🔺دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود.
🔻در دوران پیامبر، اینطورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند، چون صحنه، صحنه روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اینطور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است.
🔺اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خیال مىکنید شوخى است؟ خیال مىکنید آسان بود که "عبداللَّهبنمسعود "، صحابى به این بزرگى - بنا به نقل عدهیى - جزو پابندهاى به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟
🔺وقتى غبار غلیظتر مىگردد، مىشود دوران #امام_حسن؛ و شما مىبینید که چه اتفاقى افتاد. باز در دوران امیرالمؤمنین، قدرى غبار رقیقتر بود؛ کسانى مثل عمار یاسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمۆمنین - بودند. هرجا حادثهاى اتفاق مىافتاد، عمار یاسر و بزرگانى از صحابه پیامبر بودند که مىرفتند حرف مىزدند، توجیه مىکردند.
🔻در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود.
❎ امام خامنه ای (70/6/23)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینهای بیآزار برای رژیم؟!
🔻به بهانه سالگرد فوت دکتر شریعتی
◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانیهای پرشور و #عامهپسند که هیجانها را برمیانگیخت. شاید همین سخنرانیها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابیها پیدا کند: #دکتر_علی_شریعتی.
شاید عدهای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن میگویند:
📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى میكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از
نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك میرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مینشيند. در اين گفتگو
« #ضعف_روحى»، « #سازشكارى » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن میشود... نيز به ساواك تهران گزارش میدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، #عضو_مفيدى براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است:
... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند.
در بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى»
◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنیهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز میشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم میكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔸 دکتر علی شریعتی؛ مطیع دستگاه و منتظر اوامر ملوکانه
🔹بازخوانی بخشی از ملاقات ساواک با دکتر علی شریعتی؛ به بهانه سالروز مرگ وی
📄 «... با آقاى #دكتر_شريعتى ملاقات، مراتب زير را عيناً اظهار نمودند كه به عرض مىرسد:
🔻(موقعى كه آقاى دكتر پويان رئيس دانشگاه ملى و آقاى مهندس خسرو هدايت قائم مقام مدير عامل شركت نفت و رئيس دانشگاه تبريز و ساير دانشگاهها از من دعوت نمودند حتى شخصاً به فرودگاه آمده و از من استقبال نمودند، اين فكر برايم پيشآمد كه اين عمل طبق طرحى است كه از طرف #ساواك، پيشبينى شده و چون ساواك مىداند كه من در حال حاضر در دو جبهه (آخوندها و چپىها) مشغول مبارزه هستم و فكر نوينى ارائه مىدهم، ساواك خواسته است از اين سخنرانىهاى علمى بهرهبردارى نمايد. متأسفانه حالا مىفهمم كه اصلاً ساواك در جريان نبوده و به جاى اينكه از آن آقايان بپرسند كه چرا مرا دعوت كردهاند، به من مىگويند دعوتها را قبول نكن، ضمناً به خاطر دارم در يك جلسۀ سخنرانى كه در دانشگاه ملى نمودم آقاى دكتر پويان به من گفتند: از طرف ساواك دستور داده شده شما سخنرانى بكنيد ولى اجازه ندهيد دانشجويان سؤال كنند. من هم به همين نحو عمل نمودم. #ساواك_خراسان بهتر مىداند كه من از طرف آخوندها و چپىها تا چه حد مورد اهانت قرار مىگيرم. آنها مىگويند #دولت دكتر شريعتى را از اروپا آورده كه با آخوندها و چپىها مبارزه كند. به هر حال من مطيع دستگاه هستم و مؤمن به كشور و آمادگى خدمتگزارى دارم، استفاده يا عدم استفاده از من، بسته به #نظر_مقامات_عاليه است. من بعد هر وقت از من دعوت كردند ساواك را در جريان مىگذارم. اكنون از طرف دانشگاه تبريز از من دعوت شده ولى تا به حال جواب ندادهام). با عرض مراتب فوق به نظر اين سازمان، ساواك بايد از فكر و روشن بينى اين شخص در جهت منويات خود حداكثر استفاده را بنمايد و به وى كه فرد دانشمند و مطلعى است ميدان فعاليت بيشتر بدهد و در خفا وى را راهنمايى كند. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى »(شریعتی در دادگاه تاریخ ص110-109)
✳️پینوشت:
سخنان جنجالی دکتر شریعتی در مورد #علامه_مجلسی را حتما شنیدهاید که ایشان را به خاطر ارتباط با دستگاه صفوی با انواع اتهامات و توهینها مورد تعرض قرار میدهد. نقش علامه مجلسی با حکومت زمان خود مشخص بود. هیچگاه #مطیع_دستگاه نبود و از ارتباطش با آن حکومت هدفی جز اصلاح امور از طریق تعدیل سیاستها نداشت. اما آقای دکتر...
شریعتی که بود؟ در #دادگاه_تاریخ مشخص میشود اما او هرچه بود یک رهبر یا حتی یک انقلابی واقعی نبود.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔴شریعتی و جنجالهای پس از مرگ
🔻جنجالهای #دکتر_شریعتی حتی پس از فوت او نیز ادامه داشت. آنقدر که افرادی همچون #شهید_مطهری و #مهندس_بازرگان را وادار کرد دور هم بنشینند و فکری بکنند تا جلوی افزایش «جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی» را بگیرند و از بهرهبرداری هرچه بیشتر «افراد و دستگاههای مغرض» پیشگیری کنند.
📜متن نامه آقای بازرگان و شهید مطهری در تصویر قابل مشاهده است اما سؤالی که #نوشریعتیها به ویژه فرزندان ایشان باید پاسخ دهند این است که آیا فعالیتهای آقای شریعتی در آن زمان به نفع نهضت بود؟ یا تفرقهافکنی و طرح تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» علیه رهبران نهضت آبی بود که توسط ایشان در آسیاب رژیم ریخته شد؟
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
نامه شهید مطهری.pdf
97.3K
⁉️میدان انقلاب یا کوچه شریعتی؟!
🔆گاهی اوقات میشود که در گرمای تابستان و شهری غریب دنبال جایی میگردی و از اهالی شهر میپرسی اما آدرس غلط میدهند و مدتها به زحمت میافتی و به کارت هم نمیرسی. حکایت آدرس دادنهای امروز برخی بزرگان نیز همین است. شخصیتهای متعهد و #انقلابی که بعضا به خاطر حبّ و بغضها یا نشناختن جریانات #آدرس_غلط میدهند و بسیاری را به اشتباه میاندازند.
◀️یکم تیر؛ شبکه سه برنامه « #میدان_انقلاب » میزبان جناب آقای #روحالله_حسینیان بود و متأسفانه ایشان در آن برنامه به جانبداری از آقای دکتر شریعتی پرداختند و به جای آنکه مخاطبان خود را در میدان انقلاب جمع کنند آنها را به کوچه دکتر شریعتی حواله دادند.
در این میان مراجعه به اندیشههای دانشمند شهید؛ #آیتالله_مطهری که مرحوم امام قدس سره «آثار قلم و زبانشان را بیاستثناء آموزنده و روانبخش» دانستند؛ بسیاری از نکات را روشن میکند. ایشان در نامه خود به امام خمینی قدس سره نوشتند:
«به خدا اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص(شریعتی) حلاجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود صدها مطلب بدست میآید که بر #ضد_اصول_اسلامی است و به علاوه بی پایگی آنها روشن میشود.»
📜متن کامل نامه شهید مطهری به امام قدس سره را در اختیار مخاطبان محترم قرار میدهیم. امید است که با بصیرت و موقعشناسی شخصیتهای برجسته در مسیر انقلاب آدرس را اشتباه نرویم.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
نامه شریعتی به ساواک.pdf
479.6K
🔸خود را لحظهای در میان نبرد انقلابیها با #رژیم_شاه قرار دهیم. زمانی که ایثار شگفتآور #خمینی_کبیر را میبینیم و شهادت سعیدیها زیر شکنجه گرگصفتان ساواک را از نزدیک حس میکنیم. در این میان کسانی هم بودند که بدون هیچگونه فشار یا تهدید ویژهای نامههای مفصل به ساواک داشتند که ابراز ارادتهای ضمنی به آن دستگاه شیاد بخشی از آن بود. نویسنده نامه چه کسی است؟ کسی که برخی میخواهند او را به عنوان فردی انقلابی و حتی مسلمانی متعهد معرفی کنند: دکتر #علی_شریعتی.
🔹تاریخ امّا سخنگویی صادق است و نامه ایشان موجود است. ایشان در این نامه به صراحت اعلام میکند که به دنبال #مبارزه_با_روحانیت و پروتستانتیزم اسلامی است. ممکن است کسی بگوید این صرفا یک تاکتیک برای رهایی از ساواک بود امّا عمل دکتر شریعتی در هجمه علیه روحانیت چیز دیگری میگوید...
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻پشت پرده جنجالهای دکتر شریعتی
⁉️دکتر #علی_شریعتی در پس هیاهو و هیجان به دنبال چه بود؟ سؤالی اساسی که حتی برخی شخصیتهای انقلابی نیز نتوانستند از عهده پاسخ آن بربیایند و او را شخصیتی انقلابی جلوه دادند و حتّی او را در حدّ امام خمینی قدس سره بالا بردند و آرمانهای شاگرد #ماسینیون و #گورویچ را با آرمانهای امام که جز در مکتب امام باقر و امام صادق درس نخوانده بود یکی دانستند. شریعتی به دنبال چه بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید «شریعتی» را در «#دادگاه_تاریخ» دید:
⚖️« شریعتی بر آن بود که اسلام را مانند #مارکسیسم، دینِ ستیز، مبارزه و پیکار محض بنمایاند که گویا جز جنگ و مبارزه راه دیگری برای پیشبرد ایدئولوژی خود نمییابد!! او با تأثیرپذیری از جوی که مارکسیستها ساخته بودند، میکوشید وانمود کند که اسلام نیز مانند مارکسیسم، جریانی #دیالکتیکی دارد و از میان «اضداد» میگذر و برای زیست و پایداری خود راهی جز جنگ و ستیز ندارد...
شماری از نخستین #ماسونهای_ایرانی مانند سرهنگ آخوندف، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف و... برای پیاده کردن تز #اسلام_منهای_روحانیت، طرح « #پرتستانتیزم_اسلامی » را که از برخی از رهبران انقلاب فرانسه فراگرفته بودند مطرح کردند... شریعتی در پی گذشت نزدیک به سدهای از آن جریان بر آن بود که به «پروتستانتیزم اسلامی» در ایران دست بزند... از این رو پیشنهاد داد:
«روشنفکر باید به ایجاد یک پروتستانتیسم اسلامی پردازد تا همچنان که پروتستانتیسم مسیحی، اروپای قرون وسطی را منفجر کرد و همه عوامل انحطاطی را که به نام مذهب، اندیشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد کرده بود سرکوب نمود بتواند فورانی از اندیشه تازه و حرکت تازه به جامعه ببخشد.»(شریعتی در دادگاه تاریخ ص178-179)
👈🏻 بنابراین اندیشههای آقای شریعتی، ریشه در اسلام ناب نداشت و حرفهای پرشور او نشانه مناسبی برای انقلابی بودنش نبود. چراکه در همان زمان سران مجاهدین خلق هم دم از اسلام و حرکتهای جهادی میزدند و چه بسا در هزینه دادن و جانفشانی کردن در راه خود از آقای شریعتی هم جلوتر بودند. اما آیا میتوان سران منافقین را انقلابیهای واقعی دانست؟
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
31.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجه الاسلام سید حمید روحانی : صدام در برهه ای وارد جنگ با ایران شد که بیم آن میرفت امام لشگری به مرزهای فلسطین بفرستد.
🎥 گزیده ای از مصاحبه حجه الاسلام دکتر حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم .
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
✴️ شکوه امام در نجف
❌به مناسبت ۱۵مهر سالروز ورود تاریخی امام خمینی به عراق
🔺كارشكنى مهره هاى مرموز استعمار به منظور جلوگيرى از انجام گرفتن يك استقبال باشكوه از امام و بازداشتن بسيارى از روحانيان و مردم، با تهديد و تطميع از رفتن به استقبال امام، به عنوان اولين گام براى كوبيدن او آغاز شد
🔻ليكن نتيجۀ مطلوب را در برنداشت. با اين كارشكنى فقط توانستند شمار افرادى را كه اشتياق رفتن به استقبال امام را داشتند كاهش دهند و خود رادلخوش كنند كه با اين كار به اصطلاح «خمينى را كوبيدند و كنار گذاشتند»!
🔺اتومبيلهاى استقبال كنندگان در قصبۀ «خان نص» كه در هشتاد كيلومترى كربلاست به ماشينهاى حامل امام و همراهان رسيد و آنجا از امام و همراهانش پذیرایی نمودند.
🔻شهر نجف نیز به مناسبت ورود امام جلوۀ ديگرى داشت. در ميدانى كه تقريباً در دروازۀ شهر قرار داشت پلاكاردى با شعار زير جلب نظر مى كرد:
« مدينة النجف الاشرف ترحب بمقدم البطل الاسلامى المجاهد الامام الخمينى.»
🔻بر روى برخى از ماشينهايى كه براى استقبال از امام آمده بودند نيز آيه هايى از قرآن و گفته هاى ائمه(ع) به چشم مى خورد.
همانند اين سخن امام حسين(ع): انى لا ارى الموت الا سعادة و الحيوة مع الظالمين الا برما و مانند اين فرموده خداوند در قرآن كريم: فضل اللّه المجاهدين على القاعدين اجراً عظيما
📔نهضت امام خمینی،ج۲،ص۱۶۶
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💠 مختصری درباره دانشنامه انقلاب اسلامی
🔻بنیاد تاريخپژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامی از زمان تأسیس، جهت تحقق اهداف و رسالتهای تعریفشده برای بنیاد، سیاستها و راهبردهای پژوهشی خود را بر محور موضوعات زیر متمرکز نمود:
الف. انقلاب اسلامي و فرهنگ شيعه
ب. ريشههاي فكري انقلاب اسلامي
پ. ريشههاي اجتماعي، سياسي و تاريخي انقلاب اسلامي
ت. شناخت اركان نظام جمهوري اسلامي ايران
ث. آسيبشناسي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران
ج. انديشهها و آرمانهاي امام خمينی(ره)
چ. اثرات انقلاب اسلامي در دنياي اسلام و جهان
ح. دستاوردهاي انقلاب اسلامي
خ. ساير موضوعات
📎متن کامل:
♻️ https://b2n.ir/17172
📡 http://iranemoaser.ir/
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ صفحه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی که به تازگی در فضای اینستاگرام فعالیت میکند ، در تلاش است تا منعکس کننده اخبار بنیاد و به اشتراک گذاری نکات تاریخی به خصوص خاطرات و رویدادهای مربوط به نهضت امام خمینی از زبان کارشناسان این مجموعه باشد.
🔹تازه های نشر بنیاد ، فصلنامه پانزده خرداد ، مسایل مربوط به فلسطین، گزیده سخنرانی ها و مصاحبه های حجه الاسلام دکتر حمید روحانی مورخ و یار امام خمینی در نجف از بخش های این صفحه است.
ما را در اینستاگرام ، ایتا و آپارات دنبال و به دوستان و علاقه مندان تاریخ ایران و اسلام معرفی کنید.
📡https://www.instagram.com/bonyad.daneshnameh/
📡 http://iranemoaser.ir/
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser