eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
426 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📂سند حمایت مالی آیت‌الله العظمی مرعشی از فلسیطینیان/ 8آبان1346 ◀️به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی» 🔹1ـ قمی هفته گذشته مبلغ نه‌صد هزار ریال وسیله حاج احمد دیبایی به نام در نجف حواله کرده تا بین تقسیم شود. 🔸2ـ شیخ نصراللّه وجه فوق را به دینار تبدیل و از کارخانه شهدای دو هزار و ششصد عدد پتو خریداری کرده است. 🔹3ـ شیخ نصراللّه به اتفاق شیخ با سفیر اردن در عراق ملاقات و نامبرده با ارسال پتوها به اردن موافقت کرده است. 🔸4ـ از طرف نجفی مرعشی پنج نفر از طلاب نجف شیخ عباسعلی عمید (داماد آقای نجفی) و شیخ علی ستاری و سیدمحمدعلی لواسانی و سیدعبدالعزیز ثبات طباطبایی فرزند سیدجواد و سیداحمد حسینی اشکوری فرزند سیدعلی برای تقسیم و توزیع کمکهای مالی به به اردن می روند. 🔹5ـ شیخ عباسعلی عمیدی در این هفته از طریق خسروی عازم ایران می باشد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📃بیانیه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی به مناسبت ارسال کمک‌ها به آوارگان فلسطینی در اردن و نامه تشکرآمیز سفیر این کشور ◀️به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی» 🔹به مناسبت کمک‌های روزنامه رسمی (الجمهوریه) در شماره 80 /13 مورخ 19 شعبان 1387 و همچنین روزنامه (المنار) در شماره 3915 مورخ 19 شعبان 1387 و روزنامه (التآخی) و صوت العرب و سیار روزنامه عراقی بیانیه زیر را انتشار داده اند: 🔸«جریان ارسال و تسلیم تعداد (2600) قطعه پتو به مقامات اردنی برای توزیع در میان آسیب دیدگان و آوارگان فلسطینی در اردن پایان یافت و این پتوها از طرف یک مرجع عالی‌قدر دینی در ایران حضرت سیدشهاب الدین مرعشی نجفی مقیم شهرستان اهدا گردید و علامه جلیل حضرت شیخ نصراللّه خلخالی زحمات تهیه و خرید این مقدار پتوها را از طرف حضرت آقای مرعشی نجفی تقبل نمودند.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📂 بیانیه آیت‌الله میلانی در عراق و در حمایت از مبارزه مسلمانان علیه اسرائیل ◀️به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی» 🔹بخشی از متن سند: «در دومین شب آغاز نبرد بین اعراب و اسرائیل و انتشار نامه به عبدالرحمن عارف و تشویق و ترغیب مسلمین به جنگ با یهود بوسیله رادیو بغداد نامه ای آیت الله میلانی در مورد جنگ بین مسلمین و یهود تهیه می‌نماید.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢ضرورت افزایش مأمورین اجرایی صالح 🔻 | 27فروردین 🔹شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید. باید قوانین وضع بشود که حقوق محرومین و فقرا به آنها بازگردانده شود، این وظیفه شماست. متاسفانه در برخی موارد قوانین خوب هستند ولی خوب اجرا نمی‌شوند، ما مامورین اجرای خوب در این موارد کم داریم. اگر مامورین اجرا افراد صالح و واردی باشند، دیگر سر و صدای کسی در نمی‌آید. برای این امر هم باید فکری کرد.(27فروردین1360، صحیفه امام، ج14، ص304) 🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.1.21.pdf
1.35M
💢اصلاحات حوزه و نامه تاریخی به آیت‌الله بروجردی 📌انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هجدهم 🔹نخستین بارقه‌های تحول در حوزه و تغییر در شیوه تربیت طلاب حوزه علمیه، از همان ابتدای طلبگی‌، خصوصاً بعد از مشاهده وضعیت نامطلوب آموزشی در ، در ذهن آیت ‌الله مصباح یزدی ایجاد شد. چنان‌که ایشان در خاطرات خود اظهار می‌دارد: 🔸«از اول ورود در طلبگی، علی‌رغم این‌که من خیلی خوب درس می‌خواندم، از وضع این کتاب‌های درسی و کیفیت تدریس و برنامه‌های درسی طلبگی بسیار رنج می‌بردم. تا آن‌جایی که برایم میسر بود هر کتابی که بود، کتاب‌های مشابهش را می‌دیدم و حواشی را مطالعه می‌کردم. مثلاً من همان وقت که معالم می‌خواندم، حاشیه معروف مرحوم «حاج محمدتقی» را که کتاب حجیم بسیار بزرگی است و مطالب خیلی سنگینی دارد، مطالعه می‌کردم. منظورم این بود که از درس خواندن چیزی کم نمی‌گذاشتم؛ ولی این برنامه و این کتاب‌های درسی و سبک تدریس و مانند این را خیلی نارسا می‌یافتم و از همان اوایل در فکر خودم می‌پروراندم که اگر یک روزی دستم برسد و توانایی پیدا کنم، اقدامی بشود برای این‌که برنامه‌های درسی سامانی پیدا بکند، کتاب‌های درسی اصلاح بشود، کتاب‌های متناسب با زمان روی اصول علمی و تعلیم و تربیت نوشته بشود، چیزهایی که مفید هست در آن بیاید، چیزهایی که مفید نیست، حذف بشود. از سال اول طلبگی این فکرها در مغزم بود...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،21فروردین1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.1.26.pdf
2.01M
💢اصلاحاتی که مسکوت ماند 📌انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نوزدهم 🔹[نامه تحول‌خواهانه مرحوم آیت‌الله مصباح توسط آیت‌الله بروجردی به برخی بزرگان وقت ارجاع داده شد.] بعد از ارجاع نامه به برخی بزرگان قم، عملاً پیشنهادات آیت‌‌الله مصباح به جایی نرسید و این ماجرا مسکوت ماند. 🔸ایشان در تحلیل بی‌نتیجه ماندن نامه تحول‌خواهانه خود به زعیم حوزه چنین می‌گوید: «اولاً این آقایان اشتراکی در فعالیت نداشتند و اجتماع‌شان در خدمت آقای بروجردی، اجتماعی به خاطر آقا بود؛ این‌طور نبود که در خارج جلسه هم رفت و آمدی یا جلسه‌ای یا ارتباطی داشته باشند. در نتیجه به جز از طرف یکی از آنها پیگیری جدی صورت نگرفت. اجمالاً دستور آقا به جایی نرسید. شاید هم از این جهت که یکی از این آقایان که مشخصات ویژه‌ای داشتند به این کار اقدام کرده بودند که از طرف بیت مرحوم آقای بروجردی هم خیلی استقبال نشد. خلاصه این اقدام و پیشنهاد مهم و سازنده با این مقدمات و تمهیداتی که انجام گرفته بود، به این راحتی منتفی شد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،26فروردین1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر عماد افروغ 🎥بخش‌هایی از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢ننگ همراهی اروپا با آمریکا در تحریم اقتصادی ملت ایران و عاقبت آن 🔻 | 28فروردین 🔹می‌بینید که حالایی که [کارتر] گفته است که من می‌کنم، و می‌بیند که موافقش کم است، و غالباً زیر این بار نمی‌روند، و همچو نیست که همه نوکر آقای کارتر باشند، و یا وابسته به امریکا باشند. همه این‌ها خودشان استقلال دارند. خودشان عقل دارند. عیب است برای یک اروپایی که دنبال آقای کارتر باشد. آن هم دنبال چه؟ دنبال این‌که رای برای او درست کند. همه ممالک غربی، همه عقل‌شان را روی هم بگذارند و قوّت‌ها، قوه‌هایشان را روی هم بگذارند، و همه دنبال این باشند که آقای کارتر رای پیدا بکند و غلبه بکند بر رقیب‌های خودش در قضیه جمهوری. این یک ننگی است برای بشر؛ برای انسان. 🔸مگر اروپایی‌ها یا سران کشورهای اروپایی انسان نیستند. خوب آنها باید توجه به این معنا بکنند که این آقا آخر چه می‌خواهد درست کند. اینکه توبره‌اش را برداشته و دور دارد می‌گردد و گدایی می‌کند، که [با] این [تحریم‌] اقتصاد [ی‌]، تو هم با ما موافق [باش‌]. تو هم با ما موافقت کن. تو هم با ما [باش‌]. این دنبال این می‌گردد رای پیدا بکند. همه عالم خودشان را ذلیل این بکنند و زحمت برای خودشان ایجاد بکنند و ننگ برای خودشان ایجاد بکنند. 🔹این‌هایی که همه می‌گویند ما برای حقوق بشر مثلًا اقدام می‌کنیم، یک سی و چند میلیون جمعیت را در محاصره اقتصادی- به خیال خودشان- درآورند، و یک‌وقت هم- فرض کنید- به محاصره نظامی درآورند، همه‌اش چه؟ خوب برای چه شما این کارها را می‌کنید؟ برای این‌که آقای کارتر رای بیاورد و چهار سال دیگر جنایتی بکند؟ 🔸من گمان نکنم که یک کسی که استقلال داشته باشد و قوه فکری و استقلال فکری داشته باشد، زیر این بار برود که همه قوه‌هایش را صرف بکند که یک آقایی می‌خواهد در امریکا مثلًا چه بکند. خودش را رسوا بکند و بین جمعیت‌های دنیا، بین جمعیت‌های مستضعفین که غلبه دارند بر همه چیز. و اگر خدای نخواسته یکوقت همچو بی‌عقلی کردند، شکست مال اروپاست و امریکاست‌ و شرق و غرب. مال آن‌هایی که مستضعفین هستند، نیستند. برای این‌که ملت‌ها موافق با ما هستند. و آنی که مخالف با ما هست دولت‌ها یا اکثرشان یا بعضی‌شان از دولت‌ها هستند مثل دولت عراق. (28فروردین1359، صحیفه امام، ج12، صص245-243) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢پیام به‌مناسبت روز ارتش/صفحه اول 🔻 | 29فروردین بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹گرچه در جمهوری اسلامی از روز مردم جدا نیست، بحمد الله تعالی ارتش آن چنان مردمی است و در خدمت مردم است، و مردم آن چنان با ارتش منسجم و پیوند ناگسستنی دارند که هر دو یک واحد را تشکیل می‌دهند و روز ارتش روز مردم است، لکن انتخاب یک روز برای ارتش به منظور تجلیل بیشتر و تقدیر، سزاوارتر و نمودارِ تکریم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است. 🔸ملت عظیم الشان ایران روز 29 فروردین را به عنوان روز مبارک ارتش به آنان تبریک می‌گویند. امسال با سپاس بی‌حد به درگاه خداوند تعالی با پیروزی‌های بزرگ که ارتش و سایر قوای مسلح نصیب ملت ایران نموده‌اند و با افتخار جاویدی که در فتوحات، به ویژه برای کشور اسلامی آفریدند تبریک‌ها بیش‌تر و جدّی‌تر و توام با سرافرازی است. جاوید باد قوای مسلح و ارتش؛ و سرافراز باد کشور بقیة الله اعظم- ارواحنا لمقدمه الفداء- که این چنین سربازان متعهد و فداکار دارد. 🔹در این جنگ تحمیلی و دفاع از حق، ارتش ایران و دیگر قوای مسلح بر جهانیان ثابت کردند که مجاهدین در راه هدف و اسلام و میهن معظّم از یک قدرت غیبی ما فوق طبیعت و برتر از محاسبات کاخ‌نشینان ستمگر برخوردارند که با ارزیابی کوردلان خدانشناس نمی‌توان سنجید و با معیارهای الحادی درست نخواهد شد. 🔸با کدامین سنجش‌ها و معیارها می‌توان «فتح مبین» را تحلیل کرد، و با کدامین معادلات می‌توان ارزیابی نمود نبرد نابرابری که یک طرف آن قدرت شیطانی مجهز به تمام ابزار جنگی سبک و سنگین و برخوردار از پشتیبانی بی‌دریغ ابرقدرت‌ها و اکثر دولت‌های منطقه که با دست باز و روی گشاده تمام امکانات خویش را در اختیار آن قرار داده‌اند و تمام‌ بوق‌های تبلیغاتی جهان نیز از آن پشتیبانی نموده‌اند و همه جهاتِ تقویت در آن موجود بوده است، و طرف دیگر قوای مسلحی که ولادت او پس از انقلاب و پیروزی آن بود و ارتشش تازه از زیر سلطه مستشاران امریکایی و فرماندهان ستمشاهی نجات پیدا کرده و از رژیم طاغوتی به رژیم اسلامی انسانی انتقال یافته‌اند، و سپاه پاسدارانش و بسیجش از متن ملت برخاسته و تازه تفنگ به دست گرفته و دانشگاه‌های نظامی آن‌چنان ندیده‌اند و از ابزار جنگیِ کامل برخوردار نبوده، و تمام اسباب ظاهریِ ضعف در آن موجود بوده است و تنها ایمان به خداوند و عشق به شهادت در راه اسلام و روح ایثار و فداکاری، ابزار نبرد نابرابر اینان بود، و در ظرف قریب به یک هفته آن‌چنان قوای عظیم شیطانی را در هم کوبید و آن چنان طومار ارتش مجهز برخوردار از آرایش را در هم پیچید که فوج فوج قوای دشمن با همه تجهیزات، تسلیم یا فراری و یا مقتول گردیدند. کدام روشنفکران تحلیلگر و دانشگاهِ جنگ رفتگانِ متفکر این پیروزی معجزه‌آسا را توجیه می‌کنند؟ اگر ارتش و سایر قوای مسلح از نصرت معنوی الهی برخوردار نبودند پس این امر خارق العاده چگونه تحقق یافت؟ 🔹 آری فرق بسیاری است بین جوانانی که شب را با مناجات و قرائت قرآن و نماز و نیایش به سر می‌برند و حمله را با ذکر خدا و الله اکبر شروع می‌کنند، با آنان که شب را با معصیت خدا و روز را در جنگ با خدا آغاز می‌کنند. فرق است میان آن سنگرها که کتاب خدا و نهج البلاغه و کتاب‌های دعا در آن است، با آن سنگرها که بنا به گفته فاتحان، ابزار قمار و شراب و مسکرات و بدتر از آن در آن‌ها یافت می‌شود. و فرق است میان آنان که با اعتقاد به اینکه صاحب الزمان- روحی فداه- فرمانده آن‌هاست و جنگ می‌کنند، و آنان که صدام عفلقیِ ابرجنایتکار فرمانده آنان است. و فرق است میان آنان که خود را برادر ملت مسلمان عراق می‌دانند و هرگز به خود اجازه نمی‌دهند که به شهرها یا روستاهای برادر خود تجاوز کنند، با آنان که هر روز به هر شهر و دهکده، هر چند عرب‌نشین، که بتواند، آتش گشوده و با دعوی جنگ برای عربیت، کودکان و زنان و پیرمردان بی‌گناه را قتل عام می‌کنند. فرق است میان آنان که با اسرای جنگی خویش که در حال جنگِ با آنان به اسیری در آمده‌اند چون برادران خویش رفتار می‌کنند، با آنان‌ که با اسرایی که از ایران گرفته‌اند و اکثر آن‌ها مردم عرب روستاها یا شهر بوده و در جنگ دخالت نداشته‌اند آن چنان دژخیمانه رفتار می‌کنند که از ترس رسوایی بیشتر اکنون نیز نتوانند خویشاوندان و نزدیکان آنان را برای ملاقات بپذیرند. (29فروردین1361، صحیفه امام، ج6، صص202-200) 🇮🇷 @IRANeMOASER