📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۸ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۸ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابههای مملکت
📍سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/1
🔸رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۹ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۹ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۹ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خیال خام شاه
📍سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/2
🔸شاه فکر میکرد با این جشنها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران...
🇮🇷 @IRANeMOASER
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جشن فقر!
📍سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/3
🔸گزارش روزنامههای زمان پهلوی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و معیشتی در نقاط مختلف تهران؛ در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢جشنهای 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی
📍سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/4
🔹خبر و انديشه برگزارى اين جشن در سال 1337 براى نخستين بار از سوى روزنامهها و مطبوعات ايران اعلام شد و هنگام برگزارى آن را سال 1340 دانستند. پيش از پايان سال 1339 #وزارت_دربار در اطلاعيه خود، زمان برگزارى اين جشن را در سال 1342 اعلام كرد؛ ليكن در تاريخ يادشده نيز اين جشن برگزار نشد. جواد بوشهرى، رئيس شوراى مركزى جشن در تاريخ 1343.1.25در مصاحبهاى اعلام كرد كه اين جشن در آبان ماه سال 1344، مقارن با جشن تاجگذارى برگزار مىشود.
🔸ديرى نپاييد كه وزارت دربار در اطلاعيه ديگرى آورد كه نظر به اهميت موضوع و ضرورت برگزارى جشن به ترتيبى كه در خور تاريخ كهنسال و پرافتخار شاهنشاهى ايران باشد به فرمان #شاهنشاه_آريامهر، تاريخ برگزارى آن رسماً به آبان ماه سال 1346 موكول گرديد و سرانجام در تاريخ 1346.5.26 بار ديگر وزارت دربار در اطلاعيهاى اعلام كرد:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر، جشنهاى بيست و پنجمين سده شاهنشاهى ايران به مدت هشت روز از تاريخ 20 مهر ماه 1350 برگزار خواهد شد!
🔸اين جابهجايى پياپى و عقبانداختن موسم برگزارى جشن، از سويى در راه پديد آوردن آمادگى ذهنى و انديشهاى در ملت ايران براى پذيرش و نشان دادن جنب و جوش و شوق و شور در راه برپايى آن بود و به گمان سياستگذاران رژيم شاه، پديد آوردن چشمانتظارى! براى مردم درباره راه انداختن جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال، مايه شگفتى و دلبستگى آنان به جشنهاى يادشده خواهد شد! و از سوى ديگر، اين عقب انداختنها و امروز و فرداكردنها، نمايانگر برنامه گسترده و دامنهدار رژيم شاه براى برگزارى آن بود و چون برنامههاى پيشبينىشده تا هنگام تعيينشده بدرستى انجام نمىگرفت و شرايط لازم به دست نمىآمد، ناگزير مىشدند كه مراسم را عقب اندازند.
🔹آنچه اين ديدگاه را (كه انديشه و انگيزه ويژهاى در برپايى جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال در كار بوده است) تأييد مىكند، تشكيل شوراى مركزى جشن از سال 1339 و ثبت اساسنامهاى براى اين شورا مىباشد.
🔸در اينباره در گزارشى آمده است:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر از نيمه دوم سال 1339 شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران به منظور برگزارى مراسم جشن 2500 سال شاهنشاهى تشكيل يافت.
🔸اساسنامه شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران تهيه و در تاريخ 39.12.28 به ثبت رسيد. آييننامه طرز تشكيل و وظايف شوراها در آبان ماه 1340 به كليه استاندارىها، فرماندارىهاى كل، فرماندارىهاى مستقل، ساير فرماندارىها، بخشدارىها، ادارات آموزش و پرورش و ساير وزارتخانهها و سازمانهايى كه به نحوى از انحا در برگزارى جشن ملى سهمى دارند فرستاده شد. شوراى جشن شاهنشاهى از نيمه دوم سال 1340 بتدريج در سراسر كشور تشكيل شد و كميته جشن شاهنشاهى ايران تاكنون در 22 كشور جهان، به رياست عاليه شخص اول هر كشور تشكيل گرديد.... (نهضت امام خمینی، ج3، صص781-780)
🇮🇷 @IRANeMOASER
انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/5
🔹انگيزه و انديشه نهان و آشكار برگزاركنندگان و كارگردانان جشن يادشده در «شرح وظايف شوراى مركزى جشن» تا پايهاى خود را نمايان ساخته است و با نگاهى گذرا به آن، مىتوان دريافت كه شاه با راه انداختن اين برنامه، بر آن بوده است:
🔸1. حركتى را كه از سوى #روشنفكران از دوران #قاجار آغاز شده بود تا با شاهبازى، «زرتشتىنمايى»، باستانگرايى و انديشه تنگنظرانه ناسيوناليستى كار اسلام را بسازند ـ و نتوانستند ـ او با بيرون كشيدن #كوروش و #داريوش از دل گور و باليدن به استخوان پوسيده شاهان
خونآشام، دامن زدن به تعصبات قومى و نژادى، رواج ايدئولوژى شاهنشاهى و... آن حركت استعمارى و واپسگرايانه را به بار نشاند!...
🔹2. شاهبازى، طاغوتمآبى، خودكامگىها و نابكارىهاى دوران باستان را با مجد و شكوه بنماياند و از #شاهان_خونآشام و جنايتپيشه آن دوران الگو بسازد تا بتواند رفتار وحشيانه، نابخردانه و طاغوتمآبانه خود را در ديد ملت آگاه و فروهيده ايران درست، باارزش، درخورپذيرش و شكوهمند وانمود كند و بدينگونه از بدبينى و پشت كردن تودهها به شاه و رژيم شاهنشاهى پيشگيرى كند و از آنجا كه كوروش با #يهوديان اسير در زندان #بختالنصر خوشرفتارى كرده و زمينه رهايى آنان را فراهم آورده بود، بىترديد اگر او براى مردم امروز ايران الگو مىشد، ارتباط خائنانه شاه با صهيونيستها و بازگذاشتن دست اشغالگران فلسطين در همه شئون سياسى، اقتصادى و فرهنگى ايران، نه تنها شرمآور و خيانتبار شمرده نمىشد بلكه پسنديده و در خور ستايش نيز بود! از اين رو سياستگذاران و كارگردانان جشنهاى يادشده، يكباره بيش از 150 سال از تاريخ ايران را كه به دوران سلسله مادها مربوط مىشد ناديده گرفتند و كوروش را به عنوان بنيانگذار «شاهنشاهى ايران» وانمود كردند...
🔸3. خودنمايى و برترىجويى از ديگر انگيزههاى شاه براى برگزارى جشن يادشده بود. شاه در برابر هماوردان سرشناس و با شخصيتى كه از پايگاه مردمى فراوانى برخوردار بودند، مانند #جمالعبدالناصر، #سوكارنو، #قوام #نكرومه، #فيدل_كاسترو و... سخت خود را ناتوان و ناچيز مىديد و هيچ امتيازى نداشت تا در برابر آنان به خود ببالد. او ديرزمانى بود كه تلاش داشت تا اين «عقده حقارت» خود را به گونهاى جبران كند، رفرم «انقلاب سفيد» و ناميدن خود به عنوان رهبر اين انقلاب و به يدك كشيدن عنوان «آريامهر» و... نتوانست شخصيتى جهانى براى او بيافريند و محبوبيت مردمى براى او به ارمغان آورد.
🔹شاه در پى ساليان درازى سرخوردگى و درماندگى بر اين اميد بود كه با گره زدن رژيم خود به كوروش و داريوش و راه انداختن جشنهاى دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهى، خود را در برابر ديد جهانيان به شكل فرعونى بىمانند و امپراتورى مقتدر و بىهمتا به نمايش گذارد و براى خود اعتبارى به دست آورد.
🔸اين واقعيت در نوشته برخى از عناصر وابسته به رژيم شاه چنين بازگو شده است:
🔹 ... از اوايل دهه 1960 (1339) اين فكر بر سر شاه افتاده بود كه براى تثبيت پيوندش با سلاطين قبل از اسلام، به برگزارى مراسم پر زرق و برقى نياز دارد و بعد هم كه در تدارک جشنهاى 2500 ساله در #تخت_جمشيد برآمد، احساس مىكرد كه با اجراى اين مراسم خواهد توانست تداوم شاهنشاهى در طول تاريخ ايران را به نظر سران دنيا برساند و به تمام پادشاهان، رؤساى جمهور و حكام جهان ـ كه توالى نوع حكومت امروزشان هرگز به دوران باستان نمىرسيد ـ ثابت كند كه پس از 2500 سال محمدرضا پهلوى وارث برحق كوروش، بنيانگذار شاهنشاهى ايران است....
🔸4. به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران و انگيختن سرمايهداران و سياستمداران بيگانه به سرمايهگذارى در ايران و گماشتن شاه در خليجفارس به عنوان ژاندارم منطقه و سرازير كردن سلاحهاى سنگين و پيشرفته به سوى ايران
🔹5. سرگرم كردن تودههاى نادار و ستمديده كه جانشان از بيكارى، تهيدستى و گرسنگى به لب رسيده بود و بازداشتن آنان از انديشيدن پيرامون عوامل بدبختى و بىنصيبى خويش و عقبماندگى كشور
🔸6. رواج دادن فساد و فحشا و بىبند و بارى
🔹7. برجسته نشان دادن نقش شاهان در تاريخ ايران و قداست بخشيدن به آنان
🔸8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان
🔹انگيزه ريشهاى و نخستين رژيم شاه از برگزارى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى»...جهشى در راه اسلامزدايى و رواج دادن انديشه ... ناسيوناليستى و زندهكردن ايدئولوژى واپسگرايانه ايران باستان بود ...(نهضت امام خمینی، 787-782)
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/6
🔹از كارگردانهاى نخستين و زير پرده برگزارى جشن بيست و پنجمين سال «شاهنشاهى»، صهيونيستها و اشغالگران فلسطين بودند و مىتوان گفت كه اصولاً انديشه برپايى چنين جشنى از سوى آنان به رژيم شاه پيشنهاد شد. آنان ساليان درازى پيش از برپايى اين مراسم در ايران، در انديشه بزرگداشت ياد كوروش و برگزارى يادبودى براى او بودند. در يكى از كتابهايى كه به مناسبت اين جشن در ايران پراكنده شده آمده است:
🔸... جامعه يهوديان جهان از بدو امر و حتى پيش از آنكه در ايران تصميم برگزارى يادبود دوهزار و پانصدمين سال بنياد شاهنشاهى اين كشور به دست كوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهميت خاصى كه اين تاريخ در حيات ملى و تاريخى يهود دارد، در نظر داشت يادبود دو هزار و پانصدمين سال آزادى قوم يهود را به دست #كوروش_كبير و بازگشت يهود را به اورشليم و صدور فرمان اين پادشاه را درباره تجديد ساختمان معبد معروف يهود جشن بگيرد....
🔹در گزارش ديگرى پيرامون اهميت اين جشن براى صهيونيستها و كارگردانى زير پرده آنان آمده است:
🔸... تجليل خاص و بىسابقهاى در مورد اين يادبود در ماه گذشته توسط كنگره بينالمللى يهود (10 تا 20 مرداد 1338) كه در شهر استكهلم تشكيل گرديده بود، صورت گرفت.
🔹در اين كنگره نمايندگان يهود 56 كشور منجمله ايران شركت داشتند و طى آن از طرف جوامع يهودى در سرتاسر جهان، به علامت حقشناسى ملت يهود از آزادى خود به دست شاهنشاه بزرگ هخامنشى اعلام داشت كه به طورى كه اطلاع مىرسد از هماكنون كميته
خاصى در شهر اورشليم به منظور تنظيم برنامهها و عمليات مربوط به اين كار مشغول كار شده است.
🔸متن قطعنامه صادره از طرف كنگره بينالمللى يهود در شهر #استكهلم به مناسبت دو هزار و پانصدمين سال بنيان شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير از اين قرار است:
🔹مجمع عمومى كنگره جهانى يهود توسط هيأت نمايندگى يهوديان ايران اطلاع يافت كه اعليحضرت همايونى شاهنشاهى ايران و دولت آن كشور مقرر داشتهاند كه در سال 1961 مراسم يادبود دو هزار و پانصدمين سال تأسيس شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير برگزار گردد. مجمع عمومى كنگره يهود با توجه به اهميت مقامى كه كوروش كبير در تاريخ ملت يهود دارد، شوراى اجراييه كنگره را مأمور مىكند به نوبه خود اين يادبود بزرگ را در زمينه بينالمللى آن مورد تجليل قرار و از تمام سازمانها و جوامع يهودى در سراسر جهان خواستار است كه طى با شكوهترين مراسمى، حقشناسى خود را نسبت به خاطره اين قهرمان بزرگ تاريخ جهان كه در كتاب آسمانى تورات از بزرگوارى او نسبت به ملت يهود سخن رفته ابراز دارند.
🔸مجمع عمومى كنگره بينالمللى يهود از اين فرصت استفاده كرده و به مناسبت برگزارى اين يادبود تاريخى، صميمانهترين تبريكات خود را به اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران و به دولت و ملت ايران تقديم مىدارد....
🔹بنا بر گزارش ساواك، اشغالگران فلسطين همزمان با برگزارى اين جشن در ايران در تلآويو نيز دو هزار و پانصدمين سال بنياد «شاهنشاهى» را جشن گرفتند و براى گرامىداشت ياد كوروش به رقص و پايكوبى برخاستند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص789-787)
🇮🇷 @IRANeMOASER
چرا صهیونیستها از برگزاری جشنهای 2500 ساله خوشحال شدند؟
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/7
🔹اصولاً صهيونيستها مغز متفكر و كارگردان اصلى ملىگرايى و زنده كردن #انديشههاى_ناسيوناليستى در #جهان_اسلام بودهاند و به دست مهرهها و مزدوران خود پيوسته كوشيدهاند كه از نژاد، زبان، اقليم و... براى برانگيختن برترىجويىهاى نژادى و بالندگى به گذشتهها بهرهبردارى كنند و افسانهها و اسطورههايى را در برابر اسلام و دينباورى تودههاى مسلمان بيارايند و «مليت» را جايگزين اسلام سازند.
🔸 #آرتر_لملى_داويد كه يک #يهودى_انگليسى مىباشد، در پى سفر به عثمانى در سده 13 ه . كتابى به نام بررسىهاى مقدماتى نوشت و در آن كوشيد كه به تركان بباوراند كه از نظر نژادى بر عربها و ديگر ملل شرقى برترى دارند! و به دنبال او #لئون_كهن يهودى فرانسوى، كتاب ديگرى به نام ديباچهاى بر تاريخ آسيا نگاشت و در اين كتاب در راه زنده كردن مليت ترک و گسترش ملىگرايى تركان قلمفرسايى كرد.
🔹در كشور مصر نيز نويسندگان و «روشنفكران» يهودى مانند #يعقوب_صنوع از پرچمداران ناسيوناليسم مصرى بودند، در ديگر كشورهاى اسلامى نيز غربىها ـ بهويژه صهيونيستها ـ نقش ريشهاى در انگيختن انديشههاى ملىگرايى، نژادپرستى و برترىجويىهاى نژادى در ميان تودههاى مسلمان براى اسلامستيزى داشتند.
🔸صهيونيستها بر آن شدند كه با برپايى جشن بيست و پنجمين سده «شاهنشاهى» ايران، در راه زندهكردن فرهنگ و تمدن ايران باستان، دامن زدن به خوى نژادى و زدودن فرهنگ اسلامى، بيشترين بهرهبردارىها را بكنند و به گفته شاه «رنسانسى» پديد آورند!(نهضت امام خمینی، ج3، ص790-789)
🇮🇷 @IRANeMOASER