دورافتاده طبس با امدادهای الهی به شكست انجاميد. شكست تهاجم مخفيانه امريكا به ايران و بر ملاشدن آن، حيثيت سران كاخ سفيد به ويژه كارتر رئيس‌جمهور آمریکا را بر باد داد و تبعات سياسی زيادی برای آن‌ها در ايران و جهان داشت. اينک در اين مقاله بر آن هستيم تا نگاهی به اين تهاجم نافرجام داشته باشيم... 🖇ضمیمه: مقاله:«آمریکا در غرقاب جهنم طبس؛ بازخوانی شکست آمریکا در صحرای طبس»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره31، بهار 1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
2683_32120.pdf
1.52M
💢ترویج مرجعیت امـام خمینی(ره) 📌انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و دوم 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، حجت‌ الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی شرح مبسوطی از ماجرای تدوین متن نخستین بیانیه اعتراضی حوزویان در دوران ارتحال زعیم حوزه علمیه قم با همکاری مرحوم علامه مصباح ارائه داده است: 🔸«... یک مسئله‌ای که بعد از فوت آیت ‌الله بروجردی اتفاق افتاد، ساز و آوازی بود که در قم اوج گرفت. خب در دوران آیت ‌الله بروجردی، قم یک شهری بود که هیچ‌گونه حرکت ناپسندی [از این جهات] در آن‌جا دیده و شنیده نمی‌‌شد اما به محض این‌که آیت ‌الله بروجردی فوت کردند و هنوز چهلم فوتش نرسیده بود، دیدم که ساز و آواز و ترانه و تصنیف و... [زیاد شد]. این برای من خیلی سخت بود. 🔹آمدم نشستم یک چیزی خطاب به مراجع بنویسم که اگر جلوی این انحراف گرفته نشود، آینده بدی برای قم رقم می‌خورد. نمی‌توانستم مطلبی بنویسم، هی نوشته را پاره می‌کردم. در این اثنا آیت ‌الله مصباح وارد شد.... به آیت ‌الله مصباح گفتم که می‌خواهم یک متنی خطاب به مراجع بنویسم، نمی‌توانم. ایشان در عرض چند دقیقه یک مطلب خوبی نوشت و بعد از من سؤال کردند برای چه کسانی می‌خواهید بفرستید؟ گفتم: سه نفر؛ آقای شریعتمداری، آقای گلپایگانی و آقای نجفی. گفت: برای آیت ‌الله خمینی هم بنویس ایشان از مراجع‌اند... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
2685_32144.pdf
1.43M
💢اجتناب امام خمینی(ره) از اعلام مرجعیت‌ خود 📌انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و سوم 🔹پس از ارتحال آیت‌‌الله بروجردی، مسئله مرجعیت شیعه وارد مرحله جدیدی شد؛ از یک سو شاه توطئه انتقال مرجعیت از قم به نجف را تدارک دید و در راستای تحقق آن، نخستین تسلیت‌نامه را خطاب به برخی مراجع نجف نوشت. از دیگر سو هم‌‌رتبه بودن بزرگان وقت حوزه قم و تحرکات اطرافیان آنان در تثبیت مرجعیت فرد مورد نظر خود، فضای خاصی را پدید آورده بود که سخت نیازمند تدبیر ویژه بود. طبعاً تکرار برخی تجارب تلخ گذشته، خصوصاً در حوزه مقدسه نجف، در باب ایجاد فضای رقابت بر سر مسئله ریاست دینی، می‌توانست زحمات آیات عظام حائری و بروجردی در احیای حوزه قم را بر باد دهد و ضمن مشغول کردن حوزویان به مسائل صنفی داخلی، حوزه را از نقش‌آفرینی حداکثری در مسائل سیاسی و اجتماعی بازدارد. 🔸 در این میان، روحیه و رویه امام خمینی در مرجعیت‌گریزی، تا حدود زیادی زمینه این سنخ رقابت‌ها را از بین برد و در عینِ حال موجب شد، کار آنان که ایشان را برای تصدی مرجعیت، اصلح می‌دانستند، به غایت دشوار شود. آیت‌‌الله مصباح در آن روزها امام خمینی را برای تصدی امر مرجعیت، اولی می‌دانست و اطرافیانش را به امام ارجاع می‌داد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣همراهی مرحوم آیت‌الله سیدرسول موسوی تهرانی در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی/صفحه اول 📍امضای اعلامیه‌های دسته‌جمعی فضلای قم توسط آیت‌الله موسوی تهرانی/1 بسم الله الرحمن الرحيم «ولا تهنوا ولا تحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم مومنين» «سستی نکنید اندوهگین نباشید، اگر ایمانی راستین داشته باشید، شما پیروزید.» «یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم» «ای مومنان اگر به یاری خدا برخیزید خدا شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار می سازد.» 🔹برای آن‌که از دور اخبار ایران را می‌شنوند یا از نزدیک شایعاتی به گوش‌شان می‌رسد و نمی‌دانند در این مملکت چه خبر است و حقیقت جریان‌ها چیست و احیاناً ممکن است حوادث را واژگونه دریابند، لازم است واقعیت‌ها را چنان‌که هست، شرح دهیم و صدای این ملت ستمدیده را به گوش همگان برسانیم: 🔸به دنبال یاوه سرایی روزنامه اطلاعات (17 دی 1356) و هتاکی فوق‌العاده نسبت به عموم مراجع تقلید و به‌خصوص مرجع عالیقدر دامت بركاته احساسات پاک مردم مسلمان ایران را برانگیخته شد. نخست در قم، مرکز روحانیت طلاب و محصلین و عموم طبقات به دادخواهی به منازل علما و مدرسین پناه بردند و در راه بازگشت، نیروهای پلیس بدون هیچگونه مقدمه‌ای به روی مردم بی‌دفاع آتش گشودند و ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند، جمعی را کشتند، گروهی را مجروح کردند و عده‌ای را دستگیر نمودند. از آن روز تا حدود نیمه فروردین مرتب تظاهرات و شعار و نشر اعلامیه‌های مراجع و مدرسین از یک‌سو و دستگیر کردن و زدن و دست و پا شکستن، حملات وحشیانه و خرد کردن در و پنجره بعضی از مغازه‌ها و مدارس و ارعاب و تهدید توسط مأمورین، از سوی دیگر ادامه داشت. در این مدت جمعی از فضلا و اساتید حوزه و برخی از افراد غیور بازار قم را تبعید کردند مسافران زوار، افراد از همه جا بی‌خبر، زن‌ها و کودکان همه مورد هجوم قرار گرفتند. 🔹مأمورین گستاخ تا داخل حرم حضرت معصومه علیها سلام با چکمه رفتند و با باتون به جان مردم افتادند و شبانه به مدرسه حضرت آیت الله بروجردی ریختند، در و پنجره حجرات و سر و دست طلاب را شکستند و همه زندگی آن‌ها را در هم ریختند. این بود مختصری از ماجرای سه ماهه قم. 🔸در چهلم شهدای قم اهالی غیور تبریز را رژیم حاکم با حملات زمینی و هوایی که گویی به جنگ ارتش مسلح بیگانه رفته بود به رگبار گلوله بست و صدها کشته و مجروح روی زمین افکند و جمع بسیاری را بازداشت کرد. در آنجا هم هنوز درگیری ها ادامه دارد. 🔹سپس به مناسبت چهلمین روز شهیدان تبریز بسیاری از شهرها مانند زنجان، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد، جهرم، گرگان، ساری، کاشان، قم، منطقه آذربایجان و بازار تهران تعطیل شد و مردم به سوگواری پرداختند و در شهرهای دیگر چون اهواز، آبادان، خرم آباد، کرمان، سیرجان، قزوین، بابل، رشت، کرمانشاه و همدان مجالس ترحیم بر پا شد و احیاناً مردم دست به تظاهرات زدند و با شعارهای حاد و شورانگیز خشم و تنفر خود را از رژیم حاکم اظهار نمودند و در بسیاری از این موارد با هجوم بی‌رحمانه پلیس روبرو شدند که از همه چشمگیرتر واقعه یزد، جهرم، اهواز و اصفهان بود که صدها کشته و مجروح داشت. گرچه هنوز آمار دقیقی از آن‌ها به‌دست نیامده است، افراد دستگیر شده در این جریان‌ها با ضربات سخت و سبعانه، مواجه می شدند و بدن آن‌ها کبود و گاهی مجروح می شد. 🔸در این روزها وضع زندانیان سیاسی نیز بسیار رقت بار بود این جوانان عزیز و غیرتمند، نخست برای رسیدگی به درخواست‌های قانونی و مشروع شان از جمله بهبود وضع غذا، بهداشت، آزادی در استفاده از وسایل ارتباط جمعی ملاقات حضوری و ملاقات بستگان درجه دوم اعتصاب ملاقات کردند و پس از آن‌که از این طریق به نتیجه نرسیدند، دست به اعتصاب غذا زدند و در حدود 27 روز از خوردن غذا خودداری کردند. بدن‌ها نحیف شد رنگها پرید و نیروها از دست رفت. جمعی به بیمارستان منتقل شدند و زیر سرم قرار گرفتند تا سرانجام به برخی از خواسته‌های ناچیز و مشروع خود دست یافتند. کسان آن‌ها هم که برای ملاقات می رفتند مکرر در دایره زندان مورد یورش بیدادگران واقع شدند و حتی زن‌ها هم كتک خوردند. این بود گوشه ای از ماجرای دو سه ماهه اخیر ایران که هنوز هم به صورت‌های مختلف ادامه دارد. منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص271-269 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣همراهی مرحوم آیت‌الله سیدرسول موسوی تهرانی در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی/صفحه دوم 📍امضای اعلامیه‌های دسته‌جمعی فضلای قم توسط آیت‌الله موسوی تهرانی/2 🔹اما دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم، پیوسته مردم شریف را که از طبقات مختلف روحانی، دانشگاهی، بازاری، کارگر و غیره دست به دست هم داده‌اند و هماهنگ و يک‌صدا از این دستگاه پلیسی اظهار انزجار می‌کنند به اخلال‌گری متهم می‌کند. آن‌ها را مرتجع و مارکسیست و تحریک شده می‌خواند و فورمول‌های همیشگی دیکته شده را تکرار می‌کند. حقایق را به رسم دیرینه واژگونه جلوه می‌دهد و مسایلی را که چون آفتاب روشن است، با كمال وقاحت انکار می کند. 🔸جمعیت‌های متجاوز از ده هزار و پانزده هزار و گاهی همه مردم یک شهر را که برای اعلام تنفر و انزجار خود از رژیم در مساجد و اماکن دیگر اجتماع می کنند، گروهی اندک می‌شمارد، به مراجع عظام تقلید، علما طلاب و دانشجویان و مردم مسلمان برچسب «ارتجاع» یا «مارکسیسم» می‌زند و هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید. آمار کشته‌ها و مجروحین را تا بتواند پایین می آورد و اخیراً که دریافته است نه آن تبلیغات آب و رنگی دارد و نه گلوله‌های پلیس کاری از پیش می برد، به فکر تازه‌ای افتاده و این بار مأموران و مزدوران را به عنوان «کمیته‌های جناح پیشرو» و «اعضای نیروی پایداری» بسیج کرده است. 🔹پیش‌بینی می‌شود که رژیم می‌خواهد به وسیله این مزدوران، هرج و مرج به راه اندازد و غارتگری و ویرانگری کند، ترور نماید، از هرگونه تهمت و افترا و توطئه و شایعه‌سازی برای لکه دار کردن افراد موثر در نهضت استفاده کند و نقشه‌های شومی را که در سر دارد به وسیله آن‌ها پیاده نماید غافل از آن‌که مردم بیدار ایران هرگز فریب این ماسک‌های قلابی را نمی‌خورند و این حرف‌های بی اساس را باور نمی‌کنند. چنانکه نه در جریان 25 شوال «مدرسه فیضیه» کسی باور کرد که آن همه مأمور مسلح دهقانند، و نه در واقعه عید قربان «کاروانسرا سنگی» کسی مأموران را با کارگران اشتباه کرد. این حناها برای ملت ایران هرگز رنگی ندارد. 🔸ما ضمن قدردانی و ستایش از پایداری ها و مقاومت های مردم مسلمان ایران، تنفر و انزجار خود را از اعمال وحشیانه و ضدانسانی دستگاه جبار اظهار می داریم و پیروزی این جنبش اسلامی و موفقیت نهایی مردم از جان گذشته و فداکار را در سایه عنایات خاصه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء از خداوند متعال خواستاریم. تاریخ: 1357.1.25 منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص272-271 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍نامه امام خمینی به رئیس مجلس خبرگان در خصوص عدم لزوم شرط مرجعیت برای رهبری 🔻 | 9اردیبهشت بسم الله الرحمن الرحیم‌ حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ علی مشکینی- دامت افاضاته‌ 🔹پس از عرض سلام، خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسی بیان کنم. 🔸هرگونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتی نمی‌کنم. فقط در مورد رهبری، ما که نمی‌توانیم نظام اسلامی‌مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامی‌مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تایید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت می‌کند. اگر مردم به خبرگان رای دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم می‌شود و حکمش نافذ است. 🔹در اصل قانون اساسی من این را می‌گفتم، ولی دوستان در شرط «مرجعیت» پافشاری کردند، من هم قبول کردم. من در آن هنگام می‌دانستم که این در آینده نه چندان دور قابل پیاده شدن نیست. توفیق آقایان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. ۱۳۶۸.۲.۹ (صحیفه امام، ج21، ص371) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍دستور امام برای قطع رابطه سیاسی ایران با مصر 🔻 | 10اردیبهشت بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌ جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه‌ با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی‌چون و چرای دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید. ۱۳۵۸.۲.۱۰ روح اللَّه الموسوی الخمینی‌ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انصاف علمی شهید مطهری در نقد مکاتب انحرافی در آستانه شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری 🇮🇷 @IRANeMOASER
بازکاوی خصیصه های تحریف گرایانه قوم یهود از دیدگاه شهید مطهری.pdf
671.5K
جریان‌شناسی تحریفات قوم یهود از نگاه شهید مطهری در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری ▫️تاریخ قوم یهود مملو از تحریف ، جعل، تغییر مفاهیم و محتوای ادیان و رخدادهای تاریخی است. قدمت این‌گونه تحریفات به بیش از پیامبری حضرت موسی (ع) می‌رسد. یکی از متفکران معاصر ایران که اقدام به واکاوی خصیصه تحریف‌گرایانه قوم یهود نمود، آیت‌الله شهیدمرتضی مطهری بود. شهید مطهری همانند بسیاری از عالمان سیاسی، مقابله با خطر صهیونیسم را از اقدامات فوری و اصلی در سیاست خارجی عالم اسلام ذکر می‌کرد و نفوذ صهیونیسم را خطری بزرگ برای آینده بشریت و جهان اسلام می‌دانست. ▪️او معتقد بود که صهیونیست‌ها علاوه بر این‌که قصد تضعیف روحیه همبستگی مسلمانان را دارند، قصد گسترش سرزمین، افکار و جمعیت خود را نیز دارند؛ از این رو این شهید به بررسی موجودیت اسرائیل از دیدگاه قران پرداخت. در این پژوهش با توجه به نگرش شهید مطهری نسبت به اسرائیل به بیان چند موضوع پرداخته می‌شود. ابتدا بیان موجودیت و ویژگی‌های قوم یهود با استناد به قرآن و دوم به بیان تبلیغاتی که موجب بقای قوم یهود در قرن کنونی شده است و سوم بیان وظایف مسلمانان در برابر تهدیدات که در این نوشتار بدان اشاره خواهد شد. 🖇ضمیمه: مقاله «بازکاوی خصیصه های تحریف گرایانه قوم یهود از دیدگاه شهید مطهری»، بیژن تقی‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهید مطهری و حکمت وحدت و همبستگی.pdf
281.9K
اسناد اختصاصی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد از شهید مطهری در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری ▫️دوازدهم اردیبهشت مصادف با شهادت متفکر وحدت و همبستگی و حکیم تفکر توحیدی؛ شهید مرتضی مطهری است. به همین مناسبت و پاس تجلیل از یاد این حکیم فرزانه، بخشی از نوشته های منتشر نشده شان در زندان موقت شهربانی، در پانزده خرداد ۱۳۴۲ را که در دفتر یادبود تنی چند از علمایی که در جریان بازداشت های وسیع آن دوران دستگیر و هم بند آن شهید شدند، تقدیم خوانندگان می گردد. ▪️اسناد مذکور نشان دهنده عمق آگاهی و بیداری شهید مطهری از ماهیت نهضت امام خمینی و ارزش وحدت و همبستگی روحانیت و ملت در این نهضت است. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید مطهری و حکمت وحدت و همبستگی»، واحد اسناد بنیاد تاریخ‌پژوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره3، بهار1384. 🇮🇷 @IRANeMOASER
منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران.pdf
1.38M
تحلیل شهید مطهری از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری ▫️آیت­الله شهید مطهری به سبب آن‌که از یک‌سو یکی از کلیدی­ترین نظریه­پردازان انقلاب اسلامی به‌شمار می­آمد و از سویی احساس می­کردند که گفتمان ­های سیاسی رقیب و معارض به دنبال استحاله و مصادره به مطلوب نمودن نهضت اسلامی هستند، ‌بر آن شدند که در شهریور ۱۳۵۷ رساله­ای را با عنوان «بررسی اجمالی نهضت­های اسلامی در صد ساله اخیر» در زمینه پیشینه تاریخی، ماهیت، اهداف رهبری و آفت­های این نهضت بنگارند تا افکار عمومی در تشخیص حق از باطل دچار لغزش و انحراف نشوند و در نتیجه ، نهضت از مسیر و مدار اصلی خود خارج نشود. در این مقاله تلاش می­شود تا تعلیقه و شرحی بر منطق تئوریک علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری درباره چالش­ها و تنگناهای شش­گانه فرا روی انقلاب اسلامی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. 🖇ضمیمه: مقاله «منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران»، مهدی جمشیدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری.pdf
247.7K
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری ▫️یک فرهنگ چه کارکرد یا کارکردهایی می‌تواند برای یک جامعه داشته باشد که آن را مطلوب و ممدوح بینگاریم؟! فرهنگ اسلامی می‌باید برای جامعه ایرانی چه کرده باشد که بتوان آن را «خدمت» قلمداد کرد و زبان به ستایش این فرهنگ گشود؟! علامه مطهری به این پرسش پاسخ می‌دهد تا مقیاسی را برای سنجش و ارزیابی تأثیرات فرهنگ اسلامی بر جامعه ایرانی معرفی کرده باشد. ایشان می‌نویسد... 🖇ضمیمه: مقاله «منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران»، مهدی جمشیدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره51، بهار1396. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نسبت «عمار» و «مالک» ؛ «مطهری‌ها»، «مصباح‌ها» و «سلیمانی‌ها» در عصر انقلاب اسلامی گزیده‌ای از مقدمه چاپ اول «عمار انقلاب» 🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین رخداد قرن چهارده هجری است که مناسبات پیچیده قرن بیست و یکم میلادی را برهم زد، مکاتب انسان‌مدار معاصر را به چالش کشید و انسانِ حیرت‌زده عصر مدرن را با حقائقی جدید و متعالی آشنا کرد. اهالی انقلاب اسلامی خود را در دامنه کوهی می‌دیدند که قله آن «حکومت علوی» بود. از شعارها و آرمان‌ها گرفته تا روش‌ها و برنامه‌ها، همگی به امید تحقق حکومت علوی سامان یافت. 🔸در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، بازخوانی رخدادها و تبیین ناگفته‌های گام نخست، ضروری است و صدالبته، ارائه روایت‌های ناروا و دروغین توسط دشمن، این ضرورت را تشدید می‌نماید. در بین تمام مقولات و مسائل تاریخ تحولات انقلاب اسلامی، روایت شخصیت‌های تاریخ‌ساز از اهمیت راهبردی برخوردار است، چنان که در بازکاوی تاریخ حکمرانی علوی نیز چنین است. از همین رو، همچنان‌که نمی‌توان و نباید از نقش شخصیت‌های راهبردی در حکومت علوی به سادگی گذشت، نقش شخصیت‌های مؤثر در نهضت امام خمینی که الهام گرفته از نهضت نبوی و حکومت علوی است، نیز نباید مغفول افتد. 🔹با مطالعه ماهیت و کارنامه چهره‌های علوی، می‌توان برای آنان نظیری در این دوران یافت؛ از طلحه و زبیر که بگذریم، نباید از و به سادگی عبور کنیم. اینان هر یک ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در طرح کلی انقلاب اسلامی را دارا هستند. «مالک» مطیع است و گوش به فرمان، خط شکن است و پیشتاز و . خصوصیت مالک درهم پیچیدن طومار دشمن در معرکه‌های واقعه است. کارویژه «مالک»، در مقابل دشمن روشن می‎شود و به هنگام جنگ. اما وقتی به لشکر خودی برگردیم، این «عمار» است که چهره بارز و خط‌نگهدار و میدان‌دار می‌شود. کارویژه «عمار» در دلِ لشکر خودی معلوم می‌شود. 🔸عمار روشنگر است تا مسیر برای خودی‌ها معلوم باشد و مهم‌تر آن‌که میان خودی و غیرخودی جدایی بیفتد. «عمار» که باشد، «مالک» به سهولت شمشیر خواهد زد. شناخت «مالک»ها کار دشواری نیست و درک اهمیّت حیاتیِ وجودشان هیچ سخت نیست. از این رو غالباً در بزرگداشت آن ها سنگ تمام گذاشته می‌شود، البته حق هم همین است اما شناخت «عمار»ها خود کار دشواری است. ارزش و منزلت جهاد عمار نیازمند سطح قابل توجهی از شناخت است. 🔹انقلاب اسلامی ایران «مالک» کم نداشت و در بزرگداشت آن‌ها نیز مردم کم نگذاشتند. آخرین جلوه آن شهادت سردار سرافراز اسلام و علمدارِ جبهه جهانی مقاومت، حاج قاسم سلیمانی بود و بزرگداشت مردم از آن شهید، برای مردم دنیا اعجاب‌آور بود. اما مقام و منزلت عمارها معمولاً دچار غفلت می‌شود. انقلاب اسلامی تا زمانی که عمارهای خود را می‌شناسد و در تکریم آن‌ها می‌کوشد، از آسیب مصون است. 🔸آیت‌الله مصباح یزدی بهترین جلوه از شخصیت «عمار» در دوران انقلاب اسلامی است. عمر این عالم فرزانه در و خلاصه می شد. جامعه ایرانی، و خصوصاً جامعه انقلابی باید نسبت به مقام «عمار انقلاب» آگاه باشد و در جهت شناخت او به جدّ و جهد بکوشد. 🔹رازِ آن پیامِ بلندبالای رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداشت شخصیت و کارنامه آیت‌الله مصباح یزدی را شاید در همین چارچوب باید فهمید؛ آری! امام خامنه‌ای برای آیت‌الله مصباح یزدی سنگِ تمام گذاشت، چنانکه امام خمینی قدس سره الشریف در شهادت رحمه‌الله سنگِ تمام گذاشته بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد تشکیلاتی حوزویان به با راهنمایی ▫️ گزیده‌ای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با مرحوم آیت‌الله ممدوحی ▪️ «مرحوم آقای مطهری وقتی آمد قم کتاب‌های شریعتی را بین ما و عده‌ای دیگر مثل آقای جوادی، آقای حسن‌زاده، آقای مصباح، آقای محمدی گیلانی تقسیم کرد. همه این‌ها کتاب‌ها را نقد کردند. ▫️شهید مطهری بنا بود نقدها را جمع بکند اما دیگر انقلاب شد و [تجمیع] نشد. کتابی که من نقد کردم حسین وارث آدم بود و «از کجا آغاز کنیم».» (مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با مرحوم آیت‌الله ممدوحی 1392/3/22) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER