eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻سیاست نائینی🔻 ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش دوم 🔸یکی از علمای بزرگی که بحث و حکومت و نیابت فقهاء را مطرح میکند، مرحوم نائینی است که رساله «تنبیه الامّة و تنزیه الملة» وی با موضوع بررسی مستندات و مبانی در عصر غیبت، از شهرتی فراگیر برخوردار است. 🔹مرحوم نائینی از طرفداران و پیشگامان ایران است که افکارش تأثیرات فراگیری در «نظام سازی دینی» برجای گذاشته است تا بدان جا که امام خمینی نیز در ضمن مباحث «ولایت فقیه» به بعضی از نظرات اجتهادی ایشان، ارجاعات و اشاراتی دارد. 🔻در ادامه، برخی از آراء سیاسی-دینی مرحوم نائینی را مرور می‌کنیم: 🔸از نظر مرحوم نائینی در زمانی که دسترسی به امام معصوم و پذیرش ولایت او ممکن نباشد، ، خودساخته و خدا محور، ولایت خواهند داشت. 🔹او حکومت را در درجه اول «» می‌داند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید . 🔸از نظر تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری نداشته باشد، باید تکلیف الهی‌اش را انجام دهد، چنانکه خود او چنین می‌کرد. 🔹« از جمله قطعیات مذهب ما طائفه امامیه، این است که در این عصر غیبت - علی مغیبه السلام- آنچه از ولایات نوعیه را که عدم رضای شارع مقدس به اهمال آن، حتی دراین زمینه هم معلوم باشد، وظایف حسبیه نامیده، نیابت را در آن قدر متیقن و ثابت دانستیم، حتی با عدم ثبوت نیابت عامه در جمیع مناصب و چون عدم رضای شارع مقدس به اختلال نظام و بلکه اهمیت وظایف راجعه به حفظ و نظم ممالک اسلامیه از تمام امور حسبیه از اوضح قطعیات است، لهذا ثبوت نیابت فقها و نواب عامّ عصر غیبت او اقامه وظایف مذکوره از قطعیات مذهب خواهد بود». 🔸همانطور که ملاحظه می‌شود در این بخش از سخنان خود، دو نکته را مورد توجه قرار داده، اول آنکه، نیابت فقها درعصر غیبت در اموری که شارع به تعطیل آنها راضی نیست (امور حسبیّه)، از قطعیات مذهب است. دوم آنکه، وظایف راجع به حفظ و نظم مملکت اسلامی از مهمترین موارد امور حسبیه محسوب میشود.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص73-72) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
♨️۱۶ آذر ، سرآغاز مبارزات دانشجویی علیه رژیم پهلوی 🗣 به مناسبت ۱۶ آذر ، #روز_دانشجو ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🌀 خاطرات همسر امام، به قلم خودش (9 ) ✳️ عروس در ماشین باری 🔹... روز چهاردهم فروردین 1309 ه.ش ... ماشین باری سیمی که شرحش رفت اجاره شده و من برای اولین بار بود که با چنین ماشینی مسافرت این چنینی می‌کردم چرا که قبلاً با سواری می‌رفتیم. وسط ماشین جهزیه مرا ریختند و روی صندلی‌های باریک ما را نشاندند، عده دیگر هم سوار شدند و بدین ترتیب... به سوی شهرستان غبار گرفته قم حرکت کردیم. تا حسن‌آباد گریستم، ناله کردم و گلوله اشک از چشمم روی لباسم می‌ریخت ، نمی‌دانم این همه اشک را از کجا داشتم! به حسن‌آباد که رسیدیم یعنی سه ساعت گریه کردن، آقا گفت « بس است دیگر، تحمل داشته باش » ساکت شدم و تا قم که هشت ساعت راه بود، بغض کردم و گلویم از شدت بغض درد گرفت ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 62-61 ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔆شاخصه‌های حکومت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی 🔻راه مبارزه با طاغوت از علامه چیست؟ 🔹«از نظرگاه حکومت اسلامی، از مهمترین مظاهر اسلام به شمار میرود. دین اسلام اساس خود را بر اجتماع و حکومت نهاده است و بر تشکیل جامعه تاکید دارد. 🔸در حکومت اسلامی مد نظر علامه هدف، رسیدن به و میباشد. در این جامعه افراد بر حسب مقتضای قوای خویش، راه میانه را پیش میگیرند و نیازها و خواستههای مادی خود را در راستای بندگی الهی قرار میدهند. 🔹شاخصه‌های را میتوان در بعد شاخصه‌های نظری و شاخصه‌های عینی بحث نمود. علامه طباطبایی در تبیین ماهیت حکومت اسلامی، «»، «» و «» را از جمله شاخصه‌های نظری حکومت بر می‌شمارد. 🔸وی در بیان شاخصه‌های عینی حکومت اسلامی به «دو ساحتی بودن اهداف ساختار سیاسی (یعنی دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی)»، «حق‌گرایی و عدالت‌گستری» و «مردم‌سالاری(نقش حداکثری مردم در تدبیر حکومت)» اشاره می‌نماید. 🔹وی بیان می‌کند: «امر حکومت در زمان با شرایطی به مردم واگذار شده است. مستفاد از قرآن کریم این است که اولا مسلمین باید حاکمی برای خود تعیین کنند و حاکم اسلامی باید طبق سیره رسول الله حکومت نماید. 🔸سیره آن حضرت در حکومت بر اساس «» بود؛ نه بر اساس سنت سلطنت و پادشاهی. ثانیا حاکم اسلامی باید احکام اسلامی را بدون هیچ کم و کاستی حفظ کند. ثالثا، حاکم اسلامی باید در امورات جامعه با مردم مشورت کند.» 🔹علامه در مقابل نیز حق‌گریزی و تبعیت از باطل، ابتناء بر اکثریت یا اقلیت مستبد و را از مشخصات حکومتهای غیر اسلامی می‌داند. 🔸وی در زمینه مقابله با حکومتهای طاغوتی و قیام و علیه آنان با اقتباس از برخی اندیشمندان دیگر سه راهکار با روش تدریجی را ارائه میدهد: 🔹1. دعوت و ارشاد و بیان مواعظ به حاکمان حکومتهای اسلامی، 2. مقاومت مسالمت آمیز و سلبی، 3. جهاد و مبارزه.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص78-76) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔻شیخ فضل الله در فکر حکومت اسلامی ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن 🔸شیخ_مشروطه‌خواه به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغ‌پراکنی غربی‌ها و غرب‌زدگان بود که برای پیش‌برد اهداف‌شان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند. اما هدف آنها چه بود؟ 🔸مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید: 🔸"وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیم‌السلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا باشند، واجب‌الاطاعه نخواهد بود. " 🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از اجتهاد ناب شیعی، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح مجلس شورا در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، مجتهد شیعه را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ ق اعدام کردند.» 📚نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۷۰-۶۹ 👈🏻در اینستاگرام مارا دنبال کنید 📡https://www.instagram.com/p/B5tDmilAEfQ/ ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🌀 خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (10) ♨️ در سالگرد عروسی یک پسر دو ماهه 🔹... وارد منزل آقا سید احمد [لواسانی] شدیم. من با زن آقا سید احمد روی دوستی او با مادرم آشنا بودم، او با خوشرویی از ما استقبال کرد. من ذاتاً [خون] گرم و خوش برخورد هستم، نارحتی‌ها را هضم می‌کنم. من هم با او گرم گرفتم... او هم زن جوانی بود ولی یازده سال از من بزرگ‌تر بود. یک هفته در منزل آنها ماندیم تا یک خانه در خیابان ارم از آقا رحیم صفوی اجاره کردیم. این خانه حیاط نسبتاً بزرگی داشت و دارای چهار اتاق بود ... در اولین نامه برای مادرم نوشتم: اگر چه به غربت گرفتار شدم و غم دوری شما آزارم می‌دهد. اما دوست خوبی [آقا را] پیدا کرده‌ام و آقا برایم خانه‌ای با صفا اجاره کرده که چهارده گونه میوه دارد، برای من ناراحت نباشید. آن‌گاه میوه‌ها را شمردم: انگور، انجیر سیاه و زرد، انار، هلو، به، گلابی، سیب، آلبالو، آلوزرد و ... پسر اولم مصطفی، در این منزل متولد شد. ( بیست و یکم رجب سال 1349 ه.ق برابر با بیست یکم آذر 1309 ه.ش ) به این ترتیب در ماه رمضان سالگرد عروسی‌ام یک پسر دو ماهه داشتم و دیگر خودم را تا آخر تنها ندیدم. آقا به اعتبار اسم پدرش و خواسته من نام فرزندمان را مصطفی گذاردیم ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 62-63-64 ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🚨۲۰۰ سال است که با مغالطه تاریخی رو به رو هستیم! 🔻مفهوم پریشی، مکان و زمان پریشی، متن پریشی، قالب پریشی و یکسان انگاری تاریخی برخی از دلایلی است که امروز ‌عده‌ای در فضای مجازی برای ما تصویرهای تاریخی مجازی می سازند. عده‌ای بدون داشتن تخصص و تبحر در حوزه تاریخ به هر نحو که بخواهند تاریخ و حوادث آن را تفسیر و به جامعه ارائه می دهند. 🔸جنبش‌ها در همه جهان دارای دو چهره رفع وضع موجود و دیگری تفویض نظام مطلوب است که در مرحله نخست گروه‌ها و چهره‌های بسیاری وارد می‌شوند که هر کدام از آنها اقداماتی نیز انجام می‌دهند اما باید بدانیم داستان جنبش‌ها در رفع وضع موجود یا به هم ریزی آن نیست اگر این موضوع منجر به تشکیل یک نظام بهتر نشود هیچ اقدام موثری انجام نشده است 🔻میرزا قیام خود را زمانی شروع کرد که ایران وضعیت به هم ریخته‌ای داشت و بسیاری از کسانی که آن دوران را مطالعه کردند به این موضوع اذعان دارند که چگونه ایران با چنین وضعیتی تجزیه و نابود نشده است. 🔸سرشاخه همه جنبش‌ها در ایران علما، روحانیت و چهره‌های مذهبی ضد استبداد و استعمار بودند، به همین دلیل دشمن به دنبال تخریب چهره‌ آنها در میان مردم بوده و امروز نیز این موضوع را به روش‌های دیگر دنبال می کند. 🌀
میرزا علت اصلی قیام خود را چهار چیز عنوان کرده و به دلیل وجود همین چهار مورد، رهبری، نهضت میرزا را مینیاتوری کوچک از انقلاب اسلامی توصیف می کنند، انقلاب راهکار نجات ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران (مبارزه با استعمار)، تحکیم مبانی حکومت ملی (مبارزه با استبداد) و محافظت از اصول و مبنای دین چهار علت قیام میرزا کوچک خان جنگلی بود.

🔻از عوامل شکست نهضت جنگل و مشروطه که امروز نیز انقلاب اسلامی به برخی از آن دچار شده نفوذ فرصت طلبان است. 🎙سخنرانی دکتر مظفر نامدار در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در حسینیه هنر رشت، آذر ۹۸ 👈🏻 متن سخنرانی را اینجا ببینید ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔰مجلس، عامل اصلاح مملکت 💢اگر مجلس شورا آن طورى كه ما بخواهيم ملى و اسلامى باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد؛ همه اين راديو تلويزيون‌ها اصلاح خواهد شد؛ همه اين ادارات تصفيه خواهد شد؛ يعنى ملت بايد تصفيه كند به وسيله اشخاصى كه مى‌فرستد. 📅امام خمینی(ره) | ۲۱ تیر ۱۳۵۸ ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۹ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۹ آذر ۱۳۵۸ ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
✒️خاطره نگاشت 💠 در سال‏هاى ۴۳ تا ۴۸ دوران افشاى تدريجى انقلاب سفيد و اوج‏گيرى مبارزات بر عليه آن بود روحانيون مترقى ايران بيش از هروقت ديگر در مبارزات مردم شركت نمودند، تظاهرات وسيع برعليه قرارداد كاپيتولاسيون، يادبود روز تاريخى ۱۵ خرداد ۴۲ و بالاخره سخنرانی عده كثيرى از آنان كه در افشاى ماهيت رژيم بوده، در اعتلاى جنبش دموكراتيك اين دورۀ ايران مؤثر بود. نتيجه طبيعى اين فعالیت ها در شعار تظاهرات دانشجويان در ۷ آذرماه ۱۳۴۹ ظاهر گرديد. اين شعارها كه عبارت بودند از: مرگ برسپيدى انقلاب، دهقانان در سايه انقلاب نابود شدند، مستعمره بودن ديگر بس است، درمقام مقايسه با شعار سال ۴۱ دانشجويان كه میگفتند: «اصلاحات ارضى بله ـ ديكتاتورى شاه نه» چگونگى افشاى «انقلاب سفيد» را بيش از پيش روشن می سازد . 🔹طبق گزارشى كه آن روز از منابع مورد اعتماد به امام درنجف رسيد و ما نيز در جريان آن قرار گرفتيم، تنها رهبرى كه اسم او را دانشجوها در تظاهرات دانشگاه آورده و براى او شعار داده بودند، امام بود و هيچ شعار كمونيستى و ليبراليستى نيز داده نشده بود . 🔹رژيم شاه براى پايان دادن به اين حركت دانشجوها دانشگاه را تا پنجم دى ماه آن سال تعطيل اعلام كرد و نيمه اول سال تحصيلى را اصلاً به حساب نياورد، صدها دانشجو را به زندان و سربازخانه‏ ها گسيل داشت و كارزار تبليغاتى شديدى بر ضد دانشجوها به‏ پا داشت . به نظرم رسيد رهبر نهضت اسلامى ايران را نشايد كه در برابر این حركت دانشجويان بی تفاوت بماند و آنان را در مبارزه برضد «انقلاب سفيد» مورد حمايت قرار ندهد و به بردبارى فرانخواند. از اين رو، به حضور امام در نجف رفتم و دربارۀ حركت دانشجويى آذرماه ۴۹ و تأثير مثبت آن در جامعه، توضيحاتى دادم و لزوم پشتيبانى از آنان را خاطرنشان كردم . 🌀
امام در پاسخ فرمود: من از حركت اخير دانشجويان كاملاً اطلاع دارم و آن را تحسين مى‏كنم، منتها از اين بيم دارم كه هرگونه تأييدى از طرف من، موجب تشديد مجازات آنهايى شود كه از دانشگاه اخراج شده‏ اند و در زندان به سر میبرند، از اين‏رو، از تأييد رسمى نسبت به آنان خوددارى كردم، بخصوص آنكه در ميان شعارهاى خودشان اسم مرا برده‏ اند و دستگاه جبار ايران سعى دارد كه با منتسب كردن آنان به من، مجازات آنان را تشديد كند، لذا صدور اعلاميۀ مستقل دربارۀ حركت اخير دانشجويى را به مصلحت نمیدانم لكن در اعلاميه‏اى كه بنا دارم در موسم حج براى حجاج بفرستم حتماً از آنان پشتيبانى و حمايت خواهم كرد.

📚نهضت امام خمینی جلد ۱، سید حمید روحانی . ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (11) 💢 زندگی طلبگی و تنگی معیشت ⬅️ ... بعد از این منزل به خانه دیگری در گذر عابدین نزدیک تکیه عشقعلی رفتیم. اجاره این منزل ماهی پنج تومان می‌شد که اندکی برای آقا زیاد بود. ما در خانه کوچک‌مان وضع طلبگی داشتیم. آقا در خمین مختصر ملکی داشت که به همان بسنده می‌کردیم و سعی می‌کردیم خودمان را محتاج نشان ندهیم. ماهی بیست تومان عاید ملکی، و از هیچ آقایی شهریه قبول نکرد. می‌خواست با همین مقدار زندگی کند و زیربار هیچ مرجعی نرود. از اول مناعت طبع داشت و تا آخر هم از کسی پولی برای گذراندن زندگی قبول نکرد. عاید ملکی هم مرتب نبود که لااقل بتوانیم روزمره حساب کنیم و بدانیم که چه زمانی پولی می‌رسد... باید شش ماه با سختی و قرض زندگی می‌کردیم تا مقداری گندم در خمین بفروشند و سهم ما برسد و قروض ما ادا شود. ⏪ آنان که در خرج و دخل اهل نظر بودند معتقد بودند که اگر ماهی پنجاه تومان داشتیم می‌توانستیم یک زندگی معمولی داشته باشیم زیرا غیر از خودمان و بچه یک کارگر زن هم داشتیم که برای کمک به من از تهران آمده بود. کرایه خانه را باید می‌پرداختیم و خرج لباس و سایر برج‌ها را هم که اضافه کنی با ماهی پنجاه تومان یک زندگی بخور و نمیر را می‌توانستی اداره کنی و ما فقط حدوداً به طور متوسط ماهی بیست تومان، سی تومان کم داشتیم و در سختی زندگی می‌کردیم. اکثراً نسیه خریداری می‌کردیم پول که می‌رسید قروض را می‌پرداختیم. قرض بقال، عطار، قصاب، نانوا. درست یادم نیست، چند مغازه دیگر را هم به آن اضافه کنید از همه نسیه می‌آوردیم. قصاب‌ها در آن زمان چوب خط داشتند علی الظاهر کسی در این زمان از چوب خط خبر ندارد، چوبی که در مقابل هر دو سیر و نیم گوشت علامتی بر آن نقش زده می‌شد، چرا که سواد نبود و کاغذ و قلم فرع سواد است ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 65-66 🇮🇷 @iranemoaser
🔰من دخالت نمی کنم در کارهای آیت الله محمد یزدی: 💢‌‏یک بار که در محضر امام شرفیاب بودم. در مورد جریانی به مجلس پیغام دادند که به نمایندگان برسانم. ایشان فرمودند: «من دخالت نمی کنم در کارهای مجلس، اما اگر یک روزی ببینم مجلس برخلاف اسلام می خواهد حرکت کند من طلبه جلوی آنها می ایستم. حالا مجلس است و من ملاحظه قانون را می کنم و دخالت نمی کنم و قانون باید کار خودش را انجام بدهد، ولی اگر یک روز دیدم خلاف است، جلوی همه شان می ایستم تا تصور نشود در برابر خلاف اسلام می خواهم بی تفاوت باشم. »‌ 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) | جلدچهار؛صفحه ۲۷ ✅ @EMAM_COM🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۰ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۰ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۰ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
◀️داستان عجیبِ قائم مقام 🔻در آستانه سال‌گرد مرگ آقای منتظری 🔹داستان عجیبی دارد؛ شیخی که و باعث شد عاقبت خوشی نداشته باشد. 29آذر سال‌روز مرگ وی است و یک دهه از آن رفتنِ پرعبرت می‌گذرد. 🔸او رفت اما دنباله‌های نفوذی‌اش هم‌چنان مشغول فتنه‌گری در میدان و خلاف‌گویی در فضای علمی و تاریخی‌اند و هر از چند وقت یک‌بار اتباع بیگانه با انقلابش چند خاطره کنار هم می‌گذارد و کتاب جدیدی چاپ می‌کند. مثل کتابی که ، از نزدیکان آقای منتظری چاپ نموده و اسمش را «آیت‌الله العظمی بروجردی به روایت آیت‌الله العظمی منتظری» گذاشته است. 🔹فارغ از این‌که آیا بیت منتظری با بیتِ امروزِ مرحوم آیت‌الله بروجردی ارتباط دارد یا نه؛ و فارغ از این‌که منتظری راوی صادقی برای تاریخ بوده یا خیر؛ این کتاب سرشار است از گفته‌های تکراری که با سیاست کنار هم گذاشته شده است. جناب آقای لطفی در این کتاب مطالبی را آورده که قبلا نقد و رد شده بود اما بدون هیچ پاسخی به نقدهای علمی همان مطالب را در این کتاب آورده است. 🔸در ادامه برخی خاطرات این کتاب را نقل و نقد خواهیم نمود تا راه برای تنگ و تنگ‌تر گردد و حافظه تاریخی ملت بیش از این بازیچه دست‌های آلوده سیاسی قرار نگیرد. 🔆« » به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🇮🇷 @iranemoaser
💢ارزیابی کارشناسان آمریکایی در مورد شخصیت آیت ‌الله منتظری در دیدار با او 🔻سند شماره 357 ⛔️ محرمانه 28 اکتبر 1979 6 آبان 1358 از: سفارت آمریکا، تهران 11354 به: سفارت آمریکا، جده رونوشت: سفارت آمریکا، تل آویو موضوع: ملاقات با آیت الله منتظری ⛔️ ( محرمانه تمام متن) ⭕️ کارمند سیاسی سفارت و کارمند اعزامی وزارت خارجه ( آمریکا - م ) در 25 اکتبر به مدت 45 دقیقه با آیت الله حسینعلی منتظری در دفتر وی در مجلس خبرگان ملاقات کردند . آیت الله منتظری رئیس مجلس خبرگان می باشد و در سپتامبر 1979 پس از مرگ آیت الله طالقانی به امامت جمعه تهران ( امام نماز جمعه ) منصوب گشت . این ملاقات توسط وزارت خارجه ( ایران- م) ترتیب داده شده بود.
🔴.... علیرغم اینکه آیت الله منتظری در برابر گردهمایی های بزرگ و همچنین در تلویزیون دارای ظواهری است که چندان تأثیرگذار نمی باشد وی بسیار کوتاه قد بوده و صدای نازکی دارد و در مجامع کوچک بسیار برخوردی گرم و دوستانه دارد . به آرامی صحبت کرده و کلمات را می کشند و تقریباً همیشه لبخند می زند. با توجه به این ملاقات کوتاه مدت ما چنین احساس می کنیم که وی یک متفکر سیاسی متبحر نبوده و اکثر مطالبی که به وی استناد می شود یا برایش نوشته شده و یا توسط دیگران در دهانش گذاشته اند.


📚اسناد لانه جاسوسی آمریکا جلد 10 صفحه ی 708 ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser