eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆 پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۴۲ ➖ستاد بزرگ ارتشتاران در نامه‌ای به ساواک اطلاع داد: « در آغاز ماه مبارک رمضان و هم زمان با برگزاری مراسم عزاداری در مساجد، فعالیت و تحریکات طرفداران روحانیت علیه دولت آغاز شده است. با اینکه از وعاظ تعهد گرفته شده است که مطالبی تحریک‌آمیز نگویند و به دولت حمله نکنند و به مسائل سیاسی وارد نشوند کم و بیش در سخنان روحانیون انتقاداتی از دولت شنیده می‌شود. هر چند به علت سرما هنوز حضور مردم در مساجد چندان رونق ندارد ولی به احتمال زیاد فعالیت روحانیون در اثبات حقانیت و مظلومیت خود شدت خواهد گرفت و از هم اکنون عده‌ای از طرفداران روحانیت مقدمات آن فراهم کرده‌اند تا مردم را برای شرکت در ایام عزاداری در مسجد تشویق کنند.»1 ➖اعلامیه‌ای به امضای « محمدهادی الحسینی المیلانی» و با عنوان « حضور محترم سیدمحمود طالقانی» از مشهد به تهران فرستاده شده و در تهران انتشار یافته است.2 ➖امروز اعلامیه‌ای منتسب به آیت‌الله سیدمحمود طالقانی توزیع شده که در آن خطاب به افسران و سربازان مسلمان آمده است: « از مراجع دینی خود پشتیبانی کنید و خود را قربانی شاه خائن و بی‌دین نکنید.» ادامه مطلب 👇🏻 🇮🇷 @IRANeMOASER
...در اعلامیه منتشر شده شماره 9 جمعیت نهضت آزادی ایران نیز شاه به عنوان دیکتاتور و زورگویی که در میان هیچ یک از طبقات جامعه محبوبیتی ندارد معرفی شده است. در این اعلامیه آمده است: « دیکتاتور و زورگو چون به هیچ یک از طبقات ملت نمی‌تواند تکیه داشته باشد و چون می‌داند حرص و آز منفعت طلبی خود و بستگانش غالب طبقات مردم را به ستوه آورده است و به عصیان وامی دارد، به ناچار برای خنثی کردن عصیان‌ها که عاقبت منجر به سرنگونی دیکتاتوری خواهد شد، دستگاه مختلف و متنوع جاسوسی تشکیل می‌دهد تا بتواند به حکومت جابرانه خود ادامه دهد. دیکتاتور عالی‌ترین و والاترین مشاغل، یعنی ریاست دولت را به غلامان و بندگان خود می‌سپارد... باید دست شاه را از سر ملت ایران قطع کرد.»3 1. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 4، دوران حصر، مرکز بررسی اسناد تاریخی،1380، ص339. 2. یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی، ج 1، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص505. 3. خاطرات بازرگان، شصت سال خدمت و مقاومت؛ به کوشش محمد نوید بازرگان، 1375 ش، ص413. ادامه مطلب 👇🏻 🇮🇷 @IRANeMOASER
➖تقاضای فرهنگیان آبادان ➖بی کتابی هنوز ادامه دارد 🇮🇷 @IRANeMOASER
لزوم اجرای احکام شرعی قضائی 🔻 | 28دی بسمه تعالی‌ شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی‌ 🔹کلیه پرونده‌هایی که تا کنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تاخیر افتاده است در اختیار حجتی الاسلام آقایان: و قرار دهید، تا هر چه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اکید می‌نمایم که جهات شرعیه را کاملًا رعایت نمایند. و السلام. 67.11.1 روح الله الموسوی الخمینی‌ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک زعیم عالیقدر، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی‌ 🔸با سپاس بیکران از درگاه احدیت که این جانبان را مشمول عنایت آن امام عزیز و بزرگوار قرار داده تا در اجرای احکام و حدود الهی گامی برداریم، مستدعی است نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمایید که دستور مورخ 1/ 11/ 1367 آن حضرت اختصاص به اجرای حدود الهی دارد یا شامل احکام صادره در مورد قصاص نفس نیز می‌شود؟ 2/ 11/ 67 - بسمه تعالی‌ جناب حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی‌ 🔹آنچه را که به شما ماموریت دادم تا به پرونده‌هایی که در شورای عالی قضایی راکد مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات شرعیه آن. 67.11.2 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج21، صص246-245) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻غمنامه امام در نجف 📍« من نمی‌دانم با این جو نجف چه کنم؟ هر قدمی بردارم، با مخالفت و کارشکنی عده‌ای از آخوندهای نجف مواجه می‌شوم، اگر در برابر حکام بعث برخورد تند و قاطع بکنم، فورا در نجف سر و صدا راه خواهند انداخت که می‌خواهد حوزه نجف را برهم بزند! اگر در برابر بعثی‌ها سکوت کنم، می‌گویند با آنان ساخت و پاخت کرده است! اگر با زبان نصیحت و اندرز با بعثی‌ها برخورد کنم، می‌گویند: چطور شده است که با رژیم شاه آنگونه برخورد می‌کند و با رژیم عراق رفتاری ملایمت‌آمیز دارد. حتی اگر کاری بکنم که نفع شخصی آقایان نجف را در برداشته باشد نیز دست از مخالفت و کارشکنی علیه من برنمی‌دارند». امام به دنبال این سخن افزود: « نقل است که حضرت رسول اکرم (ص) وقتی به معراج رفت، یکباره آتش جهنم خاموش شد و عذاب از اهل جهنم برداشته شده، اهل جهنم سوال کردند چه شده که عذاب برداشته شده است، پاسخ شنیدند که محمد از اینجا عبور می‌کند و به خاطر قدوم آن حضرت عذاب برداشته شده است، اهل جهنم فریاد زدند: درب جهنم را بگذارید، ما هرگز نمی‌خواهیم که به خاطر محمد عذاب از ما برداشته شود. اکنون بعضی از آخوندهای نجف نمی‌خواهند از طریق من حتی خدمتی به آنان بشود».1 1.نهضت امام خمینی، سیدحمیدروحانی، ج2 ص708 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆جمعه ۴ بهمن ۱۳۴۲ ➖اظهارات آیت‌الله حسین غفاری درباره ششم بهمن. آیت‌الله شیخ حسین غفاری، امام جماعت مسجد ده متری شارق ( خیابان تهران‌نو ) گفت: ببینید راجع به ششم بهمن چقدر حقه‌بازی و عوام‌فریبی می‌کنند. چقدر پول مردم را صرف هدف‌های شخصی می‌نمایند. می‌خواهند خودشان را همراه مردم کنند ولی مردم بیزارند و اگر زور سر نیزه و [ترس از] سازمان امنیت نباشد آن وقت معلوم خواهد شد که مردم چطور با دستگاه‌ها رفتار می‌نمایند. من هر جا منبر بروم حرف‌هایم را می‌زنم و هرگز از گفتن حقایق خودداری نخواهم کرد.1 1. یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله شیخ حسین غفاری، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص505. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆جمعه 20 شهریور 1349 📍عیاشی به بهانه دیدن کره اسب امروز صبح با دو دختر خوشگل به اسب سواری رفتم، هر دو بسیار زیبا بودند ولی جای معشوق مرا نمی‌گیرند. حوالی ساعت 11 شاه با هلی‌کوپتر وارد شد، ظاهرا برای دیدن دو کره اسبی که از انگلستان وارد کرده بودیم. اما در حقیقت بیشتر مشتاق بود به خانم‌ها معرفی بشود. من شخصا اسب ها را ترجیح دادم.1 1. یادداشت‌های اسدالله علم،ج1،ص265. 🇮🇷 @IRANeMOASER
امام خمینی خطاب به مسئولین صدا و سیما 🔻 | 3بهمن ...شما که مسئولیت بسیار سنگینی به عهده‌تان می‌باشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامه‌هایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامه‌های اصولی و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامه‌ها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود.... (3بهمن1361، صحیفه امام، ج17، ص244) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ بهمن ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️وجود امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ؛ باب وحی و امانتدار وحی امام خمینی قدس سره الشریف: این روز روزی است که علی بن ابی طالب - سلام الله علیه- که باب وحی و امانتدار وحی بود متولد شد. و این روزی است که قرآن کریم و سنت رسول اکرم به ولادت این مولود بزرگ، مفسر پیدا کرد و پشتوانه وحی و پشتوانه اسلام به وجود این مبارک مولود، قوی شد، که اتمام ، به وجود این مولود بزرگ شد. و باید بگوییم و تفسیر وحی و ادامه وحی، به وجود مقدس این سرور [متحقق ] شد. من این روز را، که هم روز بعثت است وهم روز ولایت است وهم روز نبوّت است و هم روز امامت، به همه آقایان و همه ملت تبریک عرض می‌کنم. (صحیفه امام؛ ج 14، ص: 350) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆شنبه ۵ بهمن ۱۳۴۲ ➖توزیع رساله عملیه آیت‌الله خمینی در بازار خرم آباد. ➖حمایت فرقه بهائیت از اقدامات اسدالله علم در سرکوب قیام 15 خرداد. ➖فعالیت روحانیون تبریزی در ماه رمضان. ➖بنا به گزارش ساواک، اخیرا چندین مجلد رساله عملیه آیت‌الله خمینی را حسین مصدقی در 45 صفحه منتشر کرده است. غلامحسین کریم‌پور این رساله‌ها را در بین بازاریان خرم‌آباد توزیع کرده و به فروش رسانده است.1 ➖به گزارش مخبر ساواک یکی از بهائیان شاغل در شرکت ملی نفت ایران اظهار کرده که ثابت پاسال، سرمایه‎دار معروف، محرک واقعی اعدام طیب حاج رضایی بوده است. به گفته این بهایی ثابت پاسال نزد شاه رفته و طیب را مسبب تخریب گورستان بهائیان و گلستان جاوید دانسته است. ➖فردی به نام سروستانی کارمند فرهنگ نیز گفته است بهائیان انتقام تخریب حظیره‌القدس را که چند سال قبل به دست مسلمان‌ها انجام شد از مدرسه فیضیه قم گرفتند. بهائیان شیراز نیز گفته‌اند: ما نه فقط انتقام گذشته را [از مسلمانان ]گرفتیم بلکه ترویج بهاییت را تا مرحله اصلاحات ارضی ادامه دادیم. وی با این گفته‌های خود خواسته است موضوع اجرای اصلاحات ارضی را یک موضوع برنامه‌ریزی شده از جانب بهائیان تلقی کند و آن را از آن بهائیان بداند. آن‌گونه که بهائیان شایع کرده‌اند بحران‌های چند ماهه گذشته ایران و اختلافات دولت و روحانیون را به امر بهائیان در لندن می‌دانند.2 ادامه مطلب👇🏼 🇮🇷 @IRANeMOASER
➖از ساواک تبریز به ساواک تهران درباره فعالیت روحانیون در ماه رمضان تلگرافی ارسال شده است. در این تلگراف آمده است: « به اوضاع سابق خاتمه داده شده است کما اینکه در ماه رمضان که اغلب مساجد دایر می‌باشد با اقداماتی که به عمل آمده است بیش از پنجاه نفر واعظ و روضه‌خوان و مجتهد و پیشنماز و غیره فقط درباره مسائل دینی صحبت می‌نمایند. اعزام حجت‌الاسلام سید‌جواد هشترودی، به تهران صلاح نبود و باعث بزرگ شدن او خواهد شد. در صورت تصویب تا آخر رمضان مانند همان پنج نفری که در ساواک هستند در خود ساواک نگهداری شود، احتمال تعطیل عمومی بازار با اقداماتی که به عمل آمده بسیار ضعیف است فقط ممکن است عده معدودی از اصناف متعصب به علت تقارن آن روز با ماه رمضان مبادرت به این کار بنمایدند که درباره آنان نیز شدیدا عمل خواهد شد. جشن ششم بهمن همان‌طور که خواسته ملت و مورد انتظار تیمسار است با شکوه و جلال فراوان برگزار خواهد شد.» 3 1. سیر مبارزات امام خمینی در آیینه اسناد به روایت ساواک، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج13،1386 ش ،ص129. 2. شاهدی، مظفر، مردی برای تمام فصول(اسدالله علم)، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی ، 1379، ص452-453. 3. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 4، دوران حصر، مرکز بررسی اسناد تاریخی،1380 ش، ص340. ادامه مطلب👇🏼 🇮🇷 @IRANeMOASER
➖قیمت گوشت بازهم ترقی کرد ➖ساکنین سی خانه در معرض خطر قرار دارند 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش اول برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم 🔹«... اصحاب حدیث در کتاب‌های خود فضائلی بلند و کوتاه برای آن عزیز و سرور بی‌نظیر ذکر فرموده‌اند و به خیال خود با این کار محبوب على الاطلاق حق جل و علا و رسول او را به مردم معرفی کردند و خود هم به واقعیت و مرتبه او پی بردند غافل از آن‌که این سنخ موجودات که مرکز خیرات و مجموعه صفات و شقق از ذات هستند، محدود نیستند و در نتیجه آثار آن‌ها را مطابق افق زمان و ماده‌ای که بسیار افقی کوچک و تاریک است، آثار آن‌ها نیست مگر به حساب ما که می‌رود و ناچیز می‌باشیم تجلیات علی و مظالم آن سرّ جلی چه بسا در عوالم غیب مطلق و غیب مقید بیشتر بودی و آنچه را که در این نشئه برای اهلش ظاهر شدی یکی از این چندین هزار است. 🔸چگونه می‌توان گفت که این عالم تاب ظهور آن سرور قدوسی صفات را دارد و چه سان اذعان کند به این موضوع کسی که از عوالم مطلقه غیب و شهادت جز ماده و طبیعت و آثار آن چیز دیگری درک نکرده است. 🔹آنان که علی را شناخته‌اند همانا کسانی می‌باشند که معتقدند حق را شناخته‌اند و کسانی که اذعان دارند حق قابل شناسایی نیست و هر چه توهم کند برای او از او دورتر خواهد بود و معتقدند که علی را نمی توان شناخت... کسی که با افق علی سنخیتش بیشتر است در عین اینکه از همین آب و خاک پیدا شده چگونه قایل است که او را بشناسد مثل من و امثال من؟ 🔸«ای علی حقا که کسی تو را نشناخت جز من و حق من و من که رسول الله هستم شناخته نشده‌ام جز برای تو و حق و حق را هم غیر از من و تو نشناخته است.» البته این حدیث بسیار کوچک است و بزرگ‌ترین نظریه درباره وی آن هم بسیار ناچیز است زیرا تا سنخیت نباشد ممکن نیست که بتوان به این مضمون اذعان نمود و شناسایی [ شناخت] پیدا کرد. 🔹نمی‌دانم چگونه یک وجود می‌تواند علت حقیقی خود را بشناسد در صورتی که او می‌شناسد سبب تولید خود را چگونه ممکن است دیگران او را بشناسند؟ خداشناسی از نظری کاری بسیار آسان و مطابق با اولین بروز فطرت است و از نظری گذشته از آن‌که بسیار مشکل است ممتنع می‌باشد زیرا درک شیئی جز با اتحاد و علیت ممکن نیست... و من نمی‌گویم که خدای ناکرده این شناسایی که در حدیث است از باب ،اتحادات، سنخیت نشود. 🔸بنابراین ذکر یک مشت قصص و حکایت و احادیث معتبر و غیر معتبر که مشتمل بر مدایح علی است و متضمن محاسن و کمالات او می‌باشد و مشتمل بر اطلاعات غیبی... از نظری بسیار خوب است و عوام و خواص از آن بهره‌برداری می‌کنند و به این گفته‌ها اعتقادات خود را قوی‌تر می‌سازند و... ولی از نظری بسیار اشکال دارد زیرا گمان برده می‌شود که [مقام] آن بزرگ موجود ملک و ملکوت به این مطالب ختم می‌شود... در حالی که این بسیار خطا است و نویسندگان شایسته بوده است که به عرض ملل اسلامی برسانند و به آنان گوشزد کنند که ما در مقام ضبط آنچه که از وی ظاهر گشته بودیم و او غیر آن است که خوانندگان گمان می برند.»(نهضت امام خمینی، ج5، صص178-176) 🇮🇷 @IRANeMOASER