eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۵ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۵ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۵ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی 🔹مرحوم #آیت_الله_کاشانی چهره بزرگ دینی و سیاسی معاصر است که با همت و البته پشتوانه ملت توانست پیروزی بزرگی را در ملی کردن #صنعت_نفت رقم بزند. هرچند کسانی که با او همکاری کردند و در این پیروزی اسم و رسمی رقم زدند به این چهره مظلوم خیانت کرده و در نهایت خود نیز از صحنه سیاسی کشور حذف شدند. ◀️ زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی در یک نگاه در عکس نوشته بنیاد تاریخ پژوهی 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️آیت الله کاشانی و اخوان‌المسلمين از ديدگاه سفرای انگليس 📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی 🔸اسناد سری وزارت خارجه انگليس نشان می‌دهد که سفير انگلستان در لبنان، برای کمک به پيشرفت اهداف «بريتانيای کبير»! به فکر استفاده از عناصر حرکت اسلامی در سوريه و لبنان است و برای همين منظور، سفير در گزارش خود به «الی اربوکر» رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، گزارش می‌دهد که «مارون عرب» دبير امور شرقی سفارت، با شخصی به نام «ابوالخود» تماس برقرار کرده که او با شخصيت‌های مهم اسلامی و عرب، در ارتباط است. 🔹در ميان اين شخصيت‌ها، نام «الفضل الورطلانی» شخصيت اسلامی «آفريقای شمالی» تبعيد شده به وسيله فرانسوی‌ها، به چشم می‌خورد. «ابوالخود» همچنين مدعی است که «با آیت‌الله سيدابوالقاسم کاشانی رهبر دينی ايران هم روابط دوستانه دارد که به علت قيام عليه نفوذ و سلطه بريتانيا، از ايران تبعيد شده است» و سومين شخصيت معروف، «شيخ مصطفی السباعی» رهبر اخوان‌المسلمين سوريه است که «ابوالخود» مدعی است «می تواند همکاری اين سه شخصيت را جلب کند»؟... ◀️ادامه مطالب در يادداشت بعد: 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️آیت الله کاشانی و اخوان‌المسلمين از ديدگاه سفرای انگليس 📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی/بخش دوم 🔸... به محض وصول گزارش سفير به لندن، رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، پاسخی به او می‌فرستد که خلاصه آن چنين است: «... ورطلانی بايد همچنان تحت نظر قرار بگيرد، اگر او به عدن يا جای ديگر برود، موجب ناراحتی و گرفتاری شديد ما خواهد بود و من شک دارم که او حاضر بشود به نفع ما کاری انجام دهد. در مورد کاشانی من اطلاعات زيادی ندارم، ولی همين اندازه می‌دانم که او نقش عمده‌ای در مبارزه بر ضد انگليس در منطقه خليج فارس را به عهده داشته است. اما مصطفی سباعی هم به عنوان رهبر اخوان‌المسلمين سوريه، به نظر نمی‌آيد معقول نيست که تغيير موضع سیاسی بدهد و همکاری او جلب شود، البته در صورت امکان ارتباط برقرار شود»! 🔹ولی «اربوکر» به همين پاسخ اکتفا نمی‌کند، بلکه بلافاصله از سفيران انگليس در «تهران» و «دمشق» در این مورد نظريه می‌خواهد... و نخستين پاسخ از «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران به لندن می‌رسد. او خيلی صريح می‌نويسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمی‌رسد که برای برقراری روابط با اين شخصيت‌های مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بی‌آبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»! 🔸 و بدين ترتيب توطئه طرح آغاز می‌شود... و بعدها به تدريج آیت‌الله کاشانی، رهبر ملی شدن صنعت نفت و دشمن ديرين و سرسخت و آشتی ناپذير انگليس، به وسيله «ملی گراها»! و «حزب توده»! متهم به همکاری با «انگليس» می‌گردد. و بدين سان تنها آرزوی جناب سفير و مقام آمريکايی تحقق می‌پذيرد! 🔹... دومين پاسخ از «بيل بلوک» سفير انگليس در «دمشق» است که به اطلاع رئيس بخش شرقی وزارت خارجه می‌رساند: «سباعی رهبر اخوان‌المسلمين سوريه است و من تصور نمی‌کنم که آن‌ها به عنوان يک سازمان اسلامی، از نفوذ خود، آن هم به نفع کفار و بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند کاشانی، استفاده کنند. همين نکته تقريباً غيرممکن می‌سازد که سباعی کمکی به ما بنمايد. موقعيت و موضع‌گيری او، ايجاب نمی‌کند که ما به او اميدی داشته باشيم. او يک شخصيت معروفی است که وقتی سخنرانی می‌کند، همه مردم را تحريک می‌نمايد. من فکر نمی‌کنم که استفاده از نفوذ او به نفع بريتانيا، عملی يا آسان باشد. البته ما با او به عنوان يک شخصيت معروف سوريه تماس علنی گرفته‌ايم. ولی او صريحاً نظر خود را نسبت به بريتانيا، چنين بيان نمود: به نظر من انگلستان در مقايسه با ديگر کشورهای غربی، بهترين در ميان يک مجموع بدترين‌ها است...!» 🔸بدين ترتيب يک مسلمان سوريه‌ای، به خاطر ايمان و اعتقاد، نمی‌تواند حاضر شود که «به نفع کفار» بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند آیت‌الله کاشانی وارد ميدان شود... اما روشنفکر جماعت اخته غرب زده در ميهن او، برای توجيه شکست سياسی خود و يا برای اجرای اوامر اربابان خارجی و يا برای خالی نمودن عقده‌های روانی، بالاخره بر ضد او قيام کردند و آن چه که می‌توانستند، رذيلانه و ناجوانمردانه بر ضد او انجام دادند و اتهاماتی را که امروز اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که خود آن‌ها سزاوارترين افراد بر آن نوع امور بودند، به آیت‌الله کاشانی نسبت دادند، ولی همان طور که امام يک بار فرمود، «خود زودتر سيلی آن را خوردند!»... فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر - شماره 6 و 7 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️هشدار #آیت_الله_کاشانی به مصدق در تصویب قانونی که به ایجاد #ساواک ختم شد 💠دکتر مصدق در اول آبان1331، قانون امنیت اجتماعی را با استفاده از قانون اختیارات، برای جلوگیری از تحریکات مخالفان تنظیم و تصویب کرد. براین اساس هرکس دست به تحریک مردم و یا ایجاد اعتصاب و نافرمانی می زد و یا اختلال و بی نظمی به وجود می آورد از سه ماه تا یک سال تبعید می شد. 🔸بسیار جالب بود که ملی گراهای وطن دوست که شعارهای آزادی بیان و اندیشه سر می دهند اینگونه با مخالفین خود بر خورد می‌کنند.مصدق بدون توجه به انتقادات جراید و مجلس اصرار داشت که لایحه امنیت اجتماعی به سرعت تصویب شود. 🔹آیت الله کاشانی در نامه ای با اعتراض به مصدق، وی را از عواقب آن آگاه نمود که مورد توجه واقع نشد و تلقی دخالت گردید. بخشی از نامه به این شرح است: 🔰«..زيان بزرگ اين كار نسنجيده در آن است كه هرگاه قدرت‌هاي خارجي موفق به شكست نهضت شوند، همين قانون را بر فرق مليون خواهند كوفت و از آن براي سركوب استفاده خواهند كرد. وقت هيچ‌وقت از دست نخواهد رفت عجله نفرماييد. اگر در پيشرفت مسائل و مصالح در قبال اين همه قدرت مخالف موفق شديد، آن وقت همه كارها را مي‌توان به نفع مملكت كرد. اين قانون به مصلحت ملت و مملكت نيست. خواهش مي‌كنم بدون مشورت قبلي از تصويب و اجراي اين قانون خودداري فرماييد و مردم و مملكت را به گرداب‌ هلاك و نابودي نكشانيد». پس از كودتاي 28 مرداد پيش‌بيني آيت‌الله كاشاني عملاً محقق شد و دولت‌هاي خارجي و دولت كودتا (زاهدي) آن را ملاك عمل قرار دادند و سازمان امنيت نيز بر همين مبنا شكل گرفت. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پاسخ آیت الله کاشانی به تاریخ/ سند بعد از کودتای ۲۸ مرداد 🔹 متن زیر نامه ای است که آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به نواده خود دکتر حسن سالمی نوشته است. این نامه اگرچه یک مکاتبه خانوادگی است ولی به خوبی ماهیت رژیم شاه و خشم و نفرت آیت الله از آن رژیم را بیان می کند. در این نامه تاریخی دو موضوع مهم بیش از سایر موارد جلب توجه می کند: ♦️ اول تلاش آیت الله کاشانی برای نجات دکتر حسین فاطمی از اعدام. ♦️دوم دلایل امضاء نامه علیه محمد مصدق است. 🔻متن کامل این نامه به شرح ذیل است: 🔹...چه خوب که از این مملکت لجن زار دور هستید ، فساد و تباهی وحشت زاست، یک مشت مردم بی سر و پا به جان و مال و ناموس ملت مسلط هستند، همان روزهایی که از آن ترس داشتیم رسیده است. 🔸مصدق با خود خواهی و لج‌بازی همه سنگرهای محکم دفاعی ملت را خورد و نابود کرد. شاه که در دست ما موم بود اکنون صدقه سر مصدق یکه تازی میکند. مصطفی را کشت خواستم خون خواهی کنم مرا بزندان کشیده است. نمیدانم شرح ما وقع را شنیدید یا خیر در استنطاقی که کردند گفتند شما محرک قتل رزم آرا هستید . به مدعی العموم گفتم اگر مصدق مرا با لجاج و عناد و یا به دستور خارجی از اثر نیانداخته بود حکم نابودی یک یک شما را میدادم که مثل زالو خون ملت بی رمق را می‌مکید. در زندان خیلی صدمه خوردم از اطراف و اکناف حتی آقای بروجردی اقداماتی کردند وگرنه شاه می‌خواست مرا هم نابود کند اکنون هم بین آقا سید محمد و ابوالمعالی و ابوالحسن تحریکاتی می‌کنند که به من ضرر برسانند ولی الحمد لله متوجه هستند. از اطراف شهربانی خیلی مزاحم سید محمد می‌شوند. وقتی من در زندان بودم تلگراف... از بدی اوضاع به سازمان ملل از خارج مخابره کرده بود که حسن اثر داشت و حالا برای او هم پاپوش درست می کنند. 🔹نمی‌دانم بخاطر دارید که با وساطت من یک‌دسته محکومین اعدامی حزب توده با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند. اکنون عده ای آزاد شده برای تشکر و امتنان به دیدن من آمده بودند. به ایشان گفتند اگر در روزنامه چلنگر و شهباز و بسوی آینده آنقدر هتاکی نکرده بودید موفق میشدم که دکتر فاطمی را هم نجات بدهم. خیلی برای خلاصی او اقدام کردم قول هم دادند ولی اینها قولشان با بولشان یکی است. ضعف و مریضی و ناراحتی شدید از اوضاع مردم عن قریب مرا از پای می اندازد. هر چه فریاد زدم که دست از خودخواهی و تجاوز بقانون که تنها پناه ملت است بردارید گوش شنوایی نبود. آنروز که حاج شمشیری و حاج راسخ و قاسمیه برای گرفتن اعلامیه جهت مسافرت شاه آمدند، یادتان هست که اگر گفتم به جدم این قلم برای امضای این نامه مانند ستونی بدستم سنگینی میکند ولی آنها با چه اصراری گرفتند و رفتند و روز دیگر از ترس به خیل مصدق پیوستند. اکنون دسته دسته بازاریها می آیند و طلب بخشش می‌کنند. 🔸عوام الناس خیال میکنند من برای خودم دست و پا می‌کنم در هر زمان بمصالح اسلام و ملت در کار بوده خود و شخصیتم را فراموش کردم مگر نمیدانستم که با بوق و کرنائی که مصدق در اختیار دارد مخالف او حرف زدن انتحار سیاسی است ولی من اگر سکوت میکردم در مقابل تاریخ این ملت مسئول بودم. تا ابد الدهر متجاوزین به قانون اساسی این مردم خواهند شنید که کسی هم در این ملک بوده است که واهمه نداشته و برای دفاع از قانون اساسی که ارثیه قیمتی مجاهدین مشروطه است از اسم و رسم و مقام چشم پوشید. حیف حوصله ندارم و شما خودتان اکثر شاهد و حاضر بودید. دلم برایتان تنگ شده نمی‌دانم کی قصد آمدن دارید عمری از من باقی نمانده. البته در ادای فرایض دینی مخصوصا نماز غفلت نمی‌کنید. به ناهید خانم هم سلام و دعا برسانید.- و السلام و رحمت الله و برکاته - سید ابوالقاسم کاشانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش اول ✳️اين مكاتبه به خوبي ماهيت رژيم شاه و نفرت ايشان از آن رژيم و دلايل امضاي نامه در خصوص مصدق را نشان می‌دهد. 👈🏼 متن نامه: 📌 https://eitaa.com/iranemoaser/2345 🇮🇷 @IRANeMOASER
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش دوم 👈🏼متن نامه: 📌 https://eitaa.com/iranemoaser/2345 🇮🇷 @IRANeMOASER
📂نامه آيت‌الله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش سوم 👈🏼متن نامه: 📌 https://eitaa.com/iranemoaser/2345 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸تفاوت دو عکس؛ تفاوت دو مسلک 🔰تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر ملت مستضعف و توده های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زرمداران قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است. 🔰اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می فرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند. کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.»(16بهمن1395) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (30) ♨️ سرانجام بریز و بپا‌ش‌ها، قرض و بدهکاری 🔹... ده سال بعد از ازدواج‌مان ... مادر بزرگم «خانم مخصوص» فوت کرد، وضع مالی مادرم هم به‌واسطه مخارجی که برای عروسی کردن دخترهایش متحمل شده بود و ولخرجی‌ها تغییر کرده بود. البته وضع خوب نداشتن او قابل مقایسه با من و امام نبود. او حتی وقتی وضعش خوب نبود اکثر روزها میهمانی می‌داد، زمینی می‌فروخت و خرج می‌کرد، مادرم عجیب زنی بود، خدایش رحمت کند، کمتر کسی را و یا اصلاً کسی را بدان سخاوت و بریز و بپاش دیده بودم، جانماز‌های ترمه‌اش را می‌فروخت و نهار و شام دسته جمعی می‌داد. او هم روزگار عجیبی داشت و با همه دارایی و دست و دل‌بازی زندگی تلخی کرد ... تا مادر بزرگم زنده بود کمک‌هایی به من می‌کرد. او که به رحمت الهی رفت مادرم کم‌کم مقروض شد و به‌تدریج املاکش را فروخت. 🔸او پنج خانه در کوچه روحی (شهید فیاض بخش فعلی) خیابان ایران منطقه دوازده تهران داشت، آنها را هم فروخت و عایداتش به نصف تنزل کرد. ضمناً فرزندانش بزرگ شده بودند و رفت آمدش بسیار زیاد بود. مثلاً خودم با هرچند بچه‌ای که داشتم تا فرزند ششم سه ماه تابستان را میهمان او بودم. با اینکه چهار، پنج بچه داشتم ولی وقتی که صحبت حرکت به قم می‌شد مثل کودکی دنبال مادرم راه می‌افتادم و گریه می‌کردم که نمی‌خواهم به قم بروم. گریه و ناله از این طرف و نصیحت و دلداری از طرف مادر. این وضع از چندین روز به‌حرکتمان مانده شروع می‌شد. این رفتار تا ده دوازده سال بعد از ازدواجم ادامه داشت ولی بعدها کم‌کم عادت کردم و بدون ماجراجویی بر می‌گشتم. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 112-119 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢سرمشق سال جدید 📍الگوی #سلیمانی در تبدیل تهدیه به فرصت 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/۱ ⭕️بی حرمتی به مضاجع شریفه از رضاخان تا تشیع لندنی ◀️وقتی رضاخان برای پیش‌برد اهداف سیاسی؛ خود را جا می‌زند 🔸رضاخان شخصیتی بود که برای رسیدن به مقاصد خود و اجرای برنامه بیگانگان، ابتدا به دیانت تظاهر کرد و در این راه آن قدر پیش رفت که خیلی ها گمان می کردند رضاخان در صدد پیاده کردن حکومت اسلامی است! 🔹وی پیش از سلطنت با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) برای کسب وجهه ملی و مذهبی تلاش می کرد، پس از رسیدن به سلطنت، ناگهان تغییر رویه داد و به تقابل با نمادهای دینی همچون عزاداری و به روحانیت و توهین به اماکن مقدسی همچون مسجد، منبر، اماکن مطهر همچون حرم اهل بیت(ع) روی آورد. 🔸این نوع رفتار را می‌توان در واکنش او نسبت به اعتراض شیخ محمدتقی بافقی دید. داستان از این قرار است که با طرح کشف حجاب، اعضای خانواده رضاخان از جمله، همسرش (مادر محمدرضا) در حرم حضرت معصومه (س) به صورت بدحجاب حاضر می شوند. این موضوع مورد اعتراض شیخ ناظم، شاگرد شیخ بافقی و از واعظین حرم قرار می گیرد. اما همسر شاه و ندما به آن بی اعتنایی می‌کنند. سرانجام با اعتراضات و برخورد قاطعانه شیخ بافقی، همسر شاه به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفته و با تلفن ماجرا را به گوش شاه می رساند. شاه در واکنش به این موضوع در سخنانی رکیک بر شهربانی خرده گرفته و می گوید: «پس، این توله سگ پدر سوخته، رئیس شهربانی قم چه .... می خورد؟ چرا به او نگفتید...». 🔹آنگاه با ، با چکمه وارد حرم شده و با فحش های مخصوص خود به شیخ بافقی، با لگد به جان او می افتد. سپس با اشاره او، شیخ محمّد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت. درواقع رضاشاه که با رسیدن به قدرت و سلطنت دچار نوعی خود بزرگ بینی گشته بود، اجازه هر نوع رفتار را به خود می داد.(فصلنامه پانزده خرداد، ش 10، ص 37) ◀️پی‌نوشت: دیروز 27اسفند98 قم مقدسه بار دیگر شاهد هتک حرمت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بود. آن هم توسط کسانی که مدعی هیئت و حب اهل بیت هستند. هتک حرمت حرم توسط تشیع لندنی چیز عجیبی نیست. همان انگلیسی که به رضاخان خط داد، به این شیعه‌نماها نیز خط داده و می‌دهد. قطعا مردم انقلابی قم با هوشیاری همیشگی به این فرصت‌طلبان اجازه فتنه‌گری آن هم در شرایط بحرانی کشور نخواهند داد. 🇮🇷 @IRANeMOASER