📸شب سخت
🔵به مناسبت سالروز نامه تاریخی عزل آقای منتظری
«اگر اشتباه نکنم پنج یا شش فروردین بود و زمانی بود که آقای #منتظری را عزل کردند و جالب اینجاست که بعدظهر آن روز، ریتم جانکشنال قلب امام که از هنگام نماز ظهر آغاز شده بود پس از نماز قطع نشد و حتی تا پنج و شش بعدظهر ادامه یافت.
ما آقای طباطبایی را در جریان بی نظمی قلبی قراردادایم. ایشان از امام سئوال کردند آقاجان شما مشکلی دارید؟ امام فرمودند: بله، من قدری ناراحت هستم. ما مراقب امام بودیم تا این ریتم به حالت طبیعی باز گردد.
آن شب امام تا صبح نخوابید و صبح بود که متوجه شدیم آن نامه معروف که در آن فرموده بودند« والله من از اول با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم والله ..من با قائم مقامی آقای منتظری مخالف بودم و..» را خطاب به آقای منتظری نوشته اند.(دکتر زرگر عضو تیم پرستاری امام خمینی، روزگار قائم مقامی، ص۱۴۵)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸مقدم بودن مصلحت نظام
🔵به مناسبت سالروز نامه تاریخی عزل آقای منتظری
ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می کرد که ایشان کنار بروند.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۴۴، به نقل از رنجنامه مرحوم سید احمد خمینی)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸چرا عزل آقای منتظری دوست و دشمن را ناراحت کرد؟
🔵به مناسبت سالروز نامه تاریخی عزل آقای منتظری
حجت الاسلام سید حمید روحانی در حاشیه کتاب روزگار قائم مقامی نگاشته اند:
(عزل آقای منتظری) دوست را ناراحت کرد که نمی خواست که آقای منتظری به این سرنوشت شوم دچار شود و دشمن نیز از اینکه یک عنصر ساده و لاده ای از قدرت کنار گذاشته شد، سخت ناراحت شد زیرا به این امید دلخوش بود که سایه رهبری آقای منتظری بتواند توطئه های ارتجاعی_ استعماری و ضد انقلابی خود را پیاده کند. لیکن عزل او از قدرت، همه امیدهای او را بر باد داد و نقشه های او را نقش بر آب کرد.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۴۵)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ شرط این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم
📌 من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در #بحرانها وجود دارد، در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.
🔸 انقلاب ما با دورههای طولانی بحرانهای اقتصادی و محاصرهی اقتصادی مواجه بوده است و امروز نیز این بحرانها ادامه دارد. به رغم اینکه خیلی از دولتمردان ما نتوانستند یا فرصت نداشتند همهی اهداف مدنظر خودشان و انقلاب را مهیا کنند اما فرصتهای بزرگی وجود دارد.
👤 سپهبد شهید حاج #قاسم_سلیمانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
❎اظهار نظر عجیب جناب آقای جهانگیری در خصوص نقش محمد مصدق در ملی شدن صنعت نفت!
🔹جناب آقای جهانگیری در توییتی که 29اسفند منتشر کرد؛ نوشت:
«امروز هفتادمین سال پیروزی نهضت #ملی_شدن_صنعت_نفت است،نهضتی که با هدایت مرحوم دکتر #محمد_مصدق سر فصلی نو در توسعه همه جانبه ایران و شکل گیری مبارزات ضد استعماری منطقه گشود. از آثار آن نهضت بزرگ بر اقتصاد ملی و پیشبرد مردم سالاری و اثبات حقانیت ایران در مجامع بین المللی همچنان باید آموخت و کشور را در همه زمینه ها تاب آورتر کرد .»
◀️اما این نوشته کوتاه بر اساس معیارهای تاریخی اشتباهات فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
🔸تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال:
♻️https://eitaa.com/iranemoaser/2395
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال
🔹این ایام شاید فرصتی مناسب برای معاون اول جناب رییس جمهور باشد که با درنگی بیطرفانه در کتب تاریخی نوشتهها و گفتارهای دقیقتری در عرصه تاریخ منتشر کنند.
🔻در خصوص نقش مصدق در ملی شدن صنعت نفت مطلب فراوان است اما در نقد نوشته کوتاه آقای معاون به اختصار میگوییم:
1️⃣ از ناحیه دکتر مصدق هدایتی برای ملی شدن صنعت نفت وجود نداشت چراکه وی از قضای روزگار در آن ایام در قهر سیاسی به سر می برد که با درخواست اعضای جبهه ملی دوباره به گود سیاست آمد آن هم زمانی که دوستانش زمینه ملی شدن را فراهم کرده بودند و لقمه آماده بود.
🔸البته باید گفت که مصدق ریاست کمیسیون نفتی را بر عهده داشت اما این را هم باید گفت که پیش از آن اعضای کمیسیون با نطقهای مؤثر کار را جلو برده بودند و بالاتر از آن نطقها درایت آیت الله کاشانی در کشاندن مردم به حضور در خیابان ها بود و البته میتینگهای میدانی ایشان در مسجد شاه و میدان بهارستان
🔹علاوه بر موارد فوق فعالیتهای جدی فداییان اسلام با ترور رزم آرا نیز سبب شده بود که وی بر آن کرسی ریاست کند.، وگرنه مصدق یگ چهره مبارزه نبود و حتی تمایل به ادامه قراردادی مثل قرارداد دارسی داشت. همان قرارداد استعماری که در سال ۱۳۱۲ میان شرکت ویلیام دارسی و شخص رضاشاه بسته شده بود. مصدق در این باره اعتقاد سادهاندیشانه و عافیتطلبانهای داشت و می گفت بگذاریم قرارداد در سال ۱۳۴۲ تمام شود و نفت خود به خود ملی شود و خلاصه؛ نیازی به درگیری حقوقی میان دولت ایران و شرکت انگلیسی نیست و ملی شدن نفت را در آن زمان بیهوده میدید.
2️⃣ آقای معاون از کدام سرفصل نو سخن میگویند!!؟ راه دکتر مصدق و رهروانش همان کشیدن دندان در برابر شیر است.تاریخ میگوید مصدق به هیچ عنوان قائل به ایستادگی در برابر قدرت ها نبود بلکه سیاست وی تکیه به یک قدرت بزرگ برای ایستادگی در برابر یک قدرت دیگر بود. کما اینکه آیت الله کاشانی در نامه ۲۷ مرداد۱۳۳۲ به وی خطر آمریکا و چپاولش از داشته های نفتی ما را گوشزد می کند. هنوز تاریخ از ابهامات تن دادن مصدق به مذاکرات ۴۰ روزه در خاک آمریکا؛ آن هم به صورت محرمانه و پاسخگو نبودنش به مجلس و تن ندادن به پیشنهادهای ناصحانه امثال آیت الله کاشانی در تکیه نکردن به در آمد نفتی(۲۱ دی ۱۳۳۱ روزنامه اطلاعات) سوالاتی دارد. به واقع تنها خدمت ماندگار مصدق باز کردن پای آمربکایی در قراردادهای نفتی و دادن سهم به این کشور در کنسرسیوم است.
3️⃣ معلوم نیست آقای جهانگیری چگونه از شکل گیری مبارزات ضد استعماری توسط مصدق سخن میگویند و نقش برجسته آیتالله کاشانی در این ماجرا را درز میگیرند؟! روزنامه لوموند مورخ ۱۹۵۱ در یادداشتی به قلم شارل کاورل خبرنگار شهیرش می گوید: «نفوذ کاشانی باعث شده که دکتر مصدق از راه مبارزه با انگلیس منحرف نشود.» بعد جناب ایشان از ضد استعماری بودن مصدقی می گویند که اسناد فراماسونری بودنش موجود است و خود در ایام صدراتش در فارس نقش موثری در سرکوبی دلیران تنگستان داشته است.
4️⃣ اقتصاد ملی در دوره مصدق؟ مصدق آنقدر مغرور بود که توصیه های امثال آیت الله کاشانی را در متکی نبودن به نفت و توجه به معیشت مردم را دخالت در امور سیاسی می دانست و حتی حمایت آیت الله کاشانی و همراهی مردم در خرید اوراق قرضه ملی، که کشور را به سمت اقتصاد بدون نفت می کشانید، برای وی مقبول نیفتاد و او همواره خودسر قصد قهرمان بازی در تاریخ را داشت از این رو در صورت محکوم شدن در مجلس با هنرمندی تمام خود را به غش می زد.
5️⃣ عجیب اینکه شما از مردم سالاری می گویید که مصدق حتی جرعه ای از آن را ننوشیده بود زیرا منحل کردن مجلس قانونی و رفراندوم غیر قانونی و پاسخگو نبودن به نمایندگان ملت کدام پیشبرد مردم سالاری است؟ مصدق خودش امورات کشور را به نحوی سامان داد که دیکتاتورانه کسی جلو دارش نباشد.
🔸سخن پایانی اینکه بی تردید بزرگترین عامل در ملی شدن صنعت نفت مردمی بودن آن بود.تلاشی که با هدایت آیت الله کاشانی در راستای کشانیدن مردم به دخالت در عرصه سیاسی و هوشیاری توده ها به سرانجام رسید وگرنه امثال مصدق السلطنه ابدا اعتقادی به توده ها و مردم ندارند و آنان را بی سواد و بی شناسنامه می دانند.
متأسفانه شما و دوستانتان مسیر مصدق را میپیمایید امید است که پیش از تکرار تجربه تلخ مصدق بازگردید تا در نهایت خندههای تمسخرآلود هندرسنها و ترومنهای دوران مصدق و در نهایت روسیاهی در تاریخ برایتان نماند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (32)
♨️ از دنیای درس و دانش و فضیلت تا وادی سیاست
🔹... کلاس هشت بودم که ازدواج کردم. بعد از ازدواج پیش آقا مشغول خواندن جامع المقدمات شدم. البته نه مثل یک طالب فارغ از همه چیز، بلکه در سایه کارهای خانه و بچهداری و رفت و آمد. ولی دست از درس برنداشتم تا بچه چهارم بهدنیا آمد فرزندی بسیار نا آرام و مریض احوال بود، راحتی روز و شبهم را سلب کرده بود، دیگر وقتی برای مطالعه نداشتم در آن هنگام شرح لمعه میخواندم، آقا هم صبح تا غروب هفت مجلس درس داشت، لذا ترک تحصیل شد.
🔸 عراق که رفته بودیم، شروع به خواندن عربی کردم، دختری بود که به زبان عربی تسلط داشت، به منزلمان [او را] دعوت میکردم، حکایتهای عربی را مینوشت و من میبایست ترجمه میکردم و گاهی هم عکس این بود، از کتاب کلاس سوم عربی شروع کردم تا کمکم یک مجلهخوان و رمانفهم در زبان عربی شدم، دیگر کتابهای عربی را کاملاً میفهمیدم. یادم هست کتاب تمدن اسلام به زبان عربی آخرین کتابی بود که مطالعه کردم.
🔹 وقتی نجف را به قصد پاریس ترک کردم به زبان محلی عراقی خوب حرف نمیزدم و خوب هم نمیفهمیدم البته اگر در تنگنا قرار میگرفتم از جملههای فصیح استفاده مینمودم، به قول عوام بالاخره چیزی به نام عربی عراقی- ایرانی بلغور میکردم ولی به عربی فصیح میتوانستم مطلبم را بفهمانم. آخر عربی شکسته رایج را باید از معاشرت یاد میگرفتی و من با هیچ عربی، نه همسایه، نه دوست، معاشر نبودم
🔸... دوستان همه ایرانی بودند، کاسبها همه فارسی میدانستند و در حرم هم فارسی صحبت میکردند لذا همیشه میگفتم که انگار در گوشهای از قم زندگی میکنم از زمانی که از عراق بیرون آمدم خواندن عربی و مطالعه کتابهای عربی را کنار گذاشتم و افتادم در وادی سیاست و برخوردهای سیاسی، روزنامه، رادیو، تلوزیون ...
🔹اهل مطالعه بوده و هستم و بسیار مطالعه کردهام لذا معلومات عمومیام نسبتاً خوب است، حافظه بسیار قوی داشتم اگر قصیدهای را دوبار میخواندم حفظ میشدم و یا شماره تلفنی را با انگشتم بر کف دست مینوشتم بعد از یکسال اگر مورد احتیاجم و یا احتیاج دیگری بود به کف دستم نگاه میکردم اثرات آن در ذهنم تداعی میشد ولی امروز آن حافظه را ندارم. عشق به یادگیری دارم ولی دیگر منزلم محل رفت و آمد فامیل و دوستان و اولادم است لذا وقتی برای مطالعه نمانده است... شاعر نبوده و نیستم ولی آنچه را بهنام شعر گفتهام هرگز فراموش نمیکنم...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 17-140-141
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام #جمهوری_اسلامی توسط وی
◀️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/ در آستانه روز جمهوری اسلامی/۱
🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریان های مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند.
🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایت های غیر واقعی و نادرستی مشاهده می گردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به #تحریف و #انحراف خواهد کشید.
🔹روایت یکی از سران #نهضت_آزادی از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونههای نقد در این باب است.وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید.
🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « #جمهوری_اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است.
وی بارها در بیان هایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. #تناقض_گویی فرد مذکور تا بدانجا می رود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی #جمهوری_اسلامی را منکر می شود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد وتصریح می کند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است.
🔹این مدعا در حالی مطرح می شود که اولا مفهوم #جمهوری_اسلامی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است.
🔸ثانیا #لیبرال_های_وطنی و جریان های سیاسی به اصطلاح ملی گرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را« جمهوری دموکراتیک» و « جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند.
🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان #نظام_سلطنتی_مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند.
🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده #جمهوری_اسلامی می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص23_25)
📚«نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی»
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸 الگوی جمهوری اسلامی، محصول سنت مبارزاتی مکتب امام خمینی
🔹«جمهوری اسلامی» یک مفهوم اضطراری برای یک دوره گذار از جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی نیست. «جمهوری اسلامی» محصول یک پیشینه تاریخی در سنت مبارزاتی مکتب امام خمینی است؛ مکتبی که پایه گذار و نظریه پرداز آن درک دقیقی از زبان زمان داشته و قدرت این را داشت که تمامی دستاوردهای فکری و سیاسی یک مذهب را در قالب این زبان بازتولید کند.(نخستین پیش نویس قانون اساسی،ص۳۰)
📚«نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی»
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️وقتی #سکولارها به توصیه های #مرجعیت قهقهه میزدند !!
⁉️چرا آیت الله بروجردی دخالت در سیاست را اثر بخش نمی دیدند؟
🔹#مشرب_سکولار سیاسیونی مثل #مصدق در نحوه تعامل با گروه ها و فرقه های منحرف، انگیزه آیت الله بروجردی را برای عدم ورود به عرصه سیاسی فزونی می بخشید. در یک مورد حجت الاسلام فلسفی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد تا به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیت الله بروجردی نسبت به مسألهسازی بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود.
🔸مرحوم فلسفی می گوید:
«#دکتر_مصدق بعد از تمام شدن صحبت من به گونهای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد.
(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸 جوانی که میتواند برای اسلام و مسلمین مثمر باشد...
🔹«بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود:
قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود)
این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج1 ص195-194)
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ به مناسبت سالگرد رحلت مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیتالله بروجردی⚫️
◀️رابطه آیتالله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیتالله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان
یکی از برگهای تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و #آیتالله_بروجردی است. گفتنیها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سالگرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره میکنیم:
🔵« حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیتالله بروجردی بودم که نمایندهای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیتالله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.
من به فکر رفتم که آقای بروجردی در اینگونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت میکنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیتالله بروجردی- به آنجا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربستهای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیتالله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.»
🔹تاریخ نشان میدهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیتالله بروجردی به رابطهای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل میشد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیتالله بروجردی میگذاشتند:
« بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی #ایادی_مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️ #آيت_الله_بروجردي در برابر فرستادگان شاه چه واکنشی داشت؟
🔹مهم ترين برخورد انتقادي و اعتراضي آيت الله بروجردي با شاه مبارزه ايشان با طرح اصلاحات ارضي آمريكايي بود كه به دنبال پيش گيري خطر نفوذ كمونيزم در ايران و براي جلوگيري از خروج ايران از قلمرو استعماري آمريكا دنبال مي شد. آنها در زمان قدرت دمكرات ها و رياست جمهوري كندي، شرط بقاي سلطنت پهلوي دوم را در گرو اعمال طرح اصلاحات ارضي مي دانستند و در فرماني، از شاه خواستند كه بايد دست به اين كار بزند، وگرنه آنها ناگزير بايد فرد ديگري را به قدرت برسانند تا مقاصدشان را در ايران به اجرا درآورد (انقلاب سفيد، ص16).
🔸آيت الله بروجردي در پاسخ به پيغام شاه مبني بر ضرورت اصلاحات ارضي، كه در كشورهاي منطقه نيز در حال انجام بود، فرمود: در جاهاي ديگر كه اصلاحات ارضي شده است، اول جمهوري شد و بعد اصلاحات ارضي (انقلاب سفيد، ص 154).
🔹همواره با نقل خاطراتی از دربار،آقايان بهبودي، صدرالاشرف و قائم مقام رفيعي، كه براي توجيه مصالح اصلاحات ارضي خدمت ايشان رسيده بودند، در جواب گفتند: خيلي مسائل هست كه بايد اصلاح شود. اگر بنا شود اصلاح كرد اول از آنجاها بايد شروع بشود و قانون اساسي مملكت را از آنجا بگيريد و شروع به اصلاح نماييد. به گفته آقا سيدجلال تهراني، آقا در ادامه به اشاره گفتند: اصولاً آن كسي كه مي خواهد اصلاحات ارضي بكند، كيست؟ حاضرين گفتند: شاه.
آيت الله بروجردي در جواب گفت:
🔸خودش پايه هايش سست است؛ براي اينكه روزي كه اينها آمدند، مردم اينها را نياوردند. اينها را تحميل كردند و اين تحميل ادامه دارد و كسي كه تحميلش كردند، نمي تواند كار مثبت براي مملكت انجام بدهد (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، ص 198).
🔹به گفته آيت الله اراكي، زماني آقا با شدت به شاه گفتند: بدون اجازه حاكم شرع، حق چنين تصرّفي را نداري. كار را سخت نكن كه مردم به جنبش درآيند و شاهي ات را از بين ببرند! شايد به جمهوري بدل گردد، دست بردار! اما شاه پس از درگذشت آيت الله بروجردي آنچه را در نظر داشت، انجام داد (، الگوي زعامت، سرگذشت هاي ويژه حضرت آيت الله العظمي بروجردي از زبان علما و مراجع،، ص 218).
🔸آيت الله بروجردي غير از اين، نامه اي به آقاي بهبهاني نوشت و مخالفت طرح اصلاحات ارضي با قوانين اسلام را گوشزد كرد و از وي خواست به مجلس در اين زمينه تذكر دهد تا طرح به تصويب نرسد ( قيام 15 خرداد به روايت اسناد، ج1، ص 165).
🔹شاه با #گستاخي، به جاي آيت الله بروجردي، با استفاده از واژه حجةالاسلام بروجردي به ايشان نوشت كه اين اصلاحات در كشورهاي اسلاميِ ديگر همچون تركيه و پاكستان انجام گرفت و بايد مصالح كشور را رعايت كرد و ما دستور داديم تا قانون اصلاحات ارضي به اجرا درآيد ( چشم و چراغ مرجعيت، ص ۱۰۶)
🔸امام خميني ضمن تأسف از ادبيات به كار رفته در نامة شاه، پيشنهاد كرد تا آيت الله بروجردي در جواب بنويسد: اين خلاف قانون اساسي است. شاه چه حقي دارد بگويد ما دستور داديم. كشور مشروطه است، مجلس دارد.
🔹از آن پس، چالش جدي تري ميان مرجعيت و دربار به وجود آمد. آيت الله بروجردي به فرستادگان شاه گفت: به شاه بگوييد: كاري نكنيد كه عصايم را بردارم و عمامه ام را بر سر بگذارم و تاج و تختش را ويران كنم! (همان، 27ص،161 و 108)
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ چه کسانی پشت ترومپ بودند؟
♨️ داستان عجیب خانواده دونالد! و پشتوانههای صهیونیستی آن
🔸بعد از انقلاب فرهنگی، برای من به عنوان اولین نسل از دانشجویان انقلابی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران، شناخت ساختار سیاسی، امنیتی و اقتصادی امریکا بیش از هر چیز دیگر اهمیت داشت. امریکا به عنوان کینهتوزترین دشمن انقلاب اسلامی و دولتی که معمار بزرگ انقلاب اسلامی از آن به عنوان شیطان بزرگ یاد کرده بود، در رأس دشمنان ملت ایران قرار داشت و دانستن از این شیطان و مکانیسم عملکرد آن، یک قاعده عقلی در سنت انقلابی به حساب میآمد.
🔹برای ما شناخت دشمن اصلی انقلاب اسلامی، عامل اصلی عقبماندگی ایران، عنصر اساسی حفظ دیکتاتوری سیاه رژیم پهلوی، غارتگر نفت ایران، نابودکننده ذخایر انسانی و مادی این کشور، عامل اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقطکننده دولت ملی در ایران، زندهکننده خاطره شوم قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، عامل اصلی تبعید رهبر بزرگ ملت ایران امام خمینی، امپریالیسم بزرگ و از همه تعابیر دقیقتر و عمیقتر، همان شیطان بزرگی که امام خمینی فرموده بود، یک دغدغه اصلی و اساسی بود.
🔸شوق مطالعات تئوریک درباره شیطان بزرگ در من آنچنان شدید بود که در همان ترمهای ابتدایی (ترم سوم- سال ۶۳) درس سیاست و حکومت در امریکا را مشتاقانه انتخاب کردم تا شاید از استاد این درس که اسمش عباس میلانی بود و به تازگی اثری به نام ریگان و پایههای قدرت او منتشر کرده بود، چیزی یاد بگیرم…
مظفر نامدار
⬅️ادامه این مقاله را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/۲
❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نو پدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد.
🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت های استبدادی(به طور مطلق) سامان یافته است. شکل گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت های اسلامی، از جمله بروندادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت های ظالمانه را به اثبات می رساند.
🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت های دینی نقش پررنگی داشته اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند.
🔸 به عنوان نمونه شهید آیت الله شیخ فضلالله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه خواهان می نویسد:
« کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۲۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER