eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
عاشقانه های شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه/بخش اول آیت‌الله شب‌زنده‌دار: 🔹واقعاً زندگی ، زندگی علمی ایشان و حتی زندگی معنوی ایشان، [الگوست؛] ایشان از کسانی است که ولاءاش نسبت به ائمه و سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه [مثال‌زدنی‌ است] که پیاده مشرف شدن به کربلا از سیره ایشان است. 🔸آقای حلیمی کاشانی می‌گفتند که در مقطع‌هایی سالی چند بار کاروان راه می‌انداختند از نجف به کربلای معلی. آن وقت در این مسیر هم بحث‌های علمی می‌کردند. «لا يشغله شان عن شان» این اظهار ولاء به اهل بیت(ع)، التزام به تشرف به زیارت کربلا در مقاطع مختلف، اینها روحیات بسیار بلندی است که ما طلبه‌ها باید [در این جهات] به ایشان اقتدا بکنیم؛ هم در جهت معنویت و هم در جهت تلاش علمی. ان‌شاءالله منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز1396، ص212 🇮🇷 @IRANeMOASER
عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه/بخش دوم حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری یزدی: 🔹ما با چندین بار با هم پیاده کربلا رفتیم. چون مراجع نجف هر کدام پیاده‌روی داشتند. مثلاً آقای خویی داشتند، آقای حکیم داشتند، آقای شاهرودی داشتند، امام هم داشتند. آن وقت ما در کاروان امام بودیم و من هم جزء آشپز کاروان بودم. زودتر می‌رفتیم فرش‌ها را پهن می‌کردیم. و کاروان هم می‌آمدند می‌نشستند و ما از آن‌ها پذیرایی می‌کردیم. 🔸در آن وقت امام فرموده بودند که به حائرین حرم امام حسین علیه‌السلام و هم زوارش، ناهار و شام و یا غذای سرپایی بدهند. آن وقت یک جا با که بودیم، آن فرد [میزبان عرب] آمد گفت که ما هنوز ناهار نخوردیم. ما رسم داریم که اول زوار غذا بخورند بعد ما بخوریم. گفتیم: ما ناهار خوردیم. گفتند: نه، بنشینید، بنشینید اینجا، ناهار بخوریم، کم بخوریم، که این‌ها بتوانند ناهارشان را بخورند. آن وقت یکی از این طلبه‌ها این قاشق برنج تو راه تنفسی‌اش گیر کرد، و برنج‌ها از دهانش درآمد و ریخت توی سینی. آنجا توی سینی غذا می‌دادند. برای ایرانی‌ها قاشق هم می‌دادند. آن وقت این‌ها را فوری همش زد خودش، و گفت: به‌به، شفا شد، شفا شد. همه را هم زد. ما هاج واج مانده بودیم. 🔹یک جا دیگر هم نزدیک کربلا که رسیدیم، به همه زوارها چای می‌دادند، شب اربعین بود. بعد از نوزدهم، آن وقت من و آقای محدث (باجناق آقای خاتم [یزدی]) زوارهایی که از مسیر آب [=از راه شط] می‌آمدند را شمارش کردیم، هر پنج دقیقه 450 نفر وارد می‌شدند. از جاهای دیگر هم می‌آمدند. این‌ها می‌خواهند این همه زوار را چای بدهند. آب را توی این دیگ‌های آش می‌جوشاندند و آب گرم را توی کتری می‌ریختند و سینی سینی چای می‌بردند برای زوار. 🔸استکان را هم نمی‌توانستند بشورند چون هر 5 دقیقه باید 600-700 تا چای بدهند. آن وقت ما پسندمان نبود؛ همه تویش چای خورده‌اند، مریض و غیر مریض و... حاج آقا مصطفی گفت: بچه‌ها بنشینید. آن استکان‌ها را از ظهر تا حالا نشسته بودند. گفت این [استکان] چای به دهن 30 تا 40 تا زوار رسیده است؛ شفای شفا است. خودش هم یکی برداشت خورد، بعدش هم ما همه خوردیم. وقتی من دیدم ایشان خورد دیگر بعدش ما هم خوردیم. خودش هم پیاده از نجف می‌آمد کربلا. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد،شماره53، پاییز1396، ص110 🇮🇷 @IRANeMOASER
عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه/بخش سوم حجت‌الاسلام و المسلمین سجادی: 🔹در تفسیر هست که می‌گوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه می‌کنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است: 🔸«روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده». 🔹ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) می‌نگارم و ضبط می‌کنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه می‌کنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند. 🔸ایشان یک علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در پیاده‌روی به کربلا شرکت می‌کردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بنده‌خدا پابرهنه می‌آمد و پایش زخم می‌شد. 🔹یک مدتی پابرهنه می‌آمدند، پایشان هم خیلی زخم می‌شد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در روضه بود؛ مثلاً [می‌فرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! 🔸بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه می‌خواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما می‌گفتند نخواند و فلان. یواشکی به او پول می‌داد می‌گفت بخوان! تنهایی من می‌نشینم گوش می‌دهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقت‌ها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی می‌گفت [که به مذاق برخی خوش نمی‌آمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی می‌گفت به یک عده‌ای برمی‌خورد. 🔹می‌گفت که اگر شما یک خروس‌تان گم بشود چقدر دنبالش می‌گردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمی‌گردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه می‌خواند، مرحوم خیلی حمایت می‌کرد، به او پول می‌داد و می‌گفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه می‌خواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه می‌خواند. اسمش را یادم رفته، آقای دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانه‌شان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو می‌دهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم می‌نشست تکیه می‌داد به درِ خانه ایشان، روضه را می‌خواند [و می‌رفت]. می‌گویم یک علاقه باطنی عاشقانه‌ای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضه‌خوان‌ها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمت‌الله علیه. 📄فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53،پاییز 1396، ص176 🇮🇷 @IRANeMOASER
📩 رهبر انقلاب در پایان عزاداری هیئت‌های دانشجویی خطاب به دانشجویان: اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد ✏️ رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در پایان مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی: ✏️ این راه شما، اراده است. باید با اراده حرکت کرد. با تصمیم باید حرکت کرد. جاذبه‌ها برای زاویه ایجاد کردن از این صراط مستقیم کم نیست. همیشه بوده این زاویه‌ها امروز بیشتر از همیشه است. ✏️ اراده‌ی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبه‌های شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد. کاری که از بعد از زمان رسول خدا تا امروز انجام نگرفت. قله‌ی حاکمیت دین خدا، حاکمیت حق، حاکمیت عدل، قله‌ی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت باشد از تکامل انسان، کمال بشری به این قله خواهید رسید. این کار، کار شماست. ✏️ شما جوانهای امروز می‌توانید مایه‌ی امید باشید، مایه‌ی امیدید. بحث می‌توانید نیست. مایه‌ی امیدید. امروز هر کدام از شما یک مشعل نورانی می‌توانید باشید بر سر راه پیرامون خودتان و محیط پیرامونی خودتان. سعی کنید این را نگه دارید. تلاش کنید در این راه استقامت بورزید. فاستقم کما امرت و من تاب معک. استقامت مهم است. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور ▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به بود. ورود ایشان به باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید. ▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ‌ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛‌ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،‌تابستان۱۳۸۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
مطبوعات.pdf
689K
قیام خونین ۱۷ شهریور به روایت مطبوعات خارجی 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور مقاله «جمعه سیاه در ایران» گزارش بخش انگلیسی روزنامه در روز ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ مربوط به کشتار ۱۷شهریور/۸سپتامبر ۱۹۷۸ تهران به دست دژخیمان رژیم پهلوی و نظام مشروطه سلطنتی می‌باشد. این مقاله به همراه تعداد دیگری از مقالات روزنامه‌های خارجی در جزوه‌ای تحت عنوان «گزارش کوتاه درباره جمعه سیاه» در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر گردید. گردید. 🖇ضمیمه: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷اطلاع نگاشت:‌مهمترین نکات روایت لوموند پاریس از قیام خونین ۱۷ شهریور 1 .دروغ پردازي رژيم شاه در وصل كردن انقلاب اسلامی به نيروهای بيگانه! 2 .بی نظير بودن حضور مردم در صحنه انقلاب 3 .اعلام برائت بعضی از روحانيون مثل شريعتمداری و بعضی از احزاب مثل جبهه ملی و نهضت آزادی از موافقت با راهپيمايی های مردمی انقلاب 4 .حقير بودن جريان های به ظاهر ملی- مذهبی در مقابل عظمت حضور مردم در انقلاب و پيروی از رهبری امام 5 .رهبری بلامنازع انقلاب توسط خمينی كبير 6 .ددمنشی رژيم پهلوی در كشتار مردم 7 .حضور سربازان اسراييلي در كشتار 17شهريور 1357 در ميدان ژاله برگرفته از:‌ مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
پیام به ملت ایران درباره کشتار وحشیانه 17 شهریور 🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور ‏‏ بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ملت شریف و شجاع ایران‏ ‏‏▫️بار دیگر شاه با دستور حکومت نظامی در تهران و سایر شهرستان‌های بزرگ ایران،‏‎ ‎‏ثابت کرد که پایگاهی در میان ملت ندارد. اعلام در محیطی آرام ـ به‏‎ ‎‏اقرار رادیو و مطبوعات ایران که راهپیمایی با کمال آرامش در آن انجام می گرفت ـ نه تنها‏‎ ‎‏قانونی نیست بلکه جرم است و دستور دهنده آن مجرم. ▪️شاه برای به رگبار بستن مردم‏‎ ‎‏بی دفاع و مظلوم هیچ بهانه‌ای را بهتر از حکومت نظامی ندید. روزهای اخیر، تهران و‏‎ ‎‏سایر شهرستان‌های مهم ایران برای اظهار مظلومیت و مخالفت با مجرمی که 35 سال بر‏‎ ‎‏مقدرات آنان سلطه دارد و جنایات و خیانت‌های او در کشور و مخالفت‌های او با قانون‏‎ ‎‏اساسی واضح است، شاهد راهپیمایی‌های آرام بود. ▫️اظهار مخالفت با مجرمی که تمام‏‎ ‎‏هستی ملت را به باد داده است، از طرف کسانی بود که در حد عالی شعور سیاسی و دینی‏‎ ‎‏بودند؛ به طوری که حاضر شدند ارتش را گلباران کنند ولی «»، آنان را به‏‎ ‎‏عنوان شعار برخلاف قانون اساسی، محکوم نمود؛ و حال آن‌که شعار آنان بر ضد قانون‏‎ ‎‏اساسی‌شکن ـ یعنی ـ بود. شعار بر ضد رژیم تحمیلی غیر قانونی بود، اظهار‏‎ ‎‏مظلومیت بود ولی واقعیت این است که شاه می‌خواهد انتقام خود را از ملت بی دفاع‏‎ ‎‏بگیرد، و با صحنه‌سازی‌های مبتذل، ملت بی‌دفاع را به مسلسل ببندد و نفس‌ها را به خیال‏‎ ‎‏باطل خودش در سینه خفه گرداند ولی دیگر دیر شده است و ملت مظلوم و بیدار ایران‏‎ ‎‏آگاه گردیده‌اند. من هنوز اطلاع دقیقی از کشتگان و مجروحان در سراسر ایران ندارم؛‏‎ ‎‏ولی خبرگزاری‌ها تعداد کشتگان را به صدها نفر گزارش داده‌اند و خبرهایی از ایران، این ‎‏تعداد را بیش از هزار نفر می‌گویند. اکنون بر است که به هر ترتیبی که‏‎ ‎‏ممکن است به مجروحین بی‌شمار خود، خون، دوا و غذا برساند و از هر گونه کمک مالی‏‎ ‎‏دریغ ننماید.‏ ▪️چهره ایران امروز گلگون است و دلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می خورد.‏‎ ‎‏آری این چنین است راه امیر مؤمنان علی و سرور شهیدان امام حسین. ای کاش «خمینی»‏‎ ‎‏در میان شما بود و در کنار شما در جبهۀ دفاع برای خدای تعالی کشته می شد.‏ ‏▫️ملت ایران! مطمئن باشید که دیر و یا زود پیروزی از آن شماست. شاه با حکومت‏‎ ‎‏آشتی ملی می خواهد روحانیت شریف ایران و سیاسیون محترم را در کشتار خود سهیم‏‎ ‎‏گرداند ولی فریب او خیلی زود برملا گردید.‏‏ اِنَّ کَیْدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً. ‏ ‏‎‏‏▪️جهان باید بداند که این است فضای باز سیاسی ایران! و این است ‏‎ ‎‏شاه! و این است عمل به دین مبین اسلام در منطق شاه و دولت او! اکنون به بهانه‌های پوچ‏‎ ‎‏دست به حبس و تبعید تازه زده‌اند و می‌زنند. باید علما و روشنفکران ملت در زیر چکمه‏‎ ‎‏دژخیمان خُرد شوند تا کسی خیال آزادی به خود راه ندهد. شما ای ملت محترم ایران، که‏‎ ‎‏تصمیم گرفته‌اید خود را از شرّ رژیم شاه خلاص گردانید و در رفراندمی که در سه و‏‎ ‎‏چهارم شوال (۱)‏‎‏ در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید به دنیا نشان دادید که رژیم شاه‏‎ ‎‏جایی برای خود در ایران ندارد ـ چنانچه در روزنامه‌های خارجی هم منعکس گردید.‏‎ ‎‏مطمئن باشید که هیچ قدرتی نمی‌تواند با شما که بیدارید و به پاخاسته اید روبه رو شود.‏ ‏‏▫️ ! شما دیدید که ملت با شما دوست و شما را گلباران می‌کند. و‏‎ ‎‏می‌دانید که این چپاولگران برای ادامه ستمگری، شما را آلت قتل برادران خود قرار‏‎ ‎‏داده‌اند، به دیگر برادران ارتشی خود که شاه را رها کرده‌اند و در پشتیبانی مردم، به‏‎ ‎‏دشمن حمله نموده‌اند بپیوندید، و به پاخیزید و نگذارید ملت شما نابود و برادران و‏‎ ‎‏خواهران شما به خاک و خون کشیده شوند. نام خود را در تاریخ که به سود ملت ایران به‏ ‎‏راه خود ادامه می‌دهد، هر چه زودتر ثبت کنید و ریشۀ خیانت و ظلم را بکنید.‏ ‏‏ ▪️شما ای علمای بزرگ اسلام و سیاسیون بزرگ، که از فشار شاه هراسی به دل راه‏‎ ‎‏نمی دهید! نشانۀ اعتماد و قوّت روحیۀ ملت هستید، و در این موقع حساس نه تنها باید‏‎ ‎‏استقامت کنید بلکه روحیۀ عالی مقاومت جامعه را هر چه بیشتر باید تقویت کنید، و هر‏‎ ‎‏چه بیشتر صفوف خود را برای مقابله با دشمن مردم ایران متشکلتر کنید. از خداوند متعال‏ ‏‏نصرت اسلام و مسلمین را خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امامٰ، ج۳، صص۴۶۱-۴۵۹) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍آمریکا مدافع اصلی جنایت ۱۷شهریور 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور مقام معظم رهبری: 🔸هر فاجعه‌ای که به‌وسیله آن رژیم در ایران صورت گرفت - مثل قضایای ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور که در هر کدام از این حوادث، تعداد کثیری از مردم غیرنظامی و مردم کوچه و خیابان به‌دست عوامل مزدور رژیم کشته شدند - امریکایی‌ها جانب رژیم دیکتاتوری را گرفتند و علیه مردم حرف زدند؛ چه در قضیه اول که زمان «کِندی» بود، چه در قضیه دوم که زمان «کارتر» بود. از «صدام حسین» که امروز خود را نقطه مقابل او به‌حساب می‌آورند، چه حمایت‌ها کردند. امروز وضع آن‌ها بهتر از گذشته نیست؛ همان‌طور است.(۱۳۸۲.۸.۲۳) 🇮🇷 @IRANeMOASER
مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور در ادامه ...👇 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطره‌ای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خون‌بار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینه‌ای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّه‌ای را که طرفداران و علاقه‌مندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار می‌کردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی می‌کردند. در مقابل این‌ها هم، بعضی از کسانی را که علاقه‌مند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آن‌طور خیال می‌کرد این‌ها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با این‌ها می‌شود مذاکره و صحبت کرد، معرفی می‌کردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامه‌ای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم این‌ها با این تدبیرِ خباثت‌آمیز می‌خواهند بهانه‌ای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون این‌که خودتان بخواهید، در مقابل آن‌ها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامه‌ها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیری‌ها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونه‌اش کشتار هفدهم شهریور بود.(۱۳۷۶.۶.۱۹) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍ماه پرحادثه 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور مقام معظم رهبری: ماه شهریور هم از ماه‌های پرخاطره است. هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷، یعنی چند ماه به پیروزی انقلاب، در همین میدان شهدای تهران، عوامل رژیم طاغوت مردم بی‌پناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زیادی -که هنوز هم برای ما معلوم نیست لکن تعداد کثیری [بودند]- از مردم را در آن میدان به قتل رساندند. در همین ماه شهریور، ترور ناجوانمردانه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور -مرحوم شهید رجائی و مرحوم شهید باهنر- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، ترور شهید آیت‌الله قدّوسی -دادستان کلّ کشور- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، شهادت امام‌جمعه‌ی تبریز به‌دست منافقین اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور -روز آخر شهریور- حمله نظامی رژیم بعثی صدّام به کشور اتّفاق افتاد. اینها خاطرات عجیبی است، پرمعنا است، پُرمغز است. در همه‌ی این حوادث، رژیم آمریکا پشت قضیّه بود؛ عوامل آمریکایی بودند که یا به‌طور مستقیم کمک کردند یا تشویق کردند یا حدّاقل چشمشان را بر این جنایات بستند.(۱۳۹۴.۶.۱۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍حامیان کشتار ۱۷ شهریور و دفاع از حقوق بشر! 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور مقام معظم رهبری: تبلیغات خصمانه دشمنان امروز پس از بیست سال به حرف‌هایی تکراری و مشمئزکننده تبدیل شده است. کسانی که از سرکوب خونین پانزدهـ خرداد و هفده شهریور با وقاحت تمام دفاع کردند، امروز دم از می‌زنند. کسانی که پنجاه و چند سال دیکتاتوری سیاه پهلوی‌ها را پشتیبانی کردند، امروز تهمت به جمهوری اسلامی می‌زنند، کسانی که با ویران کردن و غارت منابع کشور و تحمیل صنعت معیوب و ناقص و وابسته، ده‌ها سال ایران را از کاروان جهانی عقب راندند ، امروز شکوفایی‌ها و معجزه‌های انقلاب را ندیده می‌گیرند، کسانی که هنوز در آرزوی رجعت ایران به دوران سیاه و نکبت‌بار پادشاهی‌اند، نظام نوین و تازه نفس و جوان انقلابی را مرتجع می‌نمایند!(۱۳۷۷.۱۱.۲۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاه‌نما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان ⚫️به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی 🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم و از نگاه حجت‌الاسلام و المسلمین : ▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا ▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای ▫️حمایت آیت‌الله طالقانی از و عدم حمایت نهضت آزادی ▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و نهضت آزادی به ایالات متحده 🔲گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶ 🇮🇷 @IRANeMOASER
محمدرضا پهلوی و شعار دروغ «آزاد زنان»! 🔻 | 19شهریور 🔹«...من تلخی این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسمشان را بعداً «آزاد زنان و آزاد مردان» پسر رضا خان گذاشت، من تلخی‌اش باز در ذائقه‌ام هست. 🔸شما نمی‌دانید چه کردند با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشرها. الزام می‌کردند هم تجار را، هم کسبه جزء را، هم روحانیت را، هر جا زورشان می‌رسید به این‌که مجلس بگیرید و زن‌هاتان را بیاورید در مجلس، بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر این‌ها تخلف می‌کردند، کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیزها و حرف‌ها بود. و این‌ها می‌خواستند زن را وسیله قرار بدهند از برای این‌که سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی اصلًا وارد نشود. 🔹طریق‌های مختلفی این‌ها داشتند برای این‌که این جوان‌های ما را، این دانشگاهی‌های ما را، همه این قشرها را نگذارند به فکر خودشان بیفتند و به فکر مملکت‌شان بیفتند. از آن طرف همین مسئله کشف حجاب با آن فضاحتی که این‌ها کردند و با آن رفتاری که با زن‌های محترمه کردند و با آن رفتاری که با روحانیون کردند در این مسائل که حتی به مرحوم آقای کاشانی آمدند تکلیف کردند که شما باید وارد بشوید در این مجلس، فرمودند که شما باید مجلس بگیرید، ایشان گفته بودند ... را که فرمودند: گفته بودند آن مامورها، که از بالاها گفته‌اند. گفته بودند من هم همان را می‌گویم، حتی به این‌ها هم آمده بودند پیشنهاد کرده بودند. 🔸دیگر در شهرستان‌ها، در دهات و همه جا حتی در قم، یک فضاحتی در قم در آوردند که قابل ذکر نیست. و این هم برای این بود که این جوان‌ها را، جوان‌های غافل، زن و مرد را وارد کنند در میدان و سرگرم‌شان کنند به هم و از اساس مسائل این‌ها غافل باشند. همچو مراکز فحشایی که این‌ها درست کردند که از تهران تا آخر تجریش صدها مراکزی بود که مال عشرت‌کده و امثال ذلک بود، همه این‌ها دیدید که زنانه بود. لهذا، جوان‌های ما، ملت ما اصلًا دیگر توجه به مسائل اساسی که باید بکنند نداشت. نه مردش، نه زنش، نه مردها آزاد بودند و نه زن‌ها آزاد بودند، اسمش را گذاشته بودند «آزاد مردان و آزاد زنان»!»... (19شهریور1359، صحیفه امام، ج13، صص192-191) 🇮🇷 @IRANeMOASER
طالقانی فلسطین.pdf
419.9K
جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی ⚫️به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی 🔹بنیان‌های فکری و اعتقادی آیت‌الله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را می‌توان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن به‌خصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانی‌های ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌باشد. 🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایت‌های استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام می‌باشد. 🔹از آنجا که اقدامات و بنیان‌های فکری آیت‌الله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن می‌پردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنه‌ها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته می‌شود. ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی»، بیژن تقی‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار 1390، شماره27. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ شهریور ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER