eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.9.1.pdf
1.44M
ایستاده در سنگر دفاع از انقلاب اسلامی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و ششم 🔹نام آیت‌الله مصباح در لیست امضاکنندگانِ «اعلامیه جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره اوضاع ایران» که در 1357.1.25 در پی حوادث اخیر و کشتار مردم، خصوصاً 19 دی قم و اربعین‌های شهرهای دیگر در یادبود شهدای قم گرفته می‌شد به چشم می‌خورد. 🔸گویا افرادی که در کارنامه انقلابی مرحوم آیت‌الله مصباح تشکیک می‌کنند، به امضای پای اعلامیه اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به مناسبت 19 دی 56 اصلاً دقت نکرده‌اند، و یا احیاناً خدای ناکرده با علم و اطلاع چنین بهتانی را به مرحوم علامه روا داشته‌اند. طبعاً اگر هر فرد منصفی به مرور اسناد مبارزات بپردازد، اجازه چنین اتهامی به آقای مصباح را به خود نخواهد داد، حتی اگر در تضاد فکری و سیاسی با ایشان باشد. 🔹گذشته از امضای بیانیه‌های اعتراضی مرتبط با قیام 19 دی توسط علامه مصباح، برخی شاگردان مبرز آیت ‌الله مصباح یزدی نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. به راستی اگر آیت ‌الله مصباح طبق ادعای برخی اصلاح‌طلبان، از امضای اعلامیه اعتراضی استنکاف ورزیده و نقشی در ماجرای 19 دی نداشته و یا با اصلِ این حرکتِ انقلابی مخالف بود. علی‌القاعده نظر شاگردانِ درجه یک خود را نسبت به شرکت در این تظاهرات تغییر می‌داد. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1 آذر 1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2856_34197.pdf
1.95M
دیدگاه آیت‌الله مصباح(ره) درباره اهمیت رأی مردم انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و هفتم 🔹....یکی از شبهات تکراری برخی مخالفان علیه آيت‌الله مصباح، مخالفت با مقوله انتخابات و جایگاه رأی مردم در حکمرانی است. طبعا اگر این قبیل شبهات درست می‌بود، شخص ایشان نمی‌بایست در انتخابات‌های مختلف مشارکت داشته باشد. حال آنکه بنا به گفته فرزندان، ایشان در تمام انتخابات‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشته است. اولین و مهم‌ترین انتخابات سرنوشت‌ساز کشور، رفراندوم انتخاب نظام سیاسی بود که در فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد و اکثریت قاطع مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند. آیت‌الله مصباح نیز مانند آحاد مردم، در این رفراندوم شرکت کرده‌ است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح در گفت‌وگو با نگارنده خاطره جالبی در مورد این روز نقل کرد. حسب نقل ایشان، آيت‌الله مصباح صبح روز ۱۲ فروردین به اتفاق فرزندش علی آقا در رفراندوم انتخاب نظام سیاسی شرکت کرد و در مسجد آبشار قم، رأی خود به جمهوری اسلامی را به صندوق انداخت. جالب آنکه آقا مجتبی با دوربین شخصی خود از این صحنه عکس‌برداری کرده‌ و آن تصویر موجود است... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،4 آذر 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🇮🇷 @IRANeMOASER
پاسخ امام به شبهه «کاهش آزادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» 🔻 | 5آذر 🔹 ...خبرنگار ژاپنی: حضرت امام، در نوفل لوشاتو شما وعده کردید که نه تنها آزادی‌ها حفظ می‌شوند، بلکه تعمیم نیز می‌یابند. در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که تظاهراتی بر ضد زنان شد و اقلیتهای قومی مثل کردها تحت فشار قرار گرفتند و روزنامه‌ها و احزاب سیاسی ممنوع شد. آیا ممکن است این تناقضهای ظاهری را برای ما روشن بفرمایید؟ 🔸امام خمینی قدس سره الشریف: این هم از همان ریشه همان اموری است که امثال کارتر پیش آوردند. باید دید که این تشنجاتی که در ایران واقع می‌شود، این را چه کسی دارد ایجاد می‌کند. قضیه را چه کسی دارد ایجاد می‌کند و ایجاد کرده است؟ و چه کسی کوشش می‌کند که قضیه کردستان را خاتمه بدهد. و برادران کرد را از آن ظلم‌هایی که برایشان شده است نجات بدهد؟ 🔹ما کوشش داریم که تمام قشرهای ملتمان در رفاه باشند. و همان طوری که اسلام طرح کرده است هیچ یک از افراد ملتمان مظلوم واقع نشوند. و هیچ یک از افرادمان ظلم نکنند. این یک مطلبی است اسلامی. و ما در صدد همین معنا هستیم. 🔸و ما از اول که انقلاب‌مان واقع شد تمام آزادی‌ها در ایران بود. و مجال به تمام دستجات ما دادیم و هیچ ابداً جلوگیری از هیچ چیز نشد. لکن توطئه‌ها شروع شد. وقتی که دیدند آزادند توطئه‌ها شروع شد. توطئه قلمی که می‌خواستند مسیر ملت ما را منحرف کنند. 🔹و این‌ها همان اشخاصی بودند که یا و امثال امریکا بودند و می‌خواستند که نهضت ما را به تباهی بکشند. و ما بعد از پنج ماه که به همه فرصت دادیم، توطئه‌گرها را پیدا کردیم، قلم‌هایی که توطئه‌گر بودند و می‌خواستند باز سلطه اجانب را بر مملکت ما مسلط کنند، آنها را گفتیم که نباید این کار را بکنند و باید محکمه ببیند که اینها چکاره هستند. و دیدیم که بعد از اینکه بررسی شد، اینها از اسرائیل خیلیشان ارتزاق می‌کردند. و بلندگوی اسرائیل بودند. بلندگوی امریکا بودند. منتها با صورت‌های دیگر. و یک ملتی حق دارد که کسی که بخواهد ملتش را به تباهی بکشد و توطئه کند و باز همان مسائل سابق را برای او پیش بیاورد، از آن جلوگیری بکند. و الّا ملت ما طرفدار آزادی است. طرفدار همه جور آزادی است. و لکن طرفدار توطئه نیست. طرفدار تباهی نیست. 🔸زن‌هایی که تظاهر کرده‌اند همان زن‌هایی بودند که از تتمه آن مسائل بودند. آن‌هایی بودند که شاه آن‌ها را به عنوان «آزاد زنان» به میدان آورده بود و آن‌ها را به تباهی کشیده بود. آن‌ها هم چون از این وضعی که آن تباهی‌ها آن آزادی‌هایی که آن‌ها می‌خواستند، می‌خواستند که با جوان‌ها آزاد باشند که هر کاری می‌خواهند بکنند و می‌خواستند با تباهی‌ها هم‌آغوش باشند. می‌خواستند کارهای بر خلاف عفت بکنند. و می‌دیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی می‌کشد و ملت را به عقب می‌راند موافق نیست. 🔹آن‌ها بودند که آمدند در خیابان‌ها و با آن صورت‌هایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الّا جلوی آزادی هرگز گرفته نشده است و نمی‌شود و مردم آزادند. الّا آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملت را به عقب برانند... (5آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص131-130) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔘حضرت امام خمینی(ره): ما یک چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا (س) است. از این کوخ‌ها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری، آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.( صحیفه امام، ج ١٧، ص ٣٧٣) 🔘مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: در صحنه تعريف معنوی فاطمه زهرا (عليهاالسلام) وارد نمی‌شويم، ليکن در زندگی معمولی اين بزرگوار، يک نکته مهم است و آن جمع بين زندگی يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف، و بين وظايف يک ، غيور، خستگی‌ناپذير در برخوردش با حوادث سياسی مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله عليه وآله)، که به مسجد می‌آيد و سخنرانی و موضع‌گيری و دفاع می‌کند و حرف می‌زند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگی‌ناپذير و محنت‌پذير و سختی تحمل‌کن است، از طرفی ديگر.» (١٣۶٨/٩/٢٢) 🇮🇷 @IRANeMOASER
شیدای مادر نوشتار معنوی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها/1 ▫️از آثار قلمی در نجف مجموعه‌ای بود پیرامون زندگانی امامان معصوم (سلام خدا بر آن بزرگواران) که به پایان نرسید و عمر او مجال نداد تا این اثر گرانبها را به انجام برساند. ▪️انگیزه از پرداختن به شرح زندگی آن بزرگواران، زدودن زنگار از چهره آنان و رویارویی با تحریف‌هایی بود که پیرامون موضع‌گیری‌های معصومین در برابر حاکمان ناشایسته و ستم‌پیشه، دنبال می‌شد... ▫️ایشان پس از پایان دادن به جستاری عرفانی و معنوی از زندگی آراسته و برجسته مولا علی(سلام خدا بر او)، خویشتن خویش را به نور فاطمه(سلام خدا بر او) جلا بخشید و با برخورداری از عنایت و حمایت آن بانوی بزرگوار در راه ستایش و شناخت و شناساندن او قلم زد و گام برداشت. او با اشاره به التفات آن بانوی بزرگوار آورده است: ▪️... بعدازظهر شهر صیام است از حرم مطهر امیر برگشتم در حالات این بزرگوار به نوشتن پرداختم. پس قهراً فیض خواهد رسید و جامی هم نصیب من بیچاره خواهد گشت. خواهشمندم که دقت کنید در این چند سطر، باشد که شما هم از آن برخوردار گردید... ▫️او پیرامون جایگاه فاطمه(سلام خدا بر او) به عنوان اینکه از معصومین(سلام خدا بر آن بزرگواران) است و از ملکه عصمت به درستی برخوردار است، چنین نوشته است: ▪️... مشهور بلکه مورد اتفاق است که حضرتش از معصومین است و دارای صفت عصمت می باشد یعنی محفوظ بودن از گناه و از خطور گناه و این صفت پیدا نمی شود مگر برای کسانی که خود را همیشه و هر گاه در محضر ربوبی مشاهده می‌کنند و قدرت و جلال او در دل هایشان چنان حاضر است که هیچ ممکن نیست خیال گناه را بکنند و به قول والد ماجد، محقق علوم ثلثه عقلیه و اخلاقیه و عملیه (مدظله تعالی) این صفت برای هر انسانی که پیش قاهر قادری باشد، موجود است و از اینکه خیال گناه و تخلف از امر او را بکند معصوم است... پس باید کوشید که دل را خانه خدا کرد و از آن طریق که حقیقت سلوک است بر اوصاف حمیده مسلط شد و از رذایل اخلاقی رهایی یافت. خوشا به حال کسانی که قلب خود را به نور جمال جمیل او روشن نمودند. طوبی به کسانی که دلشان جز مهر او را در خود نمی پرورانند و توجهی به غیر دوست ندارند و همه کثرات را زیر پا زده و از جام وحدت شربی مدام دارند... ▫️مصطفی از اینکه تاریخ رحلت (شهادت) دخت گرامی و بزرگوار پیامبر اسلام(سلام و صلوات خدا بر او) پنهان مانده اظهار شگفتی کرده و نقش دست های مرموز و سیاست باز را در پدید آوردن اخلال و شبهه در تاریخ درگذشت و شهادت آن بانوی بزرگ را دور از نظر ندانسته و چنین آورده است: ▪️از عجایب تاریخ، قصه مخفی بودن زمان وفات دختر پیغمبر و مکان دفن آن حضرت است، نمی دانم که با چه بیانی می توان حل کرد یک چنین حادثه ای را؟ بعد از آن که انسان عاقل و هوشمند خوب می داند که مثل زهرا سلام الله علیها بعد از آن که اسلام از هر جهت قوی شد دیگر ممکن نبود بر مورخین کوچک ترین حرکات او مخفی باشد. پس چرا چنین شد؟ و چه چیز ممکن است علت برای این امر باشد؟ آیا فاطمه زنی بی ارزش بود که اصلاً مورد نظر مسلمانان نبود؟! تا آنجا که سال فوت و ماه فوت بعضی دیگر از زنان رسول اکرم معلوم باشد ولی تاریخ ارتحال این خاتون، معلوم نباشد؟... یا آن که ابتدا معلوم بوده ولی بعداً مخفی شده به خاطر آن که آلوده کنند بعضی از مسائل اعتقادی را؟! یا بعضی از قضایای سیاسی [را] و یا و یا و یا و معلوم است که زمان رحلت آن بزرگوار مخفی نبوده... و بعداً به جهت یا جهاتی مخفی شده است. بعضی گفته اند چهل و پنج روز و بعضی گفته اند هفتاد و پنج روز و بعضی دیگر [نوشته اند] نود و پنج روز بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیها و آله، از دنیا رفته اند. احتمال اول بسیار ضعیف است بلکه قائلی ندارد و احتمال دوم و سوم به یکدیگر ممکن است برگردد به خاطر آن که کلمه سبعین و تسعین به یکدیگر شبیه اند و به هم اشتباه می شوند... منبع: نهضت امام خمینی، دفتر پنجم، صص183-181 🇮🇷 @IRANeMOASER
در آرزوی بنای مرقد حضرت فاطمه سلام الله علیها نوشتار معنوی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها/2 از این اثر [شهید سیدمصطفی خمینی در رابطه با زندگانی معصومین علیهم‌السلام] به دست می آید که مصطفی نسبت به حضرت فاطمه(سلام خدا بر او) سوز و گداز زیادی داشته و برای حفظ وحدت و پیشگیری از بهره‌گیری ناروای دشمن، خود را ناگزیر می دیده که قلم و زبان در نیام کشد و آنچه در درون دارد فاش نسازد و به مصداق: مرا دردی ست اندر دل اگر گویم زبان سوزد اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد از دردها و سوز و گدازهای فاطمه(سلام خدا بر او) بسوزد و دم برنیاورد، چنان که خود نیز در پایان شرح کوتاه از زندگی آن بانوی شهید و ستمدیده آورده است: شرح این قصه جانسوز نگفتن تا کی سوختم سوختم این راز نهفتن تا کی او پیرامون مدفن فاطمه(سلام خدا بر او) روایت‌های گوناگون را آورده و خود طبق استناد عقلی، بر این نظر است که آن بانوی عزیز و بزرگوار در منزل خود به خاک سپرده شده است. او نوشته است: ... بعضی معتقدند که حضرتش در بقیع مدفون است و بعضی می گویند که حضرتش در منزل خود مدفون شدند چون که اگر بیرون آورده بودند جنازه را قهراً جماعتی می دیدند و مطلع می شدند. از اینجا معلوم است که در همان منزل شخصی دفن کردند و بعد از آن که به مسجد اضافه شد قهراً در مسجد واقع شده و الان هم در مسجد به عنوان آن حضرت مکانی است که سنی و شیعه هم زیارت می کنند و خدای را می خوانم به حسن، اکنون که چهاردهم رمضان سال 1386 هجری است، مرا موفق کند که کراراً آن حضرت را زیارت کنم و برای آن بزرگوار بنای جدیدی به پا سازم... منبع: نهضت امام خمینی، دفتر پنجم، صص184-183 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍پاسخی مستند به یک شبهه تکراری 🔹یکی از شبهات تکراری برخی مخالفان علیه آيت‌الله مصباح، مخالفت با مقوله انتخابات و جایگاه رأی مردم در حکمرانی است. طبعا اگر این قبیل شبهات درست می‌بود، شخص ایشان نمی‌بایست در انتخابات‌های مختلف مشارکت داشته باشد. حال آنکه بنا به گفته فرزندان، ایشان در تمام انتخابات‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشته است. اولین و مهم‌ترین انتخابات سرنوشت‌ساز کشور، رفراندوم انتخاب نظام سیاسی بود که در فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد و اکثریت قاطع مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند. آیت‌الله مصباح نیز مانند آحاد مردم، در این رفراندوم شرکت کرده‌ است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح در گفت‌وگو با نگارنده خاطره جالبی در مورد این روز نقل کرد. حسب نقل ایشان، آيت‌الله مصباح ۱۰ فروردین به اتفاق فرزندش علی آقا در رفراندوم انتخاب نظام سیاسی شرکت کرد و در مسجد آبشار قم، رأی خود به جمهوری اسلامی را به صندوق انداخت. جالب آنکه آقا مجتبی با دوربین شخصی خود از این صحنه عکس‌برداری کرده‌ و آن تصویر موجود است. منبع: عمار انقلاب، صص644-643 ضمیمه: تصویری از حضور علامه مصباح یزدی(قدس سره) در حوزهٔ رأی‌گیری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ۱۳۵۸/۰۱/۱۰. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نامه درباره وضعیت حوزه نجف‌ 🔻 | 8آذر [مخاطب احتمالی: سیدمرتضی پسندیده] بسمه تعالی‌ 25 قع 95 پس از اهدای سلام و تحیت، مرقومات شریفه آنچه رسیده جواب داده‌ام؛ اینک جواب مرقوم مورخ 7 قع «۱»: صد دلار برای مظالم واصل شد. 810 تومان برای نماز و روزه واصل شد. ان شاء الله اعمال جنابعالی در سفر حج، مقبول درگاه احدیت- جَلَّ شَاْنُه- باشد. ماها بحمد الله مزاجاً سلامت، لکن گرفتاری‌ها را خواهید شنید. حوزه را باید گفت منقرض شد یا در شُرُف است مگر خداوند تعالی فرجی عنایت کند. این جانب در کمال ناراحتی نفس‌های آخر عمر را می‌کشم؛ از جنابعالی و سایر دوستان امید دعای خیر دارم. لازم است عجالتاً تا اطلاع ثانوی از ایصال وجه برای نماز خودداری کنید. به سایرین هم اطلاع دهید. چون نمازگزاری معلوم نیست باقی بماند. و السلام علیکم. (8آذر1354، صحیفه امام، ج3، ص122) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📩 «بسیج لشکر مخلص خداست» یعنی این ذخیره‌ی عظیم مغتنم، برای قدرت یابی شخصی نیست/«بسیج مدرسه‌ی عشق است» یعنی این عشق، یک عشق در ظرفیت و قابلیت یک مدرسه است ✏️ رهبر انقلاب هم اکنون در دیدار بسیجیان: امام درباره‌ی بسیج توصیفهای گوناگونی دارند. دو توصیف را من انتخاب کرده‌ام که به شما عرض بکنم. ✏️ یکجا امام میگوید که: بسیج لشکر مخلص خداست. لشکر مخلص خدا، روی کلمات دقت کنید. یکجای دیگر امام میگوید: بسیج مدرسه‌ی عشق است. خب این دو توصیف را کنار هم بگذاریم، لشکر مخلص خدا نشان میدهد که بسیج رزمنده است، لشکر برای رزم است، برای جنگ است. رزمنده بودن یعنی چه؟ یعنی هم قدرت مادی و جسمانی داشتن، هم اراده و شجاعت روحی داشتن، هم تدبیر و ترفند جنگی بلد بودن، نمونه‌اش امیرالمومنین است در مقابله‌ی با عمرو بن عبدود. لشکر مخلص خدا یعنی چه؟ یعنی این ذخیره‌ی عظیم مغتنم برای قدرت یابی شخصی نیست. ✏️ از آن طرف مدرسه‌ی عشق است، عاشق است بسیج عاشق است، دلباخته است. اما این عشق یک عشق هرزه پوی بی‌جهت بد مسیر نیست، این عشق یک عشق در ظرفیت و قابلیت یک مدرسه است. ✏️ ظرف او یک ظرف جهت‌دار و منظم است یعنی چه؟ یعنی عشق به خدا، عشق به معنویت، عشق به مردم، عشق به راه جهتی که دارد حرکت میکند، عاشقانه حرکت میکند. مدرسه یعنی این. مدرسه‌ی عشق یعنی این. اینی که بسیج عاشق است. میگوید بسیج مدرسه‌ی عشق است. عشق را با جهت مشخص تدریس میکند، تعلیم میدهد. ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠شجاعت شهید آیت‌الله مدرس به روایت امام خمینی 🔘به‌مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس ▫️«در يک مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مى‌‏آييم به تهران و تهران را مى‏‌گيريم. ▪️دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مى‏‌نويسد كه يک روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت: ▫️آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند. ▪️روحانى اين است. يک روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن را، روسيه سابق را، يک دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يک روحانى ضعيف، يک مشت استخوان رد كرد! آن‌ها مى‏بينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج١ ص۴٢٢) 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣دستور امام در رابطه با لزوم بزرگداشت شهید مدرس 🔘به‌مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس بسم الله الرحمن الرحیم‌ ▫️در عصر شکوفایی انقلاب اسلامی، بزرگداشت مجاهدی عظیم الشان و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران سیاه می‌زیست لازم می‌باشد. ▪️زیرا در زمانی که قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمی‌کرد. در آن روزگار، در حقیقتْ حق حیات از ملت مظلوم ایران سلب شده بود، و میدان تاخت و تاز قلدری هتاک در سطح کشور باز، و دست مزدوران پلیدش در سراسر ایران تا مرفق به خون عزیزان آزاده وطن و علمای اعلام و طبقات مختلف آغشته بود. این عالِم ضعیف الجثه، با جسمی نحیف و روحی بزرگ و شاداب از ایمان و صفا و حقیقت و زبانی چون شمشیر حیدر کرار، رویارویشان ایستاد و فریاد کشید و حق را گفت و جنایت را آشکار کرد، و مجال را بر رضا خان کذایی تنگ و روزگارشان را سیاه کرد. ▫️و عاقبت جان طاهر خود را در راه اسلام عزیز و ملت شریف نثار کرد. و به دست دژخیمان ستمشاهی در غربت به شهادت رسید، و به اجداد طاهرینش پیوست. در واقع شهید بزرگ ما، مرحوم مدرس، که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضا شاهی تاریک می‌نمود. و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد. ارزش این شخصیت عالی‌مقام را نمی‌تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های اوست. ▪️و اینک که با سر بلندی از بین ما رفته است، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم؛ و با خدمت ناچیز خود مزار شریف‌ دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم. مناسب دیدم که این خدمت را در اختیار جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی ایّده الله تعالی- قرار دهم. ▫️مردی خدمتگزار به اسلام و آستان قدس رضوی که در مدت تصدی کوتاهش خدمات شایان تقدیری به آستان ملکوتی حضرت رضا- سلام الله علیه و علی آبائه- نموده است، و پرده از چپاولگری‌های پنجاه ساله رژیم ستمگر پهلوی برداشته است- جَزَاه اللهُ عن الاسلام خیراً- امید است ایشان به وجهی مناسب با شخصیت آن بزرگوار این خدمت را همچون خدمت‌های ارزشمند دیگرشان به اتمام برسانند، و موجبات رضایت خداوند متعال و خشنودی حضرت رضا- سلام الله علیه- و فرزند عزیزش حضرت بقیه الله- ارواحنا لمقدمه الفداء- را فراهم نماید. ▪️از خداوند متعال رحمت در جوار قدس خود برای آن بزرگمرد تاریخ، و عظمت برای اسلام، و سعادت برای ملت غیور، و پیروزی برای مجاهدین اسلام بر سپاه ظلم و کفر، و غفران برای شهدای در راه خدا، خصوصاً شهدای جنگ تحمیلی، و صحت برای آسیب دیدگان و رهایی برای اسرا و مفقودین و صبر و اجر برای بازماندگان آنان را خواستارم. و السلام علی عباد الله الصالحین و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی‌ (28شهریور1363، صحیفه امام، ج19، صص74-73) 🇮🇷 @IRANeMOASER