✳️ اعترافات تکان دهنده یکی از سران حزب توده پس از #افشای_اسناد_خیانت و جاسوسی
◀️ 15اردیبهشت/ سالروز انحلال حزب توده
🔹محمود بهآذین در اعترافاتش، به بخشی از خیانتهای جناح چپ در ایران پرداخت و گفت: مسئله وابستگی جریانهای چپ و بخصوص حزب توده به ابرقدرت شرق است که هم این وابستگی منجر به اعمال و خيانتها و توطئههایی شده است که توده مردم مستضعف بر آن آگاهی دارند و همین باز زمینه را برای هرگونه پذیرش ایدئولوژی مارکسیستی بکلی از بین برده است.
🔸یکی در آن مسئله خلع سلاح مجاهدانی است که با ستارخان و باقرخان از تبریز آمده بودند و در پارک اتابک اقامت داشتند و دولت وقت برای اینکه این نیروی مردمی را از هرگونه امکان عمل و تاثیر در سیاست آن روز ایران باز بدارد تصمیم به خلع سلاح گرفت و این خلع سلاح به دست کسانی مثل حیدرعموقلی و دیگران صورت گرفت که منتسب به جناح چپ بودهاند.
🔹همچین مسئله #شکست_نهضت_جنگل است که پس از آمدن قشون سرخ به انزلی و آمدن ایرانیانی که در قفقار و بخصوص در چاههای نفت کهکیلویه بودند و ایدئولوژی مارکسیتی را پذیرفته بودند ائتلافی برای پیروزی این انقلاب و توسعهاش به سراسر ایران صورت گرفت و حکومتی هم تشکیل داده شد ولی در این حکومت باز عناصر چپ با دست اندازی به تمامی قدرت سرانجام کار را به توطئهای نشاندند و میرزا ناچار شد به جنگل پناه ببرد و خود همین شکاف بزرگی در میان نیروهای انقلابی گیلان پدید آورد که سر آخر منجر به این شد که رضاخان و حکومت ارتجاعی مرکز که دست نشانده انگلیسیها بود میدانی بیابد و کار را به پایان برساند.
🔹مسئله دیگر مسئله مدرس است و مخالفت او با رضاخان و ریاست جمهوری و جمهوری که میخواست رضاخان پدید آورد. در اینجا باز میبینیم که کسانی که باز از میان جناح چپ یعنی سلیمان میرزااسکندری رهبر اجتماعیون عامیون آن زمان در ایران بودند، یعنی سوسیال دمکراتهای آن زمان بودند از رضاخان حمایت میکردند و حتی وزیر معارف کابینه او میشود و در حقیقت رضاخان را به عنوان نماینده بورژوازی ملی ایران در آن زمان معرفی میکند و این همان چیزی بوده است که شورویها درباره رضاخان قضاوت داشتند و قضاوت میکردند. و به این ترتیب رضاخان امکان یافت خود را نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان شاه ایران بر تخت سلطنت بنشاند.
🔸بعد مسئله سالهای ۲۰ تا ۳۰ است که این دوره مربوط میشود به حزب توده که در آنجا مسائل مختلفی گاهی اوقات به صورت بسیار جدی که به استقلال و تمامیت ارضی ایران مربوط بود؛ یعنی مثلا حکومت فرقه دمکرات در آذربایجان و حکومت دمکرات در کردستان با مسئله دادن امتیاز نفت شمال به شورویها و چیزهایی از این قبیل بوده است که همه مطلع هستند و بعد میزان خیانت و سرسپردگی و وابستگی حزب توده را به سیاست شوروی نشان میدهد و همه از آن مستحضر هستند.
🔹بعد مسئله ملی شدن صنعت نفت است، حکومت ملی دکتر مصدق است و مزاحمتها و در حقیقت کارشکنیهایی که حزب توده با تظاهرات پی در پی با اعتصابات و با تبلیغ وارونه در حقیقت در برابر سیاست ملی دکتر مصدق زمینه چین حرکتی شد که به یک کودتای ارتجاعی و حرکت امپریالیستی انجامید.
🔸پس از آن هم باز مسئله موضعگیریهای سازشکارانه و احيانا خیانتکارانه حزب توده ایران است در مقابل حکومت کودتا و آن جنبش باصطلاح اصلاحی شاه... یا در مورد اینکه حزب توده در زمانی اعلام کرد که حکومت مشروطه سلطنتی را که در آن شاه به اصطلاح سلطنت بکند نه حکومت که این شعار بورژوازی در سراسر دنیا بود، با این اظهار موافقت کرد.
🔹همه اینها نشانه خيانتها و سازشها و بند و بستهای پشت پرده جناح چپ و حزب توده در ایران است. همین خیانتهاست که جناح چپ را بطور کلی و بالاخص حزب توده را از نظر مردم ایران، مردم سادهدلی که حقایق را به شکل ساده و بیپیرایه آن درک میکنند موجب شد که این مردم حزب توده را محکوم و مطرود بکنند. و جز عده بسیار کمی نادان و فریب خورده به این حزب رو نیاورند.
🔸مسئله دیگر که باز #جریان_چپ و #مارکسیسم را در ایران، امری که دارای چیز تازهای نیست و جای پایی نمیتواند داشته باشد در میآورد، مسئله وابستگی بیقید و شرط حزب توده به شوروی که آن را بصورت یک آلت مطیع و فرمانبردار نسبت به شوروی و دخالتهایی که شوروی در ایران میخواهد در ایران بوسیله این حزب بکند و کرده است در میآورد.(روزنامه جمهوری اسلامی 11اردیبهشت1362)
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️اولین #بیانیه_سیاسی امام خمینی چه تاریخی بود؟
◀️بیانیه #قیام_للّه امام خمینی/15اردیبهشت1323
🔹در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی (قدس سره) در 15 اردیبهشت ماه سال1323 هجری شمسی (11 جمادی الاول1363) در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کرد. این بیانیه نشان میدهد که امام قدس سره الشریف مدتها پیش از دهه چهل به دنبال برپایی حکومت الله و نظام اسلامی بودهاند و از این حیث بیانیهای تاریخی و بسیار مهم تلقی میشود.
🔸قال اللَّه تعالی: قُلْ إنَّما أعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرادیٰ
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانة تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
🔹قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده
🔸قیام للَّه است که موسای کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آن ها را به باد فنا داد..
🔹قیام برای خداست که خاتم النبیین(ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت..
🔸خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
🔹 قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.
🔸قیام برای شخص است که یک نفر بی سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
🔹قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
🔸قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
🔹قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید.
🔸قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زن های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
🔹قیام برای نفع های شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه ها را که از مغز خشک رضا خان بی شرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند.
🔸قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
🔹هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطن خواه! ای وطن خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه #اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همه سعادت های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
🔸امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای #قیام_اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دست خوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
🔹.. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یک دل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
🔸شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بی دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان، روزگارتان سخت تر شود.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸سند اقدام استعماری رضاخان در #متحد_الشکل_کردن لباس و مقاومت روحانیت
🔹از جمله اقدامات رضاخان در جهت اهداف استعمار انگلیس برای #تضعیف_نهاد_روحانیت باید به اتحاد شکل لباس و صدور تصدیق با شرایط خاص برای روحانیون اشاره کرد. در راستای این سیاست در گام اول همهی روحانیون به استثنای محدثین و علمایی که اجازهی روایت به دست آورده بودند میبایست از قانون اتحاد لباس پیروی کنند.
🔸سند بالا نشان میدهد که روحانیون در مقابله با این خواستهی #نامشروع رضاخان مقاومت کرده و حکومت مجبور به تجدید نظر در دادن جواز به معممین شده است. در بخشی از این سند میخوانیم: «ائمهی جماعت آنهایی که حقیقتاً دارای محراب[هستند] و استمراراً به ادای فریضه اشتغال دارند و شهربانی داشتن محراب و استمرار را تصدیق نماید و معمّر هم باشند، میتوان جواز داد، بقیه باید تغییر لباس بدهند.». صدور مجوز برای روحانیون و افزایش سختگیری علیه نهاد روحانیت از مواردی است که عداوت شدید رژیم پهلوی و اربابان خارجی آنها نسبت به اسلام را نشان میدهد.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸بخشی از پیام قیام لله امام خمینی قدس سره الشریف
🔸قیام برای شخص است که یک نفر #بی_سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
🔸قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر #کودک_خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
📄«بخشی از پیام ۱۳۲۳/۲/۱۵ امام خمینی به مناسبت قیام لله»
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸 منادی حکومت اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
💠 «مرحوم سید عبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در استان فارس و به کمک عشایر غیور و دلیر این استان، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد.»(1387/2/11)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی
🔴به مناسبت سالروز شهادت مرحوم شریف واقفی
🔹مرحوم شریف واقفی یکی از هزاران قربانی جنایات سازمان مجاهدین خلق بود. «فرزندان عزیز آقای #بازرگان» در طول حیات ننگین سازمانها خیانتها و جنایات بیشماری را مرتکب شدند. آنها حتی به اعضای ردهبالای سازمان خود نیز رحم نمیکردند و در صورت مشاهده کوچکترین گرایش اسلامی فرد مورد نظر را ترور میکردند.
متن زیر بخشی از اعترافات سرکرده منافقین به جنایت خونین سازمان منافقین و شهادت مرحوم شریف واقفی است:
🔸«نام خائن شماره ۱ مجید شریف واقفی، فارغ التحصیل رشته برق دانشگاه صنعتی بود. او در اوایل سال ۴۸ به سازمان پذیرفته شد... او مدت های مدیدی چهره واقعی ضد خلقی خود را به اعتبار وجود برخی معیارهای نادرست در سازمان پوشانده بود و از این نظر توانسته بود به مدارهایی از مسئولیت ارتقا یابد.
🔹اما بالاخره على رغم همه سال هایی که واقعیت وجودی خود را، انگیزه های ناسالم خود را پوشانده بود و علی رغم همه کوشش های مذبوحانه اش برای فرار از انتقاداتش بالاخره لبه تیز مبارزه #ایدئولوژیک را بالای سر خود و ضعف ها و نارسایی های عمیق ایدئولوژیک خود دید.
🔸او در ظاهر انتقادات خود را قبول نمود و حتی به طور کتبی تحلیل هایی از انگیزدهای ناسالم و ضعف های عمیق خود به عمل آورد(البته سازمان هیچگاه دهها انتقادی که برایش آشکار شده بود و کتبا آن را نوشته بود برای خوانندگان خود رو نکرد که بالاخره معلوم گردد دورو و دروغگو کیست) و از این نظر قرار شد با خلع تمام مسئولیت هایش به کار تودهای برود؛ اما در بطن، او نه تنها حاضر نشده بود با ضعفها و نارساییهای عمیق ایدئولوژیک و انگیزههای ناسالم خود که طی ماهها کار توضیحی برایش آشکار شده بود مبارزه کند، بلکه با اتخاذ بدترین شیوه خائنانه در صدد پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ضربه زدن به سازمان و منحرف کردن مسیر انقلابی آن برآمد...
🔹او که تا دیروز چون ماری افسرده از زخم های شمشیر تیز مبارزه ایدئولوژیک نیش های مسموم و زهرآگین خود را در پس ده ها انتقاد از خود، پنهان کرده بود یک باره به تکاپو افتاد. با چند تن از عناصر متزلزل و کسانی که در همان مراحل اول مبارزه ایدئولوژیک تصفیه شده بودند، تماس برقرار کرد و با اغوای آنان در صدد برآمد برای خود دار و دستهای تهیه ببیند...
🔸او بالاخره بعد از چهار ماه توطئه خائنانه علیه سازمان موفق می شود دو نفر از افرادی که یکی از آنها به طور کامل از سازمان اخراج شده بود (خائن شماره ۳ و نفر دیگر که مراحل انتقادی خود را می گذراند (خائن شماره ۲) و یک نفر دیگر را به طور بینابینی (به نام مستعار AZ) با خود همراه سازند. به هر حال آنها مسلما نمی توانستند برای مدت طولانی از پشت بر ما خنجر بزنند. مچ آنها بزودی گرفته شد و راز خیانتهای ۴ ماهه آنان از پرده بیرون افتاد. از طرف سازمان، خائن شماره ۱(شریف واقفی) و خائن شماره ۲(مرتضی صمدیه لباف) محکوم به اعدام شدند.
🔹 با اعدام خائن شماره ۱ او به سزای خیانتهایش رسید در حالی که خائن شماره ۲ توانست از مهلکه جان سالم به در ببرد اما به چنگ پلیس افتاد...»
📚(شوریدگی در تذبذب،سیدحمید روحانی، ص ۱۵۷_۱۵۶)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ شیوه برخورد سازمان مجاهدین با اعضایی که #ایدئولوژی_الحادی_سازمان را نمی پذیرفتند
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی/2
🔹سازمان مجاهدین خلق نامی آشنا برای ایرانیان است و جنایات آنان فراموششدنی نیست. این سازمان در ابتدا رنگ و بوی اسلامگرایی به خود گرفته و بسیاری از شخصیتهای متعهد به اسلام را فریب داده بود اما در نهایت نفاق را کنار گذاشت و در سال 1354 طی بیانیهای بلند تغییر ایدئولوژی خود را اعلام کرد و اعضای سازمان را که تغییر ایدئولوژی ندادند و به مذهب پایبند ماندند یا به اعدام محکوم کردند یا از خانه تیمی بیرون راندند تا به چنگ پلیس شاه بیفتند.(شوریدگی در تذبذب، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص 133)
شریف واقفی یکی از سازمانیها بود که به مذهب پایبند ماند و در این راه کشته شد.
◀️و اینک بخش دوم:
«..رفقای مارکسیست-لنینیست سازمان، قبل از تصفیه سایر افراد، در اقلیت آشکار بوده اند و این امر، مسأله تصفیه رفقایی که ایدئولوژی جدید را نپذیرفته اند.مورد ایراد شدید قرار میدهد. این کار عملا چیزی نیست جز تصفیه مخالفین- یعنی اکثریت - توسط یک اقلیت کوچک... رفقای مجاهد با اتخاذ این علی رغم خواست خود، کمکی به تبلیغ کمونیسم و نشان دادن محتوا وشبوة کمونیستها نکرده اند..
🔸در شرایط وحشتناک و خفقان ایران، در حالی که اعضا و سازمان های انقلابی با از دو سه نفر از رفقای سازمانی خود را نمی شناسند... تصفیه این مبارز از سازمان بدون کمک به ایجاد #آلترناتیو برای فعالیت های آینده و حفظ آنها از دسترس پلیس، خطای بسیار عظیمی است که هیچ انسانی نمی تواند از تجسم آن متأثر و خشمناک نشود...
🔹.. به کجای جنبش کمونیستی لطمه وارد می آمد اگر رفقای رهبری سازمان با آشنایی که به همه افرادی که تغییر ایدئولوژی را نپذیرفته بودند داشتند به آنها کمک می کردند تا در نوعی ارتباط سازمانی با هم قرار گیرند و از این طریق تشکیل عناصر ضد رژیمی حفظ می شد؟!..
🔸... #مجید_شریف_واقفی در تصویری که خود مجاهدین ارائه می دهند، انسان مبارزی بوده است که به خاطر ایدئولوژی و اعتقاد خود مبارزه می کرده و می خواسته است که از امکانات که سازمان در اختیارش گذاشته بوده - سازمانی که او خود در فعالیت ها و امکان سازی هایش شریک بوده - به خاطر سازماندهی بر مبنای ایدئولوژی خود و مبارزه علیه رژیم استفاده کند.
🔹عدم توافق ما با ایدئولوژی #شریف_واقفی ذره ای از قضاوت ما مبنی بر بشدت نادرست و وخامت آمیز بودن عمل سازمان مجاهدین، نمی کاهد، این حق هر مبارزضد رژیمی است که بر اساس بینش و اعتقادات خود مبارزه کند و اعتقادات دیگری را بپذیرد...
📚(شوریدگی در تذبذب، سیدحمید روحانی، ص ۱۸۰-۱۷۹)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا امام خمینی بعد از #ماجرای_فیضیه مرحوم کمالوند را به دیدار شاه و علم فرستادند؟
⚫️به مناسبت ایام وفات مرحوم کمالوند
🔸دومین دیدار آیت الله کمالوند که هم با اسدالله علم نخست وزیر بوده و هم با شاه، در اواخر فروردین ۱۳۴۲ انجام شده است.
🔹در روز ۲۰ فروردین ۴۲ ساواک گزارش داده است که در خرم آباد شایع بود که مشارالیه به پیشگاه همایونی شرفیاب شده. در بروجرد نیز این شایعات وجود دارد.»
🔸ساواک در روز ۱۱ اردیبهشت نوشته است که « مشارالیه در خرم آباد شایع نموده است که آقای علم نخست وزیر، در تهران ایام عید، منزل اینجانب آمده و مرا به حضور اعلی حضرت همایونی برده است که رابطه حسنه بین آقای خمینی و دولت برقرار نمایم. به طوری که وی گفته است آقای خمینی نظر موافق نشان نداده است.»(آیت الله کمالوند به روایت اسناد ساواک، ص۶۰)
🔹نکته مهمی که درباره دیدار آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر وجود دارد آن است که امام خمینی این بار، حاضر نشد تا آیت الله کمالوند را قبل از دیدارش با شاه و نخست وزیر، به حضور بپذیرد و در واقع واسطه گری سران رژیم پهلوی، برای تلطیف فضای موجود بین رژیم و روحانیت را نپذیرفتند.
اما علت اینکه امام این بار وساطت آیت الله کمالوند را نپذیرفتند چه بود؟
🔸با دقت در فضای این دیدار می توان گفت که دیدار دوم آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر، بعد از ماجرای حمله نیروهای رژیم به مدرسه فیضیه در روز ۲ فروردین ۴۲ بوده است و به همین دلیل امام حاضر نشده است که این بار وساطت آقای کمالوند را بپذیرد خمینی به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
🔹علی نخعی (افصح المتكلمين) در دیداری که با امام خمینی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ داشته از امام پرسیده است که «از آنجایی که شنیده ام آقای حاج آقا روح الله کمالوند را اعزام فرموده بودید، دیدن نخست وزیر (اسد الله علم)، راه عملی یافته و ترمیمی بدهند، دلخوش شدم و می خواستم عرض کنم محققا اقدام به صلح و اصلاح حضرت عالی با دولت، خیلی به موقع است.»
🔸 امام خمینی در جواب نخعی می گوید که درباره آقای کمالوند هم، ما ایشان را اعزام نکرده بودیم؛ بلکه آقای کمالوند را دولت طلبیده بوده است؛ و تلفنی از ما استجازه کردند که در سر راه، اول به قم بیایند. در جوابشان عرض کردم مطلقا راضی به آمدنشان نیستم مادامی که این دولت علم مصدر کار است، داخل هیچ قسم مذاکره صلح و مصالحه نخواهیم شد؛ و تن به چنین صلح و اصلاحی نخواهیم داد؛ و دلیلی هم محض اصلاح حاضر نمی بینیم؛ مگر ما چه کرده بودیم که مستحق قلع و قمع عليل النفسهایی امثال ایشان باشیم.(صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۲)
🔻سخن امام حاوی چند نکته مهم است:
۱- اینکه امام با صراحت می گوید که آقای کمالوند را ما اعزام نکرده بودیم. یعنی نماینده ما نبود و دولت ایشان را طلبیده بود
۲-امام سخن از دیدار با دولت کرده اند نه شاه
۳- امام علت #استنکاف از هر گونه مصالحه با دولت را ، برخورد بد دولت با روحانیت ذکر کرده اند به طوری که تماس روحانیت با نخست وزیر، به معنی انتحار روحانیت خواهد بود. چرا که در واقعه حمله به مدرسه فیضیه دولت نهایت دشمنی و کینه اش را با اسلام نشان داده است و دوستی با آن به معنای عدم اساس اسلام است.(نقدی بر مدخل«خمینی، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۴۶-۴۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸 تصویر اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از حضور حضرت امام خمینی و شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله کمالوندی/ 18اردیبهشت1343
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (37)
♨️ نیمه شب آقا را بردند
🔹... سال 41 بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی [تابستان] در امامزاده قاسم بودیم که مرحوم آقای سید عبدالهادی شیرازی درگذشت. آقای اشراقی از قم با شتاب آمد [و به امام گفت] که ایشان فوت کرده است، شما برایش فاتحه بگیرید. میدانیم که یکی از کارهای بزرگ [مراجع] برگزاری فاتحه بود ... [آقا] وقتی متوجه شد که او برای این کار راهی این دیار شده است ... گفت من اهل این حرفها نیستم ... دست از سرم بردارید و در فکر مرجعیت من نباشید
🔸شاه بعد از [فوت] مرحوم آیت الله بروجردی تصمیم داشت دین را کنار بگذارد و تکلیف دین و روحانیت را یکسره کند. البته این تصمیم را در زمان مرحوم آقای بروجردی گرفته بود، ولی قدرت ایشان اجازه چنین کاری را به شاه نمیداد ... بعد از [فوت] مرحوم بروجردی آقا علاوه بر درس و بحث ... خود را در مقابل حوادث واقعه مسئول میدانست ... و اعتقاد داشت که سکوت در مقابل ظلم، خود ظلمی بزرگتر است ... آقا معتقد بود که شاه قدم اول را با احتیاط برداشته است ولی قدمهای آیندهاش خطر جدی برای اسلام و استقلال کشور است لذا نمیتوانست در برابر حرکات ضد دینی شاه ساکت بماند ...
🔹... این مسایل از ابتدای محرم ادامه پیدا کرد تا عاشورا که منجر به ان خطابه آنچنانی [سخنرانی علیه شاه] شد و شب بعدش آمدند روح الله خمینی را دستگیر کردند. ابتدا ریختند منزل ما که گفتم بیرونی شده بود و کارگران را که در خانه میخوابیدند کتک مفصلی زدند که آقا کجاست. ظاهراً مهاجمین چتر بازانی بودند که به آسانی از بام منزلمان در حیاط میپریدند
🔸آقا ... از هیاهو و همهمهای که بلند شده بود فهمید که داستان از چه قرار است ... آمد بالای سر من که خانم گفتم بله گفت آمدهاند مرا بگیرند ناراحت نشو ... بقیه را بیدار کن و به آنها سفارش کن که آرام آرام باشند. چنان با آرامش حرف میزد که آرامش را در من تلقین کرد ... من صدای نفسهای تند و مضطرب نامردمانی را در پشت در حیاط احساس میکردم ... آرامش منزل را فریاد آقا بههم زد ... من روح الله خمینی هستم به کسی کاری نداشته باشید ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 212-214
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸هزینه سرسامآور جشن عروسی غلامرضا پهلوی
🔹در زمانی که مردم ایران در سختیهای اقتصادی فراوانی به سر میبردند؛ خاندان پهلوی هزینههای گزافی را صرف بریز و بپاشهای فامیلی میکردند.
🔸ریز مخارج سرسامآور این جشن اشرافی در سند بالا آمده است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ شکست «معجزهگری برجام»! و روسیاهی خط سازش
💠این یادداشت درباره فروپاشی برجام و شکست جریان سازش و پیامدهای آن برای انقلاب اسلامی است. خط سازش در همه جنبشهای اجتماعی یکی از اصلیترین علتهای ناکامی انقلابهای بزرگ است؛ زیرا منطق سازش، منطق عقبنشینی، تردید، وادادگی، استحاله، دنیازدگی، عوامگرایی، ناتوانی، اسطورهسازی از دشمن، بیاعتنایی به قدرت مردم و از همه مهمتر منطق پایان دگرگونی و پیروزی ضد انقلاب است. فهم منطق سازش به نوعی فهم منطق انقلاب و خط مقاومت نیز هست زیرا مفید و کارآمد بودن خط مبارزه انقلابی و جریان مقاومت را برای درک و شناسایی جهانی که بیش از همیشه درگیر مبارزه حق و باطل است، نمایان میسازد.
🔸برای ملت بزرگ ایران که در تاریخ معاصر با تمام وجود نفرتانگیز بودن خط سازش را در دو جنبش بزرگ اجتماعی مثل جنبش مشروطه و جنبش ملی شدن صنعت نفت، تجربه کرده است و با چشمانی غمبار شاهد از دست رفتن دستاوردهایی بود که با خیانت خط سازش، توسط کودتای سیاه یک پدر و پسر بیهویت، مزدور و بیگانه با استقلال و آزادی ایران، در پای منافع بیگانگان و در رأس آن انگلیس و امریکا قربانی شد، فهم این فرآیند بسیار روشن و آشکار است. برای آنهایی که در ورای استعمار- نظام کفر و استکبار، نابرابری، حرص، فقر، جهل، بیعدالتی و مادیگری- و سازش با جهانخوارانی که جز با مرگ و نابودی ملتهای دیگر نمیتوانند به حیات انگلی خود ادامه دهند، به امکان جهانی بهتر با ملتهای آزاد، مستقل، عدالتخواه و با معنویت باور دارند، موفقیت و پیروزی خط سازش در انقلابها یک ضایعه جبرانناپذیر است.
🔹ممکن است نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین و مبارک انقلاب اسلامی است مسائل و مشکلاتی داشته و هنوز به آرمانهای یک نظام الهی و انسانی به تمام و کمال نرسیده باشد اما با این همه، جوهر یک نظام آزادیخواه، استقلالطلب، حساس در مقابل ظلم و بیعدالتی و حقطلب را آن گونه که در آموزههای حکیمان، فیلسوفان و مصلحان تاریخ تعریف شده است، در خود دارد. انقلابی که یک نظام آلوده به ویروس کشنده جهل، بیعدالتی، ضد آزادی، وابسته و حقیر، بیهویت و خونریز را سرنگون کرد و به جای آن یک نظام مردمی، آزادیخواه و استقلالطلب با ریشههای اسلامی و انسانی مستقر ساخت و برای مردمش عزت، هویت، امنیت، استقلال، آزادی و پیشرفت به ارمغان آورد، همیشه مورد تقدیس و تعظیم جهانیان است حتی اگر نظام برآمده از این انقلاب نتواند به همه آرمانهای انقلاب جامه عمل بپوشاند.
👈🏻 ادامه مطلب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️سندی از زمینه سازی علما و روحانیون یزد برای برگزاری #چهلم شهدای واقعه یزد
🔹این سند تلاش روحانیون و مردم شهر یزد را برای برگزاری مراسم چهلم شهدای این شهر نشان میدهد و نشان میدهد که از نقاط مختلف کشور گروههای زیادی برای انجام این مراسم به یزد رفتهاند.
🔸در بخشی از این سند آمده است: «در شهر یزد اعلامیههایی پخش و گروههائی از طلاب و متعصبین مذهبی برخی از نقاط کشور برای شرکت در مراسم چهلم کشتهشدگان حوادث دهم فروردین ماه سال جاری این شهر وارد یزد شدهاند...»
در این میان نباید از نقش برجستهی «#شهید_آیتالله_محمد_صدوقی » در هدایت این اعتراضات غافل گردید.
🔹 در همین سند آمده است: «شیخ محمد صدوقی روحانی سرشناس مقیم یزد اعلامیهای خطاب به کلیه طبقات مردم یزد منتشر و در آن مطالب تحریک آمیزی درج و از عموم مردم خواسته در مراسمی که به مناسبت کشتهشدگان وقایع یزد، جهرم، اهواز، همدان و اصفهان در تاریخ ۳۷/۲/۱۹(۱۳۵۷) در مسجد حظیره یزد منعقد خواهد شد، شرکت نمایند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک(استان یزد)، ج۳، ص ۶۸-۶۷)
🇮🇷 @IRANeMOASER
شماره 62 فصلنامه 15 خرداد.jpg
142.5K
♨️شصت و دومین شماره فصلنامه ۱۵ خرداد منتشر شد
💠 شماره ۶۲ این فصلنامه منتشر شد. این شماره با محوریت پنجاهمین سال طرح حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در این شمار می خوانیم:
🔸درسگفتارهای ولایت فقیه منشوری (مانیفست) علیه نظام سکولار
🔹درسهای حکومت اسلامی امام خمینی در نجف اشرف و دشمنان آن
🔸امام خامنهای و بایستهای اصولی یک جامعه ولایی
🔹تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER