💢رهنمودهای امام به نگارنده کتاب نهضت امام خمینی با نگاه به بخشهايى از آن پيش از چاپ
🔹در اين دفتر، در بخش زندگينامه، نگاشته بودم:
«... مادر #امام_خمينى (بانو هاجر) زنى دانا و روشن ضمير و از خاندان علم و تقوا و معاريف است.» امام روى «دانا و روشن ضمير» خط كشيدند و بدينگونه از اين نگارنده خرده گرفتند كه از كجا میدانيد بانويى كه سدهاى پيش در يكى از روستاهاى ايران میزيسته «دانا و روشن ضمير» بوده است؟
🔸 نيز دربارۀ پدر بانو هاجر آورده بودم:
«... پدر آن مرحومه حضرت آيتاللّه مرحوم ميرزا احمد از علما و مدرسين والامقام كربلا و نجف بود...» امام در كنار اين فراز افزودند: «به طورى كه مسموع شد» و با اين جمله به اين نگارنده آموختند و رهنمود دادند كه شنيدهها را تا تأييدى براستى و درستى آن به دست نيامده است هرگز نشايد به شكل قطع و يقين بازگو كرد.
در فراز بالا امام روى «كربلا و نجف» نيز خط زدند، شايد به اين سبب كه مشخص نيست ميرزا احمد در اين دو شهر مقدس تدريس میكرده يا در «سامرا» كه در آن روز مركز روحانيت شيعه در عراق بوده است.
🔹دربارۀ خاندان بانو هاجر آنجا كه نگاشته بودم:
«... خاندان آن مرحومه: عموها و برادرها، همه از رجال برجستۀ علم و دانش و داراى ملكات فاضله بودهاند ...» امام روى اين توصيف نيز خط كشيدند و به جاى آن آوردند كه «از روحانيون و بعضى از آنها از بزرگان و رؤساى روحانيت محل بودهاند» و بدينگونه به اين نگارنده گوشزد كردند كه از آوردن واژهها و فرازهاى اغراقآميز و دور از واقعيت بپرهيزم.
🔸نيز درباره زندگى امام در دوران كودكى يادآور شدم كه:
«... امام خمينى در همان اوان كودكى شوق و علاقه فراوانى به تحصيل و دانش داشته ...» امام روى واژه «فراوان» خط كشيدند.
📚کتاب نهضت امام خمینی، دفتر اول، صفحه 14، چاپ 18- مولف: سید حمید روحانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (25)
♨️ بیماری آقا و بیخوابی من
🔹سال بعد هم مشهد رفتیم البته در خانهای بزرگتر. سال بعد یعنی سال 31 همدان، سال 32 و سال بعد اصفهان که سال سقوط مرحوم دکتر مصدق بود و در این سال امام مبتلا به بیماری شدید و پرخطری شدند، بیماری بود که انگشت پای راستش سرد و بیحس میشد و بهتدریج بالا میآمد، به چشم که میرسید سردرد شدید میگرفت که استفراغ و تهوع را بهدنبال داشت.
🔸بیست روز در اصفهان پیش دکتر نفیسی معالجه کرد و نتیجه نگرفت تا اینکه مرحوم اشراقی، که خدایش رحمت کند، تازه یکسال بود که داماد ما شده بود با دخترمان صدیقه به اصفهان آمدند. او وقتی آقا را بدین حال دید با ایشان آمدند تهران، منزل پدرم و پیش دکتر سمیعی معالجه را شروع کرد. ما در اصفهان ماندیم، زمانی معلوم شد ایشان باید مدتی در تهران برای معالجه بماند، آقای اشراقی آمد اصفهان و ما را آورد تهران. الحمدالله حالشان خوب شد در مدتی که آقا بیمار بود، بسیار نگران بودم و کمتر شبها خوابم میبرد.
🔹در سالهای بعد دیگر این بچهها بودند که جایی را انتخاب میکردند، آقا دیگر بدینکارها کاری نداشت. او مدرسی بزرگ شده بود که حدود پانصد، شصد نفر در درس فقه و اصولش شرکت میکردند در این بعد باید شاگردان ایشان دست بهکار نوشتن کتابی در زمینه علمی آماده شوند که تا بحال چنین کاری نشده است. امام را در مسایل مبارزاتی نباید خلاصه کرد. امام سراپا ذوق است.
🔸بعد عرفانی امام کجا و بنیانگذار جمهوری اسلامی کجا؟ . فاصله دومی با اولی ماده و عقل است ... تا او را دیدم با کتاب و درس و بحث دیدم و همیشه در حال مطالعه. لذا تابستان محتاج به تغییر آب هوا بود ... گرچه در تابستان هم دست از نوشتن و مطالعه بر نمیداشت.
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی(همسر امام) ص 168-170
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻به مناسبت سالروز قیام تاریخ ساز مردم تبریز در 29 بهمن
قیام مردم تبریز؛ قیام زینبی یا تظاهراتی خشمآلود؟!
🔹خواندن عمیق و دقیق تاریخ ما را به ظرفیتهای شگفتانگیز مردممان بیش از پیش آشنا میکند. یکی از درخششهای تاریخی ملت ایران به دست مردم تبریز در سال 1356 رقم خورد. هنگامی که خون #مردم_مبارز_قم در 19 دی ریخته شده بود و قیام #مردم_تبریز چهل روز پس از آن باعث شد آن خونهای پاک به هدر نرود.
🔸« اگر برای جوانهای عزیزی که آن روز[۲۹ بهمن ۵۶] را ندیدند، بخواهیم در دو جمله مسئله را تصویر کنیم، مسئله این است که یک حرکتی در مواجهه با #رژیم_غدار، از یک نقطهای، یعنی از حوزهی علمیه قم و مردم قم سربلند کرد، رژیم بیباک و غدار و متکی به #آمریکا بهشدت آن را سرکوب کرد، نفسها در سینهها حبس شد. همه خیال کردند قضیه تمام شد.
🔹آن نقطهای که نگذاشت این قضیه به اینجا ختم شود و یک حادثه را تبدیل به یک جریان و یک فرایند کرد، عبارت بود از #تبریز و #آذربایجان. یعنی مردم غیور و شجاع و باهوش تبریز، یک حادثه را تبدیل کردند به یک جریان؛ نگذاشتند این حادثه در قم دفن شود.
🔸اگر بخواهیم تشبیه کنیم به حوادث صدر اسلام، مثل کار جناب #زین_العابدین و #زینب_کبری در حفظ حادثهی عاشورا و نگذاشتن و مانع شدن از اینکه این حادثه در صحرای کربلا دفن شود و فراموش شود. شما این را یک پرچمی کردید و با قدرت این را در دست نگه داشتید و این پرچم شد شاخص. این، اهمیت حادثه را نشان میدهد. »(مقام معظم رهبری ۱۳۸۶/۱۱/۲۸)
🔹پینوشت:
یکی از ظلمهای مورخین غیردقیق یا مغرض؛ کتمان حماسههای مردم و سرپوش گذاشتن بر آن است. به طور مثال جناب آقای بهبودی در کتاب #الف_لام_خمینی قیام مردم تبریز را در حد یک مراسم عزاداری «که میتوانست با آرامش آغاز و انجام یابد» تقلیل میدهد و غیرت، هوشمندی و شجاعت مردم تبریز در برپایی آن شور عظیم را به صورت مراسمی ساده جلوه میدهد که به خاطر عصبانیت یک دانشجوی جوان از رئیس کلانتری بازار تبریز به تظاهراتی خونین بدل شد.
◀️آقای بهبودی در کتاب مذکور مینویسد:
«قرار بود به مناسبت چهلمین روز کشتههای قم، در مسجد قزللی مراسمی برپا شود. مأموران این را میدانستند. مردم پشت در منتظر ماندند، بلکه باز شود. رئیس کلانتری بازار تبریز اجازه گشوده شدن در مسجد و شروع مراسم را نمیداد. او در برابر خواستهای پیاپی حاضران، آن معبد توحیدی را با جایگاه ستوران یکی دانست. دانشجوی معترضی که تاب این توهین را نداشت با پاره آجری به سوی او حمله برد، اما با گلولهای نقش زمین شد. مراسمی که میتوانست با آرامش آغاز و انجام یابد، به تظاهراتی خشمآلود تبدیل شد و با شتاب در شهر گسترش یافت.»(الف لام خمینی ص809)
🔹 اختلاف نظرهای علمی در مبانی تاریخ نگاری یا اختلاف روایتهای مختلف از یک واقعه به شرط تلاش حداکثری برای کشف حقیقت، امری پذیرفتنی است اما تکیه بر منابع مخدوش و روایت های دروغ، که منجر به تولید تحریف می شود، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
لذا اگر یک منبع تاریخی به هر دلیل حاوی تحریفات آشکار (هرچند اندک) باشد، ارزش استناد و اتقان علمی را نخواهد داشت
حال اگر تعداد این تحریفات به مرز نامتعارف برسد، و بعد از نقد علمی تحریفات، اقدامی در جهت اصلاح و جبران آن صورت نگیرد، خدای ناخواسته شبهه غرض ورزی نویسنده در تحریف عمدی افزایش مییابد. خاصه آنکه بعد از طرح اشکالات علمی، هیچ قدم و اقدامی در جهت پاسخ به ایرادات مستند یا اصلاح خطاها، مشاهده نشود.
🔸امیدواریم جناب آقای بهبودی که ظاهرا در سایه پشتیبانی برخی #مراکز_دولتی آسودهاند، به نقدهای منطقی و متین پاسخ گویند و شبهات را در خصوص کتاب پرتحریف خود بزدایند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بازشناسی روند تخاصم امریکا با ایران در پرتو تبارشناسی سلطهطلبی این کشور
💠 بزرگداشت روز دانشجو (روز ۱۶ آذر) هر ساله در شرایطی برگزار میشود که بیش از شش دهه از زمانی که خون سه دانشجوی ایرانی فرش قرمزی شد برای استقبال از ورود ریچارد نیکسون، معاون رئیسجمهور وقت امریکا به تهران میگذرد. اما اینک در آستانه پاسداشت رشادت آن خونهای حماسهآفرین، دنیا شاهد اعتراض مردم و دانشجویان امریکایی به سیاستها و هدفگذاریهای کنگره و کاخ سفید در ابعاد داخلی و خارجی بوده و حتی رأی آنها در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاستجمهوری امریکا به کسی تعلق میگیرد که بیشترین اعتراض را به نظام و حاکمیت امریکا وارد مینماید.
🔸اما به موازات این روند در بیرون، نگاه و ندای دیگری در داخل نسبت به حرکت دانشجویی سر داده میشود. امروز جریانی سیاسی در داخل قصد دارد با ایجاد اشتباه محاسباتی در بین جوانان، دانشجویان و مردم، جنبش دانشجویی ایرانی را که با انقلاب و نفس حق امام راحل توانست خود را از جریان بیمار روشنفکری برهاند و با رویکرد انقلابی در صفوف فشرده مردمی قرار دهد، از روح و هدف متعالیاش، یعنی اعتراض توأمان به استبداد داخلی و استعمار خارجی حامی دیکتاتوری پهلوی که نماد نظام سلطه امریکای جنایتکار بود، تهی نماید.
🔹لذا امروز عدهای بدون توجه به زمینه و خاستگاه شعار «مرگ بر امریکا»، دنبال تبرئه و تطهیر چهره مسبب اصلی مشکلات دیروز و امروز ایران اسلامی، یعنی امریکا هستند و تلاش میکنند این چهرهسازی و بزک نمودن امریکا را عقلایی جلوه داده، برای جا انداختن آن استدلال منطقی اقامه نمایند. در همین امتداد در رابطه با استکبار ستیزی، مقام معظم رهبری در این باره فرمود: «شعارها و هدف هایی که این انقلاب ترسیم کرده، با ذات و نیازهای ذاتی انسان، آمیخته است. هدف های این انقلاب، عدالت خواهی، تکریم انسان، مبارزه با ستم گری، دفاع از مظلوم، پر کردن شکاف های طبقاتی است… این شعارها، هرگز کهنه نمیشود.
🔸در این مطلب تلاش خواهیم کرد با استفاده از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو خطایی که از سوی دستگاه استکبار و امریکا و بعضیها در داخل ترویج میشود تا دشمنی ما با امریکا را غیر منطقی و از سر تعصب و لجاجت نشان دهد و حل مشکلات داخل را به سازش با این کشور گره بزند، منطق تداوم و استمرار دشمنی با امریکا و شعار «مرگ بر امریکا» را نشان دهیم.
📕مشروح ادامه این مطلب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻تذکار تاریخی امام خمینی به سیاسیون؛ خودخواهی مانع قیام لله است!🔻
🔹« #خودخواهى و ترك قيام براى خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براى #منافع_شخصى است كه روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده.
🔸#قيام_براى_نفس است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى #شهوتپرست پشت ميزنشين شدند. قيام براى شخص است كه يك نفر...بیسواد [ #رضا_خان_پهلوی ] را بر يك گروه چندين ميليونى چيره مىكند كه حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند. »(صحیفه امام ج1 ص23-21/ 15اردیبهشت1323)
◀️پینوشت:
امروز هم این ندای امام قدس سره الشریف پیش چشم ماست. خودخواهیها و قیام برای منافع شخصی روح وحدت و برادری را خفه میکند و باعث میشود شخصیتهای بیسواد و بیبنیه در مناصب حساس مجلس یا دولت قرار گیرند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️علت پولپاشی کاندیدهای غربزده برای انتخابات چیست؟
🔹«همه میدانند که تا چند میلیون از کرسی وکالت استفاده توقع نباشد چند صد هزار تومان خرج آن نمیشود و یک رأی به صد تومان و تویست تومان خریداری نمیشود.
🔸اینان که برای کشور و خدمت به میهن عزیز (!) زیر بار گران وزارت رفتهاند؛ قبل از وزارت و بعد از دو سال وزارت آنها را بسنجید و سندهای مالکیت آنها را ببینید تا بهتر از این مطلب را دریابید برای اشغال یک کرسی وکالت؛ یک منتظرالوکالة پارک چند صدهزار تومانی برای فلان وزیر در مرکز درست میکند. اینها برای خدمت به میهن است!
🔹شما میدانید و ما هم میدانیم #مدرس یک ملای دیندار بود. چندین دوره زمامداری مجلس را داشت و از هرکس برای او استفاده مهیاتر بود؛ بعد از مردن چه چیز به جای خود گذاشت؟! جز #شرافت و #بزرگی.
🔸ما میگوییم مدرسها باید بر رأس هیئت تقنینیه و قوای مجریه و قضائی واقع شود تا کشور از این حال فلاکت بیرون بیاید.»(کشف اسرار امام خمینی قدس سره ص296-295)
◀️پینوشت:
امروز نیز طیفهای غربزده هستند که برای قرار دادن فردی در فهرست انتخاباتیشان چند میلیارد پول میگیرند و یا در دوره نمایندگیشان برای خوشآمد فلان وزیر از استضیاح او چشمپوشی کردهاند. همه میدانند تا توقع استفاده چند ده میلیاردی از کرسی نمایندگی نباشد، چند میلیارد خرج آن نمیشود و تا زد و بندهای کثیف در جریان نباشد وزرای نالایق امکان دولتداری ندارند.
امروز، ورای غوغاسالاری جریانهای غربزده باید به کاندیدهای انقلابی چشم امید داشت که وابسته به مراکز فسادانگیز قدرت و ثروت نبوده و به فکر خدمت به ملتاند و این رمز تشکیل #مجلس_قوی است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ اخلاق سياسي امام خميني (ره)
🔹... امام در برابر اهانتها و اتهاماتي كه نسبت به ايشان وارد ميكردند، به شيوه امامان معصوم با بزرگواري و خويشتنداري ميگذشتند و هرگز و هيچ گاه در مقام رد، جواب و تكذيب بر نميآمدند و حتي ديگران را از هرگونه برخورد با مخالفان و معاندان، منع ميكردند.
🔸به رغم اينكه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش منحصر به فردي داشتند نقش خود را ناچيز و بيارزش ميانگاشتند و پيوسته تأكيد ميكردند كه آنچه به وقوع پيوست از جانب خدا بود و من كارهاي نيستم. خداوند متعال ملت ايران را متحول كرد و اين موهبت عظمي را بر اين ملت ارزاني داشت.
🔹صداقت در امانت از ويژگيهاي اخلاقي امام بود، حتي با دشمن نيز با راستي و درستي برخورد ميكرد. آن گاه كه خبر شهادت سيدمحمدرضا سعيدي به نجف رسيد تا امام از منابع موثق تحقيق نكردند و براي ايشان ثابت نشد كه آن مرحوم به شهادت رسيده است، از صدور اعلاميه خودداري ورزيدند چون نميخواستند حتي به دشمن نسبت ناروا بدهند.
🔸آن روز كه امام آتشبس را پذيرفتند، مردم ايران سيلآسا به سوي جبهههاي جنگ سرازير شدند. دريايي از انسانها در مراكز جنگي پديد آمد فرماندهان جنگ به امام پيشنهاد دادند اكنون كه جمعيت انبوهي به جبههها آمده است فرصت خوبي است كه ايران با حملهاي برقآسا بخشهايي از خاك عراق را تصرف كند تا اگر فردا پشت ميز مذاكره نشست، از موضع قدرت باشد و مراكزي از خاك عراق را در دست داشته باشد. امام پاسخ دادند اكنون كه آتشبس را پذيرفتيم بر خلاف آن عمل نميكنيم. حملة مقطعي به خاك عراق را پس از اعلام آتشبس بر خلاف اخلاق اسلامي ميدانستند از اين رو، آن را رد كردند.
📌سيد حميد روحاني در گردهمايي اساتيد اخلاق مدارس علوم ديني سراسر كشور در مشهد مقدس (1390/4/2 )
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ 30 بهمن سالروز شهادت گروه ابوذر گرامی باد
💠 وقتی کتاب قطور انقلاب اسلامی را ورق میزنید بیشک بین تمام صفحات زرین این کتاب نام آنانی که با ایمانی راسخ و برای اعتلای کلمه الله آن هم درزمانی که هنوز تاریکی جای خود را به روشنایی نداده و کمتر کسی فکرش را میکرد طلوعی قهرمانانه در انتظار مردم ایران باشد، بیش از هر چیز دیگر بهچشم میآید، آنان که با نثار خون خود آن هم زیر سختترین شکنجهها مسیری روشن برای نسلهای بعد از خود بهیادگار گذاشتند، شهدایی مانند شهید #عبادالله_خدارحمی، #بهمن_منشط، #ولیالله_سیف، #ماشاءالله_سیف، #حجت_عبدلی و #روحالله_سیف، 6 مبارز نهاوندی، افرادی که با گذشت بیش از 40 سال از شهادتشان هنوز که هنوز است خون سرخشان هدایتگر جانهای تشنه و طالب حقیقت است.
🔸این جوانان مؤمن انقلابی پس از مبارزات بسیار و تحمل سختترین شکنجهها در سحرگاه خونین 30 بهمن 1352، بهاتهام مواردی مانند عضویت در دسته و جمعیتی با رویه ضد سلطنتی مشروطه ایران، توطئه برای برهم زدن اساس حکومت و سلطنت مشروطه ایران، تخریب، انفجار و درگیری مسلحانه و غیره به جوخه اعدام سپرده شدند و ردای سرخ شهادت را بر تن کردند.
🔹سادهزیستی، صبر و مقاومت، صداقت در گفتار و کردار، اقامه نماز اول وقت آن هم با جماعت، اجتناب از دروغ و غیبت و پیروی از روحانیت مبارز از مهمترین ویژگیهای شهدای "گروه ابوذر" بود.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اینفوگرافی تحریفات کتاب الف لام خمینی
◀️شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد.
💠 به حق می توان تاریخ نگاران انقلابی و متعهد را مرزبانان سیره و سلوک امام دانست. امید است جبهه انقلاب با هوشیاری و بصیرت خود به این وظیفه خطیر عمل نمایند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷حلال مشکلات
✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش اول
🔹مردم كوشش كنند كه وكلاى صالح متديّن در مجلس بفرستند. تمام گرفتاريها و تمام چيزهايى كه بر خلاف موازين عمل مىشود آنجا حل مىشود. ديگر نه دولت مىتواند خودش يك كارى بكند، يك برنامهاى بدهد، تا يك وقت خلاف باشد، و اگر چنانچه ان شاء اللَّه آنهايى هم كه در مجلس مىروند- مردم [متدين-] ان شاء اللَّه اميدوارم همين طور هم بشود، براى اينكه مملكت ما همه متديناند اكثراً و وكيل متدين تعيين مىكنند- وقتى بنا شد وكلا متدين باشند و مقيَّد به احكام شرع باشند كه ان شاء اللَّه هستند- آن وقت اين مسائل همهاش حل مىشود. (صحيفه امام، ج9، ص: 357)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷انتخابت نمایندگان متعهد به اسلام
✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش دوم
🔹يك كلمهاى كه در اين موقع لازم است به آن توجه بشود قضيه انتخابات است. اين قدم آخرى است كه ملت ما بايد با شايستگى هر چه تمامتر اين قدم را بردارند. و توجه داشته باشند كه دورههاى سابق كه دوره طاغوت بود، براى انتخابات در عين حال كه انتخاباتى در كار نبود، لكن كارهاى طاغوتى انجام مىگرفت. و حالا بايد همه آقايان متوجه باشند كه دولت اسلامى است. جمهورى اسلامى است و مجلس، مجلس اسلامى است. و بايد اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامى باشد. و افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام، شرقى و غربى نباشند. بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند. (صحيفه امام، ج12، ص: 169)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷مردم امید نهضت اسلامی
✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش سوم
🔹عزيزان من! كه اميد نهضت اسلامى به شماست، در روز تعيين سرنوشت كشور بپاخيزيد، و به صندوقها هجوم آوريد و آراى خود را در آنها بريزيد، و با كمال آرامش و مراعات كامل اخلاق انسانى- اسلامى، اين امر مشروع را انجام دهيد. (صحيفه امام، ج12، ص: 178)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷ترس از تبلیغات منافقین
✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش چهارم
🔹خوف آن دارم كه تبليغات براى اشخاص كه به اسلام و جمهورى اسلامى اعتقاد ندارند و اعمال و گفتار آنان در اين يك سال شاهد آن است، و اكنون براى راه پيدا كردن به مجلس و براى كارشكنى و جنجال در محيط مقدس مجلس شوراى اسلامى، خود را هوادار اسلام و مسلمانان جا مىزنند، در قشرى از ملت و جوانان پاكدل تأثير كند و آراى مقدس خود را به كسانى دهند كه به نفع اجانب، با اسلام و جمهورى اسلامى مخالفت اساسى دارند. (صحيفه امام، ج12، ص: 179)
🇮🇷 @IRANeMOASER