eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش سوم 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/12 🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی به‌مبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفت‌زدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد. 🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يک‌مرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندوم‌ها و انتخابات‌های سرنوشت‌ساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخاب‌ها لحاظ شده است. 🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار می‌دهند و پشتوانه‌های اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال می‌برند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، می‌باشد؛ لذا دوگانه‌سازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد. 🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان می‌دهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد. 🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص می‌شودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشه‌های قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294) 🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريان‌ها و شــخصيت‌های غربگرا و برخی روزنامه‌ها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و به‌طور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبه‌روی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2) 🔹اين اعتراضات و طرفداری‌ها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينه‌ای مناسب برای گروه‌های مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم 🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه دخالت‌ها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميته‌ها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502) 🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامها‌ی از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانه‌ها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بوده‌اند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش چهارم 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/13 مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل می‌باشد: 🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌های وابسته به دولت 1360/7/5 🔸قانون مطبوعات 1364/12/22 🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22 🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هايی كه استفاده از آن‌ها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحه‌دار می‌كند.»1365/12/28 🔹آئين‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6 🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاه‌های اجرايی- بخشنامه نخست‌وزيری 1368/9/25 🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25 🔸تكليف كليه وزارتخانه‌ها، ســازمان‌ها، مؤسسات شركت‌های دولتی و وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به آن‌ها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاه‌ها 1369/2/9 🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويج‌دهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4 🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7 🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14 🔸تكميل آئين‌نامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14 🔹اصول و مبانی و روش‌های اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14 🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4 🔹تدوين سياست‌های ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26 🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12 🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدف‌ها و وظايف پيش‌بينی‌شده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16 🔹آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9) 🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6 🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2 🔹اصلاح آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13 🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجال‌برانگيز نيز بود. جريان‌های غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامه‌های زاويه‌دار نيز به پروپاگاندا و بزرگ‌نمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامه‌ها باكلام امام را می‌ديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامه‌ها پرداختند. 🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسنده‌اش يك دانش‌آموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است. 🔸در سال‌های اخیر نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراری‌های خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غرب‌زده دنبال می‌شود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانه‌های معاند همچون دويچه‌وله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/15 🔹الآن وزارتخانه‌ها ـ این را می‌گویم که به دولت برسد، آن‌طوری که برای من نقل‏ می‌کنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت‏‎ ‎‏بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند.‏‎ ‎‏مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی‏‎ ‎‏باشند. (صحیفه امام، ج6، صص329-328) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهید بهشتی و مساله آزادی در اسلام پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/١۴ «اگر گناه کردن من و گستاخی من در محیط اجتماعی این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کرده‌ام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمی‌داند، ضد آزادی می‌داند.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️حجاب ضرورتی شرعی 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/17 مقام معظم رهبری: 🔹حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، این‌ها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛ نه. (1401.10.14) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️حجاب اسلامی ضامن زنده ماندن ارزش‌های بانوان 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/16 امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ‏‎ ‎‏آن ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است ـ چه برای زن و چه برای‏‎ ‎‏مرد ـ برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه‏‎ ‎‏وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند این‌ها، این‏‎ ‎‏ارزش‌ها زنده بشود.(صحیفه امام، ج19، ص185) 🇮🇷 @IRANeMOASER
عصمتیه.pdf
348.8K
♨️آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه» 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/17 🔹در واپسین سال‌های دهه چهل آن‌گاه که امام خمینی، ایده تشکیل حکومت اسلامی را در قالب «نظریه ولایت‌فقیه» مطرح کرد، گروه‌های مبارز جدیدی در میان جوانان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که آرمان آن‌ها دیگر رابطه‌ای با الگوهای غربی نداشت. 🔸با همین پیش‌زمینه بود که «مؤسسه عصمتیه» خرمشهر -که مرکزی دینی و فرهنگی بود- به پایگاهی برای روشنگری دختران و زنان ایران شد و فعالیت‌های مذهبی-سیاسی این مؤسسه مایه نگرانی ساواک گردید؛ از این رو دو تن از سخنرانان آنجا به نام‌های معصومه اژدر افشار و فخریه اژدرافشار را دستگیر و مؤسسه را تعطیل نمود اما دختران مقاوم عصمتیه برنامه‌های خویش را پیش گرفتند... ادامه متن در مقاله ضمیمه: روزنه‌هایی امید در فضای ناامیدی زن ایرانی/ برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی (س)، دفتر چهارم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/18 🔹ای‌‌ ازلیّت، به تربت تو مُخمّر! وی‌‌ ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! 🔸آیت رحمت ز جلوه‌ی‌ تو هویدا رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر 🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر 🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام عالَم اجسام گردد عالَم دیگر 🔹جلوه‌ی‌ تو، نور ایزدی‌ را مَجْلی‌ٰ عِصمت تو، سِرّ مُختفی‌ را مَظهر 🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر 🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر 🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر 🔹ممکن، امّا یگانه واسطه‌ی‌ فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر 🔸ممکن، امّا نمودِ هستی‌‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر 🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز نور وی‌ از است و او ز پیمبر 🔸نور خُدا در پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر 🔹و ز وی‌، تابان شده به حضرت زهرا اینک ظاهر ز دُختِ موسی‌ جعفر 🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد عالم، آن‌کو به عال است مُنوّر 🔹این است آن نور، کز تجلّی‌ قدرت داد به دوشیزگان هستی‌ زیور 🔸شیطانْ عالِم شدی‌ اگر که بدین نور ناگفتی‌ آدم است خاک و من آذر 🔹آبِروی‌ مُمْکِناتْ جمله، از این نور گر نَبُدی‌، باطل آمدند سراسر 🔸جلوه‌ی‌ این، خود عَرَض نمود عَرَض را ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر 🔹عیسی‌ِ مریم به پیشگاهش دربان موسی‌ِ عمران به بارگاهش چاکر 🔸آن یک چون دیده‌بان، فرا شده بر دار وین یک چون قاپقان، معطّی‌ بر در 🔹یا که دو طفل‌اند در حریم جلالش از پی‌ تکمیل نفس آمده مُضطَر 🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ وین یک «تورات» را بخواند از بر 🔹گر که نگفتی‌: امام هستم بر خلق موسی‌ِ جعفر ولّیِ‌ حضرتِ داور 🔸فاش بگفتم که این رسول خدای‌ است معجزه‌اش می‌ بُوَد همانا دختر 🔹دختر، جُ‍ز فاطمه نیاید چون این صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمه‌ی‌ مادر 🔸دختر، چون این دو، از مَشیمه‌ی‌ قدرت نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر 🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر 🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلی‌ٰ وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر 🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر 🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه وین یک، در مُلک کبریایی‌ مَشْعَر 🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر 🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر 🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور 🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی‌، تارُک وین یک، بر عرش کبریایی‌ افسر 🔹تابشی‌ از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد سایه‌ای‌ از قهر این، جحیم مُقَعّر 🔸قطره‌ای‌ از جودِ آن، بِحارِ سماوی‌ رَشْحه‌ای‌ از فیض این، ذخایر اغیر 🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین صفحه‌‌ی‌ قم را نموده، این یک انور 🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت آب مدینه، نموده آن یک، کوثر 🔹عرصه‌ی‌ قم غیرت بهشت برین است بلکه بهشتش، یَساولی‌ است برابر 🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر شاید، گر «لوح» را بیابد همسر 🔹خاکی‌، عجب خاک! آبروی‌ خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر 🔸گر که شنیدندی‌ این قصیده‌ی‌ هندی‌ شاعر شیراز و آن ادیب سخنور 🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی ای‌ به جلالت ز آفرینش برتر 🔸وین یک قمری‌ نمط هماره نگفتی‌ ای‌ که جهان از رُخ تو گشته منوّر 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/19 🔹« این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29) ✳️ ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ و آغاز مبارک باد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تصویر پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔹کتاب «الف لام خدمت یا خیانت» مجموعه‌ای از مقالات تاریخی در نقد کتاب «الف لام خمینی» است که از ماه‌ها قبل برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده اما تا کنون هیچ‌گونه ابلاغیه اصلاحی یا تأئیدیه از وزارت ارشاد دریافت نکرده است و مع‌الاسف مسئولین امر پاسخ روشنی ارائه نمی‌کنند. 🔸تصویر فوق؛ پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی است که با تأیید مدعای بنیاد تاریخ‌پژوهی در معرض دید مخاطبان فرهیخته قرار گرفته است. پیش از این توضیحات بنیاد تاریخ‌پژوهی در این رابطه منتشر شده بود: 🖇ماجرای عدم صدور مجوز کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟» 🔹همچنان سرنوشت این کتاب تاریخی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. امید است متولیان امر فرهنگ، با لحاظ شرایط پیچیده فعلی در ترویج مطالب تحریف‌آمیز علیه امام، در رویکرد و عملکرد خویش تجدیدنظر نمایند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍لزوم تحول صدا و سیما 🔻 | 31اردیبهشت 🔹من همیشه از این رادیو- تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای این‌که این رادیو- تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهم‌تر است؛ برای اینکه الان در تمام دهات، در تمام شهرستان‌ها، تقریباً عمومی شده است. رادیو- تلویزیون هم تقریباً و آناً هر مطلبی واقع می‌شود، همه جای ایران و خارج متوجه می‌شوند. 🔸و این رادیو- تلویزیون باید اصلاح بشود؛ یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی. اخباری که در آنجا گفته می‌شود و واقع می‌شود، باید بر خلاف موازین اسلام نباشد [که‌] هر گروهی بخواهند توطئه کنند، بیایند در رادیو- تلویزیون حرفهایی بزنند که توطئه‌آمیز باشد. البته نه اینکه ما می‌گوییم باید سانسور باشد؛ ما می‌گوییم باید بر طریق اسلام و ملت باشد...(31اردیبهشت1359، صحیفه امام، ج12، صص327-324) 🇮🇷 @IRANeMOASER
لزوم حذف ربا از بانک‌ها 🔻 | 1خرداد اصل بهره از پول یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت که یک پولی آنجا گذاشته‌اند، بعد آن پول نه کاری، نه چیزی، یک چیزی در آورند. بدترین انواع استثمار همین رباست که در مقابل هیچ، خود پول که هست و در مقابل هیچ، این بزاید، بهره بردارد. در اسلام، این البته به هر صورتش حرام است حتی این فرارهایی که بعضیها جایز می‌دانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. یک راههایی گفته شده است، لکن آنها هم صحیح نیست بهره‌برداری از این نقود و از پول به هیچ وجه در اسلام جایز نیست. از جهتی که یک همچو بانک اسلامی که مبنایش بر این باشد که بهره در کار نباشد و ربا در کار نباشد، این یک خدمت بزرگی است به جامعه و به اسلام، هر دو، که امید است که احتیاج مردم از سایر بانکها به واسطه این بانک سلب بشود و مردم توجه بکنند به این بانک که اسلامی است، مبنایش اسلام است، اسلامی است و مبنایش بر این است که استثمار نکند مردم را، بهره‌برداری از انسان بیخودی نکند...(1خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص426-425) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ضرورت مبارزه با جریان اسلام منهای روحانیت 🔻 | 2خرداد 🔹...این همه تبلیغاتی که می‌کنند اهل قلم- نمی‌دانم- اهل بیان، تبلیغاتی که می‌کنند که ما از آن دیکتاتوری فارغ شدیم، دیکتاتوری عمامه و کفش آمده است، اینها ضد اسلامند. می‌دانند که آخوند دیکتاتور نیست، آخوند می‌خواهد مردم آزاد باشند، آخوند می‌خواهد استقلال باشد، آخوند با توطئه مخالف است نه با آزادی. این‌ها می‌خواهند که روحانیت را کنار بگذارند... 🔸دشمنی بعض از این طوایف برای اسلام کمتر از دشمنی او (محمدرضا شاه) نبود. او در عین قدرتش هم باز اسم خدا می‌آورد، باز زیارت می‌رفت- و لو ریا هم بود؛ اما این‌ها ریایی‌اش را هم حاضر نیستند! این‌ها همچو فرار می‌کنند از اسلام و از قرآن و از احکام اسلام که حاضر نیستند دروغش را بگویند که توی دل‌شان خلاف هم باشد! بگویند به لفظ. بعض از این نویسنده‌های ما حاضر نیستند برای جلو بردن مقصدشان یک کلمه اسلام را تو [ی‌] کار بیاورند و لو برای اینکه بازی بدهند ما را. با این‌ها باید ما همان مبارزه‌ای را بکنیم که با محمد رضا کردیم؛ برای اینکه توطئه در کار است نه قضیه آزادی. آزادی لکن توطئه نه. جمع‌آوری قشرها را درهم و برهم و میتینگ راه انداختن برای هر بهانه‌ای، برای هر استخوانی میتینگ راه انداختن و دنبالش با اسلام مخالفت کردن، قابل تحمل نیست...(2خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص465-454) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ خرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا آقای حسینعلی منتظری بعد از فتح خرمشهر به دنبال آتش بس بود؟! ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹آقای منتظری در راستای ارائه چهره صلح کل از خود در خاطراتش اینگونه ادعا می‌کند: «وقتی خرمشهر را فتح کردیم و این‌ها را بیرون کردیم احساس کردیم که نیروها[ی ایرانی] به خصوص ارتش، انگیزه داخل شدن در خاک عراق ندارند[!!] ... روی همین اصل هم من همان وقت پیغام دادم که هر کار می‌خواهید بکنید حالا وقتش است؛ و حمله کردن به عراق درست نیست...!! » 🔸طبق اسناد موجود، آقای منتظری نه‌تنها در پی فتح خرمشهر خواهان آتش‌بس و پایان جنگ نبوده بلکه به حق از سرنگونی صدام و شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» دم می‌زد. 🔹او در ١٣۶١.٣.١٧ طی نطقی خطاب به رزمندگان، اعلام کرده بود: «... شما که در جبهه‌ها با شعار و وارد نبرد شدید و توانستید خوزستان و خرمشهر را آزاد کنید، بدانید که تازه اول کار است.» 🔸آآقای منتظری در سخنرانی دیگری در تاریخ ١٣۶١.۴.١٨ نیز اعلام کرده است: «... طبیعی‌ترین و بهترین راه برای رسیدن به جبهه‌های قدس عزیز و آزادسازی مسجدالأقصی از اشغال نژادپرستان صهیونیست، گذشتن از خاک عراق و کربلای حسینی می‌باشد...» 🔹آیا آقای منتظری به راستی پس از فتح خرمشهر خواهان پایان دادن به جنگ و پذیرش آتش‌بس بوده است که به رزمندگان هشدار داده است «شما که... خوزستان و خرمشهر را آزاد کردید بدانید که تازه اول کار است.» آیا آقای منتظری مخالف ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق بوده است بوده است که اعلام می‌دارد:«طبیعی‌ترین و بهترین راه برای رسیدن به جبهه‌های قدس عزیز و آزادسازی مسجدالأقصی ... گذشتن از خاک عراق و کربلای حسینی می‌باشد.»؟؟ او در تاریخ ١٣۶١.۵.٣٠ در دیدار با آقای غرایب در ایران که مدت خدمتش در جمهوری اسلامی به پایان رسیده است، اظهار کرد: 🔸«...کشور ما از زمانی که مورد هجوم ارتش کافر واقع شد علی‌رغم این‌که هیچ‌گونه کمک قابل توجهی به او نشد و با تمام مساعدت‌های بی‌دریغ و بلاعوضی که عراق از بلوک شرق و غرب دریافت کرد، مقاومت نمود تا این‌که با بیرون راندن متجاوزین بعثی، به یاری خدا در آستانه پیروزی نهایی قرار گرفته است...» آقای منتظری اگر در پی آزادی خرمشهر خواهان پایان یافتن جنگ و پذیرش آتش بس بوده است، چگونه از پیروزی نهایی سخن می‌گوید؟ و نزدیک بودن آن را نوید می‌دهد؟ 🔹همچنین وی در دیدار با رهبر مذهبی-سیاسی مسلمانان به نام مولانا حافظی در تاریخ ١٣۶١.۶.١۶ موضع خود را پیرامون جنگ و رژیم روشن‌تر بیان کرده است: 🔸...شرایط ما برای خاتمه دادن به جنگ و برقراری صلح همان شرایطی است که از قبل گفته‌ایم و این چیزی است غیرقابل تغییر و این شرایط عبارتند از: خروج کامل نیروهای متجاوز و اشغالگر صدام از کشور اسلامی ایران، محاکمه و مجازات متجاوز و پرداخت همه خسارات... و اصولا چه مفهومی دارد که بر ملت مسلمان عراق حزبی حاکم باشد که همه افراد آن وابسته به بیگانه و با اسلام دشمنی دیرینه دارند. ما چگونه می‌توانیم با صدام صلح کنیم در حالی که هیچ‌یک از شرایط ما محقق نشده...»(مقاله موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران، صص٢٢۴-٢٢١، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره٢١ پاییز ١٣٨٨) 🇮🇷 @IRANeMOASER
پاسخ‌های مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس» ✳️سالروز فتح خرمشهر 🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در این مصاحبه پاسخ پرسش‌های ذیل را خواهید خواند: چه دست‌هایی و روی چه انگیزه‌ای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟ آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواسته‌های استعماری خود دست یابد؟ این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟! آیا استکبار جهانی و ابرقدرت‌ها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرال‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که «چگونه می‌شود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟! لیبرال‌ها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزه‌ای را دنبال می‌کردند؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیست‌ها با ایران جنگید تا صهیونیست‌ها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند. 🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهره‌های وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیری‌های آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند. ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388. 🇮🇷 @IRANeMOASER