🔴همکاری مرحوم طالقانی با فدائیان اسلام
⚫️به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم طالقانی
◀️«آیتالله طالقانی در مواردی با فداییان اسلام همکاری داشتند. ایشان در ماجرای کسروی از اقدام نواب برای مباحثه با کسروی حمایت میکند و در حمایت از قتل کسروی ضمن تشویق، مبلغ 400 تومان هم برای خرید اسلحه به او میدهد.
همچنین در ماجرای زندانی شدن فداییان توسط دولت مصدق، ایشان به اعتراض شدید و حتی مشاجره با افراد ذینفوذ در این زمینه پرداختند.
⬅️«...در یکی از جلسات مرحوم طالقانی به مهندس حسیبی اعتراض کرد که چرا با فداییان اسلام در زندان اینگونه رفتار میشود. پس کار بالا گرفت و به داد و بیداد رسید...»
آیتالله طالقانی همچنین در جریان ترور علاء، برای اختفای نواب و یارانش تلاشهایی را انجام دادند. ابتدا به افراد برجسته جبهه ملی نظیر بازرگان و سحابی ( عزتالله و یدالله ) پیشنهاد دادند که در منزل آنها مخفی شوند اما جبهه ملیها نپذیرفتند. بعد از آن به مدت 5 شب در منزل خودشان آنها را پنهان کردند که پس از آن نواب و سید محمد واحدی به منزل ذوالقدر رفته و عبدخدایی و خلیل طهماسبی همچنان در منزل طالقانی ماندند.
◀️هنگام خداحافظی آقای طالقانی شال سفید کمرش را باز کرد و از نواب خواهش کرد که عمامه سبزش را به سرش نبندد و به جای آن از شال سپید کمر آقای طالقانی استفاده کند، حتی ایشان عینک خود را به نواب داد که به چشم بزند و شناخته نشود.»(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 28 ص152)
🔽پینوشت:
1. مشی مسلحانه در منظومه اندیشه #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف جایی ندارد و ایشان در تفکر سیاسی خود بر روشنگری و حرکت مردمی تکیه داشتند از این رو #جریان_انقلابی ایشان تفاوتی اصولی با حرکت شهید نواب و یاران ایشان داشته است. البته ظاهرا مرحوم طالقانی (عضو #جبهه_ملی و از مؤسسین #نهضت_آزادی) این مشی را نه تنها پذیرفته بودند بلکه با آن همکاریهایی هم داشتهاند.
2. دستگیری و بگیر و بند دولت #مصدق علیه #فدائیان_اسلام در حالی است که شخص مصدق در ملاقات با شهید نواب، پیش از ملی شدن صنعت نفت وعده داد که در صورت پیروزی نهضت نفت، این رگ اقتصادی تحت حکومتی اسلامی قرار گیرد.(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 28 ص151) وعدهای که توسط محمد مصدق عملی نشد.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
📷عکس مشترک مرحوم طالقانی و شهید نواب
◀️مشی مسلحانه در منظومه اندیشه #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف جایی ندارد و ایشان در تفکر سیاسی خود بر روشنگری و حرکت مردمی تکیه داشتند از این رو #جریان_انقلابی ایشان تفاوتی اصولی با حرکت شهید نواب و یاران ایشان داشته است. البته ظاهرا مرحوم طالقانی (عضو #جبهه_ملی و از مؤسسین #نهضت_آزادی) این مشی را نه تنها پذیرفته بودند بلکه با آن همکاریهایی هم داشتهاند.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۱۱
🔹در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد. اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد.
🔹تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
🔹«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل
⚫️به مناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونهی برجستهای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همهی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همهی این جوانب یا عمدهی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند.
◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی 1380/6/12)
متن کامل سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت شهید مدنی:
🔹🔸https://b2n.ir/57041
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢عزای حسینی در مقابل باستانگرایی کور
🔹« مجالس عزاداری امام حسين(ع) که گسترشبخش #فرهنگ_حسينی و #حافظ_مذهب_تشيع و مکتب اسلام است مانع جدی در مقابل گريز فکری و فرهنگی از تشيع و اسلام به بهانه باستانگرايي و مليگرايي بود. تاريخ کمبريج در اين خصوص مینويسد:
🔸مراسم مذهبي به خصوص مراسم عزاداری شهادت امام حسين(ع)، محدود يا ممنوع شد. اين موضوع حتی در مورد #قم و #مشهد نيز مصداق داشت. به علاوه هدف از اين اقدام رژيم پهلوی، ايجاد يک فرهنگ علیالبدل تحت حمايت دولت بود که به کيش مدرنيسم و ملیگرايی قومی استوار باشد و سيطره فرهنگی اسلام در ايران را به تدريج بفرسايد و از بين ببرد.
🔹مراسم و فرهنگ عزاداری حسينی و ايام محرم از عواملی بود که به واسطه شور و عاطفهای که در آن نهفته و در اعماق روح و جان ايرانيان نفوذ يافته بود، نمیگذاشت پهلوی به بهانه ناسيوناليسم، #باستانگرايی را در جامعه و در ميان مردم جا انداخته و مکتب تشيع و فرهنگ شيعي را در حاشيه ببرد.
🔸به عنوان مثال، در جريان حذف ماههای عربی و جايگزينی ماههای فارسی که براي #حذف_آثار_اسلامی و شيعی صورت میگرفت، ماههای محرم و رمضان، يکي به مناسبت عزای حسينی و ديگری به مناسبت روزه گرفتن، از به حاشيه رفتن ماههای اسلامی و آثار نهفته در آن جلوگيري میکرد. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص89-88)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢استقلال ملی یعنی شرافت ملی
⚫️به مناسبت بیست و یکم شهریور؛ سالروز شهادت شهید خیابانی
🔴اوضاع ایران به شدت آشفته شده بود و کشور ما عملا جولانگاه #تزارها و #انگلیسیها شده بود . مجلس آن زمان جهت بهبود وضعیت مالی و اداری کشور تصمیماتی گرفته بود که البته به مذاق #مستکبران آن زمان خوش نیامده بود و دولت تزاری به ایران تنها چهل و هشت ساعت فرصت داد که تصمیمات خود را پس بگیرد در غیر این صورت نیروهای سالدات و قزاق را به سمت قزوین گسیل خواهد داد.
◀️«انتشار خبر التیماتوم، تهران را تکان سختی میدهد. زن و مرد، کوچک و بزرگ به کوچهها میریزند. مدارس تعطیل میگردد، بازاریان و کسبه دست از کار میکشند، وزارتخانهها و تجارتخانهها تعطیل میشوند.حالا دیگر جنگ بین استبداد و #مشروطه مطرح نیست بلکه سرنوشت یک ملت مطرح است. هزاران نفر در #میدان_بهارستان، میدان مجلس، مسجد سپهسالار و خیابانهای اطراف گرد هم میآیند...
🔻شیخ محمد خیابانی در این اجتماع عظیم با صدایی رسا چنین عنوان کرد:
ملتی که شش هزار سال سابقه #استقلال دارد، به این آسانی از استقلال خود صرف نظر نخواهد کرد. زیرا استقلال هر ملتی شرافت اوست. اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم لااقل در راه #وطن خود جان خواهیم داد. زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس زنده ماندن محو شدن است
بعد از این سخنرانی چنان شور و هیجانی در حاضران پدید آمد که فریاد «پاینده باد ایران، زنده باد خیابانی» تا مدتی پس از پایان سخنرانی در هوا طنینافکن شد.»(فصلنامه پانزده خرداد شماره 14 ص196-195)
⚫️پینوشت:
دین اسلام به ویژه مذهب #تشیع؛ ضامن استقلال دول اسلامی است و عدم جواز سلطه بیگانه بر حیات مسلمین یکی از مسلمات دینی ماست.
البته فهم این مهم نیازی به مسلمان بودن ندارد و هر ایرانی با دیدن چند هزار سال استقلال تن به وابستگی نخواهد داد. اما برخی دولتمردان و نفوذیهای اطراف آن توان درک این نکته را ندارند. به طور مثال #محمود_سریعالقلم که از او به عنوان مشاور اثرگذار رئیسجمهور یاد میکنند به صراحت ضرورت و اهمیت استقلال ملی را در کتاب خود نفی میکند؛ کتابی که به امضا و تأیید جناب #حسن_روحانی نیز رسیده است.
این اشخاص را باید موریانههای استقلال و عزت ملی دانست که البته با نبود، یا کمبود شیخ محمد خیابانیها در مجلس و جولان وکیلالدولهها در آن توانستند در مقاطع حساس با تصویب برجام و پیگیری برجامهای بعدی استقلال و شرافت ملی ایران زمین را به مخاطره بیندازند.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⚫️ امام در میدان انقلاب
🔻عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی / ۱۲
افشاگرىها و روشنگرىهاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانىها و ناراحتىهاى آنان مىافزود، بهطورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دستكم تا اندازهاى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى علىرغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بىپروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مىدادند. امام طى نامهاى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفهشناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد.
امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرىهاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزههاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد.
متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
حضرت حجتالاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته
لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـصلواتاللّه عليه به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مىفرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مىفرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما همآواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روحاللّه الموسوى الخمينى
امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعلهور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مىكرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمدهاند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد.
چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستانها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در تودههاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستانهاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيلآسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مىتوان گفت كه كمسابقه بود. درست است كه همهساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوقالعادهاى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مىگذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢ميرزا صادق آقا مجتهد تبريزی و جنبش اجتماعی مشروطه
🔸جنبش اجتماعی مشروطه در ایران، واکنشهای مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ویژه که درخواستهای مردم ابتدا برای تأسیس عدالتخانه بود و سپس تبدیل به مشروطه گردید. در جریان مشروطه علمای مشروطهخواه بر اساس مسئولیتهایی که احساس میکردند از سوی شریعت بر عهده آنها نهاده شده است، سخنانی ایراد نموده، نظریاتی ارایه داده و مکتوباتی از خود به یادگار گذاشتهاند.
🔹در این میان با وجود بهرهبرداری از آثار بسیاری از این عالمان دین، آرا، اقوال و دیدگاههای برخی از آنها کمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است که آثار و اندیشههای آیتالله حاج میرزا صادق مجتهد تبریزی، به خصوص دو رساله وی که علیه مشروطه نگاشته شده، در زمره مواردی قرار دارد که در باب آنها اعتنای چندانی از جانب اصحاب نقد و نظر حوزه مشروطه صورت نگرفته است.
🔸وی در رسالات خود مشروطه را به صراحت مخالف اسلام و شریعت دانسته و دیدگاههای خود در مورد دخالت مردم در امور حکومتی، مجلس شورا و نمایندگان مجلس را بیان نموده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بعد از پیروزی جنبش مشروطه به دلیل تندروی برخی مشروطهخواهان و زاویه گرفتن تعداد قابل توجهی از گردانندگان اصلی مشروطه با موازین دینی و شرعی، برخی از علما از جمله میرزا صادق مجتهد تبریزی بهرغم جانبداری از مشروطه اول، در ادامه به همراه حاج میرزا حسن مجتهد در صف مشروعهخواهان درآمده، از انجمن اسلامیه ضد مشروطه تبریز هواداری کرده و مشروطهطلبان را بابی خوانده و در نهایت بعد از چندی، انزوا و کنارهگیری را پیشه خود نموده است.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
👇👇👇
🔴 محرم ۴۲ کاملا رنگ و بوی سیاسی داشت و به طور آشکارا مخالفت با رژیم و دستگاه را به نمایش می گذاشت و در شهر قم به دلیل اقامت امام خمینی و همچنین فجایع رژیم در مدرسه فیضیه از شکوه خاصی برخوردار بود. امام در ملاقات با مداحان و وعاظ تکلیف کردند که باید شعرِ روز بگویند و مصائب روز را عنوان کنند.
.
شهید محلاتی در مورد یکی از مجالس عزاداری در خانه ی امام خمینی میگوید:
.
"یادم هست که امام در خانه شان روضه داشتند، یک دسته از قمی ها بودند صدای شعار و نوحه شان می آمد، از نوحه های قدیمی که: مادر نداشتی ای حسین کفن نداشتی و از این قبیل... امام فرمودند: این هم نوحه شد که امام حسین (ع) با این همه فداکاری ها، کفن نداشته، نان و آب نداشته و نمی دانم از این حرفها؟ ناراحت شدند و فرمودند که امروز، روز هشتم روضه است، منبری ها آمدند اینجا
و منبر رفتند ولی چیزی نگفتند، بعد فرمودند: شما امروز برو منبر و شروع کن
من هم بر منبر رفتم و درباره ی حملات رژیم به مدرسه ی فیضیه صحبت کردم جمعیت هم خیلی زیاد بود."
📚 خاطرات و مبارزات شهید محلاتی ، ص ۵۰
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: ۲۲ شهریور ۱۳۵۸
◾️حضور امام خمینی در مجلس ترحیم آیت الله طالقانی
امام خمینی امروز در مجلس ترحیم آیت الله طالقانی در مسجد اعظم قم شرکت کردند. در این مراسم آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی و طبقات مختلف مردم شرکت داشتند (محضر نور، ج۱)
◾️برگزاری مجلس یادبود آیت الله طالقانی توسط کلیمیان
از طرف جامعه یهودیان ایران به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی عصر امروز در کلیسای بزرگ کلیمیان تهران مجلس یادبودی تشکیل شد.
در این مجلس جمعی از روحانیون یهودی درباره سجایای آیت الله طالقانی صحبت کردند و سپس حجت الاسلام جلالی از طرف حزب جمهوری اسلامی و حجت الاسلام سجادی از طرف دفتر آیت الله طالقانی سخن گفتند. (اط ۲۴/۶، ص۲)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴 روحانینماهای یزیدی و پیشگیری از سخنرانی زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی / ۱۳
انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آمادهباش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانىنماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبهرو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمىتوانست او را تحت تأثير قرار دهد.
آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر
قرار دهد!
اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بىوقت با تلفن و نامه، بهطور شفاهى و پيغام به او فشار مىآوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقبنشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مىكردند، كمتر نتيجه مىگرفتند. امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مىدادند و از نطق روز عاشورا برحذر مىداشتند، مىگفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص دادهام كه در اين فرصت كه انبوهى از تودهها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كردهاند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مىخواهد بكند؛ نيز مىگفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفتهام و با اين شايعهپراكنىها و تهديدات رژيم نمىتوانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مىكردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مىخواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مىداد: «فكر كنم، شايد چنين كردم».
امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مىكردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنشهاى او را مورد بررسى قرار مىدادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاشها و كوششهاى بىامان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی / ۱۴
صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالىكه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مىباشند. او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اينرو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد.
امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمیآید/بخش اول
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی / ۱۵
«اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»
بسم اللّه الرحمن الرحيم
«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر بنىاميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجدهسالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتىكه از دنيا مىروند همان شب آقازاده هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه ها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانكهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته اند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser